يكشنبه ۲۵خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۷ - jun .15, 2003
تهراني ها بيشتر از گذشته به ناراحتي هاي تنفسي و ميكروبي مبتلا مي شوند
افزايش بيماري هاي محيطي در شهر تهران
گروه شهري: دود خودروها در حدود ۷۰ درصد آلودگي هوا را تشكيل مي دهند.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اين مطلب افزود: آلودگي هوا، حضور يك يا چند آلاينده به ميزان و مدت خاصي است كه مي تواند بر سلامت انسان اثر منفي بگذارد كه از جمله اين آلاينده ها، دي اكسيد گوگرد، مونواكسيد كربن، دي اكسيد ازت، ازن، ذرات معلق و تركيبات آلي فرار است.
دكتر نبي زاده درباره برخي علائم بيماريهاي ناشي از آلودگي هوا، از سوزش چشم، تحريك دستگاه فوقاني و تحتاني تنفسي، تشديد آسم، آثار منفي بر بيماران با زمينه هاي تنفسي و قلبي و عروقي نام برد.
وي بهبود فناوري توليد خودرو، كنترل ترافيك و توسعه فرهنگ زيست محيطي در جامعه را از عوامل پيشگيري و كاهش آلودگي هوا دانست.
دكتر نبي زاده به بيماران ريوي، سالمندان و كودكان توصيه كرد كه در هنگامي كه آلودگي هوا زياد است از منزل خارج نشوند.
آلودگي هاي صوتي
همچنين يك متخصص بهداشت محيط گفت: آلودگي هاي صوتي مي توانند باعث افزايش فشارخون و قند در افراد سالم شوند.
به گزارش واحد مركزي خبر، دكتر سيد محمود شريعت عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران با اشاره به آلودگي هاي صوتي و خطرات آن بر سلامت انسان افزود: آلودگي هاي صوتي همچنين مي توانند باعث كاهش شنوايي افراد شوند و با تغيير در فشار، نبض و قند خون زمينه ساز بيماري هاي ديگري شوند.
وي با نگراني از افزايش آلاينده هاي صوتي در شهرهاي بزرگ و پر جمعيت گفت :بسياري از اختلالات رواني، اضطراب، تنش هاي عصبي و عضلاني از عوارض ناشي از آلودگي هاي صوتي است.
خطرناكترين عامل آلودگي
آلوده سازي آب و هوا، مهمترين عامل آلودگي محيط است كه مي تواند زمينه ساز بيماريهاي ديگري شود و زندگي انسان و موجودات ديگر را تهديد كند.
رئيس انجمن علمي بهداشت محيط ايران با بيان اين مطلب افزود: هر ذره اي كه در طبيعت وارد شود و تعادل آن را بر هم زند و اثر سوء بر سلامت انسان داشته باشد آلودگي محسوب مي شود و در مقابل اقداماتي كه براي كنترل عوامل آلوده و نيز رفع آلودگي ها انجام مي گيرد بهداشت محيط گفته مي شود.
دكتر مصداقي نيا رئيس انجمن علمي بهداشت محيط ايران با اشاره به برخي عوامل آلوده ساز مانند مواد شيميايي، گازهاي خودروها و مواد آلاينده كارخانجات گفت: ممكن است عوامل آلوده ساز ميكروبي باشد كه باعث بيماريهايي مانند وبا، تيفوئيد و هپاتيت مي شود اما اگر آلاينده ها مواد شيميايي باشند، بيماريهايي مانند خفقان و بي هوشي را در پي دارند كه براي سلامت كارگران كه در آن محيط كار مي كنند بسيار خطرناك است.

حفاظت از طبيعت
آلوده كنندگان محيط زيست منطقه در بند، تحت پيگرد قانوني قرار مي گيرند
018695.jpg
گروه شهري: هرگونه تخلف مالكان خصوصي و دولتي در جاري كردن فاضلاب و انتشار ساير آلاينده ها در محور تاريخي و طبيعي دربند، براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامي پيگيري مي شود.
به گزارش «ميراث خبر»، «غلامرضا شريفي» مسئول اداره بهداشت محيط شميرانات با بيان اين مطلب گفت: «مركز بهداشت شميرانات با همكاري شهرداري منطقه بر بهداشت محيط منطقه دربند و ساير مناطق شميرانات نظارت كافي داشته و با مالكان خصوصي و دولتي ساكن اين منطقه كه به نوعي در افزايش و انتشار آلودگي هاي محيطي نقش داشته باشند، برخورد قانوني مي كند».
وي افزود: «مشكل دفع فاضلاب و آلودگي هاي محيطي در منطقه دربند از سال ها پيش وجود داشته اما در سال هاي اخير سعي كرديم با فرهنگ سازي و آموزش مردم و مراجعه كنندگان به جاي برخوردهاي قهري و قانوني، ميزان اين آلودگي ها را كه تهديدي براي سلامت محيط طبيعي و سكنه اين منطقه به شمار مي رود كاهش دهيم».
«شريفي» همچنين با بيان اين كه گزارش تخلفات آلوده كنندگان محيط زيست منطقه دربند به شهرداري ارائه شده است، افزود: «تاكنون دو مركز آلوده كننده محيطي در اين محور تاريخي شناسايي و پس از پيگيري هاي مستمر مشكل آنها برطرف شده است».
وي در همين حال افزود: «از تمام اختيارات قانوني خود براي جلوگيري از ورود و انتشار انواع آلاينده ها به محيط طبيعي دربند استفاده كرديم در صورتي كه مراكز ديگر در افزايش آلودگي ناشي از فاضلاب در اين منطقه هنوز فعال هستند، پس از اعلام گزارش كتبي توسط اهالي يا كارشناسان بهداشت، در اسرع وقت به اين موارد رسيدگي خواهد شد.»
مسئول اداره بهداشت محيط شميرانات همچنين در مورد آلودگي هاي محيطي ناشي از تخليه زباله  ها و نخاله هاي شهري در منطقه دربند گفت: «در سال هاي گذشته براي جمع آوري زباله هايي كه در منطقه كوهستاني دربند، محيط طبيعي اين محور را آلوده مي كردند اقداماتي صورت گرفت، اما در مورد زباله هاي شهري كه منشأ آلودگي محيطي در اين منطقه هستند، شهرداري منطقه يك مسئول است».

مسير خط آهن تهران - تبريز اصلاح مي شود
018690.jpg
گروه شهري: روابط عمومي راه آهن اعلام كرد براساس توافقنامه اي كه به امضاء مدير عامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران و شهردار تهران رسيد طرفين موافقت كردند بصورت مشترك كار مطالعه و بررسي پيرامون خط آهن تهران - تبريز در محدوده منطقه ۱۷ شهرداري تهران را به مهندس مشاور واگذار كنند.
در اين توافقنامه تصريح شده است كه مهندس مشاور مأموريت خواهد داشت با مطالعات همه جانبه در جهت رفع مشكلات بافت مسكوني منطقه از طريق انتقال خط آهن به زيرزمين و يا اصلاح تقاطع هاي موجود به صورت پروژه مشترك طرح هاي اجرايي ارائه كند.

بزرگراه تهران - شمال جز تخريب جنگل فايده اي نخواهد داشت
018685.jpg
گروه شهري: يك  كارشناس  محيط زيست  گفت : بزرگراه  تهران  شمال  جز تخريب  جنگل  و مرتع  و كشاورزي  و افزايش  گراني  چيز ديگري  به  بار نخواهد آورد.
علي  فقيه  افزود: تا زماني  كه  به  تثبيت  جمعيت  در منطقه  نرسيديم  بحث از بزرگراه  خطاست .
وي  گفت : امروزه  در بين  برخي  مسئولان  ناهماهنگي  و روزمرگي  مانع  دستيابي  به اهداف  زيست  محيطي  است  و ادامه  چنين  روندي  جامعه  را با تغييرات  اقليمي  روبرو خواهد ساخت .
وي  افزود: محدوده  حفاظت  شده  البرز مركزي ، شمالي  و جنوبي  از مناطق  تعريف شده  چهارگانه  مي باشد ولي  برخي  از مسئولان  آگاهانه  تمام  قوانين  مربوط به  آن را زير پا مي گذارند.

امسال در منطقه يك
۸۰۰ هزار متر مربع پروانه ساختماني صادر مي شود
018680.jpg
گروه شهري: روابط عمومي شهرداري منطقه يك تهران اعلام كرد: در راستاي اجراي سياست و مصوبات جديد، پيش بيني مي شود كه ميزان صدور پروانه ساختماني در اين منطقه امسال از ۸۰۰ هزار متر مربع تجاوز نكند.به گزارش ديروز اين روابط عمومي، صدور پروانه احداث ساختمان از سال ۸۰ در اين منطقه با اجراي مصوبات دولت رو به كاهش است، بطوري كه در سال ۸۰ به ميزان دو ميليون و ۹۵۰ هزار مترمربع و در سال ۸۱ به ميزان يك ميليون و ۶۱۰ هزار مترمربع پروانه ساختماني صادر شد.
شهرداري منطقه يك همچنين در گزارش خود پيش بيني كرده است كه ميزان صدور پروانه ساختماني در سال ۸۳ نيز از ۴۵۰ هزار مترمربع فراتر نرود.
اين شهرداري، هدف نهايي از كاهش صدور پروانه ساختماني را توقف روند جمعيت پذيري منطقه و اصلاح بافتهاي ناكارآمد و فرسوده ساختماني اعلام كرد.

انتصاب در شهرداري تهران
گروه شهري: دكتر محمود احمدي نژاد، شهردار تهران، سه تن از معاونين خود را منصوب كرد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و بين الملل شهرداري تهران، دكتر احمدي نژاد، طي احكامي جداگانه، دكتر حميد بهبهاني را به سمت معاون حمل و نقل و ترافيك، مهندس محمد علي آبادي را به سمت معاون فني و عمراني و علي سعيدلو را به سمت معاون مالي و اداري شهرداري تهران منصوب كرد.
دكتر بهبهاني پيش از اين در سمت مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مشغول انجام وظيفه بوده است و مهندس علي آبادي و سعيدلو به ترتيب سابقه معاونت وزارت راه و ترابري و رئيس مركز توسعه صادرات را در كارنامه خود دارند.

وزير اسبق بهداشت و درمان:
حجامت غيربهداشتي، سبب گسترش ايدز و هپاتيت مي شود
گروه شهري: وزير اسبق  وزارت  بهداشت  گفت : انجام  حجامت  به  روشهاي  غيربهداشتي ، موجب  انتقال  بيماريهايي  چون  هپاتيت  و ايدز مي شود.
دكتر «رضا ملك زاده» ديروز در گفتگو با  ايرنا افزود: پژوهشها حاكي  از آن  است  كه  انواع  بيماريهاي  قابل  انتقال  از طريق  خون ، با انجام  حجامت  غيربهداشتي  بسرعت  انتقال  و گسترش  مي يابند.
وي  ادامه  داد: با توجه  به  اين  واقعيت  كه  با شرايط كنوني  ايران ، برخي  بيماريها از جمله  هپاتيت  و ايدز در حال  گسترش  و در مرحله  «اپيدمي خفته» هستند، توصيه  ما اين  است  كه  افراد از انجام  حجامت  بطور غير بهداشتي اكيداً پرهيز كنند.
دكتر ملك زاده  اضافه  كرد: متاسفانه  در حال  حاضر در ايران  تعداد قابل  توجهي  معتاد تزريقي  وجود دارند كه  اكثرا مبتلا به  هپاتيت  و ايدز هستند و آزادانه  در جامعه  حضور دارند كه  اكثراً به  رفتارهايي  نظير خالكوبي  و حجامت  علاقه مندند.
وي  گفت : از آنجا كه  ابزارهاي  به  كار گرفته  شده  براي  اين  اعمال  بسرعت  آلوده  مي شوند، خطر گسترش  و شيوع  انواع  اين  بيماريها نيز بطور قابل  ملاحظه اي  افزايش  مي يابد.
وي  همچنين  گفت : اين  ادعا كه  حجامت  در درمان  همه  بيماريها كارساز است ، مبتني  بر شواهد و مطالعات  علمي  نيست  و نمي توان  آن  را پذيرفت .

توزيع كارت بليت اعتباري مترو
گروه شهري: به منظور صرفه جويي در وقت مسافران و جلوگيري از تشكيل صف در مقابل باجه هاي فروش بليت مترو، كارت بليت اعتباري در ايستگاههاي مترو توزيع مي شود.
به گزارش روابط عمومي مترو عرضه انبوه كارت بليت مترو در مرحله نخست در ايستگاههاي بزرگ مترو يعني ايستگاههاي كرج، تهران صادقيه، امام خميني (ره)، ميرداماد و شهرري آغاز و در مرحله بعدي در ديگر ايستگاههاي مترو نيز به متقاضيان عرضه خواهد شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |