دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۳۵ - April . 28, 2003
اصفهان رنگ مي بازد ؟
انتشار روزانه يك هزار و ۳۰۰ تن مواد آلاينده در هواي اصفهان
011910.jpg
روزانه يكهزار و ۳۰۰ تن آلاينده هاي زيست محيطي وارد هواي شهر تاريخي اصفهان مي شود.
اداره كل محيط زيست استان اصفهان ديروز اعلام كرد: تردد روزانه بيش از ۴۰۰ هزار خودرو و استقرار انبوه واحدهاي صنعتي، اصفهان را در شمار يكي از شهرهاي آلوده كشور قرار داده است.
طبق اين اعلام،  آخرين نتايج ايستگاه هاي سنجش آلودگي هوا طي روزهاي اخير در نقاط پرتردد شهر اصفهان نشان داده است كه ميزان گاز خطرناك منواكسيد كربن در هواي اين شهر به سه تا چهار برابر حد مجاز رسيده است.
شهر تاريخي و گردشگرپذير اصفهان هم اكنون در كنار تهران، اراك، مشهد، شيراز، تبريز و كرج به عنوان يكي از شهرهاي آلوده كشور به شمار مي رود و اين در حالي است كه آلودگي هوا از عوامل اصلي عوارض تنفسي و قلبي محسوب مي شود.
اصفهان از نظر توريستي مهم ترين شهر ايران به شمار آمده و از سوي كارشناسان بين المللي به عنوان باشكوه ترين نمايه تمدن ايراني و اسلامي در قرون ميانه شناخته شده است. آلودگي هوا قطعا موجب تخريب تدريجي ميراث فرهنگي و تاريخي اين شهر خواهد شد.

احداث ۱۵ بوستان در شمال غرب تهران
011913.jpg
گروه شهري: سرانه فضاي سبز در شمال غرب تهران ۲۷۵ متر مربع است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ تهران؛ طي سالهاي اخير ۲ هزار و ۷۵۰ هكتار فضاي سبز عمومي در شمال غرب تهران احداث شده است. اين گزارش مي افزايد: با توجه به سكونت حدود ۱۰۰ هزار نفر در محدوده منطقه ۲۲، سرانه فضاي سبز در اين بخش از شهر حدود ۲۷۵ متر مربع است كه اين ميزان ۹ برابر استانداردهاي جهاني است.
براساس اين گزارش ۴ بوستان محلي شامل بوستان نسترن در انتهاي بلوار گلها، بوستانهاي سپيدار و پامچال در محله زيبادشت و بوستان افرا در سه راهي رسالت به زودي مورد بهره برداري شهروندان قرار مي گيرد.با بهره برداري از بوستانهاي يادشده، شمار بوستانها در محدوده منطقه ۲۲ به ۱۸ بوستان خواهد رسيد.
همچنين در سالجاري با تخصيص اعتباري بالغ بر ۶۰۰ ميليون تومان، ۱۵ بوستان در نقاط مختلف شمال غرب تهران احداث مي شود.
عمليات احداثي بوستاني با نام باغ نو به وسعت ۵/۳ هكتار نيز با تخصيص اعتباري در حدود ۳۵۰ ميليون تومان در سه راهي بزرگراه رسالت آغاز شده است و اين بوستان به صورت چهارباغ ايراني طراحي شده است.
از سوي ديگر به منظور افزايش ضريب ايمني تردد دوچرخه سواران و دسترسي آسان آنان به پارك جنگلي چيتگر، با تخصيص اعتباري بالغ بر ۲۳۰ ميليون تومان پيست دوچرخه سواري در ضلع شمالي آزادراه تهران-كرج در حدفاصل پل رودخانه كن تا محل عوارضي تهران-كرج احداث مي شود.
در طول اين مسير چندين استراحتگاه ساخته شده و اطراف اين مسير داراي فضاي سبز خواهد بود.
وي همچنين گفت براي نخستين بار باغ گياهان دارويي در داخل محدوده بوستان جنگلي چيتگر احداث شده و ۱۷ نوع گياه در آن كشت داده مي شود.

آتش نشان زن در تهران نداريم
گروه شهري: يك  مقام  مسئول  در سازمان  آتش نشاني  تهران ، اعلام  كرد، آتش نشان  زن  در محدوده  كادر اداري  و يا انجام  وظايف  عمليات  نجات  و حريق  در سازمان  آتش نشاني  وجود ندارد.
جوادي  ديروز به    ايرنا گفت  كه  درحال  حاضر نيز آمادگي  براي آموزش  و استخدام  آتش نشان  زن  در كشور وجود ندارد.
وي با اشاره  به  شايعه  آموزش  و استخدام  آتش نشانان  زن  در سازمان  آتش  نشاني  تهران ،افزود: يكسري  آموزش  براي  آمادگي  بيشتر خانم هاي  داوطلب  كوهنورد انجام  گرفت امااين  آموزش  آتش  نشاني  حرفه اي  و استخدامي نبود.
وي  گفت : هرچند  اين دسته  از شهروندان  به  دليل  كوهنورد بودن  از شرايط جسماني  و قدرت  و توانايي  بالايي  برخوردار بودند، اما به دليل حرفه اي نبودن مدت  زمان  بيشتري  صرف  آموزش  آنها شد.
اين  مقام  مسئول  در آتش نشاني  افزود: اين  آموزش ها به  صورت  آزاد و توسط ايستگاه هاي  آتش نشاني  انجام  شد و ديگر شهروندان  نيز مي توانستند از اين دوره هاي  آموزشي  استفاده  كنند.
اين مقام  مسئول  در سازمان  آتش نشاني  تهران اظهارداشت : در حال  حاضر همچون  سابق  هيچگونه  استخدام  آتش  نشان زن  در اين  سازمان  وجود ندارد.

شهردار ناحيه سبز تهران:
تفكيك مواد زايد جامد بدون صنايع پشتيبان به موفقيت نمي رسد
011916.jpg
گروه شهري: شهردار ناحيه  سبزتهران  گفت : تفكيك  مواد زايد جامد بدون  صنايع پشتيبان  به  موفقيت  چنداني  نخواهد رسيد. «بهروز غريب  پور» ديروز در گفت  وگو با ايرنا، وزارت  بازرگاني  را مسئول  پشتيباني  از اين  حركت  ملي  دانست .به گفته وي ، وزارت  بازرگاني  بايد تسهيلاتي  درنظربگيرد و بخشي از صنعت كاران را براي  سرمايه گذاري  در بخش  بازيافت  مواد زايد جامد تشويق  كند.وي  افزود: درحال  حاضر روزانه  سه  هزار و ۷۰۰ كيلوگرم  ضايعات  خشك  از سطح اين ناحيه  جمع آوري  مي شود كه  تنها دوهزاركيلوگرم  ازآن  را كاغذ تشكيل  مي دهد.غريب پور تأكيدكرد: جمع آوري  صرف  كاغذ عملا بي فايده  است  وتبديل  كاغذ باطله  به  كاغذ مصرفي  بايد به  صورت  صنعتي  انجام  شود. به  عقيده  وي ، اشباع  كردن  بازار از كاغذ باطله ، نتايج  معكوسي  به  دنبال خواهد داشت .
شهردار ناحيه  سبز تهران  افزود: شهروندان  تهراني  به  رغم  مشكلات خاص  شهرنشيني ، همواره  با ديدن  تلاش  مسئولين  براي  ايجاد رفاه ، همكاري  فوق العاده اي  از خود نشان  داده اند. وي  تأكيد كرد: جامعه  نيازمند است  و آمادگي  بسياري  براي  همكاري  دارد واگر قصوري  باشد مطمئنا از سوي  مسئولين  خواهد بود.

كارنامه اداري و مالي شهرداري تهران در آستانه آغاز به كار شوراي شهر جديد اعلام شد
تقليل امكانات رفاهي مديران شهرداري تهران
گروه شهري: مهندس علي يزداني معاون مالي اداري شهرداري تهران در يك مصاحبه مطبوعاتي روند اقدامات يك سال گذشته شهرداري تهران را در بخش مديريت منابع انساني، درآمد و هزينه تشريح كرد.
وي در اين باره گفت: از سال قبل نخستين دستور كار باعث اصلاح منابع درآمدي شهرداري تهران بود كه در اين باره طي قراردادي با مشاوره كار مطالعات كاربردي منابع پايداري درآمد شهر تهران را نهايي و آماده تقديم به دولت كرديم تا در قالب لايحه اي به مجلس شوراي اسلامي براي تصويب ارسال شود.
وي افزود: براساس اين طرح علاوه بر تبيين شدن نقش دولت سهم هر شهروند نيز متناسب با ميزان بهره مندي از خدمات شهري و متناسب با توان اقتصاديش، در اداره مطلوب شهر مشخص مي شود.
وي تأكيد كرد: درتمام دنيا براي اداره يك شهر از منابع پايدار درآمدي نظير مشاركت دولت، شهروندان و درآمد حاصل از املاك و مستغلات استفاده مي شود كه بر همين اساس قرار است طبق پيشنهادي كه شهرداري تهران به مجلس شوراي اسلامي جهت تصويب لايحه ماليات بر ارزش افزوده داده است، از سال ۸۴ سهم شهرداري تهران در استفاده از اين منابع پايدار مشخص شود.
يزداني يكي از مهمترين اقدامات شهرداري تهران در سال گذشته را ايجاد انضباط و ساماندهي در بحث نيروي انساني شهرداري تهران دانست وگفت: درمجموع، در كليه واحدهاي ستادي، مناطق، سازمانها وشركتهاي شهرداري تهران بالغ بر ۴۵ هزار نفر شاغل هستند كه علي رغم اين تعداد از طرف اكثر واحدهاي شهرداري با درخواست جذب نيروي جديد نيز مواجهيم لذا به منظور جلوگيري از جذب سليقه اي نيروها و ضابطه مند كردن آن دو اقدام اساسي انجام داديم.
نخست اينكه از جذب مجدد نيروهاي بازنشسته بدون مجوز شوراي اسلامي شهر جلوگيري كرده و تخلف در اين امر را تصرف در وجوه عمومي اعلام كرديم.
دوم اينكه به منظور اصلاح ساختار نيروي انساني و در راستاي مصوبات شوراي عالي كشور در اسفندماه سال ۷۸ با ارسال نامه اي به وزير كشور مجوز استخدام ۳۴۰۰ نفر از نيروهاي داخلي شهرداري تهران را از طريق امتحان گرفتيم كه بعد از جذب حدود ۲۷۰۰ نفر همچنان مجوز استخدام ۶۸۹ نفرباقي ماند. وي گفت: بنابراين شهرداري تهران براي استخدام اين تعداد نيروي جديد نياز به مجوز ديگري نداشت ولي با اين حال در  آخر سال گذشته مجدداً با مجوز وزارت كشور، بخشنامه اي به كليه واحدهاي شهرداري تهران ارسال كرديم تا نيروهاي ليسانس به بالاي خود را جهت شركت در آزمون استخدام معرفي نمايند كه متعاقب آن حدود ۱۹۰۰ نفر شركت كردند.
وي اين اقدام شهرداري تهران را كاملاً علني و بدون ذكر قيد محرمانه يا فوريت، قانوني و طبق ضوابط و آيين نامه استخدام شهرداريها و در راستاي ساماندهي نيروي انساني، تضمين، نسبت شغلي نيروهاي متخصص و به تبع آن آموزش اين نيروها، اعلام كرد و خطاب به اعتراضات آنهايي كه شهرداري را بابت برگزاري اين امتحان و جذب نيروي جديد پيش از اتخاذ به كار شوراي جديد شهر و شهردار جديد مورد انتقاد و نكوهش قرار داده بودند گفت: نگراني هاي اين عده به دليل ناآگاهي و عدم اطلاع  كافي از روند اين اقدام است.
وي در پاسخ به برخي شبهات مطرح شده در مورد اعطاي وام خودرو به مديران شهرداري گفت: هيچ وامي به منظور استفاده از خودرو به كسي داده نشد و اگر چنانچه در منطقه اي يا واحدي از شهرداري وامي از طريق صندوق قرض الحسنه يا تعاوني مصرف به كسي داده شده است خارج از سياستهاي كلان شهرداري تهران بوده و مدير مربوطه آن بايد پاسخگو باشد.
معاون مالي اداري شهرداري تهران درباره استفاده از املاك مسكوني شهرداري تهران به تغيير و تحولاتي اشاره كرد و گفت: شهرداري تهران هيچ خانه سازماني ندارد و همه املاك آن اختصاصي است كه به عنوان معوض از طرحهاي عمراني دريافت شد. وي ادامه داد: از آنجايي كه در گذشته هيچ ضابطه اي يا صورت جلسه اي در بحث استفاده و هيچگونه فشاري براي تخليه املاك مسكوني شهرداري تهران از جانب ساكنين وجود نداشت، براي ساماندهي اين قضيه آيين نامه اي تهيه و از ديروز ابلاغ كرديم كه بر مبناي آن هيچيك از واحدهاي شهرداري مجاز به خريد و رهن و تأمين شارژ و تجهيزات داخلي منزل براي مديران خود نيستند ضمن اينكه تنها ۲۱ شهردار تهران، مديران كل و معاونين شهرداران مجاز به استفاده از املاك شهرداري آن هم با پرداخت ۲۵ درصد از حقوق و مزاياي خود به عنوان اجاره به شهرداري تهران هستند به اضافه اينكه در آپارتمانهاي بيش از يكصدمتر به ازاي هر متر اضافه  تر درصدي به آن مبلغ اجاره اضافه خواهد شد.
يزداني در بخش ساماندهي دستور العمل وام در شهرداريها به وامهاي رفاهي و شغلي اشاره كرد و گفت: آيين نامه پرداخت وامهاي شغلي كه بنا بر ضرورتهاي شغلي پرداخت مي شود هنوز ابلاغ نشده و منتظر شروع به كار مديريت بعدي هستيم ولي در بخش وامهاي رفاهي كه مشموليت عام دارد و به امور مسكن، ازدواج، تحصيل، بيماري و مددكاري اختصاص دارد از ۳۰۰ هزار تومان تا ۳ ميليون تومان پرداخت مي شود.
معاون مالي اداري شهرداري تهران به اصلاح آيين نامه مالي و معاملات شهرداري تهران كه مربوط به ۳۵ سال قبل بود اشاره كرد كه آماده ارسال به شوراي اسلامي شهر و مراجع قانوني است.

سولفات ها و نيترات ها اصلي ترين عوامل تخريب جنگل ها هستند
گروه شهري: سولفات ها و نيترات ها، گاز ازن و فلزات سنگين از عوامل اصلي تخريب جنگل ها و فضاي سبز در جهان اند.
به گزارش آسمان آبي، اين مواد به طور مستقيم باعث نازك شدن قطر درختان و زرد شدن و ريزش زودهنگام برگ هاي پهن و سوزني از شاخه ها مي شوند.
اين گزارش مي افزايد: «باران هاي اسيدي ضمن برهم زدن تعادل تركيبات سودمند خاك موجب مي شوند تا محلول هاي سمي و فلزات سنگين موجود در خاك توسط ريشه ها جذب و قدرت رشد جنگل ها كاسته شود.» براساس گزارش روابط عمومي شركت كنترل كيفيت هوا، مطالعات و محاسبات پژوهشگران اروپايي تخريب جنگل ها در اروپا به لحاظ آلودگي هوا هر سال معادل ۳۵ ميليارد دلار زيان اقتصادي به بار مي آورد.

درباره راستي و مصلحت
ناصر كرمي
متن يكي از كتيبه هاي باستاني سرزمين فارس اينگونه ترجمه شده است كه «هيچ رستگاري با دروغ حاصل نمي شود و بالاتر از راستي مصلحتي نيست». ديرزماني است كه اينگونه انگاشته مي شود انگاره فوق برخاسته از معصوميتي بدوي و آرمانگرايانه است و چون «كار ملك است آنكه تدبير و تأمل بايدش» جز آنكه «هر راست نبايد گفت» اين هم هست كه گاه مصلحت بر مي تابد كه «راست هم نبايد گفت». اما دو ماجرا در هفته گذشته چنين انگاشت مصلحت جويانه اي را به چالش كشيد. نخست آنچه كه رئيس شبكه خبري بي بي سي درباره همگنان آمريكايي خود گفت و ديگر رفتاري كه دولت چين درباره همه گيري بيماري سارس با مسئولان بهداشت و درمان اين كشور روا داشت. رئيس بي بي سي، نه از آن جهت كه اصولاً راستي خوب و دروغ بد است، بلكه صرفا به عنوان يك اقتضاء اجتناب ناپذير حرفه اي، رفتار شماري از رسانه هاي آمريكايي در جهت بزرگ نمايي توفيق نظامي اين كشور در آمريكا را نكوهش كرد. وي گفت: حتي اگر اندكي از اخبار شما به دروغ آلوده باشد،  مخاطبان به تدريج از آنچه كه مي گوييد رويگردان خواهند شد. مردم شايد دروغ هاي اندك و در فواصل زماني طولاني را بپذيرند، اما خيلي زود رسانه اي را كه دروغ هاي پرشمار تحويل مخاطبان مي دهد باز شناخته و آن را ترك خواهند كرد.
و اما نكته  پر تأمل ديگر اين است كه دولت چين دليل اخراج كليه مديران رده بالاي بخش بهداشت و درمان اين كشور را نه كوتاهي در پيشگيري از وقوع و يا كاستي در طرح هاي مقابله با سارس و بلكه اجتناب از انتشار اخبار واقعي و درست همه گيري اين بيماري اعلام كرده است. اطلاعيه دولت چين حكايت از آن دارد كه پرده پوشي از خطر سارس موجب شد بسياري از مردم نادانسته به مهلكه آن بيفتند و عزم ملي براي مقابله با آن هنگامي انجام شود كه ديگر كار از كار گذشته بود. دولت چين اجتناب مسئولان بهداشتي اين كشور از «ترسيدن و نگراني مردم» را «مصلحت جويي كوته بينانه و مرگبار» خوانده است.
همه ما در طول شبانه روز بيش از آنكه با رسانه هاي جدي و مسئول روبرو باشيم، با بمباراني از اخبار و شايعات افواهي روبه رو هستيم. اخباري كه پژوهشگران دانش ارتباطات مقايسه آنها با «گزارش هاي رسانه هاي جمعي رسمي» را مهم ترين ملاك سنجش عملكرد اين رسانه ها مي دانند. هر چه كه مضمون اين دو گروه از اخبار تضاد افزون تري داشته باشد، البته نمايه موفقيت  اندك تر رسانه هاي رسمي براي جذب مخاطبان است. كمترين زيان وقوع اين پديده، هدر رفتن همه هزينه هايي است كه بخش عمومي براي راه اندازي رسانه هاي گوناگون متقبل شده است و يكي از آشكارترين زيان هاي آن تجربه اي است كه اكنون كشور چين دارد از سر مي گذراند: تبديل پايتخت به يك قرنطينه بزرگ.
شايد هم چندان به دير نينجامد كه بشر ديگر بار در متن آن كتيبه باستاني تأمل كند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |