يكشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۳۴ - April . 27, 2003
شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِِ: عَمَلٍٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَي تَبِعَتُهُ
وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَؤُونَتُهُ وَ يَبْقَي أَجْرُهُ.
دو كار با هم چه ناهمگون است: كاري كه لذتش برود
و گناهش بماند، و كاري كه رنجش برود و پاداشش بماند.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
مطرب بگو كه كار جهان شد به كام ما
ساقي به نور باده برافروز جام ما
اي بي خبر ز لذت شرب مدام ما
ما در پياله عكس رخ يار ديده ايم
جشنواره فيلم زنان كارگردان ايران در اتريش
011770.jpg
جشنواره  بين المللي  فيلم  زنان  كارگردان   ايران  به  مناسبت  سال  گفت  وگوي  تمدنها و فرهنگ ها در سنت پولتن  اتريش  آغاز شد.
در اين  جشنواره  شش  روزه ، فيلمهاي  خانه  سياه  است  ساخته  فروغ  فرخزاد، زير پوست  شهر از رخشان  بني اعتماد، فيلم  مستند يوفك  از مهوش  شيخ الاسلامي  و زندان  زنان  ساخته  منيژه  حكمت ، در مركز فرهنگي  سنت  پولتن  به نمايش  گذاشته  مي شود.
در جشنواره  فيلم  زنان  كارگردان   ايران ، همچنين  رخشان  بني اعتماد، پروانه  مهيمن  ، گلاب  آدينه  و رويا تيموريان  از هنرمندان زن  سينماي   ايران  در زمينه  تاريخ  فيلم  زنان   ايران  و نقش  زنان  در صنعت  فيلمسازي  سخنراني  مي كنند.
دبيرخانه   اين  جشنواره ، تحقق  گفت وگوي  تمدن ها و از ميان  برداشتن  پيشداوريهاي  فرهنگي  را از اهداف   اين  رويداد عنوان  كرده  است .

بررسي رمان «پستي»
هشتاد و يكمين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه به نقد و بررسي رمان «پستي» نوشته محمدرضا كاتب اختصاص دارد، كه ساعت ۱۷ روز نهم ارديبهشت و با حضور نويسنده دكتر حسين پاينده و بلقيس سليماني در خانه كتاب برگزار مي شود.
از محمدرضا كاتب پيش از اين رمان «هيس» جايزه رمان برگزيده سال را به خود اختصاص داده بود.
خانه كتاب در خيابان انقلاب، بين صبا و فلسطين، شماره ۱۱۷۸ واقع است.

جشنواره دوتار و تنبور نوازي به ياد عباس معارف
جشنواره دوتار و تنبور نوازي با حضور اساتيد دوتار و تنبور نواز از مناطق مختلف ايران و به ياد استاد فقيد سيدعباس معارف، روزهاي ۲۴، ۲۵ و ۲۶ ارديبهشت ماه در فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا، در اين جشنواره، چند گروه يا تكنواز مناطق شمال خراسان، شمال خراسان (كردنشين)، شرق خراسان، تركمن صحرا، صحنه و گوران طي سه شب در فرهنگسراي نياوران به اجرا خواهند پرداخت.
چهره هاي نامي موسيقي نواحي همانند حاج قربان سليماني، عليرضا سليماني، عبدالله سرور احمدي، حبيب  حبيبي فرد، دكتر مجيد تكه، علي غلامرضايي، عيسي قلي پور، علي بابارستمي، درويش اميرحياتي، سيدطاهر يارويسي، سيدناصر يادگاري و... از جمله دوتارنوازان حاضر در اين جشنواره هستند.

عليرضا داوودنژاد: سينماي خود را پاس بداريم
عليرضا داوود نژاد، عضو شوراي مركزي خانه سينما و سخنگوي اتحاديه تهيه كنندگان در خصوص تشكيل جلساتي درباره اكران فيلم خارجي گفت: اين خبر براي بنده حقير كه سي سال است در سينما مي نويسم و فيلم مي سازم و تهيه كنندگي مي كنم پيداست كه سرشار از تلخي و زهرخند است. زهرخند كمپاني هايي كه روزي دست آنها از سالن هاي نمايش ما كوتاه شد و امروز قرار است با فيلم هايشان به رونق سينما در كشور ما كمك كنند.
 اين كارگردان و تهيه كننده  سينماي ايران در ادامه مطلبي كه در اختيار خبرگزاري ايسنا قرار داده است مي نويسد: گره كار در كجاست؟ چرا سينماي ايران نتوانسته امور دويست سيصد سالن نمايش را در كشوري شصت و  چند ميليوني بگرداند؟ تهيه كنندگان ما چه كرده اند؟ فيلمنامه نويس هاي ما چه كساني بوده اند؟ آيا پيش آمده كه سينماگر خبره اي بيكار مانده باشد؟ در چه زمينه كوتاهي كرده ايم؟ ...
گره كار در كجاست؟ البته شايد جريان فيلم خارجي بتواند انگيزه اي براي تصحيح وضعيت نمايش بعضي از سالن ها بشود.
در آن صورت وضعيت توليد داخلي چه خواهد بود؟  آيا مي دانيم فيلم هاي خارجي با پيشرفته ترين ابزار صدا و تصوير ساخته مي شوند؟ ما از لحاظ ابزار توليد در چه وضعيتي هستيم؟ يا آن دست بازي را كه فيلم خارجي براي ورود به عرصه هاي فردي و جمعي و سياسي و اجتماعي دارد توليد داخلي ما نيز در اختيار مي گيرد؟ به هر حال براي امثال بنده كه يكبار هجوم و غلبه خارجي را بر صنعت سينماي داخلي تجربه كرده اند، چنين خبري حاكي از تازه شدن زخمي كهنه است.بعد از بازارهاي ماهواره اي و تلويزيوني و ويدئويي اينك جريان واردات در كمين سالن هاي نمايش است. پيش از انقلاب وارد كنندگان همسايه سينماداران بودند. امروز قرار است چه كساني وارد كنندگان باشند؟ دوراني تازه پيش روي ماست. دوراني كه نور و صدا بر امواج فكري و احساسي انسان غلبه دارد و پيروزي ملت ها در گرو داشتن اين توانايي هاست. سينماي خود را پاس بداريم.

ابراهيم فروزش:
در فيلم هاي ميراث فرهنگي نبايد از زندگي مردم غافل بمانيم
بايد مستند سازي را از عكاسي يك بناي تاريخي جدا كنيم.
«ابراهيم فروزش» در گفتگو با ستاد خبري دومين جشنواره فيلم هاي مستند «يادگار» با تأكيد بر اين مطلب گفت: سينماي مستند در درون خودش به يك بنا جان مي دهد، قرار نيست براي ساخت فيلمي درباره ميراث فرهنگي عكس يادگاري بگيريم.
كارگردان «بچه هاي نفت» كه جوايز بسياري را از جشنواره هاي جهاني دريافت كرده است، افزود: اگر درباره ابنيه تاريخي فيلم مي سازيم نبايد از جذابيت هاي موجود در آن كه شامل اطلاعات شگفت انگيزي از زندگي مردم آن دوران، نوع معماري، سازنده  بنا و جستجوي دروني آن است غافل بمانيم؛ چرا كه همه عوامل براي مخاطب جذاب است و به فيلم حركت مي دهد، ضمن آن كه اگر مخاطب روزي با همان بنا از نزديك مواجه شود داراي پيش زمينه اي خواهد بود كه بنا را در نظرش مهم تر و جذابتر جلوه خواهد داد.
فروزش گفت :ما يكي از كشورهايي هستيم كه در عين داشتن ميراث فرهنگي فراوان، كمتر به آن پرداخته ايم.
او در پايان تأكيد كرد: سينماي مستند به ويژه وقتي بحث ميراث فرهنگي به ميان مي آيد براي هميشه جاودانه است: بنابراين سرمايه گذاران اين نوع فيلم ها بايد به اهميت آن پي برده و فيلمساز را در ساختن فيلمش حمايت كنند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
اواخر آوريل سال ۵۳ پيش از ميلاد، ايران و روم در آستانه جنگ كارهه (حران) قرار داشتند كه«دوپوي» در صفحه ۱۲۹ تاليف خود ـ تاريج جنگ ـ از آن به عنوان قاطع ترين نبرد نظامي بشر در قرون قديم نام برده است. در اين جنگ، كراسوس، كنسول اول روم كشته شد و از ارتش عظيم آن كشور كمتر از پنج هزارتن موفق به فرار شدند.
*يعقوب ليث صفاري كه در سر هواي احياء امپراتوري ايران را داشت براي رسيدن به اين هدف و اجراي گام به گام برنامه هاي خود مصلحت ديد كه با حاكم اعزامي خليفه عباسي به سيستان كار كند. اين همكاري كه از آوريل ۸۴۷ ميلادي آغاز شده بود پنج سال طول كشيد و پس از آن يعقوب راه خود را با تصرف شهر زرنگ جدا ساخت.
* ۲۷ آوريل ۱۹۰۹ (۱۲۸۸ هجري خورشيدي) چند واحد ارتش روسيه به بهانه محافظت از جان و مال خارجيان مقيم تبريز وارد اين شهر شدند و در امور آذربايجان به مداخله پرداختند.
*هفتم ارديبهشت ۱۲۹۲ سلطان احمدشاه قاجار در تهران ازدواج كرد.
* رضا خان، فاتح تهران در جريان كودتاي اسفندماه ۱۲۹۹ و فرمانده لشكر قزاق، هفتم ارديبهشت ۱۳۰۰ (۲۷ آوريل ۱۹۲۱) وزير جنگ شد.
* در اين روز از ارديبهشت ۱۳۰۷ دولت وقت دكتر والدر سوئيسي را براي اداره خزانه داري ايران استخدام كرد. هفته پيش از اين، دكتر كورت ليندن بلات آلماني براي رياست بر بانك ملي ايران استخدام شده بود. هر دو، اواخر ارديبهشت وارد تهران شدند. قبلاً براي اداره خزانه داري ايران از آمريكا كه كشوري دورافتاده بود و از ورود به صحنه سياست جهان پرهيز داشت كارشناس استخدام مي شد.
* همزمان با اخطار انگلستان به ايران و ساعاتي پيش از نخست وزير شدن دكتر مصدق در سال ۱۳۳۰، انبار مهمات ارتش در فارس منفجر شد و يك سوم كل اسلحه و مهمات ايران از جمله شصت هزار تفنگ و توپ از دست رفت. رئيس تسليحات ارتش، فرمانده لشكر فارس و عده اي ديگر مورد سوء ظن قرار گرفتند و بازداشت شدند.
* در اين روز در سال ۱۳۳۲ جنازه سرتيپ افشار توس رئيس شهرباني كل كشور كه شهرت وفاداري به دكتر مصدق را داشت و از اول ارديبهشت ناپديد شده بود، در غار تلو در بلنديهاي شمال تهران كشف و متعاقب آن گروهي از افسراني كه دكتر مصدق آنان را بازنشسته كرده بود به اتهام ربودن، شكنجه و قتل او دستگير و بازداشت شدند.
ماندگار
مورخان، آوريل سال ۴۳۰ پيش از ميلاد (۲۴۳۳ سال پيش) را ماهي مي دانند كه «توسيدس» نخستين خبرنگار صحنه هاي جنگ و اولين مورخي كه در نوشتن تاريخ روش علمي بكار برد و در هر دو مورد حتي يك گام از چارچوب بي طرفي خارج نشد، بخش اول كتاب خود «جنگ پلوپونز» را به پايان برد.
وي۳۰ سال بيشتر نداشت و با اين كه افسر داوطلب ارتش آتن بود كه با اسپارت مي جنگيد جز حقيقت چيزي ننوشت - كاري كه مخصوصاً از قرن ۲۰ ناديده گرفته شده است، زيرا كه رسانه هاي يك كشور از جمله كتاب، در كنار ارتش قرار داده شده اند و از عوامل دفاع يك ملت به شمار مي آيند، بنابراين وقوف بر واقعيات اينك دشوارتر از گذشته شده است. توسيدس جنگ را بزرگترين برهم خوردگي يك نظم مي داند. توسيدس نوشته است : آن چه را كه نوشته ام، خودم به چشم ديده و لمس كرده ام و يا اين كه از منابع دست اول و موثق شنيده ام و هنگام نوشتن احساس و عواطف را كنار گذارده ام تا گزافه گويي نشود و حقيقتي از قلم نيافتد.
برپايه عقايد توسيدس اين تعريف بر تاريخ نوشته شده است: «تاريخ» دانش بررسي انسان است كه چه كرده است، علل رويدادها و اعمال، و نتايج آنها چه بوده است، چه تجربه اي به دست آمده، چه كساني از اين تجربه استفاده كرده و چه گروهي آنها را بكار نبرده اند.
روزگار
* به گزارش نيويورك تايمز، وزارت دفاع آمريكا فرستادن عراقي هاي تبعيدي را به بغداد آغاز كرده است تا در ايجاد يك حكومت موقت تحت نظر آمريكا در عراق مشاركت كنند و جزيي از اين دولت باشند. استدلال آمريكا اين است كه بسياري از اين عراقيان مقيم خارج، قبلاً در عراق شغل دولتي داشتند و وارد به امورند.
* طبق يك آمار جهاني كه خلاصه آن انتشار يافته، در سال ميلادي گذشته از علاقمندي به ازدواج، داشتن اولاد، خريد اتومبيل و تلويزيون و روزنامه، دود كردن سيگار، تحصيل در دوره هاي چهار ساله دانشگاه، گردشگري و... نسبت به سال هاي پيش از آن كاسته شده بود.
پرسش هاي پزشكي
از دكتر گريفيت به مناسبت نوزدهمين سال تشخيص بيماري ايدز سئوال شده است كه آيا براي درمان اين بيماري داروي موثر ساخته شده است؟ و او پاسخ منفي داده و گفته است كه داروهاي موجود تنها مي تواند عمر ايدزي ها را كمي طولاني تر كند. بهترين راه، پيشگيري و اجتناب از ابتلاء به اين بيماري است. ۲۳ آوريل سال ۱۹۸۴ ويروس عامل بيماري مرموز ايدز كشف شد. نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com

داستانك
تنها نبودم
بالاي كوه، لاي زمهرير تن سرد صخره ها و مه متراكمي از كلمات مانده بودم. اما حتي آنجا هم تنها نبودم. در دوردست دامنه كوه، تو پنجره كوچك اتاقت را گشوده بودي و به كوهستان نگاه مي كردي.
آرش نصيري

گشتي در دنياي خبرها
دردسرهاي شبيه بودن به صدام
بغداد: در عراق، افرادي كه به صدام حسين شبيه هستند با مشكلات متعددي مواجهند. با توجه به اينكه نيروهاي آمريكايي به دنبال صدام هستند، هر شخصي كه شبيه به وي باشد در خيابان متوقف و مدارك شناسايي اش بررسي خواهد شد.
دو روز قبل يك مرد عراقي در مصاحبه با شبكه تلويزيوني الجزيره مدعي شد، سربازان آمريكايي چندين بار او را متوقف كرده اند چون آنها تصور مي كردند، وي صدام حسين است. به گفته منابع مطلع صدام حداقل سه بدل دارد كه با انجام عمل جراحي پوست كاملا شبيه وي شده اند و در دوران حكومت او در بسياري مراسم به جاي او حاضر مي شدند.
الگويي براي ترك سيگار
كامبوج: مردم كشور كامبوج كه با فقر شديد مواجه هستند اعتقاد خاصي به راهبان بودايي دارند و در حقيقت آنها را الگوي زندگي خود قرار مي دهند.
دولت كامبوج كه تصميم گرفته است با سيگار مبارزه كند، مي خواهد براي دستيابي به اين هدف از اين راهب ها كمك بگيرد.
به همين دليل يكسال قبل از هزار راهب بودايي خواسته شد تا سيگار كشيدن را ترك كرده و از مردم نيز بخواهند كه سيگار نكشند. ديروز اعلام شد، در پي اجراي اين طرح تنها ۱۳ درصد از آن ها به درخواست دولت توجه نكردند و مابقي آنان به كلي سيگار را كنار گذاشتند. حتي برخي از راهب ها براي اينكه ثابت كنند كه سيگار را ترك كرده اند در برابر مردم آزمايش انجام دادند تا صداقت آنان مشخص شود.
تخليه باغ وحش پسر صدام
بغداد: سربازان آمريكايي پس از چند ساعت تلاش، جان ۶ شير و دو چيتا را در بغداد نجات دادند. اين حيوانات در باغ وحش خصوصي عدي، پسر بزرگ صدام نگهداري مي شدند اما پس از آغاز جنگ به حال خود رها شده و از سوءتغذيه رنج مي بردند.
سربازان آمريكايي براي انتقال حيوانات به باغ وحش مركزي بغداد مجبور شدند تكه هاي بزرگ گوشت در اختيار آنان قرار دهند و با اين حربه، حيوانات درنده را وارد قفس هاي خود كنند. پسر بزرگ صدام علاقه عجيبي به حيوانات وحشي و خودروهاي گرانقيمت داشت و به همين دليل دهها شير، ببر و چيتا را در باغ وحش خصوصي خود نگهداري مي كرد.
پس گرفتن دعوت
گوتنبرگ: قرار بود روز ۲۶ خردادماه سال جاري، مراسم ويژه اي براي راه اندازي يك كشتي بزرگ سوئدي در اين كشور برگزار شود به همين دليل مقامات سوئدي از صدها نفر از مقامات دولتي كشور چين براي حضور در اين مراسم دعوت بعمل آورده بودند. اما ديروز سوئدي ها اين دعوت را پس گرفته و از ميهمانان چيني درخواست كردند، در زماني ديگر به سوئد سفر كنند. علت اتخاذ چنين تصميمي، گسترش ويروس بيماري سارس در چين اعلام شده است. سوئدي ها بيم آنرا دارند، ميهمانان چيني همراه با خود ويروس سارس را به سوئد بياورند.
اخراج خلبانان
دالاس: يك شركت هواپيمايي در آمريكا دو تن از خلبانان خود را به جرم درآوردن لباس هاي فرم خود در حين پرواز اخراج كرد.
به گفته يكي از ميهمانداران پرواز، دو خلبان لباس هاي فرم خود را در داخل كابين از تن بيرون آوردند و با لباس راحتي به انجام وظيفه مشغول شدند، به همين دليل حكم اخراج آنان صادر شد. خلبانان اخراجي مي گويند، به دليل اينكه روي لباس فرم آنان قهوه ريخته بود مجبور شدند لباس هاي فرم خود را از تن بيرون بياورند.
لوله كش براي قطب جنوب
لندن: يك گروه از دانشمندان انگليسي كه براي اولين بار متوجه از بين رفتن لايه ازن در قطب جنوب شدند در حال حاضر سراسيمه در جستجوي چند لوله كش مجرب براي ترميم لوله هاي آب يخ زده محل اسكان خود در قطب هستند.
آنها به ۱۵ لوله كش نياز دارند تا به مدت ۱۸ ماه در سرماي ۵۰ درجه سانتيگراد زير صفر به ترميم لوله هاي يخ زده بپردازند. نكته جالب اينكه دستمزد ساليانه يك لوله كش در انگليس به طور متوسط ۸۰ هزار پوند است در حاليكه دستمزد آنها در صورت سفر به قطب جنوب تنها ۱۹ هزار پوند خواهد بود.
دانشمندان مي گويند: لوله كش ها بايد از خدا بخواهند كه چند ماه از زندگي خود را در قطب جنوب سپري كنند و بايد به دستمزد اندك قناعت كنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۲ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۴۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۱۶ دقيقه

گل و گياه
پنستمون
011765.jpg
نام علمي: Penstemon isophyllus
خانواده: SCROPHULARIACEAE
درختچه اي است خزان پذير كه گل هاي آن آخر تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۷۵ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز و داراي زهكشي خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: كاشت بذر در بهار يا پاييز و يا تهيه قلمه چوب نرم از ساقه هايي كه گل نمي دهند در اواسط تابستان. سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |