يكشنبه ۲۹ تير ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۱۲- July, 20, 2003
بر خط آتش
جنگ بر سر يك قانون شكن
001475.jpg
مربي سابق پاري سن ژرمن لوئيس فرناندز و رئيس منچستر يونايتد سر آلكس فرگوسن مشغول صحبت درباره اسب مشهور آلكس فرگوسن بنام صخره جبل الطارق بودند كه بحث آنها به مسابقات قهرماني درازمدت پاريس كشيده شد. همانطور كه انتظار مي رفت گفتگوي غيررسمي و حاشيه اي آنها سريعا به مسئله رونالدينهو، ستاره برزيلي باشگاه پاري سن ژرمن كه فرگوسن در نظر دارد او را به اولدترافورد بياورد، تغيير پيدا كرد.
فرناندز مي گويد: سر آلكس با عقيده من در مورد روني موافق است. او روني را يك بازيكن خط حمله زيرك مي داند و عقيده دارد كه او با رود و نيستلروي تركيب خوبي را مي سازند. تصور اينكه اين بازيكن برزيلي، مهارتهاي خاص خود را در منچستر به كار بندد، اغواكننده است.
سرعت سرسام آور،  دريبل هاي مسحور كننده و خلاقيت فراوان رونالدينهو، بدون شك نقطه عطفي در روند پيشرفت شياطين سرخ خواهد بود. بي گمان حملات غيرقابل پيش بيني اين بازيكن مي تواند آنها را به قهرماني ليگ يك قدم نزديك تر كند.
فرناندز بهتر از هركس مي داند، رونالدينهو تنها در استعداد خدادادي فوتبال يا سودمندي او براي تيمش در آخرين جام جهاني يا تك گل تحسين برانگيز براي كشورش در بازي با ونزوئلا در سال ۱۹۹۹ بازيهاي كوپه آمريكا، خلاصه نمي شود.
بي گمان، بهره گيري از چنين فرد مستعدي، مشكلاتي هم به همراه دارد، چنانكه روني يك يا دو مورد انضباطي شديد نيز، داشته است.
ترديدي نيست كه پاري سن ژرمن هرگز نتوانست توقعات اين بازيكن ۳ ميليون و ششصد هزار پوندي را كه در سال ۲۰۰۱ از گرميو به تيم خود آورد، برآورده كند. در دوسال حضورش در پاردوپرنس، پاري سن ژرمن حتي نتوانست خود را به عنوان يك قدرت در فرانسه مطرح كند، چه رسد به اروپا. با اين همه رونالدينهو، هرگز حق بي نظمي و رفتار غيرحرفه اي را نداشته است.
گرچه طرز فكر اين بازيكن قابل توجيه است، اما اشتباه او در بيان پي درپي چنين طرز فكري است.
هرچه سخت گيري هاي داخلي تيم بيشتر مي شد، بي تفاوتي او نيز افزايش مي يافت. اين در حالي است كه همين فرد[ پيش از سخت گيري ها] در مسابقات بزرگ وخصوصا بازي خانگي پاري سن ژرمن و بازيهاي ليگ خارج از خانه در مقابل تيم بزرگ مارسي بسيار عالي بود و او بسياري از استعدادهايش را در آنجا بروز داد.
اين اتهام كه او شخصا بازيهاي خود را انتخاب مي كند، اتهامي است كه حتي يك وكيل پرقدرت و پرسابقه نيز، دفاع از آن را به عهده نمي گيرد.
فرناندز دليل خوبي داشت كه بيان كند اين بازيكن برزيلي سبك زندگي يك ورزشكار حرفه اي را دنبال نمي كند، چنانكه گزارش شده رونالدينهو براي رفتن به كلوپ هاي تفريحي تنگ و تاريك شهر پاريس بليط هاي فصلي دارد.
وي نه تنها بر رفتارهاي غيرقابل تحمل اصرار داشت، بلكه مربي تيم خود و تاكتيك هاي او و نحوه چينش بازيكنان را نيز مورد انتقاد قرار مي داد و اظهار مي داشت اگر لوئيز از تيم خارج نشود، باشگاه را ترك خواهد كرد.
جنگ قدرت
فرناندز خواهان تنبيه بازيكن خاطي پاري سن ژرمن بود و هيأت رئيسه پاري سن ژرمن بر حمايت او اصرار مي ورزيد و اين جنگ قدرت، كار فرناندز را بيش از پيش دشوار مي ساخت.
فرناندز گفت:  ما بازي را با نتيجه ۲ بر ۳ باختيم و بعد از بازي، در رختكن، رئيس باشگاه با طعنه به روني تبريك گفت و نگاه هاي ديگر بازيكنان نيز حاكي از آن بود كه من احترام خود را نزد هم تيمي هايم از دست داده ام.
رونالدينهو به بهانه نه چندان محكمه پسند مشكلي كه دندان پيش آمده مشهورش برايش بوجود آورده، با ۵ روز تأخير در تمرينات حضور يافت، اما تنها با واكنش ملايم مسئولان باشگاه مواجه شد. يك جريمه هزار و سيصد پوندي كمترين تنبيه ممكن بود و رئيس باشگاه «لارنت پريه» - كه خود در پايان فصل با كانال پلاس صاحب باشگاه درگير شد -  در يك نشست مطبوعاتي بيان داشت اگر مجبور به انتخاب رونالدينهو و يا فرناندز شود، طبيعتا بازيكن برزيلي را انتخاب مي كند. البته اين بار فرناندز به ارفاق هاي بالادستي ها توجه نمي كند و براي چند هفته رونالدينهو بايد نيمكت نشين بازيها باشد.
فرناندز گفت: من آنقدر ديوانه نيستم كه آگاهانه با رهاكردن روني براي خودم مشكل ايجاد كنم. اگر او با صددرصد توان خود بازي مي كرد، پاري سن ژرمن مي توانست جام قهرماني را با ده امتياز از آن خود كند.
بي گمان، آغاز و ادامه هر بحثي دو طرف دارد، از اين حيث نيز فرناندز سابقه اي طولاني در رويارويي با نام هاي بزرگ دارد.
بهرحال واضح است كه روني بايد رفتارهاي خودخواهانه خود را ترك كند تا در منچستر يونايتد، بارسلونا، رئال مادريد نيوكاسل ويا هر باشگاه بزرگ ديگري موفق باشد. گرچه او يكي از برجسته ترين بازيكنان فوتبال جهان است، اما بايد اطاعت از قانون را نيز فرا بگيرد.
او در حال حاضر با پيشنهاد ۳۲ ميلون پوندي منچستر يونايتد روبرو است در حالي كه بارسلون ۳۰ ميليون پوند براي انتقال او پيشنهاد داده است و رئال مادريد ۳۰ ميليون پوند مي پردازد و موافق است تا يكسال هم رونالدينهو در پاري سن ژرمن بماند. رئال به سال آينده فكر مي كند، چون ليست خود را براي امسال بسته است. روني در بورس است و به چهره هاي افسانه اي جهان فوتبال پيوسته است، يك جنوبي ديگر در بلنداي فوتبال اروپا. رونالدينهودوست دارد به يونايتد برود. شهر فوتبال،  فوتباليست و توپ گرد.
شايد حالا كه شما اين مطلب را مي خوانيد او به منچستر پيوسته باشد.
ترجمه: آزاده قاضي
منبع: ورلدساكر

در آستانه آغاز ليگ برتر
تحولات عمده در فوتبال جزيره
حسن حيدري - ليگ برتر انگليس با قدمتي بيش از يك قرن يكي از قديمي ترين ليگ هاي دنيا به شمار مي رود. رقابت هاي اين فصل در حالي از تاريخ ۲۵ مرداد آغاز مي شود كه شاهد تحولات زيادي در اين ليگ هستيم. هواداران انگليسي در حالي اين بار پا به ورزشگاه هاي زيباي اين كشور مي گذارند كه ديويد بكهام محبوب تمام جزيره به رئال مادريد پيوسته است و اين بار در تيم رقيب بايد در مقابل تيمهاي انگليسي بايستد. تغييرات مهم به اين انتقال منتهي نمي شود، سرمايه دار بزرگي به نام آبراموويچ با خريد سهام چلسي انقلاب تازه اي را در اين باشگاه بوجود آورد تا اين تيم را از زير سايه نام هاي بزرگي چون آرسنال و منچستر بيرون آورد و حياتي دوباره بخشد. البته اگر تلاش هاي اين مرد روس نتيجه بخش باشد بايد در انتظار حضور ستارگاني چون ورون، ويري، جرمي و... در چلسي باشيم.
يكي ديگر از تحولات ليگ برتر حضور هري كيول بعد از مدت ها در تيم ليورپول بود.
البته آرسنال نيز با حفظ بافت خود با نگهداري از الماس هاي فرانسوي درصدد جبران ناكامي فصل پيش است در حاليكه امتيازات زيادي از منچستر پيش بود جام را تقديم حريف كرد و تنها به قهرماني در جام حذفي اكتفا نمود.منچستري ها هنوز بر سر انتقال رونالدينهو به اين تيم در تلاش هستند.
منچستر يونايتد در هفته نخست اين بازي با بولتون و اندرز ديدار مي كند. بولتون با خوش شانسي فصل پيش را در ليگ برتر ماندگار شد.
منچستر در اين فصل اريك جمبا جمبا را با مبلغ ۲۵/۸ ميليون يورو تاكنون به جمع خود اضافه كرده است اما از سوي ديگر لوران بلان و ديويد مي  را در ليست فروش خود قرار داده و بكهام را به رئال فروخته است. يونايتدي ها فصل پيش با ۳۴ گل خورده بهترين خط دفاع را به خود اختصاص دادند و حالا بايد ديد با فروش بلان چه بر سر خط دفاع اين تيم خواهد آمد.منچستر يونايتد در هفته دوم ديداري دشوار با نيوكاسل در سنت جيمزپارك دارد. اين تيم مصمم است تا بتواند در اين فصل ناكامي در ليگ قهرمانان را نيز جبران كند.
ناكام بزرگ فصل
001495.jpg

آرسنال پرقدرت ترين تيم لندن كه عنوان نايب قهرماني فصل پيش را از آن خود كرد تنها ۳ بازيكن خود را به معرض فروش قرار داد گراهام برت، اولك لوژندي و ديويد سيمن ۳ نامي است كه از اين تيم جدا شدند. البته آرسنال ذخيره غني از ستارگان فرانسوي را در اختيار دارد كه هر كدام با تمديد قراردادهاي خود خيال علاقه مندان به توپچي هاي لندني را آسوده كردند. فيليپ سندروس تنها خريد كنوني آرسنال است كه با ۴ ميليون يورو به اين تيم آمده است.
آرسنالي ها در نخستين روز ليگ برتر به مصاف اورتون تيم دوم شهر ليورپول مي رود.
آرسن ونگر درباره فصل تازه ليگ برتر مي گويد: اگرچه ما با بداقبالي بزرگي در فصل پيش مواجه شديم اما در اين فصل تمام مشكلات را برطرف مي كنيم تا در اروپا و انگليس به موفقيت هاي گذشته دست يابيم.
آرسنال فصل پيش با ۸۵ گل زده عنوان بهترين خط حمله را به خود اختصاص داد اما تيري هانري ستاره فرانسوي اين تيم نتوانست از نيستلروي پيشي بگيرد و با ۲۴ گل زده با ۲ گل كمتر نسبت به همتاي هلندي اش در جاي دوم ايستاد.
اورتون حريف آرسنال با كسب عنوان هفتم فصل پيش يكي از تيم هاي با ثبات بود. جوزپ يوبو با ۵/۴ ميليون يورو عمده ترين ستاره اين تيم به شمار مي رفت.
نيوكاسل در هفته اول ليگ برتر با مانعي سخت به نام ليدزيونايتد در الندرود ديدار مي كند. هر دو تيم در فصل نقل و انتقالات تغييرات چشمگيري را در خود بوجود نياوردند. ليدز با يك سقوط آزاد درفصل پيش در مكان پانزدهم ايستاد و يكي از بدترين دوره هاي خود را پشت سر گذاشت در حالي كه نيوكاسل با كسب عنوان سوم به رقابت هاي ليگ قهرمانان راه يافت.
برخورد تيم هاي چلسي و ليورپول در گام نخست زيباترين بازي هفته را شامل مي شود. چلسي گويا با مدير جديدش انرژي تازه اي بدست آورده تا بتواند به دوره اي تازه از تاريخش گام بردارد. اين دو تيم فصل قبل را در همسايگي يكديگر بسر برده اند.
چلسي با تفكر اين روسي سعي در بلند پروازي دارد اما بايد ديد به آرزوهاي آبي پوشان جامه عمل مي پوشاند يا خير. ليورپول با خريد هري كيول قدرت خط حمله خود را چند برابر كرده است.
در ساير بازي هاي هفته اول بيرمنگام سيتي با ولوز، بكلبرن با تاتنهام، چارلتون با منچسترسيتي، فولام با ميدلز برو، لستر با ساوتهمپتون و پورتموث با آستون ويلا ديدار مي كنند.

سايه روشن ورزش
استاد كامل در كشتي روز دنيا
001480.jpg

او را از خيلي پيش تر مي شناسم. از سن ۱۶ يا ۱۵ سالگي. از دوراني كه به كشتي عشق مي ورزيد و در آرزوي دوبنده كشتي رياضت مي كشيد.
خيلي زود به آنچه مي خواست رسيد. رفت، رفت تا سكوي قهرماني جهان. فني ترين كشتي گير جهان، محبوبترين كشتي گير ۵۲ كيلوگرم، ۵۷ كيلوگرم. درس خواند ، كشتي گرفت و با كشتي زندگي كرد. حالا او در رأس مربيان تيم ملي كشتي آزاد ايران است. خيلي مي داند تمام زير و بم هاي كشتي آزاد را شناخته است. هر فن را تا ريشه اش رفته است و علم روز كشتي را در كنار رديف هاي فنون كشورمان قرار داده است.
محسن فره وشي پهلوان دور از جنجالهاست متانت، تواضع و افتادگي به او اجازه نمي دهد، خود را مطرح كند وگرنه چه كسي بالاتر از او. قهرمان جهان، تحصيل كرده ، زندگي كرده با كشتي، شناخت كشتي جهان و اصول گرايي كه شاگردان به حرفهايش احترام مي گذارند. كشتي ما با فره وشي در نيويورك به آرزوهاي خود مي رسد.
مدير فني يعني والدانو
001485.jpg

خورخه والدانو آرژانتيني حالا در اسپانيا و در بين آريستوكراتهاي مادريد يك مدير فني كارآزموده، مقتدر، خوش بيان و گاه جاه طلب است. او را گلزن افسانه اي آرژانتيني در جام جهاني ۱۹۸۶ مي دانند، او پس از چند دوره بازي در رئال مادريد و علاقه اي كه به اين باشگاه داشت خيلي زود توانست با ديپلماسي خاص خود به جلسات هيأت مديره وارد شود و به مرور اعتماد رؤساي مادريد را جلب و به جلسات مهم تر و سري تر داخل  شود. او تصميم گيرنده مسائل فني است، اوست كه مربي و بازيكن را انتخاب مي كند ، اوست كه دستور خريد بازيكنان ميليوني را مي دهد و والدانوست كه هيأت مديره رئال به وي اختيار تام داده اند. در اسپانيا مي گويند هيچ هيأت مديره اي در جهان فوتبال به اندازه والدانو قدرت ندارد. او خوب مي داند كه چگونه بر احساسات خود غلبه كند، اسير حرف هاي اطرافيان نشود و با هيأت مديره و رؤساي بالاتر چگونه برخورد كند و جايگاه و شخصيتش را چگونه در مقابل مربيان و بازيكنان حفظ نمايد. «دل بوسكه» تا زماني كه لب به انتقاد از والدانو نگشوده بود در رئال ماند، يا هيرو تا ۳۶ سالگي در رئال بازي كرد و روزي كه نام والدانو را بر زبان آورد ، با فوتبال وداعش دادند. «والدانو» آن اندازه قدرت دارد كه گاه او را به خدمت نخست وزير و خوان كارلوس هم مي برند. او مدير فني تيم رئال مادريد است، مدير فني.
دو مربي فوتبال فرانسه نشان لياقت انگليسي گرفتند
001490.jpg

باز هم بگوئيد علم و دانش در ورزش چه صيغه اي است؟ بگوئيد علم روز معنا ندارد. بگوئيد مربيان داخلي فراوان داريم ديگر چه نيازي به مربي خارجي است. در ورزش چه كساني در زير لواي مربيان داخلي سينه مي زنند. باشد مربي داخلي هم خوبست، اما از نوع تحصيلكرده، بادانش، پژوهشگر آن نه از جنس هاي خياباني، دلالي و غيره... اصلا اينها لازم و ملزوم يكديگرند. كمي به اين عكس دقت كنيد، تيترش اين است «دو مربي فرانسوي به نامهاي ژرارد هوليه و آرسن ونگر به خاطر خدماتشان به فوتبال باشگاههاي انگليس نشان لياقت دريافت كردند».
در كشوري كه خود را بنيانگذار فوتبال نوين مي داند و دهها جام قهرماني در باشگاهها و يك جام جهاني دارد و هزاران بازيكن بزرگ تاريخ فوتبال جهان را دارد، صدها تئوريسين و مربي تحصيلكرده دارد و اولين تاكتيك هاي فوتبال از آن به بقيه كشورها صادر شده است، دو مربي فرانسوي نشان لياقت مي گيرند. اين نشان معناهاي بسياري دارد كه اتفاقا در جامعه فوتبال زده ما مصداق دارد و بايد به آن بيشتر توجه كنيم. «جك استراو» وزير امور خارجه انگليس اين نشانها را به اين دو مربي هوشمند تقديم كرد. بد نيست توجه سياستمداران داخلي را نيز به اين مسئله جلب كنيم كه در رايزني هاي خود گاه به فكر فوتبال هم باشند و مربيان خوب خارجي را به فدراسيون ما معرفي كنند تا دست به دامن دلالهاي بي رحم نشويم.
فوتبال خطه شمال را چه شده
هواداران ملوان ،قوي سپيد گيلان را تا ليگ يك بدرقه نمودند تا نماينده پرآوازه شمال دوباره روز خود را از نو شروع نمايد. به راستي فوتبال خطه شمالي كشور را چه شده روزگاري از اين فوتبال مرحوم قايقرانها سربرآورده اند دست  نشانها را داشته  ايم با مسگر سارويها و از تيمهاي آن ملوان- چوكا و يا نساجي هميشه قدرت نمايي كرده اند اكنون اين تيمها با آن اسم و رسم و سابقه كجا هستند نيك مي دانيم حاشيه ها آن چنان به جان ريشه اين تيمها افتاده كه ريشه داري آنها در دست فراموشيست و رمق اين تيمها را از آن گرفته با همه اين اوصاف پگاه گيلان و شموشك نوشهر نمايندگان پررمقي براي اين خطه هستند كه هنوز نفسشان چاق است اما در اين فوتبال كه تيمها خود توان درآمدزائي را ندارند اين گونه تيمها نياز به حمايت همه جانبه از سوي مردم و مسئولان را دارند تا بتوانند در كارشان تداوم داشته باشند سالي كه گذشت (سال فوتبالي) شاهد سرمايه گذاري درست اصفهانيها در عرصه فوتبال بوديم كه ثمره آن نيز براي آنان بسيار شيرين بود اين درست كه پيمودن و ادامه اين راه و سرمايه گذاري در آن كمي سخت مي نمايد اما به پايان آن مي ارزد اكنون كه در فوتبال ما (خوزستان كه از ديرباز خودنمايي مي نموده) فارس تبديل به قطب بزرگي گشته اصفهان قطب ديگر فوتبال ما گشته بهتر نيست كه تعداد اين قطبهاي قدرت را زياد نماييم و چتر حمايت بر سر ساير مناطق نيز گسترده شود.
بدون شك هر چه قدرت ها بيشتر باشند فوتبال ما قدرتمند تر است به هوش باشيم و تا نفس تيمهاي ريشه دار به شماره نيفتاده فكري اساسي به حال همه آنها بنماييم كه نفع آن براي فوتبال ما خيلي بيشتر از ضرر آن است.

سير تاريخي ورزش
ورزش قديم ايران-۲
چون اصل مهم و اساسي و منظور مردان ايران پرست از تأسيس زورخانه زنده داشتن روح جوانان و اجتماع آنها و ايراد سخنراني اخلاقي و تربيتي - خواندن اشعار وطن پرستي و تكريم از دين اسلام و ايجاد وحدت فكر بوده است و براي اجراي آن لازم بود كه اين فعاليت به طور بسيار محرمانه و دور از اجتماع عملي گردد كه دشمنان براي برهم زدن اساس آن نتوانند اقدامي بكنند از اين لحاظ هميشه زورخانه را در كوچه هاي دور از وسط شهر و پرت آماده مي كردند و براي آنكه صداي ورزشكاران به بيرون نرود آن را تا حدود ده متر زير زمين بنا مي كردند و در آن را بسيار كوتاه مي ساختند و منافذ بسيار كوچكي در اطراف و طاق آن مي گذاشتند.
اين محل محوطه اي بود كه در وسط آن گودالي به عمق ۷۰ تا ۹۰ سانتي متر و ۶ تا ۸ ضلع داشت و مساحت آن از ۳*۳ تا ۵*۵ متر كه فقط ۱۶ تا ۱۸ نفر مي توانستند در آن محل ورزش نمايند بود. ارتفاع طاق اين محل اغلب به ۱۵ متر مي رسيد، براي آنكه بتوانند در ميل بازي كه اسبابي است كاملاً شبيه به مسو (Messu) ولي وزن آن به تفاوت از هر دانه يك كيلو تا ۴۰ كيلو مي رسد به راحتي عمل نمايند.
وسايل كار آنها عبارت است از (ميل - گپرگه - سنگ - تخته شنا) كه اغلب اين ها از لحاظ وسايل جنگي آن موقع تهيه شده بود. لباس ورزشكاران عبارت از يك شلوار تنگ و بلند چرمي است كه در كشتي و ورزش موجب ناراحتي و خراش بدن آنها نگردد و علاوه بر اجراي ورزش هاي گوناگون با اين وسايل چرخ خوردن و كشتي گرفتن هم جزو آن بود.
اجراي كليه ورزش ها و حركات با دستور شخصي است كه در وسط آن محوطه جزو ورزشكاران ايستاده و با صداي طبل شخص ديگر كه در خارج نشسته و زننده طبل است و ضمناً اشعار فردوسي و اخلاقي و تربيتي را مي خواند اجرا مي شود. شخص وسط را پيشكسوت و خواننده و نوازنده طبل را مرشد مي گويند كه تمام ورزشكاران به هر دوي آنها احترام گذاشته و به هيچ وجه از دستورات آنها سرپيچي نمي كنند.
جواناني كه به اين محل ها مي رفتند بايد ظاهر و باطن مانند آنكه به خانه خدا و يا به محل مقدس ديگري مي روند پاك باشند. در خاتمه ورزش براي بقاء و سعادت ملت و استقلال كشور و سلامت پيشوايان قوم و مرشدين و علماي دين و اقوام و بستگان و معلمين خود و مريض ها دعا نموده و براي فدائيان در راه وطن طلب آمرزش مي كردند.
وسايل ورزش را در موقع شروع و ختم كار مي بوسيدند. حتي زمين زورخانه را محلي مقدس مي دانستند و آن را بوسيده و به هيچ وجه آن را آلوده نمي كردند.
عمليات ورزشي بنا بر تشخيص پيشكسوت كه از سايرين مسن تر و باسابقه تر بوده براي جوانان تازه وارد تعيين مي گرديد. ورزشكاران از لحاظ سابقه و قدرت به اين ترتيب تقسيم مي شدند.
۱- تازه كار يعني مبتدي
۲- نوخاسته يعني تجربه دار
۳- نوچه يعني برگزيده
۴- پهلوان يعني قهرمان
۵- پيشكسوت يعني استاد

ورزش
ادبيات
اقتصاد
زندگي
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  زندگي  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |