دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۳۵ - April . 28, 2003
ديدار اعضاي شوراي شهر تهران با رؤساي مجلس و قوه قضائيه
گروه سياسي: اعضاي شوراي شهر تهران ديروز طي دو ديدار جداگانه با رئيس مجلس و رئيس قوه قضائيه گفت وگو كردند.
به گزارش اداره كل فرهنگي و روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي كروبي رئيس مجلس در اين ديدار با اشاره به اينكه اساس نظام جمهوري اسلامي بر مبناي آرا، مشاركت، خرد جمعي و تعقل شكل گرفته است اظهار داشت همه اركان نظام اعم از مجلس، رئيس جمهور، خبرگان رهبري و شوراهاي اسلامي تبلور حضور مردم در عرصه هاي كشور است كه نمونه عيني و بارز آن را در شوراهاي اسلامي مي توان مشاهده كرد.
011925.jpg

رئيس مجلس تأكيد امام(ره) و قانون اساسي از شوراهاي اسلامي را به عنوان مهمترين پشتوانه هاي اين نهاد ذكر كرد و اظهار اميدواري كرد اعضاي شوراها با استفاده از تجربيات و عملكرد شوراهاي اسلامي در دوره اول آن بتوانند خدمات مهمي به مردم و جامعه داشته باشند.
كروبي همچنين از شهر تهران به عنوان پيشاني و چهره كشور ياد كرد و اظهار داشت اوضاع تهران از نظر جمعيتي - ساخت و ساز مسكن، محيط زيست، بهداشت، فرهنگي و اجتماعي در حال حاضر بسيار حساس و نيازمند توجه جدي به آن است كه اقدام عاجل و فوري براي ساماندهي آن را طلب مي كند.
كروبي با اشاره به پيام مقام معظم رهبري به منتخبين دومين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا آن را بسيار جامع، سازنده، مفيد و راهگشا دانست و از منتخبين شوراها خواست تا با عنايت به اين پيام اساس فعاليت و برنامه ريزيهاي خود را ترسيم كنند. وي افزود: با توجه به تركيب اعضاي شورا و حضور چهره هاي مجرب، متعهد و متخصص در آن من به آينده عملكرد شوراهاي اسلامي تهران بسيار اميدوارم و با همت اين عزيزان انشاءالله مشكلات مردم حل و فصل خواهد شد.
رئيس قوه قضائيه نيز در ديدار اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران تلاش مسئولان در خدمت رساني به مردم را عبادت و تكليف شرعي دانست و اظهار اميدواري كرد: شوراي شهر پرتلاش، كارآمد و الگوي يك شوراي اسلامي باشد و از ورودبه مسايل سياسي و خطي دوري كند.
به گزارش روابط عمومي قوه قضائيه آيت الله هاشمي شاهرودي افزود: هر خدمتي براي آباداني كلان شهر تهران كه ام القراي اسلام، چهره و پيشاني پايتخت كشور اسلامي انجام شود، بازتابهاي مفيدي براي نظام ما دارد.
رئيس قوه قضائيه با اشاره به حضور نيروهاي كارآمد، مؤمن، با سابقه و متخصص در شوراي شهر، بر تنظيم سياست هاي اصولي و بنيادي در اين شورا تأكيد كرد و گفت: شوراي شهر با تدوين سياست هاي اجرايي درست و لحاظ كردن ايده هاي يك نظام اسلامي ضمن خدمت به نظام و امكانات مدني مورد نياز مردم مي تواند سياست هاي اصلي شهرداري و شهرسازي، رفاه و آباداني شهر و بخش فرهنگي آن را تنظيم كند.
011922.jpg

رئيس قوه قضائيه با اشاره به ارتباط شهرداريها با محاكم و دستگاه قضائي تشكيل يك كميته مشترك بين قوه قضائيه و شوراي شهر و تشكيل مجتمع ويژه اي براي رسيدگي به مسايل مربوط به شهرداري براي جلوگيري از سوءاستفاده هاي احتمالي و دلال بازي افراد سودجو را مؤثر دانست.
در ابتداي اين ديدار مهندس چمران سخنگوي شورا در سخناني همفكري، همكاري و مساعدت سران سه قوه، مسئولان نهادها و سازمانها را خواستار شد.
همچنين در ديدار با رئيس مجلس نيز تعدادي از اعضاي شوراي شهر تهران به ارائه  نظرات خود درخصوص مسائل كلان شهر تهران پرداختند.

معاون  اول  رئيس  جمهور نتايج  سفرش  به  تركيه  را مثبت  ارزيابي  كرد
011919.jpg
معاون  اول  رئيس  جمهوري  ديروز پس  از بازگشت  از سفر رسمي  سه  روزه از تركيه  نتايج  سفرش  به  اين  كشور و ديدار با مقامات  اين  كشور را مثبت ارزيابي  كرد . محمد رضا عارف  در فرودگاه  مهرآباد در جمع  خبرنگاران  ، هدف از سفرش  به  تركيه  را تثبيت  و گسترش  روابط دوجانبه  و رايزني  در خصوص مسايل  منطقه اي  ذكر كرد. وي  گفت  : در اين  سفر در ديدار با رئيس  جمهور ، نخست  وزير ، رئيس  مجلس و وزراي  خارجه  و انرژي  تركيه  ، در خصوص  زمينه هاي  مختلف  توسعه  روابط بحث و گفت  وگو شد.
معاون  اول  رئيس  جمهوري  با تاكيد بر انجام  گفت  و گو با مقامات  تركيه در مورد مسايل  سياسي  و منطقه اي  ، گفت  : ديدگاههاي  ايران  و تركيه  درباره مسايل  منطقه  و بخصوص  بحران  عراق  به  هم  نزديك  است  و تصميم  گرفته  شد در اين زمينه  رايزنيها ادامه  يابد. وي  خاطرنشان  كرد : كميته  مشترك  سياسي  نيز توسط وزارتخانه هاي  خارجه دو طرف  تشكيل  مي شود.
عارف  با بيان  اينكه  تصميم  گرفته  شد تا سطح  روابط را بطور جدي  گسترش دهيم  ، افزود: در اين  سفر كميسيونهاي  اقتصادي  مشترك  دو كشور پس  از ركود ۶ساله  با حضور نخست  وزير تركيه  تشكيل  شد.

درخواست كروبي از خيرين و دولت براي تأمين مسكن اقشار كم درآمد
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  از تمامي  خيرين ، نيكوكاران  و دستگاههاي  دولتي  خواست  در زمينه  انبوه سازي  و تامين  مسكن  براي  اقشار بي  بضاعت ، كم  درآمد و زوجهاي  جوان  مشاركت  كنند.
به گزارش ايرنا وي ديروز  در هفتمين  همايش  سراسري  وقف  و امور خيريه  با موضوع  «تامين  مسكن  وقفي  براي  يك  هزار زوج  جوان»، افزايش  سن  ازدواج  و طلاق  و برخي  از نابسامانيها را در جامعه  معلول  هزينه  سرسام  آور مسكن  و عدم توانايي  مردم  در تامين  مسكن  دانست .
كروبي  تصريح  كرد: افزايش  جهشي  قيمت  مسكن  طي  سالهاي  اخير بر اثر يك  اشتباه  بود كه  بر سراسر كشور تاثير گذاشته  است .
وي  يكي  از معضلات  جامعه  را در قبل  و پس  از پيروزي  انقلاب ، مشكل  تامين مسكن  بيان  كرد و از مالكان  خواست ، نيكوكاران  را الگوي  خود قرار دهند، نه  افراد سودجو و ثروت  اندوز را.
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  اظهار داشت : پيش بيني  مي شود تا پايان  سال جاري  با جمعيتي  حدود ۶۸ ميليون  نفر ۱۳ ميليون  واحد مسكوني  داشته  باشيم  درحاليكه  در سال  ۱۳۵۵ با جمعيتي  حدود ۳۶ ميليون  و ۵۰۰ هزار نفر، قريب  ۶ ميليون  واحد مسكوني  وجود داشت .
وي  با اشاره  به  اقدامات  خيرين  مدرسه ساز گفت : اگرچه  اقدامات  خيرين  مدرسه  ساز در سال  ۸۱ نسبت  به  سال  قبل  از آن ، ۴۰ درصد رشد داشته  اما هنوز مدارس  چند نوبته  بسياري  در كشور وجود دارد و برخي  از مدارس  نيز از سطح  استاندارد مناسبي  برخوردار نيستند.

اجلاس بازنگري در كنوانسيون منع  سلاح هاي شيميايي در هلند
يك هيات غيردولتي ايراني براي شركت در كنفرانس بازنگري در كنوانسيون منع سلاح هاي شيميايي ديروز راهي هلند شد.
به گزارش ايرنا، شركت كنندگان  در اين  كنفرانس  دو هفته اي  كه  امروز  گشايش  مي يابد، در زمينه  بازنگري  در نحوه اجراي  كنوانسيون  بحث  و تبادل  نظر خواهند كرد.
كنفرانس  هلند، اولين  كنفرانس  بازنگري  در مورد كنوانسيون  منع سلاح  هاي شيميايي است.
اين  كنفرانس  قرار است  درباره  اجراي  بهتر و جامع تر كنوانسيون  منع  سلاح  شيميايي  قواعد تازه اي وضع كند.

كميته جستجوي مفقودين:
آمريكا بايد درباره سرنوشت هزاران مفقودين ايران در خاك عراق پاسخ دهد
مسئول كميته  جستجوي  مفقودين  ستاد كل  نيروهاي  مسلح  جمهوري  اسلامي  ايران  ازصليب  سرخ  خواست  نسبت  به  سرنوشت  مفقودان  ايراني  در عراق  و عودت  هر چه  سريع تر پيكرهاي شهداي  ايراني  اقدام  كند.
به  گزارش  دفتر كميته  جستجوي  مفقودين ، سردار ميرفيصل  باقرزاده  گفت : اقدام  آمريكا در مكتوم  نگه  داشتن  اسرار زندان ها وگورستان هاي  مخفي  عراق  و عدم  ارائه  اسناد و مدارك  آن  به  كميته  بين المللي صليب  سرخ  براي  واگذاري  به  ايران ، يك  سوءاستفاده  سياسي  است . وي  افزود: زير و رو كردن  غيرفني  قبرستان ها و به  هم  ريختگي  اسناد ومدارك  مربوط به  شناسايي  اجساد و دستگير نكردن  عناصر اصلي  در موضوع  قربانيان  جنگي  و جنايت كاران  جنگي  رژيم  بعث  عراق ، به  عنوان  پرده اي  از جنگ رواني  دشمنان  اسلام  و سوهاني  بر روح  هزاران  خانواده  چشم انتظار ايراني ،عراقي  و كويتي  و نوعي  پرده پوشي  بر جنايت  صداميان  شناخته  مي شود.
سردار باقرزاده  اظهار داشت : تعلل  آمريكايي ها در پاسخگو نبودن  به  صليب  سرخ  در مورد سرنوشت  هزاران  مفقود ايراني  در خاك  عراق  در واقع استمرار حركت  رژيم  بعثي  و نوعي  باج خواهي  است .

عضو مجمع روحانيون مبارز:
بهترين راه براي تصويب لوايح رئيس جمهور تفاهم مجلس و شوراي نگهبان است
رسول  منتجب نيا عضو شوراي  مركزي  مجمع  روحانيون  مبارز، تفاهم  وتبادل  نظر ميان  اعضاي  شوراي  نگهبان  و نمايندگان  مجلس  را بهترين  راه  حل  براي  تصويب  لوايح  دوگانه  رئيس  جمهوري  بويژه  لايحه  اصلاح  قانون  انتخابات  دانست .
وي  ديروز  در گفتگو با ايرنا افزود: بايد در خصوص  لايحه  اصلاح  قانون  انتخابات  بين  مسئولان  و روساي  قوا رايزني  صورت  گيرد تانوعي  تفاهم  ميان  شوراي  نگهبان  و مجلس  ايجاد شود كه  يا بطور كلي  نظارت  استصوابي  حذف  شود و يا اينكه  بگونه اي  تعريف  شود كه  به  نظر نمايندگان  مجلس نزديك  باشد.
منتجب  نيا تصريح  كرد: منظور از تفاهم  اين  است  كه  شوراي  نگهبان  و مجلس  هر كدام  يك  مقداري  از مواضع  خود كوتاه  بيايند.
وي  افزود: اگر طرفين  هريك  بر ديدگاههاي  خود اصرار بورزند و حاضر نباشند كه  از مواضع  خود كمي  كوتاه  بيايند، در نهايت  بايد يكي  از طرفين  تسليم  ديگري  شود كه  به  هيچ  وجه  اين  امر مد نظر نيست .
عضو شوراي  مركزي  مجمع  روحانيون  مبارز در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  تا چه  حد راه  حل  تفاهم  براي  تصويب  لايحه  اصلاح  قانون  انتخابات  چاره ساز است ، اظهار داشت : اين  راه  حل  عملي  است  و صرفا به  اراده  مجلس  و شوراي  نگهبان  بستگي دارد.
لايحه  اصلاح  قانون  انتخابات  مجلس  شوراي  اسلامي  يكي  از دو لايحه  رئيس جمهوري  است  كه  دولت  آن  را دهم  شهريور ماه  سال  ۸۱ با هدف  «تحقق  هر چه  بيشتر اصل  برائت  در امر انتخابات  با توجه  به  اهميت  اين  اصل  در قانون  اساسي ، سهولت  در اجراي  انتخابات ، زمينه سازي  مناسب  براي  مشاركت  عامه  مردم  در تعيين  سرنوشت  سياسي ، اقتصادي ، اجتماعي  و فرهنگي  خويش  و به  منظور استقرار قسط و عدل  اسلامي  و استقلال  و همبستگي  ملي» تقديم  مجلس  كرد.

وزير خارجه ايران امروز به قفقاز مي رود
كمال  خرازي  وزير امورخارجه  جمهوري  اسلامي ايران  امروز عازم  كشورهاي منطقه قفقاز( آذربايجان ، گرجستان  و ارمنستان)  خواهد شد.
به  گزارش  اداره  كل  اطلاعات  و مطبوعات  وزارت امورخارجه ، خرازي  در جريان  اين  سفر دوره اي  سه  روزه  با سران  و مقامات  عاليرتبه  اين كشورها ديدار و گفت  و گو خواهد كرد.
در اين  ديدارها، تقويت  و توسعه  روابط دو جانبه  بويژه  راههاي  تحكيم مناسبات  سياسي  و اقتصادي ، گسترش  همكاريهاي  منطقه اي  ، آخرين  تحولات  بحران عراق  و ساير موضوعات  مورد علاقه  طرفين  مورد بحث  و تبادل  نظر قرار خواهدگرفت .

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |