ابرام خير نديده
۱- ما اعتقاد داريم كه يك كلاس سومي (متوسطه) نياز به برنامه ريزي و مشاوره دارد. ما اعتقاد داريم كه كلاس سومي ها ، بايد از فرصت تابستان استفاده كنند.
نتيجه علمي و مالي:
اول- برنامه ريزي و مشاوره در سال ما قبل سوم ضرورتي ندارد و فقط براي كنكور خوب است.
دوم- هر چقدر سال تحصيلي عقب تر بيايد و حتي حذف شود (يعني دانش آموزان تمام سال درس بخوانند) بهتر است. از نظر مالي هم خوب است.
سوم- هيچ درس و مشقي به اندازه كنكور ارزش ندارد.
۲- سال آينده و كنكور سال بعد، چون طبعاً رقبا بيشتر شده اند، احتمالاً مؤسسات و آموزشگاه هاي كنكور چنين تبليغ خواهند كرد:
دومي ها؛ ما اعتقاد داريم كه... (بقيه حرفها)
۳- سه سال بعد: سوم راهنمايي ها، از هم اكنون به فكر كنكور باشيد و در مؤسسه ما ثبت نام كنيد.
۴- پنج ، شش سال بعد: اول ابتدايي ها بشتابيد، تا دير نشده به فكر كنكور باشيد. اگر چيزي هم ياد نگرفتيد، مهم نيست، مهم اين است كه اولاً پول بدهيد و ثانياً ياد بگيريد تست كنكور بزنيد.
۵- عزيز نسين داستان جالبي دارد به اين مضمون: دو روزنامه رقيب در يك شهر، به صورت عصرگاهي منتشر مي شدند. مسئولين هر كدام از اين روزنامه ها براي جذب مشتري بيشتر ، تلاش مي كردند روزنامه آنها زود تر توزيع شود و سريع تر به دست مردم برسد. اين رقابت آنها در سرعت عمل تا جايي پيش مي رود كه انتشار روزنامه ها از عصرهنگام به صبحگاه تبديل مي شود. اما كار به همين جا ختم نمي شود و باز هر كدام در سرعت عمل براي توزيع روي دست همديگر بلند مي شوند. كار به جايي مي رسد كه روزنامه روز بعد يك روز زودتر توزيع مي شود! و در نهايت كار به دو روز و سه روز و يك هفته قبل مي رسد. بالاخره گردانندگان هر دو روزنامه صلاح را در اين مي بينند كه كاربري روزنامه را از خبري به طنز تغيير دهند!
۶- فعاليت هاي مرتبط با كنكور و تبليغات آن هم حالت مسخره اي پيدا كرده است. هر كس هر چه دلش خواست ابداع مي كند و هر نوع دلش خواست تبليغ مي كند.
وقتي آموزشگاهي به صورت علمي تبليغ مي كند، كنكور بدون پيش دانشگاهي، يعني چه؟ يعني علناً دارد تخلف مي كند. وقتي فردي تبليغ مي كند كه مي تواند تست زدن را بدون نياز به حل مسأله آموزش دهد، اين نه تنها غيرعلمي است، بلكه مي تواند تخلف نيز محسوب شود: وقتي مؤسسه اي شركت در كنكورهاي آزمايشي را مترادف با تعيين سرنوشت قلمداد كرده و آن را تبليغ مي كند، اين با كدام منطق روان شناسي و آموزشي تطبيق پيدا مي كند؟ وقتي مؤسسه اي در بوق و كرنا مي كند كه ما به كيفيت آموزش مي انديشيم، ملاك اين كيفيت را چه كسي تعيين مي كند؟
۶- به يقين بسياري از اين نوع تبليغ ها در كشورهاي ديگر مي تواند منجر به اعلام جرم از طرف مقامات رسمي آموزش و پرورش و اخذ جريمه هاي سنگين مالي شود. فعلاً كه در كشور ما آموزش و پرورش بي خيال اين چيزهاست! ادعاهاي تبليغي مؤسسات و آموزشگاه ها مي خواهد فريب باشد ، مي خواهد مبناي علمي و حتي منطقي نداشته باشد،
مي خواهد بزرگنمايي شده و غيرواقعي باشد ، به ما چه! مردم پولش را مي دهند ، مي خواهند ندهند ، مگر ما بايد در هر كاري دخالت كنيم؟!
۷- در يك فضاي رقابتي ، شيوه هاي تبليغاتي هم متنوع تر و حرفه اي تر خواهند شد. گوش به زنگ باشيد، ببينيد در سال هاي بعد چه ترفندهايي مورد استفاده قرار خواهند گرفت. از كجا معلوم؛ شايد پيش بيني ما هم درست از آب در آمد و چند سال بعد نوبت به اول ابتدايي ها هم رسيد. شايد مانند قضيه همان دو روزنامه آنقدر عقب بياييم كه براي كلاس اولي ها هم كتاب هاي زرد و قرمز و طوسي و سرمه اي كنكور چاپ كنيم.
در هر صورت والدين محترم؛ پول هايتان را آماده كنيد!
نگين ايران منتشر شد
سومين شماره از فصلنامه مطالعات جنگ ايران و عراق- نگين ايران- به صاحب امتيازي مركز مطالعات و تحقيقات جنگ منتشر شد. نگين ايران در ۱۷۴ صفحه و به قيمت۷۰۰ تومان با مطالب متنوعي چون «ايران، تعامل جنگ و سياست خارجي»، «موضع گيري و عملكرد سوريه در جنگ هشت ساله»، «جنگ ايران و عراق؛ كاربرد سلاح هاي شيميايي»، «راهبرد اسرائيل در جنگ ايران و عراق»، «نقش سازمان مجاهدين خلق (منافقين) در جنگ ايران و عراق»، «جنگ ايران و عراق؛ تبليغات از ديدگاه امام خميني(ره) و... به چاپ رسيده است.
در آخرين شماره نگين ايران اسنادي مربوط به تحولات چند روز اول عمليات والفجر ۸ ، دستور العمل حفاظتي منطقه عملياتي والفجر ۸ و گزارش دفتر تحقيقات بهداري قرارگاه كربلا در زمينه جنگ شيميايي در عمليات والفجر ۸ به چاپ رسيده است.
مجيد مختاري سردبير نگين ايران در سرمقاله اين نشريه جنگ ايران و عراق را نمونه يك جنگ نامتقارن برشمرده و نوشته است، ايران با استفاده از شيوه هاي جنگ نامتقارن مانع از دستيابي ارتش و رهبران عراق به اهداف تجاوزكارانه شان شد.