• مثل همه انتصاب ها
محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي، مجيد قاسمي فيض آبادي مديرمسئول روزنامه نسيم صبا را به مديريت كل روابط عمومي اين وزارتخانه برگزيد. حجت الاسلام قاسمي فيض آبادي مدير روزنامه اي است كه رسول منتجب نيا صاحب امتياز آن است و ارگان غيررسمي مجمع روحانيون مبارز محسوب مي شود. خود قاسمي هم از نزديكان اين مجمع است. ظاهراً علت انتصاب يك روحاني به مديريت روابط عمومي يك وزارتخانه اقتصادي، تمايل وزير براي به همكاري گرفتن يكي از نزديكان مجمع و نزديك شدن به اين گروه سياسي است. مهدي كروبي و سيدمحمد خاتمي دو تن از اعضاي اين مجمع به شمار مي روند.
• تجارت اسلامي
حجت الاسلام طباطبايي امام جمعه اصفهان با اعضاي يكي از صندوق هاي قرض الحسنه اين استان ديدار كرد. وي در اين ديدار گفته رسالت اصلي صندوق هاي قرض الحسنه پرداخت وام هاي بدون كارمزد به مردم است ولي اگر صندوق ها نيز فقط بخواهند از موجودي خود اين عمل را انجام دهند غيرممكن است و امكان ندارد، پس بهترين راه براي حفظ بقاي خود صندوق تجارت اسلامي و واقعي است. وي با انتقاد از كارمزدهاي بالاي وام صندوق ها افزود: صندوق هايي كه اين وام ها را به مردم پرداخت مي كنند بايد جوابگوي نام قرض الحسنه باشند چون در قرض الحسنه دريافت كارمزد از مردم معنا ندارد. كارمزد اين صندوق ها با خداست.
در ادامه اين ديدار مديرعامل صندوق قرض الحسنه ايثار يكي از افتخارات اين صندوق را خدمات رساني به ۲۰ مورد معرفي شده از دفتر امام جمعه اصفهان دانست و افزود اين خدمات در كم ترين زمان مقرر انجام گرفته است. او همچنين اعزام زائران به حرم حضرت امام(ره) را با سرويس هاي رفت و برگشت از جمله خدمات فرهنگي اين موسسه عنوان كرد.
وي همكاري اين صندوق با «ارگان ها» و «نهادها» را نزديك توصيف كرد و خواستار محدوديت كمتر صندوق هاي قرض الحسنه شد. گفتني است وزارت امور اقتصادي و دارايي قصد دارد تا وضعيت برخي از صندوق ها را به «بانك» تغيير داده و از خلق پول و اعطاي سود توسط مابقي صندوق ها جلوگيري كند.
• مهمانداران خارجي در ايران اير
شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي (ايران اير) پس از اينكه نتوانست خريد هواپيماهاي ايرباس مورد نياز را به قرارداد برساند چندي پيش ۲ فروند ايرباس ۳۲۰ هواپيمايي تونس را كه سال ۲۰۰۲ ساخته شده است به اجاره خود درآورد كه يك فروند از اين هواپيماها حدود يك ماه پيش تحويل شده و يك فروند ديگر نيز ظرف يك ماه آينده تحويل مي گردد. تفاوت اين هواپيما در مقايسه با ساير هواپيماها به اندازه اي است كه اغلب مسافران پس از مسافرت با آن اظهار شگفتي مي كنند. خصوصاً آنكه خلبان و چهار مهماندار اين هواپيما نيز اهل تونس بوده و نوع پوشش شان مطابق مقررات هواپيمايي تونس است. ظاهراً هزينه اجاره اين هواپيما ساعتي ۸ تا ۱۰ هزار دلار است. نكته جالب اينكه ايران اير ترجيح داده از اين هواپيما در خطوط داخلي استفاده كند. مسافران اين هواپيما به طور مرتب وضعيت پرواز و خط پرواز را بر تلويزيون هاي مقابل خود مشاهده مي كنند.
• شلاق و نرخ بهره
روزنامه دنياي اقتصاد در سرمقاله روز چهارشنبه با يادآوري دوران آغاز سياست هاي تثبيتي و كنترل دولتي «گران» آورده است: هنوز بيشتر مردم به ياد دارند كه وقتي در سال هايي نه چندان دور سياست هاي تورم زاي سياستمداران باعث افزايش قيمت ها مي شد و اينان به قيمت ها دستور مي دادند كه كاهش يابد و قيمت ها كاهش نمي يافت مجبور مي شدند براي تسكين آلام شرمندگي خود، آخرين انتقال دهنده افزايش قيمت ها به مردم يعني آن مغازه دار بيچاره را به شلاق ببندند و كركره مغازه اش را پايين بكشند و پلاكاردي روي آن نصب كنند كه مشاراليه به علت گران فروشي در زندان به سر مي برد. سرمقاله نويس اين روزنامه سپس به شبيه سازي كاهش دستوري نرخ سود تسهيلات و سپرده هاي بانكي با مبارزه دولت با گراني پرداخته است: به عبارت بهتر، منطق كاهش دستوري نرخ بهره به دليل عدم برخورد ريشه اي با مسائل، تقريباً تفاوتي با منطق شلاق زدن دريا ندارد، هرچند كه طرفداران اين تفكر بر استدلال هاي كهنه خود لباسي مدرن بپوشانند و شاهد مثالي از اقتصادهاي توسعه يافته بياورند كه آنجا هم دولت ها در تعيين نرخ بهره دخالت مي كنند غافل از اينكه اگر آنجا چنين اتفاقي در شرايط حاد اقتصادي بيفتد با ابزار تغيير حجم پول و متناسب كردن نرخ تورم انجام مي شود و اينجا با ابزار بخشنامه.