سه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۳۶ - April . 29, 2003
مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجُوهَ الْآرَاءِ عَرَفَ مَوَاقِعَ الْخَطَاءِ
آنكه از مواجهه رأي ها استقبال كرد، خطاها را بازشناخت
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
رخ از رندان بي سامان مپوشان
خدا را كم نشين با خرقه پوشان
گراني هاي مشتي دلق پوشان
تو نازك طبعي و طاقت نياري
موفقيت يك فيلم ايراني در جشنواره آلمان
فيلم  كوتاه «بادسرخ» ساخته  علي محمد قاسمي ، جايزه دوم  جشنواره  بين المللي فيلم  «درسدن» را دريافت  كرد.
پانزدهمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  «درسدن» از ۲۶ تا ۳۱ فروردين  ماه در آلمان  برگزارشد.
به گزارش روابط عمومي انجمن  سينماي  جوان: جايزه  نقدي  و تنديس  جشنواره  «درسدن» بخاطر فيلمبرداري  يكدست و داستان  جذاب  به  فيلم  «بادسرخ» اهدا شد.
فيلم  ۱۴ دقيقه اي «بادسرخ» پس  از فيلمهاي  كوتاه  «بيگانه  وبومي»، «چهارم شوال  ۱۰۳۰»، «جزيره  آرامش»، «تاآن  اندازه  دور»، «لذت  آتش»، «خالق  جبار» و «موج  برساحل» در كارنامه  فيلمساز ثبت  شده  است .
«بادسرخ» پيشتر در جشنواره هاي  «رشد»، «سوني»، «حقيقت»، «فجر»، «دراماي»(يونان  )، «بيلبائو» (اسپانيا)، «كلرمون» (فرانسه ) و «دبالي» (هلند) حضورداشت .

مهرداد اسكويي:
ساخت فيلم مستند درباره فرهيختگان كمتر مورد توجه قرار گرفته است
جمع آوري يا حفظ ميراث فرهنگي از هر نوع چه تصويري و چه مكتوب باعث مي شود مردم خودشان را بهتر بشناسند، تا بر دوش بزرگان گذشته خود ايستاده و به افق هاي آينده نگاه كنند.
«مهرداد اسكويي» مستندساز جوان و صاحب نام سينماي كشورمان در گفتگو با ستاد خبري جشنواره فيلم هاي مستند «يادگار»، با تأكيد بر اين مطلب افزود: «توجه به ميراث فرهنگي فقط وظيفه سازمان ميراث فرهنگي نيست. بلكه تمام عناصر يك اجتماع از مراكز دولتي گرفته تا خصوصي به نوعي مديون ميراث فرهنگي كشورمان هستند و بايد دين خودشان را ادا كنند».
اسكويي، برگزاري جشنواره «يادگار» را راهي براي جذب منابع مالي تازه جهت ساخت آثار مستند دانست. همچنين شكوفايي فيلمسازاني را كه با روش هاي تحقيقي آشنا هستند از ديگر نتايج مهم جشنواره برشمرد.
اين فيلمساز كه تاكنون در آثار خود بوم نگاري و مردم شناسي را بطور جدي مورد توجه قرار داده است، توجه به فرهيختگان و افرادي كه عمر خود را صرف فرهنگ، علم و صنعت كشورمان كرده اند در درجه اول اهميت قرار داد و ساخت فيلم مستند در مورد آنها را هنگام حيات از موضوعاتي دانست كه تاكنون كمتر مورد توجه قرار گرفته است.
«مهرداد اسكويي» در حال حاضر ۳ فيلم مستند «عيساي سلخ»، «مريم جزيره هنگام» و «زندگي پيش رو» را در دست تدوين دارد.

باران در سينماهاي ژاپن
نمايش فيلم  ايراني  باران به  كارگرداني  مجيد مجيدي  از ديروز در سينماهاي  ژاپن  آغاز شد.
 به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي اين فيلم  كه  پيشتر بطور خصوصي  براي  منتقدان  و ارباب  جرايد به  نمايش درآمده ، فداكاريهاي  يك  پسر نوجوان  ايراني  براي  كمك  به  يك  دختر پناهنده افغان  را كه  در پوشش  يك  پسر به  كار ساختماني  اشتغال  دارد، به  تصوير كشيده است .

جايزه «انديشه» نه «جمهور»
خانم فاطمه هنجني، باني جايزه انديشه در تماس با همشهري گفت: نام جايزه اي كه از سوي موسسه فرهنگي جمهور به كتاب «در هواي حق و عدالت» دكتر محمدعلي موحد اعطا شد، جايزه «انديشه» است.

خالق تايتانيك درگذشت
«پيتراستون» نويسنده  عرصه  سينما و تلويزيون  آمريكا كه  فيلمهاي  «۱۷۷۶» «تايتانيك» و كلاسيك  «معما» براساس  نوشته هاي  وي  ساخته  شد، در سن  ۷۳سالگي  درگذشت . «استون» بخاطر نگارش  كتابهايي  كه  از آنها فيلمهاي  موزيكال  «۱۷۷۶» (۱۹۶۹) و «زن  سال » ( ۱۹۸۱) و «تايتانيك» (۱۹۹۷) ساخته  شد، جوايز «توني» را كسب  كرد.
موزيكال  «آني  اسلحه ات  را بردار» كه  كار بازنويسي  شده اي  از اوست ، در سال ۲۰۰۳ بيش  از هزار بار در مركز برادوي  به  صحنه  رفت .
«استون» همراه  با «اس اچ  بارنت » و «فرانك  تارلوف» در سال  ۱۹۴۶ بخاطر نوشتن  داستان  كمدي  «پدر ناوارد» جايزه  اسكار را دريافت  كرد.

دبير انجمن سينماداران: اجراي طرح بليت نيم بها ناموفق بود
دبير انجمن سينماداران تهران، گفت: دوگانگي در برخي از سينماهاي تهران سبب مطلوب ارائه نشدن بليت نيم بها در روز شنبه شد.
«فرشيد موتمني آذر» در گفت وگو با ايرنا علت اين مشكل را حضور ارگان هاي دولتي و خصوصي در اداره سينماها براي اجراي اين طرح عنوان كرد.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه اكثر سينماهاي تهران توسط بخش خصوصي اداره مي شود، اما عدم هماهنگي در اين بخش ها سبب شد كه اين طرح به نتيجه مورد نظر در نخستين روز اجرا نرسد.
به گفته وي، اين طرح براي به دست آوردن نتيجه مطلوب و خارج كردن سينما از بحران موجود نياز به زمان بيشتري دارد.
موتمني با اشاره به آمار فروش فيلم هاي سينماهاي تهران در روز شنبه اظهار داشت:  آمار نشان دهنده استقبال مردم و فروش فيلم ها نيز نسبت به شنبه هاي گذشته در حد مطلوبي بوده است.
وي افزود: با توجه به اينكه برخي از سينماداران از اجراي اين طرح اطلاع نداشتند، اميدواريم كه اين طرح را در هفته آينده اجرا كنند.
موتمني يكي از مشكلات اين طرح را نبود بليت نيم بها در گيشه هاي سينما دانست و گفت: در هفته هاي آينده اين مشكل نيز حل خواهد شد.
وي اظهار اميدواري كرد: اين طرح با حمايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و شوراي صنفي در آينده به نتيجه مطلوبي برسد.

آثار ۷ فيلمساز زن در جشنواره يادگار
هفت فيلمساز زن در بخش هاي  گوناگون  دومين  جشنواره  فيلم  مستند يادگار حضور دارندبه  گزارش  ستاد خبري  اين  جشنواره ، فيما امامي  با قدم  زنان  در آب ، مهوش  شيخ الاسلامي  با پير حرا، مينو كياني  با ميلكان  در بخش  مسابقه  با ديگر آثار اين  بخش  به  رقابت  مي پردازند.همچنين  فيلم  زخمه  ناميرا از محبوبه  پيرمردي  در بخش  ميراث  معنوي ، فيلم هاي  هه  ره  وس  از ليلي  عاج ، ميلكان  از مينو كياني ، پرشنگ  از مهوش  شيخ الاسلامي  در بخش  تمدن  بزرگ  ايران  كردستان  و دو نماهنگ  آفتاب  مهرو باران  مهر از الهه  گل  محمدي  و آن ... از آذر آذرنجات  در بخش  نماهنگ  به  نمايش  درمي آيند.دومين  جشنواره  فيلم  مستند يادگار از ۲۸ ارديبهشت  تا ۴ خرداد در تهران، شيراز و سنندج  برگزار خواهد شد.

جشنواره فيلم هاي ورزشي در تهران برگزار مي شود
دومين جشنواره بين المللي فيلم هاي ورزشي همزمان با هفته المپيك، از يكم تا پنجم تير با شعار ورزش، رسانه، همبستگي در تهران برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر سيدامير حسيني رئيس آ كادمي ملي المپيك و رئيس اين جشنواره ديروز در جمع خبرنگاران با اشاره به نامگذاري سال ۲۰۰۳ ميلادي به سال فرهنگ و آموزش از سوي كميته بين  المللي المپيك گفت: اين جشنواره براي توسعه مبادلات فرهنگي، ورزشي و آموزشي با استفاده از قدرت رسانه اي سينما و تلويزيون و با شركت آثاري از ايران و ۲۰ كشور منطقه جنوب و غرب آسيا برگزار مي شود.
حسيني با اشاره به اينكه فيلم  هاي پذيرفته شده در جشنواره تهران به طور مستقيم به جشنواره جهاني فيلم هاي ورزشي ميلان راه مي يابند خاطرنشان كرد فراخوان جشنواره بين المللي فيلم هاي ورزشي تهران به فدراسيون هاي عضو در منطقه جنوب و غرب آسيا ارسال شده است و آنها تا بيستم ارديبهشت فرصت دارند تا فيلم هاي متقاضي را به منظور بررسي در كميته گزينش جشنواره به دبيرخانه اين جشنواره ارسال كنند.

آثار مسروقه ون گوك، گوگن و پيكاسو پيدا شد
سرقت براي هشدار
012102.jpg
سارقان در يادداشتي ، هدف خود را نشان دادن امنيت پايين گالري اعلام كردند
سه اثر نقاشي از ون گوك، پيكاسو و گوگن كه از گالري اي در بريتانيا ربوده شده بود، ديروز پشت يك توالت عمومي پيدا شد.
به گزارش بي بي سي، اين سه شاهكار نقاشي كه ارزش آن ها حدود يك ميليون پوند ارزيابي مي شود، شنبه شب از گالري ويتوورث در منچستر ربوده شد.
نقاشي  هاي «سنگچين پاريس» از ون گوك، «فقر» از پيكاسو و «چشم اندازي از تاهيتي» از گوگن، در حالي كه درون يك لوله جاسازي شده بود، پشت يك توالت عمومي در فاصله دويست متري گالري پيدا شد.
اين آثار چندين ساعت زير بارش باران  رها شده بودند و بيم آن مي رود كه آسيب ديده باشند.
پليس منچستر اعلام كرد، يك شخص ناشناس ساعت ۲ بامداد ديروز به وقت محلي در تماس تلفني با مركز پليس، جاي نقاشي ها را اطلاع داده است.
آثار مذكور براي جلوگيري از آسيب بيشتر به گالري بازگردانده شده اند و قرار است كارشناسان آن ها را بررسي كنند.
اين نقاشي ها ساعت -/۲۱ شنبه شب در اقدامي كه پليس آن را يك سرقت به دقت برنامه ريزي شده توصيف مي كند، ربوده شدند.
گالري ويتوورث آثاري را نگهداري مي كند كه از نظر دولت بريتانيا داراي اهميت ملي تلقي شده اند. اين گالري پس از حادثه سرقت شنبه شب تعطيل شده است.
يك سخنگوي پليس منچستر به خبرنگاران گفت هنوز معلوم نيست آيا نقاشي ها آسيب ديده اند يا خير، اما مشخص است كه چند ساعت در هواي بد رها شده اند.
به گفته منابع پليس، يادداشتي از سارقان درون لوله اي كه نقاشي ها در آن پنهان شده بود پيدا شده كه انگيزه سرقت را جلب توجه مقامات به امنيت پايين گالري اعلام مي كند.
در سال هاي اخير سرقت هاي زيادي از مجموعه هاي هنري بريتانيا گزارش شده است كه ارزش آثار دزديده شده، سالانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ ميليون پوند برآورد مي شود.
تابلوي «سنگچين پاريس» را ون گوك، نقاش بزرگ هلندي در سال ۱۸۷۸ با استفاده از مداد، گچ رنگي و آبرنگ كشيده است.
«منظره اي از تاهيتي» نيز محصول دوره اي از كار گوگن، نقاش بزرگ فرانسوي است كه سال هاي ۱۸۹۱ تا ۱۸۹۳ را دربرمي گيرد. اين تابلو با مداد آبرنگ خلق شده است.
تابلوي «فقر» در سال ۱۹۰۳ توسط پيكاسو، نقاش بزرگ اسپانيايي و خالق سبك كوبيسم در نقاشي، كشيده شده است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
پرسش هاي پزشكي
شنيده ام كه ابزار هاي دندانپزشكي غير بهداشتي، بسياري از مردم را به بيماري ايدز دچار كرده است، چاره چيست ؟ دكتر گات: اتوكلاو، مواد شيميايي ويژه و حرارت خشك، ويروس هاي موجود روي ابزار هاي جراحي و دندانپزشكي و آرايشگاه ها را ازميان مي برد، از جمله اچ. آي. وي، عامل ايدز را. بايد دقت كرد كه اين گونه ابزارها پيش از تجديد بكارگيري، ويروس زدايي شده باشند.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
روزگار
نتايج انتخابات رياست جمهوري آرژانتين كه يكشنبه اين هفته انجام شد اين واقعيت را به دست داد كه مردم دهه اول قرن ۲۱ در جستجوي يك دولتمرد نيرومند و قاطع هستند تا سرنوشت خود را به او بسپارند و هنگام بحران، در انتخاب فرد و يا افراد، به بدگويي ها و فرضيه هاي سياسي توجه نمي كنند.
آرژانتيني ها در اين انتخابات آراي بيشتري به كارلوس منم (منعم ــ سوري تبار) ۷۲ ساله رئيس جمهوري پيشين دادند كه قاطعيت او را تجربه كرده اند، حال آن كه در سال هاي اخير درباره او شايعات فراوان رواج يافته و در اين زمينه در دادگستري پرونده تشكيل شده است. مرحله دوم انتخابات ميان دو نفر اول، هجدهم ماه مه برگزار مي شود. علت اين كه هيچ يك از نامزدها نتوانستند آراي لازم را در مرحله اول به دست آورند اين بوده است كه از حزب ملي گراي پرونيست كه دولت را در دست دارد سه نفر خود را نامزد كرده بودند. از اين ميان منم ۲۴ در صد و نستور كرچنر ۲۲ در صد آراي را به دست آوردند كه هر دو پرونيست هستند و تمايل كرچنر به چپ بيشتر است. نامزدهاي ديگر حتي نامزد حزب سوسياليست آراي كمي آورده اند. در كشوري كه دچار بحران اقتصادي است قاعدتاً سوسياليست ها و چپ هاي افراطي پيروز مي شوند، ولي آرژانتيني ها با اتكاء به تجربه خود اين قاعده را هم ابطال كردند. ممكن است منم در دور دوم انتخابات كه چپ ها پشت سر كرچنر قرار خواهند گرفت پيروز نشود، ولي همين كه آراي بيشتري آورده نشان بر هم خوردن قاعده اي است كه ذكر شد. آرژانتين داراي ۶۰ ميليارد دلار بدهي خارجي است.

ماندگار
پروكلوس، فيلسوف، نويسنده و رياضيدان يوناني در آوريل ۴۸۵ ميلادي در۷۴ سالگي در گذشت. وي از فلاسفه افلاطوني بود ولي در اثبات قضيه هاي هندسه، نظري متفاوت از فيثاغورث ارائه كرد. او كه هرگز ازدواج نكرد و گوشت نخورد، در نويسندگي مخالف نوشتن داستان تخيلي بود و عقيده داشت كه مصاحبه با سالخوردگان سوژه بسيار به دست مي دهد كه نوشتن آن ها انسان و به ويژه نسل نو را بيدار و روشن خواهد ساخت. وي پاسخ به اين پرسش را كه چرا ازدواج نكرده به صورت كتاب در آورده و مدعي شده است كه نمي خواسته مسئول
دشواري هاي احتمالي فرزنداني باشد كه ناخواسته به اين دنياي پر از درد و رنج و زحمت وارد مي شوند.

يادگار
به نوشته برخي مورخان كه به گزارش هاي دولت روم استناد كرده اند، سپهبد سورنا فاتح جنگ حران، هفت سال پس از وقوع اين جنگ در ۲۹ آوريل سال ۴۶ پيش از ميلاد در گذشت. پلوتارك، استاد و نويسنده يوناني، بخشي از كتاب خود را به وصف سورنا و خانواده او اختصاص داده و نوشته است كه او از يك خانواده اصيل پارسي بود و در امور نظامي نبوغ داشت و پس از شاه، شخص دوم ايران بشمار مي رفت و در سيستان، رستم سورنا خطاب مي شد. به دستور ژنرال سورنا ده هزار اسير رومي جنگ حران به سغديا (تاجيكستان امروز) فرستاده شدند تا كشاورزي كنند و امكان فرار نداشته باشند. وي اجازه نداد كه سربازان اسير به صورت برده به فروش برسند. خاقان چين به مهستان ايران پيشنهاد خريد هزار تن از آنان را به بهاي خوب داده بود كه به اصرار سورنا اين پيشنهاد پذيرفته نشد. سورنا از كياني هاي سيستان بود و در نزديكي شهر زرنگ (در نگيانا) و نه چندان دور از ساتراپي آريانا (ايالت هاي فراه و هرات امروز) به دنيا آمده بود و درحقيقت از همشهريان رستم زال، پهلوان افسانه اي ايران بود. يعقوب ليث نيز بعداً از همين منطقه برخاست. به نوشته مورخان نظامي قرن ۲۰، خاندان سورنا بدون توجه به اين كه چه دودماني پادشاهي مي كند هميشه آماده خدمت به ايران بود. آرش پدر سورنا نيز از ژنرال هاي بنام ايران باستان بود. چند مورخ نيز بدون ذكر ماخذ مدعي شده اند؛ سورنا كه پس از پيروزي بر كراسوس شهرت فراواني به دست آورده بود مورد حسد شاه وقت ارد - اورودس قرار گرفت و قرباني توطئه او شد.
* در ارديبهشت سال ۱۳۰۹ (۷۳ سال پيش) اعضاي ۱۲ گانه شوراي شهر تهران از اين قرار اعلام و آغاز بكار كردند: علي وكيلي، حسن كورس، رستم گيو، تقي كني، محمد حسين بلورفروشان، غلامحسين كاشف، حسين فخار پور، محمد حسين فخار، محمد حسين تهرانيان، هروي، پيشوايي و حكيم.
* در اين روز از سال ۱۳۳۹، ايران داراي دو قانون مترقي و اميدبخش شد - قانون مسئوليت مدني و قانون شوراي دولتي - ولي اين دو قانون بسيار مهم، هرگز عملاً به اجرا در نيامد.
* ۳۰ آوريل در سال ۱۹۴۵ بالاخره هيتلر چند ساعت پيش از خودكشي، با اوا براون كه دو دهه معشوقه اش بود رسماً ازدواج كرد. انتحار هيتلر پس از اطلاع از خودكشي فيلد مارشال والتر مدل، فرمانده نيروهاي دفاع از برلين صورت گرفت.
* در همين روز در سال۱۹۸۶ هشتصد هزار كتاب بر اثر وقوع حريق در كتابخانه مركزي شهر لس آنجلس تبديل به خاكستر شد كه بزرگترين ضايعه از اين دست در سراسر تاريخ بشمار مي رود.

داستانك
محبت بي دريغ
فقط يك كم ديگر طاقت بيارم رسيدم، اون هيچوقت آغوش گرمشو از من دريغ نمي كنه. تو اين سرماي طاقت فرسا كه دستها و پاهام از فرط يخ زدگي ديگر حس ندارن فقط اونه كه منو گرم مي كنه. مواقعي كه هيچ كس به من توجهي نمي كنه و منو نمي بينه فقط و فقط اونه كه آروم و گرمم مي كنه.
آره، يك كم ديگر طاقت بيارم رسيدم. بغلش مي كنم و سرمو رو سينه اش مي گذارم و مي خوابم و تو خواب بچه هايي را مي بينم كه، تو سرماي زمستون لباس گرم دارن، كلاه و شال گردن و دستكش دارن و دستها و پاهاشون هيچ وقت يخ نمي بنده، هيچ وقت از سرما زبونشون بند نمياد، تو كفشهاي سوراخشون آب نمي ره كه بعدا يخ بزنه و مثل نوك چاقو تو پاهاشون فرو بره و اونارو زخم كنه.
آره الان مي رسم. بوي خوبشو دارم حس مي كنم خدا كنه آقا صفر نباشه تا من راحت بتونم برم پيشش. آقا صفر نانوايي داره و تنورش هميشه، بخصوص زمستونها گرمه. كنار تنور آقا صفر تنها جايي است كه احساس آرامش مي كنم و هميشه آغوش گرمش به روي من بازه.
مرجان كاشانيان

گشتي در دنياي خبرها
انتقام گرفتن از خرس مهاجم
داكا: صدها نفر از ساكنان چند دهكده در بنگلادش با نيزه و چاقو به جان يك خرس وحشي افتادند و اين حيوان را كشتند.
اين خرس از چند روز قبل به دهكده هاي مختلف يورش مي برد و هر شخصي كه مقابلش حاضر مي شد گاز مي گرفت. خرس خشمگين در مجموع ۵۰ نفر را به شدت مجروح كرد.
سرانجام ديروز، ۹۰۰ نفر از روستاييان گرد آمدند، خرس را بدام انداختند و از حيوان انتقام گرفتند.
ماست بخوريد
صوفيه: يكصد سال پيش، از هر هزار نفر شهروند كشور بلغارستان، ۴ نفر بالاي ۱۰۰ سال عمر داشتند اما اين رقم در حال حاضر به يك نفر كاهش يافته است.
دانشمندان مي گويند، علت اين كاهش استفاده نكردن از لبنيات به ويژه ماست توسط مردم است.
در دهه ۸۰، مردم بلغارستان به طور متوسط در سال ۴۰ كيلوگرم ماست مصرف مي كردند كه اين رقم در حال حاضر به ۲۲ كيلوگرم كاهش يافته است.
پزشكان مي گويند مصرف روزانه ماست باعث مقاوم شدن بدن در برابر سرطان، آلرژي هاي مختلف و عفونت ها مي شود.
تلفن تعبير خواب
ميشيگان: دانشكده متافيزيك ميسوري آمريكا اخيراً يك خط تلفن راه اندازي كرده كه ويژه تعبير خواب است.
افراد علاقه مند مي توانند به طور رايگان با اين خط تماس گرفته و كارشناسان از آنسوي خط به تعبير خواب آنان خواهند پرداخت.
اين خط تلفن تاكنون مراجعه  كنندگان متعددي داشته است.
ساندويچ جنجال برانگيز
واشينگتن: چندي پيش مردي در آمريكا دو ساندويچ همبرگر خريداري كرد اما هنگامي كه قصد داشت ساندويچ ها را بخورد متوجه شد كه داخل ساندويچ ها مدفوع حيوان وجود دارد.
وي بلافاصله اين ساندويچ ها را به اداره بهداشت برد و عليه ساندويچ فروشي شكايت كرد.
ديروز قاضي اين پرونده اعلام كرد،  چون نمي توان ثابت كرد كه چه كسي داخل ساندويچ ها مدفوع حيواني ريخته است به همين دليل نمي توان صاحب ساندويچ فروشي را محكوم به پرداخت غرامت كرد.
پيرمرد در زمين فوتبال
لندن: يك مرد ۵۲ ساله عنوان پيرترين بازيكن حاضر در يك باشگاه حرفه اي فوتبال انگليس را به خود اختصاص داد.
دو روز قبل مدير ۵۲ ساله باشگاه دانكستر انگليس كه نام خود را هم در ابتداي فصل در فهرست بازيكنان تيم قرار داده بود، در دقيقه پاياني بازي تيمش مقابل هرفورد به عنوان بازيكن به ميدان آمد تا ركوردشكني كند.
پيش از اين چنين ركوردي متعلق به سراستنلي ماتيوس بود كه در سال ۱۹۶۵ در سن ۵۰ سالگي به ميدان رفت.
سارق فراموشكار
آتن: دو روز قبل يك مرد ۴۱ ساله در يونان وارد يك شعبه بانك شد و اسلحه خود را به سوي صندوقدار شعبه نشانه گرفت. به همين دليل، صندوقدار تمام پول هاي موجود در گاوصندوق را تقديم سارق مسلح كرد و او با ۱۵ هزار يورو از بانك خارج شد.
اما نكته جالب اينكه، سارق، سوئيچ موتور خود را داخل شعبه جا گذاشته بود به همين دليل به داخل شعبه بازگشت.
همين موضوع باعث شد تا مشتريان و كارمندان شعبه به سوي سارق يورش ببرند و به ضرب و شتم وي بپردازند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۲ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۱۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۴۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۱۴ دقيقه

گل و گياه
گل هميشه بهار
012090.jpg
نام علمي: Calendula officinalis
خانواده: COMPOSITAE
گياه يكساله و سريع الرشد كه داراي ارقامي با بلندي و گستردگي ۳۰ و ارقامي با بلندي و گستردگي ۶۰ سانتيمتر مي باشد.
برگها سرنيزه اي و بسيار آروماتيك و سبز كمرنگ هستند. گلها شبيه گل مينا كم گلبرگ يا پرگلبرگ و نارنجي رنگ بوده و از بهار تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: در مكان آفتابي و هر نوع خاك كه داراي زهكش خوب باشد رشد مي كند. جهت ازدياد طول دوره گلدهي مي بايست گلهاي خشك مرتباً چيده شوند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و يا پاييز امكان پذير است. بذر اين گياه را مي توان اواخر شهريور ماه كاشته و نشاءها را در اواسط پاييز به باغچه منتقل نمود.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهر
شهري
علمي فرهنگي
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |