شنبه ۷ تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۹۰
كاهش توليد، بلاي جان خودروسازان اروپايي
با ادامه ركود اقتصادي و كاهش تقاضاي منطقه اي براي خودرو، خودروسازان اروپايي با مشكلات عديده اي مواجه شده اند تا جايي كه فروش فولكس واگن و فيات به پايين ترين ميزان در ۵ سال گذشته رسيده است.
003355.jpg
مرضيه يزداني 
به گزارش بلومبرگ كاهش تقاضا براي خودروهاي اروپايي و آمريكايي در حالي گزارش شده كه تقاضا در قاره اروپا براي اتومبيل هاي ژاپني و كره اي افزايش يافته است.
يكي از كارشناسان اروپايي با اشاره به نااميدي اقتصاددانان از بهبود اوضاع اقتصادي در اروپا و آمريكا در ۶ ماه آينده، بحران هاي جهاني و حمله به عراق را يكي از مهمترين دلايل اين امر عنوان كرد.
بنابر اين گزارش كاهش فروش خودرو در اروپا در ماه گذشته با رسيدن به يك ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه به پايين ترين ميزان از ماه مه سال ۱۹۹۸ تاكنون رسيد.
يكي از مديران شركت اپل در آلمان با اشاره به بحران موجود در سال جاري در اين صنعت گفت: هيچ اطميناني به سودده بودن اين شركت در سال آينده وجود ندارد. اما تسهيلات براي تشويق خريد همچنان ادامه دارد تا جايي كه براي فروش خودرو در اروپا بيش از يك درصد تسهيلات و تخفيف در نظر گرفته شده است. اين ميزان در آمريكا به حدود ۳ درصد مي رسد. اين در حالي است كه فورد، دومين خودروساز برتر جهان براي فروش برخي مدل هاي خود مانند فوكوس و فيستا، وام هاي سه ساله بدون بهره ارائه مي كند. پژوسيتروئن هم براي برخي مدل هاي خود تا ۴ هزار و ۷۰۰ دلار تخفيف ارائه مي دهد.
اين گزارش ها در حالي ارسال شده كه فروش فيات در ماه مه با ۱۶ درصد كاهش به ۸۸ هزار و ۴۲۲ دستگاه رسيد. اين در حالي است كه فروش فولكس واگن نيز با ۸/۵ درصد كاهش به ۲۲۷ هزار و ۸۱۸ دستگاه رسيد اما فروش آئودي در اين ماه ۲/۴ درصد افزايش يافته است.
فروش شركت بي ام و نيز در ماه گذشته با ۹/۹ درصد كاهش به ۵۱ هزار و ۳۷ دستگاه رسيد كه در اين ميان بيشترين كاهش فروش مربوط به فروش بي ام و با ۱۴ درصد كاهش بوده است. اتومبيل ميني كه توليد شركت بي ام و است، در اين ماه با ۱۵ درصد رشد ۸ هزار و ۶۷۷ دستگاه فروش داشته است. فروش شركت رنو نيز در ماه گذشته با ۴/۸ درصد كاهش به ۱۲۷ هزار و ۳۳۴ دستگاه رسيد. فروش جنرال موتورز، بزرگترين توليدكننده خودرو در جهان در اروپاي غربي در ماه مه با ۷/۴ درصد كاهش به ۱۲۲ هزار و ۳۹۸ دستگاه رسيد. تقاضا براي فورد نيز در اين منطقه در ماه مه با ۸/۵ درصد كاهش به ۱۳۵ هزار و ۱۹ دستگاه رسيد. اين درحالي است كه تقاضا براي دايملر كرايسلر نيز با ۷/۲ درصد كاهش به ۸۶ هزار و ۵۸ دستگاه رسيد.
در همين حال سهام فيات با ۲/۲ درصد معادل ۱۶ سنت كاهش به ۰۳/۷ يورو، رنو با ۶/۱ درصد معادل ۶۵ سنت به ۴۱۱۵ يورو، فولكس واگن با ۱/۱ درصد يا ۳۷ سنت كاهش به ۶/۳۳ يورو و دايملر كرايسلر با ۵/۱ درصد كاهش به ۸۹/۲۷ يورو رسيد.
دنيا به كام ژاپني ها و كره اي ها
اما در حالي كه خودروسازان اروپايي و آمريكايي سخت نگران كاهش فروش هستند، ژاپني ها و كره اي ها اوضاع مناسبي دارند، به گونه اي كه فروش مزدا در ماه مه با ۵/۰ درصد افزايش به ۱۴۹ هزار و ۷۲۹ دستگاه رسيد. فروش كياموتورز نيز در ماه مه و در اروپاي غربي با ۴۷ درصد افزايش به ۱۰ هزار و ۴۴۱ دستگاه رسيد. كل فروش خودروهاي كره اي در اروپاي غربي در اين ماه با ۲/۹ درصد افزايش به ۳۸ هزار و ۲۹۳ دستگاه رسيد.
برخي كارشناسان معتقدند يكي از مهمترين دلايل بهبود فروش خودروسازان آسيايي در اروپا كاهش ارزش برابري ين در برابر يورو است كه توانسته قدرت رقابتي خودروسازان آسيايي را افزايش دهد.
اوضاع براي هيوندايي بزرگترين خودروساز كره جنوبي نيز به همين منوال است به گونه اي كه فروش هيوندايي در سه ماه اول سال جاري با ۷ درصد افزايش به ۶ تريليون و ۹۰ ميليارد وون رسيد. سود عملياتي اين شركت نيز با ۶ درصد افزايش در سه ماه اول سال به ۶۱۲ ميليارد و ۹۰۰ ميليون وون رسيد.
اين در حالي است كه سود اين شركت در سه ماه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد كاهش داشته است. به گونه اي كه درآمد خالص اين شركت در سه ماه اول سال جاري به ۴۱۷ ميليارد و ۶۰۰ ميليون وون رسيد. اين ميزان در مدت مشابه سال قبل معادل ۵۸۶ ميليارد و ۶۰۰ ميليون وون بود.
بنابر اهداف از پيش تعيين شده، اين شركت در سال جاري سعي دارد فروش خود را با ۷ درصد افزايش به ۲۸ تريليون و ۲ ميليارد وون برساند. سود عملياتي هيوندايي نيز در سال جاري بايد با ۴۳ درصد افزايش به ۲ تريليون و ۳۰۰ ميليارد وون برسد. مسؤولان اين شركت پيش بيني كرده اند در سال ۲۰۰۳ ميزان فروش داخلي شركت با ۹/۵ درصد افزايش به ۸۳۷ هزار دستگاه و ميزان صادرات آن با ۶ درصد افزايش به ۹۸۵ هزار دستگاه برسد.
اخراج كاركنان
اما اولين پيامد كاهش فروش، اخراج كاركنان و تعديل نيروي كار است. فيات بزرگترين كمپاني ايتاليا از اخراج ۱۰ هزار نفر از كاركنان خود خبر داد كه اين تعداد عمدتاً از بخش هاي ساخت كاميون و تجهيزات كشاورزي مي باشند. قبل از اين نيز فيات حدود ۸ هزار نفر از كاركنان خود را از كار اخراج كرده بود. فيات در سال گذشته ۶ درصد نيروي كار خود را اخراج كرد. در ۱۸ ماه گذشته اين شركت براي كاهش ميزان بدهي هاي خود بيش از ۹ ميليارد دلار از دارايي هايش را نيز به فروش رساند.
چشم انداز آينده فيات چندان روشن نيست به گونه اي كه كارشناسان پيش بيني مي كنند سهم اين شركت از بازار اروپا از ۹/۷ درصد در حال حاضر به ۵ درصد در سال ۲۰۱۰ خواهد رسيد.
به گزارش بلومبرگ فيات در حال حاضر با ۶۵ درصد ظرفيت خود به توليد مشغول است اين در حالي است كه متوسط ظرفيت توليد در اروپا به ۸۰ درصد مي رسد.
تحليلگران معتقدند فيات بايد ۲۰ درصد ديگر از ظرفيت توليد خودروهاي سواري را كاهش دهد.
پژو سيتروئن در حال حاضر با ۱۰۰ درصد ظرفيت درحال توليد است در حالي كه در سال ۲۰۰۱ اين شركت با ۱۲۰ درصد ظرفيت به كار مشغول بود.

گشتي در جهان اقتصاد
۳۵ هزار نفر، اخراجي هاي بوئينگ در آمريكا
003340.jpg

شمار اخراجي هاي بوئينگ آمريكا به ۳۵ هزار نفر رسيد.
به دنبال خبر اخراج ۸۴۵ نفر ديگر از كارمندان شركت هواپيمايي بوئينگ آمريكا، شمار اخراجي هاي اين شركت از دسامبر ۲۰۰۱ تاكنون به حدود ۳۵ هزار نفر رسيد.
به گزارش آسوشيتدپرس، در حالي كه ۸۶۰ نفر از كارمندان شركت هواپيمايي بوئينگ هفته گذشته، آخرين روز كاري خود را در اين شركت سپري كرده اند، مسؤولان شركت از اخراج ۸۴۵ نفر ديگر از كارمندان طي ۶۰ روز آينده خبر دادند.
بنابر اين گزارش، اكثر اخراجي ها از بخش تجاري و حمايتي اين شركت هستند. پيش از اين مسؤولان شركت هواپيمايي بوئينگ پيش بيني كرده بودند كه شمار اخراجي هاي اين شركت تا پايان سال ۲۰۰۳ به ۳۵ هزار نفر برسد كه تاكنون ۳۴۷۵۰ نفر آن محقق شده است و به نظر مي رسد تا پايان سال ۲۰۰۳ اين رقم از ۳۵ هزار نفر نيز فراتر برود. سخنگوي اين شركت، دلايل اصلي افزايش شمار اخراجي ها را كاهش فعاليت شركت در پي افزايش حملات تروريستي در جهان و ركود اقتصادي ارزيابي كرد.

افزايش بيكاران در خاورميانه
براساس گزارش بانك جهاني تا پايان دهه جاري عرضه نيروي كار در خاورميانه و آفريقاي شمالي ۴۰ درصد افزايش خواهد يافت.
به گزارش فاينشنال تايمز، مصطفي نبلي اقتصاددان برتر منطقه اي بانك جهاني با اعلام هشدار اين خبر گفت: اين رقم وجود اصلاحات اساسي اقتصادي براي مقابله با بيكاري فزاينده احتمالي در چند سال آينده را به ما گوشزد مي كند.
بنابراين گزارش، كشورهاي منطقه خاورميانه و آفريقاي شمالي، براي ايجاد زمينه  اشتغال كافي بايد نرخ رشد اقتصادي خود را تا دو برابر افزايش دهند و حداقل نرخ رشد اقتصادي لازم شش درصد خواهد بود.
در ادامه اين گزارش به افزايش شمار بيكاران در بين جوانان اشاره شد و ايجاد اصلاحات اقتصادي ريشه اي مخصوصاً در كشورهاي عربي، راه حلي نهايي براي آنان ارزيابي شده است.

ملاقات كارمندان عراقي با مقامات سازمان ملل و بانك جهاني
گروهي از كارمندان عراقي كه توسط نيروهاي آمريكايي در آن كشور انتخاب شده اند، براي گفت وگو پيرامون نيازهاي مردم آن كشور به كمك هاي بشردوستانه و برنامه بازسازي بلندمدت عراق وارد نيويورك شده اند.
به گزارش بي بي سي اعضاي اين گروه دوازده نفره با نمايندگان نهادهاي كمك رساني سازمان ملل متحد و بانك جهاني ديدار مي كنند و ديدگاه هاي خود را پيرامون آينده عراق در اختيار آنان مي گذارند.
خبرنگار بي بي سي در نيويورك مي گويد كه با وجود بدبيني برخي محافل نسبت به شرايط جاري در عراق، نهادهاي سازمان ملل متحد اعزام هيأت عراقي را گامي مثبت در راستاي تماس با كارمندان بخش عمومي در آن كشور تلقي مي كنند.
جلسه نيويورك با افزايش تلاش براي از سرگيري صادرات نفت عراق به منظور تأمين هزينه برنامه هاي بازسازي آن كشور همزمان شده است.
سازمان ملل متحد از كشورهاي جهان خواسته است تا براي تأمين مالي اقدامات بشردوستانه به منظور كمك به مردم عراق تا پايان سال جاري، بيش از ۲۵۰ ميليون دلار در اختيار اين سازمان قرار دهند.
از زمان خاتمه جنگ عراق، اكثر ۲۷ ميليون جمعيت آن كشور براي ادامه زندگي به كمك هاي خارجي متكي بوده اند.
003345.jpg

۲۶۰ ميليون دلار زيان سهامداران آمريكايي
افتضاحات مالي در شركت آمريكايي «رايت ايد» بيش از ۲۶۰ ميليون دلار به سهامداران شركت ضرر وارد كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، مديرمالي، مدير اجرايي و معاون وي در شركت آمريكايي «رايت ايد» اقدام به كلاهبرداري از سهامداران شركت كرده اند كه همگي به جرم خود اقرار كرده اند.
به دنبال انتشار خبر اين افتضاحات ارزش سهام اين شركت در بازار بورس طي چند هفته گذشته ۱۴۰ ميليون دلار كاهش پيدا كرد.
بنابراين گزارش، مسؤولان شركت براي دفاع قانوني از متهمين در كميته بورس و اوراق بهادار آمريكا مبلغ ۱۲۰ ميليون دلار هزينه كرده اند كه جمع هزينه هاي شركت به ۲۶۰ ميليون دلار مي رسد.
همچنين طي سه سال گذشته هزاران نفر از كارمندان اين شركت آمريكايي از كار بركنار شدند.

كاهش ذخاير اثبات شده نفت و گاز جهان
براساس گزارش سالانه شركت نفتي بريتيش پتروليوم از توليد و مصرف نفت و گاز در جهان، ذخاير اثبات شده نفت در سال ۲۰۰۲ كاهش يافته است و به ۰۴۷/۱ تريليون بشكه رسيد.
به نوشته پلاتس در حال حاضر خاورميانه  ۴/۶۵ درصد ذخاير نفتي جهان را در اختيار دارد.
بنابراين گزارش، كل توليد نفت جهان در سال ۲۰۰۲ روزانه ۴۱۵ هزار بشكه كاهش داشت و در مجموع به ۹/۷۳ ميليون بشكه در روز رسيد.
پيترديوس اقتصاددان ارشد شركت بريتيش پتروليوم معتقد است: ظرفيت توليد نفت در جهان در سال ۲۰۰۲ بيشتر از مصرف آن بوده است.
وي تأكيد كرد: توليدكنندگان نفت درجهان بدون استفاده از ذخاير استراتژيك قادر به مقابله با مشكل قطع عرضه نفت عراق،  ونزوئلا و نيجريه در سال ۲۰۰۲ بودند.
در ادامه اين گزارش آمده است: اوپك در سال گذشته به منظور مقابله با كاهش عرضه و افزايش سهميه توليد كشورهاي غيرعضو اوپك ميانگين توليد روزانه خود را ۸۷/۱ميليون بشكه كاهش داده است.
بنابراين گزارش، ميزان تقاضاي نفت در بازارهاي جهاني در سال ۲۰۰۲، حدود ۳۹۰ هزار بشكه در روز افزايش داشته و به ۷/۵۷ ميليون بشكه در روز رسيد.
شركت بريتيش پتروليوم همچنين در گزارش خود آورده است: با افزايش مصرف گاز در آمريكا و آسيا تقاضاي اين ماده سوختي در سال ۲۰۰۲ با ۸/۲ درصد افزايش به ۵۳۵/۲ تريليون مترمكعب رسيد.
ميزان توليد گاز در جهان در سال ۲۰۰۲ با ۴/۱ درصد افزايش به ۵۲۷/۲ تريليون مترمكعب رسيد.

اخراج كاركنان شركت هواپيمايي سنگاپور
هواپيمايي سنگاپور در حال ارزيابي اخراج بيش از دو هزار و ۵۰۰ نفر از كارمندان خود است.
به نوشته استريت تايمز احتمالاً ۱۰ درصد از پرسنل داخلي اين شركت در روزهاي آتي اخراج خواهند شد. همچنين از بين ۶ هزار و ۶۰۰ نفر مهماندار و يك هزار و ۸۰۰ نفر از خلبان هاي اين شركت، ۵ درصد در ليست اخراجي ها قرار خواهند گرفت.
اين اولين بار در ۲۰ سال گذشته است كه شركت هواپيمايي سنگاپور قصد دارد تعدادي از ۲۹ هزار كارمند خود را اخراج كند.

بين الملل
آب و كشاورزي
اقتصاد
انرژي
بانك و بورس
رويداد
صنعت
گزارش
گفت وگو
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  رويداد  |  صنعت  |  گزارش  |
|  گفت وگو  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |