پنج شنبه۱۹ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۰۲ - July . 10, 2003
ديروز به منظور رفع بحران در روابط دو كشور برگزار شد
مذاكرات آمريكا و تركيه پشت درهاي بسته
003504.jpg
آنكارا- خبرگزاري فرانسه:دقيقا چند روز پس از آنكه دستگيري سربازان تركيه در منطقه كردنشين شمال عراق موجب بروز يك بحران غيرمنتظره بين اين دو متحد ناتو شد، مقامات تركيه و آمريكا ديروز در تلاش براي حل اختلافاتشان بر سر منطقه كردنشين شمال عراق مذاكراتي را پشت درهاي بسته انجام دادند.
هيأت هاي دو طرف متشكل از ژنرال ها و ديپلمات هاي ارشد بود كه در يك مركز نظامي تركيه در آنكارا به دور از چشم خبرنگاران گرد هم جمع شدند.
به گفته مقامات، هدف اين مذاكرات بررسي شرايطي كه به دستگيري يازده سرباز تركيه در هفته گذشته منجر شد و نيز دستيابي به راه هاي بهبود هماهنگي اين دو كشور براي آينده در شمال عراق بود.
سرمت اتاسانلي، سخنگوي احمد نجدت سزر، رئيس جمهور تركيه به خبرنگاران گفت: هيچ عذري براي اقدامي كه عليه سربازان ما صورت گرفته وجود ندارد. اين حق ماست كه از آمريكا انتظار داشته باشيم توضيحات قانع كننده اي به ما ارائه كند.
وي افزود: اهميت مناسبات تركيه- آمريكا روشن است. اين مناسبات به نفع هر دو طرف است و اين اتحاد بدون تغيير ادامه خواهد يافت.
نيروهاي آمريكايي جمعه گذشته در شهر سليمانيه در شمال عراق به ساختماني كه مورد استفاده نيروهاي ويژه تركيه قرار داشت حمله كردند و ۱۱ سرباز را دستگير نمودند و تجهيزات و اسناد موجود در آن را مصادره كردند.
سربازان دستگيره شده تركيه اواخر روز يكشنبه متعاقب اقدامات شديد ديپلماتيك آزاد شدند، اما اين رويداد تركيه را كه براي مدت هاي مديدي به عنوان يكي از مهمترين متحدان مسلمان واشنگتن محسوب مي شد، بسيار خشمگين كرد.
اين رويداد- كه رئيس ستاد و ارتش تركيه آن را بزرگترين بحران اعتماد ايجاد شده بين نيروهاي تركيه و آمريكا توصيف كرده در حالي رخ داد كه دو متحد سعي داشتند محدوديت  هايي را كه پس از خودداري آنكارا از گشودن قلمرو خود بر روي سربازان آمريكايي در جنگ عليه عراق در مناسبات دو كشور ايجاد شده بود، ترميم كنند.
واشنگتن تاكنون از بيان علت دستگيري سربازان تركيه خودداري كرده و تنها به اظهار اين نكته اكتفا نموده كه اين حركت نتيجه «گزارش هاي اقدامات آشوبگرانه است كه احتمالا آن نيروها در آن دخالت داشته اند.» 
عبدالله گول، وزير امور خارجه تركيه،  ديروز دخالت سربازان تركيه در هر گونه اقدام مشكوك را رد كرد.
او به خبرنگاران گفت: آنها (آمريكايي ها) اطلاعاتي دارند كه ما به آن ها مي گوييم اين اطلاعات صحيح نيست. برخي روزنامه هاي تركيه به اين نكته اشاره كرده اند كه اين سربازان تركيه مظنون به توطئه براي ترور فرماندار كرد كركوك بوده اند.
برخي ديگر از روزنامه هاي تركيه اعلام كرده اند كه آمريكا از اقدامات پنهاني تركيه براي به دام انداختن رهبران شورشيان كردتركيه كه در شمال عراق مستقر هستند و گفته مي شود با آمريكا بر سر ارائه اطلاعات مربوط به مواضع ارتش ايران در منطقه مرزي بين ايران و عراق به آمريكا به توافق رسيده اند، رنجيده است.
نيروهاي تركيه از سال ۱۹۹۷ به منظور دستگيري شورشيان كرد تركيه كه از شمال عراق به عنوان تخته پرشي براي انجام حملات عليه تركيه استفاده مي كنند، در اين منطقه مستقر شده است.
آنكارا همچنين از همكاري نزديك بين آمريكا و كردهايي كه مظنون به توطئه براي تجزيه عراق هستند ناراضي است زيرا اين اقدام آنها ممكن است موجب تشويق كردهاي جدايي طلب تركيه شود.

مجله آمريكايي تايم:
آمريكايي ها فرودگاه بغداد را تخريب كردند
003510.jpg
درباره اينكه چطور عراقي ها با غارت كشورشان بعد از سقوط رژيم صدام، كار بازسازي آن را پيچيده كردند، مطالب بسياري نوشته شده است. اما در مورد غارت فرودگاه بين المللي خارج از شهر بغداد به اذعان خود آمريكايي ها و شهادت نيروي هوايي عراق و كارگران فرودگاه، اين كار توسط آمريكايي هاي فاتح انجام شد.
مقامات آمريكايي مي گويند سربازان آنها بعضي قطعات را سرقت كرده و بي هدف و بدون دليل در فرودگاه تيراندازي
كرده اند و پنج هواپيماي بوئينگ سالم را از بين برده اند. جان ولش افسر امور غيرنظامي ارتش آمريكا مسئول عادي كردن روند كار اين فرودگاه و احياي خدمات آن شده است. اما بايد پرسيد كه آيا نمي شد از اين كار اجتناب كرد؟ آمريكايي ها به پاي خودشان تيراندازي كردند؟
فرودگاهي كه آن زمان فرودگاه بين المللي صدام خوانده مي شد روز ۳ آوريل (۱۴ فروردين) به دست سربازان واحد سوم ارتش افتاد. كارگران فرودگاه مي گويند، طي دو هفته بعد از آن روز سربازان آمريكايي كه در ترمينال اصلي فرودگاه مي خوابيدند با نوشيدني، نوار، عطر، سيگار و ساعت هاي گران قيمت فروشگاه فرودگاه از خجالت خودشان درآمدند. «ولش» آخر ماه آوريل (اواسط ارديبهشت) به عراق رسيد و بعد از مشاهده ميزان سرقت و تخريب فرودگاه، گروهي از كارمندان آن را جمع كرد و به مرتب كردن اوضاع پرداخت. او همه كالاها را در دو كانتينر قرار داد و در آنها را قفل كرد و كليدها را به مدير فروشگاه تحويل داد.
ولش مي گويد: مدير فروشگاه با ديدن آن مقدار از كالاهايش كه توانسته بوديم حفظ كنيم، اشك ريخت. فكر مي كرد همه چيز را از دست داده است.
منابع آمريكايي مي گويند، سربازان ائتلاف همچنين فرودگاه را تخريب كردند. ميز بزرگي كه «ولش» و مقامات مسئول هواپيمايي غيرنظامي عراق دور آن نشسته و صحبت مي كردند به تلي از چوب و شيشه خرد شده تبديل شده بود. شيشه هاي ترمينال فروريخته بود و همه درهاي موجود در ساختمان خرد شده بود. عكاس مجله تايم كه ۱۲ آوريل (۲۳ فروردين) فرودگاه را ترك كرده است مي گويد، تمام وسائل تخريب شده بود؛ در سراسر فرودگاهها پلاكاردهايي وجود داشت كه به زبان انگليسي بر روي آن هشدار داده شده بود كه سربازاني كه هنگام غارت و تخريب اموال دستگير شوند، در دادگاه نظامي محاكمه مي شوند.
يك مقام بلندپايه پنتاگون مي گويد: امكان ندارد اين كار توسط عراقي ها و پيش از سقوط فرودگاه انجام شده باشد. اين كارها وقتي انجام شده كه فرودگاه در دست آمريكايي ها بوده است. كارمندان فرودگاه نيز مي گويند، بخشي از اين خسارات توسط تبعيدي هاي عراقي انجام شده كه با ارتش آمريكا وارد شدند و تحت كنترل آمريكايي ها بوده اند.
ناوگان هوايي و هواپيماهاي مسافربري بيشترين خسارت را ديده اند.
يك گروه آمريكايي كه در اين مورد تحقيق انجام داده مي گويد، از ۱۰ جت عراقي كه هنگام سقوط فرودگاه در آن بوده، تنها ۵ فروند قابل استفاده بوده است:  سه بوئينگ ۷۲۷، يك ۷۴۷ و يك ۷۳۷.طي چند هفته حضور آمريكايي ها، سربازاني كه اين هواپيماها را تخريب كردند، صندلي هاي آن را از جا درآوردند و تجهيزات اتاق خلبان را نابود كردند. ولش كه افسر كنترل كيفيت بوئينگ يك شركت هواپيمايي در آمريكاست مي گويد: بعيد به نظر مي رسد كه اين هواپيماها بتوانند دوباره پرواز كنند، هيچ يك از آنها.
آمريكا هزينه اين خسارات و همچنين سرقت ها را تا ۱۰۰ ميليون دلار تخمين مي زند. كارگران فرودگاه مي گويند حتي الان هم دستگاههاي تهويه و ديگر تجهيزات به طور مرتب سرقت مي شود.يك مقام نظامي آمريكا مي گويد: سربازان همه جا اين كار را مي كنند، چون جنگ است. اما در عراق وقتي اين اتفاق افتاده كه جنگ تمام شده بود.
ولش نيز مي گويد: بايد اين افراد را طوري آموزش دهيم كه به جاي تيراندازي بي هدف زيرساخت ها و تاسيسات را محافظت كنند . در غير اين صورت فقط بايد خرابكاري هاي خودمان را درست كنيم و براي آن هزينه بپردازيم.
ترجمه: نيلوفر قديري

دو مقام بلندپايه رژيم صدام تسليم شدند
003513.jpg
فرماندهي مركزي آمريكا ديروز از بازداشت دو تن ديگر ازعراقي هايي كه نام آنان در فهرست ۵۵ نفره منتشر شده از سوي آمريكا قرار دارد، خبر داد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، اين دو نفر «محمودذياب الاحمد» وزير كشور رژيم صدام و نفر بيست و نهم در فهرست ۵۵ نفره و «ميزبان خضرالهادي» از اعضاي بلندپايه حزب بعث و شوراي فرماندهي انقلاب عراق و نفر بيست و سوم در فهرست آمريكا هستند كه خود را تسليم نيروهاي آمريكايي مستقر در بغداد كردند.
با بازداشت اين دو نفر، شمار بازداشت شدگان عراقي جزو فهرست ۵۵ نفره آمريكا، به ۳۴ نفر رسيد.
در همين حال سفير سابق عراق در جمهوري چك كه گفته مي شود پيش از حوادث ۱۱ سپتامبر با محمدعطا يكي از عوامل اصلي اين حمله تماس برقرار كرده است توسط نظاميان آمريكايي بازداشت شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، يك مسئول آمريكايي كه نامش فاش نشده است با اعلام اين خبر افزود دستگيري احمد خليل ابراهيم سمير العاني سفير سابق عراق كه گفته مي شود مأمور مخفي بوده است به پيشرفت تحقيقات مربوط به ارتباط عراق با شبكه تروريستي القاعده كمك خواهد كرد.
اين ديپلمات سابق عراقي هفته گذشته در مكاني نامعلوم در عراق زنداني شد. اين مسئول آمريكايي از بيان جزئيات بيشتر خودداري كرد اما يكي از منابع دولتي آمريكا گفت: سرويس اطلاعاتي آمريكا (سيا) دلايلي دارد كه حاكي از استفاده العاني از عنوان ديپلمات در پراگ براي عمليات جاسوسي بوده است.
ساير تحولات
* يك روز پس از آنكه كاخ سفيد اعلام كرد جورج بوش در نطق زمستان گذشته درباره برنامه هسته اي عراق به اطلاعات جعلي استناد كرده است، بوش از عملكرد خود در عراق دفاع كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه رئيس جمهوري آمريكا ديروز گفت جنگ عراق تصميمي درست و «كاملاً رضايت بخش» بوده است.
* كميسارياي پناهندگان سازمان ملل ديروز اعلام كرد شرايط براي بازگشت پناهندگان عراقي به كشورشان مناسب نيست.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، دنيس مك نامارا نماينده كميساريا در عراق گفت اكنون فضاي عراق ناامن است و ما از حد انتقال محدود آوارگان فراتر نخواهيم رفت.

استقبال سرد آفريقا از بوش
003507.jpg
جورج بوش در آفريقا محبوبيتي ندارد. حمله به عراق با اعتراض و خشم مردم در سراسر اين قاره روبرو شد.
نلسون ماندلا محبوب ترين سياستمدار آفريقايي او را مردي خوانده كه «نمي تواند درست فكر كند.» اما او علي رغم آگاهي از اين موضوعات به آفريقا رفت و اكنون در ميانه اين سفر قراردارد.
آفريقا به چند دليل براي آمريكا مهم است. نخستين آن نفت است. آمريكايي ها اكنون ۱۵ درصد از نفت خام خود را از غرب آفريقا وارد مي كنند. اين رقم قرار است طي ۱۰ سال آينده به ۲۵ درصد افزايش يابد. آمريكا سعي دارد وابستگي نفتي خود را به خاورميانه كاهش دهد.
«جنگ آمريكا با تروريسم» دليل ديگر اهميت آفريقا براي واشنگتن است.
القاعده در كنيا و تانزانيا يكي از بزرگترين حملات خود را به آمريكا انجام داد.
دولت آمريكا با آگاهي از اينكه دولت هاي ضعيف و شرايط نامساعد اقتصادي بهترين زمينه براي فعاليت سازمان هايي چون القاعده است، طرحهاي ويژه اي براي كمك به كشورهاي آفريقايي مي دهد.
اگر چه ناظران اقتصادي آفريقا معتقدند اين كمك ها بيش از آنكه به اقتصاد وضعيت  آفريقا كمك كند به آن ضربه مي زند.
بوش حتي به اندازه رؤساي جمهور پيشين آمريكا هم در آفريقا محبوبيت ندارد.
بيل كلينتون در غنا، آفريقاي جنوبي و نيجريه با استقبال مردم روبرو شد اما روز سه شنبه در سنگال، هزاران تظاهرات كننده خشمگين از بوش خواستند كه به كشورش بازگردد.
بوش ديروز به آفريقاي جنوبي رفت تا مهمترين مذاكرات خود را در اين سفر انجام دهد. گفتگوهاي بوش و تابوامبكي رئيس جمهور آفريقاي جنوبي حول محورهايي چون توافقنامه تجارت آزاد، مبارزه با ايدز و موضوع زيمبابوه خواهد بود. دولت آمريكا مخالف حكومت رابرت موگابه در زيمبابوه است.

تلاش همگاني فلسطيني ها براي بازگرداندن ابومازن به فتح
003501.jpg
در پي اعلام كناره گيري محمود عباس (ابومازن) از كميته مركزي جنبش فتح، صائب عريقات از سياستمداران بلندپايه فلسطيني گفت:  ياسرعرفات و كميته مركزي فتح استعفاي ابومازن را رد كرده و هر كاري كه بتوانند براي حمايت از او و متقاعدكردنش براي پس گرفتن اين استعفا انجام مي دهند.
ابومازن دوشنبه شب همزمان با وقوع انفجاري در شمال تل آويو كه شاخه اي از گروه جهاد اسلامي مسئوليت آن را به عهده گرفت، ديدار برنامه ريزي شده روز چهارشنبه خود با آريل شارون را به دليل مشكلات داخلي و مخالفت با استراتژي مذاكره او از سوي فتح، لغو كرد و ساعتي بعد نيز استعفاي خود را از كميته مركزي جنبش فتح ارائه كرد.
اين كميته سياست هاي دولت خودگردان را تدوين مي كند.
او در نامه اي به عرفات از او خواسته است چگونگي طي كردن مراحل روند اعتمادسازي روابط با اسرائيل را كه در طرح نقشه راه آمده است ارائه كند.
به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، او در اين نامه گفته است اگر سياستهاي او در تضاد با اين موارد باشد، آماده است از سمت نخست وزيري استعفا كند.
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا ديروز بار ديگر بر حمايت اين كشور از محمود عباس تاكيد كرد و گفت: آنچه ما از رهبري او ديده ايم... تغييري سازنده و قدرت يافتن نمادهاي حاكم فلسطيني است.
اين در حاليست كه دولت  مصر ديروز هياتي  متشكل  از مقامات  اطلاعاتي  را براي  ديداربا رهبران  جنبش  مقاومت  اسلامي  فلسطين  (حماس ) از جمله  شيخ  احمد ياسين رهبر مذهبي  و بنيانگذار اين  جنبش  به  نوار غزه  اعزام  كرد.
به  گفته  منابع  حماس ، مصطفي  البهيري  معاون  رييس  سازمان  اطلاعات  جاسوسي مصر رياست  هيات  مذكور را بر عهده  دارد.
بنا بر اين  گزارش ، البهيري  ماه  گذشته  نقش  عمده اي  در متقاعد كردن  حماس و جهاد اسلامي  براي  پذيرش  توافقنامه 
آتش  بس  با رژيم  صهيونيستي  ايفا كرد.
اين  منابع  اعلام  كردند: البهيري  به  رغم  موارد مكرر نقض  آتش  بس  توسط اسراييل  درصدد تقويت  دوباره  تعهد حماس  به  آتش  بس  خواهد بود.
اين  مقام  اطلاعاتي  مصر همچنين  در مورد درخواست هاي  گروه هاي  مقاومت فلسطيني  مبني  بر آزادي  تمام  زنداني هاي  سياسي  و گروه  مقاومت  فلسطيني كه در زندان  صهيونيست ها بسر مي برند، بحث  و تبادل  نظر خواهند كرد.
راديو اسرائيل ديروز اعلام كرد شائول موفاز وزير دفاع اسرائيل و محمد دحلان مسئول امور امنيتي دولت خودگردان امروز درباره همكاريهاي امنيتي با يكديگر ديدار و گفتگو مي كنند.
شهادت يك فلسطيني
در تيراندازي نيروهاي اسرائيلي
منابع بيمارستاني فلسطين اعلام كردند: يك فلسطيني بامداد ديروز در تيراندازي نيروهاي اسرائيلي در شمال كرانه باختري رود اردن مجروح و در اثر جراحات وارده به شهادت رسيد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين فلسطيني چند ساعت پس از مجروح شدن در نزديكي شهر جنين در تيراندازي سربازاني كه همسرش را نيز به شدت مجروح كردند، به قتل رسيد.
به گفته منابع فلسطيني، سربازان صهيونيستي به قصد بازداشت برادر او آمده بودند كه وي موفق به فرار شد.
ساير تحولات
* يكي از وزيران كابينه آريل شارون نخست وزير اسرائيل گفت: تل آويو به هيچ وجه با آزادي اعضاي حماس و جهاد اسلامي موافقت نخواهد كرد. آزادي همه زندانيان فلسطيني يكي از شرط هاي حماس و جهاد اسلامي براي اعلام آتش بس بود.
با وجود اين اشكالتراشي اسرائيل، حماس ديروز بار ديگر تأكيد كرد كه به آتش بسي كه هفته گذشته اعلام كرد، پايبند خواهد ماند.
* وزيران خارجه اتحاديه عرب از اسرائيل و فلسطيني ها خواستند براي اجراي طرح «نقشه راه» بكوشند. اين وزيران همچنين از اسرائيل به علت ادامه محاصره ياسر عرفات رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين انتقاد كردند.
* كميته امنيتي اسرائيل و فلسطين امروز جلسه اي تشكيل مي دهند تا در آن درباره مسائل جاري بحث و گفتگو كنند. راديو تل آويو كه اين خبر را اعلام كرد به جزئيات موضوعات مورد مذاكره اشاره اي نكرد.

از نقطه توقف در ژانويه سال ۲۰۰۰
بشار اسد خواستار از سرگيري مذاكرات سوريه و اسرائيل شد
بشاراسد رئيس جمهوري سوريه خواهان از سرگيري مذاكرات صلح با اسرائيل براساس قطعنامه هاي مربوط به زمين در برابر صلح شد. خبرگزاري فرانسه از قول خبرگزاري سانا گزارش داد بشار اسد در ديدار با ترج رودلارسن نماينده سازمان ملل در خاورميانه گفت: بايد سازوكاري براي از سرگيري مذاكرات بين سوريه و اسرائيل از نقطه اي كه در ژانويه ۲۰۰۰ متوقف شد، پيدا شود. اسد اظهار داشت سوريه نخواسته است كه مسائل اين كشور در نقشه راه براي صلح بين اسرائيل و فلسطينيان گنجانده شود، چرا كه مسير مربوط به سوريه مبتني بر قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل و اصل زمين در برابر صلح است.
رودلارسن در پاسخ گفت گروه چهارگانه كه پيش نويس نقشه راه را تهيه كرد يعني سازمان ملل، آمريكا، روسيه و اتحاديه اروپا از تلاشهاي مربوط به احياي مذاكرات حمايت مي كنند. وي گفت: سازمان ملل و گروه چهارگانه همچنان براي دستيابي به صلح در تمام مسيرهاي مذاكره به تلاشهاي خود ادامه خواهند داد.
اسد و مبارك در خلال مذاكرات كوتاه خود در قاهره در روز دوشنبه از گروه چهارگانه خواستند تا سوريه و لبنان را در تلاشهاي مربوط به صلح خاورميانه بگنجانند. آخرين دور مذاكرات اسرائيل و سوريه در ژانويه ۲۰۰۰ متوقف شد.
در آن زمان، دولت حزب كارگر اسرائيل به نخست وزيري ايهود باراك عقب نشيني از بلنديهاي جولان را پذيرفت، البته نه به مرزهاي ژوئن ۱۹۶۷.

القاعده به دنبال جذب نيرو از ميان مسلمانان كانادايي
مجله تايم از يك مقام اف بي اي نقل كرد كه شبكه القاعده در صدد به خدمت گرفتن جوانان مسلمان كانادا براي رخنه كردن راحت تر به داخل آمريكا است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «لاري مفورد» رئيس بخش ضد تروريسم اداره اف بي اي گفت: كساني كه در گروه تروريستي بن لادن كار به خدمت گرفتن افراد را به عهده دارند دنبال مسلمانان جواني مي گردند كه در آمريكا كار يا تحصيل كرده و جامعه و فرهنگ آن را خوب مي شناسند.
به گفته وي، القاعده پس از حملات يازده سپتامبر ۲۰۰۱ به دليل آنكه آمريكا شرايط اعطاي ويزاي ورود به اين كشور را براي خارجيان كشورهاي مسلمان نظير عربستان سعودي و ديگر كشورهاي خليج فارس،  پاكستان، مصر و آسياي جنوب شرقي دشوار ساخت، مجبور به «تجديد تمركز تلاشهايش» شد.
اعتراض هيأت تحقيق
واقعه ۱۱ سپتامبر
به سازمان هاي فدرال
عده اي از اعضاي هيأت مستقل تحقيق درباره حوادث ۱۱ سپتامبر به كندي روند ارائه اطلاعات مورد نياز براي تحقيق از سوي سازمانهاي فدرال اين كشور اعتراض كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، دو تن از رؤساي كميسيون ملي تحقيق درباره حملات ۱۱ سپتامبر كه يك جمهوري خواه و يك دموكرات هستند در كنفرانسي خبري از جرج بوش رئيس جمهور آمريكا خواستند به سازمانهاي فدرال فشار وارد كند تا اسناد طبقه بندي شده، شاهدان و ديگر اطلاعاتي را كه به كندي ارائه مي شوند، در اختيار اين كميسيون قرار دهند.
اين كميته از عدم همكاري پنتاگون و وزارت كشور بيشتر از نهادهاي ديگر ابراز نارضايتي كرد.

آمريكايي ها مسلح ترين مردم جهان
در تحقيقي كه توسط مؤسسه مطالعات بين المللي در ژنو انجام شده و در كنفرانس مربوط به سلاحهاي كوچك در سازمان ملل اعلام شد، آمريكا به عنوان مسلح ترين كشور جهان شناخته شده و آمده است، در اين كشور تقريبا براي هر نفر يك سلاح وجود دارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در اين گزارش آمده است، ۲۳۸ تا ۲۷۶ ميليون قبضه سلاح فردي و خصوصي در آمريكا وجود دارد. اين در حالي است كه در ۱۵ كشور اتحاديه اروپا مجموعا ۸۴ ميليون سلاح وجود دارد.

۵۰۰ يهودي مهاجر وارد فلسطين  اشغالي  شدند
در چارچوب  طرح  اسرائيل براي  انتقال  يهوديان  جهان  به  فلسطين اشغالي ، ۵۰۰ يهودي  ديروز وارد تل آويو شدند.
به گزارش ايرنا از بيروت راديو تل آويو اعلام  كرد كه  بيشتر يهوديان  تازه  وارد آمريكايي  و كانادايي هستند و قرار است  تا دو هفته  ديگر ۴۰۰ يهود ديگر از آن دو كشور وارد اسراييل  شوند.
اين  راديو افزود كه  تا پايان  تابستان  امسال  شمار يهوديان  تازه  وارد به هزار نفر خواهد رسيد.
برپايه  اين  گزارش ، آريل  شارون  نخست  وزير اسراييل  در مراسم  استقبال  از يهوديان  تازه  وارد گفت  كه  جذب  يهوديان  براي  كابينه  او در اولويت  قرار دارد.
اين  نخستين  گروه  از يهوديان  مهاجر است  كه  پس  از تعليق  عمليات  ضداسرائيلي  وارد فلسطين  اشغالي  مي شوند.
ناظران  معتقدند كه  ورود اين  گروه  به  فلسطين  نشانه  ازسرگيري  روند مهاجرت  يهوديان  به  فلسطين  اشغالي  است  كه  در بيش  از دو سال  و نيم  گذشته  درنتيجه  انتفاضه  ملت  فلسطين ، تقريبا متوقف  شده  بود.
سازمان  آمار رژيم  صهيونيستي  نيمه  ارديبهشت  ماه  گذشته  جمعيت  اسرائيل  را شش  ميليون  و ۷۰۰ هزار نفر اعلام  كرده  بود كه  پنج  ميليون  و چهار هزار نفر آنها يهودي  هستند.

درپي بازگشت پيشمرگ هاي كرد به خانقين ۷ هزار خانواده شيعه عراقي آواره شدند
پيشمرگان مبارز كرد كه به خانه هاي سابق خود در شرق عراق بازمي گردند، هزاران خانواده عرب را كه رژيم صدام حسين يك نسل پيش جايگزين آنان كرده بود، بيرون رانده اند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه حدود ۷ هزار خانواده ناچار شده اند پياده يا با ماشين فرار كنند. بر اساس اطلاعات منتشره توسط كميته افراد بي خانمان در المقداديه در ۸۰ كيلومتري اين خانواده ها در ساختمانهاي متروكه در منطقه جنوبي مستقر شده اند.
اعراب بهاي سياست عربي كردن مناطقي را كه به طور سنتي به كردها تعلق داشته است، پرداخته اند. اين سياست را رژيم بعث صدام حسين به اجرا گذاشته بود. پيشمرگان عراقي معتقدند برگشتن آنان به سرزمين هايشان عادلانه است.
يك نفر از آنان گفت: «خانواده من در سال ۱۹۷۵ به بابل رانده شد. ۱۰ سال بعد به دنبال پدرم به ايران رفتم و عضو حزب دمكرات كردستان شدم و در سال ۱۹۹۱ به سيلمانيه بازگشتم. امروز به خانه بازگشته ام.»
صدها خانواده كرد كه در طي سالها به مناطق جنوبي مانند بغداد و رمادي رانده شده بودند اكنون خانه هاي خود را كه از دست داده بودند، بازپس گرفته اند.
كردها ۹۰ درصد جمعيت خانقين را تشكيل مي دهند. اين شهر كه ۵۰۰ هزار نفر جمعيت دارد در فاصله ۱۴۵ كيلومتري بغداد و چندكيلومتري مرز ايران واقع است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |