شنبه ۲۸ تير ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۱۱- July, 19, 2003
خشم
نمي توان از خشم و عصبانيت خلاص شد يا از آن اجتناب كرد. نمي توان مسايل و افرادي كه باعث آزردگي شما مي شوند را تغيير داد اما مي توان ياد گرفت كه چگونه واكنش خود را در مقابل خشم كنترل كرد
001320.jpg

چارلز اسپيلبرگر، متخصص علم روان شناسي مي گويد: خشم و غضب احساسي است كه دامنه آن از يك آزردگي معمولي تا خشمي عميق در نوسان است.
به گفته وي عوامل دروني و بيروني هر دو مي تواند موجب بروز عصبانيت در انسان شود؛ يك فرد خاص (همكار يا مدير) يك اتفاق (ترافيك شهري) خودخوري و تأسف درباره موضوعات شخصي و ياحتي به خاطر آوردن تجربيات تلخ يا حوادث آزاردهنده مي تواند افراد را خشمگين سازد.
اظهار خشم
پاسخ پرخاشگرانه يك شيوه معمولي و غريزي براي اظهار خشم است.
به واقع هنگامي كه فرد مورد تهاجم قرار مي گيرد، خشم و غضب پاسخي است مناسب به تهديد و ارعاب. عصبانيت موجب بروز احساسات و رفتارهاي قوي و مؤثر مي شود اين امر موجب مي شود تا فرد بتواند از خود دفاع كند.
بنابراين بروز خشم براي زندگي و حفظ آن لازم و ضروري است.
اما بايد به خاطر داشت كه نمي توان در برابر هر فرد يا هر عامل كه موجب آزردگي رنجش خاطر مي شوند به مقابله پرداخت. اصولا مردم در برخورد با عصبانيت هر دو شيوه آگاهانه و ناآگاهانه اي را به كار مي برند اما سه رويكرد مهم در اين زمينه عبارتند از؛ اظهار خشم، فروخوردن خشم و حفظ آرامش.
بهترين و سازنده ترين روش براي اظهار خشم آن است كه فرد خشم خود را با جرأت و اعتماد به نفس - نه به صورت تهاجمي و پرخاشگر- اظهار  كند.
بدين منظور فرد بايد ياد بگيرد بدون آنكه به ديگران صدمه بزند به طور شفاف و روشن درپي يافتن و تحقق نيازهاي خود باشد.
جرأت و جسارت در اظهار خشم به معناي سماجت يا انتظار نابجا نيست. بلكه به اين معناست كه با خود و ديگران محترمانه برخورد كنيم.
فروخوردن خشم
مِِي توان خشم خود را پنهان كرده و دربرخورد به گونه اي مطلوب رفتار كرد. اين رويكرد در صورتي محقق مي شود كه فرد خشم خود را فرو برده و ديگر درباره منشأ آن فكر نكند و مي بايد انديشه خود را بر موضوع مثبت ديگري متمركز كند. هدف از به كارگيري اين شيوه آن است كه از بروز خشم جلوگيري كرده و آن را به صورت رفتاري مناسب، سازنده و مؤثر جلوه گر ساخت. البته آن كسي كه عصبانيت و خشم خود را بروز نمي دهد احتمالا در درازمدت با اضطراب، فشار خون بالا و افسردگي مواجه خواهد شد.
پنهان كردن خشم و عصبانيت يا دروني كردن آن مشكلات ديگري را نيز درپي دارد كه مي توان به بروز رفتارهاي بي تفاوت و عاري از هر گونه جسارت و اعتماد به نفس اشاره كرد.
دروني كردن عصبانيت و خشم، شخصيتي بدبين و منفي باف در فرد بوجود مي آورد او را به فردي تبديل مي كند كه پيوسته ديگران را تحقير كرده و يا آنان را به باد انتقاد مي گيرد. فردي كه از سخنان طعنه آميز استفاده مي كند، هنوز به خوبي ياد نگرفته كه چگونه خشم خود را به صورتي مطلوب و سازنده اظهار كند.
چنين افرادي احتمالا روابط موفق و مطلوبي در زندگي نخواهند داشت.
حفظ آرامش
رويكرد آخر اين است كه به هنگام عصبانيت،  آرامش خود را حفظ كنيم اين موضوع بدين معنا نيست كه فرد صرفا مراقب رفتارهاي بيروني خود باشد. بلكه منظور اين است كه واكنشهاي دروني خود را نيز كنترل كند.
دكتر اسپيلبرگر معتقد است به هنگام بروز خشم اگر هيچ يك از اين سه رويكرد به كار گرفته نشوند، آن وقت به طور يقين فردي يا چيزي به شدت صدمه و آسيب خواهد ديد.
نمي توان از خشم و عصبانيت خلاص شد يا از آن اجتناب كرد. نمي توان مسايل و افرادي كه باعث آزردگي شما مي شوند را تغيير داد اما مي توان ياد گرفت كه چگونه واكنش خود را در مقابل خشم كنترل كرد.
چرا عده اي از مردم بيش از ديگران خشمگين مي شوند؟ اين پرسشي است عمومي كه پروفسور جري دفن بي چر، متخصص روان شناسي از آن سخن مي گويد. برخي از افراد واقعا بيش از ديگران بداخلاق و زودرنج هستند آنها به آساني عصباني مي شوند و جدي تر از افراد معمولي هستند. اين دسته از افراد عصبانيت خود را بيروني نمي كنند اما به شدت زودرنج و تحريك پذير، بداخلاق و ترشرو هستند. افرادي كه به آساني خشمگين مي شوند،  معمولا هميشه به هنگام عصبانيت دشنام نمي د هند اما گاهي اوقات از معاشرتهاي اجتماعي كناره مي گيرند و بدعنق و بداخم هستند.
روانشناسان از اين دسته از افراد به عنوان افراد با شكيبايي پايين در برابر عصبانيت ياد مي كنند. چنين افرادي احساس مي كنند كه نبايد چيزي يا كسي باعث عصبانيت يا ناراحتي يا مزاحمت آنان گردد. آنها نمي توانند با آرامش و خونسردي با مسايل روبه رو شوند و در برخورد با مسايل و امور غيرمنصفانه، به شدت عصباني و خشمگين مي شوند. علت چيست؟ روانشناسان عوامل متعددي را در بروز اين گونه حالات مؤثر مي دانند مثلا ممكن است جنبه ژنتيكي يا فيزيولوژيكي داشته باشد. كودكاني ديده شده اند كه حتي در سنين بسيار كم، بسيار حساس، زودرنج و تحريك پذيرند. فرهنگ اجتماعي نيز در بروز اين حالات مؤثر است.
اظهار مطلوب خشم
خشم و عصبانيت به عنوان يك عامل منفي در نظر گرفته مي شود. ما فراگرفته ايم كه اضطراب، دلواپسي، افسردگي يا هر احساس عاطفي ديگر را اظهار كنيم اما به ما نياموخته اند كه چگونه خشم و عصبانيت را نيز بايد مانندديگر احساسات به طور مطلوب اظهار كنيم. هنوز نياموخته ايم كه چگونه با خشم رفتار كنيم يا آن را به صورت سازنده هدايت كنيم. همچنين پژوهشها بيانگر اين موضوع اند كه زمينه هاي عاطفي خانوادگي نيز در چگونگي برخورد با عصبانيت مؤثر هستند. به طور نمونه افرادي كه به آساني عصباني مي شوند بيشتر از ميان خانواده هاي آشفته، كه در ارتباطات احساسي مهارت نيافته اند، برخاسته اند.
001335.jpg

راهبردهاي مؤثر براي توقف و كاهش عصبانيت:
تغيير ساختار شناختي
افراد عصباني و خشمگين براي بازتاب افكار و ضمير دروني با چهره اي برافروخته و دژم به فحاشي و ناسزاگويي مي پردازند. هنگامي كه فرد عصباني و خشمگين است افكارش بيش از حد، دستخوش هيجان و تلاطمات روحي قرار مي گيرند. در اين لحظه، چاره آن است كه افكار مغشوش را از خود دور كند و جاي آن را با افكاري منطقي و عقلاني پر نمايد. به جاي استفاده از واژه هاي آزاردهنده مثل: «اين موضوع بسيار مهمل و مزخرف است» يا اينكه «واقعا طاقت فرسا و آزاردهنده است من تحمل اين گونه مشكلات را ندارم» با خود بگوييد: «چون اين يك موضوع خشم برانگيز است، طبيعي است كه در مقابل آن عصباني شوم اما دنيا به آخر نرسيده و عصبانيت هم چيزي را تغيير نمي دهد.»
در به كارگيري لغاتي مثل هرگز يا هميشه به هنگام صحبت و گفتگو با ديگران يا حتي در خلوت خود، نه تنها باعث درماندگي در حل مشكل مي شود بلكه باعث دوري، گريز و تحقير ديگران خواهد شد.
عقل و منطق باعث غلبه و چيرگي بر خشم و اندوه مي شود. اما عصبانيت حتي اگر دليل موجهي هم براي ابراز آن باشد. تنها مي تواند رفتارهاي غيرمنطقي و غيرمعقول را سبب شود.
بنابراين كسي برنده است كه با حوادث و رويدادها، به صورت منطقي و مستدل برخورد  كند.
افراد عصباني و خشمگين تمام صفات مثبت را در رفتار ديگران مطالبه و جستجو مي كنند آنها توقع دارند. انصاف،  مروت، قدرداني، سپاسگزاري، توافق، رغبت و رضايت... را پاس بدارند.
البته همه انسانهادر جستجو و مطالبه اينگونه ارزشهاي اخلاقي هستند و در صورت عدم دسترسي به آنها تنها دچار ياس و نااميدي مي شوند اما افراد عصباني، در صورت نيافتن اين ارزشها دررفتار ديگران، به شدت دچار هيجان شده و واكنشهاي غيرمعقول و غيرمنطقي از خود بروز مي دهند.
بر طبق تئوري تغيير ساختار شناختي، افراد عصباني بايد از ماهيت مطالبات خود آگاه شوند و انتظارات خود را به اميال و آرزوها تبديل كنند.
* حل مشكلات با آرامش خيال
اغلب اوقات، علت عصبانيت و خشم ناشي از بروز مشكلات اجتناب ناپذير و واقعي در زندگي روزمره است اما هميشه بروز خشم، نتيجه نامطلوب دربر نخواهد داشت. اتفاقا در برخي از موارد، مي تواند به عنوان پاسخي طبيعي و مناسب در برخورد با مشكلات محسوب شود. عليرغم اين واقعيت، بايد پذيرفت كه هر مشكلي راه حل دارد و نيافتن راه حل مناسب است كه در ما رنجش و آزردگي خاطر توليد مي كند. بنابراين بهترين روش در مواجهه با مشكلات آن است كه ياد بگيريم چگونه با مشكلات روبه رو شده و به طور مناسب و مطلوب با آنها برخورد كنيم. هرگز نمي توان خشم و غضب را از بين برد يا آن را حذف كرد.
در زندگي روزمره عوامل و اشخاصي هستند كه موجب ايجاد خشم و عصبانيت مي شوند.
زندگي پيوسته مملو از افسردگي، نااميدي، درد و رنج و حوادث غيرقابل پيش بيني است به گونه اي كه حتي نمي توان از بروز اين عوامل در زندگي خودداري كرد. اما مي توان به گونه اي رفتار كرد كه تاثير اين عوامل بر شما و زندگي كاهش يافته و به حداقل برسد. كنترل خشم و غضب مي تواند چهره زندگي را زيبا و روحيه فرد را سرشار از شادي و نشاط كند.
ترجمه: اعظم بشير نژادمطلق

ترديد در انتخاب همسر
آيا شما دختر دم بختي هستيد كه در انتخاب شوهر آينده دچار دلهره و ترديد هستيد؟ اطمينان كردن به مردي كه نمي شناسيد براي شما هم غيرقابل تصور است؟ در اين دنياي پرريا و تزوير پذيرفتن و قبول كردن صحبت هاي يك خواستگار كمي ساده لوحانه به نظر نمي رسد؟
تشويش و اضطراب از آينده كم و بيش تمامي دختران را از ازدواج مي ترساند. عشق كه قابل اعتماد نيست. همين چند صباح اول ازدواج از بين مي رود! نامردي ها و نابساماني ها هم كه بيداد مي كند .آمار طلاق هم كه پيش نماي تاريكي از ازدواج به دست مي دهد. پس چگونه بايد به اين امر تن داد. ما دختران تحصيلكرده بافرهنگ كه قادريم در اجتماع شغل هاي خوب داشته باشيم و زندگي خود را به راحتي تأمين كنيم، به ازدواج به ديد يك زندگي بسيار رمانتيك يا بسيار مرفه مي نگريم. آري يا ازدواج نمي كنيم يا با يك Number one ازدواج مي كنيم.
اين ديدگاه در نسل جوان موجب فرار از ازدواج شده است .درخواست هاي عجيب و غريب دختران امروزي از مردان جوان باعث عقب نشيني جوانان از ازدواج شده است. مردان از ترس از عهده برنيامدن خواسته هاي همسران خود از ازدواج هراسان شده اند.
اگر در گذشته اول ازدواج مي كردند بعد به فكر ترقي و پيشرفت و كسب درآمد و خريد خانه و اتومبيل و غيره مي افتادند،امروزه اول بايد تمامي امكانات را فراهم كنند سپس ان شاء الله در سنين ميانسالي به فكر ازدواج بيفتند!
در زمان نه چندان قديم جواني يك مرد سرمايه او بود با دست خالي براي ازدواج قدم پيش مي گذاشت و جواب رد نمي شنيد. نه انتظار عشق فرهادگونه داشتند نه ثروت قارون. منتظر مي ماندند تا دوره سربازي را بگذراند و دست همسرش را در دستش بگذارند بروند پي زندگيشان.
با يك اتاق از خانه پدر داماد و جهيزيه مختصري از طرف عروس شروع زندگي را به مباركي جشن مي گرفتند.
سالها عروس جوان زيردست مادر شوهر زندگي كردن مي آموخت، بچه هايش را با كمك آنها بزرگ مي كرد تا بعد از ۱۰ سالگي خانه اي بخرند و به اصطلاح مستقل شوند.
خوب به طبع در منزل مادر شوهر دعواي زن و شوهري با حجب و حيا بود و خيلي كار بالا نمي گرفت و طبيعي بود كه خيلي از ولخرجي هاي امروزي در آن زمان امكان نداشت و خيلي مشكلات با كمك بزرگترها حل مي شد.
ولي امروزه دخترها در منزل پدرانشان و پسرها در منازل مادرانشان زندگي مي كنند بدون اينكه حتي فكر ازدواج به سرشان بزند.جواناني كه در تمامي دوران جواني از سلوك و خويشي و همصحبتي و همزيستي با جفت خود محروم هستند در دوران ميانسالي چه لذتي از ازدواج خواهند برد؟ تنها توقعات مادي و انتظارات احساسي بي پايان و افسار نشده در تقابل با يكديگر تظاهر مي كند و اختلافات زود و زودتر آسمان زندگي آنان را تيره و تار مي كند.
دختران نسل جديد همه تحصيلكرده هستند و با معضل ازدواج روبه رو هستند و اين تغييرات شديد كه در تربيت و تفكر اين نسل پديد آمده سالهاي طولاني تجرد را در پي خواهد داشت.
اما آنچه مسلم است در آينده اي نه چندان دور همين دختران يا مادران آينده دختران خود را زودتر تشويق به ازدواج خواهند كرد تا سالهاي جواني را در تنهايي به سر نبرند بلكه در كنار شوهر جوان خود به تحصيل و كار بپردازند و هر دو در خانه كوچك خويش با كمك هم زندگي بسازند و پيشرفت كنند. مهشيد ذاكري

نگاهي ديگر
آنومي يا بي هنجاري
عبدالرضاخليلي- آنومي در لفظ به معناي فاقد هنجار است، اما معمولاً به جامعه اي گفته مي شود كه در آن مخالفت هاي اساسي با هنجارهاي شايسته صورت مي گيرد. اگر همه مردم با پيروي از هنجارهاي موجود مخالفت نمايند ديگر كسي نمي تواند آنان را افراد يك جامعه تلقي نمايد. دو نظريه پرداز اصلي آنومي دوركيم و مرتون هستند.
دوركيم، آنومي را در جوامع مدرن مورد بررسي قرار مي دهد و مي گويد: اين پديده از انتقال ناقص جوامع مذكور از وضعيت همبستگي مكانيكي به همبستگي ارگانيكي سرچشمه مي گيرد. به نظر او در اين جوامع تقسيم كار سريع تر از مبناي اخلاقي لازم براي آن گسترش مي يابد و در نتيجه بعضي از ابعاد و جوانب جوامع مورد بحث به طور ناتمام قانونمند مي گردد و در نهايت اين امر باعث مي گردد آنومي به وجود آيد.
او مي گويد «هنجارها آنچه را كه عمل و تلاش ارزشمند است مشخص مي كند. به همين دليل زماني كه هنجارها شان راهنمايي خود را نزد مردم از دست بدهد، مرتكب شدن خودكشي از سوي افراد محتمل تر مي گردد. به عبارت ديگر وقتي كه يك جامعه آنوميك تر مي شود نرخ خودكشي افزايش مي يابد.اين تئوري بيانگر وجود تمايلات محافظه كارانه در دوركيم است. به اين معنا كه خرسندي و خوشبختي بشر و نظم اجتماعي بستگي زيادي به ميزان زياد كنترل اجتماعي و وفاق ارزشي موجود در جامعه دارد و بدون آن طبيعت انساني درمعرض بيماري جاه طلبي هاي بي حد و مرز قرار مي گيرد. البته اين ايده مخالف با نظريه افراطي ماركس درباره «بيگانگي» است، كه براساس آن ساختار اجتماعي (نظام سرمايه داري) به نيازهاي انساني پاسخ نمي دهد، اما به هر حال هر دو نظريه به نظريه هاي طبيعت ذاتي انسان، كه اعتبارشان تأييد نمي گردد، متكي است.
فرضيه هاي دوركيم به وسيله مرتون تعديل شدند. در كتاب «نظريه اجتماعي و ساختار اجتماعي» ، مرتون به طور ضمني معناي آنومي را از «بي هنجاري» به «تضاد هنجاري» مبدل مي سازد. او در تحليلش از آمريكاي معاصر، نتايج ناخوشايند انفصال بين بخشهاي متفاوت ساختار ارزشي جامعه- يا اهداف معين فرهنگي- (اساساً اهداف مادي بزرگ) و ابزارهاي نهادينه شده، مشروع و قانوني نيل به آنها را تبيين مي نمايد. بنابراين اساساً آنومي زماني رخ مي دهد كه مردم نتوانند به اهداف مورد بحث از طريق ابزار و وسائل معمول دست يابند. بنابر نظر مرتون مردم خود را از ۵ طريق با شرايط موجود سازگار مي نمايند: يكي از طرق مورد بحث همنوايي است و چهار راه ديگر از طريق رفتارهاي انحرافي- كه عبارت از نوآوري، رعايت آداب و رسوم، انزوا طلبي و شورش مي باشد- است كه در آن يا اهداف يا وسائل و يا هر دو پذيرفته نمي شود. در نظريه مرتون، برخلاف دوركيم، تفاوت طبقاتي اهميت دارد.
اين نظريه دو امتياز اساسي دارد، يكي اينكه براي گره گشايي از انحرافات بي نهايت مؤثر بوده است. زيرا، به عنوان جوابي به درماندگي ساختار اجتماعي و راه علاج آن پيشنهاد شده است و دامنه فرصت ها را گسترش مي دهد و ديگري اينكه، به راحتي بسياري از برنامه هاي رفاه اجتماعي و اقداماتي كه جهت دست گيري از بينوايان... صورت مي گيرد را توجيه مي كند زيرا به اين وسيله خسارت هاي اجتماعي تقليل مي يابد.

سايه روشن زندگي
طلاق
*طبق گزارش سازمان ثبت احوال، آمار طلاق در پايتخت در سال ۱۳۷۵ بيش از هفت هزار و ۸۵۰ فقره بوده كه اين رقم در سال گذشته به ۱۲ هزار و ۱۷۳ فقره افزايش يافته است.
ناباروري
*براساس آمارها از هر ۶ زوج در جهان يك زوج دچار مشكلات ناباروري هستند كه از اين ميان ۴۰ درصد مربوط به مردان، ۴۰ درصد مربوط به زنان و ۲۰ درصد موارد هم مشكل مشترك است.
فقر حركت
*به گفته معاون سلامت وزارت بهداشت، ۸۵ درصد جمعيت ايران دچار فقر حركتي هستند.
001325.jpg

قدرت خريد ايراني
*در اقتصاد جهاني، ايران از نظر توان اقتصادي در رديف ۳۷ و از نظر قدرت خريد در رديف ۶۹ قرار دارد. درآمد سرانه در ايران براساس ارزش اسمي حدود ۱۴۰۰ دلار و براساس برابري قدرت خريد حدود ۵۵۰۰ دلار است، در حاليكه ميانگين جهاني آن براساس ارزش اسمي حدود ۵۶۰۰ و بر اساس برابري قدرت خريد حدود ۷۵۰۰ دلار است.
اگر نفت نبود
*به گفته معاون وزير صنايع و معادن ميزان درآمد نفتي و غيرنفتي ايران در سال گذشته بالغ بر ۲۰ ميليارد دلار بود كه اگر نفت و درآمدهاي نفتي آن نبود بايد به جاي آن رقمي معادل ۱۰۰ ميليارد دلار كالا و خدمات در كشور توليد مي شد.
001330.jpg

شير
*به گفته مديرعامل صنايع شير كشور، سرانه مصرف شير در ايران يك چهارم كشورهاي پيشرفته است. ميزان مصرف سالانه شير در ايران به ازاي هر نفر ۷۰ كيلوگرم است كه اين رقم در كشورهاي پيشرفته حدود ۳۰۰ كيلوگرم در سال است.
اعتياد
*دبير شوراي هماهنگي مبارزه با موادمخدر خراسان گفت: پنج درصد از افراد بالغ در كشور به نوعي وابستگي به موادمخدر دارند. ۱۰۰ هزار نفر از زندانيان كشور را معتادان تشكيل مي دهند.
ايدز
*برخلاف خبري كه چند روز پيش منتشر شد، دبير شوراي هماهنگي مبارزه با موادمخدر در تاريخ ۱۱/۳/۸۲ گفت: براساس آمار سازمان ملل متحد مبتلايان به ايدز در كشور ۳۵ هزار نفر هستند.
۳۲۰ ميليون ليتر
*به گزارش دفتر فرهنگ سازي و ارتباطات سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور، حذف تجهيزات اضافي در خودروهاي سنگين ۳۲۰ ميليون ليتر سوخت، معادل ۴۲ ميليون دلار صرفه جويي به همراه دارد.
زلزله
*در صورت وقوع زلزله در تهران، بيش از ۵۰ درصد از مراكز درماني، خدماتي و حتي آتش نشاني آسيب خواهند ديد و حداقل ۷/۱ ميليون نفر از شهروندان تهراني در مناطق مختلف كشته خواهند شد.
۵/۶ برابر استاندارد
*به گفته اكبر تركان معاون برنامه ريزي وزارت نفت مصرف انرژي در ايران ۵/۶ برابر استاندارد جهاني است. در زمان حاضر هر ايراني سالانه يك هزار متر مكعب گاز طبيعي مصرف مي كند.
001340.jpg

ميلياردها ريال دود
*رئيس سازمان بهزيستي كشور اعلام كرد: ۱۲ ميليون سيگاري سالانه پنج هزار ميليارد ريال به اقتصاد كشور ضرر وارد مي كنند. همچنين معتادان به موادمخدر در كشور كه بيش از دو ميليون نفر مي باشند، هر يك سالانه ۵۰ ميليون ريال به كشور ضرر مي زنند.
*=۰۰۰/۰۰۰/۲ * ۰۰۰/۰۰۰/۵۰

زندگي
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |