دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۴۰ - May.5, 2003
مَنْ صَبَرَ صَبْرَ الْأَحْرِار وَ إلاَّ سَلاَسُلُوَّ الْأَغْمَارِ.
(در هنگام مصيبت) يا بايد چون آزادگان شكيبا بود و يا چون نادانان فراموش كرد.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
رونق ميكده از درس و دعاي ما بود
سال ها دفتر ما در گرو صهبا بود
هر چه كرديم به چشم كرمش زيبا بود
نيكي پير مغان بين كه چو ما بدمستان
نخستين جشنواره بين المللي تئاتر معلولين آغاز به كار كرد
012492.jpg
نخستين جشنواره بين المللي تئاتر معلولين با نام «مهرآيين» ديروز در تهران آغاز به كار كرد.
به گزارش ايرنا اين جشنواره به همت معاونت توانبخشي سازمان بهزيستي برگزار مي شود.
دبير اين جشنواره هدف از برگزاري آن را شناسايي توانمندي هاي افراد معلول به جامعه و تأكيد بر مشاركت اين گروه از افراد در فعاليت هاي فرهنگي، هنري و ارتقاي سطح آگاهي عمومي آنان دانست.
فاطمه فخري افزود: اين جشنواره در گروه هاي نمايشي نابينايان، معلولين جسمي - حركتي، ناشنوايان، كم توانان ذهني و بيماران داراي اختلالات روحي و رواني برگزار مي شود.
به گفته وي، اين جشنواره در بخش هاي مسابقه، بين الملل و خياباني برگزار مي شود و به افراد برگزيده ديپلم افتخار، تنديس و جوايزي اهدا خواهد شد.
فخري خاطر نشان كرد: در اين جشنواره بهترين كارهاي نمايشي استانهاي مختلف انتخاب و به معرض نمايش گذاشته مي شود.
از سوي ديگر محمود عزيزي، كارگردان، بازيگر و مدرس تئاتر درباره برگزاري اين جشنواره گفت: توجه مسئولان سازمان بهزيستي به تئاتر معلولان نشان از آگاهي آنها نسبت به اثرگذاري اين هنر درمانگر دارد.
به گفته عزيزي، تئاتر معلولان پديده اي بسيار ارزنده و از دستاوردهاي آموزشي «فرويد» است كه با «مورانو» يكي از شاگردان او شروع شده و تاكنون براي معالجه معلولان از اين روش استفاده شده است.
وي از تئاتر درماني به عنوان يكي از توانايي هاي بالقوه نمايش نام برد كه موجب افزايش فعاليت گروهي و بهبود وضع رواني افراد جامعه مي شود.
عزيزي افزود: تئاتر به لحاظ معرفت زيباشناختي و ارتباط دوسويه بين انسانها فرهنگساز است.
وي گفت: در تئاتر درماني، بيمار شرايط خود را در يك بازي نمايشي به روي صحنه مي برد و پس از آن استاد يا درمانگر به همراه چند تن از اهالي تئاتر مراحل درمان را آغاز مي كنند.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس:
اكران فيلم  خارجي موجب افزايش توانمندي  سينماي ما خواهد شد
012495.jpg
قابليت هاي سينمايي ايران بايد از نزديك با آخرين دستاوردها و تكنولوژي فيلم سازي دنيا مقايسه شود.
جليل سازگارنژاد نماينده  مردم شيراز و عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ايسنا، افزود: براي پيشرفت سينماي ايران و ايجاد فرصت براي فيلم سازان و هنرمندان در عرصه  بين المللي ناگزيريم در جريان برقراري روابطي دوجانبه، فيلم هاي خود را در جوامع بين المللي نمايش دهيم تا قابليت هاي ما در عرصه  داوري جهاني ظهور پيدا كند و فيلم هاي خارجي را نيز نمايش دهيم تا در يك رقابت منصفانه و در معرض افكار عمومي، فيلم هاي داخلي مورد ارزيابي قرار گيرد.
وي يادآورشد: پيش از انقلاب نيز در سينما آرياناي شيراز، آخرين اكران هاي بين المللي حتي به طور همزمان نمايش داده مي شد و مردم آخرين فيلم هاي ساخته شده و در حال اكران را مشاهده مي كردند و سينماي ايران در جريان يك فعاليت پويا و رقابت قرار مي گرفت.
وي با اشاره به اين كه بعد از انقلاب به دليل نوع محدوديت ها از مشاهده  فيلم هاي خوب دنيا محروم شده ايم، گفت: با تدبير لازم و اتخاذ سياست هاي مناسب مي توان فيلم هايي را كه با فرهنگ ملي ـ ديني ما در تعارض نباشند به نمايش درآورد؛ زيرا اكران فيلم هاي خارجي موجب افزايش توانمندي و كارآيي سينماي داخلي خواهد شد.

موفقيت يك فيلم ايراني در جشنواره كوبا
فيلم سينمايي بلند سياه مو ساخته محمود رضا ثاني در نخستين جشنواره بين المللي سينمايي فقير فستيوال گيبارا در كوبا برنده بهترين جايزه سزار ساباتيني شد.
به گزارش سفارت جمهوري اسلامي ايران در هاوانا، اين فيلم از ميان ۳۱ فيلم بلند به نمايش گذاشته شده در اين فستيوال اين موفقيت را نصيب جامعه سينمايي و هنري كشورمان كرد.
در اين جشنواره حدود ۳۰ فيلم بلند و كوتاه پس از نمايش مورد داوري قرار گرفت كه فيلم سياه مو اين جايزه را در سطح جهاني نصيب ايران كرد.

خسرو سينايي با دو فيلم در جشنواره يادگار
خسرو سينايي با دو عنوان فيلم در دومين جشنواره فيلم هاي مستند و ميراث فرهنگي تمدن ايران ،يادگار شركت كرده است.
به گزارش ستاد خبري دومين جشنواره يادگار، سينايي با فيلمهاي عبور از نمي دانم و ميان سايه و نور به ترتيب در بخش هاي ميراث معنوي و مسابقه دومين جشنواره يادگار حضور دارد.
فيلم عبور از نمي دانم سينايي ۳۵ دقيقه و قطع آن دي وي كم است. ديگر ساخته آماده نمايش سينايي نيز در اين جشنواره ميان سايه و نور نام دارد كه ۲۵ دقيقه اي و قطع آن دي وي كم است.
هر دوي اين فيلمها را مركز گسترش سينماي مستند و تجربي تهيه كرده كه به عنوان باني اصلي برگزاري دومين جشنواره يادگار، قصد دارد با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و شبكه اول سيما، اين جشنواره را از ۲۸ ارديبهشت تا ۴ خردادماه در ۳ شهر تهران، شيراز و سنندج برگزار كند.

براي نخستين بار صورت گرفت:
اهداي مدال طلاي باشگاه هنرهاي ملي آمريكا به يك ايراني
رئيس باشگاه هنرهاي ملي آمريكا تلاش مسئولان ايراني براي ارتقاء هنر در جهان را حايز اهميت دانست.
به گزارش روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر «الدون جيمز» با اشاره به اهداي مدال طلاي اين باشگاه به عليرضا سميع آذر سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران به خاطر تلاش براي توسعه و ارتقاء هنر در سال ۲۰۰۳ ميلادي گفت: اين تلاش كه براي ارتباط بيشتر هنرمندان ايراني با مراكز و مجامع مهم هنري جهان صورت گرفته قابل ستايش است. وي افزود: موزه هنرهاي معاصر تهران در سالهاي اخير بطور چشمگيري در افزايش سطح علمي و ارتقاء هنرمندان ايراني در اقصي نقاط دنيا فعال بوده است.
رئيس باشگاه هنرهاي ملي آمريكا گفت: كوشش ايراني ها در جهت بسط هنر در داخل و خارج، نشانه افزايش علاقه اين كشور براي الحاق به جامعه بين المللي در عرصه فرهنگ و هنر است.
«الدون جيمز» گفت: توسعه هنري به عنوان پيش زمينه توسعه سياسي همواره ضروري بوده است چرا كه زبان هنر، با ايجاد انعطاف مورد لزوم، حل اختلافات ميان دولتها و ملتها را تسهيل مي كند.
باشگاه هنرهاي ملي آمريكا در سال ۱۸۹۸ ميلادي با هدف ترويج و توسعه علايق عمومي به هنرها و گسترش آگاهي هاي مردم اين كشور به هنرهاي زيبا در نيويورك تأسيس شده و هر ساله به يكي از فعالان عرصه هنري در دنيا، مدال طلاي خود را اهدا مي كند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
پرسش هاي پزشكي
دكتر گريفيت در پاسخ به سئوال يك مبتلا به بيماري قند، او را - بدون تعيين مقدار از سوي دكتر - از مصرف لبو، هندوانه، عسل، كشمش، شكر و هر چيز كه با شكر تهيه مي شود، هويج، نان سفيد (كه با آرد پالايش شده تهيه شده باشد) و نيز موادي كه در بدن به قند تبديل مي شوند برحذر داشته است.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
روزگار
طبق گزارش روزنامه هاي آمريكا، فروش «نيك چك» در اين كشور ظرف يك سال اخير سه برابر شده است. خريداران اين نوار عمدتاً والدين نوجوانان هستند كه براي اطمينان از اين كه فرزندشان سيگار دود نمي كند آن را خريداري مي كنند و گاه و بيگاه با آن به آزمايش ادرار نوجوان مي پردازند. در سابق، والدين تلاش مي كردند با بو كردن دهان اين نتيجه را به دست آورند كه بازرسي اطمينان بخشي نبود. اين نوارها در سال هاي اخير وارد بازار شده اند.
ماندگار
از درگذشت «ياسوناري كاواباتا» داستان نويس بلندآوازه ژاپني كه بيش از يكصد داستان نوشته است درست ۳۱ سال مي گذرد كه در ۱۹۷۲ در ۷۳ سالگي خودكشي كرد. وي دو سال پس از نوشتن داستان يك خودكشي، بدون اين كه يادداشتي در اين زمينه بر جاي گذارد انتحار كرد. كاواباتا كه برنده جايزه نوبل ادبيات سال ۱۹۶۸ شده بود نخستين ژاپني است كه چنين جايزه اي را به دست آورده بود. به سبب يتيم شدنش در كودكي و از دست دادن والدين، تاثير تنهايي و متكي به خود بودن در همه آثار كاواباتا آشكار است. سبك داستان نويسي او شباهت فراوان به نوشتن خبر حادثه براي رسانه ها دارد: ساده، بدون لفاظي و بازي با قلم، و قرار دادن سريع خواننده در نتيجه داستان.
* «سپكتيتور» نخستين مجله جهان به زبان انگليسي، اولين شماره خود را در اين روز در سال ۱۷۱۱ منتشر كرد و جوزف اديسون ناشر آن در سرمقاله اش نوشت كه مي خواهد آموزگار همه مردم باشد. از همين رو مهمترين وظيفه جرايد «آموزش عمومي» شناخته شده است.
* از پيدايش فرضيه «كاميونيتاريانيسم»۲۳ سال مي گذرد كه پنجم ماه مه ۱۹۸۰ در نشست استادان و كارشناسان علوم سياسي اعلام شد. اين فرضيه ليبراليسم و استقلال كامل فرد در جامعه را رد مي كند و استدلال مي كند كه ليبراليسم كه جاه طلبي فردي را رد نمي كند و هر گونه فعاليت افراد را آزاد مي داند نمي تواند پاسدار دمكراسي واقعي باشد.
يادگار
به نوشته روزشمار جهان، امير اسماعيل ساماني در ماه مه سال۹۰۰ ميلادي در شهر بخارا به خواست سران لشكرش كه اصرار داشتند به بغداد حمله كنند و به خلافت عباسيان پايان دهند پاسخ رد داد و گفت كه بزرگترين برنامه ما بايد احياء زبان فارسي و فرهنگ نياكان باشد نه وسعت بخشيدن به قلمرو، با حمله نظامي به بغداد، ما دشمنان تازه براي خود خواهيم ساخت كه به مصلحت نيست.
* زنان اصفهان در اين روز در سال ۱۲۹۰ (۹۲ سال پيش) در اعتراض به كمبود نان و خواروبار دست به اعتراض عمومي زدند، به شهرداري و ادارات دولتي حمله بردند كه ضمن آن خرابي هايي به بار آمد و شهردار اصفهان نيز كشته شد. ماموران مسلح براي پايان دادن به اين اعتراض خشونت آميز به تيراندازي متوسل شدند.
* امروز، پنجم مه، زاد روز كارل ماركس صاحب فرضيه سوسياليسم مطلق و نويسنده مانيفست كمونيست و كتاب «سرمايه» است كه در سال ۱۸۱۸ به دنيا آمد.
* پنجم مه سال ۱۸۲۱ ناپلئون بناپارت پس از شش سال تبعيد در جزيره سنت هلن واقع در اقيانوس اطلس در اين جزيره در گذشت. وي پس از شكست در جنگ واترلو، از سوي فاتحان به اين جزيره تبعيد شده بود. ناپلئون ۱۶ سال رهبري فرانسه را برعهده داشت. سال ها بعد هنگام انتقال باقيمانده جسد او به فرانسه، صدها هزار فرانسوي از بندرگاه تا پاريس كه صدها كيلومتر فاصله است، استخوانهاي او را بدرقه كردند كه در تاريخ سابقه نداشت.

داستانك
يك دسته گل سرخ
آن روز او با خودش هم قهر بود. هيچ كدام از كارهايش درست پيش نرفته بود و او آنقدر كلافه بود كه از همه چيز بدش مي آمد.
ديگر حوصله نداشت مثل هر روز غروب به خانه برود، رو به آينه بايستد و با خودش احوالپرسي كند. مي خواست به جايي دور برود و خودش را سر به نيست كند، اما پاهايش او را به خانه بردند...
همين كه وارد اتاق شد دستي از آينه بيرون آمد و يك دسته گل سرخ را به طرفش گرفت. با تعجب به آينه نگاه كرد، درون آينه، خودش را ديد كه لبخند مي زند و به گلها اشاره مي كند. ديگر نمي توانست بدخلقي كند، دسته گل را گرفت و با خودش آشتي كرد.
محسن سعيدالسادات

گشتي در دنياي خبرها
ركورد تنقلات
منچستر: مردم انگليس در سال ۲۰۰۲ ميلادي، بيش از ۵/۴ ميليون دلار را صرف خريد چيپس، پفك و تنقلات كردند. به عبارت ديگر هر شهروند انگليسي به طور متوسط در سال، ۴۸ پوند صرف خريد تنقلات مي نمايد كه ركوردي جالب در ميان كشورهاي اروپايي به شمار مي آيد.
پس از مردم انگليس، آلماني ها بيشترين مصرف چيپس، پفك و تنقلات را در اروپا دارا هستند.
سگ مهم تر از خانواده
لندن: از هر سه صاحب سگ در انگليس، يك نفر وقت بيشتري را با سگ خود در مقايسه با همسرش سپري مي كند همچنين بيش از ۴۰ درصد صاحبان سگ در انگليس، سگ هايشان را در رختخواب خود مي خوابانند. علاوه بر اين، ۱۱ درصد آنان سگ هاي خود را بيش از همسرانشان دوست دارند.
در نظرخواهي بعمل آمده، ۷۵ درصد از صاحبان سگ اين حيوان را بهترين دوست خود معرفي كرده اند و ۱۰ درصد نيز سگشان را با اهميت تر از اعضاي خانواده خود مي دانند.
كشمكش به خاطر جنگ
اسكس: چندي پيش يك دانش آموز ۱۵ ساله دختر براي نشان دادن اعتراض خود نسبت به جنگ عراق در مقابل دبيرستان محل تحصيل خود تحصن كرد كه بلافاصله پس از اين تحصن، مدير مدرسه او را به مدت يك ماه از حضور در كلاس درس محروم كرد.
در پي اين محروميت، والدين اين نوجوان به دادگاه شكايت كردند. قاضي اين محروميت را لغو كرد و دستور داد كه دانش آموز اخراجي بلافاصله به تحصن خود پايان داده و با حضور در كلاس درس، خود را براي امتحانات پايان سال آماده كند.
انهدام خودرو در نيم ساعت
دارلينگتن: يك جوان ۲۲ ساله كه طي ۳۰ دقيقه، ۸ دستگاه خودرو را منهدم كرده بود به تحمل ۶ سال حبس محكوم شد. وي يك دستگاه بيل مكانيكي به ارزش ۴۰ هزار پوند را از يك مزرعه كشاورزي ربود و با اين بيل به ۸ دستگاه خودرو در مجموع ۱۰۰ هزار پوند خسارت وارد كرد.
در جريان اين حادثه، ۶ نفر نيز مجروح شدند. به گفته پليس، وي مبتلا به بيماري رواني است.
اشتباه در بانك
ليورپول: بانك باركليز انگليس يكي از سرشناس ترين بانك هاي اين كشور است اما يك خطاي كامپيوتري از سوي حسابداري اين بانك باعث شد تا دو هزار نفر از كاركنان اين بانك تنها نيمي از حقوق ماهيانه خود را دريافت كنند.
قرار است اين بانك ماه آينده اين بدهي را به كارمندانش پرداخت كند كه اين موضوع خشم كاركنان را برانگيخته است. آنها مي گويند: بانكي كه نمي تواند حقوق كاركنان خود را درست محاسبه كند نبايد خود را يك بانك بزرگ معرفي نمايد.
ناجي شنل پوش
لندن: مرد شنل پوشي كه صورت خود را با ماسك پوشانده، در شهر كوچكي در انگليس به كارهاي خير و فراري دادن مزاحمان مشغول شده است.
به گزارش رويتر، يك روزنامه محلي نامه هايي از ساكنان تونبريج ولز، شهر كوچكي در جنوب شرق لندن، دريافت كرده است كه از مشاهده مردي با ماسك و شنل قهوه اي خبر داده اند كه لات ها را فراري مي دهد و كيف پول خانم ها را كه از دستشان افتاده، به آن ها باز مي گرداند.
روزنامه مذكور به نقل از الن نويل، دختر ۲۱ ساله و دانشجوي روانشناسي نوشته است: «در حالي كه بسيار متعجب شده بودم، مردي را با ماسك و شنل ديدم كه به سرعت دويد و به كمك خانمي شتافت كه توسط چند جوان برايش مزاحمت ايجاد شده بود.»
مرد ديگري از ساكنان شهر براي روزنامه نوشت: توسط چند بي سروپا تعقيب مي شده است كه سروكله ناجي شنل پوش پيدا شده و مزاحمان را چنان ترسانده كه پا به فرار گذاشته اند.
زن ديگري نوشته است كه مرد مذكور روزي در خيابان به شانه اش زده تا كيف پولش را كه بدون اينكه خودش متوجه شود بر زمين افتاده بود، به او باز گرداند. اين زن ادامه داده: «اي كاش تعداد بيشتري از مردم چنين قلبي داشتند»

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۱۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۳۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۸ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه الهه: نمايشگاه انيستاليشن مهناز پسيخاني / تا ۱۸ ارديبهشت / خيابان افريقا، گلفام، شماره ۴۷، تلفن: ۲۰۵۴۱۲۸
* نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه فرش و تابلو فرش / تا ۳۰ ارديبهشت / خيابان زعفرانيه، نبش پرزين بغدادي، تماشاگه زمان / تلفن: ۲۴۱۸۴۹۰
* نگارستان شاهد: نمايشگاه نقاشي كودكان كار / تا ۲۳ ارديبهشت / خيابان جمهوري، بابي ساندز، پلاك ۳۴، تلفن: ۶۷۲۶۸۲۲
* نگارستان خط: نمايشگاه گروهي خوشنويسي / از ۱۵ ارديبهشت به مدت يك هفته / خيابان انقلاب، ضلع غربي تالار وحدت، خيابان خارك، شماره ۶۱، تلفن: ۶۷۰۴۲۱۱
* خانه هنرمندان: نمايشگاه نقاشي علي گلستانه / تا ۲۲ ارديبهشت / خيابان ايرانشهر، موسوي شمالي، باغ هنر.
* نگارخانه گلبرگ: نمايشگاه گروهي گل، نقاشي و خط / از ۱۳ ارديبهشت به مدت ده روز / نارمك، ميدان نبوت، طبقه زيرين شهرداري منطقه ۸

گل و گياه
سنجد هميشه سبز
012489.jpg
نام علمي:
Elaeagnus x ebbingei شGilt Edge'
خانواده:
ELAEAGNACEAE
اين واريته هميشه سبز بوده و داراي برگهايي با حاشيه طلايي رنگ و بسيار زيبا مي باشد. گلهاي كوچك و معطر آن اواخر تابستان ظاهر شده و پس از فصل گرما ميوه هاي كوچك، نارنجي رنگ و بسيار زيباي آن توليد مي شوند. حدودا پنج سال پس از كاشت بلندي و گستردگي آن به يك متر مي رسد و در نهايت به بلندي ۴ و گستردگي ۳ متر خواهد رسيد.
نيازها: مكان كاملا آفتابي، در تمامي خاكهاي باغباني به جز خاكهاي خيلي قليايي رشد مي كند. جهت كاشت در باغهاي ساحلي بسيار مناسب است. نيازي به هرس ندارد ولي جهت حفظ فرم گياه مي توان در فصل بهار يك سوم طول شاخه هاي قديمي را كوتاه نمود. اگر شاخه اي با برگهاي سبز روي گياه رشد كرد بايد آنرا از انتها قطع نمود.
ازدياد: كاشت بذر خريداري شده در شاسي سرد در پاييز يا كاشت قلمه هاي چوب سبز در اواخر بهار يا اوايل تابستان يا قلمه نيمه رسيده در فصل تابستان و يا پيوند زدن در آخر زمستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |