پنج شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۵۶
اقتصاد تايوان در سراشيبي
اقتصاد تايوان نسبت به شيوع سارس بسيار آسيب پذير است.
كاهش هزينه هاي مصرف كنندگان، كاهش سرمايه گذاري و كاهش تجارت همه و همه منجر به نزول رشد اقتصادي تايوان در سه ماه اول سال جاري و رسيدن آن به پايين ترين ميزان در يك سال گذشته شده است.
به گزارش بلومبرگ رشد اقتصادي تايوان در سه ماه ابتدايي سال جاري به ۲/۳ درصد رسيد. اين در حالي است كه اين ميزان در سه ماه پاياني سال ۲۰۰۲ به ۲/۴ درصد مي رسيد. به علت مشكلات ناشي از شيوع سارس دولت اين كشور نيز پيش بيني رشد اقتصادي خود را از ۷/۳ درصد در سال جاري به ۹/۲ درصد كاهش داد.
در ابتداي سال تهديدات و جنگ عليه عراق به تقاضاي جهاني براي كالاها ضربه زد و متعاقب آن تقاضا براي تلفن هاي موبايل و دستگاه هاي الكترونيك ساخته شده توسط كمپاني هاي بنكيو و كمپك با كاهش چشمگيري مواجه شد. پس از جنگ نيز كه همگان در انتظار بهبود اوضاع بودند، گسترش سارس، بهبود اوضاع اقتصادي را تحت الشعاع قرار داد. يكي از مقامات دولتي تايوان با اشاره به عواقب گسترش اين بيماري در رشد اقتصادي اين كشور گفت: در صورتي كه خطر سارس تا بعد از ماه ژوئن ادامه پيدا كند ما بار ديگر پيش بيني رشد اقتصادي براي سال جاري را كاهش خواهيم داد.
سارس تاكنون بيش از ۷ هزار و هفتصد نفر را در سراسر جهان مبتلا كرده و بيش از ۶۰۰ نفر را به هلاكت رسانده است. تايوان پس از چين و هنگ كنگ با ۲۷۴ مورد ابتلا سومين كشور درگير با سارس درجهان است.
اگرچه اين ميزان ۱۰ درصد مبتلايان سارس در پكن است اما اين تعداد مبتلا نيز كافي است تا سرمايه گذاران را از جزيره و خريداران را از فروشگاه ها دور نگه دارد.
دولت انتظار دارد هزينه هاي مصرف كنندگان در سه ماه دوم سال جاري 
۱/۱ درصد كاهش يابد كه اين ميزان كاهش ميزان رشد اقتصادي را در سه ماه دوم از ۱/۳ درصد پيش بيني قبلي كاهش و به ۲/۱ درصد برساند.
كمپاني كمپك كه يكي از مهمترين سازندگان قطعات موبايل براي شركت هاي نوكيا، زيمنس و برخي شركت هاي آسيايي است براي سه ماه دوم سال ۲۰۰۳ كاهش فروش پيش بيني كرد كه كارشناسان اين امر را عمدتاً ناشي از كاهش تقاضا براي موبايل درچين به علت گسترش سارس مي دانند.
بنكيو نيز كه بزرگترين سازنده موبايل تايوان به شمار مي رود در ماه مارس پيش بيني كرد كه ميزان فروش اين شركت در سال جاري افزايش نخواهد يافت. شركت اينتل هم از تأثيرات شديد سارس بر فروش اين شركت در ماه هاي آتي خبر داد.
اما برخلاف اين روند، صادرات تايوان در ماه آوريل ۶/۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش و در ماه مارس صادرات اين كشور ۱۰ درصد رشد داشته است. كارشناسان معتقدند رشد صادرات تايوان در ماه مه چندان اميدواركننده نخواهد بود. چين و هنگ كنگ، اولين مقصد صادراتي كالاهاي تايواني بوده و بيش از ۹۰ درصد صادرات تايواني ها را جذب مي كنند. اين در حالي است كه تقاضا در چين و هنگ كنگ به دليل گسترش سارس شديداً كاهش يافته است.
سرمايه گذاران تايواني نيز چندان تمايلي به سرمايه گذاري در اين جزيره ندارند و بيشتر تمايل دارند در نقاط ديگر سرمايه گذاري كنند. به طوري كه سرمايه گذاري كمپاني هاي تايواني در چين در سه ماه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل بيش از يكصد درصد افزايش يافته و به يك ميليارد و يكصد ميليون دلار رسيد. در نتيجه هر كجا كه سرمايه گذاري بيشتري انجام شود شغل بيشتر ايجاد مي شود. بنابراين گزارش نرخ بيكاري در تايوان در حال حاضر به ۲/۵ درصد مي رسد. ركورد بيكاري در تايوان مربوط به ژانويه سال ۲۰۰۲ و به ميزان ۴/۵ درصد بوده است.
ميزان فروش در تايوان در ماه هاي اخير شديداً كاهش يافته به گونه اي كه ۳۰ تا ۴۰ درصد از ميزان مبادلات كوچك بازرگاني كاهش يافته است. شركت هاي خارجي شاغل در تايوان بيشتر مديران خود را از اين كشور فراخوانده اند، به گونه اي كه شركت خودروسازي تويوتا از مديران خود در اين جزيره ۲۳ ميليون نفري خواسته هرچه سريع تر تايوان را ترك كنند. تايوان اگرچه كمتر از چين و هنگ كنگ اما به هر شكل با مشكلات مربوط به سارس دست به گريبان است. دولتمردان اين كشور نيز در تلاشند تا هرچه زودتر سارس را ريشه كن كرده و بتوانند به پيش بيني هاي قبلي خود دست يابند.

بين الملل
آب و كشاورزي
اقتصاد
انرژي
بازار
رويداد
گزارش
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بازار  |  بين الملل  |  رويداد  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |