شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۴۵- May, 10, 2003
زيباترين بسكتباليست جهان
كوچولوي دوست داشتني
اين جوان خارجي كه مدام «بونژور» و «مرسي» مي گفت نگاه طماع دنياي تجارت ورزشي را به سوي خود مي كشيد و اين در حالي بود كه برخي ستاره هاي محلي سوار بر ليموزين هاي ده متري با جواهرات صدهزار دلاري كه به هر دست خود آويخته بودند به همراه اسكورت هاي اختصاصي خود حرف اول را مي زدند
سهيلا قاسمي
010620.jpg

توني پاركر، ستاره اسپرزها در ورودي خانه مجللش در سي كيلومتري سن آنتونيو واقع در تگزاس نشسته است. او اولين فرانسوي است كه توانسته يك تيم حاضر در NBA را تا مرحله نيمه نهايي پلي آف بالا بكشد. هر چند كه در فصل جاري تيم سن آنتونيو اسپرز حضور موفق و متفاوتي داشته، اما اين امر هيچ چيز از درخشش فردي توني پاركر كم نمي كند. او جوان ترين بسكتباليستي است كه بازي سازي يك تيم را بر عهده گرفته و واقعاً موفق هم بوده است در واقع ميانگين امتيازهايي كه توني در هر ديدار اين فصل به دست آورده تقريباً ۱۶ است.
حضور توني پاركر شايد فرصتي باشد براي پايان دادن به بزرگنمايي بيش از حد ماربري بازيگردان سانزها. توني تنها مردي در جهان است كه مي تواند در روحيه اين مرد ترديد و دلهره به وجود آورد.
هواداران اسپرز هميشه به او اعتماد دارند. يكي از آنها مي گويد: «گاهي فراموش مي كنيم كه توني فقط ۲۰ سال سن دارد.» گرگ پاپوويچ سرمربي اسپرزي ها روي قواي فكري و توانايي هاي او حساب زيادي باز كرده و در اين ميان تجربه كم توني هيچ مانعي محسوب نمي شود. او مي گويد: «توني واقعاً اهل رقابت است و خوب مي داند چطور كارش را انجام دهد. اين فرانسوي كوچولو با ۸۶/۱ متر قد روي دست ستاره هاي محلي بلند شده است. ستاره هاي بزرگي مثل هم تيمي اش تيم دونكن كه آمريكايي هاي زيادي سال هاي سال با هيجان بسيار به تماشاي بازي هايشان مي نشينند. استفون ماربري رقيب او در سانز با انرژي و استعداد فوق العاده اش دو سال تمام از توني جلوتر بوده است. اين فرانسوي جوان هميشه در برابر ماربري در حدي پايين تر از توانايي هايش ظاهر شده و علي رغم موفقيت چشمگير اسپرز در فصل جاري، نتيجه بازي آنها در برابر سانز بسيار منفي بوده است. آنها در چهار ديدار فقط يك بار پيروز بوده اند. به لطف پلي آف و پوشش رسانه اي آن، توني پاركر جلوه بسيار متفاوتي يافته است و همين امر باعث خواهد شد كه در قرارداد بعدي اش در سال ۲۰۰۴ يكي از كساني باشد كه بالاترين حقوق ها را مي گيرد. در واقع او از تمام ورزشكاران فرانسوي بيشتر پول خواهد گرفت.
توني پاركر شگردهاي منحصر به فردي دارد، اما هيچ كس را فريب نمي دهد. او مي گويد: «من شگردهايي دارم كه به فكر هيچ يك از اروپايي ها خطور نمي كند و در برنامه هاي آموزشي اي شركت مي كنم كه NBA براي نشان دادن شيوه هاي تغذيه و جزييات كار ترتيب مي دهد. همچنين در كلاس هاي زبان فرانسه هم حضور دارم. چون در اين كلاس ها زبان مسئله اي بسيار حائز اهميت است. » در واقع پاركر مورد بسيار متفاوتي است. فيليپ ساوندرز مربي مينه سوتا تيمبروالوز او را به عنوان بسكتباليستي نادر مي شناسد: «هيچ نشاني از خامي و بي تجربگي در رفتارهاي او به چشم نمي خورد. او قادر است وضعيت خارق العاده اي به وجود آورد و سپس بر آن مسلط شود. »
همه در آمريكا او را مي شناسند تا حدي كه خودش مي گويد: «در تمام شهرهاي اين كشور، جايي نيست كه در آن كمتر از فرانسه مشهور باشم. » وال استريت ژورنال در اواخر ماه مارس توني پاركر را به مصاحبه دعوت كرده بود تا نظر او را در مورد جنگ عراق بداند. دانستن نظر اين ستاره براي خيلي ها ارزشمند است. نام او اخيراً وارد كتاب پنجاه فرد زيباي جهان شده است. به اين ترتيب او زيباترين بسكتباليست دنيا لقب گرفته و اين امر محبوبيتش را چندين برابر كرده است. پاركر به زودي خط توليد لباس و رستوران هاي زنجيره اي داير خواهد كرد. شايد هم به زودي مجسمه نيم تنه اش را در شانزه ليزه ببينيم. مادرش معتقد است كه توني به همين زودي ها به سراغ آواز خواهد رفت و پس از آن هم در موسسات خيريه فعاليت خود را گسترش خواهد داد. چون در سال ۲۰۰۴ دستمزد او به ۸ تا ۱۰ ميليون دلار در سال خواهد رسيد. توني هم اكنون هشتصد هزار دلار مي گيرد.
010630.jpg

اما پول انگيزه اصلي توني نيست. حتي مشهور بودن بيش از حد كه باعث مي شود از نام هاي جعلي براي ثبت نام در دفاتر هتل ها و رزرو جا استفاده كند يا ماشين هاي زيبا و حتي NBA كه استفاده از مواد نيروزاي حاوي استروئيد يك بسكتباليست را از پنج بازي محروم مي كند به توني انگيزه نمي دهد. (آژانس جهاني مبارزه با دوپينگ براي اين جرم مجازات تعويق دو ساله در نظر گرفته است. ) توني مي گويد: «هميشه مي خواستم اينجا بازي كنم. در آمريكا، هواداران رابطه اي بسيار خوب و طبيعي با ورزش دارند. فرانسه كشوري نيست كه بسكتبال در آن جايگاه ويژه اي داشته باشد. مگر چند نفر در فرانسه پاي تلويزيون مي نشينند تا بازي هاي ليگ را تماشا كنند؟»
در سال ۲۰۰۱ زماني كه پاركر از اقيانوس اطلس عبور كرد تا به آمريكا برود، شيوه بازي بيشتر نبرد نفر به نفر و تن به تن بود و به هيچ وجه از روحيه تيمي و بازي گروهي اثري ديده نمي شد. در آن زمان آمريكايي ها اصلاً معني انتقال توپ را نمي فهميدند. بازي گرداني هم مفهومي نداشت. توني پاركر با ورود به آمريكا نظر همه مغزهاي متفكر بازاريابي NBA را به خود جلب كرد. اين جوان خارجي كه مدام «بونژور» و «مرسي» مي گفت نگاه طماع دنياي تجارت ورزشي را به سوي خود مي كشيد و اين در حالي بود كه برخي ستاره هاي محلي سوار بر ليموزين هاي ده متري، با جواهرات صدهزار دلاري كه به هر دست خود آويخته بودند به همراه اسكورت هاي اختصاصي خود حرف اول را مي زدند.
حتي در فرانسه هم پاركر براي انجام كاري كه ديگران از آن ناتوان بودند، استعداد عجيبي داشت. پاركر پيش از آنكه يك بسكتباليست فرانسوي در NBA باشد، يك آمريكايي حاضر در فرانسه بود. مادر او يك مانكن هلندي - آمريكايي و پدرش هم يك بسكتباليست شيكاگويي است كه براي بازي و انعقاد قرارداد با باشگاه هاي اروپايي آمريكا را ترك كرده بود. توني در بروژ واقع در بلژيك متولد شد. هنوز ۱۵ سال بيشتر نداشت كه در مركز آموزشي فرانسه توانايي هاي بي نظير خود را به معرض نمايش گذاشت: «خيلي زود فهميدم كه قدرت آن را دارم تا با فكر و نيروي آمريكايي خود همه را تحت تاثير قرار دهم. » لوسين لوگران كه در مركز آموزشي Insep عهده دار آموزش توني بود مي گويد: «همه چيز طبيعي بود. او همچنان با طبيعت خود پيش مي رفت زماني كه راه سبد باز مي شد، من هيچ تلاش اضافه اي از او نمي ديدم. همه چيز عادي بود. پاركر عجيب ترين بسكتباليستي است كه تا به حال در كلاس هاي خود ديده ام. جالب اينجا است كه حتي يك بار هم حركتي سريع و غيرعادي و يا رفتاري ناشي از خشم و تنفر از او نديده ام. »

لوپوتي (كوچولو)
010640.jpg

استانداردهاي NBA ايجاب مي كند كه يك بازي به صورت تهاجمي انجام شود و اين امر با استيل دوست داشتني توني جور درمي آيد. پاركر مي گويد: «يك بازي ساز با هر جزء تيم رابطه اي تكنيكي برقرار مي كند. او نمي تواند خود به تنهايي نبرد كند. » زماني كه لوسين لوگران پاركر را به تيم رده دوم فرستاد او هيچ اعتراضي نكرد. در آنجا قديمي ها با او به شدت بدرفتاري مي كردند و حتي آب دهان به رويش مي انداختند. زماني كه مربيانش او را در پاريس بسكت زيرنظر لوران اسكيارا گذاشتند باز هم هيچ اعتراضي نكرد. در اين شرايط او نخستين سلاح هاي خود را رو كرد. در رقابت هاي يورو ۲۰۰۱ در هر ديداري كه پاركر در آن حضور داشت تمامي تماشاگران در اضطراب و دلهره اي عجيب فرو مي رفتند: «من كوچولو بودم اما حالا در تيم ملي فرانسه اين من هستم كه در مورد جوايز نظر مي دهم. روزنامه نگاران براي حرف زدن در مورد بسكتبال به سراغ من مي آيند. اين من هستم كه از آنتوان ريگودو (موفق ترين بسكتباليست فرانسوي كه در حال حاضر در دالاس است) درخواست مي كنم تا به تيم فرانسه برگردد و در بازي هاي اروپايي سوئد در ماه سپتامبر آينده در كنار ما بازي كند. »
پاركر برخلاف طارق عبدالواحد، نخستين فرانسوي اي كه شانس خود را در خارج از مرزها آزمود، بيهوده در رقابت هاي شمال آمريكا خود را فرسوده نكرده است. او هيچ چيز و هيچ كس را فراموش نكرده: «به خصوص كساني كه كمكم كرده اند و تكنيك هاي كليدي را به من آموخته اند. » او هنوز هم ويژگي هاي بسكتبال فرانسه را در خاطر دارد اما مي گويد: «هنوز هم قديمي ها جاي خود را حفظ كرده اند. تيم ملي فرانسه هنوز به من تعلق ندارد. اما كم كم همه چيز روبه راه مي شود. » مسلماً فدراسيون بسكتبال خوب مي دانسته كه يك پديده اجتماعي، كسي كه حتماً بايد از آن استفاده مي شد را به خدمت گرفته است. شايد پاركر زياد وطن پرست نباشد اما به اندازه كافي احساسات مردمي را به خود جلب مي كند. بهترين خاطره اي كه در ذهن اين ستاره نقش بسته، عنوان قهرماني جوانان اروپا ۲۰۰۰ در كرواسي است. جامي كه نماد اين عنوان قهرماني است، هم اكنون در مقر فدراسيون بسكتبال نيست، بلكه در قفسه اي در خانه مجلل توني در تگزاس جاي گرفته است.
• • •
ليدر فرانسوي سن آنتونيو اسپرز كه يكي از ستارگان ليگ حرفه اي آمريكا است علاقه عجيبي به قهرماني و ادامه كار در اين ليگ دارد. روزنامه لوموند مصاحبه اي با او ترتيب داده كه با هم مي خوانيم:
• حالا كه پايان دومين فصل حضورتان در NBA نزديك است، هنوز هم همان حس اوليه خود به هنگام آغاز كار با سن آنتونيو اسپرز را داريد؟
من هميشه همان احساس را دارم. مرحله آشنايي و آموزش سپري شده و ديگر يك فرد مبتدي نيستم. حالا من هم عضوي از اين خانواده شده ام. گرگ پاپوويچ، سرمربي ما از ابتداي اين فصل مسئوليت هاي بيشتري به من محول كرده و از من خواسته كه تهاجمي تر عمل كنم. در اين تيم احساس بسيار خوبي دارم. ما فصل خوبي داشتيم و با بهترين نتيجه آن را به پايان خواهيم برد.
• آيا در برخورد با استفون ماربري، ليدر فونيكس سانز و رقيب تان در مرحله اول پلي آف دچار مشكل مي شويد؟ در اين وضعيت چه مي كنيد؟
استفون ماربري براي من مشكلات بسياري ايجاد كرده است. اما معمولاً شكست بيش از پيروزي درس هاي آموزنده دارد.
• مي گويند رابطه شما و مربي تان گرگ پاپوويچ رابطه پدر و پسري است. آيا اين رابطه كمكي براي حل اين مشكل نبوده است؟
درست است. به هنگام ورودم او مرا زير بال و پر خود گرفته است. ما زياد باهم حرف مي زنيم و اغلب جلسات دو نفره اي ترتيب مي دهيم. او به دنبال پيشرفت سريع من است.
• به نظر مي رسد كه فشار مسئوليت هايي كه به شما محول شده، وضعيت تان را آشفته كرده باشد.
مسئله روحيه رقابتي من و علاقه هميشگي ام به پيروزي است. من بسيار جدي هستم و روي هدفم متمركز شده ام. خوب مي دانم چه مي خواهم و چه هدفي دارم. به همين دليل هم جدي هستم.
• چه اهدافي داريد؟
هدفم قهرماني NBA و بازي در All stars است.
• اين لبخند رمزآلودي كه در شرايط سخت بازي ها بر لب داريد، چه چيزي را در پشت خود مخفي مي كند؟
من واقعاً لحظه هاي پرفشار را دوست دارم. در اين لحظات است كه بازيكنان بزرگ شناخته مي شوند. من مي توانم طي يك ديدار نااميد باشم و از ده يا بيست پرتاب، هيچ يك را وارد سبد نكنم، اما مطمئنم كه در چنين شرايطي باز هم آخرين پرتاب وارد سبد مي شود و همه اين ها هم به خاطر اعتماد به نفس ام است.
• فكر مي كنيد ويژگي هاي يك ليدر را داريد؟
مردم اين طور مي گويند. من سعي مي كنم خودم باشم. اگر همين كه هستم كافي باشد خيلي خوب است. واقعاً نمي توانم خودم را تغيير دهم.
• اعضاي تيم اسپرز و ستارگانش خود را با بازي شما تطبيق داده اند يا اينكه برعكس؟
زماني كه وارد جايي مي شوي، اين تو هستي كه بايد خودت را با بقيه هماهنگ كني. سپس بايد خودت را اثبات كني و ويژگي هايت را نشان دهي. آن وقت تيم طوري هماهنگ مي شود كه بتواند از ويژگي هاي تو استفاده كند.
• در اروپا با فرهنگ بسكتبال متفاوتي پرورش يافته اي كه سرعت و تك روي اش با آمريكا بسيار متفاوت است. اين تفاوت برايتان چگونه قابل تطبيق بود؟
من در حقيقت ميراث دار فرهنگ بسكتبال اروپا نيستم. درواقع نيمي آمريكايي و نيمي فرانسوي ام. به همين دليل قادرم به دو شيوه بازي كنم. اما شيوه آمريكايي را ترجيح مي دهم. چون در آنجا همه چيز سرعت دارد.
• به نظر مي رسد نگرانيد كه موفقيت تان در فرانسه بازتاب چنداني نداشته باشد. . .
نه، من فقط گفته ام كه نگرانم بازي ها در آنجا پخش نشوند. مي دانم كه اغلب ديدارها در نيمه شب برگزار مي شوند، اما بايد امكان پخش مجدد آنها فراهم شود. در فرانسه هميشه حرف از فوتبال است. مي دانم كه فوتبال ورزش اول است، اما اين مسئله واقعاً مايه تأسف است.
• و اين مسئله برايتان به شكست شبيه است؟
بله، كمي. طبيعي است كه هميشه بيش از آنچه كه موجود است طلب مي كنيم.
• در پايان دو فصل حضورتان در NBA، باز هم مي گوييد كه زماني براي انتظار نداريد؟
اين علاقه به پيروزي و همچنين اراده ام براي سريع پيشرفت كردن است كه باعث مي شود اين حرف را بزنم.
• هرگز ترس از حذف شدن در مراحل مختلف نداشته ايد؟
حقيقتاً خير. چيزي كه براي من مهم است پيدا كردن آهنگ و توازن لازم است و اينكه چه برنامه و طرحي دارم.
• هيچ وقت احساس نكرده ايد كه نياز به يك وقفه داريد؟
اگر يك روز مرا ديديد كه توقف كرده ام، مطمئن باشيد كه به اين كار مجبور شده ام.
• پس از ۸۲ ديدار در يك فصل، چطور مي توانيد طراوت و شادابي جسمي و سلامت خود را حفظ كنيد؟
با استراحت زياد براي تجديد قوا. ما اينجا همه جور امكاناتي براي اين كار داريم. جكوزي، حمام آب يخ، استخر و غيره. خواب زياد هم مفيد است.
• پس از آمدن به تيم اسپرز از مصرف بخشي از توليداتي كه براي تجديد قوا به شما توصيه شده بود سرباز زديد. آيا هنوز هم همين رويه را ادامه مي دهيد؟
در ابتدا بايد بدانيم مصرف چنين موادي در آمريكا قانوني است يا خير. مشكل اينجا است كه من مي خواهم به بازي در تيم ملي فرانسه هم ادامه دهم.
• آلن ويسز، سرمربي تيم ملي فرانسه اخيراً با شما ديدار داشت، بين شما وضعيت چگونه است؟
در يك تيم بسكتبال، ليدر و مربي هميشه رابطه اي ويژه دارند. ليدر مثل يك مربي در داخل زمين است. آلن ويسز نظر مرا در مورد بازيكنان مختلف مي پرسد و مي خواهد بداند بيشتر دوست دارم در كنار چه كساني بازي كنم.
• شما واسطه شديد تا آنتوان ريگودو به تيم ملي فرانسه باز گردد. آيا موفق شديد او را متقاعد كنيد؟
دوست داشتم كه برگردد و به همين دليل هم با او حرف زدم. اما به نظر مي رسيد انگيزه زيادي ندارد.
• اين وابستگي به تيم فرانسه از كجا ناشي مي شود؟
من خاطرات بسيار جذابي از تيم ملي جوانان دارم و از تعطيلاتي كه بيهوده وقت گذراني مي كرديم. بهترين خاطره زندگي ام قهرماني جوانان اروپا در سال ۲۰۰۰ است.
• يعني اين خاطره بهتر از بازي با تيم ليكرز و شكيل اونيل و كوبه برايان در مرحله پلي آف NBA در سال ۲۰۰۲ بود؟
بله. مسلماً.
منابع: ليبراسيون، لوموند

ورزش و گزارشگري
چگونه يك گزارشگر باشيم
گام به گام با كارآموزان ـ ۳
هفته چهارم
010625.jpg

پس از اينكه مصاحبه به اتمام رسيد هنوز يك فرآيند ديگر بايد روي آن انجام گيرد: «ويرايش. » پيش از آن نوار مصاحبه را به دفتر كارآموزي ببريد يك بار ديگر به مصاحبه تان گوش دهيد و بعضي تغييرات را كه فكر مي كنيد بايد اعمال شوند با توجه به نكات زير انجام دهيد:
ـ وقتي دوباره به نوار مصاحبه گوش مي دهيد خود را يك شنونده فرض كنيد.
ـ هرگز بر اشتباهاتي كه متوجهشان شده ايد پافشاري نورزيد، زيرا هنوز فرصت ويرايش آنها را از دست نداده ايد.
ـ روال يك مصاحبه ورزشي بايد با ضرباهنگ رشته مربوطه مطابقت داشته باشد.
ـ حالا شما آماده ايد تا با گوش دادن به برنامه هاي ورزشي راديو و تلويزيون گزارش ها يا مصاحبه ها را چنين تحليل كنيد:
ـ جمع بندي داستان يا مضمون آن
ـ حدس زدن سوال بعدي مصاحبه كننده
ـ حدس زدن پاسخ مصاحبه شونده
ـ نمره دادن به ميزان هوشمندي پرسش ها
ـ نوشتن مصاحبه اي بهتر با همان مضمون
هفته پنجم
هدف اين برنامه پنج هفته اي فراهم آوردن زمينه اي براي گسترش توانايي هاي شما در خواندن، نوشتن و ارتباطات بوده است. اگر مي خواهيد واقعاً در زمينه هاي فوق پيشرفت كنيد بايد با در نظر گرفتن موارد زير وارد دانشكده هاي تخصصي شويد:
ـ گزارشگري تنها يكي از شاخه هاي ژورناليسم ورزشي راديويي و تلويزيوني شامل فيلمبرداري، گزارش و تفسير مسابقه، مجري گري و نويسندگي محسوب مي شود.
ـ ژورناليسم ورزشي به معناي تخصص در يك رشته ورزشي نيست بلكه تخصص در توصيف آن و شناخت فلسفه اش است.
ـ هرگز تجربه حضور در ميادين ورزشي را دست كم نگيريد. زيرا تصاوير تلويزيوني تنها يكي از ابعاد حقيقي ورزش را نشان مي دهند.
ـ در هر گونه توصيفي از هر رشته ورزشي، ورزشكاران و روحيات آنها بايد محور بحث قرار گيرد. پس قدم اول در گزارشگري يا روزنامه نگاري ورزشي كندوكاو شخصيت بازيكنان است.

توصيه هاي يك گزارشگر بي بي سي ـ تام فورديس
ـ استاديوم را مثل خانه خودتان فرض كنيد، شما اجازه داريد به همه جاي آن سرك بكشيد حتي به جايگاه ملكه.
010645.jpg

ـ فضاي استاديوم ها معمولاً پرالتهاب است. پس ديگر لازم نيست شما هيجان زده شويد، كافي است همين هيجانات را بازتاب دهيد تا يك گزارش پراحساس تحويل رئيس بالادستتان شود.
ـ پيش از بازي فكر كنيد و بهترين زاويه ممكن براي تماشاي مسابقه را گير بياوريد. به خصوص اگر مي خواهيد روي يك بازيكن متمركز شويد، اين كار حياتي است.
ـ طرفدار هر دو تيم باشيد «مي دانم اين جمله كمي احمقانه به نظر مي رسد چون به هر حال در پايان ممكن است يك برنده يا يك بازنده داشته باشيم. اما بي طرف هم نباشيد در عين اينكه هنر شما در ابراز احساسات براي تيم برنده يا همدردي با تيم بازنده نيست. كار شما بازتاب دادن نحوه برندگي تيم برنده و بازندگي تيم بازنده است يا احياناً بازندگي تيم برنده يا برندگي تيم بازنده يا برابري هر دو.
ـ در ميان خيل هواداران متعصب، مأموران امنيتي بداخم و يك فضاي رعب آور خود را نبازيد چون اگر در اين حال و احوال فيل هم هوا شود تا شما گزارش ندهيد، آن بيرون هيچ كس خبردار نمي شود.
ـ يكي از راه هاي تأثيرگذار نوشتن گزارش اين است كه مدام اين سوال را از خود بپرسيد: «اگر خواستم بازي را براي دوستم تعريف كنم، چه بايد بگويم؟»
ـ سعي كنيد جمله هايي ساده و زباني موجز به كار بريد. كلماتي پيچيده و جملات بلند الزاماً كمكي به بهتر شدن گزارش شما نمي كنند.
ـ بعضي ها براي اينكه بتوانند صادقانه بنويسند خود را ملزم مي كنند كه صادقانه نگاه كنند. اما اگر مي خواهيد عكس اين كار را هم مي شود انجام داد. صادقانه بنويسيد تا مجبور شويد قبل از نوشتن صادقانه نگاه كنيد.
ـ به عنوان يك گزارشگر تازه كار هرگز خود را از گفت وگو با اهالي استاديوم محروم نكنيد زيرا آنها مجرب هستند و گزارشگران زيادي مثل شما ديده اند. بنابراين مي توانيد مجموعه نقطه ضعف هاي گزارشگران را از آنها بپرسيد.
ـ شما داور مسابقه هستيد. البته در رسانه هاي گروهي پس سعي كنيد در گزارشتان ديده نشويد.

حاشيه ورزش
• ميزباني پريد
مسابقات اسكي روي چمن قهرماني دنيا كه پيش از اين قرار بود در ايران برگزار شود، با نظر فدراسيون جهاني اسكي و به دليل شرايط ويژه منطقه در ايتاليا برگزار خواهد شد. پس از آغاز جنگ نيروهاي ائتلاف و عراق در منطقه خاورميانه، برخي كشورهاي شركت كننده در مسابقات قهرماني اسكي دنيا، با ارسال نامه هاي جداگانه به FIS خواستار ضمانت ايران مبني بر تأمين جاني اعضاي تيم هاي كشورشان شدند. فدراسيون اسكي ايران نيز در جواب آنها با ارسال نامه اي اعلام كرد كه فدراسيون اسكي نمي تواند به كسي ضمانت بدهد، اما مسئولان امر در ايران نيز، لزوم ضمانت نامه را منتفي دانستند. آنها معتقدند كه ايران شرايط امني دارد و نيازي به ضمانت نيست. به اين ترتيب و با توجه به متشنج بودن منطقه، فدراسيون جهاني اسكي، ميزباني مسابقات را به احتمال قريب به يقين به ايتاليا واگذار خواهد كرد. امّا پس از آنكه ميزباني از ايران گرفته شد، مقرر شد كه ميزباني مسابقات سال ۲۰۰۵ اسكي قهرماني روي چمن دنيا در ايران برگزار شود. مسابقات قهرماني اسكي روي چمن كشور اواخر خرداد يا اوايل تيرماه در پيست اسكي نمين اردبيل برگزار مي شود.

• زو نه در پاورچين
وقتي سريال پاورچين پخش مي شد، اغلب طرفداران به مسابقات زو يا كبدي آن به ديد طنز نگاه مي كردند اما اين خبر مربوط به شبكه تهران يا مسئولان سريال پاورچين نيست. امروز مسابقات كبدي (زو) انتخابي تيم ملي كه در مجموعه ورزشي شهداي پنجم مرداد اراك برگزار مي شد، به اتمام رسيد. در اين دوره از مسابقات ۲۲۰ ورزشكار در قالب ۱۳ تيم حضور داشتند. البته اين مسابقات سازمان يافته است و حتي ۱۵ داور هم رقابت ها را قضاوت مي كردند. در نهايت ۲۵ بازيكن برتر مسابقات به اردوي آمادگي تيم ملي كبدي دعوت مي شوند. تيم ملي كبدي ايران مردادماه به ژاپن مي رود تا در رقابت هاي آسيايي شركت كند.

• بيمه روستايي
ورزشكاران روستايي كشور، از اين پس مي توانند بيمه شوند. رئيس فدراسيون پزشكي ورزشي از مديران كل تربيت بدني استان هاي سراسر كشور خواست تا نسبت به تحت پوشش قرار دادن ورزشكاران ساكن در روستاهاي استان متبوع خود به موازات ورزشكاران ساكن در شهرها، از طرح بيمه خدمات درماني اين فدراسيون اقدام كنند. اين خواست در رابطه با گسترش ورزش در روستاهاي كشور صورت گرفته است. تعرفه ها چطور است؟ اگر براي ورزشكاران سالانه ۱۰ هزار ريال (هزار تومان) پرداخت شود، آنها در قبال بروز صدمات ورزشي تا سقف ۵ ميليون ريال جهت هزينه هاي درماني (معادل سه برابر تعرفه دولتي) و تا سقف ۱۵ ميليون ريال جهت غرامت فوت بيمه مي شوند.

• تفاهم نامه ورزشي
آكادمي ملي المپيك با پژوهشكده تربيت بدني وزارت علوم، تحقيقات و فناوري براي ارتقا و بهبود كمي و كيفي فعاليت هاي آموزشي، پژوهشي و فرهنگي باهم تفاهم نامه همكاري امضا كردند. انجام پروژه هاي مشترك تحقيقاتي، مشاركت و هماهنگي در زمينه تأليف كتاب هاي درسي و آموزشي، برگزاري كارگاه هاي آموزشي، همايش هاي علمي، آموزشي و پژوهشي و... از جمله موارد ذكر شده در اين تفاهم نامه است.

• ورزش اول شد
سازمان تربيت بدني شاگرد اول دستگاه هاي دولتي شد. آنها در اجراي ماده ۸۸ درباره خصوصي سازي برخي از اماكن دولتي از طرف سازمان مديريت و برنامه ريزي به عنوان بهترين انتخاب شدند. محسن مهرعليزاده از تمامي همكارانش كه براي به دست آوردن اين نشان تلاش كردند، تشكر كرد. او اميدوار است سال آينده هم در اين زمينه اول شوند. سازمان تربيت بدني بايد در بازگرداندن باشگاه هاي خصوصي شده به پوشش دولت نيز اول شناخته شود.

• نياز ۶۸۰ ميلياردي اسكواش
010635.jpg

رئيس فدراسيون اسكواش گفت: فدراسيون اسكواش به ۶۸۰ ميليارد ريال اعتبار نياز دارد. «حسين فرزامي» افزود: اين فدراسيون براي دستيابي به اهداف خود در بخش عمراني به ۴۰۰ ميليارد ريال بودجه در بخش برنامه ريزي جهت برگزاري مسابقات و كلاس هاي آموزشي و ۳۸۰ ميليارد ريال براي انجام ديگر امور نياز دارد. وي خاطرنشان كرد: فدراسيون اسكواش جزو فدراسيون هاي درجه سوم محسوب مي شود كه به دليل نوپا بودن از اعتبارات كمتري برخوردار است. وي تصريح كرد: با توجه به تمامي مشكلات اعتباري اين فدراسيون در نظر دارد كه با همكاري باشگاه ها اعتبارات خود را صرف برگزاري مسابقات بين المللي در استان هاي مختلف براي گسترش اين رشته ورزشي كند. وي مسابقات دهه فجر در تهران، جام نقش جهان در اصفهان، جام خليج فارس در خوزستان، جام كشورهاي نفت خيز با همكاري وزارت نفت را از جمله برنامه هاي سال جاري ذكر كرد. فرزامي گفت: قسمت ديگر از اين اعتبارات صرف تهيه ديوارهاي شيشه اي سيار است كه براي هر سالن ۱۲ ميليارد ريال و سالن هاي بازي هاي دوبل ۲۵ ميليارد ريال هزينه در بر دارد. وي اضافه كرد: تنها زمان استفاده از ديوارهاي شيشه اي در زمان برگزاري مسابقات بين المللي در مكان هاي تاريخي چون بيستون كرمانشاه، چهلستون اصفهان و ديگر اماكن تاريخي استان ها جهت تبليغات توريستي و صنعتي و جذب نيرو مورد استفاده قرار دهد. وي يادآور شد: مابقي اعتبارات صرف برگزاري مسابقات قهرماني كشوري در اصفهان، انتخابي تيم ملي در تهران و مدارس اسكواش و نيز برگزاري كلاس هاي آموزشي و تهيه امكانات و ديگر نيازهاي متفرقه اين رشته مي شود.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
جهان
علم
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |