اگر مختصر تفاهمي بين قواي سه گانه كشور وجود داشته باشد و دوگانگي موجود سياسي كه ميان قوا جدايي انداخته و آنها را از يكديگر منفك كرده است از بين برود اميدي هست كه كميسيون بتواند از سازوكار قانوني براي ضمانت اجراي مصوبات خود استفاده كند
زهرا ابراهيمي
كميسيون اصل ۹۰ كه در پنج دوره گذشته مجلس شوراي اسلامي يكي از كميسيون هاي ثابت بود در اوايل تشكيل مجلس ششم با خطر انحلال روبه رو شد. زيرا فقط دو نفر كانديداي عضويت در اين كميسيون بودند، ولي مجلس چاره اي نداشت جز اينكه ۱۵ نماينده را وادار به عضويت در اين كميسيون كند. كساني كه نمي خواستند جزو اين ۱۵ نفر باشند راه حلي انديشيده و طرح هاي انحلال كميسيون و سپردن وظايف آن به ديگر كميسيون ها را تقديم مجلس كردند، اما اين طرح ها به تصويب نرسيدند. مشكل تشكيل نشدن كميسيون اصل ۹۰ در ابتداي مجلس ششم، كم كم شكل حادتري به خود مي گرفت كه سران اصلي ترين گروه سياسي حاضر در مجلس، تصميم گرفتند كه خودشان اين مشكل را حل كنند. به همين جهت چهار نفر از اصلي ترين اعضاي حزب مشاركت (رضا خاتمي، محمد نعيمي پور، علي شكوري راد و علي تابش) از عضويت در ديگر كميسيون ها استعفا كرده و به كميسيون اصل ۹۰ پيوستند و آن را از انحلال رهايي دادند. اين چهار نفر عضو هيأت رئيسه مجلس نيز بودند.
شروع به كار كميسيون مصادف بود با زمان بستن مطبوعات و دستگيري تعدادي از روزنامه نگاران، نخستين شكايت واصله به اين كميسيون از سوي خانواده هاي اين زندانيان بود. مجلس ششم كه با شعار اصلاحات سياسي تشكيل شده بود بلافاصله براي بررسي اين شكايات كميته اي در كميسيون اصل ۹۰ تشكيل داد. اين شكايات بهانه اي شد كه اعضاي كميسيون از قوه قضاييه بخواهند تا زمينه ديدار آنها را با زندانيان فراهم كند. در چند نوبت ديدار انجام شد و گزارش آن در اختيار رسانه هاي گروهي قرار گرفت. نقش محمد دادفر نماينده اي كه براي نخستين بار وارد مجلس شده بود به عنوان مخبر كميسيون در ارائه گزارش فعاليت هاي كميسيون تأثير زيادي بر تثبيت جايگاه آن داشت. نخستين گزارشي كه از سوي كميسيون اصل ۹۰ در طول پنج دوره مجلس تهيه و در جلسه علني خوانده شد، مربوط به شكايت خانواده هاي همين روزنامه نگاران بود. كم كم كميسيون اصل ۹۰ جايگاه اصلي خود را در مجلس پيدا كرد و به عنوان فعال ترين كميسيون شناخته شد، تا جايي كه رئيس جمهور نيز پرونده موارد نقض و يا عدم اجراي قانون اساسي را براي بررسي به اين كميسيون ارسال كرد.
جديت كميسيون در رسيدگي به پرونده مطبوعات و روزنامه نگاران،طرح شكايات مردمي به آن را افزايش داد. شكايت خانواده هاي مقتولين قتل هاي زنجيره اي، شكايت ملي مذهبي ها، شكايت نهضت آزادي ايران، شكايت دانشجويان از حوادث كوي دانشگاه و برخوردهاي ديگر با جنبش دانشجويي، شكايت خانواده سيامك پورزند، شكايت خانواده هاشم آقاجري و...
در كنار طرح شكايت هاي سياسي، پرونده هاي شكايت اقتصادي كه مهم ترين آن مربوط به شركت ايران مارين سرويس بود نيز در كميسيون مطرح شد. هرچند كه با تيره شدن روابط مجلس و قوه قضاييه، پرونده هاي مزبور هيچ كدام به سرنوشت نهايي نرسيدند و اكنون كميسيون به جز تهيه گزارشات مربوط به هريك از اين پرونده ها، كار ديگري از دستش ساخته نيست. تازه خواندن اين گزارش ها از تريبون مجلس نيز با مشكلات و موانع داخل مجلس روبه رو شده و بعضي از آنها امكان خوانده شدن از پشت تريبون مجلس را نيز نيافتند. با گذشت سه سال از كار مجلس سرنوشت مصوبات كميسيون اصل ۹۰ نيز همانند برخي از مصوبات مجلس شده است، همانطور كه طرح ها و لوايح مهم مورد نظر نمايندگان با مشكلاتي براي قانوني شدن روبه رو شده اند، كميسيون اصل ۹۰ نيز در مورد رسيدگي به شكايات و به نتيجه رساندن آنها با بن بست مواجه شده است. به جرأت مي توان گفت حسين انصاري راد كه تنها نماينده متقاضي عضويت در كميسيون اصل ۹۰ به عنوان كميسيون اصلي مورد نظر خود بود (نفر دوم اين كميسيون را به عنوان كميسيون فرعي انتخاب كرده بود)، در حال حاضر به پاي ثابت و فعال بررسي پرونده ها تبديل شده است. او كه طي سه سال گذشته همواره رياست كميسيون را برعهده داشته است توانسته در كنار اعضاي هيأت رئيسه كميسيون كه اغلب آنها وابسته به جناح اقليت مجلس هستند كار پرونده ها را تا رسيدن به مرحله تهيه گزارش به پيش برد. چهار عضو بانفوذ جبهه مشاركت در كميسيون اصل ۹۰ نقشي حاشيه اي و در سايه را برعهده گرفته اند و ساير اعضا انگيزه خود را از دست داده اند. در آستانه آغاز آخرين سال دوره ششم مجلس به سراغ «حسين انصاري راد» رفتيم تا به بازخواني عملكرد كميسيون اصل ۹۰ به ويژه در شرايط جديد بپردازيم:
• • •
• آقاي انصاري راد كميسيون اصل ۹۰ در دوره هاي گذشته كميسيوني ساكت و در حاشيه كار مجلس بود اما در مجلس ششم، اين كميسيون جاي خود را در متن فعاليت هاي آن يافته است. فكر مي كنيد علت اين جابه جايي نقش چيست و ريشه هاي آن در كجا قرار دارد؟
|
|
كميسيون در ذات خود به مقتضاي مفهوم اصل ۹۰ قانون اساسي كه مي گويد: «هر كس شكايتي از «طرز كار» قواي سه گانه دارد مي تواند شكايت خود را كتباً به مجلس عرضه كند، مجلس موظف است به اين شكايات رسيدگي كرده و پاسخ كافي بدهد و در صورتي كه مسئله مربوط به عموم باشد آن را به اطلاع عامه برساند» اهميت خاصي دارد. هرچند كه بعضي آقايان به ويژه در قوه قضاييه در مورد كلمه «طرز كار» بحث دارند. آنها معتقدند «طرز كار» امري كلي است و ربطي به كار قاضي يا دادگاه ندارد حتي گاهي مراد از طرز كار قوه قضائيه را امور مالي، پرسنلي و اداري آن مطرح مي كنند. اين نظر را بعضي مقامات قوه قضاييه كتباً نيز به كميسيون اصل ۹۰ اعلام كرده اند، در حالي كه طبق قانون اساسي كار قوه قضاييه امري قضايي است و حوزه مسئوليت اصلي اين قوه دادگاه ها هستند. در قانون اساسي وظايف قوه قضاييه شمارش شده كه اصلي ترين آن رسيدگي به تظلمات، شكايات و رفع خصومت هاست. در مذاكرات مجلس خبرگان قانون اساسي هم ثبت است كه در مورد «طرز كار» بحث هايي صورت گرفته است از جمله آيت الله جعفر سبحاني از مدرسين فعلي حوزه علميه قم مطرح مي كند كه آيا شكايت از طرز كار سه قوه شامل شكايت از قضات، نمايندگان مجلس و رئيس جمهور نيز مي شود يا خير؟ شهيد بهشتي نايب رئيس وقت مجلس خبرگان در پاسخ به اين سوال مي گويد كه بله شامل اين موارد نيز مي شود. شهيد بهشتي درخواست مي كند كه اگر نمايندگان پيشنهادي در اين مورد دارند بدهند تا عبارت رساتر شود. هرچند كه خودش معتقد است كلمات «طرز كار» بسيار رسا هستند. بر همين اساس رأي گيري شده و اصل ۹۰ تصويب مي شود.
اينكه چرا در گذشته كميسيون اصل ۹۰ از جايگاهي شبيه آنچه كه در مجلس ششم وجود دارد برخوردار نبوده اين است كه در گذشته تفكيك قوا به شكلي كه اكنون وجود دارد نبوده است. يعني قواي قضاييه و مقننه و مجريه در حقيقت يك قوه محسوب مي شدند و از يك سياست پيروي مي كردند، و بيش از آنكه در اداره كشور نگاه حقوقي و قانوني و قضايي باشد نگاه سياسي وجود داشت و جايي كه مسائل جدي مطرح مي شد بين اين سه قوه اختلافي نبوده و موضوع به صورت ويژه حل و فصل مي شد. شكايات مردم از يك قوه هم در مراكز عالي و مراتب بالاي آن قوه به شكل كامل رسيدگي نمي شد. آمار نشان مي دهد كه شكايات به كميسيون اصل ۹۰ از همان سال هاي ۵۹ وجود داشته و بيشترين آن مربوط به شكايت از طرز كار قوه قضاييه بوده است. اما رسيدگي به اين شكايات به صورتي كه برخوردي انجام و مسئول قضايي به خاطر تخلف و يا سهل انگاري مورد پيگرد قرار گيرد و يا حداقل موضع گيري جدي شود وجود نداشته است. فقط در زمان آقاي فهيم كرماني پيگيري هاي وي باعث شد جايگاه كميسيون اصل ۹۰ تثبيت شود هرچند كه خود او دچار مشكلات شد و پس از خروج از مجلس برحسب اطلاعاتي كه دارم كلاً از عرصه سياسي بيرون رفت. بعد از فهيم كرماني هم رسيدگي به شكايات در كميسيون اصل ۹۰ به صورت جزيي و بسيار محدود انجام مي گرفت.
در مجلس ششم، تفكيك واقعي و جدي بين وظايف قوا به وجود آمد، قواي مقننه و مجريه مخصوصاً مجلس به لحاظ تفكر، نگاه سياسي، حقوق و قانوني متفاوت از قوه قضاييه بودند. طبعاً به همين دليل مسائل در سطح عالي مطرح شده و كميسيون در چارچوب وظايف و اختيارات بسيار مهم و گسترده اي كه دارد به مشكلات واصله رسيدگي كرده است. هيچ گونه تبعيضي نيز در رسيدگي به شكايات وجود نداشته است، شكايت از رئيس جمهور نيز در كميسيون مطرح و مورد بحث قرار گرفته است. شكايت از مقامات عالي و بعضي اعضاي مهم هيأت رئيسه مجلس، شكايت از قوه قضاييه در حساس ترين مسائل نظير بستن مطبوعات، زندانيان روزنامه نگار، شكايت حقوقدانان، شكايت شركت هاي مهم و حساس اقتصادي، شكايت از وزارت اطلاعات و ساير سازمان هاي ديگر و شكايت بعضي خانقاه ها و صوفيه، ارامنه و ساير اقليت هاي مذهبي نيز در كميسيون مطرح و رسيدگي شده اند.
• آمار شكاياتي كه طي سه سال گذشته به اين كميسيون رسيده چقدر است و به نظر شما چه راهكاري براي كاهش مشكلاتي كه منجر به شكايت از طرز كار قواي سه گانه مي شود وجود دارد؟
طبق آمار يك سال قبل، كل شكايات رسيده به كميسيون اصل ۹۰ در مجلس ششم نسبت به دوره پنجم بيش از دو برابر شده است. كثرت شكايات ناشي از آن است كه مقامات و مراجع مربوطه كه مسئول مستقيم رسيدگي به اين شكايت ها هستند به درستي كار خود را انجام نمي دهند، يعني ضعف مديريت در هر سه قوه موجب عدم رضايت مردم است. اگر بخواهيم سطح اين شكايات را به طور اصولي كاهش دهيم بايد مطمئن شويم كه مديريت كشور نقش خود را به صورت دقيق انجام داده و توانسته است اعتماد مردم را جلب كند. با وضعيت و شرايط فعلي هم راهش اين است كه قواي مجريه و قضاييه با كميسيون اصل ۹۰ همراه شوند و در چارچوب مفاد اصل ۹۰ قانون اساسي و آيين نامه اجرايي آن عمل كنند. من مطمئن هستم اگر چنين همراهي اي صورت گيرد ظرف مدت كوتاهي شكايات كاهش خواهند يافت.
• به نظر شما مهم ترين گزارشات كميسيون اصل ۹۰ چه بوده و آيا اين گزارش ها به سرانجامي كه كميسيون مي خواست رسيده اند يا خير؟
معمولاً مهم ترين گزارش هايي كه از سوي كميسيون اصل ۹۰ تهيه شده در جلسات علني مجلس هم خوانده مي شوند. يكي از اين گزارش ها مربوط به مطبوعات و روزنامه نگاران زنداني و بخش ديگر مربوط به ملي مذهبي هاي بازداشت شده بوده است و در عين حال گزارشي كه بيش از همه سروصدا كرد مربوط به شكايت دبير كل نهضت آزادي بود كه كميسيون با دقت آن را بررسي كرد و گزارش آن را به اطلاع مردم رساند.
گزارش مهم بعدي مربوط به شركت ايران مارين سرويس بود كه مستقيماً به وزارت اطلاعات و سازمان تعزيرات حكومتي برمي گشت كه با درايت و توانايي حقوقي، كميسيون اين مسئوليت را به اتمام رساند و گزارش آن را براي مقامات مسئول فرستاد.
• آيا ضمانت اجرايي قانوني براي مصوبات كميسيون اصل ۹۰ وجود دارد و يا اينكه اين گزارشات بدون نتيجه مي مانند؟
ضمانت اجرايي واقعي قوانين، به سلامت و درستي كار در كل مديريت كشور برمي گردد. اگر در كنار تفكيك قوا، هماهنگي لازم بين آنها در اداره امور كشور به صورت قانوني نيز وجود داشته باشد و رابطه مديريت كشور با ملت رابطه اي طبيعي و واقعي بوده و همه امور براساس خواست، اراده و مصالح مردم انجام شود، كميسيون اصل ۹۰ سازوكار كافي براي مصوبات خود دارد. اما در شرايط كنوني اگر مختصر تفاهمي بين قواي سه گانه كشور وجود داشته باشد و دوگانگي موجود سياسي كه ميان قوا جدايي انداخته و آنها را از يكديگر منفك كرده است از بين برود اميدي هست كه كميسيون بتواند از سازوكار قانوني براي ضمانت اجراي مصوبات خود استفاده كند. ولي متأسفانه به دليل عدم وجود چنين شرايطي كارها به صورت معمول به نتيجه كامل و نهايي نمي رسد و در مسائل اصلي و مهم تقريباً به طور كلي هيچ گزارشي به سرانجام نرسيده است. البته كميسيون گزارش ها را براي اطلاع عموم مردم در جلسه علني مي خواند و در حقيقت به افكار عمومي به عنوان تكيه گاه اصلي كارهاي خود مي نگرد ضمن اينكه مصوبات كميسيون طبق مقررات به قوه قضاييه ارجاع مي شوند و دادگاه هاي صالحه و بيشتر دادگاه انتظامي قضات موظفند بدون نوبت به اين شكايات رسيدگي و حكم صادر كنند. ما تاكنون در مواردي كه شكايات را ارجاع داده ايم به نتيجه نرسيده اند. علت آن هم روشن است، اختلافاتي كه به صورت اصولي بين مجلس و قوه قضاييه وجود دارد مانع از انجام اين كار است.
• پرونده شكايت خانواده هاي مقتولين قتل هاي زنجيره اي، سيامك پورزند و دانشجويان به چه سرنوشتي دچار شده اند؟
پرونده سيامك پورزند تا آنجا كه خود ايشان مدعي بود و جايي هم براي پيگيري داشت مورد رسيدگي قرار گرفت ولي بعداً پورزند با دادگاه به نوعي توافق دست يافت و لذا ديگر محلي براي ورود كميسيون به اين پرونده نبود. شكايت دانشجويان نيز كماكان در حال بررسي است. مكاتبات ما با قوه قضاييه تا امروز نيز ادامه داشته هرچند كه به صورت اصولي در مورد اين پرونده به نتيجه اي نرسيديم. در مورد شكايت اولياي دم قتل هاي زنجيره اي، تمام مسائل با حضور آنان در كميسيون رسيدگي شد ولي در نهايت ادامه آن مقدور نبود.
• آخرين گزارشي كه كميسيون اصل ۹۰ به جلسه علني مجلس تقديم كرد، مربوط به شكايت ابراهيم يزدي بود كه باعث بروز تنش هايي در آن جلسه گرديد، اخيراً احكام سنگيني براي متهمان ملي مذهبي صادر شده است. نظر شما در اين خصوص چيست؟
بعد از خوانده شدن گزارش از بعضي مقامات قضايي شنيدم كه گفتند به زودي جواب گزارش را مي دهيم. من انتظار داشتم كه آقايان، گزارش مجلس را بررسي و تحليل كرده و براساس موازين قضايي، به ما پاسخي منطقي دهند. علي الظاهر تاكنون به چنين جوابي نرسيده ايم و به نظر مي رسد اعلام احكام زنداني متهماني كه به كميسيون شكايت كرده بودند پاسخي به گزارش كميسيون اصل ۹۰ بوده است.
• با اين حساب گزارش كميسيون اصل ۹۰ نه تنها مشكل متهمان را حل نكرد بلكه نتيجه عكس آن حاصل شد؟
بعضي مقامات قضايي صراحتاً گفته اند كه مسائل به صورت بينابيني و در گفت وگوهاي خاص بهتر قابل حل هستند تا به صورتي كه كميسيون اصل ۹۰ اعلام موضع رسمي و علني كند و بخواهد براساس آن هم منتظر نتيجه باشد. اما آنچه آقايان مي گويند با آنچه كه مجلس به دنبال آن است متفاوت است. آقايان مايلند در همان جايي كه قرار دارند و با همان ديد خود با مسائل برخورد كنند. يعني در روند سخت گيري ها و محدوديت ها مجلس هم در يك گفت وگو امتيازي بدهد و امتيازي هم در تخفيف احكام بگيرد، اگر غرض، تخفيف گرفتن باشد درست است اين سير بايد طي شود و ما هم وارد گفت وگوهاي دوطرفه شويم، زيرا نتايج موردي و جزيي از اين طريق بهتر حاصل مي شوند. هرچند كه اين امر نيز مطلق نيست مثلاً در جريان پرونده هاشم آقاجري دوستان و برادران با حسن نيت و انعطافي كه نشان دادند براي اينكه گزارش خوانده نشود به دنبال تخفيف در پرونده آقاجري بودند ولي تاكنون همانطور كه ملاحظه كرده ايد بهاي سنگين تري مثل نقض صريح قانون و شكستن قسم را پرداخت كرده ايم و در عين حال نتيجه اي هم حاصل نشده است. آخرين خبر از همسر آقاجري و خود دكتر اين است كه آنها تمايل دارند گزارش خوانده شود.
منظور اصلي كميسيون اصل ،۹۰ مجلس و اصلاح طلبان اين است كه همه قوا در چارچوب قانون اساسي و قوانين جاري و بر اساس ضوابط و معيارهاي مقبول و پذيرفته شده جامعه حقوقدانان عمل كنيم. اينكه قوه قضاييه و يا بخشي از آن با نگاه خاص خود، مسائل حقوقي را مورد تجزيه و تحليل قرار دهند و استنباطي را مطرح كنند كه جامعه حقوقدانان كشور آن را قبول ندارد، درست نيست.
• تاريخ فعاليت نهضت آزادي در قبل و بعد از انقلاب نشان دهنده مشي سياسي آنها بوده و هست. آنها هيچ گاه اقدام مسلحانه را حتي در زمان شاه نيز تجويز نكردند، حتي فردي مانند مهندس عزت الله سحابي گفته است كه تصوري جز نظام جمهوري اسلامي را نداشته است. اعضاي نهضت آزادي پس از انقلاب از سوي حضرت امام عهده دار امور كشور هم شدند شما كه پرونده قضايي اين گروه را بررسي كرده ايد فكر مي كنيد چرا اين نوع برخوردها با آنها صورت مي گيرد؟
اگر قرار است قانون احزاب همانطور كه قانون اساسي مي گويد در كشور و جامعه تحقق يافته و عملي شود و حزبي هم وجود داشته باشد كه مسائل را بر اساس تحليل هاي خود بررسي و اعلام موضع كند، به نظر من منطقي تر و مسالمت جوتر از نهضت آزادي نيست، وقتي نتوان حزبي مثل نهضت آزادي را تحمل كرد ديگر بحث از آزادي احزاب معنا ندارد. اگر قرار باشد فعاليت آنها را ضد امنيت ملي كشور بدانيم معناي آن اين است كه قدرت تحمل مخالف را نداريم.
• احكام صادره عليه ملي مذهبي ها چه تأثيري بر تعاملات سياسي ايران با كشورهاي ديگر خواهد گذاشت؟
مسلماً جمهوري اسلامي ايران از نظر رعايت حقوق بشر با مشكلاتي در سازمان هاي حقوق بشري مواجه شده و به اعتبار آن خدشه وارد مي شود. جناح مخالف خود را از اداره كشور با شيوه هاي معمول، قانوني و تدبير سياسي ناتوان مي داند و چنانكه نشان داده پايگاهي جز اعمال قدرت براي دوام و بقاي خود نمي بيند. در حالي كه اگر براي اداره كشور از شيوه هاي سياسي و تدبير درست و برنامه هاي معقول در بخش هاي مختلف استفاده كنند و بخواهد كشور را در چارچوب آن برنامه ها اداره كند احتياجي به اين نوع اعمال قدرت ندارند.