دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۴۷- May, 12, 2003
در انديشه بازگشت به اوج
منچستر يونايتد با قهرماني اين فصل خود نشان داد كه مهارت و تسلط زيادي براي فتح مسابقات داخلي دارد ولي سرمربي اسكاتلندي اين تيم همچنان آرزو دارد تا يك بار ديگر جام قهرمانان اروپا را بر فراز دستان خود ببيند
011010.jpg

شايد سر الكس فرگوسن از قهرماني اين فصل ليگ برتر به عنوان بزرگ ترين افتخارش از زمان حضور در منچستر يونايتد ياد كند، و مسلماً بايد منتظر تابستان و آغاز فصل نقل و انتقالات بمانيم. منچستر يونايتد با قهرماني اين فصل خود نشان داد كه مهارت و تسلط زيادي براي فتح مسابقات داخلي دارد ولي سرمربي اسكاتلندي اين تيم، همچنان آرزو دارد تا يك بار ديگر جام قهرمانان اروپا را بر فراز دستان خود ببيند.
مسلماً يونايتدها در فصلي كه توانستند بار ديگر آرسنال را مغلوب خويش سازند و اين فرضيه را كه قدرت فوتبال انگلستان به هايبوري منتقل شده است با قطعيت رد كنند، بابت از دست دادن ليگ قهرمانان بسيار اندوهگين هستند. عليرغم پيروزي پرگل (۳ ـ ۴) در برابر رئال مادريد، به نظر مي رسيد كه منچستر در بعضي زمينه ها، استانداردهاي لازم جهت غلبه بر قهرمان اسپانيايي را ندارد. شايد آنقدرها هم كه در روزهاي بد اين تيم در ماه هاي اكتبر و نوامبر گفته مي شد، اين تيم نياز به تغيير و تحول نداشته باشد ولي اگر منچستر واقعاً قصد دارد تا يك بار ديگر بر بام فوتبال اروپا قرار بگيرد، بايد چند مهره را به تيم خود اضافه نمايد. با اينكه هم رئال مادريد و هم منچستر يونايتد، موضوع انتقال ديويد بكام را رد كرده اند، اما همچنان مسئله ماندن يا رفتن وي در پرده ابهام قرار دارد.
در واقع يونايتد بهترين نمايش هاي خود را در نبود وي ارائه داده است. در عوض اوله گونار سولشاير توانست سمت راست خط هافبك يونايتد را در دو بازي مقابل نيوكاسل، و بازي هاي رفت و برگشت مقابل ليورپول و آرسنال و در واقع بازي هاي كليدي فصل در اختيار بگيرد.
در خط حمله، رود ون نيستلروي به واقع عالي عمل كرد و در خط هافبك نيز بازيكناني چون پل اسكولز كه مهره كليدي يونايتد در طول فصل بود و رايان گيگز كه توانست خود را سريعاً به فرم ايده آل برساند، به همراه سولشاير كه انعطاف زيادي از خود نشان داد، بازي هاي بسيار خوبي به نمايش گذاشتند. در حالي كه بكام، نتوانست تأثيري را كه در بازي هاي ملي انگلستان از خود بروز مي دهد در منچستر تكرار كند، به نظر مي رسد كه با تغيير سيستم تيم از ۲ ـ ۴ ـ ۴ به ۱ ـ ۵ ـ ۴ قابل تبديل به ۳ ـ ۳ ـ ،۴ ديگر تأثير سابق را نداشته باشد. در اكثر مسابقات اين فصل به نظر مي رسيد كه تاكتيك هاي يونايتد، همانقدر كه طرفداران و رقيبان را گمراه كرده، خود بازيكنان را نيز با مشكل مواجه كرده است.
در اين زمان بود كه كارلوس كوييروز، دستيار الكس فرگوسن و مربي سابق تيم ملي پرتغال هدف انتقادات واقع شد و حتي زمزمه هايي مبني بر ناخشنودي بازيكنان از روش تمريني وي نيز به گوش مي رسيد ولي با وارد شدن مايك فلان تا حدودي از اين سروصداها كاسته شد. با اين حال پس از كسب جام قهرماني، اكثر بازيكنان به تمجيد از كوييروز پرداختند. فرگوسن هيچ گاه يك مربي تاكتيكي نبوده است ولي در اكثر مسابقات به وضوح برنامه هاي تاكتيكي يونايتد قابل مشاهده بود. بدون شك، كوييروز تأثير زيادي در تغيير سيستم حمله اي قديمي اين تيم كه با استفاده از بال ها در سيستم ۲ ـ ۴ ـ ۴ صورت مي گرفت به سيستم هاي متغير كنوني داشته است. شايد وي نقش مهمي را نيز در جذب چند تن از بازيكنان مورد نظر يونايتد ايفا نمايد. يكي از اين بازيكنان ستاره اسپورتينگ ليسبون، ريكاردو كورشما، باشد كه در سن ۱۹ سالگي از وي به عنوان لوئيس فيگوي جديد نام برده مي شود.
شايد فرگوسن بتواند از طريق كوييروز ستاره هاي پرتغال را به منچستر بكشاند. بي شك منچستريونايتد اقدام به جذب يك مهاجم مكمل بر ون نيستلروي خواهد نمود. با توجه به اينكه به نظر مي رسد مذاكرات در مورد پاتريك كلايورت به نتيجه نرسد ولي مسلماً جرمن دفو يكي از اهداف اصلي يونايتدها است كه در صورت سقوط وستهام، به راحتي در اختيارشان قرار خواهد گرفت. ون نيستلروي يك تمام كننده فوق العاده بوده و دفو نيز داراي سرعت و مهارت كافي جهت تكميل وي است و علاوه بر اين از شم گلزني خوبي نيز بهره مي برد و حتي از بسياري از جهات مي توان وي را با اندي كول مقايسه كرد.
011020.jpg

وي توانايي سرعت بخشيدن به خط حمله يونايتد كه پس از جدايي اندي كول تا حدودي با مشكل مواجه شده را دارد.
البته مهاجم رئال سوسيه داد، نيهات قهوه چي نيز داراي فاكتورهاي لازم است. خط هافبك منچستر از استحكام خوبي برخوردار است و با حضور كين، بات، اسكولز، گيگز و بكام، همچنان بهترين است حتي در اين فصل بازيكناني چون كويينتون فورچون و فيل نويل نيز فرصت بروز دادن استعدادهاي خود را داشتند و تا حدودي خوب عمل كردند.
به اين جمع بايد ورون را نيز اضافه كنيم كه فرم بازي اش براي بازي هاي اروپايي بسيار خوب است. ولي شايد فرگوسن قصد دگرگوني داشته باشد. شايد روي كين در اين گروه جاي بگيرد ولي اين طور كه به نظر مي رسد، فرگوسن فرصت زيادي در اختيار كاپيتان تيمش جهت رهايي از بند مصدوميت زانو خواهد داد، از طرفي در بلندمدت نيز به نظر مي رسد جان اوشي بتواند گزينه خوبي جهت ايفاي نقش موتور در اين تيم باشد.
در مقطعي از فصل عنوان شد كه گيگز از يونايتد جدا خواهد شد و با توجه به اينكه بلكبرن اعلام كرد كه حاضر است جهت فروش دامين داف به مذاكره بنشيند، وي مي تواند جانشين ايده آلي براي رايان گيگز باشد. با توجه به درخشش رايان گيگز در تعدادي از بازي هاي اين فصل و در حمله كردن نيز بسيار بهتر عمل مي كند، و همچنين كمبود بازيكن چپ پا در تيم، شايد فرگوسن ترجيح دهد كه از هر دو نفر در تيم خود استفاده كند. سال گذشته خط دفاع اين تيم نقطه ضعف اين تيم محسوب مي شد، لذا ريو د فرديناند با رقم۳۰ ميليون پوند به يونايتد پيوست. و با اينكه اين بازيكن اهل لندن هنوز به خوبي در تيم جا نيفتاده، ولي دفاع اين تيم وضع بهتري پيدا كرده است. جان اوشي نيز كلاس بالايي در بازي خود نشان داده است.
اين درست است كه فرگوسن اعتقاد زيادي به وس براون و مايكل سيلوستره دارد ولي كمبود تمركز و آرامش و همچنين عدم هماهنگي كافي با فرديناند باعث شد تا اين تيم بهاي سنگيني در مقابل رئال مادريد بپردازد. فرديناند مقصرتر از بقيه بود ولي به نظر مي رسد كه فرگوسن با توجه به پولي كه بابت وي پرداخته است، استقامت بيشتري نيز در موردش به خرج مي دهد. به هر حال فيليپ مكسس و دانيل ون بويتن، كه به ترتيب در اوسر و مارسي بازي مي كنند، مورد توجه فرگوسن قرار دارند. حال چه كسي در پشت سر آنها بازي خواهد كرد؟ به نظر مي رسد كه دوران حضور فابين بارتز پس از اشتباهاتش در مقابل رئال و همچنين مصدوميت هاي پي درپي اش رو به اتمام است.
البته نبايد منكر بازي هاي تحسين برانگيز وي در اين فصل شد كه حركت آكروباتيك وي در دفع ضربه سنگين ديتمار هامان در آنفيلد اوج آنها است. گفته مي شود كه پل رابينسون دروازه بان ۲۳ ساله ليدز يونايتد، به منچستر يونايتد ملحق خواهد شد. وي كه از دوران نوجواني از طرفداران يونايتد بوده، داراي استعداد و كلاس لازم جهت موفقيت است. روي كرول نيز كه در چند بازي آخر فصل در تركيب منچستر قرار گرفت، نشان داد كه بايد باز هم خود را براي قرار گرفتن بر روي نيمكت آماده كند.
فرگوسن در دوران حضورش در منچستر مشكلات زيادي با دروازه بان ها داشته است. دروازه باناني چون جيم ليتون و ماسيموتايبي كه عملكرد بسيار ضعيفي از خود به جاي گذاشتند و در واقع منچستر پس از پيتر اشمايكل دروازه باني كه بتواند به آن تكيه كند، در اختيار نداشته است. تيم هاي بسيار كمي در اروپا تجربه منچستر يونايتد را در اختيار دارند. و عليرغم گفته هاي احساساتي و بچه گانه آرسن ونگر، هنوز هيچ كس قابليت رقابت با آنها را در ليگ برتر ندارد.
منبع: Soccernet

آتش اتهام در فدراسيون اسپانيا
011025.jpg
ژاك ليسه
ترجمه:سهيلا قاسمي
هفته آينده رئال مادريد در بازي دور برگشت مرحله نيمه نهايي ليگ قهرمانان اروپا به مصاف يوونتوس خواهد رفت. با توجه به قدرت اين تيم قهرماني دور از دسترس نيست و اسپانيا مي تواند افتخار ديگري را در عرصه فوتبال به دست  آورد. اما در كنار موفقيت اين باشگاه رسوايي بزرگي در انتظار گردانندگان كلان فوتبال اسپانيا يعني فدراسيون در حال شكل گيري است، دردسري كه ممكن است تأثير نامطلوبي بر فوتبال اسپانيا بگذارد.براي فوتبال پويا و پرانرژي اسپانيا اين مسئله مي تواند پيامدهاي بسيار دردناكي داشته باشد.
سوءاستفاده از اموال عمومي، حساب هاي نادرست، عزل هاي مرموز، تبعيض و سازماندهي ناقص. . . فكر مي كنيد اين جرايم به چه كسي مربوط باشد؟ شايد باورتان نشود، اما فدراسيون فوتبال اسپانيا (RFEF) كه پشت ويترين خود زيباترين رقابت هاي اروپايي را به معرض نمايش گذاشته و صاحب زيباترين ليگ دنيا است در حال حاضر با جرايمي متعدد كه در بالا نام برديم در معرض رسوايي قرار گرفته است. اين شرايط آرزوهاي دور و دراز آنجل ماريا ويار ليانو، رئيس فدراسيون فوتبال اسپانيا را به باد خواهد داد. او اميدوار است روزي بتواند به سمت رياست فدراسيون بين المللي فوتبال (هم اكنون به عنوان نايب رئيس در آنجا مشغول به كار است) برسد.
برنامه El Larguero (خط عرضي) كه هر روز از راديو «كادناسر» پخش مي شود و بيش از دو ميليون شنونده اسپانيولي دارد، اين اواخر بي وقفه به افشاي زندگي خصوصي افراد برجسته فدراسيون اسپانيا مي پردازد. ال لار گوئرو اعلام كرده كه خوان پادرون، نايب رئيس فدراسيون و مرد مورد اعتماد آنجل ماريا ويار ليانو از جابه جايي و مسافرت هاي تيم ملي اسپانيا استفاده كرده و همسر و دو دخترش را با هزينه هاي فدراسيون به كره، ژاپن، چين، برزيل، فنلاند و روسيه برده است. صورت حساب اين سفرها حدود صد و پنجاه هزار يورو است.
البته طبق ادعاي اين برنامه راديويي خوان پادرون در ثبت هزينه ها نيز تقلب مي كند. او براي سفر با هواپيماي تنريفه از مادريد مبلغ ۴۰۹ يورو دريافت كرده است، در صورتي كه قيمت واقعي بليت اين هواپيما پنجاه درصد كمتر از مبلغ ذكر شده است. براي هزينه اقامت نيز او روزانه ۱۹۲ يورو پول مي گيرد، در صورتي كه پادرون در حقيقت پيش دخترش زندگي مي كند. مبلغي نيز براي خورد و خوراك به پادرون تعلق مي گيرد و او هر روز مي تواند در رستوران هاي مجللي كه در ازاي هر نفر هزار يورو پول مي گيرند غذا بخورد.
در اين ميان فدراسيون اسپانيا براي توجيه خود و رد اتهامات به سرعت وارد ميدان شده و اعلام كرده كه خوان پادرون با استفاده از قدرت نفوذ و به صورت واضح و شفافي توانسته از اين امكانات استفاده كند. در واقع اين اتهامات همانند «رسوايي خيالي» هستند و اصلاً رسوايي به شمار نمي روند. اين فدراسيون در ادامه مدعي شده كه ساير اعضاي فدراسيون اسپانيا همانند خوان اسپينو، يكي ديگر از نايب رئيسان و يا خوزه ماريا كاستيون، مدير عمومي فدراسيون هم مي توانستند به راحتي از بذل و بخشش و سخاوت سازماني كه در آن مشغول به كار هستند استفاده كنند.

درگيري با ليگ حرفه اي
مسئله ديگري كه موجب انتقادات و مخالفت هاي بسيار شده، مشكلي است كه فدراسيون فوتبال اسپانيا و ليگ حرفه اي اين كشور با هم دارند. ليگ حرفه اي عدم شفافيت حساب هاي فدراسيون را به بوته نقد گذاشته و خاطرنشان مي كند كه عدم حضور مكانيسمي براي كنترل پول هاي واريزي ليگ به حساب فدراسيون مشكلات بسياري را به وجود آورده است. حتي پدرو توماس رئيس ليگ حرفه اي تهديد كرده كه ديگر هيچ پولي واريز نخواهد كرد.
اين اتهامات ديگر جنبه اي كاملاً سياسي پيدا كرده اند. روز نهم آوريل مانوئل فرناندز زانكا سخنگوي مسئول ورزش در حزب سوسياليست، در مجلس سنا اعلام كرد كه پيلار دل ساتيو وزير آموزش و پرورش، فرهنگ و ورزش كه به حزب مردمي (راست) تعلق دارد روي انحرافات و تخطي هاي صورت گرفته سرپوش مي گذارد. دو روز بعد شوراي عالي ورزش كه جزيي از وزارتخانه است واكنش بسيار تندي نشان داد و اعلام كرد پرداخت كمك مالي ۰۶/۵ ميليون يورويي كه هر سال به حساب فدراسيون واريز مي كرده را كلاً قطع خواهد كرد. خوان آنتونيو گومز ـ آنگولو (حزب مردمي) دبيركل ورزش نيز به نوبه خود درخواست كرده تا تحقيقي بسيار جدي آغاز شود و عملكرد فدراسيون كاملاً زير ذره بين بررسي شود. در حال حاضر اين تحقيق در جريان است.
آنجل ماريا ويار كه خودش شخصاً متهم به سوء استفاده از اموال فدراسيون نشده، ظاهراً بي گناه به نظر مي رسد اما برخي شاهدين عيني به او و مديريتش در مورد نشريه فدراسيون حمله كرده اند. هزينه هاي اين نشريه به طور باورنكردني اي سرسام آور هستند.
سرمقاله هاي چاپ شده در اين مجله، بيش از هر چيز به تمجيد از افتخارات آنجل ماريا ويار ليانو مي پردازند. در حقيقت فوتبال مسئله اي فرعي است و پس از او جاي دارد. اين مسئله از مدت ها پيش به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. شماره ماه مارس اين مجله به آنجل ماريا ويار ليانو تعلق داشت. در اين شماره اختصاصي تاكيد شده بود كه «هيچ يك از روساي فدراسيون فوتبال اسپانيا نتوانسته اند به اندازه آنجل ماريا موفقيت و افتخار به دست آورند. عكس او هم ده بار در ۶۶ صفحه اين مجله به چشم مي خورد.
منبع:لوموند

مديريت ورزشي
شكست انگلستان بزرگترين دستاورد ما
• ديويد تيلور
رئيس اجرايي فدراسيون فوتبال اسكاتلند (SFA)
«ديويد تيلور» رئيس اجرايي فدراسيون فوتبال اسكاتلند از تابستان ۱۹۹۹ به اين سو محسوب مي شود. اسكاتلند همپاي انگلستان مهد فوتبال مدرن بوده است و داراي بالاترين نسبت هواداران فوتبال به كل جمعيت در دنياست. ديويد كه خود روزگاري بازيكن موفقي بوده نقشي كليدي در هماهنگي مسابقات، پيش بردن رقابت هاي ملي و باشگاهي و پررونق نگاه داشتن بازار فوتبال به كمك اهرم هاي تجاري دارد. او در مصاحبه با يكي از سايت هاي اينترنتي وابسته به بي بي سي، حرفه اش را تشريح مي كند. نگاهي به تجربيات او و ساير روساي فدراسيون هاي كشورهاي صاحب فوتبال ثابت مي كند «فوتبالي بودن» ـ شعار قشر مرتجع فوتبال ايران ـ تنها يكي از ويژگي هاي يك رئيس فدراسيون موفق محسوب مي شود.
• لطفاً نقشتان در فدراسيون فوتبال اسكاتلند را به روشني تشريح كنيد.
به طور خلاصه بايد بگويم جايگاه من برجستگي قابل توجهي نسبت به مجموعه دارد كه در معرض شديدترين انتقادات قرار مي گيرد. اما تنوع وظايف اين شغل حقيقتاً جذابيت خاصي بدان مي بخشد. آنها در ابتدا مشتمل بر مسائل انضباطي مثل به سامان ساختن مسابقات و انتخاب داوران هستند. در درجه دوم ارتقا وجه مشخصه هاي فوتبال اسكاتلندي و ارائه آن به مردم است تا به ادامه بازي راغب شوند. سومين زمينه، شركت فعال در بازار فوتبال و سودگيري از شركت هاي تجاريمان محسوب مي شود.
• چه زماني براي اولين بار به فوتبال علاقه مند شديد؟
راستش زماني را به ياد نمي آورم كه شيفته فوتبال نبوده باشم. به گمانم اين حس به طور غريزي از خانواده به من ارث رسيده. پدرم به طور آماتور فوتبال بازي مي كرد و هميشه در خانواده ما بر سر اين بحث بود كه من بهتر بازي مي كنم يا پدرم به ياد دارم كه او خيلي زيبا به توپ ضربه مي زد.
• و از چه زماني متوجه شديد كه فوتبال مي تواند شغل آينده تان باشد؟
هرگز حرفه ام را در فوتبال يا مديريت ورزشي نمي ديدم و تقريباً اتفاقي بود كه چنين سمتي در فدراسيون به من رسيد. البته خوش شانس بودم كه دقيقاً از همان مهارت هايي كه سازمان به دنبالش بود، برخوردار بودم. در آغاز از اينكه مهارت هاي تجاري ام را در تشكيلاتي با اين ابعاد به كار گيرم خيلي به هيجان آمده بودم. همين كه كارم در ارتباط با فوتبال بود از محرك هاي روحي بي نيازم مي كرد زيرا خود فوتبال ابعاد ويژه اي به كار مي بخشيد. پيشتر من مدير تجارت بين الملل اسكاتلند بودم و با طرف هايي سروكار داشتم. از فرهنگ ها و ملل گوناگون كه متقاضي محصولات اسكاتلندي يا بريتانيايي بودند. آن تجربيات خيلي خوب به كمك نقش بين المللي جديدم در فدراسيون فوتبال اسكاتلند آمدند.
• نقطه عطف سابقه كاري تان چه بوده است؟
«شكست انگلستان» اين بزرگ ترين دستاورد ما بوده است. پيش از آن مسابقه شانس اين را داشتم تا با بازيكنان ملاقات كنم. در آن لحظات بدين فكر مي كردم كه من هم تا پيش از برگزيده شدن به سمت رياست فدراسيون ميان جمعيتي مي نشستم كه از بازيكنان توقعات بي جايي دارند. البته اين خاطره خوب با خاطره شكستي كه هفته بعد از آن در ويمبلي حادث شد بي اثر مي شود زيرا در نهايت ما نتوانستيم به يورو ۲۰۰۰ برسيم.
• به كساني كه مي خواهند روزي پا جاي پايتان بگذارند، چه سفارش مي كنيد؟
«شغل سختي است و يك لحظه سكون ندارد. »شما بايد انگيزه هايي بزرگ و واقعي براي تصدي چنين سمتي داشته باشيد زيرا تقريباً تمام زندگي حرفه اي تان را به خود مشغول مي كنيد. كساني كه عاشق فوتبال هستند در اين كار بر سايرين مزيت دارند. گذشته از اين شما بايد سياست و رسانه ها را خوب بشناسيد، مقبوليت داشته باشيد، از مهارت هاي تجاري بهره مند باشيد و همين طور قدرت تصميم گيري بالايي داشته باشيد و سازمان دهنده بزرگي باشيد. وقتي من به فدراسيون پا گذاشتم احساس كردم به تحول قابل ملاحظه اي احتياج هست. من در حد مقبول در زمينه هاي مختلف مهارت هايي داشتم اما آنچه كمك كرد در اين عرصه ها پيشرفت كنم اشتياقم به فوتبال بود.
• آيا سلسله مراتب مشخصي وجود دارد تا كسي به جايگاه شما برسد؟
نه به طور كلي! مراتب مقدماتي متعددي در زمينه هايي بسيار متنوع از مديريت ورزشي وجود دارند كه حتي وقتي امروز از بالا به آنها مي نگرم گيج مي شوم. بسياري از دانشگاه هاي بريتانيا متوجه شده اند كه بايد به طور تخصصي رشته هايي مربوط به سياست ورزش و تجارت ورزش راه اندازي كنند كه تازه اينها جداي از رشته هايي هستند كه ورزش را به صورت متني مورد مطالعه قرار مي دهند. گمان مي كنم در دنياي امروز يك راه پيشرفت فدراسيون ها و باشگاه ها سرمايه گذاري روي عرصه هاي مربوط به مديريت و تجارت ورزشي است. چنين تخصص هايي روز به روز بيشتر مورد نياز قرار مي گيرند و در حال حاضر ما مثل يك فناوري، صاحبان آن را خريداري مي كنيم. در حالي كه در آينده بايد خود به پرورش چنين مديراني اقدام كنيم.
• در جام جهاني اخير چه ويژگي خاصي ديديد؟
مثل بسياري از مردم اسكاتلند در غياب تيم ملي كشورمان، طرفدار برزيل بودم. علاقه ما به برزيل ريشه هاي متفاوتي دارد. تا آن جا كه مي دانم فرانسوي ها، پرتغالي ها، اسپانيايي ها و ايتاليايي ها هم در اروپا به خاطر بازي زيبا و تهاجمي برزيل علاقه خاصي به آنها دارند. رابطه برزيلي ها با فوتبال شبيه ماست. يك رابطه احساسي و پرشور و حرارت. اما ما اسكاتلندي ها علاوه بر اين، دليل خاصي براي توجه نشان دادن به برزيل داريم. بيشتر ادواري كه تيم ما به جام جهاني راه يافته با برزيل هم گروه شده و اين يكي از دلايل اصلي ناكامي اسكاتلند در صعود به مراحل بالاتر بوده است.هرگونه رقابت فوتبال ميان نمايندگان بريتانيا و نمايندگان برزيل رقابتي است فرهنگي ميان سرزمين مادري فوتبال و سرزمين حاصلخير فوتبال. رشد آسيايي ها هم برايم جالب بود و همين طور قدرت هاي ناشناخته اي از سه قاره اروپا، آمريكا و آفريقا. آنها نشان دادند كه سبك هاي متفاوت فوتبال مي توانند در جهان عرض اندام كنند. بنابراين تعجب نكنيد اگر در دوره آتي سبك اسكاتلندي در دنيا بدرخشد.

حاشيه ورزش
• ماهواره المپيك
011015.jpg

يونان اولين ماهواره اختصاصي ويژه پخش بازي هاي المپيك سال ۲۰۰۴ آتن را دوشنبه هفته جاري از پايگاه فضايي كيپ كاناورال واقع در ايالت فلوريداي آمريكا به فضا پرتاب كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از آتن، اين ماهواره تمامي رويدادهاي بازي هاي المپيك آتن در يونان و به سراسر جهان پخش مي كند. هجده فرستنده اين ماهواره پخش بازي ها در قاره اروپا و دوازده فرستنده هم پخش بازي ها در خاورميانه، آفريقا و آسيا را انجام مي دهند.گروه رسانه اي ماهواره اي آستريم اروپا اين ماهواره را راه اندازي كرده است. اين گروه يك كنسرسيوم اروپايي است كه راديو تلويزيون دولتي يونان هم عضو آن است و به موازات آن قبرس هم عضو اين كنسرسيوم است و در اين پروژه سهيم بوده است.

• عدالت اجرا مي شود
ديوان عدالت اروپا حكم كرد كه از اين پس همه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا موظفند ورزشكاران خارجي منحصراً از ۱۰۰ كشوري را كه با اين اتحاديه پيمان همبستگي دارند، همانند ورزشكاران اروپايي به حساب آورده و از وجودشان در باشگاه ها و مسابقات استفاده كنند. به گزارش خبرگزاري فرانسه از لوگزامبورگ، اين حكم روز گذشته صادر شد و كميسيون اروپا هم از آن استقبال كرد. ديوان عدالت اروپا، عالي ترين مرجع قضايي تصميم گيرنده در خصوص دعاوي حقوقي در حيطه اروپاست. مقر اين دادگاه در لوگزامبورگ است. منشاء صدور راي فوق، دعواي حقوقي «ماروس كولپاك» بازيكن اسلوواك تيم هندبال دسته دوم آلمان «اوسترينگن» بود.
اين دروازه بان، طبق قوانين حاكم بر ورزش آلمان براساس پروانه كاري طبقه شده در گروه A جزء اتباع كشورهاي غيرعضو اتحاديه اروپا محسوب مي شد. باشگاه هاي آلمان هم تنها مجاز هستند دو بازيكن از خارج اروپا را در مسابقات مختلف باشگاهي داخلي، منطقه اي و قاره اي استفاده كنند. ماروس كولپاك با اقامه دعوا به ديوان عدالت اروپا خواستار رسيدگي حقوقي به اين پرونده شد. اين مرجع هم با توجه به اينكه كشور اسلوواكي با اتحاديه اروپا هم پيمان است و اين پيمان شامل امور ورزشي هم مي شود، به نفع بازيكن راي داد. براساس پيمان همكاري اتحاديه اروپا با ۱۰۰ كشور هم پيمان، هيچ گونه تبعيضي ميان اتباع اين كشورها در زمينه هاي كاري در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا نبايد اعمال شود. صد كشور امضاكننده پيمان فوق شامل كشورهايي از اروپا، كشورهاي مغرب عربي و ۶۶ كشور از قاره هاي آفريقا، حوزه كارائيب، اقيانوس آرام مي شوند. كميسيون اروپا هم از اين راي ديوان عدالت اروپا استقبال و تاكيد كرده است كه اين قانون، ورزش حرفه اي و غيرحرفه اي را شامل مي شود.

• مشرف فرمود
«پرويز مشرف» رئيس جمهوري پاكستان، روز شنبه با ارسال پيامي يكصدمين سالگرد تأسيس باشگاه ورزشي «بشيكتاش»تركيه را تبريك گفت. به گزارش خبرگزاري «آناتولي» پيام تبريك «پرويز مشرف» امروز تسليم «سردار بيگيلي» رئيس اين باشگاه شد. رئيس جمهور پاكستان در پيام خود با اشاره به اينكه باشگاه بشيكتاش نقشي مهم و تاريخي در رشد ورزش در تركيه داشته، براي موفقيت هاي هرچه بيشتر اين باشگاه ابراز اميدواري كرده است. پرويز مشرف، كه از سوي مسئولين باشگاه بشيكتاش به عنوان عضو افتخاري اين باشگاه انتخاب شده در اين پيام، خشنودي خود را از عضويت در اين باشگاه ابراز داشته است. رئيس جمهور پاكستان اواخرسال ۱۳۸۰ به عنوان عضو افتخاري باشگاه بشيكتاش برگزيده شد. «پرويز مشرف» بخشي از دوران كودكي خود را در شهر آنكارا گذرانده و پس از آن نيز از دانشكده نيروي زميني ارتش تركيه فارغ التحصيل شده است. وي بعد از رسيدن به قدرت در پاكستان به خبرنگاران رسانه هاي تركيه گفته بود كه از علاقه مندان تيم فوتبال «بشيكتاش» تركيه است و تمامي بازي هاي اين تيم را با علاقه مندان دنبال مي كند. تيم فوتبال بشيكتاش از تيم هاي دسته اول تركيه است و در اين كشور ميليون ها نفر طرفدار دارد.

• قوي ترين ها
011030.jpg

براي نخستين بار تيم ملي قوي ترين مردان ايران در رقابت هاي جهاني اين رشته كه در فنلاند برگزار خواهد شد، شركت مي كند. مسابقات قوي ترين مردان جهان در روزهاي ۶ تا ۸ تيرماه سال جاري در فنلاند برگزار خواهد شد. تيم ملي قوي ترين مردان ايران متشكل از ۳ ورزشكار در اين مسابقات شركت خواهد كرد.
هم اكنون ۶ تن از قوي ترين مردان ايران، تمرينات خود را پي مي گيرند و از ميان آنان ۳ نفر به فنلاند اعزام خواهند شد. محراب فاطمي، محمد قرائي و حسين فاطمي از جمله اين ۶ تن هستند. كميته قوي ترين مردان ايران زير نظر فدراسيون وزنه برداري و پرورش اندام فعاليت هاي خود را انجام مي دهد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
جهان
علم
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |