|
|
|
|
|
|
|
|
فعاليت بخش خصوصي در حمل و نقل عمومي تهران
محرك تازه براي ارائه خدمات بهتر توسط شركت واحد
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران فعاليت بخش خصوصي در حمل و نقل عمومي تهران را موجب بيداري شركت واحد اتوبوسراني تهران دانست .
هيأت وزيران وزارتخانه هاي كشور و تعاون را موظف كرد بامشاركت شهرداري ها به منظور بهبود شرايط حمل و نقل شهري و كاهش آلودگي هوا، زمينه هاي لازم را براي تاسيس شركت هاي تعاوني و خصوصي فراهم كنند.
هيأت وزيران با اتخاذ اين تصميم در قالب آيين نامه اجرايي ماده «۱۰۱» قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت ، بخشي از اعتباراتي كه براي خريد و گازسوزكردن اتوبوس در قوانين بودجه منظور مي گردد را به خريد و واگذاري وسايل حمل و نقل عمومي به بخش هاي خصوصي و تعاوني اختصاص داد.
«حميد بهبهاني» كه ديروز درباره تصويب اين قانون با ايرنا سخن مي گفت ، افزود: فعاليت هاي حساب شده بخش خصوصي در شركت واحد تهران ، مي تواند محرك خوبي براي ارائه خدمات بهتر از سوي اين نهاد دولتي به شهروندان تهراني باشد.
وي افزود: انگيزه لازم براي خدمات رساني مطلوب در شركت واحد اتوبوسراني تهران و نيز حمل ونقل عمومي وجود ندارد و ورود مطالعه شده و محدود در ابتداي بخش خصوصي به حمل و نقل عمومي تهران موجب رشد فرهنگ هاي ترافيكي خواهد شد.
به گفته وي ، انجام مطالعات بسيار دقيق و كارشناسي شده پيش از آغاز فعاليت بخش خصوصي در حمل و نقل عمومي و شركت واحد اتوبوسراني تهران ، امري لازم و اجتناب ناپذير است و در غير اين صورت نتيجه اي نخواهد داشت .
وي افزود: پيش از ورود بخش خصوصي به ناوگان حمل ونقل عمومي تهران ، بايد در دو يا سه خط از خطوط اين نهاد، طرح فوق بررسي و كارشناسي شود و چگونگي ادامه يافتن اجراي اين طرح منوط به تأثير مثبت طرح در تهران خواهد بود.
براساس مصوبه هيأت وزيران در خصوص تاسيس شركت هاي تعاوني و خصوصي حمل و نقل شهري ، كليه شركت هاي موضوع اين آيين نامه از نظر مقررات رفت وآمد، دريافت كمك و ساير تسهيلات از محل اعتبارات عمومي و شهرداري ها و ساير امتيازها و خدمات و كمك هايي كه به شركت هاي اتوبوسراني وابسته به شهرداري ها تعلق مي گيرد، به صورت يكسان بهره مند مي شوند.
هيأت وزيران تصويب كرد، پانزده درصد از اعتبارات منظور شده براي خريد و گازسوز كردن اتوبوس در قوانين بودجه سنواتي به عنوان وجوه اداره شده براي اعطاي تسهيلات به متقاضيان در اختيار بانك هاي عامل يا صندوق تعاون قرارگيرد.
حداكثر پنج درصد اعتبارات مزبور براي پرداخت يارانه به منظور خريد خودروي جمعي اختصاص يافت .
براساس اين مصوبه ، ۶۵ درصد قيمت خريد هردستگاه خودروي جمعي توسط وزارت كشور از اعتبارات منظور شده براي خريد و گاز سوز كردن اتوبوس در قوانين بودجه سنواتي به عنوان كمك تأمين و به هزينه هاي قطعي منظور مي شود.
|
|
|
رئيس گروه كارشناسي جايكا اعلام كرد
هفت طرح ژاپني ها براي كاهش آلودگي هواي تهران
|
|
گروه شهري: رئيس گروه كارشناسان ژاپني كه بر روي بهبود مديريت كيفيت هواي تهران فعاليت مي كند ، گفت : در بررسي هاي اين گروه در رابطه با راه حل هاي بهبودوضعيت آلودگي هواي تهران ، هفت طرح تهيه و به تصويب دولت رسيده است .
هي راياما موتومورا ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: سپتامبر سال گذشته پروژه سه ساله گروه جايكا در رابطه با آلودگي هواي تهران آغاز شد، و در پايان سال نخست به اين نتيجه رسيديم كه بايد چندين طرح براي رفع مشكل آلودگي هواي تهران اجرا شود.
وي هدف اين پروژه را سازماندهي لازم وترتيبات اداري در قالب فعاليت هاي عملي با كمك دستگاه هاي مختلف و سازمان هاي غير دولتي ذكر كرد.
وي گفت: بند نخست طرح تهيه شده براي كاهش آلودگي هواي تهران تعيين ميزان آلودگي هواي تهران و مواد آلاينده است .
آخرين اطلاعات مورد استفاده در اين زمينه مربوط به هشت سال قبل بوده است .
رئيس گروه كارشناسان ژاپني پروژه دوم اين طرح را ايجاد يك سيستم اطلاع رساني براي كميته اجرايي كاهش آلودگي هواي تهران عنوان كرد وافزود: كميته اجرايي كاهش آلودگي هواي تهران نياز به يك سيستم اطلاع رساني براي شفافيت عملكردوتصميمات اتخاذشده در اين كميته دارد.
اين كارشناس خاطر نشان كرد: پروژه سوم تهيه گزارشي درباره وضعيت زيست محيطي آلودگي هواي تهران بزرگ با هدف ارايه به افكار عمومي و شهروندان است .
وي از جايگزين كردن كاربراتورهاي پيشرفته به جاي كاربراتورهاي قديمي خودروهاي در حال تردد در شهر به عنوان پروژه چهارم اين طرح ياد كرد و گفت: تنوير افكار و آموزش همگاني ، توسعه منابع انساني و به كارگيري نيروي انساني ماهر در مراكز معاينه فني خودروها پروژه پنجم و ششم طرح مذكور است .
هي راياما موتومورا افزود: بند هفتم اين طرح كاهش حجم ترافيك است و به عبارت ديگر به كارگيري راه حل هاي ترافيكي براي روان سازي ترافيك ودر نتيجه كاهش آلودگي هوا است .
اين كارشناس گفت : تهران آلوده ترين شهرجهان نيست ، ولي از شهرهاي آلوده دنيا است و يكي از علل بوجود آمدن اين آلودگي وضعيت جغرافيايي اين شهراست .
آلودگي هواي تهران ثابت مانده است
در همين حال رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در گفتگو با آسمان آبي ايران گفت: ميزان آلاينده هاي هواي تهران طي ۲ سال گذشته ثابت مانده است.
وي افزود: مهمترين علت ثابت ماندن ميزان آلاينده ها حذف سرب و كاهش آلايندگي خودروهاي توليدي بوده است.
|
|
|
خزر هر روز آلوده تر از ديروز
ورود تركيبات مختلف ناشي از سموم كشاورزي و كودهاي شيميايي و فاضلاب هاي شهري و خانگي باعث افزايش روز افزون آلودگي آب درياي خزر و كاهش برخي از آبزيان اين دريا شده است .
اين مطلب را مسئولان اداره كل حفاظت محيط زيست مازندران در پاسخ به سئوالات ايرنا درباره آلودگي درياي خزر اعلام كردند.
در پاسخ مسئولان اين اداره ، گستردگي سواحل درياي خزر و تعدد و تنوع منابع توليد آلاينده و سرازير شدن آن ها به درياي خزر، آلودگي هاي نفتي وفلزات سنگين و تركيبات مختلف ناشي از سموم كشاورزي ، عمده ترين دليل اين آلودگي ها عنوان شده اند.
مسئولان اداره كل حفاظت محيط زيست استان مازندران در گزارش خود آورده اند نزديكي اراضي كشاورزي و تصفيه نشدن پساب هاي شهري و روستايي در سواحل ايران باعث آلودگي هاي ميكروبي و بيوشيميايي ناشي از فاضلاب هاي شهري و خانگي شده است .
در اين گزارش درباره تاثيرات آلودگي درياي خزر نوشته شده است افزايش تدريجي آلودگي درياي خزر بر كاهش تنوع زيستي و جمعيت گونه هاي مختلف آبزي تأثيرات بسيار زيادي خواهد گذاشت و چه بسا آن ها را در معرض تهديد و انقراض قرار دهد.
|
|
|
نظارت ايمني در ساخت و ساز شهري تهران ناكافي است
يك كارشناس مسايل ايمني ، گفت : مهمترين عامل ناايمن بودن ساختمان هاي بلند بعد از مسائل ساخت وساز، عدم نظارت بر تاسيسات برقي و مكانيكي است .
علي حاج عباسعلي به ايرنا گفت: درحال حاضر به دليل كمبود ناظر ايمني ، نظارت هاي دقيقي بر ساختمانهاي بلند از طريق متخصصين نظام مهندسي صورت نمي گيرد و بيشتر ناظرهاي ايمني ،تجربي هستند.
وي بااشاره به وضعيت ناايمن ساختمان هاي بلند در شهر تهران ، گفت : طبق فاكتورهاي ايمني در ساختمان هاي بلند، بحث راه هاي خروجي از بالاترين درجه اهميت برخوردار است .
وي ساخت وطراحي حداقل دو راه خروجي اضطراري را درهر ساختمان بلند الزامي ذكر كرد و گفت : طبق بررسي هاي انجام گرفته ، پله هاي فرار برون ساختماني به دليل وحشت انگيز بودن مورد استفاده ساكنين حادثه ديده و وحشت زده قرار نمي گرفته اند.
اين كارشناس ادامه داد: در ضوابط جديد ايمني به دلايل ذكر شده ، راههاي فرار برون ساختماني تبديل به راههاي خروجي داخل بنا شده است كه بايد اين راههاي خروجي توسط يك راهرو بهم مرتبط باشند.
وي افزود: همچنين نصب سيستم فشارهوا دراين راههاي خروجي داخل ساختماني ضروري است ، چرا كه اين فن ها در هنگام رخداد حادثه از تجمع و ازدياد دودجلوگيري مي كند.
وي بخش مهم ديگري كه بايد جهت ايمني در ساختمان هاي بلند بكار گرفته شود را پيش بيني تمهيدات ضروري ايمني از قبيل سيستم هاي اعلام اتوماتيك و دستي حريق ، روشنايي ها، تهويه ها، خاموش كننده هاي دستي و تأسيسات برق و... ذكر كرد.
حاج عباسعلي همچنين به وضعيت خطرناك آسانسوراين ساختمان ها اشاره كردو افزود: آسانسورها بايد حتما دو درب باشد و قبل از اتمام ساختمان در دست احداث به تاييد شركت آسانسور رسيده و بعد درساختمان مورد نظر نصب شوند.
وي در خصوص الزامي بودن نصب برق گير بر روي بام هاي اين ساختمان ها ،تصريح كرد: نصب برق گيرها در ساختمانهاي بلندالزامي است و تحت ضابطه خاصي مي باشد.
|
|
|
ميزان ماليات دريافتي شهرداريها از فروش بنزين
شهرداري ها روزانه ۵ ميليارد و ۱۰۰ ميليون تومان از محل فروش بنزين ماليات دريافت مي كنند.به گزارش قلم سبز ايران، طبق بررسي ها متوسط درآمد شهرداري ها از محل فروش بنزين حدود ۱/۵ ميليارد تومان در هر روز برآورد شده است.
براساس پيش بيني هاي صورت گرفته در قانون تجميع عوارض، از محل فروش بنزين مبلغي تحت عنوان عوارض به شهرداري ها تعلق مي گيرد.
در سال جاري ميزان عوارض متعلق به شهرداري ها از اين محل ۱۰ تومان و ۲ ريال براي فروش هر ليتر است.
به اين ترتيب شركت ملي نفت به ازاي فروش هر ليتر بنزين ۵۴ تومان و ۸ ريال دريافت مي كند. متوسط مصرف بنزين در هر روز ۵۰ ميليون ليتر است كه ۳۷ ميليون ليتر آن در داخل كشور و ۱۳ ميليون ليتر از محل واردات تأمين مي شود.
|
|
|
پايگاه نجات در شهرك اميد
پايگاه تجهيزات امداد و نجات در مجتمع مسكوني شهرك اميد واقع در شمال شرق تهران توسط جمعيت هلال احمر استان تهران و با همكاري مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران و فرمانداري شهرستان شميرانات ايجاد مي شود.
شهرك اميد با جمعيتي حدود ۱۰ هزار نفر نخستين مجتمع مسكوني به شمار مي آيد كه طرح ايجاد ستاد مديريت بحران اماكن در آن به اجرا درآمده است و اعضاي هيأت مديره شهرك در كنار وظايف جاري، مسئوليت ارتقاء شاخص ايمني براي كاهش اثرات ناشي از وقوع سوانح و بلاياي طبيعي را به عهده گرفته اند و رئيس شهرك نيز با حكم شهردار و رئيس ستاد مديريت بحران منطقه ۴ تهران به عنوان رئيس ستاد مديريت بحران اين شهرك انتخاب شده است.
|
|
|
بودجه نيست بزرگراه يادگار امام فعلا تداوم نمي يابد
گروه شهري: ادامه بزرگراه يادگار امام(ره) به طول يك كيلومتر در منطقه ۱۱ شهر تهران به دليل نبود اعتبار معطل مانده است.
به گزارش خبرنگار ما، امتداد بزرگراه يادگار امام(ره) كه عمليات احداث آن از سال ۷۵ آغاز شد، و مناطق ۲ تا ۱۶ شهر تهران را در بر مي گيرد به دليل نبود ۵/۳ ميليارد تومان اعتبار جهت خريد املاك معارض واقع در طرح متوقف مانده است.
علي ارغنده مسئول اداره املاك و مستغلات منطقه ۱۱ به خبرنگارما گفت: اين مسير يك كيلومتري كه از خيابان عباسي تا ميدان بهداري را شامل مي شود در صورت تأمين اعتبار ظرف دو ماه آزاد و حداكثر تا ۶ ماه بعد نيز عمليات عمراني آن به پايان رسيده و آماده بهره برداري خواهد شد.
وي در توضيح ضرورت آزادسازي املاك واقع در طرح و احداث بزرگراه يادگار امام(ره) به ويژه در منطقه ۱۱ گفت: متأسفانه از منطقه ۱۱ هيچ بزرگراهي عبور نمي كند و با توجه به بافت تراكم منطقه اكثر خيابانهاي آن يك طرفه است در حالي كه احداث اين بزرگراه مي تواند بار ترافيك را مثلا از ميدان راه آهن و خيابان شوش به سمت انتهاي ميدان بهمن سبك كرده و مسير ميدان بهداري را به سمت نواب آزاد و متعاقب آن بسياري از مشكلات ترافيكي منطقه را حل كند.
براساس همين گزارش به زودي و با هزينه اي حدود ۳ ميليارد تومان ۱۳ طرح آموزشي ،فرهنگي، ورزشي و تفريحي در منطقه ۱۱ به بهره برداري خواهد رسيد.
يكي از اين طرحها افتتاح مركز فرهنگي اسكندري در فضايي به وسعت ۱۲۰۰ متر مربع و برخوردار از ۵ طبقه است كه از طرف شهرداري منطقه ۱۱ تكميل و در اختيار سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران قرار گرفت.
|
|
|