چهارشنبه ۴ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۸۷ - jun . 25, 2003
ماموريت هاي جديد شهرداري و چند پارگي مديريت
مديريت ناهماهنگ ،اداره تهران را مشكل كرده است
گروه شهري: ناهماهنگي موجود در مديريت شهري، اداره شهر تهران را با مشكل روبه رو ساخته است.
در حال حاضر تصميم گيري براي ارائه خدمات شهري مانند: آب، برق، گاز، تلفن، بهداشت، مسكن و ساير امور دست كم توسط ۲۰ سازمان مختلف و بعضاً ناهماهنگ با يكديگر صورت مي گيرد و پايتخت متولي مشخصي ندارد.
گرچه سالهاست مسئولان همواره قول واگذاري بسياري از وظايف را به شهر داري ها مي دهند ولي هنوز گام مؤثري در اين رابطه برداشته نشده است.
با اين حال معاون اجتماعي و امور شوراهاي وزارت كشور ضمن تأكيد بر جدي بودن دولت در واگذاري برخي امور اجرايي به شهرداريها به منظور تحقق مديريت جامع شهري مي گويد: تاكنون ۲۳ وظيفه قابل واگذاري به شهرداري ها مورد شناسايي قرار گرفته است كه به تدريج به شهرداري ها واگذار خواهد شد.
اشرف بروجردي با اشاره به تصميم دولت مبني بر واگذاري برخي فعاليت هاي اجرايي دولت از جمله ايجاد و اداره كتابخانه هاي عمومي، سينماها، سالن هاي نمايش و موزه هاي محلي و ساير مراكز فرهنگي و هنري، نيز تأسيس دفاتر و مؤسسات گردشگري، ايجاد و اداره مجتمع هاي گردشگري و تفريحي و خدماتي، حفاظت، احياء و توسعه منابع طبيعي و بهره برداري از پارك هاي جنگلي محدوده شهرها و ساخت و اداره مراكز بهداشتي و درماني شهري مي گويد: واگذاري اين گونه امور به شهرداري ها هم اكنون مراحل قانوني خود را طي مي كند.
وي در گفتگو با خبرنگار ما مي افزايد: سياست كلي دولت كاهش تصدي گري خود و واگذاري برخي وظايف به بخش غيردولتي از جمله شهرداريهاست.
بروجردي اين اقدام را گامي مؤثر در جهت تحقق مديريت واحد شهري و كوچكتر شدن دولت و اداره بهتر شهرها ارزيابي مي كند.
از سوي ديگر اميررضا واعظي آشتياني عضو شوراي شهر تهران نيز مي گويد: اگر قرار است وظايف جديدي به شهرداري واگذار شود، امكانات و اعتبارات دستگاه هاي مربوطه نيز بايد در اختيار شهرداري قرار گيرد نه اينكه با انتقال وظايف جديد بار مضاعفي بر شهرداري كه در حال حاضر از كمبود بودجه رنج مي برد تحميل گردد.
ولي به هرحال گذشته از كيفيت و چگونگي واگذاري امور شهري به شهرداري ها نفس اين عمل مي تواند تا حدودي از ناهماهنگي هاي موجود در اداره شهر تهران جلوگيري كند و گامي براي تحقق مديريت واحد شهري تلقي شود.
كارشناسان معتقدند كه در حال حاضر ناهماهنگي هاي موجود در مديريت شهري باعث سردرگمي اداره شهر شده، به گونه اي كه تصميم گيري دستگاه ها و سازمانهاي خدمات شهري در برخي موارد در تضاد با يكديگر مي باشد.

ورزش و اوقات فراغت :
مسير ويژه دوچرخه در شمال غرب تهران مورد بهره برداري قرار گرفت
000995.jpg
گروه شهري: مسير ويژه دوچرخه سواري به طول
۱۰ كيلومتر در منطقه ۲۲ تهران به منظور غني سازي بخشي از اوقات فراغت شهروندان، افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ تهران با توجه به اوقات فراغت شهروندان به ويژه نوجوانان و جوانان و ضرورت غني سازي برنامه هاي فراغتي و نيز تشويق شهروندان به استفاده از دوچرخه در سفرهاي درون منطقه اي و مشاركت در كاهش آلودگي هوا، ساخت و بهره برداري از مسير ويژه عبور دوچرخه در كنار معابر عمومي به عنوان يك سياست راهبردي در برنامه هاي مديريت شهري قرار دارد و خوشبختانه بخش قابل توجهي از اين مسير، ساخته شده و شهروندان علاقمند به دوچرخه سواري مي توانند از اين مسير بهره مند شوند.
اين گزارش مي افزايد: توجه شهروندان به دوچرخه سواري به عنوان يك وسيله پاك و در عين حال مفرح يك ضرورت اجتناب ناپذير است. از اين رو شهرداري منطقه در صدد است مسير تردد دوچرخه به طول ۱۴۰ كيلومتر احداث كند كه تاكنون ۱۰ كيلومتر آن با هزينه اي بالغ بر ۵/۲ ميليارد ريال ساخته شده است.
براساس اين خبر افزون بر امكان بهره برداري شهروندان از مسير ويژه تردد دوچرخه در حاشيه معابر عمومي، پيست دوچرخه سواري بوستان جنگلي چيتگر نيز پس از تكميل و تجهيز و همچنين ايمن سازي، آماده استفاده شهروندان است و شهروندان علاقمند به ورزش و تفريح دوچرخه سواري مي توانند بخشي از اوقات فراغت خود را در چنين فضاي مصفا سپري كنند.
با توجه به فرارسيدن فصل تابستان و حضور بيشتر شهروندان در مراكز فراغتي، ايستگاه امدادرساني درماني اين بوستان فعال شده و به آسيب ديدگان احتمالي، خدمات درماني و امدادي ارائه خواهد داد.

۵۰ ميليون هكتار بيابان
001000.jpg
گروه شهري: سطح بيابانهاي كشور به ۵۰ ميليون هكتار رسيد. براساس گزارش بخش تحقيقات بيابان مؤسسه تحقيقات جنگلها و مراتع سرزمينهاي خشك كشور ۷/۸۹ دهم درصد از مساحت كل كشور اعلام شده و آمده است محدوده عمل بيابان زايي قيد اقليمي ندارد و هم اكنون در زيست بومي كه استعداد سكونتگاهي دارد با هر فاصله اي از دريا مجال بروز دارد.
در اين گزارش فرايندهاي كاهش حاصلخيزي خاك، افزايش حساسيت اراضي به فرسايش، سخت شدن و سله بستن خاك، تخريب پوشش گياهي و برهنگي زمين، مهاجرت و عقب نشيني ناگزير حيات از شناسه هاي آشكار بيابان زايي اعلام شده است.
اين گزارش همچنين حاكي است افزون بر
۶۰ درصد از مساحت كشور در شرايط ناپايدار و حدود ۹۵ ميليون هكتار از اراضي آن در معرض انواع فرسايش هاي آبي و بادي است.
براساس همين گزارش ۳۴ طرح تحقيقاتي درباره عوامل مؤثر در بيابان زايي در مؤسسه تحقيقات جنگلها و مراتع در دست اجراست.

با تجهيز صد در صد خودروهاي توليدي به كاتاليست كانورتور:
آلودگي هوا ۸۰ درصد كم مي شود
گروه شهري: به زودي صد در صد خودروهاي توليدي كشور مجهز به كاتاليست كانورتور خواهند شد كه اين امر ۸۰ درصد از آلودگي اين خودروها مي كاهد.
معاونت انساني سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اين مطلب به شبكه خبري آسمان آبي گفت: «تاكنون در بخش بهسازي خودروهاي نو توليدي كشور بسيار موفق بوديم». دكتر يوسف حجت افزود: «تجهيز تمامي خودروها به كاتاليست كانورتور يا مبدل شيميايي كه در حال حاضر در كشورهاي پيشرفته مورد استفاده قرار مي گيرد براي ما شبيه به رؤيا بود، اما در حال حاضر براي تمامي خودروهاي داخلي كاتاليست كانورتور هم مانند ساير قطعات در خط توليد وجود دارد.»

هنوز هيچ خودروي فرسوده اي از رده خارج نشده است
گروه شهري: با وجود سپري شدن ۲ سال از تخصيص بودجه ۳۰ تا ۳۵ ميليارد توماني براي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده، هيچ خودرويي از گردونه شهر تهران خارج نشده است.
به گزارش شبكه آسمان آبي، قرار بود از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده از تاكسي ها شروع شود اما در اين ناوگان هم تنها حدود ۵ دستگاه خودروي نو (سمند) اضافه شده و خودرويي هم از رده خارج نشده است. همچنين در شركت واحد اتوبوسراني، همچنان اتوبوس هاي فرسوده ناوگان در حال تردد هستند و طي ۲ سال گذشته اتوبوس جديدي در شركت واحد مشغول به كار نشده است.

محورهاي تاريخي روستاهاي تهران شناسايي و حفاظت مي شوند
گروه شهري: در صورت همكاري كامل دستگاه ها و ارگان هاي مسئول و اختصاص اعتبارات لازم، هسته هاي مركزي روستاهاي قديمي در حال تخريب، شناسايي و محورهاي تاريخي روستاها حفاظت مي شوند.
به گزارش «ميراث خبر»، مديركل ميراث فرهنگي استان تهران با اعلام اين مطلب و ابراز نگراني از افزايش ساخت و سازها و تخريب بافت هاي قديمي روستاهاي استان تهران افزود: «ميراث فرهنگي با توجه به كمبودها و محدوديت هاي بودجه و اعتبارات خود قادر به ثبت همه روستاهاي قديمي و تاريخي در فهرست آثار ملي نيست، و در اين خصوص همه دستگاه هاي دولتي و ارگان هاي مسئول بايد دغدغه داشته باشند.»
«ناصر پازوكي» تصريح كرد: «متأسفانه بخش هاي عمده اي از روستاهاي تاريخي در محدوده استان تهران به دليل نوسازي، ساخت و سازهاي جديد و تغيير بنا، در معرض تخريب كامل قرار دارند و هويت اين روستاها از بين رفته است، با اين حال امكان ثبت ملي، حفاظت و مرمت روستاها با توجه به محدوديت هاي بودجه، ميسر نيست.»

سلسله سخنراني هايي در باره شهروندي و شهر
دفتر پژوهشهاي فرهنگي با همكاري خانه هنرمندان سلسله سخنراني هايي در مورد شهروندي وشهر برگزار مي كند.
نخستين سخنراني اين مجموعه با عنوان «قضا در شهر و شهرسازي تهران» توسط مهندس محمدرضا حائري قبلا برگزار شده است و دومين سخنراني نيز با عنوان «شكل گيري انديشه شهر» توسط كيان
تاج بخش هشتم تير از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در سالن كنفرانس خانه هنرمندان ايران - واقع در خيابان ايرانشهر شمالي خيابان موسوي برگزار مي شود.

توضيح يك خبر
در پي درج خبري تحت عنوان «شايعه انتشار مواد راديواكتيو در درياي خزر» در همشهري ۱۰ خرداد طي نامه اي سازمان انرژي اتمي اعلام كرد: بخش حفاظت راديولوژيك محيط زيست امور حفاظت در برابر اشعه كشور، كليه نمونه هاي محيطي (شامل هوا، آب و خاك) و نيز مواد غذايي و كشاورزي و غيره را به ويژه پس از حادثه اتمي چرنوبيل (۶ ارديبهشت ماه ۱۳۶۵) مورد بررسي و اندازه گيري مواد پرتوزا قرار داده است. به اين ترتيب علاوه بر بررسي هاي محيطي، از واردات و يا مصرف مواد غذايي آلوده در سطح كشور به شدت جلوگيري به عمل آمده است.

خبر انحلال شركت كنترل كيفيت هواتكذيب شد
گروه شهري: سرپرست شركت كنترل كيفيت هوا ضمن تكذيب و رد خبر منحل شدن اين شركت مندرج در صفحه ۳ روزنامه همشهري مورخ ۳/۴/۸۲ افزود: اين شركت كما في سابق با جديت تمام به فعاليت علمي و تحقيقاتي خود به عنوان يكي از مراجع مهم رسيدگي به معضل زيست محيطي آلودگي هوا و صوت در مجموعه شهرداري خواهد بود.

شهردار تهران:
بافت فرسوده هسته مركزي تهران بازسازي مي شود
گروه شهري: با حضور دكتر احمدي نژاد شهردار تهران - مراسم معارفه احمد صابري ظفرقندي به عنوان شهردار منطقه ۱۲ در محل شهرداري منطقه برگزار شد. به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، احمدي نژاد در اين مراسم با اشاره به ويژگي هاي منطقه دوازده به ويژه وجود بازار كه حساسيت خاصي به منطقه داده است، تصريح كرد: بازسازي بافت هاي فرسوده از اولويت هاي اول كاري در اين منطقه است. اگر چه تحولات چشمگيري در اين منطقه حاصل شده است ولي اين بافت ها هيچ تغييري نكرده اند. بنابراين بايد هرچه سريعتر نسبت به بازسازي و نوسازي بافتهاي فرسوده اين منطقه اقدام عاجل نمود.
احمدي نژاد در بخشي از سخنان خود به وضعيت نابسامان تردد و ترافيك در اين منطقه اشاره كرد و گفت:  ساماندهي تردد به ويژه در اطراف محدوده بازار از ديگر اولويت هاي كاري است كه شهرداري منطقه بايد به آن مبادرت ورزد، چرا كه وضعيت موجود تردد، مردم را به زحمت انداخته است و تسهيل تردد مي تواند آسايش و رضايت مردم را فراهم آورد.
احمدي نژاد در پايان از زحمات و خدمات دكتر فردي سپاسگزاري كرد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |