به دليل نبود درك كامل از تأثيرگذاري ميراث فرهنگي مسئولان برخورد شايسته اي در حفظ اين سرمايه هاي ملي نداشته اند
بحث تشكيل يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي با موانعي روبه رو شده است
مينا شهني
«به سهم خود هنوز نتوانسته ام هيچ اقدام شايسته اي براي كشورم انجام دهم.» اين جمله را «سيدمحمد بهشتي» رئيس سازمان ميراث فرهنگي كشور چندي پيش بر زبان آورد. «سيدمحمد بهشتي» چند سال است كه رياست ميراث فرهنگي كشور را عهده دار است و پس از سال ها حرفي زد كه حكم آب پاكي داشت، روي دست مردم. بهشتي گفت هنوز سهمش را نپرداخته است. سال ها از رياست او مي گذرد و همه انتظار دارند اتفاق مهمي در ميراث فرهنگي كشور رخ بدهد.
وي پيش از رياست سازمان ميراث فرهنگي كشور مديريت بنياد سينمايي فارابي را برعهده داشته و اتفاقاً به نظر بسياري از صاحبنظران در شناساندن سينماي ايران به جهان موفق بوده تا آنجا كه پس از رفتنش از بنياد فارابي نگراني براي جايگاه بنياد پشت سرش باقي ماند. اكنون، بهشتي، امسال را سال ويژه اي براي ميراث فرهنگي كشور قلمداد كرده است، زيرا به اعتقاد وي ميوه بسياري از فعاليت هاي سال گذشته، امسال به بهره برداري مي رسد. چندي پيش او در نشست سالانه مديران سازمان ميراث فرهنگي كشور در بابلسر با اشاره به تشكيل وزارت ميراث فرهنگي و گردشگري، سال ۸۲ را سال بسيار مهمي براي ميراث فرهنگي كشور توصيف كرده و معتقد است: لايحه تشكيل وزارت ميراث فرهنگي و گردشگري در مجلس شوراي اسلامي مطرح شده است كه بررسي و تصويب آن در سال جاري مي تواند باعث ارتقاي جايگاه ميراث فرهنگي كشور شود. بهشتي در بخش ديگري از سخنانش ميوه درخت سازمان ميراث فرهنگي كشور را پژوهش ذكر كرده و خطاب به مديران سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرده: «بايد در اين سال علاوه بر حفظ و احياي بناهاي تاريخي، چهره اي پژوهشي از بخش ميراث فرهنگي كشور به نمايش بگذاريم.» او كه ميزان تخريب آثار تاريخي كشور در ۵۰ سال اخير را صدها برابر تخريب ناشي از حمله مغول ها به ايران مي داند مي گويد: «ما بيش از آنكه به تشديد مجازات هاي قانوني براي مقابله با غارت و تخريب ميراث فرهنگي محتاج باشيم به تغيير ذهنيت مديريت كشور در مواجهه با اين امر نياز داريم.» و مي افزايد: «با وجود همين قوانين حفاظتي برخي از قضات محترم قوه قضاييه در صدور حكم مجازات براي متخلفان اين حوزه به حداقل مجازات اكتفا مي كنند و برخي ديگر اصلاً اين گونه تخلفات را جرم نمي دانند. متأسفانه نيروي انتظامي هم نسبت به تعقيب اين گونه مجرمان خيلي جدي عمل نمي كند.»
بهشتي با صراحت به تدوين آيين نامه حفاظت از آثار تاريخي كه اخيراً تصويب و ابلاغ شده مي پردازد و تكليف دستگاه هاي مختلف و روش هاي قانوني نيز در اين خصوص را روشن اعلام مي كند. به اعتقاد وي تغيير ذهنيت و نگرش در مديريت كشور مي تواند راهگشاي حل برخي مشكلات در زمينه ميراث فرهنگي باشد. در حالي كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي انزوا و حاشيه نشيني سازمان ميراث فرهنگي در سال هاي پس از انقلاب را مطرح مي كند، معتقد است: «در سال هاي اخير تلاش زيادي شده تا سازمان ميراث فرهنگي از حاشيه به متن و از سايه به آفتاب آورده شود، جايگاه ميراث، را رفعت بيشتري دهند و اين تلاش بيش از هر چيزي، عزم دروني خود سازمان بوده است، نه عزم دولت؛ بنابراين ديگران ناگزير از توجه به سازمان شده اند.»
|
|
نكته جالب اينكه بهشتي در بخشي از سخنان خود به تلاش سازمان ميراث فرهنگي براي خروج از سايه مي پردازد و مي گويد: «خنده دار است كه به ما مي گويند چرا هنوز در سايه هستيد. خيلي ها در مجموعه مديريت و برنامه ريزي كشور دوست دارند ما همچنان در سايه باقي بمانيم.» تأكيد رئيس سازمان ميراث فرهنگي كشور بر اين نكته كه رهايي از رخوت حاكم بر مجموعه ميراث فرهنگي عزم سازمان ميراث بوده است و نه عزم دولت و يا نماياندن اينكه خيلي ها در مجموعه مديريت دوست دارند ما در سايه باشيم بيانگر كشمكش پشت پرده اي است كه سر به مهر مانده و با سكوت زمان را سپري مي كند، يا بهتر است بگوييم زمان را مي كشد و ميراث فرهنگي مردم ما را نابود مي كند. بهشتي با تأكيد بر اينكه اين سازمان يك دوره گذار سخت و پيچيده را طي مي كند و مأموريت پذيرفتن در اين سازمان، جرأت بسيار زيادي مي طلبد، دليل نياز به جرأت را اين گونه بيان مي كند: «چرا كه علاوه بر طي اين مسير پرفراز و نشيب و پرازدحام با ديگراني بايد حشر و نشر داشته باشند كه هنوز دچار سوءتفاهم هستند.» وي خاطرنشان مي كند: «ما در سازماني كار مي كنيم كه كاش ديگران نمي دانستند مأموريت آن چيست و اين در حالي است كه همه فكر مي كنند مي دانند كار ما چيست، اما نمي دانند كار ما چيست.»
در هر حال با همه مسير پرپيچ و خمي كه سازمان ميراث فرهنگي پشت سر گذاشته است آن چه مسلم است حفظ اين آثار و جلوگيري از به يغما رفتن آثار ملي از كشور است چرا كه آثار ملي متعلق به همه ايرانياني است كه ريشه در اين آب و خاك دارند. كشمكش بين ديگران و سازمان و طولاني كردن راهروهايي كه بايد طي شود تا سازمان به سر و سامان و قدرت اجرايي برسد به نفع هيچ كس نيست.
ميراث فرهنگي و وزارت متبوعش
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم افتتاحيه خانه كرد به اين جمله كه «ميراث فرهنگي كشور به معني يك موزه مرده است» انتقاد كرد. «ميراث فرهنگي ما تجربه اي از گذشته است كه آينده را مي سازد.» احمد مسجدجامعي در خصوص اهميت ويژه ميراث فرهنگي معتقد است: «هم اكنون در دوره اي از تاريخ كشور به سر مي بريم كه نيازمند ارزيابي گذشته و نگاهي مجدد به آينده هستيم. به همين دليل ميراث فرهنگي، جايگاه خود را در افكار عمومي پيدا كرده است و هر روز صورت هاي جديدي از اين ميراث آشكار مي شود.»
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از زماني ياد مي كند كه به ميراث فرهنگي به عنوان يك بنا يا يك شي تاريخي نگريسته مي شد و اكنون اين جلوه تنها يكي از صورت هاي ميراث فرهنگي است، زيرا يك شي تنها مي تواند از يك دوره تمدني سخن بگويد و بيانگر دوره اي خاص از تاريخ باشد. در حالي كه ميراث فرهنگي، دانش هاي نانوشته بسياري در خود جاي داده است. او ميراث فرهنگي را پديده اي زنده مي داند كه آينده را مي سازد و به همين دليل عامل سازنده يك هويت به حساب مي آيد. به اعتقاد او هيچ نظام سياسي در دنيا وجود ندارد كه نسبت به ميراث فرهنگي خود بي اعتنا باشد اما در عين حال بتواند رضايت و اعتماد افكار عمومي را جلب كند.
مسجدجامعي توجه به ميراث فرهنگي را عامل مهمي براي شكل دهي و تقويت هويت جامعه ايراني مي داند. او مصرانه معتقد است: «در سايه تلاش و عزم ملي، تنوير افكار عمومي و شناخت ميراث فرهنگي، هويت تاريخي، ملي و منطقه اي ايران قابليت تبديل شدن به ميراث و تمدن بين المللي را دارد.»
ميراث فرهنگي و جدايي از وزارت ارشاد
سازمان ميراث فرهنگي كشور يكي از معاونت هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است كه چندي است جداسازي آن از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مورد بحث است. رئيس كميته ميراث فرهنگي مجلس شوراي اسلامي از تلاش دولت و مجلس مي گويد و اينكه سازمان ميراث فرهنگي، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جدا شده و به صورت يك سازمان مستقل و زير نظر دولت اداره شود تا هميشه رئيس اين سازمان فرصت حضور در دولت را داشته باشد و مستقيماً از امكانات نظام و از سياست ها و برنامه ريزي ها استفاده و مطالب را در دولت مطرح كند. «سيدحميد سيدمهدوي اقدام» مي گويد: «متأسفانه بعد از انقلاب براي حفظ موزه ها و ابنيه ها، اقدامات بسيار اندكي صورت گرفته است، ولي بعد از دوم خرداد و برنامه سوم توسعه، اين نياز را شدت بخشيد و از اين رو بايد ميراث و حوزه آن را بشناسيم و براي نگهداري و مرمت آن، سرمايه گذاري انساني و مادي زيادي صورت دهيم.»
وي معتقد است ايران از لحاظ فرهنگي بسيار غني است و جزو چند كشور اول جهان در اين خصوص محسوب مي شود. به همين دليل شناخت و حفظ هويت فرهنگي داراي اهميت ويژه اي است و متعاقب آن مركز پژوهش هاي مجلس نيز، دفتر مطالعات آثار فرهنگي را ايجاد كرده است و هم اكنون نيز اقدامات بسيار مفيدي صورت گرفته، به ويژه اينكه در اين خصوص مشكلات قانوني داشته ايم كه اين موارد به دفتر مطالعات و آثار فرهنگي مجلس ابلاغ شده و اين بخش نيز در اين راستا دبيرخانه اي تشكيل داده و مطالباتي نيز براي حل اين مشكلات صورت گرفته است.
«جلال جلالي زاده» عضو كميسيون فرهنگي مجلس كه فعاليت هاي ميراث فرهنگي را در مجلس پيگيري مي كند، در رابطه با جداسازي سازمان ميراث فرهنگي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بر اين باور است: «در حقيقت جابه جايي و تغيير نام و جدا شدن سازمان ميراث فرهنگي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به تنهايي كارساز نيست. بلكه براي حفظ اين آثار و استفاده بهينه از آن بايد در جهت جلب توريست و معرفي تاريخ گذشته به جهانيان توجه كنيم.»
عضو كميسيون فرهنگي مجلس با اظهار تأسف از اينكه چپاولگران و سارقان چندي است كه بدون هيچ مانعي مشغول تاراج و چپاول آثار باستاني هستند مي گويد: «هرچند كه دست اندركاران ميراث فرهنگي براي رفع اين مشكلات تلاش مي كنند ولي متأسفانه به دليل بزرگي كشور و وجود آثار متعدد فرهنگي در گوشه و كنار آن و با توجه به بودجه اندك و كمي پرسنل ميراث فرهنگي نمي توان به درستي حافظ آثار باستاني بود.» وي مي افزايد: «از طرف ديگر، امروزه هر اثر فرهنگي در زمينه تاريخي و نشان دادن هويت يك ملت و در زمينه مادي و جذب سرمايه هاي خارجي تأثير زيادي دارد. اگر ما به دنبال توليد سرمايه و خلاقيت و حفظ رابطه با گذشته و تاريخ خود هستيم چاره اي جز توجه به ميراث فرهنگي و حفظ موزه ها و افزايش آنها در گوشه و كنار كشور نداريم. در حقيقت در اين راستا ما با ضعف عملكرد مسئولين كشور روبه رو هستيم.»
دستگاه هاي دولتي و آثار تاريخي
براساس مصوب هيأت دولت، تمامي اموال منقول فرهنگي و تاريخي در اختيار دستگاه ها و ارگان هاي كشور، بايد تحت نظارت سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفته و ساماندهي شوند. «سيداحمد محيط طباطبايي» معاون معرفي و آموزش سازمان ميراث فرهنگي مي گويد: «به دنبال تصويب آيين نامه اموال دولتي منقول در سال ،۱۳۸۰ تمامي آثار تاريخي و اموال فرهنگي داراي ارزش هاي ميراث فرهنگي كه اكنون در اختيار سازمان هاي دولتي و يا ارگان هاي ديگر قرار دارد، بايد سرشماري شوند و سازمان ميراث فرهنگي در جريان محل نگهداري آنها قرار گيرد. به گفته وي، براساس آيين نامه اموال دولتي منقول، هريك از آثار و اشياي فرهنگي و تاريخي بايد پس از شناسايي، صاحب شناسنامه شوند تا به اين ترتيب سازمان ميراث فرهنگي اطلاعات درستي درباره وجود آثار، تعداد و مشخصات آنها كسب كند.
وي با ذكر اين نكته كه تاكنون تعداد زيادي از آثار، اموال و اشياي فرهنگي و تاريخي در اختيار سازمان هايي چون شهرداري ها، وزارت امور خارجه، وزارت پست و تلگراف و تلفن و... قرار دارد مي افزايد: «شناسايي و ساماندهي اين اموال توسط سازمان ميراث فرهنگي به معني اين نيست كه آثار مذكور از دستگاه ها و ارگان ها گرفته شود، بلكه براساس آيين نامه موجود اموال و آثار تاريخي بايد سرشماري شوند تا از اين طريق نظارت هاي كارشناسان اداره اموال فرهنگي بر وضعيت آثار منسجم تر و بهتر شود.» به نظر مي رسد اين آيين نامه از امسال به مورد اجرا گذاشته شود.
يگان ويژه ميراث و اهمال
تابلوي «مهتاب در جنگل» پيدا شد. اين تابلو هفته گذشته از مجموعه تاريخي سعدآباد ربوده شده بود. «سيدرحمت الله رئوف» مدير پاسداران ميراث فرهنگي كشور با اعلام اين خبر كه سارق تابلوي «مهتاب در جنگل» دستگير شده است نقش مردم را در پيدا كردن سارق مهم قلمداد كرده و معتقد است: «فرد دستگير شده هيچ گونه ارتباطي با كاركنان مجموعه تاريخي سعدآباد نداشته است.» او با خوشحالي از سلامت تابلو خبر مي دهد. چند روز پيش نيز «آخوندي» مدير اداره ميراث فرهنگي چهارمحال و بختياري به بهانه افتتاح موزه باستانشناسي شهركرد در گفت وگويي با تأكيد بر اينكه يكي از پيشرفته ترين سيستم هاي حفاظتي براي موزه باستانشناسي شهركرد تعبيه شده است، مي گويد: «به هر حال امكان سرقت از هر موزه اي وجود دارد و ممكن است ما همه پيش بيني ها را انجام دهيم ولي سرقت باز هم روي مي دهد.» وي چنان از اين قضيه صحبت مي كند كه گويي پس از چندي، سرقت از موزه ها به امري طبيعي تبديل شده است. حفاري هاي غيرمجاز، انتقال اشياي باستاني به خارج از كشور و خريد و فروش آثار باستاني به صورت امري اجتناب ناپذير ادامه دارد، تا آنجا كه خريد و فروش غيرمجاز عتيقه نيز يك شغل پردرآمد محسوب مي شود. جلال جلالي زاده، نماينده مردم سنندج در مجلس شوراي اسلامي به شايعه اي اشاره مي كند كه برخي افراد متنفذ در تخريب ميراث فرهنگي كشور و ميراث فرهنگي كردستان نقش دارند.
دامنه قاچاق اشياي باستاني با شايعه به مسئولين و افراد متنفذ نيز رسيده است. ناتواني از متوقف كردن حفاري هاي غيرمجاز و از بين رفتن بافت و ساختمان هاي قديمي و آثار باستاني اين شايعه را پيوسته دامن زده است.
حفظ ميراث فرهنگي
«براي حفظ ميراث فرهنگي بايد دولت، وزارت اطلاعات، قوه قضاييه و نيروي انتظامي وارد عمل شوند.» يك عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب مي افزايد: «مشاركت همه نهادهاي كشور و نيروهاي مردمي براي پاسداري از سرمايه هاي ملي و تاريخي كشور ضروري است و در همين حال مجلس شوراي اسلامي نيز دريافته است كه براي حفاظت از آثار تاريخي و هويت ملي كشوربايد زمينه هاي مهم رفع مشكلات را فراهم كند.» «مهدوي پورفاطمي» معتقد است: مسئولان بايد ترتيبي اتخاذ كنند تا از تاراج سرمايه هاي غني و تاريخي ايران جلوگيري شود.
رضا يوسفيان نماينده مردم شيراز و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي بر اين باور است كه براي حراست از ميراث فرهنگي كشور كه سرمايه هاي غيرقابل توليد مجدد هستند بايد نگاه امنيتي لازم را تقويت كرد.
وي با تصريح اينكه پراكندگي و تنوع آثار تاريخي و ميراث فرهنگي مانع از ثبت ملي همه آنها شده است، مي گويد: «راه اندازي يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي و تقويت ضرايب امنيتي و حفاظتي از اين سرمايه هاي ملي، روش هاي مهم حفظ فرهنگ و تمدن غني ايران اسلامي است و تنها در اين صورت است كه مي توان شناسنامه تاريخي هويت ملي را حفظ كرد و آن را سينه به سينه با نسل آينده پيوند داد.»
اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در واكنش به سرقت قرآن موزه پارس شيراز و تأكيد بر ضرورت حفظ آثار و اموال ميراث فرهنگي خواستار رفع موانع راه اندازي يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي شده اند. برخي اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي اتخاذ تدابير لازم براي تشكيل يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي و توجه بيشتر مسئولان به مقوله ميراث فرهنگي را از جمله مهم ترين راهكارهاي حفظ و حراست از سرمايه هاي ملي كشور دانسته و تأكيد كردند كه نگاه ملي به مقوله آثار كهن و باستاني كشور ضرورت دارد.
محمد كيانوش راد يكي از اعضاي اين كميسيون با تصريح اينكه ميراث فرهنگي يكي از مولفه هاي قوام بخش هويت ملي است مي گويد: «متأسفانه در كشور ما به دليل نبود درك كامل از ابعاد مختلف تأثيرگذاري ميراث فرهنگي، مسئولان تاكنون برخورد شايسته اي در ارتباط با حفظ و صيانت از اين سرمايه هاي ملي نداشته اند و اين امر باعث شده است تا مقوله ميراث فرهنگي حداكثر وسيله اي براي گذران اوقات فراغت شهروندان شود.» وي حفظ و حراست از ميراث فرهنگي به عنوان يكي از مولفه هاي هويت ملي را حركت به سمت تقويت بنيان هاي امنيت و تقويت ابعاد مختلف حراست از ميراث فرهنگي را عامل بازدارنده اي در مقابل تمهيدات مي خواند و مي افزايد: «مسئولان كشور بايد نگاه و تعريف دقيق تر و جديدتري از مقوله ميراث فرهنگي داشته باشند تا براي تصميم در اختصاص اعتبارات و بودجه هاي لازم پاسداري از اموال و سرمايه هاي ملي و تشكيل يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي توجيه شوند.» «كاظم جلالي» عضو ديگر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با تأكيد بر اينكه دولت ها نگهداري و حراست از ميراث فرهنگي كشورشان را وظيفه خود مي دانند، استخدام نيروهاي خبره و رفع موانع قانوني احتمالي براي تشكيل يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي و راه اندازي اين يگان را يكي از وظايف مهم دولت مي شمارد. بحث تشكيل يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي كه در برنامه سوم پنج ساله دولت جاي دارد از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي با موانعي روبه رو شده است. اين يگان كه مسئوليت مستقيم حفاظت و حراست از موزه ها، بناها و محوطه هاي تاريخي را برعهده خواهد داشت، پس از مدت ها، هنوز تشكيل نشده است و كشمكش براي رفع مشكلات و اختلاف نظرها هنوز ادامه دارد. سرقت هاي اخير باعث شده است كه عدم تشكيل اين يگان مهم ترين عامل سرقت هاي اخير باشد. جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي وقوع سرقت هاي اخير را نتيجه مستقيم تشكيل نشدن يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي مي دانند و از مسئولان سازمان مديريت و برنامه ريزي خواستند تا نسبت به اختصاص بودجه لازم براي تحقق اين يگان اقدام كنند. «داوود سليماني» عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ضمن ابراز تأسف بابت بلاتكليف ماندن تشكيل يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي و ضرورت حفاظت از سرمايه هاي معنوي و ملي مي گويد: «سازمان مديريت و برنامه ريزي بايد به عنوان يكي از حاميان ميراث فرهنگي كشور وارد عمل شود و ضمن بررسي راهكارهاي حفاظت از آثار ماندگار را فراهم كند.»
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي همچنين با اشاره به اينكه برخي مواد قانوني برنامه پنج ساله سوم براي تشكيل يگان ويژه در تضاد با هم قرار دارند، به اين مطلب اشاره دارد كه «حفاظت نشدن از آثار تاريخي و ميراث فرهنگي كشور، راه را براي سرقت هاي ديگر و اتفاقات تلخ بيشتر فراهم مي كند و اين در حالي است كه مي توان تشكيل يگان ويژه و موانع و مشكلات را به طور جدي پيگيري كرد.» با توجه به اينكه تاكنون هيچ يك از جلسه هاي اعضاي كميسيون فرهنگي با مسئولان سازمان مديريت و برنامه ريزي براي توجيه مشكلات تشكيل يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي نتيجه بخش نبوده است. آنچه حاصل شده است آسيب ديدن پيكره ميراث فرهنگي است. يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي پس از دو سال پيگيري در مجلس و ساير نهادها هنوز تشكيل نشده است. سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در حالي با استخدام ۵۰۰۰ نيرو مخالف است كه در برخي از دستگاه ها، بيش از ۳۰ هزار نيرو مشغول به كار هستند. تشكيل يگان ويژه در قانون بودجه ۱۳۸۱ و برنامه پنج ساله سوم توسعه صراحتاً به دولت تكليف شده است. نتيجه عدم تشكيل اين يگان ويژه تنها نابودي بخش بزرگي از ميراث فرهنگي كشورمان است و نحيف شدن هرچه بيشتر پيكره تنومند و غني فرهنگي كشورمان را در پي خواهد داشت.