شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۲ - May . 17, 2003
اَلْكَلامُ فِي وَ ثَاقِكَ مَا لَمْ تَتَكَلَّمْ بِهِ، فَإذَا تَكَلَّمْتَ بِهِ صِرْتَ فِي وَثَاقِهِ.
سخن در بند توست تا بر زبانش نراني، و چون آن را گفتي
تو در بند آني.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
كز حضرت سليمان عشرت اشارت آمد
دوش از جناب آصف پيك بشارت آمد
ويرانسراي دل را گاه عمارت آمد
خاك وجود ما را از آب باده گل كن
جشنواره فيلم هاي مستند يادگار امروز در سنندج آغاز مي شود
دومين جشنواره فيلم هاي مستند يادگار فردا شنبه ۲۷ ارديبهشت همزمان با روز جهاني موزه در مراسمي در تالار فرهنگ شهر سنندج افتتاح مي شود.
به گزارش ستاد خبري دومين جشنواره يادگار دراين مراسم كه با حضور سيدمحمد بهشتي رئيس سازمان ميراث فرهنگي، محمد آفريده رئيس مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و چند نفر از مسئولان سينمايي و مقامات محلي برگزار خواهد شد فيلم مليكان ساخته مينو كياني به عنوان فيلم افتتاحيه به نمايش در مي آيد.
بخش «تمدن بزرگ ايران» كردستان كه جزو اصلي ترين بخشهاي جشنواره به شمار مي آيد امسال به كردستان اختصاص دارد.
آثار شركت كننده در بخشهاي مختلف اين جشنواره كه از فردا آغاز مي شود و تا چهارم خرداد ادامه دارد بجز شهر سنندج در ۲ شهر ديگر كشورمان از جمله تهران و شيراز، نيز به نمايش در خواهند آمد.
بنابراين گزارش در شيراز سينما غزل و تالار حافظ و در تهران سينما تك موزه هنرهاي معاصر، سينما موزه فرش و فرهنگسراي دانشجو، فيلم هاي دومين جشنواره فيلم هاي مستند يادگار را نمايش خواهند داد. دومين جشنواره فيلم هاي مستند يادگار به همت مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و شبكه اول سيما برگزار مي شود .

گراميداشت فرخ تميمي
به منظور گراميداشت ياد و خاطره شاعر معاصر، زنده ياد فرخ تميمي كه در اسفندماه سال ۸۱ بدرود حيات گفت، شاعران، نويسندگان، منتقدان و علاقه مندان به ادبيات گردهم مي آيند.
در اين مراسم كه روز يكشنبه ۲۸ ارديبهشت ماه در خانه هنرمندان از ساعت ۵ تا ۳۰/۷ بعدازظهر برگزار مي شود شاعران و صاحبنظراني چون منوچهر آتشي، كاميار عابدي، محمود معتقدي، اسدالله امرايي، فرهاد عابديني و مهري شاه حسيني به سخنراني و شعر خواني خواهند پرداخت.

حيدريان خبر دادتغيير درحوزه  سمعي  و بصري ارشاد
معاون  سينمايي  وزارت  ارشاد از تغيير ساختار حوزه  سمعي  و بصري  اين  مجموعه  در آينده  نزديك  خبر داد.
  حيدريان گفت : براي  پيشبرد برنامه ها و ايجاد تحول  در سينما بازنگري  در ساختارها اساسي  است .
به  گزارش   ايرنا، وي  تأكيد كرد: فعاليتها در حــوزه  معاونت  سينمايي  بايد جدي  و براساس  نظرات  كارشناسي  صورت  گيرد، بنابراين  ترجيحاً بدنه  مجموعه  را كوچك  نگه  مي داريم .

دنباله تازه «سكوت بره ها» درباره جواني جنايتكار خون آشام ساخته مي شود
هانيبال جوان
014590.jpg
دينو دلورنتيس، تهيه كننده سينما و توماس هريس، فيلمنامه نويس روي دنباله تازه اي براي فيلم معروف «سكوت بره ها» كار مي كنند.
به گزارش نشريه ورايتي اين پروژه فعلا «گونه لكترها: داستان هانيبال جوان» نام دارد و قرار است روايتي باشد از سرگذشت جواني هانيبال لكتر، جنايتكار خون آشام و در عين حال نابغه داستان و فيلم «سكوت بره ها».
به گفته نماينده استوديو يونيورسال اين بار زندگي لكتر، از دوران كودكي اش در ليتواني تا مهاجرت به پاريس و از آنجا به آمريكا داستان فيلم را تشكيل مي دهد و چگونگي بدل شدن يك كودك نابغه و دوست داشتني به جنايتكاري خطرناك و نيمه ديوانه مورد بررسي قرار مي گيرد.
نماينده يونيورسال گفت: «كار در مراحل ابتدايي است ما براي ساختن فيلم آماده هستيم و اميدواريم كه كارها به خوبي پيش رود و فيلم ساخته شود.»
از ظهور پديده «سكوت بره ها» و شخصيت داستاني دكتر هانيبال لكتر ۱۲سال مي گذرد .فيلم «سكوت بره ها» محصول ۱۹۹۱ اقتباسي بود از كتاب پرفروشي به همين نام، نوشته توماس هريس كه توسط تدتالر به صورت فيلمنامه درآمد و جاناتان دم آن را كارگرداني كرد. داستان پيچيده و جذاب فيلم به همراه درخشش فوق العاده  آنتوني هاپكينز در نقش لكتر و جودي فاستر در نقش مأمور اف.بي.آي كه براي يافتن يك قاتل سريالي به كمك هاي دكتر لكتر - روانشناس و روانكاو سابق - متكي بود، «سكوت بره ها» را به يكي از فيلم هاي فراموش نشدني تاريخ سينما بدل كرد.
ده سال بعد دومين قسمت از ماجراهاي هانيبال لكتر براساس نوشته هاي هريس، با نام «هانيبال» به پرده سينماها آمد. اينبار فيلمنامه را ديويد ممت نوشته بود و نقش مقابل هاپكينز را، جولين مور بازي مي كرد. فيلم «هانيبال» را ريدلي اسكات كارگرداني كرده بود.
سال گذشته نيز سومين قسمت اين مجموعه به نام «اژدهاي سرخ» با بازي آنتوني هاپكينز و ادوارد نورتن ساخته شد كه برت راتز آن را براساس داستان توماس هريس و فيلمنامه تد تالر - فيلمنامه نويس «سكوت بره ها» - ساخته بود.

مجيد مجيدي تشريح كرد:
خطر ورود فيلم هاي خارجي براي سينماي ايران
014595.jpg
مجيد مجيدي، كارگردان سينما هشدار داد: بيش از دو دهه تلاش سينماگران ايران براي ايجاد سينمايي پاك و انساني، با ورود فيلم هاي خارجي از بين خواهد رفت.
وي در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: ورود فيلم خارجي همه تلاش و هويت ملي سينماي ايران را كم اثر كرده و به خطر خواهد انداخت.
مجيدي با تأكيد بر اينكه، فيلم هاي حساسيت برانگيز اجتماعي و احتمالا مشكل آفرين براي عده اي از مسئولان ناكارآمد،  با هجوم آثار خارجي از سر راه برداشته خواهد شد گفت: با اين وضعيت آقايان ديگر مشكلي با موضوعات فيلم ها نخواهند داشت و فيلم هاي خارجي مطابق با سليقه آنها خريداري و پخش خواهند شد. پخش اين فيلم ها مطمئن باشيد منافع هيچ كس را به خطر نخواهد انداخت و به جايي و كسي بر نخواهد خورد.
كارگردان فيلم «باران» موضوع ورود فيلم هاي خارجي را توطئه اي ساده لوحانه در جهت مسخ و كم رنگ كردن باور به سينماي ايران دانست.
مجيدي با طرح اين پرسش كه كدام تهيه كننده ايراني مي تواند با فيلم هاي رنگارنگي كه وارد كشور خواهد شد مقابله كند، گفت: ماهواره ها و شبكه هاي اينترنتي، امكان تبليغاتي وسيعي را براي اين فيلم ها فراهم ساخته اند، حضور ستاره هاي جور واجور و بسترهاي فراهم شده براي سيطره بخشي آنها، سينماي ساده و صميمي ايران را وارد جنگي نابرابر خواهد ساخت. نتيجه اين جنگ از قبل معلوم است. شما مطمئن باشيد در سناريويي كه تنظيم شده است سينماي ايران هيچ اميدي به برد نخواهد داشت و آنچه از او باقي خواهد ماند سينمايي آكواريومي براي فستيوال هاست.
وي در بخش ديگري از اين گفتگو افزود: در هيچ كجاي دنيا به غير از هند و آمريكا، سينما به عنوان صنعت شناخته نشده است. در فرانسه و ديگر كشورهاي اروپايي، دولت ها براي مقابله با سيطره سينماي آمريكا به شدت از سينماي خود حمايت كرده و سوبسيدهاي فراواني مي دهند.
مجيدي با تأكيد بر اينكه مميزي و رعايت اصول در همه جاي دنيا وجود دارد،  كنكاش در مسايل پنهان را از ويژگي هاي يك اثر هنري و هنرمند برشمرده و تصريح كرد:  تلقي هاي ما از مميزي، تلقي شخصي است. در زمان معاونتي فيلمي منفور بوده و بايد آتش زده مي شد ولي در معاونت ديگري نمايش داده شده است. مشكل اينجاست كه مسائل مميزي ما نهادينه نيست. هر كس به فراخور حال و فهم خود قانون وضع و اجرا مي كند و اين جاي بسي تأسف است.
وي تنها راه نجات سينماي ايران را اعتقاد به باورها و اتكاء به خود ذكر كرده و افزود: براي هنرمندان و علي الخصوص سينماگران ارزش قائل شويد. نگذاريد خارجي ها براي فيلمسازان ما نوشابه باز كنند. آثار سينمايي با ارزش را به عنوان دارايي فرهنگي بدانيد و سينماگران را سرمايه  ملي قلمداد كنيد و با نگاهي قهرآميز با آنها برخورد نكنيد. مرزبندي خودي و غيرخودي باعث گسست و جدايي خواهد بود و اين راه را براي مافياي فرهنگي هموار خواهد ساخت.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
پرسش پزشكي
به مناسبت سالروز درگذشت «ريتا هيورث» بازيگر سينما و همسر علي خان محلاتي كه ۱۵ مه ۱۹۸۶ از بيماري آلزايمر درگذشت از دكتر گات علائم اوليه اين بيماري در زنان سئوال شده و وي چنين پاسخ داده است: نخستين علامت بيماري فراموشي در بانوان سالخورده اختلال در زبان است كه كلمات و معاني را فراموش مي كنند. بنا بر اين اگر كار خواندن و نوشتن را از دست ندهند به احتمال زياد به اين بيماري دچار نخواهند شد.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
www.iranianshistoryonthisday.com
روزگار
* طبق يك بررسي تازه، افراد خوشبين، خونسرد و آرام كه عادت به پرخوري نداشته باشند، پياده رفتن را دوست داشته باشند و شب زنده داري نكنند (خواب خود را از دست ندهند)، به حرفه خود علاقه داشته باشند و بيش از حد كار نكنند، به طور متوسط سيزده درصد بيش از ديگران عمر مي كنند و بيشتر صد ساله ها از اين قبيل افراد هستند.
* طبق دو كشف تازه پزشكي، اگر زنان از سن ۵۰ به بالا در خوردن گوشت قرمز امساك كنند تا ۷۵ درصد از ابتلاء خود به سرطان لنف جلوگيري مي كنند و زناني كه از جواني به ورزش روزانه ادامه دهند تا ۳۷ درصد كمتر از ديگران به سرطان سينه دچار مي شوند.
ماندگار
از درگذشت شاعر بزرگ معاصر چين - آي كوينگ هشت سال مي گذرد. وي كه هنگام فوت ۸۶ ساله بود و در فرانسه تحصيل كرده بود در جهان به فردوسي چين معروف بوده است. «آي» بيش از ۵۰ سال شعر ميهني سرود و در اين زمينه چند مجموعه غزل و شعر حماسي دارد. با وجود اين بارها گفته بود افسوس مي خورد به پاي فردوسي كه به ايران، ايراني و زبان پارسي حيات و هويت تازه بخشيد نخواهد رسيد.
فردوسي زبان پارسي را به جايي رساند كه اين تعبير به ميان آمد كه «پارسي» زبان بهشتيان خواهد بود. «آي كوينگ» كه همرزم مائو بود عضو دفتر سياسي حزب كمونيست چين بود ولي اجازه نداد كه به او عنوان رياست اتحاديه اديبان چين دهند و تنها معاونت اين اتحاديه را پذيرفت زيرا كه واژه «رياست» را دوست نداشت.
ميتران رئيس جمهوري وقت فرانسه به خاطر اشعار «آي» در تمجيد و تحسين انقلاب چين، به او نشان شواليه ادبيات داده بود. از ديدگاه «آي» خدمت بي دريغ به وطن و هموطنان لذت بخش ترين كار در طول حيات است.
يادگار
به نوشته «كاليسرتنس» تاريخنگار همراه اسكندر مقدوني و براساس محاسبه تقويمي، نخستين جنگ خياباني تاريخ بشر به مفهوم امروز آن، ۱۷ مه (روزي چون امروز) در سال ۳۳۰ پيش از ميلاد در شهرري ميان نيروهاي اسكندر و واحدهاي نظامي در حال عقب نشيني ايران آغاز شد و نزديك به سه روز طول كشيد. نيروهاي اسكندر پس از پيروزي در جنگ گائوگاملا (نزديك اربيل - شمال عراق امروز) به تعقيب سربازان ايراني و پس از چند برخورد كوتاه از جمله نبرد همدان، به «ري» رسيده بودند. نيروهاي محلي در ارگ شهر، دست به مقاومت زدند و سربازاني كه در جريان عقب نشيني بودند در كوچه و خانه هاي شهر به زد و خورد پرداختند و پس از دو روز نبرد در شب سومين روز به سوي شهر صددروازه (دامغان) عقب نشيني كردند. داريوش سوم كه با اين سربازان از ميدان «گائوگاملا» عقب نشيني كرده بود ميان راه به صلاحديد افسران ارتش و تأييد يك شاهزاده هخامنشي كشته شد تا به دست اسكندر نيافتد و تحقير نشود.
* ۱۷ ماه مه سال ۱۵۴۰ همايون شاه، سلطان تيموري هند پس از شكست از افغان ها در جنگ «كنانج» و مخالفت گروهي از افسران و درباريانش با او به ايران پناهنده و وارد قزوين، پايتخت آن زمان ايران شد. شاه طهماسب با وجود درگيري با عثماني و ازبكها، سپاهي را دراختيار او گذارد تا تاج و تخت خود را پس بگيرد و اين سپاه ايراني، همايون شاه را به سلطنت بازگردانيد و از آن پس نفوذ ايران در هند افزايش يافت.
* در اين روز در سال ۱۳۲۷ احمد دهقان نماينده مجلس و ناشر مجله تهران مصور بر ضد قوام السلطنه به دادستان تهران اعلام جرم كرد و او را به خيانت به وطن متهم ساخت.
* شارل دوگل رئيس جمهوري وقت فرانسه ۱۶ مه ۱۹۶۷ در سالروز اعلان جنگ انگلستان به فرانسه در ۱۸۰۳ (دوران ناپلئون) تأكيد كرد كه تا زنده است با ورود انگلستان به جامعه اروپا (اتحاديه امروز) موافقت نخواهد كرد، زيرا كه اطمينان دارد با ورود انگلستان، اين جامعه گرفتار دشواري هاي متعدد ناشي از اعمال سياست هاي خاص آن كشور خواهد شد؛ انگلستان هرگز همراه با اروپاي قاره اي نبوده است.
* نيروهاي شوروي از اين روز در سال ۱۹۸۸ كار خروج از افغانستان را آغاز كردند. در آن زمان شمار اين نيروها ۱۱۵ هزار تن بود.
* در اين روز در سال ۱۹۹۷ «بي نظير بوتو» نخست وزير پيشين پاكستان فاش كرد كه چون در طول ديدار از آمريكا، پليس امنيت داخلي اين كشور (اف.بي.آي) سايه به سايه او را تعقيب مي كرد از ترس به اقامت خود پايان داد و از آمريكا خارج شد!

داستانك
شلوار نازنين
صبح يك روز برفي، به سرعت از خانه بيرون زده بود تا شلواري را كه ديشب؛ بابا و مامان برايش خريده بودند؛ به همه  نشان دهد.
اما حالا چند كوچه بالاتر پاي شكسته اش را بغل كرده و زار زار گريه مي كند و مي گويد:
«ببينيد چطور استخوان زشت پام، شلوار نازنين ام رو پاره كرده.»
مهران اسدي

گشتي در دنياي خبرها
اعتصاب در مدرسه
استكهلم: دانش آموزان سوئدي خواستار تعطيل شدن مدارسشان شده اند. نظافتچيان مدارس اين كشور از چند روز قبل دست به اعتصاب زده اند. به همين دليل زباله  هاي اين اماكن جمع آوري و توالت ها تميز نشده . با آنكه مدارس مملو از زباله هستند اما تاكنون هيچ مدرسه اي در سوئد تعطيل نشده است.
مبارزه با استخدام زنان
آتن: پليس يونان اعلام كرد، اين نيرو از اين پس زناني را كه كمتر از يك متر و ۷۰ سانتي متر قد داشته باشند استخدام نخواهد كرد. اين تصميم به دليل جلوگيري از هجوم زنان براي استخدام در پليس اتخاذ شده است در حالي كه متوسط قد زنان يوناني كمتر از ۷۰/۱ متر است. همچنين، زناني كه قصد استخدام در نيروي پليس را دارند بايد مسافت ۱۰۰ متر را با همان سرعت همكاران مرد خود بدوند.
در حال حاضر از ۴۵ هزار نيروي پليس كشور يونان، ۶ هزار نفر زن هستند.
پليس چاق
وستهام: يك نوجوان ۱۷ ساله كه يك مأمور پليس را با واژه «خيكي» مورد خطاب قرار داده بود، محكوم به پرداخت ۱۰۰ پوند غرامت شد.
پس از اينكه اين نوجوان، مأمور پليس را با اين لقب صدا كرد، وي به دادگاه مراجعه كرد و مدعي شد، نحوه برخورد شهروند نوجوان باعث تحقير وي شده و به دليل اين ضربه روحي بايد غرامت دريافت كند. دادگاه نيز پس از بررسي پرونده اعلام كرد، چون اين مأمور تا چند سال قبل يك ورزشكار پرتحرك بوده و هم اكنون نيز تحرك خوب دارد بايد ۱۰۰ پوند غرامت از فرد اهانت كننده دريافت كند.
۵ساعت انتظار
لندن: چندي پيش، وزير بهداشت انگليس طرح تازه اي را اعلام كرد كه بر مبناي آن ۹۰ درصد از بيماران اورژانسي مراجعه كننده به بيمارستانهاي دولتي اين كشور در كمتر از ۴ ساعت معاينه و درمان خواهند شد.
در ابتداي اجراي اين طرح، ۹۵ درصد بيماران در زمان تعيين شده مورد معالجه قرار گرفتند اما اين رقم در حال حاضر به ۸۳ درصد كاهش يافته است.
يكي از روزنامه  هاي انگليس نوشت، چند بيمار كه به يك بيمارستان دولتي مراجعه كرده بودند، ۵ ساعت در اورژانس منتظر ماندند تا پزشك آنها را معاينه كند.
جسد باقي مانده
منچستر: ۷ هفته پيش يك افسر انگليسي در جريان سقوط هلي كوپتر در كويت كشته شد و ارتش انگليس جسد وي را تحويل خانواده اش داد.
اما ديروز مشخص شد، چند تكه ازجسد اين افسر داخل هلي كوپتر جامانده است. درپي انتشار اين خبر، همسر افسر به شدت از وزارت دفاع انگليس انتقاد كرد. او قصد دارد براي بار دوم مراسم تدفين براي همسرش برگزار كند و تكه هاي باقي مانده از جسد وي را در داخل قبر قبلي قرار بدهد.
۵
پليس انگليس، سلاح نمي خواهد
لندن: با آنكه تبهكاران انگليسي اين روزها بيش از گذشته به سرقت هاي مسلحانه مي پردازند، اما ۹۰ درصد نيروهاي پليس اين كشور تمايلي به حمل سلاح با خود ندارند. آنها معتقدند، حمل سلاح باعث مي شود كه مردم از پليس فاصله بگيرند و رابطه صميمي ميان آنان از بين برود. مأموران پليس ترجيح مي دهند به جاي حمل سلاح از جليقه هاي ضد گلوله استفاده كنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۲۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۷ دقيقه

گل و گياه
گل صدتوماني
014585.jpg
نام علمي: Paeonia albiflora (P.lactiflora)
خانواده: Paeoniaceae
گياه علفي و دايمي، داراي ساقه هاي افراشته و قرمز رنگ و برگهاي سبز تيره كه هر يك از ۹ عدد برگچه بيضوي يا سرنيزه اي شكل تشكيل شده و سطح زيرين آنها كمرنگ تر و نسبتاً كركدار است. گلهاي كم گلبرگ، معطر و فنجاني شكل آن به رنگ سفيد تا صورتي از اواخر بهار تا اواسط تابستان ظاهر مي شوند. اين گاه بومي روسيه، مغولستان، چين و تبت مي باشد. بلندي و گستردگي آن به ۷۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان كاملاً آفتابي يا نيم سايه، خاك عميق، حاصلخيز و غني از هوموس، واريته هاي گل درشت آن نياز به قيم دارند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز يا اول زمستان (ممكن است ۳-۲ سال جوانه زدن آنها به طول انجامد) و يا تقسيم گياه در پاييز يا اول بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |