شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۲ - May . 17, 2003
محمدعلي دادخواه آزاد شد
ايسنا: محمدعلي دادخواه، وكيل دادگستري روز چهارشنبه از زندان آزاد شد.
جليل مالكي، وكيل دادخواه در گفتگو با ايسنا اظهار داشت: طبق اصل ۳۸ قانون مجازات اسلامي، دادخواه بيش از نيمي از مدت محكوميت خود را طي كرده بود؛ بنابراين با تقاضاي آزادي مشروط وي موافقت شد و چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت سال جاري از زندان آزاد شد. وي افزود: دادگاه، مدت آزادي مشروط وي را طبق ماده ۴۰ قانون مجازات اسلامي ۵ سال قرار داده است. محمدعلي دادخواه كه به ۵ ماه زندان محكوم شده بود، از تاريخ ۳۰/۱۰/۸۱ در زندان به سر مي برد.

آيت الله بلادي در پايگاه علم و انديشه عالمي جليل القدر بود
گروه علمي فرهنگي: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پيامي به كنگره بزرگداشت پنجاهمين سالگرد ارتحال آيت الله سيدعبدالله مجتهد بلادي بوشهري، از اين عالم ديني به عنوان عالمي جليل القدر و پايگاه علم و انديشه و تقوي ياد كرد.
در بخشي از پيام «احمد مسجدجامعي» كه روز پنج شنبه توسط معاون حقوقي و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خوانده شد، آمده است: بندر بوشهر از آن رو كه حلقه واسط روابط مذهبي ميان بحرين و فارس و نيز عتبات عاليات از طريق بصره با داخله ايران بوده، نقش مهمي در تحولات فرهنگي و فكري قرن سيزدهم و چهاردهم هجري ايفا كرده است.
وزير ارشاد در اين پيام آورده است: بايد توجه داشت كه همانند تبريز در شمال غرب ايران كه واسطه ارتباط تجاري و فرهنگي با اروپا و عثماني بوده، بوشهر نيز دروازه ارتباط تجاري و فرهنگي با اروپاييان در حوزه اقيانوس هند و نيز كشور هند بوده است.
مسجدجامعي تصريح كرده است: از آنجا كه روحانيت بيدار و پوياي شيعه همواره پيشقدم در مسايل فرهنگي و اجتماعي بوده است، مرحوم آيت الله بلادي بوشهري نيز آوازه بلند در سراسر خطه جنوب يافته است.

رئيس جمعيت حقوقدانان مدافع حقوق بشر:
عضويت در يك گروه غيرمنحله جرم نيست
ايسنا: رئيس جمعيت حقوقدانان مدافع حقوق بشر اظهار داشت كه نمي توان كسي را صرف عضو بودن در يك گروهي كه فعاليت رسمي داشته مجرم دانست.
نبي الله احمدلو در گفتگو با خبرنگار حقوقي ايسنا راجع به حكم دادگاه انقلاب نسبت به ملي مذهبي ها تصريح كرد: هر گروهي مي تواند با مجوز يا بدون مجوز در چارچوب قانون فعاليت كند مگر آن كه اتهام خرابكاري، براندازي و اخلال به امنيت ملي و... درباره او اثبات شود.
وي گفت: اگر مسئولان معتقدند كه اين گروه ها قبلاً منحل شده اند كه اصلاً ورود به اين قضايا وجاهت قانوني نداشته است و اگر هم مي گويند كه قبلاً انحلالي پيش نيامده و اين افراد اپوزيسيوني بوده اند كه فعاليت خود را ادامه داده اند پس در اين صورت اول بايد انحلال آنها رسماً اثبات و اعلام مي شد و پس از آن عضويت در اين گروه جرم شناخته مي شد.
احمدلو خاطرنشان كرد: عضويت در گروهي كه منحل شده معنا ندارد؛ لذا اگر اين گروه مخل امنيت يا نظم عمومي نبوده و براندازي نكرده پس قاعدتاً  به طريق اولي عضويت در آن هم نبايد مشكل داشته باشد يعني اگر كه مسئولان معتقدند اين گروه منحله بوده است، لذا نبايد در حكمشان، رأي به انحلال آن بدهند پس وقتي در حكم جديدي آن را منحل مي كنند، نشان مي دهد كه اين گروه قبلاً فعاليت داشته است و نمي توان گفت كساني كه عضو آن بوده اند، مرتكب جرم شده اند.

يونيسف نسبت به سوء تغذيه  شديد كودكان عراقي هشدار داد
ايسنا: صندوق حمايت از كودكان ملل متحد- يونيسف- هشدار داد كه بيش از ۳۰۰ هزار كودك عراقي به دليل سوءتغذيه شديد با خطر مرگ مواجه هستند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه الشرق الاوسط، يونيسف اعلام كرد كه تعداد اين كودكان نسبت به ماه مارس گذشته، يعني زمان قبل از حمله آمريكا و انگليس به عراق، دو برابر شده است.
اين صندوق افزود كه در صورت موافقت نيروهاي آمريكايي با فعاليت آزادانه كاروان هاي كمك رساني، حدود هشت درصد از كودكان عراقي زير پنج سال مي توانند از خطر مرگ نجات يابند.
يونيسف گفت كه آمار بدست آمده در بغداد نشان مي دهدكه ۷/۷ درصد از كودكان زير پنج سال كه در مراكز پيشرفته به سر مي برند، از سوءتغذيه شديد رنج مي برند و اين ميانگين تقريباً دو برابر آمار ثبت شده در سال گذشته است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي :
فقدان نظام جامع تأمين اجتماعي زنان سرپرست را با مشكلات مواجه كرده است
گروه اجتماعي : رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: نبود نظام جامع تامين اجتماعي، خانواده هاي زن سرپرست را با مشكلات عديده جدي مواجه كرده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، حجت الاسلام والمسلمين مهدي كروبي پنجشنبه در پيام خود به مراسم روز جهاني خانواده كه در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي تهران برگزار شد، افزود: خانواده، نخستين پايگاه آموزش عملي ارزشهاي ملي و ديني است و امروز حتي كشورهايي كه در روند توسعه طي دهه هاي گذشته نسبت به جايگاه اين نهاد مهم، توجه كافي مبذول نداشته اند به بازنگري تعامل خود با خانواده پرداخته اند. وي در ادامه اين پيام كه توسط دكتر خليل وند، سرپرست دفتر امور زنان سازمان بهزيستي قرائت شد، به وظيفه خطير و سنگين مسئولان جامعه، بويژه دستگاه هاي حمايتي در قبال خانواده ايراني كه در سه دهه اخير حماسه هاي بسياري از خود نشان داده، اشاره و براي ايجاد شتاب بيشتر در طراحي برنامه هاي حمايتي و نيز اختصاص امكاناتي متناسب با ظرفيت ها و امكانات موجود، در مجلس شوراي اسلامي اعلام آمادگي كرد.
در ادامه اين مراسم رئيس سازمان بهزيستي كشور گفت: فقر، تنگدستي، بي سرپرستي دائمي و موقتي، بيكاري، اعتياد، برهم خوردن ارزش ها در جامعه، طلاق و نبود مهارت هاي كافي از جمله عوامل تهديدكننده سلامت خانواده و اعضاي آن است.
دكتر راه چمني، انتخاب اين روز از سوي سازمان ملل متحد را نشان از اهميت و تاثير والاي نهاد خانواده بر جوامع امروزي دانست و اظهار داشت: روز جهاني خانواده، فرصتي براي بازخواني اهميت و جايگاه اين نهاد، ارج نهادن به نقش والايش در اصلاح جامعه و شناسايي آفات و آسيب هاي تهديدكننده سلامت آن است.
وي با بيان اين كه ۶۰درصد كودكان بزهكار و آسيب ديده، خانواده هاي نابسامان، معتاد و غيره دارند و نيز يكي از اعضاي خانواده ۵۰درصد معتادان، سابقه مصرف مواد مخدر دارد، اضافه كرد: بنابر آمارهاي سازمان بهزيستي، ۸۰درصد كودكان خياباني داراي خانواده هاي بدسرپرست و ۲۰درصد بدون سرپرست هستند، لذا با اصلاح خانواده ها مي توان از ورود اين ۸۰درصد به خيابانها پيشگيري كرد.
رئيس سازمان بهزيستي در ادامه همچنين با اعلام اين كه ۳۰درصد كودك آزاري ها در خانواده هاي گرفتار طلاق رخ مي دهد، اظهار داشت: سازمان بهزيستي در راستاي مسائل مرتبط با خانواده در قالب تامين مسكن خانواده هاي بي سرپرست، وديعه اجاره مسكن، بهبود وضعيت تحصيلي و تغذيه خانواده هاي نيازمند، كمك به خانواده هاي كودكان كار و خياباني، خدمات دهي به زنان آسيب ديده اجتماعي، ارائه خدمات تربيتي و مراقبتي به كودكان خانواده هاي نيازمند در مهدهاي كودك، پرداخت كمك هزينه به ۱۰۰ هزار خانواده داراي معلول و ۵ هزار بيمار رواني، ايجاد اشتغال و توانمندسازي زنان سرپرست خانوار با صرف هزينه سالانه ۵۰ ميليارد ريال و اختصاص بخش اعظمي از ۵۰درصد اعتبارات حوزه اجتماعي سازمان با حمايت مستقيم و غيرمستقيم از خانواده ها فعاليت مي كند.
معاون اجتماعي سازمان بهزيستي نيز در اين مراسم با استناد به تحقيقي بر روي ۸۰۰ كودك بزهكار اظهار داشت: ۶۵درصد كودكان بزهكار مادران طلاق گرفته يا در حال متاركه دارند.
دكتر علم الهدايي همچنين با اشاره به تاكيدات آموزه هاي دين، سنت، قرآن و جامعه جهاني بر ارج نهادن به جايگاه و نقش ويژه خانواده ها در اقتدار و ارتقاي جوامع اظهار داشت: در خانواده، فرد براي نخستين بار با مفاهيم و مسائلي چون رفتار گروهي، زندگي جمعي، مشاركت، ميراث و هويت ملي و فرهنگي آشنا مي شود. وي نقش خانواده را در ايجاد جامعه سالم و كنترل رشد آسيب هاي اجتماعي قابل تامل دانست و افزود: مهمترين عامل جرم خيزي و بزهكاري جوانان محروميت آنها از خانواده  اي رشديافته يا والديني مهربان در كنار يكديگر است.
به گفته دكتر علم الهدايي آسيب هايي مثل خودكشي، اعتياد، جرم، طلاق، افت تحصيلي و فرار كودكان بيشتر از ضعف و ناتواني خانواده ها ناشي مي شود. معاون اجتماعي سازمان بهزيستي با اشاره به حساسيت بالا و سنگين بودن مسئوليت زنان و مادران در كانون خانواده و جامعه امروز ايران خاطرنشان كرد: اجراي صحيح اين نقش ها و وظايف فقط در سايه توانمندسازي زنان و خانواده ميسر است، در حالي كه امروز زنان بيشتر از مردان در معرض فقر اقتصادي و فقدان همسر، عدم حمايت هاي كافي، نرخ پايين مشاركت در فعاليت هاي اجتماعي و اقتصادي و اشتغال محدود قرار دارند.

بنياد ايران شناسي محتواي كتابهاي درسي را بررسي مي كند
گروه علمي فرهنگي: رئيس بنياد ايران شناسي از طرحهاي پژوهشي اين بنياد براي بررسي محتوايي كتابهاي درسي و داستاني كودكان و نوجوانان در يكصد سال اخير خبر داد.
به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان دكتر حسن حبيبي در بازديد از نهمين جشنواره يك هفته با كانون، از شيوه و ميزان پرداختن به موضوع ايران در كتابهاي درسي و داستاني انتقاد كرد.
وي افزود: اگر كودك نوجوان ايراني با سرزمين خود آشنايي ندارد، دليلش اين است كه ما به آنها آموزش نداده ايم و انتظار داريم كشورشان را بشناسند.
حبيبي همچنين بررسي محتوايي مطالب و برنامه هاي برخي از رسانه هاي جمعي مانند جرايد و صدا و سيما در زمينه معرفي نظام يافته ايران را از طرحهاي پژوهشي اين بنياد برشمرد.

پليس با متعرضين به حقوق شهروندان برخورد مي كند
گروه اجتماعي: رئيس  مركز فوريت هاي  پليسي  ۱۱۰ تهران  بزرگ ، گفت : برخورداري  از امنيت  اجتماعي  و اخلاقي  در جامعه  از حقوق  اوليه  شهروندان  است  و پليس  با متعرضين  به  اين  حقوق  برخورد خواهد كرد.
سرهنگ  «علي  بيات » روز جمعه  در خصوص  گله مندي  برخي  از شهروندان  تهراني  از وجود مزاحمين  خياباني  در برخي  از مناطق  تهران ، به  خبرنگار ايرنا مستقر در ستاد فرماندهي  انتظامي  تهران  بزرگ ، گفت : اخلال  در نظم  عمومي و تجاوز به  حقوق  فردي  و اجتماعي  شهروندان  جرم  محسوب  مي شود و نيروي  انتظامي مصمم  است  با متخلفين  و مرتكبين  جرم  برخورد قاطعانه  داشته  باشد.
وي  اظهار داشت : ايجاد مزاحمت  براي  ديگران  به ويژه  براي  خانواده ها عمل  مجرمانه  محسوب  مي شود و قانون  براي  مرتكبين  اين  جرم  نيز مجازات هايي  تعيين  كرده  است .
رئيس  پليس  ۱۱۰ تهران  بزرگ  افزود: مردم  بايد بين  اراذل  و اوباش  و جوانان و نوجواناني  كه  به علت  داشتن  اوقات  فراغت  در پارك ها و خيابان ها و حتي  محله هاي  خودشان  به  تفريح  مي پردازند، تفاوت  قائل  باشند.
سرهنگ  بيات  خاطر نشان  كرد: عموم  مردم  خواهان  يك  زندگي  توام  با امنيت  و آرامش هستند و داشتن  آرامش  و امنيت  از حقوق  اوليه  هر انسان  است .
وي  گفت : با توجه  به  خواسته هاي  انتظامي عموم  مردم  از نيروي  انتظامي ، پليس  ۱۱۰ مصمم  است  با متخلفين  و مزاحمين  خياباني  و مزاحمين  خانواده  ها برخورد قاطع  داشته  باشد.
وي  افزايش  آمار تماس هاي  تلفني  اقشار مختلف  مردم  با پليس  ۱۱۰ در مورد موضوعات  مختلف  را نشان دهنده  همكاري ، اعتماد و ارتباط نزديك  پليس  با مردم  دانست .

كارشناسان حقوقي:
استناد به قانون مطبوعات در مورد جرايم اينترنتي درست نيست
دسترسي به اطلاعات از حقوق اساسي مردم است ولي از طريق ديگر دولت ها وظيفه دارند كه ملت را در مقابل اطلاعات غلط آگاه كنند لذا نبايد منكر شد كه برخي از سايت ها به جاي دادن اطلاعات به مردم يكسري مسائل مستهجن را در جامعه اشاعه مي دهند
ايسنا:يك وكيل دادگستري تأكيد كرد كه براي پيگيري و رسيدگي به جرايم اينترنتي نمي توان به قانون مطبوعات استناد كرد.
محسن قرايي، وكيل دادگستري در گفتگو با ايسنا اظهار داشت:براي پيگيري جرايم اينترنتي قانوني در كشور وجود ندارد و شوراي عالي توسعه قضايي قانوني را براي اين مسأله تهيه كرده است. در حال حاضر، با توجه به اهميت اينترنت در جامعه جهاني لازم است كه قوانين در كشور براي حمايت از اين فن و در خدمت جامعه انساني تصويب شود.
قرايي با اشاره به نبود دادگاه ويژه رسيدگي به جرايم اينترنتي اظهار داشت: به دليل نبود تعريف جرايم اينترنتي در قانون، اگر كسي از اين طريق مرتكب جرمي شود، شايد بتوان از قانون مجازات اسلامي استفاده كرد؛ ولي با توجه به اين كه در حقوق جزا اصل تفسير به نفع متهم، حاكم است؛ دادگاه ها اجازه ندارند موارد قانون مربوط به جزا را آنقدر وسيع تفسير كنند كه جرايم اينترنتي شامل اين قانون شود.
اين وكيل دادگستري عنوان كرد: مشكل آنجاست كه كساني كه از طريق اينترنت سايت ها را تخريب مي كنند و از اين طريق ميلياردها دلار زيان به شركت هاي خصوصي و دولتي در كشورهاي بزرگ جهان وارد مي شود؛ لذا ضروري است براي استفاده هر چه بهتر از اينترنت، قانوني مبسوط با كسب نظر از كارشناسان مربوطه تصويب شود.
اين وكيل دادگستري در خصوص استناد به قانون مطبوعات براي پيگيري جرايم اينترنتي، خاطرنشان كرد: از آنجا كه در مسائلي كه از طريق اينترنت منتشر مي شود، نويسنده و مديرمسئول مشخص نيست لذا نمي توان به قانون مطبوعات استناد كرد چون در مطبوعات مسئولان مشخص هستند؛ در حالي كه در اينترنت ممكن است كسي كه به نام او مقاله اي منتشر شده منكر شود.
اين حقوقدان گفت: در قانون اساسي اصل بر اين است كه دسترسي به اطلاعات از حقوق اساسي مردم است ولي از طريق ديگر دولت ها وظيفه دارند كه ملت را در مقابل اطلاعات غلط آگاه كنند لذا نبايد منكر شد كه برخي از سايت ها به جاي دادن اطلاعات به مردم يكسري مسائل مستهجن را در جامعه اشاعه مي دهند؛ منتهي اگر فيلترگذاري بهانه اي شود بر اين كه مردم را از برخي از اطلاعاتي دور كنند كه برخلاف سليقه  دولت، حزب يا گروه خاصي است و مانع از اشاعه يك نوع طرز تفكر باشد، با حق آزادي اشاعه انديشه منافات دارد.
يك وكيل ديگر دعوا نيز بر لزوم تدوين قوانين براي مقابله با جرائم اينترنتي تأكيد كرده و توسل به قوانين جنبي در برخورد با اين جرايم را غيرقانوني و غيرحقوقي دانست.
عليرضا حجت زاده افزود: در بعد قوانين داخلي و موضوعه يك كشور، براي ممنوعيت يا عدم ممنوعيت يك سايت، فيلتر گذاري كاملاً قانوني و مشروع است؛ همانطور كه در بعد اقتصادي دولت مي تواند ورود يك كالا را ممنوع كند.
اين وكيل دادگستري با بيان اين كه در هر جرم بايد عنصر قانوني جرم موجود باشد، گفت: وقتي در زمينه جرايم اينترنتي قانوني نداريم، اظهارنظر كردن در اين مورد بي فايده است و استناد به قوانين جنبي براي محكوميت اين سايت ها مغاير اصل قانوني بودن جرم و مجازات است.
وي تأكيد كرد: اگر براي محكوميت اين اعمال بر قوانين جنبي متوسل شويم اين كار باب مجازات هاي غيرقانوني را باز مي كند و با توجه به اين كه ۱۵ سال از تولد و گسترش اينترنت در دنيا مي گذرد؛ در ايران نيز با توجه به گذشت يك دهه از گسترش اينترنت، بايد خود را مجهز به تدوين قوانين مربوطه كنيم نه اين كه براي مجازات افعالي كه جرم بودن آنها محرز نيست، به قوانين جنبي متوسل شويم.

سهل يا سخت گيري در شيوه هاي پرورش فرزندان
والديني كه در انتظارات خود از رفتار فرزندانشان استواري و همساني در خور توجهي نشان مي دهند و در عين حال مهربان و گرم هستند و به عقايد فرزندانشان احترام مي گذارند فرزنداني كارآمد و متكي به خود به بار مي آورند
014455.jpg

بين كشورها و گروههاي اجتماعي مختلف به تفاوتهاي چشمگيري در زمينه شيوه هاي فرزندپروري برمي خوريم. در آمريكا حتي در ميان خانواده هاي طبقه متوسط هراز چندگاهي نوساناتي در نگرش افراد نسبت به مسايلي نظير آموزش آداب توالت رفتن، برنامه زماني تغذيه طفل، تغذيه با شيرمادر در مقابل استفاده از شيشه پستانك و سهل گيري در مقابل سخت گيري ديده مي شود. در سه دهه اول قرن ميلادي حاضر روشهاي فرزندپروري تا حدود زيادي خشن و خشك بودند. در آن زمان به والدين توصيه مي شد با بغل كردن كودك به هنگام گريه كردن او را لوس نكنند، طبق برنامه ثابتي به او غذا بدهند (اعم از اينكه گرسنه باشد يا نباشد)، و آداب توالت رفتن را در همان سال اول زندگي به او آموزش دهند. گفته مي شد كه كودك را بايد از مكيدن انگشت شست و لمس كردن آلت تناسلي اكيداً منع كرد. اين روش كاملاً خشك تا حدودي زير نفوذ مكتب رفتارگرايي بود. در اينجا هدف، بوجود آوردن عادت «خوب» و خاموش كردن عادات «بد» بود و هر چه والدين زودتر در اين مورد دست به كار مي شدند نتيجه بهتري عايد مي شد. اين ديدگاه عيني، كنترل شده، و غيرعاطفي در زمينه فرزندپروري به شكل مضحك و اغراق آميزي در نقل قول زير از جان واتسون، بنيان گذار مكتب رفتارگرايي، به خوبي نمايان است:
براي تربيت كودك شيوه معقولي وجود دارد. با بچه طوري رفتار كنيد كه گويي بزرگسال كم سن و سالي است. با نهايت دقت به او لباس بپوشانيد و حمامش كنيد.با او به شيوه اي عيني و با جديتي ملاطفت آميز رفتار كنيد.هرگز او را در آغوش نگيريد و روي زانوي خود ننشانيد. اگر ناچار شديد فقط در موقع شب بخير گفتن يك بار پيشاني او را ببوسيد. صبح هنگام با او دست بدهيد. اگر او موفقيت چشمگيري در يك كار دشوار از خود نشان داد، دستي بر سر و گوش او بكشيد.
بد نيست اين روش را آزمايش كنيد. ظرف يك هفته در خواهيد يافت كه چه آسان مي شود با بچه يك رفتار كاملاً جدي و در عين حال ملاطفت آميز داشت و آنگاه از روش احساساتي و آبكي خود كه قبلاً دنبال مي كرديد به شدت شرمنده خواهيد شد. (واتسون، ۱۹۲۸).
جاي ترديد است كه پدران و مادران زيادي اين شيوه خشك را به كار بسته باشند، اما در هر حال توصيه متخصصان آن زمان چنين بوده است.
در دهه ۱۹۴۰، شيوه هاي فرزندپروري با سهل گيري و انعطاف پذيري بيشتر دگرگون شد. در اين دهه نظريه هاي فرزندپروري زير نفوذ مكتب روانكاوي قرار گرفت، مكتبي كه در آن بر امنيت عاطفي كودك و زيانهاي ناشي از كنترل شديد تكانه هاي طبيعي او تأكيد مي شد.
تحت راهنمايي هاي دكتر بنيامين اسپاك به والدين توصيه شد كه از شم طبيعي خود پيروي كنند و از برنامه ريزي هاي انعطاف پذيري كه هم با نيازهاي خود آنان و هم با نيازهاي كودك سازگاري داشت استفاده كنند.
آموزش آداب توالت رفتن بايستي به زمان موكول شود (از اواسط دومين سال زندگي به بعد) كه كودك بتواند هدف چنين كاري را دريابد. افزون بر اين مكيدن انگشت شست يا لمس كردن آلت تناسلي نبايد چندان مايه نگراني باشد.
به نظر مي رسد در حال حاضر شاهد نوساني در جهت عكس هستيم. چنين مي نمايد كه امروزه والدين احساس مي كنند كه سهل گيري پاسخگوي مشكل آنها نيست. برخي از ويژگي هاي شيوه فعلي فرزندپروري آنها عبارتند از: كنترل در حد اعتدال، انضباط محكم و حتي توسل به تنبيه در صورت لزوم.
شكوفايي كودكان به رغم تنوع شيوه هاي فرزندپروري خود نشانه اي از قدرت انطباق پذيري آنها و گوياي اين واقعيت است كه روشهاي خاص فرزندپروري از اهميت كمتري برخوردارند تا نگرش بنيادي والدين.
كوشش براي يافتن ارتباط بين روشهاي فرزندپروري: نوع برنامه تغذيه، سن از شير گرفتن و آ موزش كنترل آداب توالت رفتن و ويژگيهاي شخصيتي بعدي چندان موفقيت آميز نبوده است.
اگرچه برمبناي روش هاي خاص فرزندپروري ممكن است نتوانيم ويژگي هاي شخصيتي بعدي را پيش بيني كنيم، اما شواهدي در دست است كه براساس آن مي توان گفت چه نوع رابطه اي بين كودك و والدينش به احساس اطمينان به نفس و كارايي در كودكان منجر مي شود. در يك سلسله بررسي ها، كودكان سه و چهار ساله در خانه و مهد كودك مورد مشاهده قرار گرفتند و آنها را بر پايه پنج معيار شايستگي مورد ارزيابي قرار دادند:
۱- خويشتنداري، ۲- تمايل به برخورداري توام با كنجكاوي و اشتياق در برابر موقعيتهاي جديد و دور از انتظار، ۳- سرزندگي، ۴- اتكا به خود، ۵-توانايي ابراز محبت به همبازي ها.
برپايه نمره هاي به دست آمده از اين ويژگي ها، سه گروه از كودكان براي مطالعه بيشتر انتخاب شدند.
شايسته ترين و رشد يافته ترين كودكان در گروه يك جاي گرفتند، اين كودكان در تمام زمينه هاي ياد شده بالاترين نمره ها را كسب كرده بودند. كودكان گروه دوم، در حد متوسط از اتكا به خويشتنداري بهره مند بودند، اما تا حدودي از موقعيتهاي جديد بيم داشتند و علاقه چنداني به آموزش با ساير كودكان از خود نشان نمي دادند. كودكان گروه سوم رشد نايافته تر از همه بچه ها بودند، بدين معنا كه ازنظر اتكا به خود و خويشتنداري نسبت به كودكان دو گروه قبل در سطح پايين تري قرار داشتند. اين كودكان به شدت متكي به كمك بزرگترها بودند و از موقعيتهاي جديد كناره مي گرفتند.
پژوهشگر آنگاه به بررسي شيوه هاي فرزند پروري والدين پرداخت و براي اين منظور با آنان مصاحبه كرد و برخورد آنها را با كودكان در محيط خانه مورد مشاهده قرار داد.
پژوهشگر توجه خود را به چهار بعد از ابعاد والد- فرزند متمركز ساخت:
۱) كنترل- والدين تا چه اندازه سعي دارند در فعاليتهاي كودكان دخالت كنند، و تا چه حد مي كوشند كه وابستگي يا پرخاشگري كودكان خود را مطابق با معيارهاي خود تغيير دهند. ۲) توقع رشديافتگي- فشارهايي كه به كودك وارد مي آيد تا عملكرد او با ميزان توانايي وي همگام باشد ۳) وضوح ارتباط بين كودك و والدين- ميزان توانايي والدين در توضيح دلايل خود به هنگام اطاعت طلبيدن از كودك و ميزان توجه آنها به عقايد و احساسات كودك ۴)فرزندنوازي، ميزان محبت و عطوفتي كه والدين نسبت به فرزندشان از خود نشان مي دهند و لذت بردن از پيشرفت فرزندشان.
در شكل مي بينيد كه والدين كودكان شايسته و رشديافته (گروه ۱) بالاترين نمره ها را در هر چهار بعد ياد شده كسب كرده اند. اين والدين مهربان و پر حرارتند و ارتباط خوبي با فرزندانشان برقرار مي كنند. اين افراد در عين حال كه براي عقايد فرزندانشان احترام قائلند، در مورد رفتارهايي كه براي فرزند خود مناسب مي دانند به طور كلي پيگيرانه و خالي از ابهام عمل مي كنند.
كودكاني كه از لحاظ اتكا به خود و خويشتنداري در سطح متوسط ولي تا حدودي گوشه گير و بي اعتماد نسبت به ديگران بودند (گروه ۲)، والديني داشتند كه تا حدود زيادي اهل كنترل بودند ليكن رفتاري چندان گرم و با محبت با فرزندانشان نداشتند.
والدين رشد نايافته ترين كودكان (گروه ۳)، نسبت به فرزندانشان محبت نشان مي دادند، اما چندان در بند كنترل آنها يا برقراري ارتباط با آنها نبودند و انتظارات زيادي از آنها نداشتند. اين قبيل والدين معمولاً فاقد كارايي و سازمان دهي در امور خانه خود هستند و در تعيين ضوابط، تشويق و تنبيه و ارائه پاداش سهل انگاري نشان مي دهند.
در مطالعات بعدي، پژوهشگر به شيوه معكوس وارد عمل شد، بدين معنا كه ابتدا والديني با مشخصات يادشده انتخاب كرد و سپس به بررسي رفتار فرزندان پيش دبستاني آنها پرداخت. گرچه نتايج حاصل مفصل تر از آن است كه بتوانيم در اينجا بازگو كنيم، اما مي توان به برخي نتايج عمومي اين بررسي اشاره كرد.
- والديني كه در انتظارات خود از رفتار فرزندانشان استواري و همساني در خور توجهي نشان مي دهند و در عين حال مهربان و گرم هستند و به عقايد فرزندانشان احترام مي گذارند فرزنداني كارآمد و متكي به خود به بار مي آورند.
- والديني كه رفتار فرزندانشان را زياده از حد كنترل مي كنند و بيشتر به فكر برآورده ساختن نيازهاي خود هستند تا نيازهاي فرزندانشان، كودكاني مي پرورانند كه اگرچه تا حدود زيادي خويشتندارند، اما در برخورداري خود با موقعيت ها يا يا افراد جديد از احساس امنيت و اطمينان به نفس كافي برخوردار نيستند.
014450.jpg

- والدين سهل انگاري كه نه رفتار مسئولانه كودكانشان را مورد تشويق قرار مي دهند و نه رفتار ناپخته را منع مي كنند، كودكاني بار مي  آورند كه از لحاظ خويشتنداري و اتكا به خود در پايين ترين سطح قرار دارند.
خلاصه كلام آنكه به نظر مي رسد كارايي و اطمينان به خود در كودكان به بهترين وجه رشد مي كند كه در خانواده هاي گرم و نوازشگر پرورش مي يابند؛ خانواده هايي كه در آنها رفتار مسئولانه را پاداش مي دهند و همراه با آن فعاليتهاي مستقل و تصميم گيري را نيز تشويق مي كنند.(بومريند، ۱۹۷۲)
حميده لمسه چي
كارشناس روانشناسي
منابع:
كتاب زمينه روانشناسي
ريتال. اتكينسون
ريچارد س. اتكينسون
ارنست ر. هيلگارد

اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |