دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۴۰ - May.5, 2003
پياده نظام قاچاقچيان عاج
012447.jpg
شكار هفت رأس فيل در پارك كووين اليزابت كشور اوگاندا موجب حيرت انجمن هاي حفاظت از زندگي فيل هاي آفريقايي شده است. مسئولان باغ وحش اوگاندا ضمن تأييد اين خبر، خاطرنشان كردند كه شكارچي فيل ها خود به عنوان رام كننده فيل در اين پارك فعاليت مي كند و ظاهراً بر اثر وسوسه، شبكه هاي قاچاق عاج فيل، به شكار فيل ها پرداخته است. مدير پارك وحش همچنين گفته است كه اين هفت فيل در زمان حكومت «ايدي امين» ديكتاتور اوگاندا،  توسط سربازان وي هدف تيراندازي قرار گرفته و زخمي شده بودند، اما بعدها درمان شدند و به زندگي طبيعي خود ادامه مي دادند. بنا به همين گزارش شكارچي متخلف وانمود كرده است كه فيل ها را به دليل جراحاتي كه در تن داشتند و اميدي به زنده ماندنشان نبوده، كشته است.
اما مسئولان پارك وحش اين ادعاي وي را مردود شمرده و گفته اند كه، رام كننده متخلف، با دريافت پول هاي كلان از قاچاقچيان عاج فيل، به اين عمل مبادرت ورزيده است.
اگرچه شكارچي متخلف تحت بازداشت به سر مي برد اما، مسئله شكار غيرقانوني فيل ها همچنان يكي از بغرنجي هاي حيات وحش اين منطقه از آفريقا به شمار مي رود. وسوسه سودهاي كلان و ثروتمند شدن، بسياري از بوميان را به پياده نظام قاچاقچيان عاج فيل تبديل كرده است. در اوگاندا و در دهه ۱۹۶۰ميلادي بيش از ۳۰ هزار فيل وجود داشت، اما اكنون اين رقم به هزار رأس رسيده است. شكارچيان فيل اغلب مسلح بوده و با نگاهبانان پارك هاي وحش و مناطق حفاظت شده درگير مي شوند.

در پايان اجلاس وزيران محيط زيست گروه جي -۸ در پاريس اعلام شد
فرانسه و آلمان در تدارك سازمان جهاني محيط زيست
فرانسه قصد دارد با ايجاد يك تشكيلات فراگير براي كمك به حفظ محيط زيست در اين راه، گام هاي تازه اي بردارد.
مقامات فرانسوي مي گويند: قصد اين است كه تشكيلاتي هم پايه سازمان تجارت جهاني بنا نمايند.
روزلين باشلو، وزير محيط زيست فرانسه در كنار ديدار وزيران محيط زيست گروه جي - ۸ در پاريس خاطرنشان كرد: تنها سازمان جهاني حاكم بر تجارت، سازمان تجارت جهاني است. وي افزود: ما مي خواهيم معيارهاي زيست محيطي هم همان طور در نظر گرفته شود. در حال حاضر به هيچ وجه اينطور نيست. در آينده هيچ سياستي نخواهد توانست خود را از نياز به حفظ محيط زيست بري نمايد.
مذاكرات شنبه، روي آفريقا تمركز داشت و درباره روشهاي پايدار توليد و مصرف بحث شد. يك ديپلمات اروپايي گفت: اين يك بحث كلي بود و بيشتر وزيران روي تعهدات سپرده شده در اجلاس سران ۲۰۰۲ در ژوهانسبورگ دوباره تاكيد كردند.همچنين يك مقام آلماني به خبرگزاري فرانسه گفت: يك نشست جهاني درباره انرژي هاي تجديدپذير كه از سوي گرهارد شرودر صدر اعظم آلمان در ژوهانسبورگ پيشنهاد شده بود، در آغاز ماه ژوئن (خرداد) ۲۰۰۴ در بن برگزار خواهد شد.
ديپلماتهاي اروپايي گفتند: اين نشست به روي دولتها، بازرگانان و سازمانهاي غيردولتي بازخواهد بود و پيش از آن اجلاس منطقه اي در اروپا، آسيا، آفريقا و آمريكاي لاتين برگزار خواهد شد. نخستين بار، ۳سال پيش فرانسه فكر ايجاد سازمان محيط زيست جهاني را ارائه نمود.
اين اداره روي برنامه محيط زيست سازمان ملل متحد (يونپ) بنا خواهد شد و بخشهاي زيست محيطي را كه در ادارات ديگر سازمان ملل پراكنده هستند زير يك سقف جمع خواهد نمود.
ضعف يونپ، به گفته حاميان اين فكر، اين است كه از لحاظ پشتوانه مالي ضعيف است و به عنوان يك هماهنگ كننده، نقش فرعي داشته و نفوذ لازم را براي يك اداره تخصيصي سازمان ملل متحد ندارد.
اين واحد جديد به عنوان يك نظاره گر موضوعات محيط زيست عمل كرده، و رعايت پيمانهاي بين المللي را از سوي كشورها رديابي خواهد نمود .
اين فكر هنوز بايد از نظر بين المللي جاي خود را باز كند . هنگامي كه در ژوهانسبورگ، از سوي ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه پيشنهاد شد تنها سوئد موافق آن بود، اما اكنون ميان گروههاي نيرومند جنبش سبز اروپا طرفداراني يافته است. باشلو همچنين گفته است كه جلب موافقت آمريكا براي حمايت از تشكل فراگير محيط زيست قدري دشوار است.
حدود ۳ هزار هوادار محيط زيست و ضدجهاني شدن، شنبه پيش تظاهراتي در آنگرس فرانسه برگزار كردند.
اين هنگامي بود كه وزيران محيط زيست گروه جي - ۸ ناهار را در اين شهر صرف مي كردند. ژوزه بووه مبارز فرانسوي هوادار محيط زيست اين تظاهركنندگان را مخاطب قرار داده و گفت: من گروه جي - ۸ را متهم مي كنم زيرا مي خواهد ثروت جهان را به چنگ آورده و محيط زيست را برده نيازهاي اقتصادي شان نمايند.

تهران، شهر ماشين مدار
012450.jpg
اشاره:
آلودگي صوتي يكي از تهديدهاي اصلي محيط زيست شهري در تهران مي باشد. سر و صداي خودروها به تنهايي منبع مهم اين آلودگي را تشكيل مي دهند، اما استفاده از بوق هاي غيرمجاز، شدت آلودگي صوتي در تهران را به مرز خطرناكي رسانده است.
تنگ بودن عرصه بر عابران پياده يكي ديگر از معضلات زيست محيطي شهر تهران است كه متأسفانه به آن توجه كافي نشده است.
در بازگشت از يك سفر درون شهري هنگامي كه به خانه مي رسيد، تازه متوجه مي شويد از چه مخمصه پرسروصدايي كه آلودگي صوتي در تهران به ارمغان آورده است، خلاصي يافته ايد. آنچه را كه به عنوان يك نمونه ذكر مي كنم خيلي از شهروندان ساكن تهران تجربه كرده اند، اما اين بلاي شهري به صورت يك اتفاق ساده و پيش پا افتاده در آمده است و ظاهرا هيچ دستگاهي به طور جدي با اين بلا برخورد نمي كند.
در يك پيش از ظهر يا بعدازظهر - فرقي نمي كند - از حاشيه يك خيابان مثلا در يك پياده رو در حال حركت هستيد، صداي گوشخراش يك بوق پرده گوش شما را مي لرزاند و شبكه اعصابتان درهم مي ريزد .نگاه شما در جست وجوي منبع بوق است. چيزي نيست جز يك دستگاه خودرو كاملا معمولي اما مجهز به بوق غيرمجاز كه راننده اش در نهايت خونسردي و بي آنكه بداند مرتكب چه خلافي شده، پشت فرمان نشسته است!  چند قدم آنطرف تر، بوق گوشخراش تري، كلافه تان مي كند، خير! اشتباه نكرده ايد، اين صداي بوق شيپوري نصب شده روي يك موتورسيكلت است. در يك مسابقه اعلام نشده، رانندگان خودروها و موتورسيكلت ها با بوق هاي غيرمجاز در حال خراشيدن روح و روان مردم شهر هستند. در ادامه حركت در شهر بارها و بارها، صداي رعب آور موتورسيكلت  ها، اعصابتان را مي فرسايد .از خود مي پرسيد، اين همه موتورسيكلت در تهران چه مي كند؟ سئوال بجايي كرده ايد و پاسخش روشن است تنها ظرف ۵ سال اخير دهها كارخانه جديد مونتاژ موتورسيكلت در تهران راه اندازي شده است. موتورسيكلت را قسطي هم مي فروشند. مهم نيست كه اين خيل عظيم مركب هاي آهنين پرسروصدا بر سر ترافيك شهر و مردم چه مي آورند و مهم نيست كه در هيچيك از شهرهاي جهان، تا اين اندازه اجازه حضور و تردد موتورسيكلت در يك شهر با هواي آلوده و ترافيك سنگين داده نمي شود. اما كارخانه هاي مونتاژ موتورسيكلت، روبه فزوني است و اعلانات گوناگونش وسايل ارتباط جمعي را پر كرده است. جمعيت مملكت هم كه جوان است و عاشق هيجان و سرعت، پس محاسبات فروشندگان پر بيراه نبوده است، زيان هاي وارده به آنها چه مربوط است!؟ شب به قصد عزيمت به منزل يك دوست، آشنا يا فاميل، همراه اعضاي خانواده تان و با اتومبيلتان وارد يكي از بزرگراههاي شهر مي شويد. خودروهايي هستند با سرعت سرسام آور كه مثل شهاب ثاقب از بيخ گوش شما مي تازند. شما مي خواهيد پايبند به سرعت مطمئنه باشيد همان شعاري كه مدام توي اعلانات رسمي، بيلبردها و وسايل ارتباط جمعي ديده مي شود. اما سرعت مطمئنه شما را كساني كه فقط به قصد سريع راندن و حادثه جويي و يا ماجراجويي پشت فرمان ماشين نشسته اند به هيچ مي انگارند!.... در ساعات شب، چراغ سرخ رنگ بعضي از خودروها با نوري بسيار زننده و آزاردهنده، چشمهاي شما را مي آزارد. پيش خودتان فكر مي كنيد كه آيا كارخانه هاي خودروسازي قصد مردم آزاري داشته اند كه چنين چراغ هايي را روي خودروها نصب كرده اند، اما با پرس وجو از اين و آن متوجه مي شويد كه اين چراغ ها به اصطلاح «مه شكن» هستند و فقط براي روزهاي مه آلود پاييز و زمستان بايد مورد استفاده قرار بگيرند، اما عده اي براي تفنن و خوشمزگي و يا بهتر بگوئيم مردم آزاري از اين چراغ ها به عنوان چراغ عقب اتومبيل استفاده مي كنند. شب ها، از اين نوع تخلف تفنني در خيابانها و بزرگراههاي شهر به وفور ديده مي شود. اينها واقعيت هايي از سيماي غم انگيز حمل و نقل شهري در تهران است. يك كارشناس چه خوب گفته است كه تهران شهر ماشين مدار است نه انسان مدار! ظاهرا در پايتخت كشور ما به ماشين ها بيشتر بها داده مي شود. نگاه كنيد به وضعيت تعدادي از بزرگراهها و ببينيد كه عابران پياده بخصوص زنان، كودكان و سالخوردگان براي عبور از اين معابر عريض و طويل با چه مشكلات و مصائبي روبرو هستند. در بعضي از بزرگراهها به دليل عبور خطوط فشار قوي برق امكان نصب پل عابر پياده وجود ندارد. مشكلات مهم مردم براي عبور از عرض اين بزرگراهها و كساني كه بر اثر حوادث رانندگي در اين معابر كشته و يا زخمي مي شوند، به صورت معماي لاينحل در آمده است.
سيماي غم انگيز حمل و نقل شهري تهران با ورود روزانه صدها خودرو جديد كه در سال سر به هزاران مي زند، غم انگيزتر مي شود. ظاهرا بخش هاي خصوصي تازه نفسي كه به بازار توليد و عرضه خودروهاي سواري پيوسته اند، اشتهاي وافري دارند و آينده حمل و نقل شهري و سلامتي مردم چندان مهم نيست، حتي وضعيت بحراني بنزين كه هفته پيش يكي از روزنامه هاي صبح تهران با درج گزارشي مستند درباره آن هشدار داده بود، در حالي كه ما در تهران احتياج به توسعه حمل و نقل عمومي داريم و حتي راه آهن شهري تهران (مترو) پاسخگوي نياز مردم نمي باشد، تبليغات اساسي و فراگير در تهران تشويق مردم به خريد خودرو سواري است و پيچيده تر كردن گره كور حمل و نقل شهري و ترافيك سنگين و آلودگي هواي تهران. جور ديگر بايد ديد و تهران را بايد نجات داد.
جواد سفري

اعتراض گسترده طرفداران آبزيان در خطر انقراض به دولت ايسلند؛
تابستان رابا دلفين ها دوست داريم
هواداران محيط زيست در بسياري از پايتخت هاي اروپايي، به دولت ايسلند به دليل شكار بي رويه وال ها و دلفين ها اعتراض كردند. رويكرد دولت ايسلند به برخورداري هرچه بيشتر از تجارت آبزيان، موجب شده كه شكارچيان بومي و همچنين شكارچيان خارجي كه به آبهاي اين كشور هجوم آورده اند، نسل آبزيان را به خطر اندازند. بنابه همين گزارش تنها ماهيگيران ژاپني، طي سال گذشته مسيحي بيش از ۹۰۰ نهنگ را شكار كرده اند تا به مصرف كنسروسازي برسد. پژوهشگران هشدار داده اند كه اين شكار بي رويه، علاوه بر نسل آبزيان، تعادل زيستي را در اين منطقه از جهان با خطر جدي روبه رو كند. همچنان كه بسياري از گونه ها از آبزيان دريايي، تاكنون منقرض شده اند. اخيراً انجمن حمايت از ماهي ها و دلفين ها در خطر انقراض به خاطر شكار بي رويه آبزيان به دولت ايسلند شديداً اعتراض كرده اند. سخنگوي اين انجمن هشدار داده است كه نسل تعدادي از ماهي ها و نهنگ ها و دلفين ها، به شدت در خطر قطعي انقراض قرار گرفته است.
جهانگردان هر ساله بخاطر هجوم ماهي ها به سواحل ايسلند به اين منطقه سفر مي كنند تا از والهاي دريايي، دلفين ها و مينك هاي دريايي ديدن كنند.
دولت ايسلند قبل از آنكه قرارداد تجاري خود را درباره فروش آبزيان به انجام برساند اظهار داشته بود كه تا سال ۲۰۰۶ دست به تجارت والها و دلفينها نخواهد زد در حالي كه اكنون معلوم شده كه در شكار بي رويه اين موجودات دريايي تخلفاتي انجام مي دهد.
دكتر سوزان لي برمن رئيس انجمن حفظ و نگهداري از موجودات دريايي نيز شديداً به پيمان شكني دولت ايسلند و شكار بي رويه دلفين ها و والها اعتراض كرده است. در تابستان امسال نيز جمعيت والها به سواحل ايسلند نزديك مي شوند و جهانگردان خارجي جهت ديدار اين موجودات نادر و زيباي دريايي به كشور ايسلند سفر مي كنند. اين سياحت همراه با تماشا همواره براي ايسلند بسيار سودآور بوده است، اما ظاهراً شبكه هاي مافيايي تجارت گوشت نهنگ، توانسته اند با وعده سود بيشتر دولت ايسلند را وادار به پيمان شكني كنند.
در پي اعتراضات شديد دوستداران نجات آبزيان دولت ايسلند به تازگي اعلام كرده است كه بدون اجازه مخصوص جهت فروش و تجارت اين نوع ماهي ها اجازه صادر نخواهد كرد و صدور اجازه نامه هاي صادراتي بايد تحت نظر دولت اين كشور انجام پذيرد.
ترجمه: محمد توكلي ملايري

محيط زيست
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |