شنبه ۷ تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۹۰
دور جديد در حيات ۳۶ ساله صنعت خودرو
طبق پيش بيني هاي صورت گرفته از سوي هيأت وزيران، تنها شركت هايي امكان واردات خودرو به كشور را دارند كه نمايندگي خدمات پس از فروش در ايران داشته باشند
003350.jpg
وقتي محمدعلي نجفي، رئيس اسبق سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور از عزم دولت براي واردات خودرو خبر داد، هيچ كس حتي مخالفان نيز فكر نمي كردند كه از زمان اتخاذ تصميم تا عملي شدن طرح واردات خودرو، فاصله زماني چنين طولاني وجود داشته باشد. نجفي در آخرين روزهاي تصدي سازمان برنامه و بودجه سابق اعلام كرد: دولت به منظور ايجاد شرايط رقابتي قصد دارد در طول سال ۱۳۷۹ حدود ۳۰ هزار دستگاه خودرو وارد كشور كند.
او واردات كليه كالاهاي مجاز به كشور در قالب نظام تعرفه اي را سياستي ناميد كه دولت از ابتداي سال ۱۳۷۹ در پيش گرفته است، سياستي كه علي رغم ورود به چهارمين سال هنوز اجرايي نشده است.
وقتي مصوبه دولت و مجلس در خصوص واردات خودرو به وزارت صنايع و معادن ابلاغ شد، كميته اي با حضور كارشناسان و نمايندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت بازرگاني، وزارت صنايع و
معادن و همچنين نمايندگان خودروسازان تشكيل شد. اين كميته از پس نشست هاي مكرر خود طرحي را ارائه كرد كه به دليل مخالفت هاي مكرر خودروسازان در حد حرف باقي ماند و هيچ گاه قابليت اجرايي نيافت. خودرو، صنعت دردانه دولت، توانست تصميم گيران اقتصادي را راضي كند واردات خودرو را ملغي اعلام كنند.
درست در همان روزهايي كه هيأت وزيران درصدد تعيين ضوابط فني ورود خودرو بود، خودروسازان نيز دست به كار شدند و سند ملي خودرو را راهي دولت كردند. سندي كه به دليل پاره اي نارسايي ها از دستور كار بررسي هيأت وزيران خارج شد و كلاف سر در گم اقتصاد نيز نگذاشت هيچ جايگزيني براي آن ارائه شود. در اين ميان ارائه پيشنهادهايي از سوي برخي تعاوني ها و شركت هاي فعال براي دريافت مجوز واردات خودرو، اين سياست تعريف شده دولت را از مسير اصلي خارج كرد و سبب شد حتي برخي موافقان ديروز نيز با استناد به اين كه سفره واردات مجوزي نبايد دوباره پهن شود، به صف مخالفان واردات بپيوندند.
ابتداي سال جاري نيز مصادف شد با طرح مسأله واردات خودرو به كشور. اما بسياري از دست اندركاران و حتي برخي مقامات تصميم گير در ابتداي طرح مجدد اين مسأله چنين پيش بيني كردند كه امسال نيز چون سال هاي گذشته واردات خودرو در حد حرف باقي خواهد ماند.
اما آيين نامه اي كه در اواخر ارديبهشت ماه از سوي وزارت صنايع و معادن به هيأت وزيران ارائه شد نشان داد وضعيت سال ۱۳۸۲ وضعيتي متفاوت از هر سال است. دولت در حالي ضوابط فني واردات و تعرفه ورود اين كالا را مشخص كرده است كه بسياري با نگاه به منحني درآمدهاي نفتي نمي توانند از واردات قطعي خودرو به كشور اطمينان حاصل كنند. حالا نگاه شركت هاي خارجي خودروسازي كه البته اين روزها رفت و آمدهايشان به ايران نيز بيش از پيش افزايش يافته بر ساختمان بلند مرتبه وزارت صنايع و معادن دوخته شده است. شمارش معكوس براي واردات خودرو آغاز شده و فهرست شركت هايي كه امكان واردات خودروهاي آنها به كشور وجود دارد دست به دست مي گردد.
طبق پيش بيني هاي صورت گرفته از سوي هيأت وزيران، تنها شركت هايي امكان واردات خودرو به كشور را دارند كه نمايندگي خدمات پس از فروش در ايران داشته باشند. شرايط خودروهاي وارداتي بايد مطابق استانداردهاي تعيين شده از سوي هيأت دولت باشد. حالا خيابان هاي شلوغ و پر دود تهران منتظر ورود خودروهاي لوكسي است كه بسياري حركت آنها را در خيابان ها تنها يك ريسك بزرگ مي دانند. هرچند ضوابط فني واردات خودرو ۴ سال پس از تصويب قانون ورود خودرو به كشور تصويب شده است اما دست اندركاران بازار خودرو هنوز در انتظار قطعي شدن اين تصميم هستند. آيا چرخ هاي خودروهاي خارجي بر آسفالت نه چندان استاندارد ايران به حركت درخواهد آمد؟
مشخص نيست آيا اجرايي شدن طرح واردات خودرو با تعرفه ۱۷۰درصدي و لحاظ شدن شرط ممنوعيت ورود خودروهاي دست دوم مي تواند يخ انحصار در بازارهاي داخلي اين كالا را بشكند؟
كارشناسان معتقدند اولين و مهمترين نتيجه واردات خودرو كاهش قيمت اين كالاي سرمايه اي در كشور است و توليدكنندگان بايد خود را براي روزهاي ديگري آماده كنند. روزهايي كه در آن هر دستگاه پيكان ديگر حدود ۶ ميليون تومان قيمت نخواهد داشت.
به اين ترتيب مي توان چنين پيش بيني كرد كه دور جديدي در حيات ۳۶ ساله صنعت خودروسازي در ايران آغاز شده است.

ناوگان امدادرساني خودرو دو برابر مي شود
ناوگان امدادرساني به خودروهاي در راه مانده و دچار نقص فني در شهرها و جاده ها امسال تا حدود دو برابر افزايش مي يابد.
به گزارش خبرنگار ما «امداد خودرو ايران» همزمان با گسترش شبكه مشتركين در نظر دارد امسال ۳۰۰ خودرو امدادرسان جديد را به شبكه امداد خود بيفزايد، در حال حاضر ۳۶۰ خودرو در اين ناوگان امدادرساني فعاليت دارند.
در ادامه آمده است: در كنار اين افزايش كمي، توسعه ظرفيت شبكه امداد از نظر سخت افزاري نيز در دستور كار قرار دارد.
بر اين اساس يك تلفن چهار شماره اي گويا درنظر گرفته شده، در حال حاضر مشتركين مي توانند در صورت بروز مشكل با اين تلفن گويا تماس بگيرند.
يكي از مسؤولان امداد خودرو ايران در اين باره گفت: استفاده از اين سيستم جديد به دلايلي چون آشنا نبودن مشتركين با آن و نيز اعتماد نداشتن برخي از آنها به اين سيستم با مشكلاتي روبه رو بوده است.
وي افزود: مشتركين بايد توجه داشته باشند اين گونه سيستم ها براي كمك به استفاده كنندگان طراحي شده، بنابراين هرچه ميزان اعتماد به اين سيستم ها بيشتر شود ما هم مي توانيم سرويس هاي بهتري در اختيارشان قرار دهيم.
وي ادامه داد: مشتركين از طريق تلفن گويا مي توانند با فشار دادن يك تكمه به سيستم امدادرساني متصل شوند، در حالي كه اگر بخواهند منتظر سيستم انساني شوند بين ۳۰ تا ۴۰ ثانيه معطل خواهند شد.
به گفته وي هرچند اين زمان در وهله اول اندك به نظر مي رسد اما به هنگام اضطراب موجود در موقع خراب شدن خودرو قطعاً طولاني به نظر خواهد رسيد، مضاف بر اين كه معمولاً بروز نقص فني در شهرها با ترافيك توا‡م است، در چنين شرايطي ثانيه ها نيز در زمان اعزام امدادگر مهم به نظر مي آيند.
وي در پايان اعلام كرد: برنامه آشناسازي و آموزش مشتركين با اين سيستم ها آغاز شده و قرار است در آينده اطلاع رساني بيشتري در اين باره صورت پذيرد.

صنعت
آب و كشاورزي
اقتصاد
انرژي
بانك و بورس
بين الملل
رويداد
گزارش
گفت وگو
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  رويداد  |  صنعت  |  گزارش  |
|  گفت وگو  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |