دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۶۰
خبرهاي بد از اقتصادهاي اروپايي
در حالي كه تقريباً اقتصادهاي كشورهاي اروپايي در سه ماه اول سال جاري اوضاع چندان مناسبي نداشته اند، آلمان نيز از اين قضيه مستثني نمانده است
002510.jpg
اقتصاد انگلستان در سه ماه ابتدايي سال جاري با كاهش توليد كارخانه ها و همين طور كاهش هزينه هاي مصرف كنندگان، به پايين ترين رشد در ۱۲ ماه گذشته رسيد.
به گزارش بلومبرگ توليد ناخالص داخلي انگلستان در سه ماه اول سال جاري نسبت به سه ماه پاياني سال ۲۰۰۱، رشد ۲/۰ درصدي را تجربه كرد. در اين دوره، همزمان با كاهش رشد خرده فروشي، سقف هزينه هاي خانوار در اين كشور به پايين ترين ميزان از سه ماه سوم سال ۱۹۹۷ رسيد. با اين حال كارشناسان معتقدند وضعيت اقتصادي انگلستان به مراتب بهتر از ديگر كشورهاي اروپايي است.
در سه ماه ابتدايي سال ۲۰۰۳، هزينه هاي خانوار
۴ /۰ درصد رشد داشته كه اين ميزان در سه ماه پاياني سال ۲۰۰۲ معادل ۱/ ۱ درصد بود.
هزينه هاي دولت در اين مدت به رشدي معادل 
۴/ ۱ درصد رسيد كه اين ميزان در سه ماه پاياني سال ۲۰۰۲ معادل يك درصد بود.
ميزان توليد در مراكز توليدي كه بيش از ۲۰ درصد اقتصاد انگلستان را تشكيل مي دهند در سه ماه اول سال جاري بيش از ۱/۰ درصد كاهش داشته است.
آلمان،  ترس از آينده
در حالي كه تقريباً اقتصادهاي كشورهاي اروپايي در سه ماه اول سال جاري اوضاع چندان مناسبي نداشته اند، آلمان نيز از اين قضيه مستثني نمانده است. آمارها در سه ماه ابتدايي امسال از پايين ترين نرخ تورم در ۵/۳ سال گذشته حكايت دارد كه اين امر ترس از ركود در روزهاي آتي را تقويت كرده است.
نرخ تورم در ۴ هفته منتهي به ۱۵ مه به ۷/۰ درصد رسيد كه كارشناسان پيش از اين نرخ تورم در اين مدت را ۹/۰ درصد پيش بيني كرده بودند. در يك ماه قبل نرخ تورم به يك درصد مي رسيد. در ماه مه براي دومين ماه پياپي بهاي كالاها بيش از ۲/۰ درصد كاهش يافت.
يكي از مسؤولان بانك مركزي اروپا با اشاره به احتمال ركود در اروپا به علت افزايش ارزش يورو، احتمال كاهش سود وام بانكي را محتمل دانست. در سه ماه اول سال جاري اقتصاد آلمان، ايتاليا و هلند كاهش رشد داشته اند. هفته گذشته صندوق بين المللي پول از احتمال ركود شديد در آلمان خبر داد.
يورو در روز جمعه با رسيدن به حد ۷۸۵ / ۱ دلار به بالاترين ارزش برابري از زمان رواج آن در سال ۱۹۹۹ رسيد.
يكي از كارشناسان اقتصادي در فرانكفورت با اشاره به انكار خطر ركود اقتصادي توسط سياستمداران گفت: هرگاه آنان قوياً يك موضوع را انكار مي كنند حتماً موضوع جدي است.
وي افزود: آلمان به سمت تورم صفر در حركت است و اين حركت سريع تر از آن چيزي است كه ما انتظار داشته ايم.
در دوازده كشور حوزه يورو نرخ تورم درماه آوريل به ۱/۲ درصد رسيد كه اين ميزان در ماه مارس معادل ۴/۲ درصد بود. يكي از مسؤولان بانك مركزي اروپا نيز گفت ما در تلاش بوديم تا نرخ تورم را به پايين تر از دو درصد برسانيم اما هم اينك براي فرار از ركود خواهان نرخ تورم اندكي كمتر از ۲ درصد هستيم.
وي گفت:  در اين منطقه نرخ كالاها كمتر از يك درصد افزايش يافته كه اين به معني خطر ركود در اتحاديه است.
وي با اشاره به احتمال كاهش نرخ بهره در اين منطقه افزود: ما قبلاً رشد يك درصدي را براي اقتصاد منطقه يورو پيش بيني كرده بوديم اما با توجه به شرايط موجود پيش بيني رشد يك درصدي را كاهش خواهيم داد.
بانك مركزي اروپا پيش از اين نرخ سود وام هاي بانكي را از ۷۵ /۲ درصد به ۵/۲ درصد در ششم ماه مارس كاهش داده بود. هر كاهش ديگر در نرخ سود وام بانكي، آن را به پايين ترين نرخ بانكي از سال ۱۹۴۸ در هر يك از ۱۲ كشور عضو يورو خواهد رساند.
نرخ خرده فروشي در آلمان در ماه مارس به پايين ترين ميزان در ۵/۳ سال گذشته رسيد. نرخ اعتماد مصرف كنندگان ايتاليايي نيز در ماه مه به پايين ترين ميزان در ۶ سال گذشته رسيد.
يكي از كارشناسان اقتصادي آلمان با اشاره به بحران خريد در آلمان گفت: خرده فروشان از ركود، بيكاري و بحران اعتماد مصرف كنندگان شديداً رنج مي برند.
وي افزود: مصرف كنندگان در انتظارند تا قيمت ها باز هم كاهش يابد.

عرضه قراردادهاي بازسازي عراق به پيمانكاران فرعي
شركت عمراني «بكتل» آمريكا طي كنفرانسي براي دست اندركاران اين بخش در لندن، چگونگي شركت در مناقصه قراردادهاي بازسازي تأسيسات زيربنايي عراق، مانند جاده ها و فرودگاه ها را تشريح كرده است.
002520.jpg
به گزارش بي بي سي اين شركت گفت حضور در اين رقابت براي كليه شركت ها آزاد است و شركت هاي فرانسوي و آلماني نيز در كنار شركت هاي بريتانيايي براي امضاي چنين قراردادهايي مدنظر قرار خواهند گرفت.
بكتل، يك شركت عظيم پيمانكاري در آمريكا نخستين قرارداد براي بازسازي عراق را از آژانس توسعه بين المللي آمريكا «يواسايد» دريافت كرد.
اين قرارداد كه ارزش آن به ۶۷۰ ميليون دلار مي رسد طيفي از پروژه هاي بازسازي را پوشش مي دهد. بكتل گفت بخش اعظم كار به پيمانكاران فرعي يا درجه دو واگذار خواهد شد.
در اين نمايشگاه سيار كه توسط بكتل برگزار شده بود بيش از هزار پيمانكار فرعي شركت كردند.
در تجمعي مشابه در اوايل هفته جاري در واشنگتن دو هزار پيمانكار شركت كرده بودند.
گروه هايي كه به اميد امضاي قرارداد در لندن حضور يافتند، شركت هايي از كشورهاي دور دست مانند سنگاپور و هند تا كشورهاي نزديك مانند بريتانيا و ساير شركت هاي اروپايي را دربرمي گرفت.
آژانس توسعه بين المللي آمريكا، «يو.اس.ايد»، شركت بكتل را به عنوان پيمانكار عمده بازسازي تأسيسات زيربنايي عراق برگزيده است.
اين شركت در نظر دارد بخش اعظم اين مأموريت بزرگ را به پيمانكاران فرعي منتقل كند و كثرت شركت هاي علاقه مند بكتل را غافلگير كرده است.
بكتل پافشاري مي كند كه فرآيند اعطاي قرارداد به پيمانكاران فرعي، منصفانه و شفاف خواهد بود. اما برخي از شركت هاي حاضر در كنفرانس لندن نسبت به اين فرآيند ابراز بدبيني كردند.
برخي معتقدند كه بخش عمده كار به گونه اي اجتناب ناپذير نصيب شركت هاي آمريكايي و پس از آن به دليل همكاري بريتانيا با آمريكا در جنگ عراق، ساير قراردادها نيز عمدتاً نصيب شركت هاي بريتانيايي خواهد شد.
بكتل نيز به نوبه خود بر مشكلات عملي كسب و كار در عراق تأكيد كرد و از جمله مسأله هزينه هاي امنيتي كه پيمانكاران فرعي شخصاً مجبور به تقبل آن هستند را مهم دانست.
بكتل مي گويد خواهان آن است تا بخش اعظم كار بازسازي توسط عراقي ها انجام شود، اما گروهي كه نمايندگي پيمانكاران عراقي را در كنفرانس لندن 
به عهده داشتند گفتند كه جزئيات فرآيند شركت در مناقصه ، تقاضاي دريافت قرارداد را براي شركت هاي عراقي دشوار مي سازد.
بكتل مي گويد در اعطاي قراردادها به شركت هايي متمايل است كه مي توانند توانايي خود را در زمينه تكميل سريع تر پروژه ها ثابت كنند.

تاجيكستان و راه ترانزيتي شمال جنوب
روسيه رضايت خود در مورد پيوستن تاجيكستان به پروژه ويژه ترانزيت حمل و نقل كالا از ايران و هند به كشورهاي اروپايي و برعكس را اعلام كرده است.

مقامات وزارت راه و ترابري تاجيكستان اين اقدام دولت روسيه را در راهيابي تاجيكستان به دريا گامي مهم ارزيابي كرده اند. هم اكنون دولت تاجيكستان تلاش دارد تا از طريق احداث جاده كولما به قراقروم از قلمرو چين به بندر كراچي نيز راه بگشايد.
به گزارش بي بي سي اخيراً دولت روسيه رسماً رضايت خود را در مورد پيوستن تاجيكستان به پروژه موسوم به كريدور حمل و نقل شمال و جنوب (North-South Corridor) اعلام كرده است و به وزارت خارجه اين كشور دستور داده است كه اين تصميم به جانب ايران، كه هماهنگ كننده اين پروژه است، ارائه شود.
پروژه حمل و نقل كالا از كشورهاي هند، پاكستان و ايران از طريق قلمرو روسيه به كشورهاي اروپايي و اسكانديناوي سال ۲۰۰۰ ميلادي از سوي روسيه، ايران و هند تهيه و به امضا رسيده است.
هدف اين پروژه فراهم كردن شرايط بهتر براي انتقال كالاهاي ساخت كشورهاي آسيايي به اروپا و همين طور كالاهاي اروپايي به كشورهاي آسيايي عنوان شده است. گفته مي شود استفاده از اين مسير قيمت اصلي كالاها را در بازارهاي اين كشورها
به طور قابل ملاحظه اي كاهش خواهد داد.
عبدالرحيم آشورف، معاون وزير راه و ترابري تاجيكستان گفت كه پيوستن اين كشور به پروژه شمال جنوب شرايط راهيابي تاجيكستان را به دريا فراهم مي كند. قبلا تاجيكستان تنها توسط قلمرو روسيه مي توانست به راه هاي دريايي متصل شود.
هم اكنون با استفاده از امتيازات اين پروژه تاجيكستان مي تواند با مخارج كمتر كالاهاي خود را تا بندرهاي خليج فارس انتقال بدهد:
«با استفاده از مسير شمال جنوب كالاهاي توليدي تاجيكستان با قيمت ارزانتر به بازارهاي جهاني وارد خواهد شد».
معاون وزير راه و ترابري تاجيكستان با اعلام اين مطلب افزود با استفاده از مسير شمال جنوب، از وابستگي تاجيكستان به جاده هاي ارتباطي ازبكستان و قزاقستان كه تاجيكستان را به روسيه و كشورهاي اروپايي مي پيوندند، تا اندازه اي  كاسته خواهد شد.
دولت تاجيكستان بعد از كسب استقلال تلاش دارد تا براي وصل شدن به راه هاي دريايي و بازارهاي جهاني از جاده هاي آلترناتيو يا جانشين استفاده كند. به اين دليل از چند سال بدين سو دولت تاجيكستان احداث جاده مرغاب كولما قراقروم را هدف قرار داده است.
گفته مي شود كشورهاي همجوار نيز مي توانند از اين مسير استفاده كنند و در اين صورت تاجيكستان به عنوان كشور ترانزيتي معرفي خواهد شد. به اعتقاد اقتصاددان ها، پرداخت ماليات و تعرفه هاي ترانزيتي از سوي شركت هاي خارجي براي حمل و نقل كالا در اجراي برنامه هاي اقتصادي دولت تاجيكستان مساعدت خواهد كرد.

كاهش فروش مك دونالد
فروش رستوران هاي آمريكايي مك دونالد در چهاردهمين ماه پياپي كاهش يافت.
به گزارش خبرگزاري فارس فروش رستوران هاي آمريكايي مك دونالد در ماه گذشته (فروردين آوريل) ۸/۰ درصد كاهش يافت.
به گزارش رويترز، فروش اين رستوران در ماه گذشته تنها در آمريكا ۳/۱ درصد افزايش يافته است.
اين درحالي است كه فروش مك دونالد در اروپا ۳/۲ درصد كاهش نشان مي دهد.
بنابراين گزارش، مسؤولان اين رستوران مي گويند: اين رستوران رقباي زيادي در آمريكا دارد و ضعف اقتصادي آمريكا و كاهش ارزش دلار موجب كاهش فروش آنها شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس بايد توجه داشت كه كاهش ارزش دلار هيچ تأثيري در مراجعه مردم به اين رستوران ها ندارد بلكه به نظر مي رسد آنچه موجب مراجعه كمتر مردم دنيا به اين رستوران ها شده است افزايش ناامني در اين رستوران ها به خاطر شدت گرفتن احساسات ضدآمريكايي است.

بزرگترين بودجه نظامي آمريكا پس از جنگ سرد در كنگره بررسي مي شود
اكثريت جمهوريخواه كنگره آمريكا طي چند روز آينده بزرگترين بودجه دفاعي ايالات متحده آمريكا را پس از جنگ سرد بررسي مي كند.
به گزارش روزنامه گاردين، درخواست بودجه ۴۰۰ ميليارد دلاري نظامي آمريكا، بدون محاسبه هزينه هاي اشغال عراق صورت گرفته است و رسيدگي به اين هزينه ها بعداً صورت مي پذيرد.
ميزان بسيار كمي از بودجه نظامي سال ۲۰۰۴ آمريكا به جنگ عليه تروريسم و يا امنيت ملي اختصاص مي يابد. هزينه اين جنگ ها را سازمان هايي چون سيا و اف.بي.آي مي پردازند. تهديد حملات تروريستي بيشتر باعث شده است تا كنگره و افكار عمومي آمريكا از افزايش بودجه دفاعي حمايت كنند. قسمت اعظم بودجه به تسليحات قديمي از جمله جنگنده ها و زيردريايي هايي كه براي جنگ با اتحاد جماهير شوروي سابق طراحي شده بود اختصاص خواهد يافت. بخش اعظم ديگري از بودجه نيز به پيمانكاران نظامي بزرگ اختصاص يافته است.

منبع جديد نفتي جهان
بي ثباتي در خاورميانه سبب شده است جامعه بين الملل به آفريقا به عنوان منبع جديدي از ذخاير نفتي بنگرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه سازمان ملل متحد در پايان كنفرانس تجارت و توسعه، در لواندا پايتخت آنگولا در بيانيه اي اعلام كرد: ذخاير نفتي مهمي در آفريقا به ويژه در شمال غرب و جنوب اين قاره وجود دارد. دبيركل كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد نيز گفت: افزايش توليد نفت در اين قاره مستلزم سرمايه گذاري صدها ميليارد دلاري است.

ادغام دو بانك بزرگ ژاپني
دو بانك بزرگ ژاپن، براي ايجاد دومين مجموعه بزرگ مالي اين كشور ادغام خواهند شد.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، مقامات دو بانك هوكوريكو و هوكايدو تصميم گرفتند با ۶۹ ميليارد و ۷۰۰ميليون دلار مجموع سرمايه اين دو بانك در سال مالي آينده ادغام شوند.

زيان دهي بزرگترين شركت بيمه اروپايي
«آليانزاي جي» بزرگترين شركت بيمه اروپايي به زيان دهي خود طي سال گذشته و سال جاري ميلادي ادامه مي دهد.
به گزارش بلومبرگ اين شركت بيمه در سه ماه اول سال جاري ۶/۲ ميليارد دلار از حجم سرمايه گذاري هاي خود كاسته است.
ميزان زيان دهي اين شركت در مدت مذكور ۵۲۰ ميليون يورو گزارش شده است.
«ميخائيل ديكمن» مدير اجرايي اين شركت بيمه كه كمتر از يك ماه است بر سركار آمده اكنون از سوي سهامداران تحت فشار است.

بين الملل
اقتصاد
بانك و بورس
رويداد
گزارش
|  اقتصاد  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  رويداد  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |