دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۶۰
عضو كميسيون تراكم:
ضوابط فروش تراكم بايد اصلاح شود
ممنوعيت ساخت بيش از سه طبقه سبب توسعه افقي تهران مي شود
بلند مرتبه سازي بايد در نقاط فرسوده و كمربندي تهران صورت گيرد
شوراي شهر تنها مي تواند مجري مصوبات شوراي عالي معماري و شهرسازي باشد
عدم اصلاح مصوبه فروش تراكم از سوي شوراي عالي معماري و شهرسازي به توسعه افقي شهر تهران مي انجامد.
يك عضو كميسيون عمران در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن اعلام مطلب فوق افزود: طبق مصوبه شوراي عالي معماري و شهرسازي فروش تراكم بيش از ۱۸۰ درصد يعني سه طبقه ممنوع است كه اين ممنوعيت سبب خواهد شد شهر به صورت افقي گسترش يابد.
اين مصوبه در حالي صادر شده است كه از مدت ها پيش برنامه ريزان شهري، گسترش تهران بيش از ميزان كنوني را غيرممكن دانسته و بر توسعه عمودي شهر از طريق بلندمرتبه سازي و... تأكيد كرده اند.
مهدي آيتي گفت: پس از صدور مصوبه شوراي عالي معماري و شهرسازي جلسات كارشناسي متعددي درخصوص آن برگزار شد و در آخر مشخص شد اين مصوبه نقايصي دارد كه عدم اصلاح آن ممكن است شهر تهران را با معضلات فراواني مواجه كند.
او افزود: به همين دليل لازم است شوراي عالي معماري و شهرسازي را‡ساً نسبت به ارائه اصلاحيه اي در اين خصوص اقدام كند چرا كه مرجع ارائه اين اصلاحيه شوراي عالي معماري و شهرسازي است.
وي ادامه داد: طبق قوانين جاري شوراي شهر تهران نيز تنها ملزم به اجراي مصوبات شوراي عالي معماري و شهرسازي است و هيچ تغييري را نمي تواند در اين مصوبات اعمال كند.
او با اشاره به گسترش بيش از حد شهر تهران گفت: ما به شوراي عالي معماري و شهرسازي پيشنهاد كرده ايم با تصويب اصلاحيه هايي بلندمرتبه سازي را در بافت هاي فرسوده و نقاط كمربندي حاشيه شهر تهران مجاز اعلام كند تا به اين ترتيب امكان توسعه افقي شهر سلب شده و تنها در برخي نقاط خاص بلندمرتبه سازي صورت گيرد.
او حاصل اجراي چنين طرحي را يك دست شدن معماري شهر، حفظ حريم خانه ها و زيباسازي نماي شهر تهران عنوان كرد.
آيتي در پاسخ به اين پرسش كه آيا شوراي شهر مجاز است مجوز ساختمان سازي بيش از سه طبقه را صادر نكند، گفت:  شوراي شهر تهران تنها مجري قوانين است و اگر اين اصلاحيه ها به تصويب برسد شوراي شهر مكلف به اجراي آن خواهد بود.
براساس تصميم شوراي عالي معماري و شهرسازي، شهر تهران به ۴ منطقه يا ۴ پهنه تقسيم بندي شده و ضوابط فروش تراكم در آنها اعلام شده است.

گزارش بانك مركزي از روند قيمت خرده فروشي مواد خوراكي در آخرين هفته ارديبهشت ماه
قيمت مرغ و تخم مرغ بالا رفت
قيمت هر كيلو مرغ در آخرين هفته ارديبهشت ماه در مقايسه با آخرين هفته فروردين ۲/۸ درصد افزايش يافت.
002500.jpg
به گزارش بانك مركزي با گرم شدن تدريجي هوا و افزايش تلفات در مرغداري ها قيمت مرغ و تخم  مرغ به تدريج رو به افزايش است، به طوري كه قيمت هر كيلو مرغ در آخرين هفته ارديبهشت در ميادين شهرداري بين يك هزار و ۴۰ تومان تا يك هزار و ۸۰ تومان در نوسان بود. هر كيلو مرغ به طور متوسط در مرغ فروشي هاي سطح شهر تهران تا يك هزار و ۲۰۰ تومان فروش مي رفت.
براساس اين گزارش، هر شانه تخم مرغ حدود ۲ كيلوگرم در اين هفته در ميادين شهرداري تهران بين ۹۰۰ تا ۹۲۰ تومان قيمت خورد، هر شانه تخم مرغ به طور متوسط در فروشگاه هاي خارج از ميادين شهرداري قيمتي معادل يك هزار و ۲۰ تومان داشت.
هر سال با آغاز فصل گرما، قيمت مرغ و تخم مرغ افزايشي نسبي مي يابد كه عمده دليل آن افزايش ميزان مرگ و مير جوجه و مرغ در مرغداري ها به علت گرماي هواست.
گرماي هوا باعث مي شود تا هر سال عده اي از مرغدار ها از خير كار بگذرند و چند ماه گرم سال را به تعطيلات تابستاني بروند كه در نتيجه عرضه مرغ و تخم مرغ كاهش يافته و همين عامل باعث افزايش قيمت اين محصولات مي شود.
قيمت انواع سبزي هاي تازه در آخرين هفته ارديبهشت ماه نسبت به هفته قبل از آن ۵/۱ درصد كاهش نشان مي دهد. قيمت انواع سبزي هاي تازه در اين هفته در مقايسه با آخرين هفته فروردين ماه ۲/۹ درصد افزايش يافت.
در اين گروه، قيمت خيار ۴/۵ درصد، پياز ۳/۱ درصد و لوبياسبز ۸/۰ درصد بالا رفت. در هفته مورد گزارش، ميادين شهرداري اقلام ميوه و سبزي تازه را كه كيفيت نسبتاً مناسبي داشت به نرخ هاي سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران مي فروختند. در اين هفته در ميادين مذكور پرتقال درجه يك و ليموشيرين عرضه نمي شد و فروش طالبي نيز كم بود.
قيمت گوشت قرمز نيز در هفته مورد گزارش در مقايسه با هفته مشابه فروردين ماه، افزايشي ۵ درصدي داشت. به طوري كه قيمت هر كيلو گوشت گوسفند با استخوان در قصابي هاي تهران به طور متوسط قيمتي معادل ۴ هزار و ۲۰۰ تومان داشت. قيمت هر كيلو گوشت گوسفندي با استخوان در ميادين شهرداري تهران قيمتي بالاتر از قصابي ها داشت و در قيمت هاي ۴ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۴ هزار و ۷۹۰ تومان فروش مي رفت.
همچنين گوشت گاو و گوساله بي استخوان نيز در ميادين شهرداري بين قيمت ۳ هزار و ۶۸۰ تومان تا ۳ هزار و ۸۷۰ تومان فروخته مي شد. قيمت اين نوع گوشت در آخرين هفته ارديبهشت ماه در قصابي هاي شهر تهران به طور متوسط ۳ هزار و ۹۵۰ تومان بود.
قيمت انواع برنج در هفته ياد شده نوسان هايي جزئي داشت، به طوري كه بهاي انواع برنج وارداتي ۲/۰ درصد كاهش و قيمت انواع برنج داخلي ۴/۰ تا ۵/۰ درصد افزايش داشت. هر كيلو برنج وارداتي تايلندي به طور متوسط قيمتي معادل ۴۱۳ تومان داشت،  قيمت انواع برنج وارداتي غيرتايلندي نيز كيلويي ۵۳۶ تومان فروخته مي شد. براساس اين گزارش قيمت برنج داخلي درجه يك در ميادين شهرداري ۹۲۰ تومان و در فروشگاه هاي سطح شهر تهران يك هزار و ۱۶۰ تومان فروش مي رفت، قيمت هر كيلو برنج داخلي درجه دو نيز در ميادين شهرداري از ۶۲۰ تا ۶۵۰ تومان فروخته مي شد. قيمت اين نوع برنج در فروشگاه هاي سطح شهر تهران به طور متوسط ۷۴۹ تومان بود.
براساس اين گزارش، در گروه حبوب، بهاي عدس، لوبيا چيتي و لوبيا چشم بلبلي افزايش نشان داد، اما قيمت ساير اقلام حبوب ثابت ماند.
خواربار فروشي هاي مستقر در ميادين شهرداري اقلام حبوب را حدوداً كيلويي ۷۴ تا ۱۷۴ تومان ارزان تر از فروشگاه هاي سطح شهر مي فروختند.
به گزارش بانك مركزي از روند قيمت خرده فروشي برخي از مواد خوراكي در تهران در آخرين هفته ارديبهشت ماه بهاي قند و شكر ثابت بود. هر كيلو قند در ميادين شهرداري بين ۴۳۸ تا ۴۴۰ تومان و در فروشگاه هاي سطح شهر با قيمت ۴۵۳ تومان فروخته مي شد. قيمت هر كيلو شكر نيز در ميادين ميوه و تره بار ۳۹۶ تومان بود، كه در فروشگاه هاي خارج از ميادين با قيمت ۴۱۹ تومان فروش مي رفت.
براين اساس در هفته ياد شده، قيمت چاي خارجي و انواع روغن نباتي اندكي بالا رفت.
قيمت هر حلب ۵ كيلويي روغن نباتي جامد در ميادين شهرداري طي اين هفته با ۴/۰ درصد افزايش به ۴ هزار و ۲۳۰ تومان رسيد. در فروشگاه هاي سطح شهر نيز هر حلب ۵ كيلويي روغن نباتي جامد به طور متوسط با قيمت ۴ هزار و ۳۴۰ تومان فروش مي رفت.

برنامه واگذاري، انحلال و ادغام ۱۴ شركت تحت پوشش بازرگاني دولتي ايران
برنامه واگذاري، انحلال و ادغام ۱۴ شركت تحت پوشش شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران به تصويب هيأت وزيران رسيد.
به گزارش خبرنگار ما، براين اساس ۷ شركت از ۱۴ شركت ياد شده به روش مزايده فروخته، ۵ شركت نيز منحل و دو شركت بازرگاني ديگر در ساير شركت هاي دولتي موجود ادغام خواهند شد.
در مصوبه هيأت وزيران آمده است: شركت بازرگاني دولتي ايران بايد پس از تعيين تكليف وضعيت حقوقي سهام، ۱۰۰ درصد سهام دو شركت سردخانه زراعي ايران و كشت و صنعت سردسير را تا پايان امسال به بخش خصوصي واگذار كند.
برنامه فروش ۴/۷۳ درصد سردخانه سام نيز پس از رفع ابهام در مورد وضعيت سهام آن قابل اجرا خواهد بود. همچنين ۶/۲۱ درصد از سهام سردخانه استقلال تا پايان سال ۸۲ به مزايده گذاشته مي شود.
اعلام برنامه واگذاري دو درصد سهام شركت خدمات مهندسي و مشاور ايران، ۳۵ درصد سهام ايران ترانيكس و ۹۰ درصد سهام شركت خيبر از جمله ديگر موضوعات اين مصوبه هيأت وزيران است.
در ادامه اين گزارش آمده است: بازرگاني دولتي ايران موظف است تا پايان امسال دو شركت آسانسور ايران و آسانسور انصار ايران را منحل كند.
براين اساس انحلال شركت هاي طريق القدس، حمل و نقل بزرگ ايران و بركه كمپاني در دستور كار بازرگاني دولتي ايران قرار گرفته است.طبق مصوبه هيأت دولت، شركت حمل و نقل بين المللي سوسنگرد در شركت حمل و نقل و خدمات دريايي آبادان ادغام مي شود، همچنين سردخانه و انبارهاي شهيد امين زاده به شركت بهمن مركزي واگذار خواهد شد.

راهنماي بازار افغانستان منتشر شد
ويژه نامه راهنماي بازار افغانستان از سوي ماهنامه ترابران منتشر شد.
002505.jpg
اين ويژه نامه در چهار فصل مجزا، تلاش دارد تا ضمن معرفي توانمندي ها و انتشار اطلاعاتي از كشور افغانستان زمينه هاي مساعد و مناسب سرمايه گذاري براي سرمايه گذاران ايراني را معرفي كند.
در سرمقاله اين ويژه نامه كه تحت عنوان گشودن دريچه اي تازه به چاپ رسيده آمده است: «ارائه تصويري هرچند اوليه از جامعه اي رها شده و نيازمند همياري و همگامي، نخستين گام در گسترش پيوندها اعم از پيوندهاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي و زمينه ساز پويايي و حركت در اين بستر است... براي تمام كساني كه تمايل دارند از فضاي پديد آمده و تحول سياسي و اجتماعي پديدار شده در كشور همسايه آگاهي يافته و براساس توانمندي ها و ظرفيت هاي خود از آن بهره برداري كنند».
در بخش ديگري از سرمقاله «گشودن دريچه اي تازه»، هدف از انتشار ويژه نامه «راهنماي بازار افغانستان» پاسخگويي به نيازها و منافع ملي دو كشور عنوان شده است.
در ويژه نامه مذكور گفت وگوهايي با محسن امين زاده معاون وزارت امور خارجه احمد مشاهد سفير كبير افغانستان در تهران و احمد كميل دبير اول سفارت افغانستان پيرامون شرايط حضور در افغانستان و نيازهاي اوليه اين بازار بكر صورت گرفته است.
در فصل چهارم اين راهنما ويژگي بازارهاي دو كشور ايران و افغانستان و نيازهاي كشور افغانستان و زمينه هاي مساعد سرمايه گذاري در اين كشور معرفي شده است.

بازسازي بافت هاي فرسوده شهر تهران
كميسيون عمران مجلس، موضوع بازسازي بافت هاي فرسوده شهر تهران را مورد بررسي قرار داد.
محسن نريمان، عضو كميسيون به خبرنگار پارلماني ما گفت: در قانون بودجه سال ۸۲، ۳۰۰ ميليون دلار اعتبار براي جلوگيري از حوادث غيرمترقبه و از جمله زمين لرزه اختصاص يافته كه از طريق سرمايه گذاري و فاينانس تأمين مي شود.
وي افزود: بحثي كه در كميسيون مطرح شد در مورد نحوه استفاده از اين اعتبارات براي بازسازي بافت هاي فرسوده شهر تهران بود تا ضمن حفظ ميراث فرهنگي، با ايجاد ايمني جان افراد ساكن در اين ساختمان ها نيز حفظ شود.
وي افزود: بعضي ساختمان ها قابل بازسازي نيستند كه گفته شد با مشاركت سرمايه گذاران از طريق شهرداري ها و با تأييد وزارت مسكن و شهرسازي اين گونه ساختمان ها تخريب و ساختمان هاي مناسب جايگزين شوند.
نريمان درمورد افراد حاضر در جلسه كميسيون عمران گفت: مقيمي به عنوان معاون وزير كشور و سرپرست شهرداري و بهشتي مديرعامل سازمان ميراث فرهنگي در جلسه حاضر بودند و هماهنگي خوبي بين وزارت كشور، وزارت مسكن و سازمان ميراث فرهنگي براي استفاده درست از اين تبصره وجود داشت.

رويداد
اقتصاد
بانك و بورس
بين الملل
گزارش
|  اقتصاد  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  رويداد  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |