دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۳۵ - April . 28, 2003
نگاهي به مشكلات و استعدادهاي رودبار قصران
سايه روشن هاي فرهنگي يك ييلاق
011871.jpg
منطقه رودبار قصران مشتمل بر شهرستانهاي اوشان، فشم و ميگون از مناطق ييلاقي و خوش آب و هواي اطراف تهران است كه به ويژه در فصل گرما پذيراي خيل شهروندان تهراني براي گذران آخر هفته اي آرام مي باشد. به همين دليل در اين شهرستان اهالي غيربومي اقدام به احداث ويلاهاي بسيار زيادي كرده اند كه بافت بومي اين منطقه را دگرگون كرده است. افرادي اغلب متمكن و متمول كه در كنار واقعيت  هاي اجتماعي منطقه چون اختلاف سطح فرهنگ و تفاوت باورها توجه ويژه اي را به مقولات فرهنگي مي طلبد.
خسروي شهردار اين شهر در باره مسافران و گردشگراني كه به صورت اتفاقي به ويژه در ايام تابستان به اين منطقه سفر مي كنند مي گويد: حدود ۷۵هزار وسيله نقليه حداقل با چهار سرنشين طي ۴۸ ساعت وارد اين شهر مي شوند كه به طور ميانگين حدود ۲۵۰هزار نفر به جمعيت منطقه در آخر هفته افزوده مي شود. به طوري كه در ايام تعطيل تعداد افراد غير بومي به بيش از ۵ برابر افراد بومي مي رسد.
وي درباره توجه به مسايل فرهنگي و كمبودهاي آن در منطقه مي گويد: ويژگي مسافرپذيري و ييلاقي بودن شهر توجه به مقولات فرهنگي در كنار و متناسب با امكانات مادي شهري را طلب مي كند كه متأسفانه به اين مهم كم توجهي شده است و اين منطقه حتي از لحاظ
زير ساخت هاي آموزش و پرورش هم با كمبودهاي اساسي روبه روست. منطقه رودبار قصران در ابعاد مختلف فرهنگي از جمله كتابخانه، فرهنگسرا و امكانات ورزشي بسيار فقير بوده و به هيچ وجه سرانه فضاهاي فرهنگي موجود تكافوي نيازهاي جمعيت رو به افزايش منطقه را نمي كند. به همين دليل با توجه به اين نگرش كلي كه بايد به موازات كارهاي عمراني و شهرسازي حداقل زمينه هاي توسعه فرهنگي را ايجاد كنيم اقداماتي را شروع كرديم كه مهمترين آنها افتتاح فرهنگسراي ميگون است.
مقدمات و كارهاي ابتدايي ايجاد فرهنگسرا با تلاش و كوشش شهروندان و همياري و همكاري آنها فراهم شده بود. شهرداري هم در راستاي نهادينه كردن مشاركت و حضور مردم به ويژه در امور فرهنگي از اين امر استقبال كرد چرا كه سياست كلي شهرداري در اين زمينه تعامل سياستگذاران فرهنگي و مردم است.
فرهنگسراي ميگون در ساختماني با زيربناي حدود ۴۰۰ متر مربع ايجاد شده است. بخش هاي مختلف اين فرهنگسرا كه هم اكنون مورد بهره برداري قرار گرفته كتابخانه اين مجتمع فرهنگي با حدود ۱۲ هزار جلد كتاب مي باشد كه تأمين كننده بخشي از نيازهاي فرهنگي و كتابخواني شهروندان خواهد بود.
ضمناً قسمت عمده كتاب هاي مورد نياز نيز از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و با پيگيري هاي مجدانه دكتر سليماني مسئول فرهنگسرا تأمين شده و بخشي از كتب نيز اهدايي اهالي است.
با افتتاح اين كتابخانه وضعيت سرانه كتاب به تناسب جمعيت منطقه وضعيت مناسبي پيدا كرده است.
همچنين بخش رايانه و ارتباطات اينترنتي فرهنگسرا نيز آماده ارائه خدمات به مراجعين مي باشد.
از جمله ديگر فعاليت هاي اين فرهنگسرا بخش قصران شناسي است كه با شناسايي مراجع و منابعي كه درباره منطقه قصران تحقيق كرده و به معرفي آن پرداخته اند مجموعه اي منقح و مفيد براي علاقمندان به مقوله قصران شناسي آماده خواهد شد. هيأت مؤسسين و فعالين در فرهنگسرا ارتباط با مدارس براي جذب دانش آموزان به فرهنگسرا را در سر لوحه فعاليت هاي خود قرار داده اند كه ضمن پربار ساختن اوقات فراغت دانش آموزان در شناسايي استعدادهاي مختلف آنان در حيطه ادبيات و هنر مؤثر بوده است.اين فرهنگسرا بويژه براي ايام تابستان و تعطيلي مدارس كلاس ها و كارگاه هاي آموزشي مختلفي را از جمله آموزش نقاشي، خط، كارگرداني و بازيگري تئاتر برگزار مي كند.

باتري هاي خورشيدي از راه مي رسند
011868.jpg
گازهاي آلاينده ناشي از سوخت هاي فسيلي يكي از تهديد كننده هاي اصلي محيط زيست است. در دو دهه اخير مشكلات و نگراني ها بابت، گازهاي گلخانه اي چنان شدت يافته است كه بسياري از پژوهشگران و دانشمندان جهان به طور جدي در جست وجوي سوخت هاي جانشين برآمده اند و در اين ميان انرژي خورشيدي به دليل وفور و قابل دسترس بودن جايگاه ويژه اي دارد.
باتري هاي خورشيدي محصول تلاشهاي طولاني دانشمندان براي بهره برداري از انرژي خورشيدي است اما به دليل گران بودن اين نوع باتري، تاكنون هيچ طرح فراگيري براي جايگزيني اين انرژي با سوخت هاي فسيلي به اجرا در نيامده است. اما به تازگي، توليدكنندگان باتري هاي خورشيدي توانسته اند با بهره گيري از فن آوري برتر، ضمن كاهش چشمگير قيمت كارايي آنها را به طرز قابل توجهي افزايش دهند.
يكي از توليدكنندگان باتري هاي خورشيدي مي گويد: در هر دقيقه، خورشيد عالمتاب آنقدر انرژي از خود ساطع مي كند كه براي يكسال نيازهاي زمين كافي است. در حالي كه تنها
دوصدم درصد از تمام انرژي داده شده به شبكه برق آمريكا از نور خورشيد است.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از سن هوزه، كاليفرنيا، جهان هنوز به طور گسترده اي وابسته به عرضه در حال كاهش و ناسازگار از لحاظ زيست محيطي سوختهاي سنگواره اي (فسيلي) است كه از نظر سياسي نيز بي ثبات كننده مي باشند.
به رغم دهها سال پژوهش، هنوز ارزان تر تمام مي شود اگر زغالسنگ را بسوزانيم تا اينكه بخواهيم از نور خورشيد نيرو بگيريم. اما فن آوري «فتوولتايي» در حال بهسازي كارايي خود و كاهش هزينه  براي نيروي خورشيدي است.
كارشناسان بر اين باورند كه در چند سال آينده انتخاب نيروي خورشيدي، به خاطر ويژگيهاي بالا، بسيار سريعتر از هر انگيزه دولتي يا نگراني زيست محيطي در اين مورد خواهد شد.

همايش كوه پيمايي و چند نكته
منظر ارزشمند تهران را حفظ كنيم
011865.jpg
بنا به خبري كه در روز ۳۰ فروردين در صفحه سوم آن روزنامه درج شده بود وزير محترم راه و ترابري در همايش كوه پيمايي در بوستان كوهسار از لطمه اي كه بر اثر «فراهم نشدن امكانات زيست محيطي» به جامعه وارد مي شود، ياد كرده و از «برخي سهل انگاري» در زمينه ساخت و ساز غيرمجاز در دامنه البرز و تخريب منابع طبيعي ابراز تأسف كرده اند. در اين زمينه چند نكته در خور ياد آوري است:
۱- پيش از هر چيز، در وضعيتي كه بسياري از طرح ها با كمترين توجيه زيست محيطي (بزرگراه درياچه اروميه، آزاد راه تهران شمال، كمربندي تالاب انزلي، هزاران كيلومتر جاده هاي فرعي كوهستاني و...) به اجرا سپرده شده است از اينكه در سخنان وزير راه گوشه چشمي به مسأله محيط زيست مشاهده مي شود، در خور قدرداني است.
۲- عبارت «امكانات زيست محيطي»، نوعي لغزش گفتاري و حتي جمع ضدين به نظر مي رسد: «امكانات» به طور معمول، چيزهايي است كه ساخته مي شود(در اينجا: راه ساختمان، تله كابين) و «زيست محيط» چيزي است كه به شكل طبيعي وجود داشته و دارد. بهتر است كه با جلوگيري از تجاوزهاي بي شمار و گسترده به محيط زيست زمينه را براي ايجاد يك اكوتوريسم فعال و درآمدزا البته در چهارچوب توسعه پايدار فراهم كنيم.
۳- اين كه ستم هاي رفته بر دامنه هاي البرز و چاك چاك شدن سينه اين كوه ها(و ديگر كوه هاي كشور) را فقط كمي «سهل انگاري و تخلف» بخوانيم نشان از خوش بيني بي حساب دارد.
۴- بنا كردن هر گونه ساختمان و خط تله كابين كه نويد آن را در حد فاصل پارك كوهسار تا قله توچال و امامزاده داود(ع) داده شده است مغايرت تام با محيط زيست تهران دارد. هم اينك مي توان اثرات سوء تله كابين ولنجك- توچال را بر محيط اين كوهستان به ميزان بس گسترده ديد: رانش شديد دامنه ها در كناره هاي جاده دسترسي به پايه هاي تله كابين و هتل توچال، تخريب گسترده پوشش گياهي طبيعي در اطراف ايستگاه ها و رستوران ها، ريخت وپاش گازوييل و دور ريختني هاي وسايل نقليه سنگين و سبك، پخش زباله و دفع فاضلاب به ميزان بسيار فراتر از ظرفيت خودپالايي منطقه، آلودگي صوتي، پاره اي از اثرات مشهود است.
۵- با عنايت به نويد «كاشت درختان با گونه هاي متنوع، ايجاد موزه هاي مختلف وحش و راه اندازي خط مترو» در محدوده پارك كوهسار صرف نظر از اين كه آيا اجراي اين طرح ها در محدوده اختيارات كدام دستگاه است، خواهش ما اين است كه به جاي درخت كاري هاي متنوع در كوه (كه بيشتر طرح هاي اين چنين، بدون مطالعه  زيست محيطي انجام شده اند) و از تجاوز به تتمه محيط هاي طبيعي كشور جلوگيري شود و مطمئن باشيم كه در صورت جلوگيري از تعرض به طبيعت، گياهان و جانوران بومي بهترين پوشش و چشم انداز ها فراهم مي شود.
۶-لازم است شهرداري هاي مناطق، از جمله شهرداري منطقه ۵ تهران تلاش خود را صرف  بهبود محيط زيست شهري نمايند و از ايجاد هرگونه تأسيسات در باقيمانده محيط  هاي طبيعي نزديك شهر و تجاوز به «خط محدوده شمالي تهران» كه در نشست آذر ماه كميسيون ماده پنج تعيين شده و بر ارزش هاي آن «به عنوان يكي از ميراث هاي طبيعي و تنها منظر ارزشمند شهر» تأكيد شده(همشهري مورخ ۲/۱۱/۸۱) جلوگيري كنند.
عباس محمدي
مسئول كميته حفاظت محيط كوهستان انجمن كوهنوردان

شهر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |