شنبه ۳۱خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۸۳ - jun . 21, 2003
آخرين خبرها از وضعيت برگزاري امتحانات پايان ترم دانشگاههاي كشور
گروه علمي فرهنگي: براساس آخرين اخبار خبرگزاري دانشجويان ايران چند دانشگاه كشور پس از گذشت يك هفته از برگزاري تجمعات مختلف در شرايطي براي حضور در جلسه امتحانات حاضر مي شوند كه رؤساي تعدادي از دانشگاهها بنا به خواست دانشجويان، امتحانات اين دانشگاه ها را دو مرحله اي اعلام كردند.
براساس اين گزارش اظهارات مسئولان آموزش عالي و چند دانشگاه كشور در روز جمعه از اين قرار است، مديركل دفتر حراستي وزارت علوم در گفتگويي با ايسنا با اعلام اينكه در حال حاضر بيشتر دانشگاههاي كشور در آرامش به سر مي برند و دانشجويان خود را براي برگزاري امتحانات آماده مي  كنند، گفت: به رغم آنكه اوضاع دانشگاه  ها چندان قابل پيش بيني نيست اما تمهيدات مسئولان دانشگاه ها، كنترل اين اوضاع را فراهم آورده است.
دكتر فهيمي فر، رئيس دانشگاه اميركبير كه دانشگاه تحت مديريت وي در هفته گذشته شاهد تجمع دانشجويان در اعتراض به حوادث اخير بود، با آرام توصيف كردن وضعيت فعلي اين دانشگاه به ايسنا گفت: امتحانات اين دانشگاه در دو مرحله برگزار مي شود كه مرحله اول آن مطابق تقويم دانشگاه و مرحله ديگر در شهريورماه است.
خداياري معاون دانشجويي دانشگاه تهران نيز با اشاره به تجمعات هفته گذشته دانشجويان دانشگاه تهران كه در دو نوبت بادرخواست به تعويق افتادن امتحانات و اعتراض به دستگيري سه نفر از دانشجويان دانشكده فني برگزار شد ،گفت: در حال حاضر دانشگاه تهران در وضعيت آرامي به سر مي برد و دانشجويان خود را براي نوبت اول امتحانات كه مطابق تقويم دانشگاه برگزار مي شود، آماده مي كنند.
خداياري با اعلام اينكه نوبت دوم امتحانات دانشگاه ها به گروهي از دانشجويان شهرستاني ساكن كوي اختصاص دارد و از شهريورماه آغاز مي شود، گفت: براساس گزارش هاي دريافتي تاكنون ۳۲ نفر از دانشجويان دانشگاه تهران دستگير شده  اند.
دكتر گودرز صادقي رئيس دانشگاه اروميه نيز با بيان اين كه اعتراضات دانشجويان اين دانشگاه تا شب پنجشنبه نيز ادامه داشته به ايسنا گفت: تجمعات دانشجويان دانشگاه اروميه كه تعداد افراد حاضر در آن به حدود ۱۲۰ نفر مي رسيد به لحاظ شعارهاي مطرح شده داراي ماهيتي است كه نه مي توان آن را سياسي دانست و نه صنفي برشمرد.
دكتر بهشتي رئيس دانشگاه علم و صنعت نيز با اعلام اينكه بعد از تجمع روز چهارشنبه دانشجويان، اين دانشگاه شاهد تحرك جديدي نبوده است، افزود: امتحانات تئوري دانشگاه علم و صنعت از شنبه آغاز مي شود همانطور كه امتحانات عملي اين دانشگاه نيز در هفته گذشته برگزار شد.
وي افزود: شوراي دانشگاه تصميم گرفته تا امتحانات را در موعد مقرر برگزار كند، لذا در صورتي كه دانشجويي آمادگي نداشته باشد مي تواند درخواست دهد تا بر حسب تعداد دانشجويان متقاضي در مورد آنها تصميم گرفته شود.
دكتر پورمحمدي رئيس دانشگاه تبريز نيز با اعلام اينكه از عصر چهارشنبه آرامش در اين دانشگاه برقرار شده و هيچ گزارشي مبني بر درگيري گزارش نشده است، گفت: در حال حاضر دانشگاه ها در وضعيت عادي بسر مي برند و امتحانات مطابق برنامه   هاي قبلي از شنبه آغاز مي شود اما آن دسته از دانشجويان كه به واسطه درگيري هاي هفته گذشته فرصت مطالعه نداشته اند مي توانند در امتحاناتي كه شهريور ماه برگزار مي شود، شركت كنند.
دكتر نصرالله حسيني، معاون دانشجويي فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه با تأييد خبر تجمع پنجشنبه شب دانشجويان اين دانشگاه در مقابل خوابگاه و بروز برخي از درگيري ها، از مجروحان يا دستگير شدگان احتمالي اظهار بي اطلاعي كرد و گفت: نيروي انتظامي مسأله را خوب كنترل كرد و مانع از حضور افراد خارج از دانشگاه در بين دانشجويان شد.
دكتر رنجبر معاون دانشجويي دانشگاه گيلان در گفتگويي با ايسنا، ضمن اعلام اين كه درپي تجمع و ناآرامي هاي شبهاي گذشته در شهر رشت دو تن از دانشجويان دانشگاه گيلان نيز بين دستگير شدگان بودند، گفت: مدير دانشجويي دانشگاه در حال پيگيري است و احتمال مي دهم كه دانشجويان دستگير شده تاكنون آزاد شده باشند.
دكتر سليمي، معاون دانشجويي، فرهنگي دانشگاه رازي كرمانشاه كه به اتفاق دكتر زماني رئيس اين دانشگاه و تني چند از مسئولان در خوابگاه هاي دانشگاه رازي حاضر شدند ، طي تماس تلفني ايسنا، اوضاع را تا ساعت (۴۵/۲۳ روز پنج شنبه) تحت كنترل و آرام توصيف كرد.

اشياي باستاني افغانستان به كابل باز گردانده شد
000475.jpg
گروه علمي فرهنگي: ۲۹۸ شيء باستاني كه به صورت غيرقانوني وارد ايران شده بود در مراسمي با حضور حامد كرزاي رئيس جمهوري افغانستان و سيد محمد بهشتي رئيس سازمان ميراث فرهنگي كشور تحويل دولت افغانستان شد. اين آثار در جعبه هاي چوبي بسته بندي و راهي فرودگاه مهرآباد شد.
اين اولين بار است كه ايران اشياي باستاني افغانستان راكه به صورت قاچاق وارد ايران شده است، تحويل مقامات افغان مي دهد.
دكتر عبدالله عبدالله وزير امور خارجه افغانستان گفت: نگهداري و استرداد اين اشيا بالاتر از هر نوع كمك مالي ديگر است كه تا به حال براي مردم افغانستان صورت گرفته است.
در ادامه اين مراسم مهندس بهشتي رئيس سازمان ميراث فرهنگي، خطاب به كرازي گفت: زماني كه غارت اشيا در افغانستان بالا گرفت ما ادارات خودمان در استانها و همچنين گمركات را در جريان گذاشتيم كه هوشيار باشند و جلوي قاچاق اين اشيا را بگيرند و حالا كه در افغانستان يك حكومت قانوني وجود دارد، شرايط مطلوبي براي پس دادن اين اشيا به وجود آمده است.
بهشتي همچنين گفت: ميراث فرهنگي ما با ميراث فرهنگي افغانستان داراي يك ميراث مشترك است و ما حاضر هستيم در كمك به ميراث فرهنگي افغانستان حضور بسيار جدي داشته باشيم.
استرداد اشيا بنا بر كنوانسيوني انجام شد كه كشورهاي امضاكننده را ملزم به بازگرداندن اشيايي مي كند كه پس از سال ۱۹۷۰ ميلادي به صورت غيرمجاز وارد يك كشور شده است.
سيد احمد محيط طباطبايي معاون معرفي و آموزش سازمان ميراث فرهنگي كشور در اين باره مي گويد: در جريان غارت موزه ها و آثار باستاني افغانستان بخشي از اين اشيا وارد مناطق مختلف كشور شد. بخشي از اين آثار در استان خراسان ضبط شد كه اين موضوع به ده سال پيش برمي گردد و برخي ديگر در گمرك مهرآباد.
مسعود صالحي مدير مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران ، مي گويد: نمي توان به طور دقيق توضيح داد اين اشيا به كدام موزه يا كدام محوطه باستاني تعلق داشته اند و تقريبا بيشتر آنها بدون شناسنامه هستند.
اين اشيا شامل، سكه هاي قديمي و مجسمه هاي سنگي بود و چنانكه محيط طباطبايي مي گويد: قدمت برخي از آنها به دوران پيش از اسلام مي رسيد.
يكي از اشيايي كه به نظر داراي ارزش چشمگيري است يك بشقاب كوچك بود كه گويا به موزه جلال آباد تعلق داشت. در جريان حمله عراق به كويت نيز برخي از اشيايي كه وارد خاك ايران شده بود، تحويل مقامات كويتي شد.
در پايان مراسم بهشتي هديه اي را تقديم كرزاي كرد.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
محيط زيست
ورزش
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |