خبرگزاري دانشجويان ايران در گفت و گوهايي با تني چند از اهالي سينماي كشور، نظر آنها را درباره وضعيت تئاتر امروز ايران جويا شد.
فريدون جيراني معتقد است: تئاتر در ايران با توجه به پشتوانه تاريخي در گذشته، خصوصاً در دهه ۴۰ با حضور نويسندگان و كارگردانان معتبر، نسبت به سينما رشد بيشتري كرد.
وي در ادامه گفت: معدل بدنه تماشاگرتئاتر از معدل بدنه تماشاگر سينما در آن سال ها بالاتر بود. اما بعد از انقلاب تئاتر مثل سينما رشد نكرد و نوسانات سياسي در تئاتر، تأثير متفاوت تري گذاشت تا جائي كه معدل تماشاگر در سينما نسبت به تئاتر بيشتر شد.
اين كارگردان سينما، ضمن تأكيد بر اينكه تئاتر در ايران خصوصي نبوده، اظهار داشت: فقط در دهه ۲۰ در لاله زار يك تئاتر خصوصي شكل گرفت اما بعد از كودتاي ۲۸ مرداد وضعيت متفاوت شد و تئاتر نمي توانست بدون كمك دولت ادامه حيات بدهد و الان نيز دولت بايد براي پيشرفت و رشد استعدادهاي جوان تئاتر كمك بيشتري بكند.
فريدون جيراني در پايان صحبتهايش با تأسف فراوان گفت: سالن هايي مثل تئاتر هنر كه از دوره گراند هتل و اواخر دوره قاجار فعاليت داشت همه جزو ميراث فرهنگي است و نبايد تخريب شود و به هر حال جزء خاطرات و تاريخچه تئاتر ايران است.
مسعود كيميايي نيز معتقد است كه تئاتر كشور از شرايط خوبي برخوردار نيست. وي در عين حال به ايسنا گفت كه اين دوران ركود فقط مختص تئاتر كشور نيست.
وي با اشاره به اينكه سينماي ايران نيز در شرايطي مشابه به سر مي برد معتقد است كه هر دو اين هنرها كه قاعدتاً به لحاظ تعداد مخاطب بايد از وضعيت بهتري نسبت به ساير رشته هاي هنري برخوردار باشند، در دوران ركود به سر مي برند. عليرضا داودنژاد هم در اين باره گفت: سينما و تئاتر هر دو از يكديگر تأثير مي گيرند و سرانجام هر دو، تحت تأثير فضاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي جامعه هستند. وي تصريح كرد: كمتر زندگي اطراف سالنها بر روي پرده و صحنه، آنچنان كه به واقع و الهام بخش است منعكس مي شود. اين موضوع اصلي ترين نقطه ضعف تئاتر و سينما است كه در عين حال با توجه به بعضي تجربه هاي موفقي كه در هر زمينه، اتفاق افتاده مي توان چشم انداز اميدواركننده اي داشت.
منيژه حكمت - نيز معتقد است: تئاتر و سينما هر دو بر روي هم تأثير مي گذارند و هر دو در ركود هستند.
وي اظهار داشت: دليل اين ركود نيز اين است كه سياستگذاري هاي تعريف شده اي دارند و هنرمندان را آدم حساب نمي كنند كه نظرشان را بپرسند. بنا بر اين ما نيز تنها نظاره گر هستيم تا ببينيم چه اتفاقي مي افتد.
رضا ميركريمي نيز درباره وضعيت تئاتر كشور به ايسنا گفت: هر بار كه به تئاتر رفتم، شايد از بدشانسي، تئاتر خوبي نديدم بنا بر اين خاطره بدي از آن روز دارم و تصميم گرفتم كمتر به تئاتر بروم.
اين كارگردان سينما معتقد است، گرايش مسئولين نسبت به سينما بيشتر از تئاتر بوده بنا بر اين مهجور مانده است.
وي در ادامه گفت: من با مشكلات اقتصادي تئاتر ناآشنا هستم و نمي دانم آيا همان مسايلي كه هم اكنون سينما با آن دست به گريبان است، تئاتر نيز دچار آنهاست، ولي در مجموع بايد بگويم تئاتر نسبت به سينما مهجور مانده است.