شنبه ۳۱خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۸۳ - jun . 21, 2003
سياسي
Front Page

آژانس بين المللي انرژي اتمي از ايران خواست به پروتكل الحاقي بپيوندد
فعاليت هاي هسته اي ايران درخواست آژانس - پاسخ تهران
تهران: ايران با بازرسي بيش از آنچه در كنوانسيون منع گسترش سلاح هاي هسته اي پيش بيني شده است موافقت نخواهد كرد
پوتين: آژانس تصميم گرفته است براي شفاف تر شدن برنامه هسته اي ايران با مسئولان اين كشور همكاري كند و اين كار با موضع روسيه مطابقت دارد
ايران درخواست آژانس بين المللي انرژي اتمي براي پيوستن به پروتكل الحاقي كنوانسيون منع گسترش سلاح هاي هسته اي را نپذيرفت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از وين، آژانس بين المللي انرژي اتمي (وابسته به سازمان ملل) روز پنجشنبه از ايران خواست بدون هيچ پيش شرطي و با پيوستن به پروتكل الحاقي، امكان بازرسي بيشتر از تأسيسات هسته اي خود را فراهم آورد.
000520.jpg

محمد البرادعي رئيس آژانس، پس از اجلاس شوراي اجرايي اين نهاد به خبرنگاران گفت: در اجلاس وين به اين نتيجه رسيديم كه ايران بايد بدون هيچ پيش شرطي به پروتكل الحاقي بپيوندد. رئيس كويتي شوراي اجرايي آژانس نيز گفت: براي اين كه آژانس بين المللي انرژي اتمي بتواند با اطمينان خاطر اعلام كند كه برنامه هاي هسته اي ايران صلح آميز است اين كشور بايد به پروتكل الحاقي بپيوندد.
اين پروتكل به آژانس امكان مي دهد كه از تأسيسات اعلام نشده ايران بازديد كند. به موجب كنوانسيون كنوني كه ايران به آن پيوسته است آژانس فقط از سايت ها و تأسيساتي كه دولت رسما آنها را اعلام كرده است، مي تواند بازديد كند.
در پي اظهارات محمد البرادعي و رئيس كويتي شوراي اجرايي آژانس بين المللي انرژي اتمي، رئيس سازمان انرژي اتمي ايران و نماينده ايران در آژانس اين درخواست را رد كردند. روسيه و آمريكا نيز از دو منظر متفاوت از گزارش استقبال كردند.
علي صالحي نماينده ايران در آژانس با اين استدلال كه ۱۵ عضو غيرمتعهد شوراي اجرايي آژانس از مواضع ايران دفاع كرده اند گفت : ايران با بازرسي بيش از آنچه در كنوانسيون منع گسترش سلاح هاي هسته اي پيش بيني شده است موافقت نخواهد كرد.
صالحي گفت: ما در چارچوب تعهدات بين المللي خود عمل مي كنيم و اجازه چيزي بيش از آن را نمي دهيم.
غلامرضا آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي ايران نيز با تأييد مواضع صالحي بر ادامه همكاري ايران با سازمان بين المللي انرژي اتمي و اعضاي آن تأكيد كرد.
آقازاده در عين حال تصميم اجلاس وين را شكستي براي آمريكا توصيف كرد.
آمريكا اميدوار بود اجلاس وين امكان طرح مسئله هسته اي ايران در شوراي امنيت سازمان ملل را فراهم كند اما بيانيه اي كه آژانس تهيه كرد اين امكان را از آمريكا گرفت.
با وجود اين آمريكا از تصميم اجلاس وين استقبال كرد.
كاخ سفيد ديروز اعلام كرد: رئيس جمهوري معتقد است تصميم اجلاس وين تأكيدي بر اين است كه جهان بايد براي مقابله با سلاح هاي كشتار جمعي متحد شود.
فيليپ ريكر معاون وزير خارجه آمريكا نيز مفاد بيانيه اجلاس وين را مثبت ارزيابي كرد.
000515.jpg

روسيه نيز از منظري ديگر تصميم اجلاس وين را ستود. به گزارش ايرنا از مسكو، ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه ديروز در جمع خبرنگاران گفت: آژانس تصميم گرفته است براي شفاف تر شدن برنامه هسته اي ايران با مسئولان اين كشور همكاري كند و اين كار با موضع روسيه مطابقت دارد.
وي افزود: در گفت وگوي تلفني كه دو روز پيش با رئيس جمهوري ايران داشتم، وي تأكيد كرد كه كشورش هيچگونه نقشه اي براي توليد سلاح اتمي ندارد.
پوتين گفت: علاوه بر آن و براساس اطلاعاتي كه ما داريم كادر رهبري ايران آماده است تا در ابعاد كامل به پروتكل الحاقي آژانس بين المللي انرژي اتمي بپيوندد.
رئيس جمهوري روسيه افزود: موضع ما در مورد ايران مسئله جديدي نيست و ما نه تنها با اين كشور بلكه با هر كشوري كه مواضع شفافي در قبال آژانس بين المللي انرژي اتمي داشته باشد به همكاري در زمينه هسته اي ادامه مي دهيم.

نامه فراكسيون دانشجويي مجلس به رئيس جمهوري درباره ناآرامي هاي اخير
پنج تن از نمايندگان فراكسيون جنبش دانشجويي در مجلس شوراي اسلامي با ارسال نامه اي خطاب به رئيس جمهوري ضمن اعلام نارضايتي از روند برخورد با دانشجويان در جريان ناآرامي هاي اخير، خواستار دقت نظر مسئولان مربوطه در رسيدگي به اين وقايع شده اند.
علي تاجرنيا عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در گفتگو با ايسنا ضمن اعلام خبر فوق اظهار داشت: براساس اطلاعاتي كه در دست داريم در دو روز اخير تعدادي از دانشجويان به طور رسمي و غيررسمي بازداشت شده اند. از سوي ديگر با برخي از دانشجويان هم راسا بدون اطلاع سيستم اطلاعاتي برخورد شده و آنها را بازداشت كرده اند.وي با يادآوري نامه وزراي آموزش عالي و بهداشت به رئيس جمهوري در مورد حوادث اخير، افزود: جريان دانشجويي طي روزهاي اخير يكي از مقاطع حساس و در عين حال موفق خود را سپري كرده و آن هم وارد نشدن در ناآرامي هاي اخير به شكل سازمان يافته بود و همچنين تلاش كرده است.
تا صف خود را از برخي كساني كه به دنبال سوءاستفاده هستند، جدا كند. تاجرنيا اعلام بيانيه شوراي عمومي تهران دفتر تحكيم وحدت در دو روز گذشته و عدم دخالت چهره هاي موثر جريان دانشجويي را در اين وقايع، نشان دهنده اين مدعا دانست و گفت: اما بازداشت، جلب يا احضار برخي از مسئولين جريان دانشجويي باعث پيچيده تر شدن مسائل اخير خواهد شد و در واقع اين مسأله عامل محركي براي داخل كردن اين جريان در وقايع اخير است زيرا جريان اصلاح طلب سعي دارند با وارد كردن اين جريان آنها را به اقدام در اغتشاشات اخير متهم كنند.
ادامه اعتراض هاي پراكنده
در برخي دانشگاههاي كشور
تجمعات پراكنده، تحصن و اعتراض به روند وقايع اخير و دخالت نيروهاي غيررسمي و سركوب دانشجويان در خوابگاهها همچنان در برخي دانشگاههاي كشور ادامه دارد.
به گزارش ايسنا عصر روز پنج شنبه گروهي از دانشجويان دانشكده علوم پايه دانشگاه گيلان در محوطه اين دانشكده اقدام به تجمع كردند كه پس از ساعاتي بدون بروز درگيري ميان نيروهاي انتظامي، لباس شخصي ها و دانشجويان به آرامي خاتمه يافت.
تعدادي از دانشجويان دانشگاه اروميه نيز عصر پنج شنبه با تجمع در يكي از جاده هاي منتهي به شهر اقدام به مسدود كردن آن كردند.
اين تجمع كه از ساعت ۱۷ روز پنج شنبه شروع شده بود، با حضور نيروي انتظامي در محل، به داخل دانشگاه كشيده شد. حضور لباس شخصي ها در مقابل دانشگاه محسوس بود.
اين تجمع در اواخر شب پنج شنبه پايان يافت و دانشجويان به همراه برخي فرماندهان نيروي انتظامي به طرف مجموعه دانشگاهي پرديس نازلو حركت كردند.
همچنين تجمع ديگري چهارشنبه شب در خوابگاه بزرگ عطاء برگزار شده اعتراضات تجمع كنندگان در اين خوابگاه با دخالت لباس شخصي ها به آشوب كشيده شد كه با حضور نيروي انتظامي در محل و دعوت به آرامش در ساعت ۲ بامداد پنج شنبه اوضاع به كنترل نيروي انتظامي در آمد.
همچنين تجمع تعدادي از دانشجويان در دانشگاه رازي كرمانشاه در خوابگاه هاي شهيد اشرفي و كشاورزي در عصر پنج شنبه با شعارهايي همراه بود كه در ساعت ۲۲ پنج شنبه شب با خروج برخي از دانشجويان از محوطه خوابگاه به بيرون ادامه يافت. گزارش هاي رسيده از بروز تنش هاي پراكنده بين عوامل بيروني موسوم به انصار و دانشجويان در خارج از خوابگاه ها حكايت داشت.
افراد نيروي انتظامي كه از ابتداي تجمع در مقابل خوابگاه ها حضور داشتند، سعي كردند با آرام كردن طرفين درگيري از گسترش آن جلوگيري كنند و سرانجام با حضور مسئولان دانشگاه در خوابگاه ها و دعوت رسمي از نيروي انتظامي براي برقراري آرامش و امنيت، اين نيروها بدون تجهيزات در خوابگاه ها و اطراف آن مستقر شدند.
همچنين چهارشنبه شب به دنبال كشيده شدن دامنه تجمع به خيابان هاي اطراف دانشگاه يزد، درگيري هايي ميان دانشجويان و لباس شخصي ها به وجود آمد كه يك دانشجو به بيمارستان منتقل شد و نهايتا نيروي انتظامي ناچار به مداخله شد كه در مواردي نيز از گاز اشك آور استفاده كرد.
اين ماجرا حدود ساعت ۳ نيمه شب پايان يافت.

شوراي نگهبان طرح استاني شدن انتخابات مجلس را رد كرد
گروه سياسي:  شوراي  نگهبان ، طرح  استاني شدن  حوزه هاي  انتخابيه  مجلس شوراي  اسلامي را مغاير با موازين  شرع  و اصول  متعدد قانون  اساسي  شناخت.
به  گزارش  اداره  كل  روابط عمومي  شوراي  نگهبان ، اين شورا در جلسه پنجشنبه گذشته خود پس  از بحث  و بررسي  اين  طرح ، مفاد مصوبه  مجلس  را زمينه ساز بروز اختلافات  محلي ، قومي ، قبيله اي  و مذهبي  و خلاف  همبستگي  و وحدت  ملي  دانست .
در اين  نشست  تأكيد شد كه  اين  طرح  علاوه  بر مغايرت  با شرع ، با بند ۱۵اصل  سوم  قانون  اساسي  تطبيق  ندارد.
شوراي  نگهبان  با اشاره  به  افزايش  هزينه  عمومي  در نتيجه  اجراي  اين  طرح ، آنرا مغاير با اصل  ۷۵ قانون  اساسي  خواند.
بنابر اعلام  نظر اين  شورا، اجراي  طرح  يادشده  همچنين  موجب  كاهش  مشاركت  مردم  در تعيين  سرنوشت  خود خواهد شد كه  اين  موضوع  نيز با بند ۸ اصل  سوم  قانون  اساسي  مطابقت  ندارد.
براساس  نظر شوراي  نگهبان  تبصره  دو ماده  واحده  اين  طرح  نيز با بند ۹ اصل  سوم  قانون  اساسي  كه  در آن  بر رفع  تبعيض  ناروا و ايجاد امكانات  عادلانه  براي  همه  در تمامي  زمينه هاي  مادي  و معنوي  تصريح  شده  است ، مغايرت  دارد.
به  گزارش  اداره  كل  روابط عمومي  شوراي  نگهبان ، اين  طرح  براي  بررسي بيشتر و رفع  ايرادات  به  مجلس  شوراي  اسلامي  باز گردانده  شد.

آيت الله يزدي:
قوه قضاييه با عوامل ناآراميها برخورد كند
000510.jpg
گروه سياسي: آيت الله يزدي از قوه قضاييه خواست با عوامل ناآرامي هاي اخير در تهران و چند شهر ديگر با جديت برخورد قانوني كند.
به گزارش ايرنا خطيب جمعه تهران، خطاب  به  مسئولان  قوه قضاييه ، گفت : ديگر عطوفت  و ملاحظه  بس  است ،براساس  قانون  و شرع  كسي  كه  به  امنيت  كشورآسيب  مي رساند، مخالف  نيست  بلكه محارب  است .
خطيب  نمازجمعه  تهران  با طرح  اين  سئوال  كه  آيا كساني  كه  شبانه  درخيابانهاي  تهران  جلوي  خودروها را مي گيرند و مردم  را كتك  مي زنند و به اموال  آنها آسيب  مي رسانند، مخالفند؟، افزود: اين  اغتشاشگران  مخالف  نبوده بلكه  محارب  هستند و رافت  اسلامي  شامل  حال  اينها نمي شود.
دستگاه  قضايي  بايد با دقت  و جديت  كامل  و بدون  ملاحظه  برخورد قانوني  كند.
آيت الله  يزدي  توضيح  داد: كساني  آهسته  آهسته  تلاش  داشتند حوادث  اخير رابه  نام  دانشجويان  و يا به  اصطلاح  نهضت  دانشجويان  تمام  كنند.
بيش  از يك ميليون  ونيم  دانشجو در كشورداريم  وقتي  پاي  صحبت  آنها مي نشينم  متفق القول مي گويند الان  فصل  امتحانهااست ، بااين  كارها سالها تلاش  و زندگيمان  عقب  مي افتد و اين  فعاليتها به  دانشجويان  ربطي  ندارد.
همانطوركه  مسئولان  به دانشجويان  هشدار دادند و آنها مسير خود را با اغتشاشگران  يا بهتر بگويم مزدوران  و پول  بگيران  جدا كردند. وي  يادآور شد: دانشجويان  فرزندان  اين  كشور و همچون  روحانيون  از اركان كشور هستند، مسلمانند و دين  و نظامشان  را دوست  دارند.
خطيب  نماز جمعه  تهران  ادامه  داد: اگر چهار نفر اغتشاشگر مسائلي  به  وجود آورند، گفته  شود دانشجو هستند اين  ربطي  به  دانشجويان  ندارد، مطمئن  هستم  دانشجويان  عزيز نسبت  به  هشدارهاي  مسئولان  آگاه  هستند و صف  خود را از افرادي كه  قصد نفوذ وايجاد فتنه  و فساد دارند، جدا نموده  و نسبت  به  معرفي  آنهاكمك  خواهند كرد.
آيت الله  يزدي ، از مشاركت  نيروي  انتظامي  و بسيج  درايجادامنيت  و كنترل  حوادث  اخير قدرداني  كرد وافزود: اين  فعاليتها با حمايت  مسئولان  دانشگاهها و وزارت  علوم  و به  منظور كنترل  اوضاع  محيطهاي  دانشجويي  صورت  گرفته  است .

قدرداني وزارت علوم از نيروي انتظامي
گروه سياسي: نشستي با حضور وزير علوم، تحقيقات و فن آوري، معاونان، رؤساي دانشگاه هاي كشور و فرمانده نيروي انتظامي به منظور بررسي شيوه هاي تعامل نيروي انتظامي و دانشگاه هاي كشور برگزار شد.
به گزارش ايرنا به نقل از مركز اطلاع رساني ناجا، در اين نشست مصطفي معين از زحمات نيروي انتظامي در برقراري نظم و امنيت و حفظ آرامش محيط هاي دانشگاهي تقدير كرد.
وي با توجه به نوع مديريت در كنترل شرايط انتظامي گفت: در اين دو هفته اخير بر ما معلوم شد كه نيروي انتظامي هم در عرصه علمي و هم در عرصه كنترل بحران موفق عمل كرده است.
غلامرضا ظريفيان معاون دانشجويي وزارت علوم نيز در اين نشست گفت: فضاي منجمد بين دانشگاه و نيروي انتظامي در اين ايام با مديريت قوي سردار قاليباف و ساير مسئولان نيروي انتظامي تبديل به جوي گرم و مناسب شد.
سردار قاليباف نيز در سخنان خود، به نگاه آمريكايي ها براي ايجاد تغييرات مورد دلخواه خود در ايران اشاره كرد و گفت: استراتژي آنها در مورد ايران از طريق گستردن بي نظمي اجتماعي و تلاقي دادن آنها با مسايل اجتماعي دنبال مي شود. در چنين شرايطي بايد عاقلانه تصميم بگيريم و با صلابت و اقتدار عمل كنيم، چون عمق استراتژي نظام ما تكيه بر مردم است كه توليد قدرت ملي مي كنند.

ديدگاه
بازداشت از نوعي ديگر
همزمان با ناآرامي هاي روزهاي اخير در برخي شهرها خبرهاي پراكنده حاكي از دستگيري هاي بعضي دانشجويان، روزنامه نگاران و شهرونداني است كه هويت برخي عاملان بازداشت آنها مجهول و ناشناخته است. اين بازداشت ها عموما در خيابان و يا با مراجعه به محل كار و منزل فرد دستگير شده صورت گرفته است.
مسئولين وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي در روزهاي اخير صراحتا بر عدم در اختيار داشتن برخي دستگيرشدگان اذعان داشته اند و اسامي برخي از بازداشتي ها در فهرست آمار سازمان زندان ها ثبت نشده است. تازه ترين مورد از اين گونه بازداشت ها، دستگيري يكي از اعضاي شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت (مهدي اميني زاده) است كه در خيابان و توسط نيروهاي لباس شخصي - ضمن پاشيدن اسپري گاز اشك آور به چشم همسر وي - بازداشت شده است.
اين شيوه بازداشت هاي غيررسمي كه به نظر مي رسد تا مدت هاي مديد مرجع و متولي آن مشخص نمي شود، اگر نقش بسزايي در ايجاد حس ناامني در اذهان مردم نسبت به امور امنيت فردي و اجتماعي آنها نداشته باشد، قطعا بيانگر وجود چندپارگي و تعدد ضابطين در نهادهاي امنيتي - انتظامي كشور است.
وقتي شهروندي پس از چند روز بازداشت موقت، آزاد مي شود و خود نمي داند توسط چه فرد، نهاد يا ارگاني بازداشت شده و اساسا نسبت به مكان دوران بازداشت خود هم هيچ اشراف و اطلاعاتي ندارد، چه كسي بايد پاسخگوي رسوب هراس دائمي در اذهان مردم نسبت به تأمين امنيت آنان باشد؟ بازداشت كنندگان در قبال اعتراض فرد مورد بازداشت، با تحكم و خشونت اقدام به ضرب و شتم وي مي نمايند، در چنين شرايطي بازداشت شوندگان به كدام مرجع و ملجاء بايد داد خواهي كنند، در حالي كه ضاربين خود را
نمي شناسند ؟ آيا نبايد برخورد با پديده دولت در دولت - كه مورد انتقاد رئيس جمهوري هم قرار گرفته - از نهادهاي موازي اطلاعاتي امنيتي آغاز شود؟ ادامه اين روند جز افزايش التهاب در فضاي حساس و آسيب پذير فعلي و قفل شدن بيش از پيش رابطه شهروندان و متوليان امنيتي انتظامي چه ثمري دارد؟
پروين امامي

خبرهاي كوتاه
* بنياد شهيد انقلاب اسلامي ديروز با صدور اطلاعيه اي سالروز شهادت دكتر مصطفي چمران را گرامي داشت.
در اين اطلاعيه از مردم ايران و بويژه خانواده معظم شهدا دعوت شده است كه در مراسم بزرگداشت اين شهيد والامقام كه ساعت ۱۷ روز شنبه در حسينيه ارشاد برگزار مي شود، حضوري فعال داشته باشند.
* همسر محسن سازگارا از انتخاب يك وكيل فرانسوي براي وي و فرزندش خبر داد. سازگارا و پسرش اواسط هفته گذشته بازداشت شدند.
مهدي اميني زاده عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت روز پنجشنبه توسط نيروهاي ناشناس بازداشت شد. بازداشت اين دانشجو زماني اتفاق افتاد كه وي در حال خروج از مراسم بزرگداشت دكتر شريعتي در حسينيه ارشاد بود. به گفته آيدين حسنلو (همسر اميني زاده) اين جريان در حالي اتفاق افتاد كه تعدادي از نيروهاي لباس شخصي با پاشيدن اسپري گاز اشك آور به سرنشينان اتومبيل پرايد حامل وي و همسرش،اميني زاده را بازداشت كرده و همراه خود بردند.
* نيروهاي امنيتي دولت انتقالي افغانستان از برگزاري مراسم بزرگداشت سالروز درگذشت دكتر علي شريعتي در كابل پايتخت اين كشور جلوگيري كردند.
به گزارش ايرنا، شماري از فرهنگيان پايتخت افغانستان كه از قبل سالن همايش راديو و تلويزيون كابل را براي برگزاري اين مراسم در نظر گرفته بودند، براي برگزاري اين مراسم، با مخالفت نيروهاي امنيتي مواجه شدند.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    آموزشي    |    انديشه    |    خارجي    |    سياسي    |
|   شهري    |    علمي فرهنگي    |    محيط زيست    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |