طرح جديد ايتاليا براي نجات ونيز
|
|
دولت ايتاليا، براي اجراي طرح ملي نجات شهر ونيز كه از سال ۱۹۶۶ مطرح بوده است، به اقدامات جديدي دست زده است. در سال ۱۹۶۶ در جريان توفان شديد دريايي شهر ونيز به شدت به مخاطره افتاد و در سال ۱۹۷۳ پس از آن كه، چند توفان دريايي ديگر خساراتي جدي به اين شهر زيباي باستاني وارد ساخت، طرح ملي نجات ونيز توسط دولت ايتاليا، براي اجرا آماده شد و پس از سالها انتظار اينك اين طرح با حمايت دولت «برلوسكوني»، براي اجرا در دستور كار قرار گرفته است.
بنا به همين گزارش مهندسان و كارشناسان به اين نتيجه رسيده اند كه براي نجات شهر بندري ونيز، اين شهر توسط موانع فيزيكي از هجوم موج هاي دريايي مصون نماند و به عبارت ديگر، مهندسان برآنند تا با ايجاد سد متحرك راه نفوذ امواج مهيب دريايي بر بركه ونيز را مسدود كنند، تا از وارد شدن آسيب هاي بيشتر به زيستبوم اين بركه كم عمق كه شهر ونيز بر روي آن بنا شده است، جلوگيري شود.
طراحان نجات ونيز قصد دارند با ايجاد ۷۸ سد كه از بستر دريا برمي آيد، مانع نفوذ امواج سهمگين دريا به بركه ونيز شوند. طول اين مجموعه سدهاي متحرك ۶/۱ كيلومتر خواهد بود.
اين ۷۸ سد فولادي، كه حدود ۵ متر عرض و ۲۸ متر بلندي دارد با آب پر مي شود و در كف دريا نصب مي شوند و طوري طراحي شده اند كه امواج معمولي مي توانند از سد عبور كنند، اما امواج بزرگ، در پشت ديواره سدها مي مانند. طبق محاسبات انجام شده در برابر امواج به بلندي ۱/۱ متر واكنشي ايجاد مي شود كه تحت تأثير نيروي آن سدها شناور شده و مانع عبور اين امواج بلند مي شوند. هزينه اين طرح، ۶ ميليارد يورو (۹/۶ ميليارد دلار) برآورد شده است، ۸ ميليون يورو هم براي تأمين هزينه نگهداري سالانه آن در نظر گرفته شده است.
يك مقام بندر ونيز گفت: صاحبان كشتي ها ممكن است تصميم بگيرند به خاطر وجود سدها كه دسترسي آنها را به ونيز عقب مي اندازد ديگر به اين بندر نيايند، در اين صورت ۱۸ هزار شغل مربوط به كشتيراني به خطر خواهد افتاد.
«كلاديوبوني چيولي»، رئيس مقامهاي بندر ونيز گفت: «من نگرانم، كشتيها بايد نوبت بگيرند و در خط بايستند و كشتي سازان ما را رها خواهند كرد. فراموش نكنيد ما ۱۸ هزار نفر را استخدام كرده ايم.»
در عين حال، بعضي از كارشناسان هشدار داده اند كه ايجاد چنين سدهايي ممكن است براي زيستبوم، ونيز و موقعيت ويژه آن در ارتباط با دريا، خطرناك باشد. همچنين، ممكن است، كشتي ها به دليل وجود چنين موانعي از آمد و شد به بندر باستاني ونيز خودداري كنند. گروههاي زيست محيطي معترض راه حل هاي ديگري مانند ساخت اسكله براي كشتيهاي تفريحي و نفتكش در خارج از شهر و در جزيره اي به نام «ليدو» و بالا آوردن سطح برخي مناطق شهر پيشنهاد كرده اند. در حال حاضر، در بيشتر روزهاي سال، بخش هايي از شهر ونيز بر اثر نفوذ امواج بلند دريا، زير آب مي رود و امكان استفاده از جاذبه هاي توريستي آن ناممكن مي گردد. مجريان سدهاي متحرك، پيش بيني كرده اند كه اين طرح مهم و پرهزينه را تا سال ۲۰۱۱ به پايان برسانند. به گفته آنان اين سدها دست كم يكصد سال عمر خواهند داشت.
ترجمه: سعيد علوي نائيني
|