چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۱۵ - July . 23, 2003
چمران: مي خواهند امور ناموفق را به شهرداري بسپارند
مخالفت اعضاي شوراي شهر با طرح افزايش وظايف شهرداري
گروه شهري: چگونگي واگذاري برخي وظايف دولت به شهرداري ها با حضور اعضاي شوراي شهر تهران و نماينده سازمان شهرداري هاي كشور بررسي شد.
در جلسه ديروز شوراي شهر، ابوالفضل موسوي معاون سازمان شهرداري ها گفت: شوراي عالي اداري در راستاي مديريت واحد شهري از ۲۳ وظيفه قابل واگذاري دولت به شهرداري ها در حال حاضر پنج وظيفه از ۳ وزارتخانه را براي واگذاري به شهرداري ها تصويب كرده است كه براساس آن ايجاد و اداره امور كتابخانه هاي عمومي، سينماها و موزه هاي محلي و تأسيس مؤسسات گردشگري از وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، حفظ، احياء و توسعه منابع طبيعي و بهره برداري پارك هاي جنگلي واقع در محدوده شهرها از وظايف سازمان جنگلها و مراتع كشور و نيز اداره و توسعه مراكز بهداشتي درماني از وظايف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي منتزع و به شهرداري ها واگذار مي شود.
وي در عين حال در پاسخ به انتقاد اعضاي شوراي شهر در ارتباط با چگونگي تصميم گيري در اين باره و عدم مشورت با شوراي شهر گفت: اگر مشخص شود كه اين مصوبه، به صلاح شهرداري ها و مجموعه شهري نيست، به شوراي عالي اداري عودت داده خواهد شد.
حسن بيادي نايب رئيس شورا با ابراز ترديد نسبت به اهداف چنين مصوباتي گفت: در حالي كه اجرا و تصدي گري ها به شورا و شهرداري واگذار شده ولي اختيارات همچنان برعهده وزارتخانه ها و سازمانها باقي مانده است.
نادر شريعتمداري عضو ديگر شورا نيز گفت: وظايفي كه درآمد داشته و مربوط به اختيارات و سياستگذاري ها بوده به شهرداري ها واگذار نشده بلكه وظايف اجرايي و هزينه بر واگذار شده است.
مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر نيز هرچند روح واگذاري امور به شهرداريها را مثبت ارزيابي كرد ولي گفت كه اينها وظايفي است كه دولت در انجام آن موفق نبوده است و براي نمونه كتابخانه ها با كمبود بودجه روبه روست و درمانگاه ها و مراكز بهداشتي نيز مشكلات فراواني دارند.
حسن زياري ديگر عضو شورا نيز خاطرنشان كرد كه وزارت كشور يك ديدگاه قيم مآبانه نسبت به شهرداري ها از جمله شهرداري تهران دارد و تاكنون اين مسايل با شهرداري مطرح نشده است.
تسهيلات براي مجتمع مسكوني قزل قلعه
شوراي شهر سپس با ورود به دستور جلسه، يك فوريت لايحه اي را تصويب كرد كه در صورت نهايي شدن، به شهرداري اجازه خواهد داد مبلغ ۵۲۵ ميليون ريال براي كمك به خريداران واحدهاي مسكوني واقع در مجتمع مسكوني قزل قلعه اختصاص دهد تا جهت صدور سند براي صاحبان آن اقدام شود.
مصوبات شوراي شهر
شوراي شهر در دويست و پنجاه و هفتمين جلسه علني خود با تصويب يك طرح ۲ فوريتي آئين نامه نامگذاري معابر و اماكن عمومي تهران را اصلاح كرد.
در اين جلسه همچنين يك فوريت لزوم ساماندهي طرح الزام كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا جهت بررسي وضعيت مراكز مذهبي در شهر تهران به تصويب رسيد.

دفع و بازيافت پسماند ها قانونمند مي شود
گروه شهري: در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي، كليات لايحه مديريت پسماند ها بررسي و تصويب شد.
به گزارش ايسنا، در صورت تصويب نهايي اين لايحه، كليه وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي همچنين شركتها ومؤسسات غيردولتي و تمامي اشخاص حقيقي و حقوقي موظف مي شوند به منظور حفظ محيط زيست كشور از آثار زيانبار پسماندها، مقررات و سياست هاي مقرر در اين قانون را در زمينه نگهداري، دفع، حمل و نقل و بازيافت پسماند ها رعايت كنند.
براين اساس، مديريت اجرايي كليه پسماندها در شهرها و حريم آنها برعهده شهرداري ها، و در خارج از شهرها بر عهده دهياري يا بخشداري ها خواهد بود.
همچنين محل دفع پسماندها براساس ضوابط زيست محيطي، توسط وزارت كشور و با هماهنگي سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت جهاد كشاورزي تعيين مي شود.
  ساخت خودروي تفكيك زباله
گروه شهري: مدير عامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران، از طراحي و ساخت خودرويي براي تفكيك زباله هاي تر و خشك از مبدأ توسط اين سازمان خبر داد. «حميدالدين ملازهي» ديروز در گفتگو با ايرنا، افزود: با ورود خودرو تفكيك كننده زباله از مبدأ به ناوگان حمل زباله هاي شهري براي تفكيك زباله هاي تر و خشك، نيازي به دو دستگاه خودرو نيست و مي توان زباله هاي تر و خشك را با همكاري شهروندان تفكيك كرد.

آلودگي هواي تهران هفت هزار قرباني مي گيرد
005585.jpg
گروه شهري: سالانه ۷ هزار تهراني بر اثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي دهند. به گزارش شبكه خبري آسمان آبي، براساس آمارهاي وزارت بهداشت و درمان در تهران سالانه ۴ هزار مرگ و مير براثر بيماري هاي ناشي از ذرات معلق هوا و ۳۳۰۰ مرگ و مير براثر سرطان هاي ناشي از آلودگي هوا روي مي دهد.اين آمارها نشان مي دهد، هرساله براثر آلودگي هوا از هر ۱۰۰ هزار نفر ۶۲ نفر به بيماري هاي قلبي و تنفسي و ۵۲ نفر به انواع سرطان مبتلا مي شوند.

۲۵ هزار هكتار از جنگل هاي شمال درختكاري مي شود
005580.jpg
مدير كل دفتر جنگلكاري و پاركهاي سازمان جنگل ها و مراتع كشور گفت: امسال ۲۵ هزار هكتار از عرصه هاي جنگلي شمال، جنگلكاري مي شود.
مهندس «جمشيد عمراني» افزود: حدود ۱۲ هزار هكتار از جنگل هاي شمال در قالب طرح صيانت و پروژه توسعه جنگل و ۱۳ هزار هكتار جنگل مخروبه با همكاري مجريان طرح هاي جنگلداري و ادارات كل منابع طبيعي استانهاي شمالي جنگلكاري خواهد شد.
وي گفت:  ايران از نظر ميزان جنگلكاري جزو ده كشور برتر جهان است.
وي افزود: ۲۳ هزار هكتار از پاركهاي جنگلي نيز در قالب طرح هاي مديريت استفاده از پاركها، آماده واگذاري به بخش خصوصي است.

جلوه معماري اسلامي در محلات قديمي شهر
برپايي نمايشگاه مساجد قديمي تهران
گروه شهري: نمايشگاهي مشتمل بر يكصد قطعه عكس از مساجد قديمي شهر تهران در مركز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران (وابسته به شهرداري تهران) برپا شده است.
005575.jpg

به گزارش خبرنگار ما عكسهاي اين نمايشگاه توسط خانم غضبانپور گرفته شده و اغلب اختصاص به محلات قديمي نظير بازار سرپوشيده تهران، عودلاجان و ساير محلات منطقه ۱۲ تهران دارد كه غالب مساجد قديمي و تاريخي شهر تهران را در خود جاي داده است. بنابراين گزارش قرار است بعد از شناسايي ساير مساجد قديمي در مناطق ديگر شهر تهران كار عكسبرداري و نمايش آن براي عموم ادامه پيدا كند. به گفته دكتر حسن ابوتراب رئيس مركز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران، جلوه هاي ممتاز از هنر معماري اصيل اسلامي در اين مساجد در معرض بازديد عموم قرار مي گيرد كه علاوه بر القاي معنويت و عرفان حاكم بر اين اماكن نقش مساجد به عنوان محور شكل گيري محلات و شهرها برجسته مي شود.
005570.jpg

وي عمده ترين اهداف برگزاري اين نمايشگاه را علاوه بر شناسايي مساجد برخوردار از معماري اصيل اسلامي و تاريخي، بررسي و به تصويركشيدن آسيبها، صدمات و لطماتي دانست كه در اثر گذشت زمان بناي اين گونه مساجد را در معرض تهديد قرار داده است به طوري كه برگزاري اين گونه نمايشگاه ها ضمن توجه دادن عموم به اهميت اين مراكز به عنوان ميراث فرهنگي، مذهبي باقيمانده از گذشته بر لزوم حفظ، نگهداري، مرمت، بازسازي و بهسازي اينگونه بناها از جانب متوليان تاكيد دارد.

پاركينگ هاي طبقاتي ظرفيت ترافيكي تهران را ۳۰ درصد بالا مي برد
گروه شهري: احداث پاركينگ هاي طبقاتي در تهران علاوه بر كاهش و تعديل ترافيك تهران، ۳۰ درصد به ظرفيت ترافيكي تهران مي افزايد.
به گزارش آسمان آبي ايران، اغلب پاركينگ هاي تهران قديمي و در واقع گاراژهاي دهه ۴۰است كه كارايي خود را از دست داده است.
اين گاراژها براي حجم انبوه خودروي ورودي به تهران بسيار كوچك هستند.
در حال حاضر ۶۰ درصد رانندگان تهران در هسته مركزي شهر به دنبال فضايي براي پارك، بين ۸ تا ۱۰ بار يك خيابان را طي مي كنند.
چندي پيش شهردار تهران از احداث ۲۹ پاركينگ طبقاتي در سال جاري خبر داد. اين تعداد پاركينگ با توجه به شماره گذاري روزانه ۱۲۰۰ خودرو در كشور به عنوان يكي از برنامه هاي شهرداري براي روان سازي ترافيك تهران اعلام شده است.

با توافق وزارت خارجه و ميراث فرهنگي ميدان مشق تهران حفاظت و مرمت مي شود
گروه علمي فرهنگي: سازمان ميراث فرهنگي و وزارت امور خارجه به منظور رفع مناقشات در مورد مجموعه تاريخي ميدان مشق تهران و همكاري در اين زمينه، تفاهمنامه اي را امضا كردند.
به گزارش «ميراث خبر»، در اين تفاهمنامه كه مشتمل بر ۵ بند است تصريح شده كه به منظور ارتقاء كيفيت محيط شهري و ساماندهي محوطه و مجموعه ميدان مشق، همكاري هاي وزارت امور خارجه و سازمان ميراث فرهنگي و نيز هماهنگي هاي فني و اجرايي ادامه و تعميق مي يابد.
وزارت امور خارجه نيز موافقت كرده است كه حفاظت و نگهداري اماكن متعلق به وزارت مذكور در ميدان مشق را بر اساس طرح پيشنهادي كه به تصويب نماينده سازمان ميراث فرهنگي، مي رسد به اجرا درآورد.
در بند ديگري از اين تفاهمنامه آمده است: اقدامات لازم جهت تسهيل تردد بازديدكنندگان از مجموعه ميدان مشق به منظور بازديد از ابنيه تاريخي و موزه هاي موجود آن از سوي طرفين، انجام و وزارت امور خارجه موانع موجود در خيابان پروفسور رولن و حدود باغ ملي را بر اساس ضوابطي كه سازمان ميراث فرهنگي اعلام مي كند، اصلاح خواهد كرد.
همچنين اقدامات ايمني در محوطه ميدان مشق از سوي طرفين به نحوي طراحي خواهد شد كه ضمن رعايت اصول كامل ايمني مانعي براي دسترسي بازديدكنندگان ايجاد نشود.
در بند ديگري از اين تفاهمنامه آمده است كه سازمان ميراث فرهنگي كشور نسبت به استرداد شكايت خود از وزارت امور خارجه در مورد ميدان مشق، در شعبه ۱۴۱۱ اقدام مي كند.

افزايش ساخت وساز در رودبار قصران
رئيس شوراي شهر اوشان فشم و ميگون گفت: از زمان شروع بحث تراكم در تهران، ساخت وساز در اين منطقه حدود ۷۰ درصد افزايش يافته است.
«غلامعلي كيارستمي» در گفتگو با ايرنا افزود: با هجوم افراد سودجو به اين منطقه و ساخت وسازهاي بي رويه تقريباً تمام باغات منطقه به منازل مسكوني تبديل شده كه با اعتراض سازمان محيط زيست و شهرداري منطقه مواجه شده است.
وي با اشاره به اينكه فرهنگ نابودي باغات در منطقه رواج يافته است اظهار داشت: افراد بعد از خريد باغ، روند نابودي آن را در پيش مي گيرند تا جايي كه درختان آن خشك شده، سپس اقدام به ساخت و ساز مي كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |