چهارشنبه ۴ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۸۷ - jun . 25, 2003
يورش نيروهاي انگليسي به دفتر مجلس اعلاي عراق در بصره
001100.jpg
نظاميان  انگليسي  پخش  برنامه هاي  راديويي  مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي  عراق  را در شهر بصره  متوقف  كردند.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از بصره ، نيروهاي  انگليسي  مستقر در بصره  براي  دومين  روز متوالي  ديروز به  دفتر مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي  عراق  در اين  شهر يورش  بردند.
در اين  عمليات،  يك  تانك  و ۲ نفربر حامل  نظاميان  انگليسي  در مقابل  دفتر مجلس  اعلا مستقر و ۶ نفر از نظاميان  وارد ساختمان  دفتر شدند و پخش  برنامه هاي  راديويي  را كه  از دو هفته  گذشته  آغاز شده  بود، بدون  هيچ  اخطار قبلي  تعطيل  كردند.
نظاميان  انگليسي  ادعا كردند، پخش  برنامه هاي   راديويي   مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي  عراق  در بصره  بر ارتباطات  تلفني  و بي سيم  اين  نيروها كه  نزديك  دفتر مجلس  اعلا مستقرند، تأثير مي گذارد.
در همين حال، شبكه تلويزيوني العربيه از تهاجم مسلحانه به نظاميان انگليسي در يكي از مناطق عراق خبر داد. اين شبكه با اعلام اينكه در اين حمله ۶ سرباز انگليسي كشته شده اند، از ذكر جزئيات و مكان وقوع حادثه خودداري كرد.
گزارش ديگري از عراق حاكيست،
۴ عراقي ديروز در دو حمله به نيروهاي آمريكايي در منطقه الرمادي كشته شدند. ۲ سرباز آمريكايي نيز در اين حملات زخمي شدند.
از سوي ديگر، جك استراو وزير امور خارجه انگليس ديروز در جلسه كميته تحقيق پارلمان اين كشور درباره ماهيت گزارش امنيتي مربوط به جنگ افزارهاي كشتارجمعي عراق اعتراف كرد كه اين گزارش براي دولت مشكلاتي فراهم آورده است.
به گزارش شبكه تلويزيوني بي بي سي، جك استراو گفت: گزارش امنيتي تنها براي آگاهي مقامات كابينه تنظيم شده بود، اما پيش از تسليم به كابينه اطلاعاتي به آن افزوده شد كه دقت لازم در تهيه و تنظيم آنها به  كار نرفته است.
ماجراي گزارش بلر درباره عراق در
دو هفته اخير يكي از داغ ترين مباحث سياسي و مطبوعاتي اين كشور بوده است.

صدام چگونه گريخت؟
001010.jpg
دو هفته از آغاز جنگ در عراق مي گذشت. زن خدمتكار از صاحب خانه اي كه در آن كار مي كرد، شنيد: «لهجه تكريتي را تمرين كن تا هنگام نقل مكان به شمال، با اين لهجه بغدادي توجه كسي را جلب نكني.»
به گزارش مجله تايم اين زن خدمتكار خواهرزاده صدام بود. او مي گويد: دو روز بعد به همراه كارواني از خودروهاي حامل عدي و قصي پسران صدام و خود او به محل قراري در تكريت، زادگاه صدام رفتند. اين زن ۱۸ ساله كه به شرط ناشناس ماندن سخن مي گفت، ادامه داد: مدتها خدمتكار «فرهان ابراهيم مقدال الدوليمي» خواهرزاده صدام بوده كه در كاخ جمهوري در نزديكي محل سكونت عدي زندگي مي كرد. او ماجراي فرار صدام از آمريكايي ها را اينطور تعريف مي كند:
روز ۳ آوريل (۱۴ فروردين)، قصي به همراه عده اي از اعضاء خانواده به خانه فرهان رسيد. خدمتكار شنيد كه آنها در حال برنامه ريزي براي سفر به همراه كارواني از خودروهاي قديمي و فرسوده به منطقه اي روستايي در خارج از تكريت هستند. او سعي كرد كه در اين سفر همراه آنها نباشد اما نشد، زيرا به او گفتند بيش از حد مي داند و از موضوعاتي باخبر است كه نبايد مي دانست. دو روز بعد اين كاروان با ۶۵ خودرو به سوي شمال حركت كرد.
عبيد حميد محمود التكريتي از پسرعموها و يكي از مشاوران مورد اعتماد صدام هم در اين كاروان بود. او هفته گذشته توسط نيروهاي آمريكايي در تكريب دستگير شد.
خودروها وارد مزرعه اي در تكريت شدند كه متعلق به يكي از نزديكان صدام بود.
صدام جداگانه خود را به اين محل رسانده بود. چند ساعت بعد صدام به همراه دو پسرش و محمود از مزرعه خارج شدند و ساعتي بعد بدون عدي بازگشتند. عدي بعد از سوء قصد سال ۱۹۹۶ دچار ضعف بسيار شده و نياز به توجه ويژه داشت.
از آن مزرعه، هفت خودرو كه سرنشينان آن شامل خدمتكار و خود صدام مي شدند به خانه يكي ديگر از نزديكان در الترميه در شمال بغداد رفتند و در ساعت ۹ شب به آنجا رسيدند. در آستانه ورودي خانه، يكي از نگهبانان، اين افراد بسيار مهم را نشناخت، زيرا آنها لباس هاي سنتي اعراب را پوشيده بودند. محمود هفت تير خود را بيرون آورد و به بازوي چپ نگهبان شليك كرد. اين مردان ساعتي در آن خانه به بحث درباره راهكارهاي جديد پرداختند. خدمتكار شنيد رئيسش به يكي از دستياران دستور داده براي عدي دارو فراهم كند و او را تا سوريه همراهي كند. مقامات آمريكايي چندي پيش گفتند، محمود در بازجويي ها ادعا كرده به همراه عدي و قصي به سوريه رفته بودند اما از اين كشور اخراج و به عراق بازگردانده شدند. بازجو هاي او درباره صحت اين اطلاعات اطمينان نداشتند.
در ساعت ۳۰/۱ صبح ۶ آوريل (۱۷ فروردين) صدام، قصي و دو پسر قصي به همراه محمود بار ديگر سوار بر خودروهايي محل را ترك كردند. اين آخرين باري بود كه خدمتكار صدام را ديد. روز بعد فرهان اين خدمتكار را به مزرعه تكريت بازگرداند تا در كنار همسر و سه دخترش و چندين نگهبان بماند.
۸ آوريل (۱۹ فروردين) يك روز بعد از آنكه نيروهاي آمريكايي مركزي را در بغداد بمباران كردند و اميدوار بودند صدام در آن حمله كشته شده باشد، او به مزرعه تلفن كرد. او خواستار آن بود كه چند نگهبان براي شليك موشكهاي زمين به زمين فرستاده شوند. در پايان آن روز فرهان به مزرعه آمد و در حاليكه نفس نفس مي زد گفت: بغداد در حال سقوط است. دشمن پيشروي كرده است. نيروهاي آمريكايي يك روز بعد بغداد را گرفتند و مجسمه هاي صدام در همه جا به زير كشيده شد. اما خود او هنوز زنده است. دو هفته بعد، پيش از آنكه خدمتكار اجازه بازگشت به عراق را بيابد از رئيسش شنيد كه صدام در منطقه ادهميه با قصي در لباس عربي و سوار بر يك خودرو معمولي ديده شده است.
در همين حال روزنامه  انگليسي  ايندپندنت به  نقل  از مدارك  به  دست  آمده  هنگام بازداشت  يكي  از دستياران  ارشد صدام  در هفته  گذشته ، نوشت  ممكن  است  مقامهاي  بلندپايه  رژيم  سرنگون  شده  عراق  در تلاش براي  فرار به  بلاروس  باشند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از لندن ، هوشيار زيباري مقام  كرد مرتبط با سازمان  اطلاعاتي  جستجوكننده  صدام  حسين  به  اينديپندنت  گفت  كه  گذرنامه هاي اين  كشور سابق  بلوك  شوروي  نزد عبيد حميد محمود مشاور معتمد و نزديك صدام  هنگام  بازداشتش  در هفته  گذشته  در شمال  عراق ، پيدا شده  است .
زيباري  افزود: محمود درست  پيش  از بازگشت  از سوريه  اين  گذرنامه ها را به  دست  آورد.
احتمال  دارد كه  دولت  سوريه  اطلاعي  از آنها نداشته  باشد.
اينديپندنت  گزارش  داد كه  اين  نخستين  نشانه  است  كه  اعضاي  محفل  داخلي  صدام درصدد برنامه  ريزي  براي  فرار به  كشورهاي  خارج  از جهان  عرب  هستند.
اين  روزنامه  افزود به  رغم  روابط نه  چندان  خوب  بلاروس  با آمريكا، بعيد به  نظر مي رسد كه  اين  جمهوري  خطر ميزباني  صدام  يا يكي  از فرزندانش  قصي  ياعدي  را به  جان  بخرد.
سرنوشت  اين  سه  تن  از هنگام  سقوط بغداد در
۹ آوريل (۲۰ فروردين  ) گذشته  به  دست  نيروهاي  آمريكايي ، نامشخص  است .
از هنگام  بازداشت  منشي  مخصوص  صدام ، اميد به  دستگيري  رهبر سرنگون شده  عراق  افزايش  يافته  است .
يك  مقام  دفاعي  آمريكا اين  موضوع  را تأييد كرد كه  محمود به  بازداشت كنندگان  آمريكايي  خود گفته  است  صدام  و پسرانش  از جنگ  جان  سالم  به  دربرده اند.
محمود كه  نفر شماره  چهارم  در فهرست  ۵۵ نفري  افراد تحت  تعقيب  آمريكاست ، گفت  كه  با صدام  و پسرانش  به  سوريه  گريختند اما بر اثر فشارهاي آمريكا بيرون  رانده  شدند.
اين  مقام  افزود: اين  چيزي  است  كه  محمود اظهار داشته ، ما نمي دانيم  وي  راست  گفته  است  يا خير.

مشرف؛ مهمان ويژه بوش در كمپ ديويد
001015.jpg
جورج بوش رئيس جمهور آمريكا ديشب ميزبان پرويز مشرف رئيس جمهور پاكستان بود كه همچون ميهمانان ويژه و نزديكترين متحدان بوش به استراحتگاه شخصي او در كمپ ديويد رفت.
مشرف ديروز بعد از ديدار و گفت وگو با نخست وزير انگليس از لندن به كمپ ديويد رفت. در اين ديدار كه رسانه هاي آمريكايي آن را مهم توصيف مي كنند، موضوعاتي چون اختلاف هند و پاكستان و درخواست اسلام آباد براي دريافت كمك هاي بيشتر از واشنگتن از موضوعات مورد بحث رهبران دو كشور بود.
خبرگزاري رويتر ديروز پيش از برگزاري اين ديدار به نقل از يك مقام بلندپايه آمريكايي نوشت، بوش در اين ديدار پيشنهاد يك رابطه با ثبات درازمدت با پاكستان را به مشرف خواهد داد.
بعد از پايان رسمي جنگ در عراق، چندتن از رهبران كشورهاي جهان در سفر به كاخ سفيد پاداش خود را در مقام متحدان وفادار به آمريكا دريافت كردند. اما تعداد معدودي از جمله توني بلر در كمپ ديويد به طور غير رسمي و دوستانه با بوش ديدار كردند . مشرف بعد از ديدار با بوش در كمپ ديويد با عده اي از مقامات دفاعي آمريكا از جمله دونالد رامسفلد وزير دفاع و ژنرال تامي فرانكس ديدار مي كند.
آمريكا در دو سال گذشته كمك هاي اقتصادي بسياري به پاكستان ارائه كرده كه حمايت از اين كشور در صندوق بين المللي پول و امتيازات تجاري براي صادرات از جمله اين كمك هاست. اما مشرف خواستار امتيازات بيشتري است.
او انتظار دارد كه بوش اجازه فروش تجهيزات نظامي غيرهسته اي را به پاكستان بدهد، بدهي ۲ ميليارد دلاري اين كشور به آمريكا را ناديده بگيرد و بازارهاي خود را به روي صنعت پوشاك و منسوجات پاكستان بگشايد.
او همچنين از بوش مي خواهد نيروي بيشتري به افغانستان بفرستد تا ثبات در اين كشور برقرار شود.

به علت كاهش موارد بيماري سارس
سازمان بهداشت جهاني ممنوعيت سفر به پكن را لغو كرد
001020.jpg
رسانه هاي  سوييس  روز سه شنبه  نوشتند كه  سازمان  بهداشت  جهاني  ممنوعيت سفر به  پكن  را به  دليل  شيوع  بيماري  سارس  لغو كرده  است .
به گزارش ايرنا از وين به نقل از   روزنامه هاي  سوييسي ، سازمان  بهداشت  جهاني  اعلام  كرد كه  اكنون خطر ابتلاي  مسافران  به  سارس  در چين  كاهش  يافته  است .
گرو هارلم  بروتلند مديركل  سازمان  بهداشت  جهاني  گفت : چين  آخرين  كشورمنطقه  بود كه  با ممنوعيت  مسافرت  به  اين  كشور روبرو بود و آخرين  موردابتلاي  به  سارس  در چين  در ۲۹ ماه  مه  به  ثبت  رسيد.
به گفته  وي  ، آخرين  زمان  ابتلاي  به  بيماري  سارس  در چين  به  بيش  از
۲۰ روزپيش  مي رسد و اين  مساله  نشانگر پيشرفت  مبارزه  عليه  بيماري  سارس  در اين كشور است .

مخالفت آمريكا با همه پرسي تغيير قانون اساسي در تاجيكستان
بيش  از نود و سه  درصد از شركت كنندگان  در اين همه پرسي  با تغييرات  پيشنهادي  موافقت  كردند
دولت  آمريكا با همه پرسي  اخير در تاجيكستان  براي  تغيير در قانون  اساسي  اين  كشور مخالفت  كرد.
اين  تغييرات  به  امامعلي  رحمانف رئيس  جمهوري  تاجيكستان  اجازه  مي دهد تا سال  ۲۰۲۰ در قدرت  باقي  بماند.
به گزارش ايرنا از واشنگتن فيليپ  ريكر سخنگوي  وزارت  خارجه  آمريكا در نشست  رسانه اي  خود گفت : ما بارها گفته ايم  كه  برگزاري  همه پرسي  براي  تغيير در قانون  اساسي  بايد براساس  معيارهاي  بين المللي  باشد، اما متاسفانه  همه پرسي  آخر هفته  گذشته  در تاجيكستان  مطابق  با اين  معيارها نبود.
تاجيكستان  پايگاه هاي  نظامي  خود را براي  مبارزه  با تروريسم  در اختيار ارتش  آمريكا گذاشته است .
بر اساس  نتايج  اعلام  شده  بيش  از نود و سه  درصد از شركت كنندگان  در اين انتخابات  با تغييرات  پيشنهادي  موافقت  كردند.
به  اين  ترتيب ، رحمانف  قادر خواهد بود به  جاي  يك  دوره  هفت  ساله  دو دوره هفت  ساله  رئيس  جمهوري  تاجيكستان  باقي  بماند. دوره  كنوني  رياست  جمهوري  رحمانف  در سال  ۲۰۰۶ به  پايان  مي رسد و پس  از آن  وي  قادر خواهد بود براي  دو دوره  هفت  ساله  ديگر نيز نامزد رياست  جمهوري  شود.
به  اين  ترتيب  رحمانف  مي تواند براي  ۱۷ سال  ديگر در قدرت  باقي بماند. رحمانف  كه  حدود ۵۰ سال  دارد جوانترين  رئيس  جمهوري  منطقه  آسياي  مركزي  است . وي  روز يكشنبه  گفت  كه  هنوز تصميمي  براي  نامزدي   انتخابات  بعدي  نگرفته  است .

تلاش نافرجام براي انتقامگيري از پينوشه
يك  زن  اهل  شيلي  كه  تظاهر به  طرفداري  از آگوستوپينوشه  ديكتاتور سابق اين  كشور مي كرد، روز دوشنبه  پس  از نزديك شدن  به  وي ، سعي  كرد به  او سيلي  بزند كه  توسط محافظان وي  به  عقب  رانده  شد.
شبكه  تلويزيوني  سي .ان .ان  با  اعلام  اين  خبر افزود: اين  زن  كه  برادرش  به  دستور پينوشه  به  قتل  رسيده  بود، زماني  كه  توسط پليس  به  عقب  رانده  مي شد، فرياد زد «جنايتكار» و شروع  به  ناسزاگويي  كرد.
درزمان  حكومت  ديكتاتوري  پينوشه  حدود ۳۰۰۰ نفر كشته  و يا مفقود شدند. پينوشه  در يك  كودتاي  نظامي  برضد دولت  مردمي  سالوادورآلنده  به  قدرت  رسيد.
وي  كه  درحال  حاضر ۸۷ سال  دارد، در مدت  حكومت  خود بين  سالهاي  ۱۹۹۰-۱۹۷۳ بخاطر زير پانهادن  حقوق  بشر، محكوم  شد،ولي  دادگاه  شيلي  سال  گذشته  او را به  دليل  ضعف  جسماني  از محاكمه  معاف  كرد.

وليعهد بحرين:
برقراري رابطه با اسرائيل به مصلحت اعراب نيست
شيخ  سلمان  بن  حمد آل  خليفه  وليعهد و فرمانده  كل  نيروهاي  مسلح  بحرين تاكيد كرد كه  ايجاد روابط با اسرائيل  در زمان  حاضر صلاح  نيست .
به گزارش ايرنا از كويت، به نقل از خبرگزاري  بحرين  (بنا) وي  از كشورهاي  عربي  خواست  كه  در زمان  حاضر دست  به  اين  اقدام  نزنند زيرا اين  كار در شرايط فعلي  به  نفع  قضيه  فلسطين  تمام  نخواهد شد.
وي  گفت  كه  سياست  اسرائيل  در زمان  حاضر بي اهميت  جلوه  دادن  ملت  فلسطين است  و اين  رژيم  تلاش  مي كند تا روابطي  با كشورهاي  عربي  ايجاد كند.
شيخ  سلمان  ملاقات  خود با سيلوان  شالوم  وزير امور خارجه  اسرائيل  رابدون  برنامه  ريزي  قبلي  ذكر كرد و گفت : زمان  براي  برقراري  روابط بااسرائيل مناسب  نيست  و اين  امر نشات  گرفته  از موضع  آشكار كشور بحرين  در قبال  قضيه فلسطين  است .
وي  در ادامه  گفت : بحرين  اعلام  كرده  كه  از برقراري  روابط حسنه  با هركشوري  حتي  اسراييل  استقبال  مي كند اما مشروط به  اينكه  مذاكرات  صلح  به نتيجه  برسد.
اين  مقام  بحريني  همچنين  يادآور شد كه  وزير امورخارجه  اسرائيل  خواستارگشايش  دفتر بازرگاني  و برگزاري  ديدارهاي  متقابل  ميان  مقامات  دو طرف  شده است .
وليعهد بحرين  گفت  كه  وي  پايبندي  كشورش  به  موضع  مشترك  كشورهاي  عربي  رابه  اين  مقام  اسرائيلي  ياد آور شده است  .
وي  همچنين  گفت  كه  اين  درگيري  در دراز مدت  به  نفع  اسرائيل  نيست  و اين رژيم  بايد تمايل  خود را به  برقراري  صلح  نشان  دهد.
شيخ  سلمان  در ادامه  تاكيد كرد كه  ديدار وي  با وزير خارجه  اسرائيل  درچارچوب  حمايت  از نقشه  راه  و آشنايي  با تغيير موضع  اسرائيل  در اين  راستابود و اين  ديدار به  معني  آغاز روابط با اسرائيل  نيست .

سوريه در پي رويارويي با اسرائيل نيست
فاروق الشرع وزير خارجه سوريه گفت، دمشق آماده صلح با اسرائيل است اما منتظر است تل آويو ثابت كند كه او هم چنين موضعي دارد.
الشرع در يك كنفرانس خبري با يوشكا فيشر وزير خارجه آلمان گفت: سوريه در پي رويارويي (با اسرائيل) نيست، بلكه برعكس در پي صلح عادلانه و فراگير براساس اصولي است كه در گروه چهارگانه به آن اشاره كرده اند. سوريه مي داند كه منطقه به آرامش نياز دارد و بايد فرصتي براي روند صلح فراهم كرد.
در همين حال يك مقام ارشد آمريكايي بزودي عازم سوريه مي شود.
روزنامه اسرائيلي هاآرتص ديروز با اعلام اين خبر نوشت، اين مقام ارشد آمريكايي بار ديگر به سوريه هشدار مي دهد كه واشنگتن نمي تواند سرپيچي دمشق را از توافقات صورت گرفته قبلي تحمل كند. از جمله اين توافقات محدود كردن فعاليت سازمانهاي فلسطيني در سوريه است.
هفته گذشته گزارشهايي انتشار يافت مبني بر اينكه كالين پاول وزير امور خارجه آمريكا كه در مجمع جهاني اقتصاد شركت كرده بود، به سوريه مي رود تا با بشار اسد ديدار و گفتگو كند اما اين سفر لغو شد. ماه گذشته پاول به سوريه رفت و درخواستهاي واشنگتن را مطرح كرد اما وزارت دفاع آمريكا معتقد است لحن پاول در اين سفر بسيار ملايم بوده است.

انتقاد از نقض آزادي مطبوعات در افغانستان
سازمان  نظارت  بر حقوق  بشر ديروز در نيويورك  طي  بيانيه اي  از وضعيت آزادي  بيان  در افغانستان  انتقاد كرد و خواستار آزادي  دو روزنامه نگار زنداني  در اين  كشور شد.
به گزارش ايرنا از واشنگتن اين  سازمان ، حامد كرزاي رئيس  دولت  انتقالي  افغانستان  را متهم  كرد كه در حمايت  از روزنامه  نگاران  كوتاهي  كرده  است .
بيانيه  سازمان  نظارت  بر حقوق  بشر، در واكنش  به  دستگيري  «سيد ميرحسين مهدوي» و «عليرضا پيام  سيستاني» سردبير و معاون  سردبير نشريه آفتاب  صادر شده  است .
اين  دو نفر در هفته گذشته پس  از انتشار مطالبي  درباره  جايگاه اسلام  در سياست ، شيوه هاي  تفسير متون  ديني  و نيز انتقاد از رهبران  مذهبي افغانستان  به  اتهام  اهانت  به  اسلام  و ارتداد دستگير شدند.
در بيانيه سازمان  نظارت  برحقوق  بشر آمده  است  كه  اين  دو به دستور مقام هاي قضايي  افغانستان  و تاييد شخص  حامد كرزاي  دستگير شده اند.

چاوز، ژنرال مارتينز را از ارتش ونزوئلا اخراج كرد
هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا يك ژنرال شورشي گارد ملي اين كشور را از ارتش اخراج و وي را بازنشسته كرد.
به گزارش ايرنا از مادريد تلويزيون محلي «گلوبوويسيون» ديروز گزارش داد كه حكم اخراج سرلشكر «كارلوس رافائل مارتينز» پس از چند ماه جنجال شب گذشته صادر شد.
در حكم مزبور، ژنرال مارتينز به سرپيچي آشكار از مقام بالاتر و اظهارات متضاد با منافع كشور متهم شده است.
ژنرال مارتينز اواخر پاييز گذشته عليه دولت سر به شورش برداشت و با شركت در اجتماع عمومي مخالفان چاوز، مردم را به نافرماني از وي فراخواند.
وي يك ماه بعد، در پي شركت در يك اجتماع ضددولتي در برابر مقر «گارد ملي» در شهر كاراكاس، پايتخت ونزوئلا، دستگير شد و در خانه اش تحت نظر قرار گرفت.

كشتي حامل مواد منفجره در مديترانه عازم سودان بود
مصطفي اسماعيل وزير امور خارجه سودان ديروز با محكوم كردن توقيف كشتي عازم اين كشور توسط يونان كه گفته مي شود حامل مواد منفجره بوده، اعلام كرد كه اين كشتي حامل مواد مورد استفاده در بخش هاي غيرنظامي بود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از خارطوم اسماعيل گفت: اين كشتي حامل نيترات آمونيوم سفارش داده شده از سوي يك شركت سوداني بود و همه اسناد مربوط به بار اين كشتي مورد تأييد وزارت امور خارجه سودان است.
وزير امور خارجه سودان افزود: به مقامات اين وزارتخانه دستور داده است با احضار سفير يونان در خارطوم ضمن اعلام ناخشنودي دولت سودان از توقيف اين كشتي قبل از پي بردن به حقايق، اين مدارك و اسناد را به وي نشان دهند.

شورش زندانيان در برزيل
شورشي خونين در يكي از زندانهاي برزيل به مرگ ۱۳ زنداني و زخمي شدن دهها نفر انجاميد.
به گزارش ايرنا از مادريد رسانه هاي خبري محلي ديروز گزارش دادند كه اين شورش دوشنبه شب در زندان شهر مانائوز واقع در شمال اين كشور بالا گرفت وبه مدت ۱۲ ساعت ادامه يافت.
هشتاد تن از زندانيان با درخواست تعويض مدير زندان مزبور اين شورش را برپا كردند. اين گروه از زندانيان مسئولان زندان مانائورز را به اعدام يكي از افراد در بند متهم كرده اند.
تلويزيون گلوبو برزيل صحنه هايي را نشان داد كه در آن شمار زيادي از اعضاي خانواده هاي قربانيان اين واقعه با اجتماع در برابر زندان مزبور گريه مي كردند.
پليس نيروهاي زيادي را در داخل و اطراف اين زندان مستقر كرده تا از بروز آشوبهاي تازه در محل جلوگيري كند.
هرچند كه گاه شورش در بين زندانيان نقاط مختلف برزيل حوادث خونباري را به بار مي آورد.
مدتي پيش نيز ۱۰ نفر زنداني در جريان شورش در زندان فرانكو روچا واقع در شهر سائوپولو جان خود را از دست دادند.

افغانستان، پاكستان را تهديد نظامي كرد
هلال الدين هلال معاون وزير كشور افغانستان گفت: اگر نيروهاي پاكستاني كه در روزهاي اخير بخشي از خاك افغانستان را در ايالت زابل به تصرف خود درآورده اند، از آن منطقه عقب نشيني نكنند، مجبور به استفاده از نيروي نظامي براي بيرون ر اندن آنان هستيم.
به گزارش ايرنا وي در مصاحبه با شبكه تلويزيوني الجزيره قطر در كابل با ابراز اميدواري كه اين مساله منجر به جنگ بين دو كشور نشود، افزود: پاكستاني ها در توجيه اين مساله اعلام كرده اند كه آنان در تعقيب اعضاي سازمان القاعده و جلوگيري از ورود آنها به خاك پاكستان هستند.
معاون وزير كشور افغانستان خاطرنشان ساخت: شهروندان افغاني منتظر فرمان براي حمله به پاكستانيها هستند و تنها راه حل، عقب نشيني نيروهاي آنان از خاك افغانستان است.

حكم اعدام در قزاقستان لغو مي شود
«انالسين  جمعه  بكف » وزير دادگستري  قزاقستان  گفت : تا سال  ۲۰۰۶ ميلادي  حكم  زندان  ابد جايگزين  احكام  اعدام  خواهد شد.
به گزارش ايرنا از آلماتي تلويزيون  دولتي  «خبر» قزاقستان  ديروز  به  نقل  از وي  گزارش  داد كه دولت  اين  كشور قصد تبديل  ساختمان  يك  واحد صنعتي  به  زنداني  ويژه  براي نگهداري  زندانيان  ابد را دارد.
ايگور روگف كارشناس  رياست  جمهوري  قزاقستان  نيز در اين باره  گفت: دولت  قزاقستان  برغم  هزينه  بالاي  نگهداري  زندانيان  ابد، اين  اقدام  را در جهت  تعميم  دمكراسي  انجام  مي دهد.
صاحب نظران  تصميم  دولت  قزاقستان  در اين  خصوص  را ناشي  از فشار اتحاديه  اروپا و نهادهاي  بين المللي  مدافع  حقوق  بشر ارزيابي  مي كنند.

ديروز آغاز شد
سفر تاريخي پوتين به انگليس
اين سفر نخستين ديدار يك رهبر روسيه به انگليس از سال ۱۸۷۴ است
ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه ديروز براي انجام يك سفر تاريخي از انگليس وارد لندن شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن اين نخستين سفر رهبر روسيه به بريتانيا از سال ۱۸۷۴ تاكنون است. در آن سال ملكه ويكتوريا ميزبان الكساندر دوم تزار روسيه بود.
انگليس براي سفر پوتين اهميت زيادي قائل شده و براي استقبال از پوتين تدارك گسترده  اي ديده است.
توني بلر نخست وزير انگليس ديروز پيش از ورود پوتين به لندن درباره اين سفر به خبرگزاري اينترفاكس گفت: ديدار پوتين  از انگليس  باعث  تقويت  همكاري ها و تفاهم  دو كشور خواهد شد.
بلر همچنين  گفت : در اين  سفر از همگرايي  كامل  اقتصادي  روسيه  با اتحاديه اروپا حمايت  مي شود.توني  بلر تأكيد كرد: به  عقيده  ما هنوز صحبت  از عضويت  روسيه  در اتحاديه  اروپا زود است . اما ما مي خواهيم  كه  اقتصاد روسيه  به  طور كامل  به  اقتصاد اروپا پيوند زده  شود. نخست وزير انگليس  افزود: همكاريهاي  روسيه  و انگليس  در زمينه  انرژي  آينده  خوبي  دارد.
وي  در اين  خصوص  گفت: از آنجايي كه  استخراج  گاز در انگليس  كاهش  يافته  است، اين  كشور در حال  جستجوي  منابع  جديد گاز ازجمله  روسيه  است .
بلر افزود: بعد از اعلام  تشكيل  شركت  روسيه ـ  انگليس  كه  با سرمايه گذاري  بريتيش  پتروليوم  و شركت  شل  در پروژه  ساخالين  آغاز شد، انگليس  تبديل  به  بزرگترين  سرمايه گذار خارجي  در اقتصاد روسيه  مي شود.
اين  شركت  با همكاري  شركت هاي  روسي  و انگليسي  در فوريه  سال جاري  ميلادي (بهمن سال  گذشته) تشكيل  شد.

دستگيري ۱۳۰ مبارز فلسطيني در نابلس و الخليل
حماس اعلام كرد زير فشار اسرائيل به آتش بس تن نخواهد داد
001080.jpg
نيروهاي اسرائيلي ديروز در عملياتي گسترده بيش از ۱۳۰ فلسطيني را در كرانه باختري دستگير كردند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، اين عمليات تهاجمي درپي پايان بدون نتيجه مذاكرات امنيتي مقام هاي فلسطيني و اسرائيلي از شهر نابلس شروع شد.
يك سخنگوي ارتش اسرائيل با تأييد اين دستگيري ها گفت: هدف از اين عمليات در جنوب كرانه باختري، نابود كردن زيرساخت هاي حماس بوده است.
در اين عمليات سربازان پياده و وسائل نقليه نظامي شركت داشتند كه در جستجوي خانه به خانه دهها نفر را دستگير كردند.
به گفته سخنگوي ارتش اسرائيل اين دستگيري ها شامل نيروهاي شبه نظامي فلسطيني نيز بوده است. در پي تهاجم ارتش اسرائيل به نابلس و الخليل، جنبش حماس اعلام كرد : اينگونه اقدام ها نمي تواند حماس را به پذيرش آتش بس وادار كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از غزه عبدالعزيز الرنتيسي سخنگوي حماس كه از رهبران ارشد اين گروه به شمار مي رود ديروز گفت: حماس وقتي موقع را مناسب تشخيص دهد آتش بس را مي پذيرد، اما اقدام هايي مانند دستگيري مبارزان و يورش به شهرها نمي تواند ما را وادار به تسليم كند.
وي افزود: ما نمي توانيم به دست خود گردن به شمشير دشمن بسپاريم.
وي افزود: جورج بوش و آريل شارون بايد بدانند كه حماس زير تيغ، تن به آتش بس نخواهند داد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |