يكشنبه ۲۹ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۱۲ - July .20, 2003
معاون خدمات شهري شهرداري تهران:
زيبا سازي شهرنبايد فقط با هدف در آمد زايي انجام شود
گروه شهري: معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران ، ايجاد امنيت  ديداري  كه  با ديدن  مناظر و مبلمان شهري  براي شهروندان  احساس  آرامش   ايجاد كند را مهمترين  وظيفه  سازمان زيباسازي  شهر تهران  دانست .
محمدجواد محمدي زاده  در حاشيه  مراسم  معارفه  مدير عامل  جديد سازمان  زيباسازي  گفت : با آرامش  محيط زيست  شهروندان  به  واقع  توانستيم  در انجام  وظايف  خويش  موفق  عمل كنيم .
وي  تصريح  كرد: براي  هماهنگي  و بهترشدن   اين  امور بايد برنامه ريزي ، طراحي ، و نظارت  بر انجام  كارهاي  طراحي  مبلمان  شهري  توسط اين  سازمان  و اجراي  آن توسط مناطق  شهرداري  صورت  گيرد.
اين  مقام  مسئول  در شهرداري  تهران  افزود: نبايد به  زيباسازي  صرفا به  يك مجموعه  درآمدزايي  نگاه  كرد، چرا كه واقعيت  موضوع  مبلمان  شهري  و چهره  ظاهري يك  مساله  عميقي  است  كه  از جهات  مختلف  داراي  اهميت  است .
وي  خاطرنشان  كرد: شهر موجود زنده اي  است  كه  داراي  هويت  بوده  و اين  آرامش ظاهري  شهر بايد متناسب  با اين  هويت  باشد.
معاون  شهردار تهران  اضافه  كرد: تهران ، پايتخت  جمهوري  اسلامي بوده  و بايد در آرامش  ظاهري  آن هر دو جنبه  ايراني  و اسلامي بودن  نيز لحاظ شود.
وي گفت : بنابراين  در طراحي  شهري  تهران  نه تنها جنبه  اصولي  معماري ، بلكه  بايد هويت  ملي  و ديني  ملاك  عمل  قرار گيرد تا اين  طراحي  با روح  و شخصيت  انساني  شهروندان  تهراني  منافاتي  نداشته  باشد.

يك ماه پيش از پايان مهلت شهردار تهران
برنامه روان سازي حمل و نقل تهران تهيه شد
004995.jpg
گروه شهري: شهردار تهران در مراسم معارفه دكتر حميد بهبهاني - معاون جديد حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران - در بيست و پنجم خرداد، با تعيين فرصت دوماهه به وي به منظور ارائه مسيرها و شيوه هاي به كارگيري سيستم هاي جديد حمل و نقل تهران، سرعت عمل در مسائل شهري را مورد تأكيد قرار داد.
دكتر بهبهاني با اعلام اين كه برنامه حمل و نقل تهران در بيست و ششم تير - يعني يك ماه پيش از پايان مهلت دوماهه شهردار تهران - ارائه شده است، حمل و نقل عمومي را محور و شاخص برنامه تهيه شده قلمداد كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك وي كه در مراسم معارفه مديرعامل جديد اين سازان سخن مي گفت، با اشاره به جايگاه حمل و نقل و ترافيك در مديريت شهري، از ترافيك و حمل و نقل به عنوان «ويترين شهر تهران» ياد كرد و اظهار داشت: معضل ترافيك يك شبه حمل نمي شود، اما ان شاءالله امسال سال كاهش مشكل ترافيك تهران است.
دكتر بهبهاني از نظم به عنوان يكي از محورهاي اصلي توسعه نام برد و تصريح كرد: بر اين اساس برنامه حمل و نقل و ترافيك تهران در شش محور «حمل و نقل عمومي»، «مديريت عرضه»، «مديريت تقاضا»، «آموزش» و «اجراي مقررات» و «تأمين منابع مالي» تهيه و ارائه شده است.
وي در توضيح جزييات برنامه مذكور، اولويت هاي «حمل و نقل عمومي» را به ترتيب «اتوبوسراني»، «قطار سبك شهري»، «مترو»، «تاكسيراني»، «وانت بار» و «موتورسيكلت» ذكر كرد و افزود: متأسفانه در سيستم حمل و نقل عمومي ما هيچ جايگاهي براي جانبازان و معلولان و نيز سالمندان در نظر گرفته نشده و اتوبوس هاي شهري ما از استانداردهاي لازم برخوردار نيستند.دكتر بهبهاني از موتورسيكلت به عنوان يك عامل قانون ستيز كه رانندگي در تهران را دشوار كرده نام برد و گفت: در حالي كه در كشورهاي ديگر شاهد اعمال قوانين راهنمايي و رانندگي به شديدترين وجه هستيم، در تهران رانندگي لحظه به لحظه با قانون شكني همراه است و مقررات كم تر رعايت مي شود.
وي از موتورسيكلت به عنوان وسيله اي بدون حفاظ و فاقد ايمني كه جايگاه خوبي در سيستم جابه جايي ندارد ياد كرد و اظهار داشت: چه بخواهيم و چه نخواهيم اين وسيله وارد سيستم حمل و نقل ما شده و بايد به آن سر و سامان بدهيم.دكتر بهبهاني با انتقاد از تبليغ در مسير بزرگراه هاي شهري و عرشه پل هاي عابر پياده واقع در بزرگراهها ، اين گونه تبليغات را موجب حواس پرتي رانندگان دانست و تصريح كرد: متأسفانه برخي از پاركينگ هاي طبقاتي به كاربري اداري تبديل شده است.

هوا خنك مي شود
005000.jpg
دماي هواي اكثر نقاط ايران از امروز نسبتا كاهش مي يابد. بررسي اخبار مربوط به گزارش وضع هوا، حاكيست كه دماي هواي تهران و ساير نقاط كشور از امروز بطور نسبي كاهش يافته و اين شرايط طي روزهاي آينده ادامه خواهد يافت.
براساس اخبار سازمان هواشناسي در پي افزايش ابر و بارشهاي پراكنده بر روي سواحل درياي خزر، دماي اين مناطق در چهار روز آينده بطور نسبي كاهش مي يابند. بررسي نقشه هاي پيش يابي هواشناسي، نفوذ زبانه هاي پرفشار را در چهار روز آينده بر روي شمال غرب و شمال كشور نشان مي دهد و ساير نقاط كشور نيز تحت تأثير كم فشار فصلي قرار دارد، لايه مياني جو نيز تحت تأثير پر ارتفاع جنب حاره اي قرار دارد كه در سه روز آينده كم و بيش روند افزايش ارتفاع را خواهد داشت. هواشناسي تهران نيز وضعيت هواي پايتخت طي روزهاي آينده را آسماني صاف تا كمي ابري همراه با غبار محلي و وزش ملايم باد پيش بيني كرده است. حداكثر و حداقل دماي هواي تهران با يك درجه كاهش در حداكثر و دو درجه كاهش در حداقل به ترتيب ۴۲ و ۲۷ درجه سانتيگراد پيش بيني مي شود. هواي ساير نقاط كشور صاف تا كمي ابري پيش بيني مي شود.

المپيك محلات
004990.jpg
سومين دوره المپيك محلات آقايان و دومين دوره المپيك محلات بانوان، از ۲۱ محله منطقه ۱۷ در ورزشگاه صالحان برگزار شد. حميدرضا ساكت، معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري منطقه ۱۷ گفت: به منظور تأمين سلامت و تندرستي و ايجاد روحيه شادابي و نشاط همچنين به منظور ارتقاي ورزش، شهرداري اقدام به برپايي المپيك محلات در سطح منطقه كرده است. وي گفت: اين دوره از رقابت ها در ۱۵ رشته ورزشي براي بانوان و در ۱۸ رشته براي آقايان در رده هاي سني مختلف برگزار مي شود.
ساكت گفت: هدف از برگزاري المپيك محلات پركردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان منطقه است. وي افزود: امسال بيش از ۳۰۰۰ نفر شركت كننده داشته ايم كه به نظر مي رسد تا شروع بازي ها به بيش از ۵ هزار نفر برسد.اين مسابقات تا دو ماه ادامه خواهد داشت .

معاون وزارت بهداشت :
طب انرژي درماني مبناي علمي ندارد
گروه شهري: معاون سلامت وزارت بهداشت و درمان گفت: انرژي درماني مبناي علمي ندارد و هنوز توان درماني آن از نظر علم اثبات نشده است.
دكتر «محمد اسماعيل اكبري» ديروز در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: هيچ فردي حق ندارد در قالب طب انرژي درماني صرف به معالجه بيماران بپردازد زيرا اين كار غير قانوني است. وي افزود: در حال حاضر شكايتهاي مردمي از افرادي كه به انرژي درماني اقدام مي كنند، از سراسر ايران دريافت شده است و برخي از اين افراد بيش از ۱۴ پرونده قضايي در دادگاهها دارند.
اكبري ادامه داد: طبهاي مكمل شامل دو گروه است كه برخي از آنان نظير طب سوزني از نظر علمي تثبيت شده است و اين گروه كه در كتابهاي درسي تدريس مي شوند، داراي مولفه هايي علمي هستند و بطور آهسته وارد علوم اساسي طب مي شوند.
وي افزود: (اين در حاليست كه) گروه ديگر از اين علوم درماني مانند طب انرژي درماني هنوز از جايگاه علمي برخوردار نيستند، هر چند وجود دارند.

مدير كل خدمات شهرداري تهران:
بحران مالي شهرداري تهران جدي است
گروه شهري: مدير كل  فوريت هاي  خدمات  شهري  شهرداري  تهران ، گفت : به دليل  كسري  بودجه  در شهرداري  تهران  مدتهاست  به اين شهر رسيدگي  نشده  و شهرداري  دچار بحران  مالي  شديدي  است .
«فريدون  حيدري» ديروز در گفت  وگو با ايرنا افزود: بافت  پايتخت  قديمي  است  و رسيدگي  و مرمت  آن  هزينه هاي  هنگفتي  را مي طلبد و شهرداري  به  علت  كسر بودجه  قادر به  انجام  كاري  نيست .
وي  بااشاره  به  ازدحام  جمعيت ، وضعيت  عبور و مرور و بافت  قديمي  پايتخت  اظهار داشت : در ايران  بر عكس  تمام  نقاط دنيا كه  به  شهرداري ها بودجه  اختصاص داده  مي شود، از سوي  دولت  هيچگونه  بودجه اي  براي  شهرداري  اختصاص  نمي يابد.
وي گفت: درحال  حاضر شهرداري  تهران  با كسب  درآمدهايي  تا حدودي  بودجه  خود را تامين  مي كند و از خود كالبد شهر براي  حفظ امور روزانه  خود استفاده  مي كند كه  همين  امر صدمه  زيادي  به  بافت  شهري  وارد آورده  است .

راه اندازي ۱۷ ايستگاه سيار سنجش آلودگي هوا در ۱۱ استان
۱۷ ايستگاه سيار سنجش آلودگي هوا در ۱۱ استان كشور راه اندازي شد.
به گزارش روابط عمومي شركت كنترل كيفيت هوا، به منظور پايش مستمر وضعيت آلودگي هوا در سراسر كشور در سال جاري مجموعاً ۱۷ ايستگاه سيار سنجش آلودگي هوا در ۱۱ استان كشور راه اندازي شد.
اين دستگاه هاي سنجش آلودگي هوا شامل ۴ ايستگاه در استان هاي آذربايجان شرقي و خوزستان ۲، ايستگاه در اصفهان و يك ايستگاه در هر يك از استان هاي مركزي، يزد، قزوين، خراسان، كرمانشاه، كهگيلويه و كرج است كه به بهره برداري رسيده اند.
۱۱ ايستگاه ديگر نيز توسط اين سازمان در شرف راه اندازي هستند.

شماره ملي و كدپستي كاربردي مي شود
گروه شهري: معاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت احوال اعلام كرد: براساس مصوبه شوراي عالي اداري از نيمه دوم امسال استفاده از شماره ملي و كد پستي كاربردي مي شود.
عبودي گفت: كساني كه تاكنون موفق به آگاهي از شماره ملي و كد پستي محل سكونت خود نشده اند،  مي توانند با مراجعه به يكي از باجه ها يا دفاتر پستي فرم ويژه اي را دريافت و پس از تكميل و ارسال آ ن به سازمان ثبت احوال كشور، كارت ابلاغ شماره ملي و كد پستي خود را دريافت كنند.

ساخت و ساز غيرمجاز دامنه البرز را تهديد مي كند
گروه شهري:  مديركل  منابع  طبيعي  استان  تهران  گفت : ساخت وسازها در منابع  طبيعي  تهران ، فرصت  زندگي  را از چهار هزار خانوار عشاير مي گيرد.
غلام  عباس  عبدي نژاد ديروز در گفت  وگو با ايرنا، با اشاره  به  روند كنوني  ساخت  وسازها در منابع  طبيعي  تهران ، افزود:اغلب  اين  ساخت  وسازها غير مجاز است  و تخريب  و نابودي  منابع  طبيعي  از سوي مردم ، فرصت  زندگي  را از عشاير استان  تهران  مي گيرد.
وي  تاكيدكرد: با توجه  به  تمركز ۱۸ درصد از جمعيت  كل  كشور دراستان  تهران و نيز وجود تنها ۲/ ۱ درصد از منابع  طبيعي  در اين  استان ، حيات  منابع  طبيعي و جنگل ها در خطر نابودي  قرار دارد.
عبدي  نژاد افزود: روند كنوني  ساخت  وسازها در دامنه  جنوبي  البرز و نيزتوسعه  شهر تهران  در مناطق  جنگلي  و مراتع ، نابودي  و از بين  رفتن  اين  منابع و در نتيجه  به  خطر افتادن  شرايط زيست  محيطي  براي  زندگي  درشهر تهران  را به همراه  دارد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |