يكشنبه ۸ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۹۱ - jun . 29, 2003
توسعه انبوه سازي در نيمه جنوبي شهر
تداوم ساخت و ساز ،بافت فرسوده جنوب شهر را نو مي كند
گروه شهري: معاون شهرسازي و معماري شهرداري منطقه ۱۹ تهران اعلام كرد: در صورت ادامه يافتن روند كنوني ساخت و ساز، تا پايان سال ۸۶ بيش از ۶۰درصد بافت فرسوده اين منطقه نوسازي و بازسازي مي شود.
كورش لي در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به تخفيف ۳۰درصدي در پرداخت عوارض به بازسازي بناهاي فرسوده در محدوده منطقه ۱۹شهر گفت: در سال جاري به دليل استقبال مردم از تجميع سازي، شاهد افزايش ۳۰درصدي در شمار پروانه هاي ساختماني و ۷۰درصد در مساحت پروانه ها و مجوزهاي ساخت و ساز در مناطق جنوبي تهران هستيم كه نشانگر تمايل سرمايه گذاران به امر انبوه سازي و چرخش سرمايه از مناطق مرفه و برخوردار به مناطق جنوبي و حاشيه اي شهر مي باشد.
وي گفت: فرسودگي و غيراستاندارد بودن شهرسازي در مناطق جنوبي تهران نه تنها هزينه خدمات شهري را به صورت غيرمتعارف افزايش مي دهد، بلكه با وقوع حوادث غيرمترقبه نظير زلزله، ضريب و ميزان آسيب ها و خسارتها را ارتقاء مي دهد و از اين رو بازسازي و نوسازي شهر بايد در اولويت مديريت شهري قرار گيرد.
كورش لي تصريح كرد: تجميع سازي در مناطق جنوبي تهران در آزادسازي فضاهاي خدماتي، آموزشي و درماني و رفاهي تاثير بسزايي دارد و با توجه به تسهيلات قابل ارائه از سوي شهرداري به شهروندان، گرايش آنان به ساخت بناهاي تجميعي و افزايش مكان هاي غيرخانگي به ميزان چشمگيري افزايش يافته است. براساس آمارهاي موجود در پي اعمال سياست توقف فروش تراكم در مناطق شمالي شهر، شاهد رشد ساخت و سازها به صورت انبوه و تجميع سازي در مناطق جنوبي شهر هستيم. به نحوي كه قطعات اراضي از متوسط ۱۰۸ مترمربع به ۳۵۰ مترمربع تبديل شده است و اين روند نشان مي دهد رفتار و اعمال مديريت شهري با در نظر گرفتن جميع زوايا، مثبت ارزيابي مي شود.
معاون شهرسازي و معماري شهرداري منطقه ۱۹ تهران مشكل اصلي و محوري ساخت وساز در مناطق جنوبي تهران را دستورالعمل جديد شهرداري براي جلوگيري از فعاليت پرونده هاي ساختماني صادرشده از بهمن ماه سال گذشته اعلام كرد.
وي تاكيد كرد:  روزانه تعداد بسياري از شهروندان به دليل جلوگيري شهرداري از ساخت و ساز مجاز آنها به اين معاونت شكايت مي كنند كه اين امر نيازمند بازنگري در قوانين فعلي است. به گفته معاون شهرسازي و معماري شهرداري منطقه ۱۹ تهران، هنوز مناطق جنوبي تهران پتانسيل لازم را براي تجميع سازي و انبوه سازي دارد و پائين بودن قيمت اراضي مي تواند مديريت شهر را در اجراي پروژه هاي انبوه سازي و تجميع سازي موفق كند و البته در اين باره بايد بستر فرهنگي و توجيه اقتصادي اين طرحها بازنگري شود.

مجادله بر سر تعريف و حجم ساختمان سازي هاي غيرقانوني
ساخت وساز غيرمجاز در تهران؛ شش ميليون يا يك ميليون و دويست هزار متر مربع؟
001630.jpg
گروه شهري: عضو شوراي اسلامي شهر تهران گفت: استانداري تهران گزارشي از ساخت و سازهاي غيرمجاز به شوراي جديد تهران ارائه نكرده است.
«خسرو دانشجو» ديروز در گفتگو با ايرنا افزود: اطلاعاتي كه درخصوص اين موضوع داريم، اخباري است كه در جرايد منتشر شده است.
استاندار تهران سال گذشته گفته بود كه ساخت وسازهاي غيرمجاز مشكل عمده تهران است.
عضو كميسيون عمران شوراي شهر تهران تصريح كرد: حجم و گستردگي ساخت و سازهاي غيرمجاز نگراني هايي براي شهرداري و شوراي اسلامي شهر تهران ايجاد كرده است.
به ساخت و سازهايي كه بدون مجوز، نظارت و كنترل شهرداري ساخته شود، ساخت و سازهاي غيرمجاز گفته مي شود.
استانداري تهران سال گذشته طي اطلاعيه اي اعلام كرد «آمار ساخت و سازهاي غيرمجاز بخش غيرمردمي، براساس گزارش شهرداري تهران تا پايان سال ۱۳۸۰، بيش از شش ميليون متر مربع بود»، در حالي كه وزير دفاع ساخت و ساز غيرمجاز نيروهاي مسلح را تا سقف يك ميليون و ۲۰۰ هزار متر مربع پذيرفت.
اواخر سال گذشته كميته اي در مجلس شوراي اسلامي به منظور بررسي ساخت و سازهاي غيرمجاز تشكيل شد كه تاكنون گزارشي از بررسي هاي اين كميته منتشر نشده است.
معاون عمراني استاندار تهران نيز اقدامات انجام شده در جلوگيري از ساخت و سازهاي غيرمجاز مردمي را موثرتر از بخش هاي غيرمردمي دانست.
مدير كل فني استانداري تهران اعلام كرد: تا زماني كه از نظر قوه قضائيه ساخت و ساز غيرمجاز جرم تلقي نگردد و متخلفان نيز هراسي از عواقب تخلف خويش نداشته باشند، ساخت و سازهاي غيرمجاز همچنان ادامه پيدا خواهد كرد.

آخرين فرصت براي مشاهده بسياري از گل هاي وحشي
001635.jpg
در قرن آتي از هر ۵ گونه گل وحشي يك گونه كاملا نابود مي شود.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي اگر در ۱۰۰ سال آتي روند افزايش دي اكسيد كربن در جو منتهي به ۲ برابر شدن مقدار آن شود از هر ۵ گونه گل وحشي يك گونه نابود مي شود.
بر پايه اين گزارش، در اين دوره تعداد گل هاي وحشي ۲۰ درصد كم مي شود و تنوع گونه هاي گل و گياه ۸ درصد كاهش مي يابد.
اين گزارش در ادامه آورده است: «افزايش دي اكسيد كربن، حرارت و نيتروژن مسبب رشد بي رويه طولي و عمر برخي گونه هاي گياهان مي شود و از سوي ديگر برخي گونه هاي گياهي را به كلي نابود مي كند و ميزان بارش باران نيز با ۵۰ درصد افزايش بسياري از گونه هاي زيستي را دچار معضل مي كند».

مسافران روزانه ۳۹ ميليون تومان بليت مترو مي خرند:
كارنامه مترو تهران: جابجايي روزانه ۶۰۰ هزار شهروند
گروه شهري: متوسط درآمد شركت راه آهن شهري تهران و حومه به حدود ۳۹ ميليون تومان در روز رسيده است.
به گزارش قلم سبز ايران، تعداد مسافران مترو در هر روز به  طور متوسط به ۶۰۰ هزار نفر رسيده است. بهاي بليت مترو در حال حاضر ۶۵ تومان است. شركت مترو پيش از اين قصد داشت قيمت بليت مترو را به ۷۵ تومان برساند كه به دليل مخالفت ستاد ويژه كنترل قيمت ها، ميزان افزايش بهاي بليت به ۱۵ تومان محدود شد و بهاي بليت از ۵۰ تومان به ۶۵ تومان رسيد.
هرچند سهم شركت راه آهن شهري تهران و حومه از تعداد مسافرت هاي درون شهري به شدت افزايش يافته است، اما هنوز اقدامي براي خريد واگن هاي مترو صورت نگرفته است.
همين مسئله موجب شده شهروندان از تراكم و ازدحام در برخي از مسيرهاي مترو گلايه داشته باشند.

حفاظت از يوزپلنگ ايراني، در بزرگترين پارك ملي كشور
گروه شهري: بزرگترين پارك ملي كشور با بيش از ۲ ميليون هكتار در استان يزد به زودي ايجاد خواهد شد.
سيدحسام حسيني، مديركل محيط زيست استان يزد در گفتگو با قلم سبز ايران با بيان اين مطلب گفت: «استان يزد در حال حاضر فاقد پارك ملي است اما با برنامه ريزي هاي انجام شده و تحقيقات به عمل آمده قرار است بزرگترين پارك ملي كشور كه زيستگاه گونه در خطر انقراض يوزپلنگ آسيايي و كانون جمعيتي و كريدور زيستي اين گونه ارزشمند است به زودي انتخاب و معرفي شود.» 
وي افزود: «اين پارك ملي با الحاق بخشي از منطقه حفاظت شده كوه بافق، پناهگاه حيات وحش در انجير و ناي بندان با وسعتي بيش از ۲ميليون هكتار در آينده نزديك و در صورت تصويب شوراي عالي محيط زيست معرفي خواهد شد و به شكل يك محيط امن و به دور از هر گونه تعرضات انساني امكان حفاظت از يوزپلنگ آسيايي را بيش از پيش ميسر خواهد كرد.»
حسيني اظهار داشت: «طرح اوليه اين پارك ملي فعلا در دست بررسي است و اداره منابع طبيعي استان، معاونت محيط طبيعي محيط زيست و سازمان صنايع و معادن قرار است نسبت به اين طرح نظرات كارشناسي خود را ارائه دهند.»
وي همچنين از برگزاري نخستين همايش يوزپلنگ آسيايي در روز ۱۰ تيرماه سال جاري در شهرستان بافق خبر داد .

۴۰۰ هزار خودرو نو كنوني معادل ۵۰ هزار خودرو ۲ سال قبل آلودگي ايجاد مي كند
گروه شهري: امسال با وجود افزوده شدن ۴۰۰ هزار خودرو به تهران، ميزان آلودگي به اندازه ۵۰ هزار خودرو ۲ سال قبل افزايش مي يابد.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي، نصب كاتاليست كانورتور بر روي خودروها و انژكتوري شدن آنها سبب كاهش آلايندگي اين خودروها شده است.به هر حال، افزوده شدن ۵۰ هزار دستگاه خودرو هم سبب افزايش آلودگي به همين ميزان مي شود و البته ورود ۴۰۰هزار دستگاه خودروي جديد به تهران به دليل افزايش ترافيك سبب افزايش مصرف سوخت و آلودگي هوا مي شود.

نرخ مكالمات تلفن شهري در ساعات «اوج» ۲۰ درصد كاهش يافت
گروه شهري: با تصويب پيشنهاد وزارت پست و تلگراف و تلفن در نشست ديروز شوراي اقتصاد، نرخ مكالمه تلفن شهري در ساعات «اوج» (پيك) يعني
۸ صبح تا يك بعدازظهر ۸/۲۰ درصد كاهش يافت. اين كاهش براي مكالمات شهري از ساعت ۱۳ تا ۲۱ معادل ۱۱ درصد خواهد بود.
به گزارش روابط عمومي وزارت پست و تلگراف و تلفن، هدف از تغيير نظام تعرفه ها، به عدالت نزديكتر كردن نرخها، در نظر گرفتن ضريب كاهنده براي مناطق محروم، دور از مركز و به ويژه روستاها، مكالمات بين شهري، همچنين تطبيق نرخهاي مكالمات بين المللي با تغييرات روز جهان و ساده سازي محاسبه بود.
در روش گذشته نرخگذاري، گاه نرخ يك دقيقه مكالمه بين المللي ۶۶۰ برابر نرخ يك دقيقه مكالمه شهري بود، بنابراين هنگامي كه سالانه مجوز
۱۰ درصدي افز ايش صادر مي شد، فاصله ها همچنان باقي مي ماند.
در نرخهاي جديد پيشنهادي وزارت پست و تلگراف،  درنرخ ارتباط بين شهري مشتركان تلفن همراه با مسافت هاي دور (۴۰۰ كيلومتر به بالا) نيز كاهش منظور شده است.
گفتني است كه علاوه بر رايگان شدن تعرفه خدمات (سرويس هاي ) تلفن ثابت همچون انتظار مكالمه، انتقال مكالمه، نمايشگر تماس، سرويس بيدارباش، آبونمان تلفن ثابت نيز كه با احتساب ماليات و عوارض، حداقل ۵۷۵ ريال بود به ۳۱۸ ريال كاهش يافته است.

نرخ واقعي حق بيمه خدمات درماني
درپي درج خبري با عنوان «حق بيمه خدمات درماني ۱۳ درصد افزايش يافت» در مورخ ۲۷/۳/۸۲ روزنامه همشهري، سازمان بيمه خدمات درماني اعلام كرد:
حق بيمه خدمات درماني دفترچه خويش فرما (مشاغل آزاد) در سال ۱۳۸۲ براي هر فرد ۲۸۸۰۰۰ ريال در سال (ماهانه مبلغ ۲۴۰۰ ريال) تعيين شده است.

درخواست از رئيس جمهوري:
دستور نجات پارك ملي گلستان  را صادر كنيد
حدود ۵۰۰ تشكل  زيست  محيطي  طي  نامه اي  به آقاي  خاتمي رئيس  جمهوري ، خواهان  انتقال  جاده  ترانزيتي  گرگان  - بجنورد به  خارج  از منطقه  پارك  ملي  گلستان  شده اند.
به گزارش خبرگزاري ها امضاكنندگان  اين  نامه  با اشاره  به  ارزش هاي  زيست  محيطي  پارك  ملي گلستان  تأكيد كرده اند: ضربات  وارده  بر پيكر محيط زيست  پارك  ملي  گلستان به  حدي  رسيده  است  كه  براي  نجات  آن امروز بايد اقدام  كرد و فردا خيلي دير است .
«اسماعيل  كهرم» استاد دانشگاه  و كارشناس  محيط زيست  پيرامون  ويژگيهاي پارك  ملي  گلستان  مي گويد: در يك  طرف  پارك ، كوههاي  سربه  فلك  كشيده  پارك را مي بينيم  كه  به  تدريج  با كاهش  شيب  آن تا نزديكي هاي  درياي  مازندران امتداد مي يابد.
در طرف  ديگر، پس  از پشت  سر گذاشتن  دره ها و كوهها، دشتهاي  وسيعي  قراردارند كه  در نهايت  به  كوير مركزي  ايران  متصل  مي شوند.
وي  ضمن  برشمردن  زيستگاههاي  گوناگون ، جانوران  كم  نظير همچون  پلنگ ،كل  و بز، كارال  (گربه  وحشي ) و غيره  مي افزايد: براساس  يك  سري  مطالعات علمي انجام  شده  در كشور سوييس  در صورتي  كه  جاده اي  از محيط زيست  جانوران عبور كند، حيوانات  مي ترسند از اين  نوع  جاده ها عبور كنند ضمن  آن كه وقتي  جمعيت  جانوران  وحشي  محصور شود، اينها با هم  مخلوط نمي شوند و درنتيجه  امر جفت گيري  به  صورت  پراكنده  انجام  نمي شود و بنابراين  به  نسل اينگونه  حيوانات  آسيب  جدي  وارد مي گردد.
بنا به  اين  گزارش ، تشكلهاي  زيست  محيطي  خواستار آن هستند كه  جاده ترانزيتي  موجود در پارك  ملي  گلستان  به  يك  جاده  توريستي  تبديل  گردد تا ضمن  محفوظ ماندن  اكوسيستم  آن ، از زيبايي هاي  پارك  به  نحو شايسته  استفاده گردد.

شهري
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |