شنبه ۳۱خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۸۳ - jun . 21, 2003
وزيرصنايع:
براي ۱۳ميليون تن ظرفيت جديد توليد سيمان در كشور گشايش اعتبار شد
سمنان- خبرگزاري جمهوري اسلامي:براي ۱۳ ميليون تن ظرفيت جديد توليد سيمان در كشور گشايش اعتبار شده است.
«اسحاق جهانگيري» وزير صنايع پنجشنبه شب در جمع مردم و مسئولان دامغان و روستاي تويه دروار اين شهرستان گفت: اين ظرفيت جديد براي تأمين نيازهاي كشور به سيمان و صدور اين محصول به خارج از كشور ايجاد مي شود.
وي محل تأمين اين تسهيلات را از صندوق ذخيره ارزي با نرخ دو درصد و زمان بازپرداخت ۱۷ ساله ذكر كرد.
وزير صنايع و معادن خاطرنشان كرد: با روند ۱۰ درصدي رشد ساخت و ساز در كشور، در آينده با كمبود سيمان روبه رو خواهيم شد و اين ظرفيت براي تأمين اين كمبود ايجاد مي شود.
چهانگيري با اشاره به اينكه تاكنون بخش دولتي در امر ايجاد و توسعه صنعت سيمان فعاليت مي كرده است، اظهار داشت، به دنبال ايجاد شرايط لازم براي بهره گيري از تسهيلات صندوق ذخيره ارزي، بخش خصوصي استقبال زيادي براي راه اندازي كارخانجات توليد سيمان كرده است.
وي، سيمان را از مهمترين كالاهاي توسعه اي در كشور دانست و گفت: در حالي كه سرانه مصرف سيمان در كشورهاي صنعتي بين ۸۰۰ تا ۹۰۰ كيلوگرم است، اين سرانه در ايران حدود ۴۰۰ كيلوگرم مي باشد.
وزير صنايع و معادن افزود: ظرفيت توليد سيمان از هفت ميليون تن در سال ۵۷ به ۳۰ ميليون تن در حال حاضر رسيده است.
وي همچنين به راه اندازي يك كارخانه سيمان در سوريه توسط ايران اشاره كرد و گفت: اين طرح بايد طي مدت ۳۶ ماه اجرا شود و مورد بهره برداري قرار گيرد.
جهانگيري خطاب به متقاضيان ايجاد كارخانه سيمان تصريح كرد: رقابت در اين عرصه بسيار جدي است، وام ارزي بايد در موعد مقرر به سيستم برگردد و افرادي كه وارد اين عرصه مي شوند بايد در كوتاه ترين زمان حداكثر ۳۶ ماه طرح خود را به بهره برداري برسانند.
برخي مسئولان و سرمايه گذاران دامغاني درصدد ايجاد يك كارخانه سيمان در منطقه تويه  دروار اين شهرستان هستند و در اين ارتباط زميني به مساحت ۵۰ هكتار به اين امر اختصاص داده شده است.
يك هزارميليارد ريال جايزه صادراتي
اسحاق جهانگيري وزير صنايع همچنين پنج شنبه گذشته در سمنان گفت :براي  توسعه  صادرات  غيرنفتي  و تشويق  صادركنندگان ، امسال  يك  هزار ميليارد ريال  جايزه  صادراتي  تعيين  شده  است .
«اسحاق  جهانگيري »   در گردهمايي  كارآفرينان  و مديران  واحدهاي  صنعتي  معدني  استان  سمنان  افزود: اين  جايزه  به  واحدها و صادركنندگاني  تعلق  مي گيرد كه  در زمينه  توسعه  صادرات ، تلاش  مضاعفي  داشته  باشند.
وي  توسعه  صنعتي  را براي  كشور امري  ضروري  و قطعي  دانست  و گفت : صنعتي  شدن جز با توليد صادراتي  و توليد در اندازه هاي  جهاني  امكان  پذير نيست .
جهانگيري  گفت : كشور راهي  جز حركت  به  سمت  صنعتي  شدن  ندارد،به  نقطه اي  رسيده ايم  كه  بايد براي  رفاه ، درآمدبالا، فقرزدايي  و توسعه ، خيز و گام  جدي در راه  صنعتي  شدن  برداريم .
وزير صنايع  و معادن  افزود: طرح  توسعه  استراتژي  صنعت  كشور نهايي  شده  است و استراتژي  توسعه  صنعتي  بايد تمام  بخش  ها را به دنبال  خود بكشد.

۶۵ درصد تسهيلات بانكي براي سرمايه گذاري بخش خصوصي در راه آهن
راه آهن  جمهوري  اسلامي ايران  اعلام  كرد شرايط فعاليت  هشت  شركت  از مجموع  ۵۴ شركت  علاقه مند به  سرمايه گذاري  در بخش  حمل  و نقل  ريلي  كشور تأييد شد و براي  دريافت  تسهيلات  به  بانك  عامل  معرفي  شده اند.
هرمز قطبي  مشاور مديرعامل  راه آهن  در امر خصوصي  سازي  گفت  تاكنون  صلاحيت  شركتهاي  پلورسبز، ترانس  ريل  ثمين ، راه آهن  حمل  و نقل ، كنسرسيوم  راه آهن ، حمل  و نقل  و احياء صنعت ، تعاوني  صنايع  ريلي  بادرود، مهاران ، بازو كار و به  تاش  سپاهان  براي  سرمايه گذاري  در بخشهاي  مختلف  راه آهن  به  تائيد رسيده  است . وي  گفت:  براساس  برنامه ريزي  انجام  شده  ۶۵ درصد سرمايه  مورد نياز بخش خصوصي  براي  سرمايه گذاري  در بخشهاي  راه آهن  از طرف  بانك  عامل  با نرخ سود يارانه اي  پرداخت  مي شود و فقط ۳۵ درصد از طرف  سرمايه گذار تأمين  مي شود.
قطبي  با بيان   اينكه  در سال  گذشته  ۴۸۵ ميليارد ريال  اعتبار براي پرداخت  تسهيلات  به  سرمايه گذاران  بخش  خصوصي  در نظر گرفته  شد اظهار داشت:  امسال  نيز مذاكرات  با سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  در جريان  است  تا اعتبار قابل  توجهي  با عنوان  وجوه  اداره  نشده  به  راه آهن  تخصيص  يابد و در اختيار سرمايه گذاران  بخش  خصوصي  در بخش  حمل  و نقل ريلي  قرار گيرد. وي  با اشاره  به  اقدامات  انجام  شده  بخش  خصوصي  در زمينه  سرمايه گذاري  در بخش  حمل و نقل  ريلي  افزود: شركت  ترابري  بين المللي  پرس  با توجه به  قرارداد منعقد شده  با راه آهن ، در تدارك  خريد ۴۰۰ دستگاه  واگن باري  و اجاره ۱۰ دستگاه  لكوموتيو است  كه  تا شش  ماه   آينده   اين  تجهيزات  به  بهره برداري  مي رسد.
همچنين  شركت  نورد پروفيل  ساوه  درصدد خريد ۲۰۰ دستگاه  واگن  باري  و اجاره  به  شرط تمليك  ۲۰۰ دستگاه  واگن  از راه آهن ، است  كه  قرارداد خريد واگن  ها با شركت  واگن  پارس  به  زودي  منعقد مي شود.
مشاور مديرعامل  راه آهن  در امور خصوصي  سازي  گفت : با فعاليت  و سرمايه گذاري  ۱۰ شركت  خصوصي  فعال  در بخش  راه آهن  پيش  بيني  مي شود زمينه  اشتغال  بيش  از ۱۳ هزار نفر به  صورت  مستقيم  و غيرمستقيم  فراهم شود.

عوارض كشتي ها كاهش مي يابد
مدير عامل  سازمان  بنادر و كشتيراني  جمهوري  اسلامي گفت : عوارض  كشتي ها ازمرداد ماه  امسال  كاهش  مي يابد.
«احمد دينالي» در همايش  ارگانهاي  دريايي  كشور در رامسر افزود: باكاهش  عوارض  كشتي ها كه  در راستاي  سياست هاي  تعديل  تعرفه ها است  درآمد حاصل در اين  بخش  نيز حدود ۵۰ ميليون  دلار كاهش  خواهد يافت .
وي  تصريح  كرد:موضوع  تعديل  تعرفه ها بطورجدي  در دستور كاراست  و اميدواريم درمرداد ماه  سالجاري  شاهد تعديل  تعرفه ها باشيم .
وي  گفت : همچنين  از مرداد ماه  واگذاري  بخش  ترمينالها به  بخش  خصوصي  آغازمي شود كه  اين  امر در مدت  ۱۰ سال  محقق  خواهد شد.
مهندس  «يحيي  محمدزاده » مديرعامل  شيلات  ايران  نيزدراين  همايش  گفت : سرمايه گذاري  در توليد محصولات  دريايي  روز به  روز توسعه  مي يابد.
وي  از سرمايه گذاران  عرصه  دريا و آبزي  پروري  در خواست  كرد در ارائه پتانسيلها و ظرفيت ها و توليد محصولات ، شيلات  را ياري  رسانند.

ديدگاه
اشتباهات گذشته را تكرار نكنيد
دكتر مهدي عسلي
اخيراً با توجه به افزايش قيمت كالاها و خدمات مختلف كه در مواردي هم كم سابقه بوده است مسئولان كشور تحت فشار افكار عمومي يا دلايل ديگر افزايش قيمتها را مذموم شمرده و مسئولان اقتصادي را مامور كنترل آن كرده اند. به نظر مي رسد پس از سه دهه (۸۲-۱۳۵۳) افزايش مستمر قيمتها در اقتصاد ايران هنوز اين واقعيت كه تورم يك پديده پولي است و تحت تاثير رشد پايه پولي و نقدينگي مي باشدتبيين نشده است. در واقع در شرايطي كه ساليان متوالي پايه پولي و حجم پول مستمراً و با نرخهاي بالاي ۲۵ درصد در سال افزايش يافته است (در حالي كه توليد حدود ۶ درصد رشد كرده است) نمي توان انتظار ثبات قيمتها را داشت. حال چنانچه به جاي كنترل رشد پايه پولي و نقدينگي كه در كشور ما عمدتاً ناشي از كسري بودجه دولت و استقراض او از سيستم بانكي بوده است بخواهيم با دستورات اداري و لغو مجوزها افزايش قيمت را كنترل كنيم نتيجه اي جز اختلال در فعاليتهاي اقتصادي، كاهش توليد و اشتغال و تنزل درآمد دولت نخواهد داشت. در اين حالت اگر دولت قادر به كاهش هزينه هاي خود نباشد (كه چنين چيزي تقريباً غيرممكن است) كسري بودجه عمومي حتي بيشتر خواهد شد. اين سياستها را كشور هم قبل و هم بعد از انقلاب و بخصوص در دهه ۱۳۶۰ آزموده است و نتيجه اي جز كاهش توليد و اشتغال، كاهش درآمد دولت و تداوم تورم نداشته است.
راه صحيح آن است كه سياستهاي برنامه سوم توسعه را پيگيري كنيم، يعني رعايت اكيد انضباط مالي و كنترل كسري بودجه واقعي (يعني كنترل استقراض دولت از سيستم بانكي كه منجر به بسط پايه پولي مي شود) و آزادسازي فعاليتهاي اقتصادي و رقابتي كردن آن به منظور كنترل مازاد تقاضا از يك سو و كاهش هزينه هاي توليد از سوي ديگر. به عنوان يك كارشناس اقتصادي اميدوارم سياستگذاران با حزم و دورانديشي با موضوع برخورد كرده و از تصميماتي كه ظاهراً قاطع و موثر بوده وليكن عملاً جز لطمه به توليد اشتغال و درآمدها و افزايش بيشتر تورم در دوره هاي آينده اثري ندارد بپرهيزند.

يادآوري
محدوديت هاي وزير بازرگاني
تجربه سالهاي اخير نشان مي دهد وزير بازرگاني نسبت به اجراي مفاد قانون برنامه سوم توسعه كه به تاييد مجلس پنجم و به تاييد شوراي نگهبان رسيده بيشترين تعهد را داشته و هرگز اقدامي خلاف قانون برنامه سوم نكرده و از اين جهت مورد تاييد هيات دولت است.
تحليل دقيق وزير بازرگاني كه براساس تجربه هاي عميق از بالا و پايين اقتصاد ايران و الزامهاي اقتصاد جهاني و نگاه كارشناسانه به مسائل اقتصادي است اكنون شرايط را گونه اي كرده كه انتقاد از او در دستور كار قرار دارد.
مسئوليت وزير بازرگاني تنظيم بازار است و بايد عرضه و تقاضا را در حالت تعادل نگه دارد. اما وزير بازرگاني زير هجوم گروههاي فشار ناشي از تشكل هاي صنفي ناچار شده استفاده از اهرم واردات براي ايجاد تعادل در بازار كالاها را كنار بگذارد و از توليد داخل حمايت كند.
وزير بازرگاني در تحليل چند روز پيش خود به صراحت بيان كرد، براي ايجاد تعادل در بازار كالاها به ويژه كالاهاي اساسي مثل برنج، شكر، گندم كه توليد آنها كمتر از مصرف كشور است مي توان از طريق اهرم واردات استفاده كرد و بازار را اشباع كرد.
اما اگر اين اقدام انجام و همانطور كه انجمن صنفي كارخانه هاي قند و شكر اعلام كرده موجب بيكارشدن ۱۵۰ هزار چغندركار و ۴۵ هزار كارگر كارخانه هاي قند شود، چه كسي پاسخگوست؟
براساس اعلام دبير ستاد حمايت از برنج، در حال حاضر قيمت برنج وارداتي ۵۰درصد كمتر از برنج توليد داخلي است و اگر وزير بازرگاني بخواهد قيمت ها را در تعادل نگهدارد، بايد واردات برنج را آزاد كند. در آنصورت چه كسي پاسخگوي بيكارشدن صدها هزار برنجكار كشور است. قيمت گندم وارداتي در حال حاضر بسيار كمتر از قيمت تمام شده گندم داخلي است و اگر قرار باشد نان ارزان فروخته شود، بايد اجازه داد كه گندم وارد شود. در اين صورت مساله خودكفايي چه خواهد شد.
وزير بازرگاني مسئوليت تنظيم بازار را برعهده دارد، اما نمي خواهد صدها هزار بيكار بر ميليونها بيكار فعلي افزوده شود.

مواد سوختي در استانهاي مرزي كشور به طريق سيستم هوشمند ارائه مي شود
مواد سوختي در همه استانهاي مرزي كشور به طريق سيستم كارت هوشمند ارائه مي شود.
براي مصرف بهينه مواد سوختي از جمله بنزين در نقاط مرزي، استفاده از سيستم كارت هوشمند پس از اجراي كامل در سيستان و بلوچستان در ساير استانهاي مرزي نيز به مرحله اجرا در مي آيد.
روزانه بالغ بر ۱۶ ميليون ليتر بنزين وارد كشور مي شود و لازم است تا مردم و از جمله دستگاه هاي اجرايي مربوطه براي بهينه سازي و صرفه جويي در مصرف مواد سوختي بويژه مصرف بنزين و نفت گاز تلاش بيشتري كنند.

۶۲ درصد بازار بيمه  كشور به  بيمه  ايران  اختصاص  دارد
رئيس  هيات  مديره  و مدير عامل  شركت  سهامي  بيمه  ايران  گفت : بيمه  ايران ۶۲درصد بازار بيمه  كشور را به  خود اختصاص  داده است .
سيدمحمد عباس زادگان  روز جمعه  در يك  نشست  مطبوعاتي  جايگاه  اين  شركت را در عرصه  بين المللي  مثبت  ارزيابي  كرد و افزود: بيمه  ايران  با داشتن  سه مدرك  مهم  بين المللي  به  لحاظ جايگاه  صنعت  بيمه اي  در جهان  در رديف  نهم  قراردارد.
وي  گفت : بيمه  ايران  تنها شركتي  است  كه  شعبه  سودآور در خارج  از كشوردارد، فعاليت  ۳۰ ساله  در لندن ، ايجاد نمايندگي  در شهرهاي  امارات  و در دست داشتن  ۱۰ درصد بازار بيمه  كشور عمان  حاكي  از اعتماد ساير افراد به  اين بيمه  است .

سوخو و داسو قرارداد همكاري امضا كردند
شركت هواپيماسازي داسو فرانسه و شركت هواپيماسازي نظامي سوخوي روسيه ديروز يك توافقنامه همكاري در زمينه هواپيماهاي نظامي بدون خلبان، مسافربري و هواپيماهاي مافوق صوت امضا كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از نمايشگاه هوافضا در لوبورژه فرانسه شركت هواپيماسازي داسو در بيانيه اي اعلام كرد: براساس اين توافقنامه تشكيل يك گروه كاري مشترك به منظور بررسي امكان همكاري درخصوص تحولات مختلف در صنعت هواپيمايي پيش بيني شده است.

قطر ۳۲ فروند ايرباس خريد
شركت هواپيمايي قطر قراردادي به ارزش ۱/۵ ميليارد دلار با شركت ايرباس براي خريداري ۳۲ فروند هواپيماي مسافربري امضا كرد.
به گزارش ايرنا از دبي به نقل از خبرگزاري قطر (قنا) براساس قرارداد جديد شركت هواپيمايي قطر و ايرباس، ناوگان هوايي مسافربري اين كشور از ۲۴ فروند به ۵۲ فروند تا سال ۲۰۰۸ ميلادي افزايش خواهد يافت. همچنين قطر دو فروند هواپيماي جديد ايرباس را به مدت ۵ سال اجاره كرد. به گفته مسئولان شركت ملي هواپيمايي قطر، اين شركت تا پايان سال ۲۰۰۳ ، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸ به ترتيب ۲۹، ۳۲ و ۵۲ فروند هواپيماي مسافربري خواهد داشت. بر اين اساس شركت هواپيمايي قطر با استفاده از هواپيماهاي جديد مسيرهاي پروازي خود را تا پايان سال ۲۰۰۸ به ۵۰ شهر در سراسر دنيا افزايش خواهد داد. در حال حاضر ۴۱ شهر در جهان در اين مسيرها قرار دارند.

اقتصادي
اجتماعي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |