شنبه ۳۱خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۸۳ - jun . 21, 2003
أَكْبَرُ الْعَيْبِ أَنْ تَعِيبَ مَا فِيكَ مِثْلُهُ.
بزرگترين عيب آن است
كه از چيزي عيب جويي كني كه در خود تو هم هست.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
بي زر و گنج به صد حشمت قارون باشي
اي دل آن دم كه خراب از مي گلگون باشي
چشم دارم كه به جاه از همه افزون باشي
در مقامي كه صدارت به فقيران بخشند
بررسي پست مدرنيسم در ادبيات ايران
ايرنا :داستان هاي  «پست  مدرن» عصر پنجشنبه  با حضور جمعي  از نويسندگان  دركانون  ادبيات  ايران  بررسي  شد.
«محمد ضيمران» از اساتيد دانشگاه  هنر در اين  نشست  با بررسي  «پست مدرنيسم  در هنر و ادبيات»، اين  سبك  را يكي  از مفاهيمي  دانست  كه  در ايران مورد
سوء استفاده  قرار گرفته  است .
وي  در مورد آثار نويسندگان  پست  مدرن  گفت : در اين  آثار جنبه هاي  حقيقي و استعاري  در هم  تنيده  شده است .
اين  مترجم  افزود: شخصيت هاي  داستان  پست  مدرن  در افق هاي  خاصي  زيست  مي كنند كه  فاقد بنيان هاي  شناخته  شده  است . رفتارها در اين  آثار ارتجاعي  شكل مي گيرد و بررسي  منطقي  از آن آثار امكان  پذير نيست .
اين  استاد دانشگاه ، داستان  پست  مدرن  را به  دور از هر انديشه  ملموسي دانست ، به  طوري  كه  معيارهاي  زيبايي شناسي  متداول  امكان  بررسي  آنها رانمي دهد.
ضيمران  در بيان  ويژگي هاي  مهم  آثار پست مدرن ، گفت : «گسيختگي» از ويژگي هاي مهم  اين  سبك  است ، بدين  نحو كه  در بيان  مفاهيم  ارتباطي  وجود ندارد، اجزاي داستان  به  شكل  مستقل  تحقق  مي يابد و هيچ  چيز كامل  نبوده و دلالت ها سيال  وشناور است .
وي  قرار گرفتن  چند رويداد مهم  در كنار هم  را نقطه  عطف  سبك  پست  مدرنسيت دانست  و گفت : آنچه  در شكل گيري  نگاه  پست  مدرن  در فلسفه  و هنر و سياست  نقش مهمي ايفا كرد، جنبش  ماه  مه  ۱۹۶۸، فرو ريختن  ديوار برلين  و فروپاشي  نظام كمونيست  بود كه  بعد از جنگ  جهاني  دوم ، نويسندگان  با وضعيت  «عدم امنيت  وجودشناختي» مواجه  شدند.
وي  گفت  دراين  دوران  نويسنده  پست  مدرن  براي  درك  واقعيت ، كوره هاي  آدم سوزي  را ديد و اميد خود براي  مبارزه  را از دست  داد و راه  نجات  را در «كابوس  و روان  پريشي» دانست .
«حسين  پاينده» مترجم  و منتقد، از ديگر سخنرانان  اين  نشست ، پست مدرنيسم را پديده  و واكنشي  دانست  كه  از دل  مدرنيسم ناشي  شده  و نبود درك  مضامين  وره يافت هاي  مدرنيسم  فرد را از عمق  رويكرد پست  مدرن  دور مي كند.
وي  گفت : پست  مدرنيسم هيچ  ربطي  به  جامعه  ادبي  ايران  ندارد، چرا كه  حاصل شرايط اجتماعي  و فرهنگي  و سياسي  غرب  بوده  و ايران  آن وضعيت  را ندارد.
اين  منتقد افزود: پست  مدرنيسم متكي  به  تجربه  اجتماعي  و زندگي اي  است  كه ربطي  به  زندگي  روزمره  اجتماع  ايران  ندارد.
پاينده ، آثار پست  مدرن  نويسندگان  ايراني  را نوشتاري  «تقليدي  و عجيب غريب  نويسي» دانست  كه  در فرهنگ  بومي ايران  ديده  نشده  است .

۱۱/۹ مي آيد
نخستين فيلم نيمه داستاني كه به ماجراي ۱۱ سپتامبر و حواشي آن مي پردازد براي دومين سالگرد اين حادثه، آماده نمايش خواهد بود
000565.jpg

نخستين فيلم نيمه داستاني كه به ماجراي حمله تروريستي ۱۱ سپتامبر و حواشي آن مي پردازد، در حال ساخته شدن است و براي دومين سالگرد اين حادثه آماده نمايش خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لس آنجلس، اين فيلم تلويزيوني را شركت «شو تايمز نتوركز» مي سازد. اين شركت كه مقر آن در نيويورك است در زمينه ساخت فيلم و اداره يك شبكه تلويزيوني فعاليت دارد.
فيلمي كه اين شركت درباره ۱۱ سپتامبر مي سازد «دي.سي.۱۱/۹» نام دارد و ماجراي حملات روز ۱۱ سپتامبر را با تمركز بر فضاي حاكم بر كاخ سفيد در ساعتها و روزهاي پس از وقوع حادثه، روايت مي كند.
فيلم از صبح ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و با بازگشت جرج بوش، رئيس جمهور آمريكا از يك سفر،  بلافاصله پس از برخورد هواپيماهاي ربوده شده به برج هاي مركز تجارت جهاني و پنتاگون آغاز مي شود.
فيلم نيمه مستند مذكور با نخستين بازديد جورج بوش از ويرانه  برج هاي نيويورك ادامه مي يابد.
يك سخنگوي شركت شوتايمز گفت: صحنه هاي مستندي از هرج و مرج و جستجوي هراس انگيز و نوميدانه در ميان ويرانه هاي برج ها در فيلم به كار رفته است.
000450.jpg

«تيموتي باتومز» در اين فيلم نقش جرج بوش را بازي مي كند و «اسكات آلن اسميت» در نقش آري فلايشر، سخنگوي وقت كاخ سفيد، «لورنس پرسمن» در نقش ديك چني، معاون رئيس جمهور و «پني جانسون جرالد» در نقش كاندوليزا رايس، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد ظاهر مي شوند.
فيلمنامه فيلم را «ليونل چتويند» نوشته است و فيلم را هم او تهيه مي كند. «برايان ترنچارد سميت» كارگرداني فيلم را به عهده دارد.

نمايش باران در امارات
فيلم باران ساخته مجيد مجيدي توسط اداره فرهنگ و اطلاع رساني شارجه امارات عربي متحده در كاخ فرهنگي اين امارات به نمايش درآمد.
به گزارش امروز خبرنگار ايرنا در دبي، نمايش اين فيلم كه با زيرنويس انگليسي بود، مورد توجه تماشاگران اماراتي، ايراني و خارجيان مقيم شارجه قرار گرفت. «باران» جوايز متعدد داخلي و خارجي از جمله جايزه بهترين شخصيت و كارگرداني جشنواره فيلم فجر، جشنواره بين المللي فيلم مونترال و جايزه ويژه جشنواره فيلم اسلو را كسب كرده و در شارجه نيز با استقبال دوستداران هنر سينما روبرو شد.

ابراهيم وحيدزاده:
شركتهاي توليدي و بانك ها بايد در سينما سرمايه گذاري كنند
ابراهيم وحيدزاده كه در بخش مسابقه سينماي ايران بيست و يكمين جشنواره فيلم فجر «عشق فيلم» را داشت، هم اكنون در انتظار سرمايه گذاري براي توليد فيلم جديدش «معادله» است.
وي در گفتگو با ايسنا گفت: به تعداد تهيه كنندگاني كه وجود دارد، سليقه و انديشه خاص نيز هست. براي اين كه فيلمها ساخته شوند بايد سينما سودده باشد و بتواند پولش را برگرداند. اين موضوع به زنجيره هاي مختلفي از جمله توزيع، نمايش و توليد مربوط است كه در ساخت فيلمها، اين زنجير، بايد در جهتي پيش رود تا به جايي برسيم كه هماهنگي بين عرضه و تقاضا در سينما داشته باشيم. وي با تاكيد بر اينكه اين هماهنگي زماني به وجود مي آيد كه با تنوع فيلمها مواجه باشيم گفت: سينما بايد جذاب باشد و مخاطبان مختلف را مورد توجه قرار دهد تا بتواند به حركت طبيعي خودش ادامه دهد و افرادي كه سرمايه هاي خارج از حوزه سينما دارند بتوانند اين سرمايه ها را به سينما تزريق كنند. وحيدزاده گفت: در ساير كشورهاي جهان بانك ها همانند ساير مقوله ها در زمينه سينما نيز سرمايه گذاري مي كنند و شيوه ديگري كه هم اكنون قدم هاي اوليه اش در ايران عملي شده، سرمايه گذاري شركتهاي توليدي است كه بتوانند كالاي خود را تبليغ كنند.

سقف يك سينما در رم فرو ريخت
بر اثر فرو ريختن سقف كاذب يك سالن سينما در شهر رم پايتخت ايتاليا، ۱۶ نفر مجروح شدند.
به گزارش مطبوعات ايتاليا، در زمان وقوع اين حادثه كه شب گذشته هنگام نمايش فيلم رخ داد ۴۰ نفر در اين سالن حضور داشتند. تماشاچيان حاضر به محض مشاهده نخستين آوارهاي ناشي از فرو ريختن سقف، زيرصندلي ها پناه گرفتند كه اين اقدام، عامل جلوگيري از بروز تلفات و مجروحيت هاي شديد شد. كارشناسان سازمان هاي امدادي ايتاليا، مسئولان سينما را به سهل انگاري در بازسازي ساختمان  و بازبيني شرايط استحكام آن متهم كرده اند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
شاپور دوم (ذوالاكتاف) كه به سن مقرر رسيده بود از آخرين روز بهار(۲۱ ژوئن) در سال ۳۲۶ ميلادي، خود به عنوان شاه، رسماً زمام امور ايران را به دست گرفت.
*۳۱ خرداد ۱۳۰۵، روزنامه هاي تهران نوشتند كه عباس مسعودي مدير مركز اطلاعات (خبرگزاري غير دولتي آن زمان) بزودي روزنامه اي به همين نام منتشر خواهد كرد و نخستين شماره روزنامه اطلاعات ۱۹ تيرماه ۱۳۰۵ (۷۷ سال پيش) انتشار يافت.
*چون بيم آن مي رفت كه عوامل انگلستان در تاسيسات نفت خرابكاري كنند، لايحه مجازات خرابكاري، در جلسه سي ام خرداد ۱۳۳۰ شوراي وزيران به رياست دكتر مصدق تصويب و براي طرح در مجلس آماده شد.
* از اين روز در سال ۱۳۵۷ كناره گيري نمايندگان مجلس و ديگران از حزب دولتي رستاخيز آغاز شد. شاه قبلاً گفته بود كساني كه نمي خواهند عضو حزب رستاخيز باشند گذرنامه هايشان را بگيرند و از ايران بروند. در محافل تهران، كناره گيري از حزب رستاخيز به معناي از سرگيري فعاليت احزاب قديمي تلقي شد.
* اراتوستنس، دانشمند عهد باستان، ظهر ۲۱ ژوئن سال ۲۴۰ پيش از ميلاد (۲۲۴۳ سال پيش) در اسكندريه مصر هنگامي كه خورشيد در اوج بود فاصله آن را بر اساس زاويه يابي و قواعد هندسه بر آورد كرد. وي دو روز پيش از آن (۱۹ ژوئن) با توسل به علم هندسه براي نخستين بار كار اندازه گيري محيط زمين را تخميناً به پايان برده بود.
*۲۱ ژوئن ۱۹۴۱ هيتلر به رغم امضاي قبلي يك پيمان عدم تجاوز با شوروي و نيز مخالفت برخي از ژنرال هايش كه وسعت شوروي زياد است و پيش از اتمام كار انگلستان نبايد سراغ كشور ديگري رفت، دستور حمله نظامي به خاك آن كشور را صادر كرد و به همين سبب هم جنگ را باخت و از ميان رفت.
ماندگار
۱۹ ژوئن زادروز «اسامو دازايي»، داستان نويس بلندآوازه ژاپني است كه در ۱۹۰۹ در يك خانواده اشرافي و قديمي ژاپن در جزيره هنشو به دنيا آمد و ۱۳ ژوئن سال ۱۹۴۸ همراه باهمسرش خود را غرق كرد.
«اسامو» با وجود برخورداري از پول و رفاه كامل، در اثناي تحصيل در دانشگاه توكيو به صف كمونيست ها پيوست و چون به زبان فرانسه آشنا بود با خواندن عقايد ماركس و سوسياليست هاي ديگر، ديري نگذشت كه به صورت يك كمونيست تمام عيار در آمد. كار نويسندگي را از نوشتن داستان هاي كوتاه براي مجله ها آغاز كرد و نام خود را از «كاناگي» به «اسامو دازايي» تغيير داد.
نخستين داستان او كه به صورت كتاب انتشار يافت درباره تجربه خانوادگي اش بود و سپس ده ها داستان ديگر كه همه انعكاس دشواري هاي بشر است.
شاهكار ادبي او داستان «شايو» به معناي غروب است كه در زمينه تأثير جنگ جهاني دوم بر تغيير بافت اجتماعي ژاپن و از جمله ويراني دنياي اشراف و ثروتمندان سنتي (غيربازرگان و صنعتگر) ژاپني و به زير آمدن آنان از تخت عاج و درهم شكستن افاده و تكبر بي معناي آنان است. در اين داستان در عين حال مصيبت هاي يك جنگ با مهارت خاص باز تاب داده شده است. آخرين كتاب اسامو كه نيمه تمام ماند «وداع» عنوان دارد كه پس از خودكشي نويسنده، توسط دختر او كه وي نيز يك نويسنده است تكميل شده است.
* ده سال پيش در چنين روزي ادوارد فيتزجرالد مترجم و مفسر رباعيات عمر خيام، دانشمند، فيلسوف و اديب ايراني درگذشت.
منابع مطالب دوبخش بالا
www.iranianshistoryonthisday.com
روزگار
بسياري از رسانه ها از جمله كانال تلويزيوني تاريخ، پنجشنبه گذشته به مناسبت سالروز اعدام گرانددوك اتريشي «ماكسيميلين» در ۱۹ ژوئن سال ۱۸۶۷ پس از سه سال و  اندي پادشاهي بر كشور مكزيك، اوضاع سياسي جهان آن روز و امروز را با هم مقايسه كرده و انگشت برموارد مشابه گذارده بودند. ناپلئون سوم امپراتور وقت فرانسه، دولتمردان اتريش و برخي ديگر از كشورهاي اروپايي كه مايل نبودند دولت واشنگتن تعرض ديگري به مكزيك كند از فرصتي كه جنگ داخلي آمريكائيان به دست داده بود استفاده كردند و در اثناي اين جنگ به خواست محافظه كاران مكزيك، « ماكسيميلين» از خانواده  هابسبورگ را به عنوان امپراتور با يك سپاه فرانسوي روانه مكزيك ساختند. قبلاً دولت آمريكا چند ايالت مكزيك از جمله كاليفرنيا را ضميمه خاك خود ساخته بود. در مكزيك، جمهوريخواهان به رهبري «بنيتو هوارز» با «ماكسيميلين» بناي مخالفت گذاردند و «ماكسيميلين» كه به دليل پرورش اروپايي خود خواست محافظه كاران را برآورده نساخته بود پس از سه سال حكومت در وضعي قرار گرفت كه نه محافظه كاران مكزيك جانب او را داشتند و نه جمهوريخواهان از جنگ با او دست بر مي داشتند.
 اندكي بعد هم ناپلئون سوم ــ احتمالاً تحت فشار ايالات متحده آمريكا كه از جنگ داخلي خود رهايي يافته بود ـ نيروهايش را از مكزيك احضار كرد و طولي نكشيد كه «ماكسيميلين» از نيروهاي مخالف شكست خورد و با دو تن از ژنرال هايش دستگير و اعدام شد.
«ماكسيميلين» هنگام اعدام ۳۵ ساله بود.
پرسش پزشكي
مردي ۵۲ ساله از دكتر گريفيت پرسيده است از آنجا كه بيماري هاي قلبي و سرطان و سكته مغزي سه عامل اول مرگ و مير و كوتاهي عمر هستند كه علل حمله قلبي و سكته مغزي هم فشار خون، كلسترول و داشتن وزن اضافي اعلام شده است، چه غذاهايي اين علل و عوامل را كاهش مي دهد. دكتر گريفيت چنين پاسخ داده است: در درجه اول نكشيدن سيگار و از دست ندادن ساعات خواب و زندگي نكردن در استرس و بعد مصرف اين مواد غذايي: اسفناج، سيب، جو (نان و يا سوپ)، كلم، طالبي، برگه زردآلو، هويج، لوبيا سبز و سفيد، گريپ فروت، انواع كدو به ويژه كدو حلوايي، كاهو برگدار (رومين)، ماست و تا حدي هم سير و پياز.

داستانك
كوه
نويسنده جوان از پنجره اتاقش به كوه خيره شده بود. مي خواست از كوه بنويسد اما از شكوهش مي ترسيد و از راز بزرگ پوشيده از برفش.قلمش روي كاغذ قفل شده بود.
چشمانش را بست تا در خيالش دنبال كلماتي بگردد كه گم كرده است.
در زدند.
- بابك! يك نفر با تو كار دارد.
- كيه؟
- يك پهلوان پير با موها و محاسني به سفيدي برف كوهستان.
نفهميد خواب است، يا بيدار. پنجره پوشيده از مه بود. از پله هاي آپارتمانش به سمت پائين دويد.
آرش نصيري

گشتي در دنياي خبرها
فراموشي و برگ جريمه
لنكشاير: يك راننده ۵۶ ساله در انگليس كه دچار بيماري فراموشي شده است از پليس درخواست كرده ۳۰ برگ جريمه پرداخت نشده وي را باطل كند.
اين مرد هر روز خودرو خود را زير ايست سنج هاي خيابان پارك مي كند و براي دو ساعت داخل اين دستگاهها سكه مي اندازد، اما به دليل بيماري خود، فراموش مي كند كه در چه محلي، خودرواش را پارك كرده و مجبور است براي يافتن خودرو چند ساعتي در خيابانها جستجو كند.
به همين دليل تاكنون پليس وي را ۱۸۰۰ پوند جريمه كرده است.
رسوايي شوهر
لندن: مردي كه به مدت ۱۸ سال دو همسر داشت سرانجام رسوا شد.
وي ۱۸ سال قبل با دو خانم ازدواج كرد البته هيچ يك از آنان نمي دانستند كه شوهرش داراي همسر ديگري هم هست.
نكته جالب اينكه خانه همسران اين مرد در فاصله ۵۰۰ متري يكديگر بود و هر دو همنام بودند.
ديروز هنگامي كه مرد ۵۸ ساله قصد داشت امضاي يكي از همسرانش را در بانك جعل كند دستگير و به تحمل ۶ ماه حبس تعليقي محكوم شد.
همسران وي به ترتيب ۴۵ و ۵۵ سال سن دارند.
چقدر پول براي خوشبختي؟
نيويورك: بسياري از مردم هميشه عقيده داشته اند پول، خوشبختي و شادي به ارمغان مي آورد. اخيراً دانشمندان هم مي گويند، براي خوشبخت بودن بايد حداقل يك ميليون پوند ثروت داشت.
براساس تحقيقات مفصل دانشمندان انگليسي و آمريكايي كه با محاسبات دقيق رياضي انجام شده است براي داشتن احساس خوشبختي حداقل بايد يك ميليون پوند پول داشت كه اگر اين پول در پي كاركردن بدست  آيد، صاحبش يكسال پس از آن احساس خوشبختي مي كند اما اگر اين پول باد آورده باشد، صاحبش بلافاصله احساس خوشبختي خواهد كرد.
پس كساني كه در پي كسب خوشبختي از طريق پول هستند بايد بدانند كه با كمتر از يك ميليون پوند به جايي نمي رسند.
ندامت پخش كننده اعلاميه
لوتون: مردي كه در كشور انگليس عليه مسلمانان اعلاميه چاپ كرده بود به ۸۲ روز زندان محكوم شد كه ديروز پس از سپري كردن نيمي از دوران محكوميتش و به دليل اظهار ندامت آزاد گرديد.
همسر اين مرد چند سالي است كه مبتلا به سرطان است. او معتقد بود دولت انگليس اهميت بيشتري به مسلمانان و مهاجران خارجي نسبت به همسر بيمار وي مي دهد.
به همين دليل اقدام به انتشار اعلاميه عليه مهاجران خارجي و مسلمانان كرد و از شهروندان انگليسي خواست كه برخورد نامناسبي با آنان داشته باشند.
وكيل پشت ميله هاي زندان
ليدز: پليس انگليس يك وكيل ۴۹ ساله را دستگير و او را به مدت يك شب پشت ميله هاي زندان حبس كرد.
اين مرد هنگامي كه براي صرف غذا وارد يك ساندويچ فروشي شد، صاحب مغازه با يكي از مشتريان گلاويز شده بود به همين دليل پليس را خبر كرد ا ما هنگامي كه پليس به محل حادثه رسيد، وكيل را به دليل نداشتن مدارك شناسايي و مصرف مشروبات الكلي دستگير كرد.
در پاسگاه،  وكيل چندين بار تأكيد كرد كه او وكيل دادگستري است اما مأموران پليس ادعاي وي را باور نكردند و او مجبور شد شب را در زندان بگذراند.
جنايت هولناك
منچستر: يك مرد جاني در انگليس، يكي از دوستانش را به قتل رساند سپس بدنش را تكه تكه كرد، دست او را كباب كرد و خورد و سرانجام سر وي را داخل يك پارك دفن كرد.
اين قاتل ۲۸ ساله از هنگام درگيري تحت تأثير مشروبات الكلي قرار داشت. وي پس از ارتكاب اين جنايت هولناك براي دو تن از دوستان خود پيام فرستاد و اعتراف به قتل كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۶ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۴۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و ۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۴۹ دقيقه

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |