دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۴۰ - May.5, 2003
حق معاينه پزشكان عمومي حد اكثر ۱۲۰۰تومان و متخصصان ۲۴۰۰ تومان
تعرفه خدمات و بيمه درماني اعلام شد
گروه شهري: با توجه به مصوبه هيأت وزيران نرخ حق بيمه سرانه و تعرفه هاي خدمات تشخيصي و درماني در سال ۸۲ در صندوقهاي كاركنان دولت، ساير اقشار و روستائيان اعلام گرديد.
به گزارش روابط عمومي سازمان بيمه خدمات درماني: نرخ حق بيمه سرانه بيمه شدگان اصلي و تبعي ۱ معادل (يك سوم) سرانه مصوب (۱۸۱۷۰ ريال) و به ميزان ۶۰۵۷ ريال مي باشد كه از فرزندان چهارم به بعد معادل ۱۰۰% سرانه مصوب و به ميزان ۱۸۱۷۰ ريال محاسبه خواهد شد، در رابطه با بيمه سرانه ساير بيمه  شدگان تبعي ۲ به استثناء فرزندان چهارم به بعد (پدر، مادر، خواهر، برادر و...) معادل ۲۲۲۰۸ ريال مي باشد. همچنين لازم به ذكر است كه حق بيمه سرانه همسر و تمامي فرزندان خانمهاي كارمند معادل ۱۸۱۷۰ ريال بوده و ساير بيمه شدگان تحت پوشش نيز معادل ۲۲۲۰۸ ريال خواهد بود.
در صندوق ساير اقشار و روستائيان نيز حق بيمه سرانه به ترتيب معادل كاركنان دولت (۱۸۱۷۰ ريال) و حق بيمه سرانه پدر، مادر، خواهر، برادر و... بيمه شدگان به استثناء پدر و مادر شهيد معادل ۲۲۲۰۸ بوده و براي روستائيان نيز از فرزندان چهارم به بعد معادل ۴۰% مبلغ ۱۸۱۷۰ ريال به ميزان ۷۲۶۸ ريال محاسبه مي گردد.
در رابطه با تعرفه هاي خدمات تشخيصي و درماني نيز مي توان گفت: در بخش دولتي ويزيت پزشكان عمومي ۹۲۰۰ ريال، متخصص ۱۴۴۰۰ ريال، فوق تخصص و روانپزشك ۱۷۸۰۰ ريال و در بخش خصوصي نيز ويزيت پزشكان عمومي حداكثر تا ۱۲۰۰۰ ريال، متخصص ۲۴۰۰۰، فوق تخصص و روانپزشك ۲۸۵۰۰ ريال مي باشد.

با صدور اطلاعيه اي اعلام شد
حذف عوارض آزادراه تهران - كرج
سازمان حمل و نقل و پايانه هاي كشور در اطلاعيه اي حذف عوارض آزاد راه تهران - كرج را اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان حمل و نقل و پايانه هاي كشور، اين اقدام به منظور رفاه حال مسافران و شهروندان انجام شده است.
براساس اين اطلاعيه، حذف عوارض در مسير مذكور از روز سه شنبه شانزدهم ارديبهشت ماه (فردا) قابل اجراست.

همراه با نمايشگاه كتاب تهران
محل دائمي براي نمايشگاه كتاب
شايد، چندمين سالي باشد كه مسئولان تامين فضايي براي نمايشگاه بين المللي كتاب و امور فرهنگي را پيشنهاد مي دهند و تا سال بعد كه باز معضلات نمايشگاه و ترافيك غيرقابل تحمل و راه بندان هاي شديد آن از يك سو و گله مندي ناشران از فضاي نامناسب داخل سالنها كه بيشتر به سيلوهاي صنعتي و غذايي مي ماند، از ديگرسو، طرح شود و سر بر كشد، ماجرا و البته وعده ها به فراموشي سپرده مي شود.
امسال جا بر ناشران تنگ تر شده و قطعا ترافيك هم شديد خواهد شد، پيش از انقلاب كه اين فضا براي نمايشگاه در نظر گرفته شده بود، نه چنين جمعيتي را شاهد بوديم و نه چنين ترافيك شديد و طاقت سوزي را. امسال با برخي مشكلات كه از سوي مسئولان نمايشگاه براي ناشران ايجاد شده، زمزمه هايي مبني بر اينكه شايد، سال بعد در اين مكان، نمايشگاه كتاب برگزار نشود، در گرفته است.
در هر حال همچنان كه مسئولان امر براي بازسازي ورزشگاه آزادي سه ميليارد تومان بودجه اختصاص دادند، چه خوب است كه براي مهمترين رخداد فرهنگي سال نيز بودجه اي در نظر بگيرند و آن را از ۱۶ سال زندگي برزخي به درآورند.
حق فرهنگ سخن و ناشر آن
هنگامي كه نام ناشر فرهنگ ۸ جلدي سخن، انتشارات سخن، نه به عنوان ناشر برگزيده، بلكه به عنوان ناشر تشويقي اعلام شد، واكنش بسياري از كارشناسان نشر و حتي ناشراني كه به نوعي رقيب اين ناشر باسابقه بودند و هستند برانگيخته شد.
فرهنگ ۸ جلدي سخن هنگامي كه منتشر شد، آن هم پس از ۸ سال كار فشرده و شبانه روزي ۱۰۰ نفر به سرپرستي دكتر انوري، تمامي اهل فن بالاتفاق آن را يكي از مهمترين حوادث حوزه نشر و كتاب در ۳۰ سال اخير نام نهادند. اصغر علمي ناشر اين اثر ۸ سال هزينه هاي كار را فراهم كرد تا شهروندان ايراني پس از گذشت سه دهه از تاليف فرهنگ معين، فرهنگي روزآمدتر را شاهد باشند.
حاشيه ها و البته كتابهاي خواندني
تا روز سه شنبه كتاب« حقوق و اجتماع» كه اثري درباره رابطه حقوق و جامعه است به كوشش دكتر صانعي، استاد ايراني مقيم آمريكا و از سوي انتشارات طرح نو به نمايشگاه مي آيد. «فضيلت عدم قطعيت» كتابي از سيد مرتضي مرديها است كه همين ناشر تا  آخر هفته به نمايشگاه خواهد رساند. چهارمين جلد از مجموعه فرهنگ آثار، به سرپرستي دكتر رضا سيد حسيني نيز از سوي انتشارات سروش تا فردا به علاقه مندان عرضه مي شود.
كتاب دوجلدي« روزنامه خاطرات سيد محمد كمره اي» نيز از جمله آثار شاخص حوزه تاريخ است كه روز گذشته به نمايشگاه رسيده است.
سيد ابوالحسن مختاباد

شركت مخابرات ايران تلفني مشترك سرويس پيام كوتاه مي پذيرد
گروه شهري: شركت مخابرات ايران اعلام كرد: با توجه به استقبال گسترده مشتركان تلفن همراه از سرويس يا پيام كوتاه كه با قابليت استثنايي خود مشكل ارتباطي مشترك و تماس گيرندگان با وي را در هر زمان حل مي كند، اين شركت از طريق تلفن هاي ۰۹۹۹۰ و ۸۴۳۷۰۷۰ اقدام به پذيرش تلفني مشتركان جديد اين سرويس كرده است.

تشكيل كميته هدايت و كنترل ساخت و ساز در منطقه ۷تهران
گروه شهري: كميته هدايت و كنترل ساخت و ساز در شهرداري منطقه ۷ تشكيل شد و در همين ماه نخستين جلسه كاري خود را آغاز مي كند.
به گزارش خبرنگار ما، اين كميته كه متشكل از اعضاي اصلي شهرداريهاست، كار شناسايي بافت هاي مسكوني موجود را پيگيري كرده و سياستگذاريهاي لازم را براي اصلاح بافت هاي فرسوده و تجميع و انبوه سازي از طريق افزايش ارتفاع و كاهش سطح اشغال، تشويق بخش خصوصي و دولتي به منظور تأمين مسكن ارزان قيمت، استانداردسازي و رعايت اصول شهرسازي دنبال مي كند.
مهندس مجتبي نيك نژادي معاون شهرسازي شهرداري منطقه ۷ گفت: اين سياست به ويژه در شرق خيابان شريعتي (منطقه نظام آباد) كه داراي گذرهاي غيراستاندارد زير ۶ متر و بافت هاي فرسوده مسكوني با متراژ پايين است به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.
وي اعضاي اين كميته را شهردار منطقه، معاونين فني عمراني، شهرسازي، ترافيك و حمل و نقل، املاك و مستغلات و مشاورين شهرساز اعلام كرد و گفت: طرح تجميع و انبوه سازي تنها در صورت توقف فروش مازاد تراكم يا فروش هدايت و كنترل شده آن، تصويب قانون متقن براي ايجاد حقوق عمومي و رفع ممانعت از حقوق شخصي افراد در پروژه هاي ملي و عمراني به منظور تسهيل در انجام پروژه هاي بزرگ و ارتقاء سطح تفكر و فرهنگ مردم مبني بر ضرورت اصلاح بافت هاي فرسوده شهري و ايجاد معابر روان و نمايي مناسب براي شهر تهران ميسر است.
وي تأكيد كرد: چنانچه اين گونه طرح ها از طريق همكاريهاي مردمي به نتيجه برسد مي تواند به عنوان الگويي مناسب و با ارزش توجه مردم را به خود جلب كرده و در همه شهر مورد استقبال قرار گيرد.

بهره برداري از سيستم هاي كنترل هوشمند ترافيك شهري تبريز
گروه شهري: پروژه سيستم هاي كنترل هوشمند ترافيك درون شهري تبريز مورد بهره برداري قرار گرفت.
مهندس مختاري - مدير عامل سازمان ترافيك شهرداري تبريز با اعلام اين مطلب افزود: در فاز نخست اين پروژه، ۵ تقاطع مهم تبريز به سيستم نظارت تصويري و سيستم كنترل هوشمند ترافيك تجهيز شدند و براساس يك برنامه تنظيمي، به تدريج، ساير تقاطع ها نيز به اين سيستم مجهز خواهند شد.
وي افزود: به منظور روان سازي ترافيك تبريز مقرر شده است كه ۴۵ تقاطع به سيستم نظارت تصويري و ۲۵ تقاطع به سيستم هوشمند مجهز شوند.
در اين مراسم همچنين مهندس فتح اللهي - شهردار تبريز گفت: تا پايان سال جاري افزون بر ۵ تقاطع، ۱۲ تقاطع ديگر تبريز به سيستم كنترل هوشمند ترافيك مجهز خواهند شد.
طرح ياد شده تا پايان سال ۸۳ بطور كامل مورد بهره برداري قرار مي گيرد.

رفتار تهاجمي رانندگان
تهران به تدوين استراتژي آموزش رفتارهاي شهري نياز دارد
012486.jpg
رفتارهاي تهاجمي و شخصيت پرخاشگرانه برخي از رانندگان از مشكلات اساسي جامعه شهري ما در زمينه فرهنگ شهرنشيني به شمار مي آيد.
دكتر غلامعلي افروز روانشناس و استاد دانشگاه تهران با بيان اين مطلب اظهار داشت: تهاجم رفتاري و كلامي كه برخي از پدرها و مادرها حين رانندگي از خود نشان مي دهند، متأسفانه الگويي غلط براي كودكان و نوجوانان است و شخصيت آينده فرزندان ما را شكل مي دهد.
به گزارش روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران وي افزود: آموزش زماني مؤثر است كه موجب ايجاد تغيير رفتار پايدار شود، از اين رو آموزش ترافيك را بايد از مربيان كودكستان و معلمان دبستان و نيز پدرها و مادرها آغاز كنيم.
دكتر افروز مربيان، معلمان و والدين را مخاطبان اوليه در انتقال آموزه هاي شهري ياد نمود و تصريح كرد: كودكان و نوجوانان به عنوان مخاطبان ثانويه در فعاليت هاي آموزش مطرح اند.
اين روانشناس با بيان اينكه در مبحث آموزش اعتقاد و باور حرف اول را مي زند، اظهار داشت: در تبلور رفتارهاي مطلوب شهري بايد روي گروه هايي كه به طور مستقيم و غيرمستقيم فرزندان جامعه را  آموزش مي دهند سرمايه گذاري كنيم.
وي آموزش رفتارهاي شهري و انتقال مهارت هاي اجتماعي به گروه هاي مختلف شهروندان را ضروري دانست و تصريح كرد: رويكرد فعاليت هاي فرهنگي در زمينه آموزش شهروندي بايد به گونه اي باشد كه به يك استراتژي برسيم و از روي آن اصول علمي، مصاديق عملي و برنامه هاي اجرايي را تبيين و تدوين كنيم.
اين استاد دانشگاه با تأكيد بر اين كه معضل ترافيك يكي از مشكلات اساسي تهران است، افزود: اهتمام در جهت حل علمي و منطقي مسأله ترافيك از جدي ترين و مهمترين اقدامات پيش روي مديريت شهري است.

اسلامشهري ها سال ۸۴ صاحب مترو مي شوند
012483.jpg
گروه شهري: متروي تهران - اسلامشهر (ادامه خط ۳ مترو) به طول ۱۸ كيلومتر تا پايان سال ۸۴ احداث و به بهره برداري مي رسد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۸ تهران، مهندس يوسف مشهدي ياري شهردار منطقه ۱۸ تهران با بيان اين مطلب گفت: احداث متروي تهران - اسلامشهر اصلاً در طراحي ها و نقشه خطوط اصلي متروي تهران وجود نداشت و پس از اين كه گزارش توجيهي لزوم احداث خط مترو در منطقه ۱۸ به شركت مترو ارائه شد مورد موافقت مديرعامل شركت مترو قرار گرفت.
وي گفت: متروي تهران - اسلامشهر، از ميدان راه آهن به طول ۱۸ كيلومتر با پيش بيني ۸ تا ۱۲ ايستگاه تا اسلامشهر كشيده مي شود كه از حدفاصل ميدان راه آهن تا قلعه مرغي به صورت تونل زيرزميني است و از قلعه مرغي تا اسلامشهر روي زمين به موازات خط راه آهن تهران- اهواز احداث مي شود.
شهردار منطقه ۱۸ گفت: مشاوران شهرداري منطقه ۱۸ در حال مطالعه مسير و مكان يابي ايستگاه ها هستند و شركت مترو نيز قرارداد احداث اين خط را با يك شركت خارجي امضا كرده است و پس از پايان مطالعات، عمليات اجرايي احداث آن از سال ۱۳۸۳ آغاز مي شود و طي دو سال با تخصيص اعتبارات مناسب به بهره برداري مي رسد.
وي با اشاره به طرح آزادسازي املاك واقع در طرح ها و تعريض معابر گفت :در مطالعاتي كه انجام شده است ۵ محور اصلي و مهم شامل خيابان هاي ياران، خليج فارس، زنديه، ۱۷ شهريور و آيت الله سعيدي - جاده ساوه - براي اجراي طرح تعريض و عقب نشيني املاك از حريم گذر شناسايي شده است.
مشهدي ياري افزود: حقوق عرصه و اعيان املاك واقع در اين محورها محاسبه شده است و املاكي كه كاملاً در طرح قرار مي گيرند يا نقداً بهاي ملك را مي گيرند و يا ملك و زمين به ازاي آن در جاي ديگري به آنها واگذار مي شود و به املاكي كه بخشي از آنها در طرح قرار مي گيرد، به ازاي آن تراكم واگذار مي شود.
وي تصريح كرد: مجموعاً ۴۸۸ فقره ملك در مساحتي حدود ۷۰ هزار متر مربع در اين ۵ محور بايد تملك شود كه اعتبار موردنياز آن بالغ بر ۱۵۵ ميليارد و ۹۳۴ ميليون و ۶۴۰ هزار ريال است كه براي اجراي فاز اول آن در سال ۸۲ ، ۵ ميليارد تومان اختصاص يافته است.

طي يك سال گذشته
هواي تهران ۱۲۵ بار اضافه بر حد استاندارد آلوده شد
آلودگي هواي تهران نبايستي بيش از يك بار به حد ناسالم برسد
گروه شهري: بر اساس استانداردهاي جهاني، آلودگي هواي تهران نبايستي بيش از يك بار به حد ناسالم برسد.
مهندس ابوالحسني، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا ضمن بيان اين مطلب افزود: اين در حالي است كه طي ۴۰ روز ابتدايي سال ۸۲ اين اتفاق بيش از ۵ بار در تهران با وجود شرايط مساعد جوي و ناپايداري هاي موثر به شكل بارندگي و وزش باد، رخ داده است. همچنين قرار گرفتن ايام تعطيلات نوروزي و كاهش حجم ترافيك در نيمه اول فروردين را نيز نمي بايد ناديده گرفت. طبق تحليل هاي انجام شده در سال ۱۳۸۱ نيز بيش از ۱۲۵ روز هواي تهران در حد ناسالم قرار گرفته است و حتي تا مرز شرايط خطرناك نيز پيش رفته است.
رخداد چنين پديده اي كه مي بايست بيش از يكبار در سال اتفاق نيفتد ليكن ۱۲۵ بار شاهد آن در تهران بوده ايم تأثير جدي بر سلامتي اقشار جامعه مخصوصاً كودكان و سالخوردگان كه در استانداردهاي جهاني نيز بر آن تأكيده شده است خواهد داشت. اين گروه از افراد جامعه به طور جدي تر در معرض مخاطرات ناشي از آلودگي هوا قرار دارند.
سعيد ابوالحسني در ادامه افزود: علت بالا بودن تعداد روزهاي ناسالم را مي توان همچنان در افزايش روزافزون منابع انتشار خصوصاً منابع انتشار متحرك، فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل، عدم تطابق لازم تكنولوژي خودرو و سوخت با استانداردهاي جهاني دانست.
شايان ذكر است كه حتي در استاندارد مصوب آلودگي هوا در ايران (استانداردهاي هواي پاك سازمان حفاظت محيط زيست) اين نكته كه آلودگي هوا نبايد سالانه بيش از يكبار در محدوده ناسالم قرار گيرد قيد شده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |