پنج شنبه۲۶ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۰۹ - July . 17, 2003
بك منبع آگاه در وزارت نفت:
ايران و ژاپن درباره مسائل فني ميدان آزادگان توافق كردند
ميدان آزادگان بزرگترين مخزن نفتي شناخته شده در ايران پس از پيروزي انقلاب است
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: با ادامه  مذاكرات  ايران  و ژاپن  براي  توسعه  ميدان  نفتي  آزادگان ، دو كشوردر خصوص  اصول  فني  توسعه  اين  ميدان  به  توافق  رسيدند.
به  گفته  يك  منبع  آگاه  در وزارت  نفت ، طرفهاي  مذاكره كننده  در يك  ماه گذشته  مذاكرات  فشرده تري  داشتند و مذاكره  در خصوص  مفادي  از قرارداد مانندقيمت ، سهم  بخش  ايراني ، ماليات  و.... در حال  انجام  است .
درحاليكه  مهلت  تفاهم نامه  ايران  و ژاپن  براي  توسعه  ميدان  نفتي  آزادگان در نهم  تيرماه  امسال  به  پايان  رسيد، طرفين  به  مذاكرات  خود دراين  خصوص ادامه  دادند.
دولت  ژاپن  تحت  فشار آمريكا مذاكره  شركتهاي  ژاپني  با ايران  را به  حال تعليق  درآورد، اما ادامه  مذاكرات  آنها با مقامهاي  ايراني  در يك  ماه  گذشته حاكي  از آن است  كه  دستيابي  به  عقد قرارداد توسعه  ميدان  نفتي  آزادگان  ازجذابيت  خاصي  براي  شركتهاي  ژاپني  برخوردار است .
شركتهاي  ژاپني  در طول  مذاكره  با مقامهاي  ايراني  همواره  از شركت  نفتي «رويال  داچ  شل» مشاوره  فني  دريافت  كردند و اين  شركت  به  طور يقين  يكي  ازشركاي  آتي  كنسرسيوم  ژاپني  براي  توسعه  ميدان  نفتي  آزادگان  خواهد بود.
ژاپن  درصدد تامين  منابع  آتي  انرژي  مورد نياز خود است  و عقد اين  قرارداد به  نوعي  امنيت  عرضه  انرژي  را براي  اين  كشور تضمين  مي كند.
ميدان  نفتي  آزادگان  بزرگترين  مخزن  نفتي  شناخته  شده  در ايران  پس  ازپيروزي  انقلاب  اسلامي است .
اين  ميدان  در محدوده اي  به  وسعت  ۲۰ در ۷۵ كيلومتردر ۸۰ كيلومتري  غرب  اهواز در منطقه  دشت  آزادگان  واقع  است .
براساس  مطالعات  اوليه  ميزان  ذخيره  نفت  در جاي  آن ۳۵ تا ۴۵ ميليارد بشكه و ميزان  نفت  قابل  استحصال  آن حدود ۵ ميليارد بشكه  برآورد شده  است .
از طرف ديگر سفير ژاپن در تهران در مورد سرمايه گذاري در پروژه نفتي آزادگان در گفت وگو با خبرگزاري فارس گفت: مذاكرات با ايران در مورد پروژه نفتي آزادگان ادامه دارد و متوقف نشده و نخواهد شد.
تاك كازو كاوامورا، افزود: ژاپن براي حفظ فعاليت اقتصادي خود نيازمند انرژي است و جهت به دست آوردن آن، در هر نقطه از جهان كه باشد تلاش خواهد كرد، در حال حاضر نيز ژاپن ۱۰ تا ۱۲ درصد نفت را از ايران وارد مي كند.
وي در خصوص سفر هيأت ژاپني به ايران كه اخيرا صورت گرفت، اظهار داشت: اين سفر جهت مذاكرات سياسي در زمينه خلع سلاح و عدم تكثير سلاحها براي بار چهارم بود و اين هيأت به سرپرستي مدير كل امور كنترل سلاح ژاپن با آقاي زمانيان مدير كل امور خلع سلاح وزارت خارجه ايران ديدار كرد.
وي افزود: دو طرف با درك جايگاههاي يكديگر توانستند، گفتگوهاي خوب و مناسبي را پيش برند؛ موضوعهاي مختلفي در جامعه بين المللي در زمينه خلع سلاح، كنترل، عدم تكثير سلاحهاي هسته اي، شيميايي، بيولوژيكي وجود دارد و در هر موضوع دو طرف نظرات همديگر را شنيدند تا به تفاهم متقابل بهتر برسند.

نرخ بيكاري فارغ التحصيلان تا سال ۸۳ به ۹/۱۵ درصد افزايش مي يابد
004615.jpg
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: با توجه به روند رو به رشد نرخ بيكاري در كشور، اين مسئله در بين فارغ التحصيلان نيز نمود يافته است؛ تا آن جا كه براساس آمارهاي به دست آمده، اين افزايش نرخ ۹/۱۵ درصد مي رسد.
به گزارش خبرنگاركار و اشتغال خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، براساس آمار به دست آمده از مركز آمار ايران، نرخ بيكاري فارغ التحصيلان روز به روز افزايش مي يابد كه از ۴/۴ درصد در سال ۷۶ به ۷/۱۱ درصد در سال ۸۱ افزايش يافته و پيش بيني مي شود كه در پايان برنامه سوم توسعه (۱۳۸۳) نرخ بيكاري فارغ التحصيلان به ۹/۱۵ درصد افزايش يابد.
همچنين، بيكاري در بين زنان بي سواد از ۸ درصد در سال ۷۶ به ۲ درصد در سال ۸۱ رسيده است. نتايج موجود همچنين حاكي از افزايش نرخ بيكاري در بين دارندگان مدرك تحصيلي ديپلم و فارغ التحصيلان دانشگاهي از ۳/۳۹ درصد در سال ۱۳۷۶ به ۵۱ درصد در سال ۸۱ افزايش يافته ونرخ بيكاري زنان داراي تحصيلات عالي از ۹/۹ درصد به ۳/۲۶ درصد در سال ۸۱ افزايش پيدا كرده است كه علت عمده آن را مي توان در محدوديت هاي موجود در استخدام زنان در برخي مؤسسات سازمانهاي دولتي و غيردولتي و همچنين افزايش سطح تحصيلات زنان جستجو كرد.نكته اي كه بايد به آن توجه داشت اين است كه نرخ بيكاري در بين مقام فارغ التحصيلان دانشگاهي يكسان نبوده و فارغ التحصيلان رشته هاي كشاورزي و انساني بيش از ساير رشته ها در معرض بيكاري قرار دارند.
همچنين طولاني شدن مدت زمان بيكاري جويندگان كار را نيز مي توان يكي از ويژگي هاي عمده در بازار كار كشور كه در سالهاي اخير نمود عيني بيشتري داشته، يافت.
براساس آمار به دست آمده طي سالهاي ۷۶ تا ۸۱ از تعداد بيكاراني كه مدت بيكاري آنها كمتر از يك سال بوده تا حدودي كاسته شده و در مقابل بر تعداد جويندگان كاري كه مدت بيكاري آنها از يك تا سه سال بوده افزوده شده است، به طوري كه تعداد آنها طي سالهاي مذكور از ۳/۹ درصد به ۸/۴۶ درصد افزايش يافته است.

وزارت اقتصاد و دارايي بازپرداخت تسهيلات بانكي چايكاران را تضمين كرد
004610.jpg
گروه اقتصادي: وزارت امور اقتصادي و دارايي بازپرداخت اصل و سود خسارات تسهيلات اعطايي بانك ملي ايران به كارخانجات فرآوري چاي كشور را به ميزان ۲۰ ميليارد ريال جهت خريد برگ فروش سبز چاي را تعهد كرده است.
طهماسب مظاهري وزير امور اقتصادي و دارايي در نامه اي به مديرعامل بانك ملي ايران اعلام كرد: براساس تصويب هيأت وزيران در جلسه مورخ ۸/۴/۱۳۸۲ اين وزارتخانه تا تعيين نوع وثيقه قابل اخذ از گيرندگان تسهيلات توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي باز پرداخت اصل و سود و خسارات تسهيلات اعطايي آن بانك به كارخانجات فرآوري چاي كشور را تضمين مي كند.
براساس مصوبه هيأت وزيران در جلسه ۸/۴/۸۲ مقرر شد نوع وثيقه در قبال تسهيلات اعطايي به كارخانجات فرآوري چاي كشور جهت خريد برگ سبز چاي را سازمان مديريت و برنامه ريزي تعيين كند و نسبت به صدور ضمانت نامه بدون قيد و شرط از طريق دولت اقدام شود، همچنين منابع لازم براي سرمايه در گردش خريد برگ سبز چاي، تبديل و فرآوري آن، در قالب ارقام مصوب تبصره ۳ قانون بودجه سال ۱۳۸۰ تأمين و پرداخت گردد اما به دليل طولاني شدن تهيه و صدور ضمانت نامه هيأت دولت مقرر كرد وزارت امور اقتصادي و دارايي اين موضوع را به بانك ملي ابلاغ كند و سازمان مديريت و برنامه ريزي نسبت به تهيه متن نهايي و درج تعهدات مربوط در جدول تعهدات خود اقدام كند.

ديدگاه
برونگرايي صنعت، انتخابي نيست فرايند است
دكتر مرتضي ايماني راد
برونگرايي صنعت يك انتخاب نيست، فرايندي است كه بايد طي شود.
هرچه رشد و توسعه اقتصادي بيشتر مي شود، الزام به برونگرايي اقتصاد فزوني مي يابد و برعكس هرچه اقتصاد عقب مانده تر باشد، درونگرايي بيشتر است.
رسيدن به مرحله بلوغ در صنعتي شدن، باعث روي آوري به سمت جهاني شدن آن مي شود. در صنايعي كه مزيت وجود دارد بايد به سمت جهاني شدن حركت كرد.
مسائل فني حكم مي كند كه هر چه اقتصادها پيشرفته تر باشد، بايد به هم نزديك تر شده و بازارها باز شود، بنابراين برونگرايي صنعت يك فاز است نه يك انتخاب.
اگر اقتصاد ايران درگير با اقتصاد جهاني نشود، توسعه صنعتي آن متوقف مي شود. هر صنعتي كه به مرحله بلوغ مي رسد نگاه به خارج در آن بيشتر مي شود.
حدود ۹۰ درصد محصولات آمريكايي در خود كشور مصرف مي شود و آمريكا داراي يكي از درونگراترين اقتصادهاي جهان است.
صنايعي كه در مقياس بزرگ داراي مزيت و توصيه اقتصادي هستند، با محدوديت بازار داخلي مواجه مي شوند. در نتيجه الزامات به سمت جهاني شدن حركت مي كنند، اما صنايع كوچك چنين الزامي نداشته، ولي مي تواند مكمل صنايع جهاني باشد.
در بحث استراتژي توسعه صنعتي، تحت هيچ شرايطي نمي توان، الگوي ساير كشورها را به كار بست.
وي صنايع سيمان سازي، خودروسازي برخي محصولات پتروشيمي با توليد مقياس بالا و صنايع و تجهيزات فني و مهندسي را داراي توصيه در مقياس بزرگ برشمرد وگفت اين صنايع بايد جهاني شود.
وقتي در يك صنعت، مزيت نسبي و مازاد توليد وجود دارد، حركت به سمت جهاني شدن به نفع صنعت و اقتصاد ملي است.
عضو هيأت علمي مركز آموزش مديريت صنعتي، برونگرايي صنعت را باعث انتقال دانش فني به كشور دانست و گفت: كشورهايي كه درونگرا بودند (مانند عراق، ميانمار، ليبي و كره شمالي) از نظر فناوري نيز عقب مانده اند.
آزاد شدن برخي مرزهاي اقتصادي باعث ارتقاي كيفيت برخي صنايع مي شود و اگر سياست درست توسعه انتخاب شود، شاهد بلوغ صنعت مي شويم.
به نقل از خبرگزاري فارس

يادآوري
توزيع درآمد
آمارهاي ارائه شده در گزارش انساني، توسعه انساني نشان مي دهد، ۲۰ درصد كم درآمدترين جمعيت كشورمان فقط ۱/۵ درصد از درآمد و مصرف جامعه را به خود اختصاص داده اند، در حالي كه ۲۰ درصد از پردرآمدترين گروه جامعه ۵۰ درصد درآمد و مصرف را به خود اختصاص داده اند. در اين آمار مشخص شده كه ژاپن از نظر توزيع درآمد در مقام بسيار بالايي قرار دارد و ناعادلانه ترين توزيع درآمد در سيرالئون است. توزيع درآمد اكنون يك معيار براي سنجش عدالت اجتماعي به شمار مي آيد. در صورتي كه درآمد را معيار قابل قبولي براي رفاه و ناداري و عدالت و تبعيض بدانيم، چند گزينه را مي توان تشخيص داد.
۱- جامعه اي كه همه گروههاي اجتماعي در فقر و ناداري به سر برده و تنها به اين دلخوشند كه همه با هم فقيرند. ديدن اين جامعه دردناك و رنج آور است.
۲- جامعه اي كه در آن گروههايي از مردم درآمدي بسيار فراتر از درآمد متوسط جامعه دارند و در مقابل گروههايي از جامعه نيز هستند كه درآمد آنها كمتر از درآمد متوسط جامعه است و روزگار سختي را مي گذرانند. مشاهده چنين جامعه اي نيز دردناك و غم انگيز است.
۳- جامعه اي كه گروههايي از جامعه درآمدهاي فراتر از درآمد متوسط جامعه دارند و گروههايي نيز درآمدي در اندازه درآمد متوسط جامعه دارند. چنين جامعه اي دردناك نيست.
در حال حاضر كره شمالي نمونه قابل قبولي براي گزينه شماره يك است و كشور ژاپن نمونه قابل قبول براي گزينه شماره دو و جامعه ايران نيز نمونه اي قابل قبول براي گزينه شماره ۳ است. چرا ژاپني ها در شرايط بهتري از كره شمالي و ايران قرار دارند؟ بسته بودن اقتصاد كره شمالي و تسلط بدون چون و چراي دولت بر رفتار و فعاليتهاي اقتصادي مردم، اقتصاد نسبتا بسته ايران و سهم غالب دولت در اقتصاد و آزادي كسب و كار در ژاپن، شايد مهمترين دليل چنين وضعيتي است.
افراد بدبيني كه معتقدند اقتصاد آزاد به توزيع ناعادلانه درآمد منجر مي شود و معتقدند دولت بايد دخالت كامل كند تا توزيع درآمد بهنجار باشد مي توانند به آمارهاي گزارش توسعه انساني مراجعه كنند.
گروه اقتصادي

يادداشت
خير
محمدصادق جنان صفت
خبرگزاري جمهوري اسلامي در گزارشي از حاشيه روز چهارشنبه هيأت دولت نوشته است: «بيژن نامدار زنگنه وزير نفت، همانند هفته گذشته، با سكوت از كنار خبرنگاران گذشت، و در برابر انبوه پرسش هايي كه از او درباره ميدان نفتي آزادگان مي شد چيزي نگفت و به خبرنگاري كه از او پرسيد آيا نمي خواهيد چيزي بگوييد، گفت: خير».
رفتار بيژن زنگنه را چگونه بايد تحليل كرد؟ يك تحليل اين است كه سكوت او غيرمنطقي است و بايد همه دلايل را بازگو كند.
اما انصاف و خرد سياسي داوري مي كند كه رفتار وزير نفت را در شرايط موجود رفتاري منطقي تلقي كنيم. وقت كشي ژاپني ها و تأخير در امضاي قرارداد دلايل غيراقتصادي دارد كه وزير نفت در ايجاد آنها نقش ندارد.
زنگنه كه عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز است، شايد به همين دليل است كه سكوت مي كند. اين سكوت تا كي ادامه خواهد داشت؟

در صورت تصويب مجلس
شركت شيلات به سازمان شيلات تغيير خواهد كرد
مديرعامل شركت سهامي شيلات ايران اعلام كرد: در صورت تصويب مجلس، شركت شيلات به سازمان شيلات تغيير خواهد كرد.
يحيي محمدزاده در گفتگو با خبرگزاري فارس گفت: طبق لايحه اي كه به دولت ارائه شده و تصويب گرديده است، شركت شيلات منحل مي شود و به جاي آن سازمان شيلات تشكيل مي گردد.
وي افزود: از آنجا كه انجام مأموريت هاي حاكميتي محوله به شيلات در قالب شركت، باعث ايجاد مشكلات عديده اي مي گرديد، لذا لايحه اي درخصوص تبديل ساختار شركتي به سازماني تهيه و پس از پذيرفته شدن در وزارتخانه و هيأت دولت، براي تصويب نهايي به مجلس فرستاده شد كه در صورت تصويب، شركت شيلات منحل و به جاي آن كليه وظايف، مأموريت ها، امكانات و دارايي هاي آن در قالب يك سازمان درخواهد آمد.
محمدزاده يادآور شد: با توجه به ساختار شركتي، شيلات رديف بودجه اي از دولت دريافت نمي كرد و درآمدهايش را خود به مصارف مربوطه مي رساند، ولي در صورت تبديل ساختار آن به شكل سازماني، از دولت رديف بودجه دريافت مي كند و درآمدها را نيز به حساب خزانه  واريز خواهد كرد.
وي در خصوص تغيير مديريت ها گفت: تغيير خاصي در مديريت ها روي نمي دهد و شيلات كماكان به فعاليت خود ادامه خواهد داد.

آمادگي وزارت بازرگاني براي توزيع ذخيره موجود مرغ
گروه اقتصادي: وزارت بازرگاني براي حمايت از مصرف كنندگان براي توزيع بخشي از ذخيره موجود مرغ را با هماهنگي شركت پشتيباني امور دام وزارت جهاد كشاورزي اعلام آمادگي كرد.
به گزارش روابط عمومي وزارت بازرگاني اين وزارت آمادگي دارد در جهت تنظيم بازار مرغ و تعديل قيمت آن و به منظور حمايت از مصرف كنندگان بخشي از ذخيره موجود اين كالا را با هماهنگي شركت پشتيباني امور دام وزارت جهاد كشاورزي به قيمت ۵۰۰/۱۱ ريال، به ويژه از طريق فروشگاه هاي زنجيره اي، اتحاديه هاي كارمندي، كارگري، فرهنگيان و... توزيع كند.
در اين گزارش آمده است كساني كه تمايل به توزيع مرغ دارند، مي توانند به اداره تأمين و توزيع كالا در معاونت بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني مراجعه كنند تا توسط اين اداره به شركت پشتيباني امور دام وزارت جهاد كشاورزي معرفي شوند.

متوسط نرخ آب بهاي شهري ۵ تومان افزايش يافت
متوسط نرخ آب بهاي شهري با ۵ تومان افزايش به ۶۰ تومان به ازاي هر مترمكعب رسيد.
به گزارش ايسنا، مهندس عباس شفيعي، معاون وزير نيرو در امور آب و فاضلاب درجمع خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: در سال گذشته قيمت تمام شده هرمتر مكعب آب در كشور حدود ۷۴ تومان بوده است كه اين ميزان امسال به ۸۴ تومان مي رسد.
وي، با بيان اين كه نرخ آب مصرفي خانوارهاي روستايي جهت مصارف زير الگوي مصرف حداكثر ۳۰ درصد و بالاي الگوي مصرف به ميزان ۵۰ درصد هزينه هاي مشابه خانوارهاي شهر مركز شهرستان است اظهار داشت: حق انشعاب آب شرب و بهداشتي روستايي براي واحدهاي خانگي ۳۰ درصد تعرفه هاي مشابه شهر مركز شهرستان و براي واحد هاي غيرخانگي برابر با تعرفه هاي مشابه شهر مركز شهرستان تعيين شده است.
شفيعي ادامه داد: افزايش تعرفه آب براي مقادير مصرف زير الگوي مصرف نسبت به مصوبات سال ۸۱ حدود ۵ درصد افزايش و براي مقادير مصرف بالاي الگوي مصرف حدود ۱۰ درصد افزايش دارد.
وي افزايش حق انشعاب آب و فاضلاب و آبونمان را نسبت به مصوبات سال ۸۱، ۱۰ درصد عنوان كرد و گفت: نرخ آب و برق مصرفي نانوايي هاي سنتي سراسر كشور هيچگونه افزايش نخواهد داشت.
معاون وزير در امور آب و فاضلاب با اشاره به اين كه نرخ قطعي آب و فاضلاب در ابتداي هفته آينده به شركت هاي آب و فاضلاب كشور ابلاغ خواهد شد، گفت: نرخ آب و فاضلاب براي شهرهاي مختلف متفاوت است.
وي با بيان اين كه هزينه هاي خدمات آب و فاضلاب كشور تنها يك درصد سبد هزينه خانوار را تشكيل مي دهد، گفت: نرخ هر مترمكعب آب براي مصرف كنندگان زير الگوي مصرف (۲۵ مترمكعب) حدود ۱۸ تومان در ماه است كه با احتساب ۲۰۰ تومان حق آبونمان، هزينه خدمات آب و فاضلاب هر نفر در روز ۴ تومان خواهد بود.
وي اضافه كرد: قيمت متوسط آب براي مصرف كنندگان روستايي كه مصرف ماهانه آنها زير الگوي مصرف است حدود ۶ تومان به ازاي هر مترمكعب است.
شفيعي ميزان ضرر و زيان بخش آب و فاضلاب كشور را در سال گذشته ۸۰۰ ميليارد ريال عنوان كرد و گفت: امسال حدود هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان در بخش آب و فاضلاب كشور سرمايه گذاري خواهد شد.

احداث بدنه و سرريز سد سيمره آغاز شد
گروه اقتصادي: همزمان با بهره برداري از تونل هاي انحراف آب سد سيمره، احداث قسمت اصلي اين سد نيز آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران در اين عمليات كه با حضور مهندس بيطرف، وزير نيرو برگزار شد، وي با اشاره به نقش مهم اجراي اين پروژه در تأمين انرژي برق براي كشور، گفت: سد سيمره از نوع بتني دو قوسي خواهد بود، كه با ارتفاع ۱۸۰ متر ساخته مي شود و توانايي ذخيره حدود ۳ ميليارد و ۲۰۰ ميليون مترمكعب آب را داراست.
وي افزود: در كنار اين سد، نيروگاهي با ظرفيت ۴۸۰ مگاوات براي توليد برق احداث مي شود.
وزير نيرو همچنين در مورد هزينه هاي اين طرح گفت: تاكنون بالغ بر ۳۳۰ ميليارد ريال در اين پروژه سرمايه گذاري شده و عمليات ساخت بدنه و سرريز آن به صورت كامل توسط يك پيمانكار ايراني انجام مي گيرد.

صادرات ۹۰ تن سكه ضرب نشده
گروه اقتصادي: صادرات ۹۰ تن سكه ضرب نشده برنجي توسط گروه صنايع مهماتسازي و متالورژي، وابسته به سازمان صنايع دفاع (ساصد) آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما، سكه ضرب نشده (مطلس) هاي توليدي صنايع دفاع از نوع ۵ و ۱۰ ديناري بوده كه تنها در سال ۱۳۸۱ به ميزان ۹۰ تن به كشور سودان صادر شده است.
اين گزارش مي افزايد: سازمان صنايع دفاع به عنوان اولين و تنها توليدكننده مطلس هم اينك ظرفيت توليد سالانه ۳۷۵ تن مطلس دارد كه اين ميزان با حجم سفارش هاي رو به تزايد، قابل افزايش مي باشد.
عمليات ضرب سكه ضرب نشده  معمولا به صورت انحصاري توسط بانك مركزي هر كشور انجام مي شود.

نرخ بهره در آمريكا باز هم كاهش مي يابد
گروه اقتصادي: آلن گرينسپن رئيس بانك مركزي آمريكا سه شنبه گذشته اعلام كرد كه در صورت نياز نرخ بهره در آمريكا باز هم كاهش خواهد يافت.
وي كه روز سه شنبه در مجلس نمايندگان آمريكا درباره اوضاع اقتصادي گزارش مي داد پيش بيني رشد اقتصادي آمريكا در سال ۲۰۰۳ را ۷۵/۰ درصد كاهش داد و آن را حدود ۵۰/۲ تا ۷۵/۲ درصد اعلام كرد.
وي خاطرنشان كرد: اقتصاد آمريكا در سال ۲۰۰۴ بين ۷۵/۳ تا ۷۵/۴ درصد رشد خواهد داشت.
وي در ادامه با اشاره به ماه ها پس از پايان جنگ آمريكا در عراق تأكيد كرد كه هنوز اقتصاد درهم گره خورده و صاحبان بنگاه هاي اقتصادي از سرمايه گذاري و استخدام كارگران جديد خودداري مي كنند.
نرخ بيكاري در آمريكا به گفته رئيس بانك مركزي اين كشور ۴/۶ درصد در ماه گذشته ميلادي بوده است.
در حال حاضر نرخ بهره در آمريكا يك درصد است كه طي ۴۵ سال اخير در اين كشور بي سابقه بوده است.

با حمل دو ميليون تن كالاي ترانزيتي توسط راه آهن بيش از ۳۰ ميليون دلار عايد كشور
با حمل دو ميليون تن كالاي ترانزيتي توسط راه آهن بيش از ۳۰ ميليون دلار عايد كشور مي شود
گروه اقتصادي: با حمل دو ميليون تن مواد سوختي ترانزيتي از مبدأ قزاقستان و تركمنستان به بنادر جنوبي كشورمان توسط راه آهن جمهوري اسلامي ايران، بيش از ۳۰ ميليون دلار عايد كشور خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي راه آهن، براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته از سوي اداره كل بازرگاني و بازاريابي راه آهن، با حمل اين مقدار كالا و اجراي كامل قراردادهاي بسته شده، ميزان حمل بارهاي ترانزيتي توسط راه آهن در سال جاري نسبت به سال گذشته، ۵/۲ برابر افزايش خواهد يافت.
اين گزارش حاكي است: به دنبال تقاضاي كشورهاي قزاقستان و تركمنستان در زمينه استفاده از خط ترانزيتي ايران براي حمل مواد سوختي و سوآپ (معوض) سه قرارداد مهم توسط راه آهن با اين كشورها بسته شده است.
براساس اين قراردادها، يك ميليون و ۲۰۰ هزار تن مواد سوختي و سوآپ از مبادي سرخس، نكا و بندراميرآباد (پس از ورود از قزاقستان و تركمنستان به اين مراكز) به مقاصد بندرعباس، بندر امام، رازي، جلفا، تهران و كرمان از طريق شركتهاي حمل و نقل بين المللي در طول يكسال حمل خواهد شد.
روابط عمومي راه آهن در اين گزارش افزود: دو قرارداد نيز براي حمل ۸۰۰ هزار تن نفت خام سوآپ از سرخس و بندراميرآباد به تهران، بندرعباس و بندر امام در دست انعقاد است.

جابجايي بيش از سه ميليون تن كالا در خرداد ماه
گروه اقتصادي: بيش از سه ميليون تن كالا توسط حوزه معاونت بازرگاني كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در ارديبهشت ماه سال جاري بارگيري و تخليه شد.
به گزارش روابط عمومي كشتيراني جمهوري اسلامي ايران؛ از اين مقدار حدود ۹۸۷ هزار و ۱۰۷ تن كالا با همكاري امور عمليات حمل فله صنعتي، يك ميليون و ۶۰ هزار و ۶۴۹ تن كالا توسط امور عمليات فله غذايي، ۲۶۸ هزار و ۱۳۴ تن كالا با همكاري خط خاور، ۲۴۶ هزار و ۸۵۴ تن كالا توسط خط باختر، ۲۹۶ هزار و ۵۵۰ تن كالا با همكاري كانتينر آسيا و ۱۸۰ هزار و ۹۰۵ تن كالا توسط كانتينر اروپا بارگيري و تخليه شده است.
براساس اين گزارش كالاهاي حمل شده توسط كشتيراني جمهوري اسلامي ايران شامل علوفه، گندم، ذغال سنگ، كنجاله، ذرت، گوگرد، برنج، آهن آلات، سنگ آهن، پودر آلومينيوم، كود شيميايي،  خاك، جنرال كارگو و كانتينر مي باشد.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعداد سهام معامله شده
نام شركت
۸۴۳۷
۷۸۱۲۱
۱۵۸۸۶۸
خدمات انفورماتيك
۸-
۴۸۴۶
۲۵۷۰۴۵
مارگارين
۳
۵۷۳۳
۷۶۰۵۲
روغن نباتي جهان
۷۷
۱۱۰۱۵
۴۷۷۸۲
لبنيات پاك
۲
۱۳۱۹۸
۵۴۱۳۳
شير پاستوريزه پگاه اصفهان
۱۱۴۶-
۴۵۰۰
۱۹۹۰۶
قند پيرانشهر
۸۵۰-
۴۰۰۰۰
۳۳۷۳۴
نفت بهران
۷۰
۶۸۰۰
۱۳۴۴۰
پتروشيمي آبادان
۱-
۹۶۷۷
۶۶۸۹۶
داروسازي جابربن حيان
۵۵-
۲۲۹۴۵
۵۰۰۰
داروسازي سبحان
۲۲-
۱۳۴۷۶
۳۸۷۱
كربن ايران
۸۱-
۱۹۴۰
۲۶۰۵۳
ايران تاير
۴۲
۶۲۲۲
۱۵۴۵۲۶
لاستيك دنا
۴
۱۳۵۰۰
۲۹۹۵۶۰
صنايع لاستيكي سهند
۳۵
۱۳۹۰
۶۱۰۲۶
درخشان تهران
۱۵۲
۵۴۰۲
۱۶۷۵۱
گاز لوله
۵۴۰
۱۱۳۴۰
۱۳۰۳۶۶۷
شيشه قزوين
۳۷۳
۷۸۱۲
۸۸۰۹۷
فرآورده هاي نسوز آذر
۸۷۵-
۳۹۹۹
۶۴۰۷۶
چيني ايران
۴
۵۳۵۰۴
۸۷۶۴
سيمان كرمان
۱۰۰۰
۱۱۳۰۰۰
۴۶۱۴
سيمان صوفيان
۱۵
۷۴۱۴۵
۸۴۷۹۶
سيمان سپاهان
۲۲۵۰
۴۷۲۵۰
۷۵۰۰۰
سيمان بهبهان
۲۰-
۳۵۰۰
۳۶۴۷۹
ايرانيت
۱۷۴
۲۴۱۱
۹۰۰۱
حق تقدم ماشين سازي اراك
۱۸۰۰
۸۸۰۰
۶۷۷۵۱۳
صنايع آذرآب
۳۴۷
۵۲۵۰
۲۲۸۰۶
لاميران
۴۳۸
۹۳۰۵
۷۹۵۷۵۸
تراكتورسازي ايران
۱۹۰
۴۰۰۰
۲۵۹۷۴۸
صنايع مخابراتي راه دور ايران
۲۱-
۱۲۴۰
۱۵۲۳۷
كارخانجات صنعتي پيام
۶۵۶
۱۳۷۸۱
۵۰۰۰
كنتورسازي ايران
۳۵۵
۷۶۶۹
۵۴۷۲۳۴
ايران خودرو ديزل
۴۳۹
۶۹۳۵
۴۰۸۵۰۹۱
ايران خودرو
۴۰-
۶۸۴۰
۱۲۴۵۴۷۱
گروه بهمن
۱۶
۵۲۰۰
۱۴۰۰۳
حق تقدم گروه بهمن
۱۷۱۲
۱۸۸۵۰
۳۲۳۵۸۸
سايپا ديزل
۱۰۴۹
۳۳۰۴۹
۵۰۲۹۴۵
زامياد
۱۹-
۴۴۰۰
۷۳۴۸۱
محورسازان ايران خودرو
۶۰
۱۵۶۰
۲۲۴۱۸
سامان گستر اصفهان
۳۲۵-
۶۴۰۰
۱۲۳۹۲۰۶۳
بانك كارآفرين
۲۰۸
۴۵۵۰
۹۸۴۰۴
سرمايه گذاري البرز
۱۰۱
۲۱۳۱
۱۴۵۷۷۶
سرمايه گذاري سپه
۸۵
۱۷۹۸
۴۶۴۰۶
سرمايه گذاري پتروشيمي
۵۰
۱۴۵۰
۱۶۴۷۰۴
سرمايه گذاري ملت
۳۷۲
۵۷۱۳
۲۱۸۰۶۴
سرمايه گذاري رنا
۹۳-
۲۶۵۳
۲۶۶۳۲۷
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۴۹
۱۸۸۰
۵۲۸۵۴
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۳۸۱
۳۴۴۹
۱۴۷۹۵۶
سرمايه گذاري صنعت نفت
۱۲۰-
۲۲۸۰
۱۳۰۶
كارتن پارس
۳۴۶۷
۷۳۸۱۵
۴۴۰۰
سيمان قائن
۱۸۱۳-
۴۰۰۰۰
۸۰۸۰۷
سيمان دورود
۱۰۳۶
۲۱۷۶۷
۱۴۷۸۵۱
سيمان هكمتان
۱۰-
۳۳۹۰
۷۱۶۰۴
نورد و لوله اهواز
۲۰۰
۵۵۰۰
۱۱۶۷۲۳
سپنتا
۶۴۵
۱۳۵۵۶
۲۵۷۴۱۴
چرخشگر
۸۷-
۱۲۲۵۰
۵۶۴۶۷
كمك فنر ايندامين
۳۵
۱۳۴۵
۲۰۹۱۱۴۰
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۱۰
۲۴۰۰
۵۰۴۱۳۸
سرمايه ذگاري صندوق بازنشستگي
۰۶/۱۰۱
۵۴/۸۵۳۹
-
شاخص كل قيمت سهام
۱۷-
۹۳۳
۴۵۲۲
پارس الكتريك
۴۷۳-
۹۰۰۴
۱۰۰۰۰
مرتب
۱۶۸
۳۵۳۵
۲۱۳۴۲
رادياتور ايران

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۱۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۳۶۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۲۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۰۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۲۵۳
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۲۲۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۳۰۸

اقتصادي
اجتماعي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |