چهارشنبه ۸مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۲۲ - July . 30, 2003
ارزيابي دانشگاهيان از استعفاي دكتر معين
006740.jpg
گروه علمي فرهنگي: استعفاي دكتر مصطفي معين وزير علوم، تحقيقات وفناوري پس از شش سال مديريت در اين وزارتخانه در اعتراض به رد شدن لايحه تغيير ساختار وزارت علوم با واكنش ها، اظهارات گوناگون وبازتاب فراواني روبه رو شده است.
رئيس دانشگاه تربيت معلم گفته است، استعفاي دكتر معين از وزارت علوم با توجه به مشكلات زياد دانشگاه ها و در آستانه سال تحصيلي جديد، شوكي به دانشگاه ها است.
دكتر محمدعلي برخورداري به ايرنا گفت: دكتر معين اهل برنامه است و اين مسئله را همه مي دانند و از اول تصدي وزارت علوم نيز برنامه ارائه كرد تا دانشگاه ها بر اساس ضوابط فعاليت كنند.دكتر جعفر توفيقي معاون آموزشي وزير علوم نيز دليل استعفاي دكتر معين را در اعتراض به محقق نشدن قانون توصيف كرد واظهار داشت: براساس ماده ۹۹ برنامه سوم، لايحه اي تنظيم شد كه در آن علاوه بر اختيارات «قانون ۵۳ وزارت علوم» اختيارات جديدي هم كه در اين ماده پيش بيني شده بود، براي اين وزارتخانه در نظر گرفته شد.
توفيقي تصريح كرد: شوراي نگهبان به مصوبه مجلس در مورد لايحه، ايراداتي گرفت كه عمده آنها در تطبيق با وظايف شوراي عالي انقلاب فرهنگي بود.توفيقي افزود: جمع بندي مجموعه وزارت علوم و آقاي معين، اين است كه بدون تحقق لايحه تغيير ساختار و وظايف وزارت علوم، سياستهاي توسعه علم و فناوري، بدون نتيجه خواهد بود.
دكتر نجفقلي حبيبي رئيس دانشگاه علامه طباطبايي نيز استعفاي وزير علوم را ضايعه اي عظيم براي حوزه علمي كشور خواند و بر ضرورت ايجاد ابزار لازم مديريتي در اين عرصه تأكيد كرد.به گزارش ايرنا، حبيبي اظهار داشت: وقتي كه وزير علوم احساس مي كند همه ابزارهاي لازم براي مديريت او آسيب ديده است، لذا انگيزه هاي خود را براي ادامه مسئوليت از دست مي دهد.وي اصلاح ساختار وزارت علوم، انسجام بخشي به فعاليت هاي علمي كشور، مسائل دانشجويي و تعرض به حريم دانشگاه و دانشجويان را از چالش هاي عمده دوران وزارت دكترمعين برشمرد.همچنين احمد شيرزاد، رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس استعفاي وزير علوم را «پديده اي هشداردهنده» خواند و گفت: با وجود تعدد مراكز تصميم گيري درآموزش عالي، نه تنها معين، بلكه هيچ وزيري قادر به انجام كار نخواهد بود.
نماينده مردم اصفهان در مجلس سه شنبه در جمع خبرنگاران پارلماني اظهار داشت: لايحه اصلاح ساختار وزارت علوم، قصد حل يكي از مشكلات بزرگ آموزش عالي كشور، يعني تعدد مراكز مسئول و تصميم گير را داشت ولي ابتر ماند.
شيرزاد گفت: همچنين براي اولين بار، مسائل سياسي بر روند آموزش دانشگاه ها تأثير گذاشت و موجب اختلال در نظم آن شد.
در عين حال علي شكوري راد، نماينده مردم تهران در مجلس گفت: با توجه به اصرار دكتر معين بر كناره گيري و استعفا، احتمال پذيرش اين استعفا وجود دارد.
از سويي ديگر بسيج دانشجويي دانشگاه تهران با انتشار بيانيه اي از استعفاي وزير علوم ، تحقيقات و فن آوري استقبال كرد.
به گزارش شبكه خبر دانشجو، در بخش هايي از اين بيانيه تصريح شده است: بدون شك خبر استعفاي وزير علوم، تحقيقات و فن آوري مورد استقبال همه دانشجويان قرار خواهد گرفت.
اين تشكل دانشجويي همچنين با ابراز نگراني از به كارگيري استعفا با عنوان حربه اي براي فرار به جلو، خاطر نشان كرده است : آقاي معين تاكنون نشان داده اند كه از بحث استعفا به عنوان اهرم فشار و حربه اي براي فرار به جلواستفاده مي كنند اما اگر بحث استعفا از سوي ايشان به صورتي جدي مطرح شده است، ما از جناب آقاي خاتمي مي خواهيم تا در جهت خدمت به جامعه دانشگاهي و فراهم كردن شرايط رشد و ارتقاي علمي دانشگاه ها با استعفاي ايشان موافقت فرمايند.
در بخشي ديگر از اين بيانيه از عملكرد وزارت علوم انتقاد شده و آمده است: حاصل قريب به شش سال تصدي وزارت علوم از سوي آقاي معين به غير از ركود و رخوت علمي، ترويج ابتذال اجتماعي و فرهنگي و سياست زدگي دانشگاه ها و تبديل آنها به حياط خلوت گروه هاي معاند اسلام و نظام چيز ديگري نبوده است. در همين راستا، عضو شوراي مركزي بسيج دانشجويي دانشگاه تهران گفت: استعفاي وزير علوم نوعي سياسي كاري براي گرفتن امتياز است.
دبيركل جامعه اسلامي دانشجويان نيز گفت: ناتواني وزارت علوم در اداره دانشگاه ها و عملكرد ضعيف اين وزارتخانه براي خروج از بحران ايجاد شده در فضاي علمي كشور، وزير علوم را بر آن داشت تا با استعفا از آخرين حربه براي تبرئه خود از اوضاع ايجاد شده استفاده كند.

معاون مالي وزير آموزش و پرورش اعلام كرد:
كسري ۲۶۰۰ ميليارد ريالي آموزش و پرورش براي پرداخت مطالبات فرهنگيان
گروه علمي فرهنگي: معاون  پشتيباني  و مالي  وزير آموزش  و پرورش  گفت:  در زمان  حاضر اين  وزارتخانه  از بابت  مطالبات  فرهنگيان  با كسري  دو هزار و ۶۰۰ ميليارد ريالي  روبه  رو است .
شهاب الدين  غندالي ، سه شنبه ، در همايش  مسئولان  پشتيباني  و مالي آموزش  و پرورش  استان ها افزود: در سه  ماهه  نخست  امسال  يكهزار و ۴۰۰ ميلياردريال  از محل  تنخواه  اين  وزارتخانه  به  فرهنگيان  پرداخت  شده  كه  بايد تامين شود و يكهزار و ۲۰۰ ميليارد ريال  ديگر هنوز پرداخت  نشده  است .
وي  گفت:  پرداخت  نشدن  مطالبات  فرهنگيان  يك  بحران  است  و اگر اين  مشكلات  حل نشود شاهد بروز مشكلات  زيادي  خواهيم  بود. به  گفته  وي  امسال  جلسات  متعددي  توسط كميسيون  مشتركي  از سوي  پنج  وزارتخانه  تشكيل  شد و قرار است  وضعيت  اين  مطالبات  بررسي  شود. وي  افزود :اين  كميسيون  بايد راهكاري  مشخص  كرده  و به  دولت  ارائه  دهد واميدواريم  گزارش  نهايي  كميسيون  در ۲۰ روز آينده  به  دولت  ارسال  شود.
غندالي ، در بخش  ديگري  از سخنان  خود با اشاره  به  ناديده  گرفته  شدن  كسري بودجه  وزارت  آموزش  و پرورش  در سال  گذشته  و تخصيص  بودجه  سال  جاري  بر اساس بودجه  سال  ۸۱ افزود: با وجود بسياري  از كمبودها بودجه  اين  وزارتخانه امسال  فقط ۵/ ۱۳ درصد رشد داشته  است .

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |