يكشنبه ۲۵خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۷ - jun .15, 2003
حماس، آتش بس پيشنهادي اسرائيل را نپذيرفت
018670.jpg
در پي پيشنهاد آتش بس سه روزه آريل شارون نخست وزير اسرائيل به حماس و انتشار گزارش هايي مبني بر وجود برخي تماس ها ميان مقامات فلسطيني و نمايندگان حماس، سخنگوي جنبش حماس ديروز احتمال هرگونه آتش بس با اسرائيل در شراط تحت اشغال را رد كرد و گفت: كلمه آتش بس در قاموس ما نيست.
جمعه شب، يك مقام فلسطيني از پيشنهاد شارون مبني بر برقراري يك آتش بس سه روزه خبر داد و گفت، شارون پيشنهاد كرده كه در مقابل خودداري كامل حماس از حمله به اسرائيل، اقدام براي كشتن شبه نظاميان فلسطيني را متوقف خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين پيشنهاد را رئيس ستاد شارون به «سلام فياض» وزير دارايي دولت خودگردان ارائه كرده است.
در همين حال يك مقام اسرائيلي ديروز از احتمال ديدار مقامات امنيتي فلسطين و اسرائيل خبر داد و گفت: محور گفتگوهاي اين نشست امكان خروج نيروهاي اسرائيلي از مناطق فلسطيني است. دولت اسرائيل روز جمعه اعلام كرد، در صورتي كه دولت خودگردان مسئوليت حفظ نظم و قانون در مناطق اشغالي را به عهده بگيرد، نيروهاي اسرائيلي از اين مناطق خارج مي شوند.
نبيل عمرو وزير اطلاع رساني دولت خودگردان ديروز از آمادگي اين دولت براي به عهده گرفتن مسئوليت ها و وظايف امنيتي در مناطق تخليه شده از نيروهاي اسرائيلي خبر داد. قرار است جان وولف از ديپلمات هاي كهنه كار آمريكايي به زودي وارد منطقه شود تا رهبري گروهي براي نظارت بر اجراي مراحل نقشه راه را به عهده بگيرد.
در همين حال ياسر عرفات جمعه شب در رام الله در ديدار با مديران ارشد امنيتي فلسطين پيشنهادات جديد اسرائيل را مورد بحث و بررسي قرار داد.
كالين پاول روز جمعه خواستار خويشتن داري اسرائيل در برخورد با حملات حماس و جهاد اسلامي شد و گفت، دو طرف با يكديگر در تماس هستند و براي پايان دادن به درگيري ها تلاش مي كنند.
در همين حال خبرگزاري فرانسه ديروز به نقل از خاوير سولانا مسئول كميسيون سياست خارجي اروپا گزارش داد، اتحاديه اروپا قطع كمك هاي مالي به حماس را بررسي مي كند.

حركت قطارها ميان دو كره از سر گرفته شد
018675.jpg
ديروز طي مراسمي در دو بخش شرقي و غربي منطقه حايل ميان دو كره، كارگران اقدامات نهايي براي راه اندازي خط آهني كه دو كشور را به هم متصل مي كند، آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه اين خط آهن نيم قرن پيش در اثر جنگ مسدود و تخريب شد. اين دو كشور سال گذشته نيز مراسم مشابهي براي شروع كار بازسازي اين خط آهن برگزار كردند اما برخي اختلافات سياسي مانع پيشرفت كار شده بود.
اين خط آهن سئول را از طريق پيونگ يانگ به شهر سينويجو در شمال غربي كره شمالي مرتبط مي كند. اين خط قرار است در آينده كره را از طريق راه آهن سيبري در روسيه به اروپا متصل كند.

هيلاري كلينتون:
جهان، آمريكايي ها را دوست ندارد
هيلاري كلينتون همسر رئيس جمهوري سابق آمريكا با اذعان به سياست هاي استيلاطلبانه واشنگتن در عرصه بين المللي گفت: از اينكه بسياري از مردم جهان، آمريكا را دوست ندارند متأسف هستم.
به گزارش ايرنا از رم هيلاري كلينتون نماينده مجلس سناي آمريكا در مصاحبه با روزنامه ايتاليايي كوريره دلاسرا اظهار داشت: مردم زيادي در جهان، دولت جورج بوش را كابينه اي پررو و شرور مي دانند و من اعتقاد دارم سرنوشت راستگرايان در آمريكا با شكست روبرو خواهد شد.
كوريره دلاسرا روز جمعه به نقل از همسر بيل كلينتون رئيس جمهوري سابق آمريكا نوشت: اميدوارم سران كشورما در سخنان و رفتار با ديگران محتاط تر باشند زيرا در يك واقعيت جهاني زندگي مي كنيم و بايد از قدرت خود با دقت و احترام استفاده كنيم.

خاورميانه و آزمون بوش
تشديد درگيريها در خاورميانه در هفته گذشته، آزموني است براي سنجش تعهد دولت بوش نسبت به طرح صلح (نقشه راه). تحليلگران مي گويند، واشنگتن آنقدر بر سياست كنوني اش در روند صلح تاكيد و روي آن سرمايه گذاري كرده است كه به نظر نمي رسد راه ديگري را امتحان كند.
جورج بوش كه نظر شخصي اش در سياست خاورميانه آمريكا اهميت بسيار دارد، درباره اينكه تا چه ميزان با آريل شارون درباره ماهيت اين چالش اتفاق نظر دارد، نشانه هاي دوگانه اي از خود بروز داده است.
يك وزير اسرائيلي روز جمعه گفت: اسرائيل بايد عليه گروه حماس تا آخر بجنگد. بوش هفته گذشته گفت: درگيري ميان اسرائيل و فلسطينيان را بخشي از جنگ جهاني با تروريسم مي داند و به طور ضمني اشاره كرد كه اولويت او شبيه شارون است كه گفته بود امنيت اسرائيل براي او در درجه اول اهميت قرار دارد.
بوش در اوايل دوران رياست جمهوري اش نيز نشان داده بود كه قصد دارد اقدام نظامي اسرائيل عليه حماس و ديگر گروههايي كه وزارت خارجه آمريكا آنها را سازمان هاي تروريست خارجي مي خواند ناديده بگيرد.
اما آمريكا اقدام اسرائيل در ترور رهبران حماس را نيز مورد انتقاد قرار داده است. اين اقدامات، حملات انتحاري تلافي جويانه حماس را در پي دارد.
وزير خارجه آمريكا قصد دارد با رهبران عرب و اسرائيل تماس تلفني داشته و طي روزها و هفته هاي آينده در نشست هاي ديپلماتيك شركت كند. روز جمعه همچون يكي از آرام ترين روزهاي خاورميانه شروع شد اما ناگهان هلي كوپترهاي اسرائيلي به غزه حمله كردند و يك فلسطيني را كشتند.
ديپلمات هاي عرب كه دولت هايشان نفوذ اندكي در اين درگيريها دارند، مي گويند دولت بوش را به ياد سخنانش درباره تعهد نسبت به پيشبرد طرح صلح نقشه راه خواهند انداخت. اين تعهد در شرم الشيخ و عقبه در نشست ميان بوش و رهبران عربي داده شد و به سرعت به عناوين درشت و مهم رسانه ها تبديل گشت.
يك سفير عرب كه نخواست نامش فاش شود در اين مورد مي گويد: پرزيدنت بوش مصمم به نظر مي رسد اما شارون و فلسطيني ها، كار را براي او دشوار مي كنند. تنها راه پيش روي آمريكا فشاري دوباره براي شروع مجدد نقشه راه است كه البته نمي دانم اين كار تا چه حد مي تواند مؤثر باشد.
استفان كوهن تحليلگر و استاد دانشگاه در مجمع سياست هاي اسرائيل پيش بيني مي كند كه آمريكا اقدامات ديپلماتيك خود را براي كنترل درگيري ها و همچنين تحت كنترل درآوردن خطر يك تهاجم بزرگ از سوي اسرائيل به گروههاي فلسطيني، تشديد خواهد كرد. او مي گويد:  علي رغم اين پيش بيني، نمي گويم كه اين كار مفيد خواهد بود يا نه.
موفقيت در اين كار به ميزان مصمم بودن بوش بستگي دارد. او نمي خواهد شاهد نوارهاي خاكستري باشد، تنها به سياه يا سفيد علاقه مند است.
تحليلگران ديگر مي گويند: بوش بايد به تعهد خود پايبند باشد و شيوه تسليم گونه دو سال گذشته را در پيش نگيرد.
روزنامه اسرائيلي هاآرتص در گزارشي نوشت كه بوش در نشست عقبه در مقابل شارون و موفاز وزير دفاع اسرائيل ايستاد و از آنها خواست كه از نيروهاي امنيتي فلسطين حمايت كرده و درآمدهاي مالياتي فلسطيني ها را نگاه ندارند.
بوش در گذشته نيز چندين بار در برابر شارون صبر خود را از دست داده است اما طي چند روز خود را بازيافته و مانند گذشته بر اولويت هاي اسرائيل تكيه كرده است.
حرف هاي بوش براي شارون جدي و بااهميت است، زيرا آمريكا كمك هاي مالي، نظامي و سياسي بسياري به اسرائيل ارائه مي كند. اين جايگاه اكنون به دليل مشكلات اقتصادي اسرائيل ، با اهميت تر هم شده است.
داشتن روابط غيردوستانه با آمريكا، در شرايط كنوني براي شارون ممكن و قابل تحمل نيست.
رويتر

هشدار احمد چلبي به آمريكا
«احمد چلبي» رهبر كنگره ملي عراق به دولت جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا هشدار داد، ممانعت دولت وي از اعطاي قدرت و اختيار بيشتر به عراقي ها براي اداره كشورشان يك اشتباه است.
شبكه تلويزيوني سي ان ان روز شنبه ضمن اعلام اين خبر به نقل از روزنامه واشنگتن پست افزود:چلبي گفته است تصميم آمريكا مبني بر محدودكردن نفوذ عراقيها ممكن است موج شديدي از اعتراض مردم اين كشور بر ضد آمريكا را به دنبال داشته باشد.
چلبي به روزنامه واشنگتن پست گفت: ما بايد خيلي زود يك حركت و جنبش سياسي از نوع عراقي را آغاز كنيم.
احمد چلبي در حال حاضر در آمريكا به سرمي برد و مشغول رايزني براي كسب قدرت و اختيارات بيشتر براي عراقي ها است.
وي معتقد است پل برمر حاكم آمريكايي عراقي و گروه همراهش نمي توانند به اندازه خود عراقيها در امر اداره اين كشور موثر باشند.
اين در حاليست كه درگيري نيروهاي آمريكايي با بازماندگان رژيم صدام همچنان ادامه دارد. نيروهاي آمريكايي جمعه شب با استفاده از بالگرد و تانك، منطقه «السحل» در نزديكي شهر «راوه» غرب شهر بغداد را مورد حمله قراردادند كه حدود ۸۰ نفر در جريان اين حمله كشته شدند.
شبكه تلويزيوني الجزيره با اعلام اين خبر افزود: تعدادي غيرنظامي نيز در جريان اين عمليات كشته شدند.
خبرنگار الجزيره از شهر راوه گزارش داد: تحركات گسترده نيروهاي آمريكايي در جاده اصلي منتهي به شهر راوه، نشانگر وجود عمليات بزرگي بود كه در يك منطقه كوچك به نام السحل در خارج از راوه انجام شد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |