پنج شنبه۱۹ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۰۲ - July . 10, 2003
فوتبال جام حذفي كشور
فجر سپاسي شيراز جام قهرماني را مي خواهد
003471.jpg
گروه ورزشي: جام حذفي هم براي خود عالمي دارد. حكايت ايجاد چنين جامي با عنوان حذفي در اكثر كشورهاي جهان و حتي جام حذفي باشگاههاي اروپا كه فعلا برچيده شده است براي خود جاي بحث و جدل بسياري داشت. در ايران خودمان هميشه جام حذفي فرصتي بود براي تيمهايي كه در مسابقات ليگ نتوانسته بودند به مقام قهرماني برسند. در همين دوره شاهد بوديم كه قهرماني سپاهان در ليگ برتر چندين تيم را به واكنش واداشته بود تا به هر شكلي با قهرماني در جام حذفي اين عدم موفقيت را جبران كنند. پرسپوليس،استقلال، پاس، فجر سپاسي و ذوب آهن از بقيه جدي تر بودند. در اين ميان پاس با انگيزه بيشتر، فجر سپاسي با اراده سخت و ذوب آهن براي عقب نماندن از همشهري ديگر خود تلاش مضاعفي داشت كه اين جام را تصاحب كند و سپاهان نيز با كسب قهرماني در ليگ برتر به دنبال صيد دومين جام در يك فصل بود. فراز و نشيب در جام حذفي هم بطور طبيعي بيشتر از مسابقات دوره اي است و فشار زيادي را مربيان، بازيكنان و تيم ها تحمل مي كنند.
در مراحل پاياني چهار تيم پاس از تهران، فجر سپاسي شيراز، سپاهان و ذوب آهن اصفهان به نيمه نهايي رسيدند. در شرايطي كه در اين مرحله از جام، همگان چهره تيم قهرمان حذفي را بين دو تيم سپاهان و پاس قهرمان و نايب قهرمان ليگ برتر جستجو مي كردند، دو تيم فجر و ذوب آهن سر از فينال درآوردند.
فجر يك گام تا جام
بازي رفت دو تيم ذوب آهن و فجر سپاسي به حكم قرعه در اصفهان و در ورزشگاه فولاد شهر انجام شد. ذوب آهن براي آنكه بتواند نهايت استفاده از امتيازات ميزباني در بازي رفت را ببرد بي پرواتر از حريف به سمت دروازه فجر هجوم برد. فجر تيم معمولي نبود و در ليگ برتر چندين پله بالاتر از ذوب آهن در جدول ايستاد و هفته ها هم صدرنشين بود و اينكه تا هفته هاي پاياني رقابت فشرده اي با پرسپوليس و پاس بر سر كسب نيابت قهرماني دنبال مي كرد. فجر با تاكتيك سنجيده تر فشار اوليه را بخوبي پشت سر نهاد و با مهاجمان زهردارش در دقايق پاياني با ضربه پنالتي از ميزبانش پيش افتاد. اين تيم با وجود دريافت دو گل از ذوب آهن يك گام پا عقب نگذاشت تا اينكه با زدن گل تساوي شرايطي بهتر نسبت به ذوب آهن براي انجام بازي برگشت پيدا كرد. امروز نوبت به انجام ديدار برگشت در شيراز رسيده است. فجر با تساوي بدون گل و حتي با يك گل هم نماينده دوم ايران در جام قهرماني باشگاههاي آسيا خواهد شد. ذوب آهن چيزي براي از دست دادن ندارد وگربكندي بي ترديد با تيمي تهاجمي در پي جبران مافات بازي رفت خواهد بود.
از سوي ديگر فجر سپاسي تيم محكمي است. اين تيم در تمامي خطوط صاحب مهره هاي ارزنده اي است. از رحمتي در خط دروازه گرفته تا پورمند و فخري و فلاحي در خط دفاع، وحيد رضايي در خط مياني و عليزاده، اكبرپور و معدنچي در خط حمله. ذوب آهن هم در اين زمينه هيچ كم و كسري نسبت به حريف ندارد. قاسمي، تقي پور، عزيززاده، اميديان، صاحبي، وزيري و شفيعي هر كدام مي توانند سرنوشت يك بازي را تغيير دهند.

واليبال نوجوانان جهان
روس ها شكست قاهره را تلافي كردند
003465.jpg
گروه ورزشي: دور دوم رقابت هاي واليبال نوجوانان در شهر سوفان بوري تايلند ديروز با انجام چهار بازي از مرحله حذفي و دو بازي تشريفاتي بين چهار تيم سرگروه ادامه پيدا كرد.
تيم نوجوانان ايران كه به عنوان صدرنشين گروه چهارم به دور دوم رسيده بود، در پيكاري به ظاهر بي حاصل و تشريفاتي، اما در ميدان ارزيابي توانائيهاي خود براي مراحل بالاتر سه بر صفر مغلوب نوجوانان روسيه شد.ديروز جدا از دو بازي تشريفاتي بين ايران روسيه و هند و استراليا، در چهار بازي حذفي انجام شده چهار تيم چين، مصر، ايتاليا وهلند هم از گردونه بازيها خارج شده و به جمع چهار تيم حذف شده مرحله اول (مراكش، ونزوئلا، اسلواكي و لهستان) پيوستند.
روسيه ۳ - ايران صفر
گيم ها: (۲۳-۲۵ ، ۲۳-۲۵ ، ۱۷-۲۵)
ايران طي دو «ست» رقابت پاياپايي با حريف بلند قامت خود داشت. روسيه در دفاع روي تور و سرويس به تيم ما مي چربيد. نقطه قوت تيم ما مي توانست در استفاده توأمان از دوبازيسازي باشد كه هركدام با دو سبك مختلف پاس مي دادند، اما مربيان حريف كاملاً دست تيم ما و مربيانش را خوانده بودند. درصد اشتباهات بيشتر در لحظات سرنوشت ساز موجب شد تا روس ها دو «ست» را از تيم ما ببرند و در «ست» سوم با روحيه بهتر و با زدن سرويس هاي ريسكي ما را كاملاً تسليم كنند. اين شكست مي تواند هشدار و شوك مناسب براي مربيان و بازيكناني باشد كه به قصد افتخارآفريني مجدد و تكرار خاطرات شيرين دو سال پيش در قاهره به تايلند رفته اند.
برنامه بازيهاي مرحله يك چهارم نهايي
* روسيه- برزيل
* چك- استراليا
* ايران- تايلند
* پورتوريكو- هند
بازيهاي اين مرحله فردا انجام مي شود و چهار تيم برنده به نيمه نهايي راه مي يابند.

همكاري هاي ورزش دانشجويان بين ايران و چين
003474.jpg
گروه ورزشي: «ليوجن  تانگ» سفير چين  در تهران  به  منظور گسترش  همكاريهاي  ورزش  دانشجويان  دو كشور چين  و ايران  با «مهرزاد حميدي» مدير كل  تربيت  بدني  وزارت  علوم ، تحقيقات  و فناوري  كشورمان  در محل  اين  اداره  ملاقات  كرد.
اين  ديدار با حضور دكتر محمدحسين  عليزاده  رئيس  پژوهشكده  تربيت  بدني  وزارت  علوم ، مسيحا معاون  اداره  كل  تربيت  بدني  وزارت  علوم  و معاونان  سفير چين  به  منظور ارتقاء همكاريهاي  ورزشي  دو كشور در بخش  دانشجويي  و زمينه سازي  حضور فعال  و ارتقاء و نقش  مسئولان  ورزش  دانشگاههاي  طرفين  در ساختار ورزش  دانشگاههاي  آسيا و جهان  صورت  گرفت . دراين  ديدار كه  به  درخواست  سفير چين  صورت  گرفت ، طرفين  در خصوص  ارتقاءنقش  سازمان  ورزش  دانشگاههاي  ايران  و چين  در ساختار آينده  ورزش  آسيا و فدراسيون  بين المللي  ورزش  دانشجويان  جهان  (فيزو)، ارتقاء نقش  كشورهاي آسيايي  در فيزو، حمايت  مسئولان  دانشگاهها از نامزدي  كشورهاي  آسيايي  و احراز كرسي  در فيزو بحث  و تبادل  نظر به عمل آوردند.

بسكتبال جوانان جهان
امروز ايران- آنگولا در تسالونيكا
گروه ورزشي: بعد از ۵۵ سال از حضور تيم ملي بسكتبال ايران در بازيهاي المپيك ۱۹۴۸ لندن، تيم جوانان ما امروز ساعت ۱۶ به وقت تهران در نخستين حضور جهاني خود در شهر تسالونيكاي يونان به مصاف آنگولا مي رود. اين اولين بازي تيم ايران در دور مقدماتي است و تيم ايران به ترتيب در روزهاي آينده به ديدار تيم پورتوريكو و يونان خواهد رفت.
تيم جوانان ايران نايب قهرمان آسياست، تيمي كه دو سه تن از بازيكنان كليدي خود را در اين مسابقات به همراه ندارد ولي با اين وجود حضور چند بازيكن پراميد همانند جابر روزبهاني با قد ۱۷/۲ باعث مي شود تا حريفان روي اين تيم حساب باز كنند. آنگولا، پورتوريكو و يونان هر كدام به لحاظ سابقه شركت در بازيهاي المپيك و جهاني از تيم ايران جلوترند، اما جوانان مستعد ما هم به پشت سرگذاشتن دو مرحله اردوي تداركاتي در صربستان و استفاده از دانش يك مربي خارجي به نام «نناد ترايكوويچ» نمي خواهند تيمي از پيش باخته باشند.
چه آنگولا و چه دو حريف ديگر ما از نظر كلاس بسكتبال امروز جهان در شرايط خوبي قرار دارند. آنگولا حريف امروز ما تيمي است با ميانگين قدي بلند و قدرت بدني خوب كه تيم بزرگسالانش در المپيك سيدني بسياري از تيم هاي بزرگ بسكتبال جهان را به دردسر انداخته است.

اردوي ملي پوشان كشتي فردا در تهران تشكيل مي شود
گروه ورزشي: اردوي آمادگي  تيم ملي  كشتي  آزاد  ايران  از فردا در مجموعه  ورزشي  انقلاب  تهران  تشكيل  مي شود.
۵۵ كيلوگرم : محمد اصلاني  ، محمدرضايي  ، مجيد رودباري  ، حسين  رنگرز،بابك  نورزاد.
۶۰ كيلوگرم :محمد طلايي ، مراد محمدي ، عليرضا درويشي  ،مصطفي  جوكار.
۶۶كيلوگرم : عليرضا دبير، اصغر اردوخاني ، حسن  طهماسبي ، اصغر بذري .
۷۴كيلوگرم : رضا رمضان زاده ، هادي  حبيبي ، جلال  لطيفي ، مهدي  حاجي  زاده  ،مجيد محمدي .
۸۴ كيلوگرم : فريدون  قنبري ،پژمان  درستكار،مجيد خدايي ،مجتبي  بختياري .
۹۶ كيلوگرم : عليرضا حيدري ، محمدحسين  خالقي فر، حميد سيفي ، تورج  كفايي 
۱۲۰كيلوگرم : عليرضا رضايي ، فردين  معصومي ، مجيد جواد راسخي ، ياسر نورزايي .

«عباس سعيدي تنها» يك سهميه ديگر براي المپيك به دست آورد
گروه ورزشي: فدراسيون  دوچرخه سواري  اعلام  كرد: «عباس  سعيدي  تنهـــا» دوچرخه سوار كشورمان  در رقابتهاي  دوچرخه سواري  بي جهان  كه  در سوئيس  جريان  دارد، در رشته  دور امتيازي  به  مقام  دوم  دست  يافت  و مدال  نقره  را به  گردن  آويخت .
سعيدي  تنهاپيش  از اين  مجوز حضور در بازيهاي  المپيك  آتن  در سال  ۲۰۰۴ را بدست  آورده  بود كه  كسب  مجدد اين  امتياز سبب  خواهد شد كه  فدراسيون  دوچرخه سواري  كشورمان  اين  حق  را داشته  باشد تا يك  دوچرخه  سوار ديگر را به  اين  بازيها اعزام  نمايد.عليرضا حقي  نيز روز گذشته  با كسب  مدال  طلا در رشته  ۴ كيلومتر تعقيبي  انفرادي  مجوز حضور در بازيهاي  المپيك  آتن  در سال  ۲۰۰۴ را بدست  آورد.اين  فدراسيون  اعلام  كرد: با توجه  به  كسب  امتيازهاي  بدست  آمده  از سوي  دوچرخه سواران  كشورمان ، فدراسيون  تا اين  تاريخ  مجوز اعزام  ۳ دوچرخه سوار را به  بازيهاي  المپيك  آتن  خواهد داشت .

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |