دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۳۵ - April . 28, 2003
همشهري در دهمين نمايشگاه سراسري مطبوعات
برخي از اعضاي تحريريه روزنامه همشهري، در دهمين نمايشگاه مطبوعات، براساس برنامه زير با مخاطبان خود ديدار و گفت وگو خواهند كرد:
011928.jpg


علاقه جوانان به سياستمداران كاهش يافته است
011892.jpg
گروه اجتماعي: رئيس سازمان ملي جوانان گفت: ميزان علاقه جوانان به سياستمداران به شدت كاهش يافته است.
وي افزود: گروه هاي مورد علاقه و توجه جوانان به ترتيب هنرمندان ۲۹ درصد، ورزشكاران ۲/۲۷ درصد و دانشمندان و فرهيختگان ۸/۲۱ درصد، سياستمداران ۳ درصد است كه در نزد پسران ورزشكاران و دختران هنرمندان از اهميت بيشتري برخوردارند.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر ميرباقري مشاور رئيس جمهوري و رئيس سازمان ملي جوانان روز گذشته در كنفرانس مطبوعاتي در جمع خبرنگاران افزود: ايران از نظر تركيب جمعيتي بين ۱۵ تا ۲۹ سال بعد از كشور اردن، دومين كشور جوان در دنياست كه از اين جمعيت ۸۰ درصد مجرد، ۵/۱۸ درصد متأهل و ۵/۱ درصد مطلقه (بيوه) هستند و از جمعيت فعال ۲۹-۱۵ سال كشور ۷۲ درصد شاغل و ۲۸ درصد بيكار هستند. وي خاطرنشان كرد: متأسفانه بعضي از تريبونها جوانان را يك نسل غيرقابل اعتماد و آلوده معرفي مي كنند كه اين منجر به ايجاد يك هراس اخلاقي شده كه اگر بخوبي مهار نشود پيامدهاي جبران ناپذيري به دنبال خواهد داشت.
دكتر ميرباقري استفاده از شبكه هاي جهاني را مورد تأكيد قرار داد و گفت: اگر جوانان، امكان دسترسي به شبكه اينترنت را نداشته باشند از نظر هويت يابي اختلاف فاز پيدا خواهند كرد و از نظر اطلاعات دچار عقب ماندگي خواهند شد.
وي افزود: ايران در آسيا از نظر كاربري اينترنت مقام هفدهم را دارد كه ما در تلاش هستيم شبكه اي را با همكاري مركز مطالعات و تحقيقات دانشگاه صنعتي شريف طراحي كنيم كه امكان دسترسي سهل و ارزان را براي جوانان فراهم كنيم.
وي اضافه كرد: برنامه هاي صدا و سيما به دليل عدم پاسخ دهي مناسب مورد توجه جوانان نيست كه بايد در كنار صدا و سيما شبكه هاي اختصاصي راه اندازي شود؛ در غيراين صورت گرايش جوانان به استفاده از شبكه هاي غيرملي افزايش مي يابد.
رئيس سازمان ملي جوانان در پايان با يادآوري اينكه احساس يأس و ناامني در ميان جوانان كم است، خاطرنشان كرد: شوراي شهر بايد براي گسترش فرهنگسراها و پاركها و اوقات فراغت جوانان چاره انديشي كند.
۶۳درصد جوانان خواهان اجراي برنامه هاي شاد در مراكز فرهنگي
سيد محمد رضا تقي زاده رئيس فرهنگسراي جوان نيز به مناسبت روز جوان در جمع خبرنگاران با بيان اينكه بيشترين مخاطبين و بهره برداران مراكز فرهنگي را جوانان تشكيل مي دهند گفت: مراكز تفريحي، فرهنگي و ورزشي خواسته يا ناخواسته به منظور پاسخ گويي بيشتر به مراجعين ملزم به ارائه فعاليت هاي خود متناسب با نياز جوانان هستند، و توجه به اين مهم از سوي سياستگذاران و كارگزاران مربوطه در دستور كار قرار دارد.
وي با اشاره به برنامه هاي متنوعي كه براي سال ۸۲ متناسب با نيازسنجي مراجعين سال ۱۳۸۱ تدارك شده است گفت: ۶۳درصد از مخاطبين جوان علاقمند به شركت در برنامه هاي شاد و مفرح هستند. به همين منظور نيز با استفاده از خواسته هاي جوانان و تلاش در جلب مشاركت سازمان ها و نهادهاي اجتماعي برنامه هاي بسياري را براي سال ۱۳۸۲ در دست تدارك و اجرا داريم كه محوريت آن برنامه هاي شاد و نشاط انگيز با ملاحظه باورهاي مردم است.
رئيس فرهنگسراي جوان در خاتمه افزود: اين مجموعه در سال ۱۳۸۲، ۹۳۰ برنامه را براي تمامي مخاطبين خود اجرا خواهد كرد كه از اين تعداد برنامه ۱۲۲ برنامه در بخش اجتماعي، ۱۰۰ برنامه آموزشي، ۱۰۰ برنامه علمي، ۵۰۰ برنامه هنري، ۱۰ برنامه كتابخانه اي، ۵۰ برنامه ويژه كودك و نوجوان و۴۰ فيلم بلند سينمايي برگزار خواهد شد.

حادثه رانندگي در جاده لار جان چهار نفر را گرفت
گروه اجتماعي: براثر واژگون  شدن  يك  دستگاه  خودرو تويوتا دوكابين  در جاده  لار عصر روزشنبه  چهار نفر از اعضاي  يك  خانواده  كشته  و دو نفر ديگر مجروح  شدند.
اين  خودرو كه  با شش  سرنشين  اعضاي  يك  خانواده  از منطقه  «بستك» در استان هرمزگان  به  طرف  شهر لار استان  فارس  در حركت  بود به  علت  بي احتياطي  و سرعت زياد واژگون  شد.
در اين  حادثه  زن  و سه  فرزند اين  خانواده  شامل  يك  پسر و دو دختر در دم جان  باختند و پدر و يك  دختربچه  دو ساله  مجروح  شدند.
شهر لار در ۴۳۹ كيلومتري  جنوب  شيراز واقع  است .

نحوه صدور و تأمين اعتبار دفترچه هاي درماني تأمين اجتماعي تغيير كرد
گروه اجتماعي: با دستور شريف زادگان مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي جهت رفاه حال بيشتر مستمري بگيران، بازنشستگان و از كارافتادگان كلي و كاركنان قراردادي كارگاههاي پيمانكاري نحوه صدور، تجديد و تأمين اعتبار دفترچه هاي درماني آنان تغيير كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان تأمين اجتماعي، اين تغيير به منظور ايجاد راهكارهاي مناسب جهت روان سازي و انجام بهينه امور و جلوگيري از ازدحام و مراجعات مكرر مراجعين و نهايتا جلب رضايتمندي آنان از ابتداي فروردين ماه سال ۸۲ صورت گرفته است.
براساس اين دستورالعمل، نسخ دفترچه هاي درماني بازنشستگان و از كارافتادگان كلي (خود، همسر و والدين) از ۱۵ نسخه به ۲۴ نسخه افزايش يافته و مدت مجاز جهت تمديد اعتبار دفترچه هاي درماني آنها نيز تا آخرين برگ دفترچه درماني خواهد بود.
در اين دستورالعمل تأكيد شده است: مدت مجاز براي تمديد اعتبار دفترچه درماني فرزندان ذكور تحت تكفل بازنشستگان و از كارافتادگان كلي تا پايان ۱۹ سالگي، لغايت پايان ۱۹ سالگي و از پايان ۱۹ سالگي به بعد طبق ضوابط و مقررات جاري مي باشد.
همچنين مدت مجاز براي تمديد اعتبار دفترچه درماني فرزندان اناث تحت تكفل بازنشستگان و از كارافتادگان كلي تا پايان ۱۵ سالگي، لغايت پايان ۱۵ سالگي و از آن به بعد طبق ضوابط و مقررات جاري است. در همين حال در ارتباط با آن دسته از مستمري بگيران فوق (اصلي، همسر و والدين آنها) و فرزندان آنان كه قبل از ۶ ماه جهت تجديد دفترچه درماني به شعبه مراجعه مي نمايند طبق ضوابط و مقررات جاري عمل مي شود.

مديركل مبارزه با مواد مخدر ناجا :
مصرف حشيش در كشور افزايش يافته است
مديركل مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: گرايش به مصرف حشيش در داخل كشور و به ويژه در ميان جوانان به خاطر افزايش ورود، قيمت پايين و ناخالصي آن به نسبت ساير مواد مخدر افزايش يافته است.
به گزارش خبرنگار اجتماعي ايسنا، سردار ابويي، روز يكشنبه در جمع خبرنگاران همچنين ضمن ارائه گزارشي از وضعيت مبارزه با مواد مخدر طي سال گذشته، تغيير مسير انتقال حشيش از افغانستان به سمت كشورهاي عربي حوزه خليج فارس از طريق ايران را از جمله دلايل ديگر اين مسأله عنوان كرد.
وي در ادامه افزايش ناخالصي مواد، در دسترس نبودن هروئين و افزايش قيمت آن را موجب رشد مرگ و مير معتادان به ويژه مصرف كنندگان هروئين دانست و اظهار داشت: قيمت خرده فروش هروئين در سال ۷۹، ۲۰۰ تومان بوده ولي اكنون به ۷۰۰ تا ۹۰۰ تومان افزايش يافته و از سوي ديگر قيمت ترياك نيز به طور متوسط ۳۰ درصد رشد داشته و لذا اين افزايش موجب گرايش بيشتر معتادان به ترك اعتياد شده است.
وي با اشاره به كمبودهاي كشور از نظر تجهيزات و تكنولوژي هاي پيشرفته در امر مبارزه با باندهاي قاچاق مواد مخدر اظهار داشت: كشورهاي اروپايي و صاحب تكنولوژي از انتقال و فروش تكنولوژي هاي پيشرفته در امر مبارزه با مواد مخدر به ايران خودداري مي كنند و از سوي ديگر اين تجهيزات از جمله دوربين هاي ديد در شب- كه بهاي آن ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان است- گرانقيمت هستند.
ابويي در پايان متذكر شد: با توجه به تحريم هاي موجود به منظور رفع برخي نيازهاي پليس در اين زمينه در حال حاضر خطوط توليد دوربين هاي ديد در شب با توليد محدود و امكانات راداري، بي سيمي راه اندازي شده است ولي هم  اكنون از نظر امكانات راداري و كنترل كننده مثل شنود موبايل با ضعفهايي روبه رو هستيم.

تاجر فرش با اعضاي خانواده اش به قتل رسيد
گروه اجتماعي:  رئيس  مركز اطلاع رساني  نيروي  انتظامي  تهران  بزرگ ، از به  قتل  رسيدن  يك  تاجر فرش  به  همراه  تعدادي  از اعضاي  خانواده اش  در قيطريه  تهران  خبر داد.
«نامدار صداقت » روز يكشنبه  به  خبرنگار ايرنا مستقر در ستاد فرماندهي  انتظامي  تهران  بزرگ ، گفت : فرمانده  انتظامي  تهران  بزرگ ، يك  تيم  مجرب  از ماموران  اداره  آگاهي  تهران  بزرگ  را مسئول  پيگيري  اين  جنايت  كرده  است . وي  اظهار داشت : بر اساس  گزارش  كارشناسان  پزشكي  قانوني ، اين  تاجر فرش  با نام  «كبيري » ۷۷ ساله  به  همراه  همسر ۵۵ ساله ، دختر ۲۴، پسر ۳۰ ساله  و خدمتكار خانه ، ۶ روز قبل  به  قتل  رسيده اند. صداقت  افزود: به  گفته  يكي  ديگر از اعضاي  اين  خانواده ، ظاهرا از منزل  اين  تاجر تعدادي  اشياء گران قيمت  و فرش هاي  نفيس  به  سرقت  رفته  است .

افتتاح بانك اطلاعات انجمن صنفي روزنامه نگاران
گروه اجتماعي: بانك اطلاعات و كتابخانه انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران امروز افتتاح مي شود.
كميته آمار و اطلاعات انجمن صنفي با اعلام اين خبر از كليه خبرنگاران رسانه هاي جمعي و مطبوعات دعوت نمود در مراسم افتتاحيه شركت كنند.
با راه اندازي اين بانك اطلاعاتي اعضاي انجمن و علاقمندان پس از عضويت مي توانند از تسهيلات و مزاياي اين كتابخانه بهره ببرند.
زمان برگزاري افتتاحيه ساعت ۳۰/۱۴ امروز (دوشنبه) در محل انجمن صنفي روزنامه نگاران واقع در خيابان كبكانيان، خيابان هفتم است.

پايان رسيدگي به بند «د» پرونده نظرسنجي
گروه اجتماعي: آخرين جلسه محاكمه عباس عبدي و حسينعلي قاضيان متهمان پرونده نظرسنجي با اخذ آخرين دفاعيات عبدي در دادگاه غيرعلني پايان يافت.
علي اصغر تشكري، معاون قضايي دادگستري تهران و نماينده مدعي العموم پس از خروج از دادگاه در ساعت ۱۴‎/۳۰ و در حالي كه هنوز دفاعيات عبدي به پايان نرسيده بود، به خبرنگاران گفت: نمايندگان رئيس جهمور و رئيس مجلس در جلسه حضور داشتند؛ طبق درخواست وزارت اطلاعات براي حضور نماينده اين وزارتخانه در دادگاه، حضور وي از سوي دادگاه بلامانع اعلام شد اما امروز نيز هيچ نماينده اي از وزارت اطلاعات در جلسه حضور نداشت.
وي افزود: در صورت پايان دفاعيات عباس عبدي، رسيدگي به بند «د» اين پرونده به اتمام خواهد رسيد. وي در پاسخ به سئوالي مبني بر عدم حضور وكلاي مدافع عبدي و قاضيان در جلسه اظهار داشت: نكته قابل توجه اين بود كه هر دوي اين متهمان عنوان كرده اند كه خود به تنهايي مي خواهند دفاع كنند و حضور وكيل را ضروري تلقي نمي كنند.
نماينده مدعي العموم در پرونده نظرسنجي با اشاره به بخشي از پرونده كه همچنان مفتوح است، تصريح كرد: اين بخش درباره افرادي است كه اسناد و مدارك محرمانه را به عبدي داده اند؛ برخي از آن ها احضار شده اند و برخي نيز هنوز احضار نشده اند. زمان رسيدگي به اتهامات اين عده هنوز قابل پيش بيني نيست.

مروري بر عقايد قالبي گروهي براي توجيه كشيدن سيگار
چند لحظه فراموشي غمها!
011880.jpg
گروهي از زنان به بهانه يكنواختي زندگي برخي به دليل تجربه ناموفق زناشويي وعده اي به دليل
بالا رفتن سن ازدواج به سيگار كشيدن روي مي آورند
اينجا يك كافي شاپ كوچك است، نقطه اي نيمه تاريك در گوشه اي از شهر كه توسط پله هايي بلند با بيرون فاصله گرفته است. چند ميز و صندلي كوچك و صداي يك موزيك تند خارجي تنها چيزهايي است كه هر كس در بدو ورود با آن مواجه مي شود. روي هر ميز يك بسته دستمال كاغذي و يك جاسيگاري پر از ته سيگار ديده مي شود. اكنون بهتر است در گوشه اي بنشينيم و به پيرامون خود نظري بيفكنيم. بديهي است كه موضوعات مختلف جهت مشاهده وجود دارد اما شايد عجيب ترين صحنه اي كه هر كس با آن روبه رو مي شود ديدن سيگار در دست دختران و زنان جواني است كه در گوشه اين تاريكخانه با چهره اي متفكر در دست گرفته اند و هر چند لحظه يك بار پك عميقي به آن مي زنند. عده اي كه هنوز مهارت كافي ندارند با احتياط كامل سعي مي كنند اين كار خود را امر طبيعي و عادي جلوه گر سازند تا با گذشت زمان بتوانند به جرگه گروه اول بپيوندند. اين موضوع امروز نه تنها در كافي شاپهاي مدرن امروزي بلكه در تمام گوشه و كنار شهر قابل مشاهده است.
تا به حال چقدر از مضرات سيگار در رسانه هاي عمومي،مجلات و روزنامه ها سخن به ميان آمده؟
به طور تقريبي هر روز دست كم مي توان يك مقاله جديد كه نتيجه پيشرفته ترين تحقيقات و جديدترين پژوهشها است را در رسانه هاي خبري ملاحظه نمود كه اين شي ء باريك و ظاهراً  بي خطر را به عنوان مهيب ترين عامل ايجاد سرطان يا ناراحتي هاي ريوي، گوارشي و ساير بيماريها معرفي مي كنند. پس چرا عليرغم تمام اين تبليغات حتي در سطح جهاني تعداد افراد سيگاري سير تصاعدي داشته تا آنجا كه حتي زنان ودختران جوان هم اين چنين به آن گرايش پيدا كرده اند. به راستي چه چيز در اين كلمه پنج حرفي وجود دارد كه هر چه از زيانهاي آن بيشتر صحبت مي شود طرفداران آن افزايش مي يابد. جالب ترين نكته قابل تأمل اين است كه اكثر خانمهايي كه در حال كشيدن سيگار هستند تمايلي براي مصاحبه نشان نمي دهند. وقتي در يك خيابان شلوغ و در پشت چراغ قرمز به سراغ خانمي كه سيگار به دست در ماشين شخصي اش نشسته مي روم و از او در اين باره سؤال مي كنم رويش را به طرف ديگري مي كند و شيشه ماشين را بالا مي  دهد. دختر ديگري كه در يك رستوران معروف نشسته و ضمن كشيدن سيگار مرتب به ساعتش نگاه مي  كند، پس از تأكيد مبني بر عنوان نشدن نام و ساير مشخصاتش مي گويد:«من سيگار كشيدن را دوست دارم چون دست كم براي مدت كوتاهي تمام غم و غصه هاي زندگي ام را فراموش مي كنم. وقتي آدم از مشكلات خسته مي شود و هيچ راه فراري ندارد بايد به هر طريقي كه شده با زندگيش كنار بيايد و براي من اين تنها راه ممكن است.» مي پرسم آيا خانواده ات از اين موضوع مطلعند؟ مي خندد و مي گويد: «شما اينطور فرض كنيد اما مگر فرقي هم مي  كند؟»
خانم جواني كه به همراه كودكش به پارك آمده روي يك صندلي نشسته و سيگار به دست به جايي كه فرزندش مشغول بازي با ساير بچه هاست نگاه مي كند. براي اين كه آرامش او را بر هم نزنم به آرامي از او سؤال مي كنم كه براي چه سيگار مي كشد؟ اما او در پاسخ به من با خشم مي گويد:  شماها عادت كرده ايد راجع به همه چيز كنجكاوي كنيد؟ مگر سيگار كشيدن چه ايرادي دارد؟ و سپس از جا بلند مي شود و روي صندلي ديگري كه كمي آن طرف تر است مي نشيند!
خانم دكتر مسيحا روانشناس و مددكار اجتماعي در اين باره مي گويد: «به عقيده من رفتار هر فرد در درجه اول برخاسته از محيطي است كه در آن پرورش يافته. وقتي در خانواده اي سيگار به عنوان يك مسأله عادي تلقي مي شود و پدر و مادر از مصرف آن در مقابل فرزندانشان ابايي ندارند طبيعي است كه فرزندان نيز به شكل ناخواسته به سمت سيگار گرايش پيدا مي  كنند، بويژه در مورد مادران كه داراي نزديكترين رابطه عاطفي با دختران خود مي باشند اين مسأله شكل جدي تري به خود مي گيرد.»
بديهي است كه بايد رواج اين مسأله مخصوصاً  در بين خانمها نقطه عطفي داشته باشد. آقاي دكتر سعيد داوديان روانپزشك و متخصص در زمينه ترك اعتياد معضل سيگار در خانمها را به شكلي نوين مورد بررسي قرار داده و آن را چنين شرح مي دهند.
استفاده از سيگار در بين خانمها برخلاف آنچه كه اكثر مردم تصور مي كنند يك پديده جديد نيست وگرچه با كاهش آن بويژه در طي چند سال اخير عده اي آن را فراموش شده تلقي مي كردند اما امروزه مجدداً بايد به صورت يك واقعه نوظهور به آن توجه بيشتري مبذول داشت گرچه در تمامي ملتها همواره تعداد مردان سيگاري بيش از زنان بوده و حتي در تابلوهاي تبليغاتي غرب نيز معمولاً از تصاوير مردان براي فروش سيگار استفاده مي نمايند اما بايد ناچاراً قبول كرد كه يكي ديگر از ارمغان هاي تكنولوژي مدرن امروزي مواد مخدر مي باشد كه در رأس آنها سيگار قرار گرفته است و گرچه مصرف اين ماده مخدر در ميان مردان و در دنياي كنوني امري بديهي تلقي مي شود اما به دليل آسيب پذيرتر بودن خانمها بايد در مورد آنها با دقت بيشتري به اين مسأله نگريست.
در اين زمينه بايد نخست بدانيم چه عواملي به عنوان علل گرايش به سيگار در خانمها محسوب مي شوند؟
براي پاسخ به اين سؤال بهتر است خانمها را در دو گروه مجزا مورد مطالعه قرار دهيم:۱- سن قبل از ازدواج، ۲- سن پس از ازدواج .
در مورد گروه اول به دليل گستردگي علتها بايد آنها را به صورت مجزا مورد بحث و بررسي قرار داد. نخستين علت شيوع را مي شود در يك جمله خلاصه كرد «جوانان امروز طالب هيجانند» اكنون ديگر نمي توان وجود ماهواره، اينترنت، VCD و... را در يك زندگي اجتماعي ناديده گرفت تا آنجا كه حتي عده اي از دوران كودكي با چنين وسايلي سروكار دارند طبيعي است كه هر كدام از اين ابزار تنها براي مدت كوتاهي قادر به سرگرم نمودن فرد هستند بويژه اين كه تبليغات خود اين رسانه ها هم زمينه را جهت انجام تجارب جديد فراهم مي سازد. كودكي كه به سن نوجواني مي رسد با موجي از خواسته ها و توقعات روبه روست. مخصوصاً  دختران جوان كه در آستانه رسيدن به بلوغ و پس از آن به دليل داشتن روحيه حساس بيشتر تحت تأثير اين برنامه ها و تبليغات قرار مي گيرند ولي وقتي فاصله زياد بين آرزوها و حقايق زندگي را ملاحظه مي كنند به يك باره همه چيز برايشان غيرقابل تحمل مي شود و به عبارت ديگر اعتقاد خود را نسبت به تمام آنچه تا به حال پذيرفته اند از دست مي دهند و همين عاملي مي شود براي گرايش به سمت چالشهايي نظير خودكشي، فرار از منزل و از همه معمول تر تمايل به مصرف مواد مخدر. پس به طور خلاصه مي توان گفت كه اگر حس تنوع طلبي نوجوانان به طريق صحيحي پاسخ داده نشود براي پر كردن چنين خلئي ناچاراً سمت و سويي نامناسب شكل خواهد گرفت.
دليل دومي كه يك دختر جوان را به دنبال سيگار يا مواد اعتيادآور مشابه مي كشاند اين است كه معمولاً جوانان تمايل دارند شخصاً  همه چيز را تجربه نمايند بويژه زماني كه افراد هم سن و سال خود را مثلاً در حال كشيدن سيگار مشاهده مي كنند يك حس نهفته آنها را وادار مي كند كه اين عمل را ولو براي يك بار هم كه شده جهت ارضاي نفس انجام دهند كه البته در اينجا مهمترين عاملي كه مي تواند به عنوان يك مانع موثر عمل نمايد ايمان است، چرا كه بر طبق تحقيقات انجام شده حتي در مغرب زمين اين نتايج به دست آمده هر گاه يك عامل دروني مهار كننده در انسان وجود داشته باشد فرد خواهد توانست نفسانيات را پشت سر بگذارد و به درجات والاي انساني دست يابد. بديهي است كه هر چقدر شخص به اين مسأله بيشتر اعتقاد داشته باشد سلامت جسمي و روحي او بهتر حفظ خواهد شد.
عامل سوم كه اصولاً كمتر به آن توجه مي شود اما بايد به عنوان يك دليل مهم مورد بررسي قرار گيرد بالا رفتن سن ازدواج است. اين مسأله به دليل آسيب پذيرتر بودن دختران مي تواند در كنار عواملي نظير محروميت از ورود به دانشگاه، برآورده نشدن انتظارات پس از ورود به دانشگاه و نيز مواجهه با بن بست هاي عاطفي سبب انحراف از مسير درست و افزايش پذيرش فرد براي مواد اعتيا دآور و در رأس آنها سيگار باشد.
اما علاوه بر اين سه عاملي كه ذكر شد سيگار براي برخي از دختران مخصوصاً  در اين دو سه سال اخير به عنوان تفنن و ابزاري جهت سرگرمي مورد استفاده قرار گرفته است .بويژه در خانواده هاي مرفه براي استفاده از سيگار از لحاظ مالي و اقتصادي مشكلي وجود ندارد. اين مسأله بيشتر ديده مي شود تا آنجا كه دسته اي از اين دختران سيگار را فقط براي جلب توجه در بين هم سن و سالان خود به دست مي گيرند آن هم در شرايط خاصي نظير نشستن در پشت فرمان اتومبيل يا در كافي شاپها و رستورانها، عده اي نيز به تقليد از شبكه هاي غربي سيگار را نشانه تجدد مي دانند.
اما در مورد زنان وضع به گونه ديگري است . طبق جديدترين آمارگيريها مشخص شده كه اصلي ترين علت گرايش سيگار در خانمها تجربه ناموفق زناشويي است. خانمي كه دچار چنين شكست روحي مي گردد به دليل نداشتن راه برگشت ممكن است يا دچار بيماريها و اختلالات رواني نظير افسردگي، روان پريشي و ... گردد و يا براي فراموشي خاطرات گذشته به سمت سيگار و ساير مواد مخدر گرايش يابد.
دسته اي ديگر از خانمها نيز وجود دارند كه به بهانه يكنواختي زندگي و كسل كننده بودن اوقاتشان پس از ازدواج به دنبال يك تفريح و سرگرمي جديد مي گردند و گاهي سيگار را تنها پاسخ موجود تلقي مي كنند. در كنار اين دو گروه خانمهاي ديگري وجود دارند كه پس از ازدواج به اين باور رسيده اند كه آن شخصيت و هويتي كه آرزو داشتند را به دست نياورده اند و به عبارت ساده تر آنچه كه مي خواستند نشدند. اين سرخوردگي ها نيز گاهي به عنوان گرايش به سمت سيگار محسوب مي شود.
مسلماً حرف در اين مقوله بسيار بيشتر از چيزهايي است كه گفته شد، اما سؤال مهمتري وجود دارد و آن اين كه براي حل اين معضل اجتماعي بهترين راه ممكن چيست؟ با توجه به اين موضوع كه اكثر خانمهاي سيگاري به مضر بودن استفاده از آن اعتقادي ندارند و گاه حتي سود و فايده سيگار را بيش از زيان آن مي دانند! چطور مي توان به اذهان عمومي قبولاند كه براي حفظ سلامت روحي و جسمي بايد سيگار را از برنامه روزانه حذف نمود. هنوز هم كه هنوز است هيچ قانوني راجع به ممنوعيت مطلق مصرف سيگار وجود ندارد. گرچه در برخي اماكن عمومي با چسباندن اخطار سعي كرده اند تا حدي از اين مسأله ممانعت به عمل آورند اما در هيچ كوچه و خيابان و از همه مهمتر خانه اي خبري از اين تذكرها و اخطارها نيست.
باز هم يك مقاله جديد راجع به سيگار نوشته شده كه عده اي آن را به شكل سطحي و گذرا مي خوانند و برخي حتي بدون نگاه كردن به آن صفحه را ورق مي زنند. اي كاش مي شد محاسبه كرد كه با چاپ چند مقاله آمارگيري و تحقيق بالاخره آگاهي لازم از آثار سوء سيگار شكل مي گيرد و آنهايي كه مي گويند سيگار كشيدن يعني فرار از غمها به اين باور مي رسند كه شايد راههاي ساده تري براي حل مشكلاتشان وجود داشته باشد تا آنجا كه مجبور نشوند هر روز اين تيترهاي درشت روزنامه اي را در مقابل خود ببينند.
شادي باباخاني

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |