چهارشنبه ۸مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۲۲ - July . 30, 2003
با مصوبه ديروز شوراي شهر
حفاري ها در تهران ضابطه مند مي شود
006775.jpg
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه ديروز با تصويب يك طرح ۲ فوريتي شهرداري را موظف به تهيه و ارائه آئين نامه اجرايي حفاري در محدوده پايتخت كرد.
به موجب اين مصوبه شهرداري موظف است به منظور پيشگيري از حوادث احتمالي و بروز مشكلات ترافيكي، حداكثر ظرف ۳ ماه با هماهنگي كليه دستگاه ها و سازمان هايي كه در حيطه وظايف خود در سطح شهر اقدام به حفاري مي كنند ، ضمن رعايت ضوابط علمي نسبت به تهيه لايحه آئين نامه اجرايي حفاري با درنظرگرفتن زمان آغاز و پايان عمليات و چگونگي تامين ايمني محل حفاري اقدام و جهت تصويب به شوراي شهر ارائه نمايد.
حبيب كاشاني عضو شوراي شهر با انتقاد از بلاتكليفي و طولاني شدن برخي حفاري ها در سطح شهر گفت: در حال حاضر بسياري از حفاريها به دلايل نامشخص بودن زمان آغاز و پايان آنها آثار روحي و رواني به دنبال دارد و براي مردم مشكل ساز شده است.
تسهيلات تشويقي براي حفظ باغات
شورا همچنين با تصويب طرحي شهرداري را ملزم كرد حداكثر ظرف مدت يك ماه نسبت به ارائه پيشنهادهاي تشويقي جهت اصلاح ضوابط تفكيك باغ ها و مزارع واقع در محدوده شهري (مصوب ۱۲/۱۱/۶۲ شوراي عالي شهرسازي) با هدف حفظ و گسترش فضاي سبز اقدام و لايحه آن را به شورا ارائه كند.
اعضاي شورا هدف از تصويب اين طرح را اختلاف فاحش ميان قيمت كاربري هاي مسكوني نسبت به باغات و فضاي سبز و تاثير برخي قوانين در انهدام و تخريب باغات و ساخت و ساز بي رويه در آنها عنوان كردند.
مهندس مهدي چمران رئيس شورا نيز ابراز اميدواري كرد با اصلاح قوانين و اعمال سياست هاي تشويقي نه تنها از تخريب باغها جلوگيري شود بلكه ديگران نيز تشويق شوند كه زمين باير را به فضاي سبز تبديل كنند.
حسن زياري ديگر عضو شورا نيز اصلاح مصوبه شوراي انقلاب در ارتباط باباغات توسط مجلس شوراي اسلامي، ضوابط شوراي عالي شهرسازي در ارتباط با باغات و نيز اصلاح ضوابط اجرايي كميسيون ماده ۱۴ توسط شوراي شهر را براي حفظ باغات و جلوگيري از تخريب بيشتر آنها مؤثر دانست.
اعتراض وارد نيست
شوراي شهر همچنين اعتراض فرمانداري به مصوبه تجديد نظر در مصوبه اساسنامه سازمان سرمايه گذاري و مديريت پروژه هاي مشاركتي را وارد ندانست و اعضا موافقت خود را با ارسال جوابيه اي كه به همين منظور براي فرمانداري تهيه شده بود اعلام كردند.
اميررضا واعظي آشتياني در اين باره گفت: فرمانداري از مصوبه مذكور اينطور استنباط كرده است كه شورا با اين مصوبه در امور اجرايي دخالت كرده است ولي ما در پاسخ به فرمانداري اعلام كرده ايم كه سازمان سرمايه گذاري و مديريت پروژه هاي مشاركتي هنوز تشكيل نشده است.
وي افزود: ما به ماهيت اساسنامه قبلي و مفاد آن ايراد گرفتيم و اين دخالت در امور اجرايي نيست.
شورا همچنين طرح اخذ عوارض ايجاد و توسعه شبكه راه هاي تهران بزرگ از وسايط نقليه را جهت بررسي بيشتر به مدت ۶ ماه مسكوت گذاشت.
شوراي شهر همچنين در دويست و پنجاه و هشتمين جلسه علني خود ضمن بررسي لايحه اصلاحيه مصوبه بودجه سال ۸۲ شهرداري برخي از تبصره هاي را اصلاح و برخي ديگر را حذف كرد. به موجب متن اصلاحي تبصره ۱۲ بودجه شهرداري مكلف است ۴درصد از درآمدهاي وصولي خود را براي امور فرهنگي، هنري و ورزشي شهر تهران اختصاص دهد.

به صورت آزمايشي و براساس پلاك زوج و فرد
طرح تردد نوبتي خودروها در تهران اجرا مي شود
006730.jpg
گروه شهري: سازمان  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  در نظر دارد طرح  آزمايشي  رفت  و آمد خودروها را براساس  زوج  و فردبودن  شماره  خودرو در تهران اجرا كند.
به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر، نصراللهي  رئيس  سازمان  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  گفت : اجراي  اين  طرح  در محدوده  اضطرار آلودگي  هوامي تواندمعضل  پيچيده  ترافيك  و آلودگي  هوا را در كوتاه  مدت  بر طرف  كند،براساس  اين  طرح  كه  به  شهرداري  تهران  پيشنهاد شده  است  خودروهايي  كه رقم  سمت  راست  آنها فرد و يا زوج  باشد مي توانند فقط در روزهاي  مشخصي در هفته  و در محدوده  تعيين  شده  اضطرار آلودگي  هوا رفت  و آمد كنند.
وي  همچنين  بر ضرورت  تحت  پوشش  قرار گرفتن  مسافربرهاي  شهر تهران  در سازمان  تاكسيراني  گفت:  مسافربرهاي  تحت  پوشش  تاكسيراني  شامل  طرح  جديد رفت  و آمد خودروها نمي شوند.
رئيس  سازمان  حمل  و نقل  وترافيك  شهرداري  تهران  با اشاره  به  اينكه  سهم حمل  و نقل  عمومي ۵۹ درصد است  گفت :شبكه  حمل  و نقل  عمومي با اجراي  طرح  زوج  و فرد كردن  رفت  و آمد خودروها عملكرد بهتري  خواهد داشت  به  طوري  كه  اگر اين  طرح  در نوبت  صبح  اجرا شود ۱۳۷ هزار خودرو از شبكه  معابر خارج  مي شود و چنانچه  از ساعت ۳۰/۱۶ تا ۳۰/ ۱۹ باشد حدود ۲۰۰هزار خودرو از مجموع  ترافيك  تهران  حذف  خواهد شد.نصراللهي  افزود: اگر اين  طرح  از ساعت ۳۰/۷ تا۳۰/ ۹ صبح  اجرا شود حدود ۳۳۶ هزار وسيله  نقليه  از شبكه  معابر تهران  خارج  و شاهد ترافيك روان  تر و استفاده  بهينه  از امكانات  حمل  و نقل  عمومي  خواهيم  بود. وي  همچنين  از توافق  راهنمايي  و رانندگي  با اجراي  اين  طرح  خبر داد وتأكيد كرد :اين  طرح  فقط به  صورت  موقت  و براي  مدت  كوتاهي  به  طور آزمايشي  اجرا مي شود و پس  از آن با نظرسنجي  از شهروندان  در صورت  پاسخ  مثبت  افكار عمومي ادامه  مي يابد. نصراللهي  گفت  :كارشناسان  سازمان  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  برنامه ها و پيشنهادهاي  اثرگذاري  براي  رفع  معضل  ترافيك  تهيه  كرده  است كه  تا هفته  آينده  تصويب  خواهد شد.

درختان كاج عوامل ايجاد مه دود در مراكز شهري
006725.jpg
قلم سبز ايران - تحقيقات دانشمندان نشان مي دهد كه درختان كاج ممكن است به وسيله واردكردن مقدار زيادي اكسيد نيتروژن به هوا باعث ايجاد مه و دود و باران اسيدي شوند.
گزارش مجله پيام سبز كه از ژورنال علمي نيچر (Nature) نقل شده است مي افزايد: يك تيم تحقيقاتي به سرپرستي پروفسور پرتي هاري از دانشگاه هلسينكي فنلاند آزمايشي را روي نهال هاي كاج از گونه Sylvestris به عمل آورده اند كه نشان مي دهد نهال هاي كاج وقتي در معرض نور مستقيم خورشيد قرار مي گيرند مقاديري اكسيد نيتروژن منتشر مي سازند كه به همراه گازهاي هيدروكربني و نور خورشيد سه عامل ايجاد مه دود فتوشيميايي هستند كه امروزه بسياري از مراكز شهري جهان را آلوده ساخته است.

ساخت ۱۴ بوستان در منطقه ۱۷ تهران
گروه شهري: شهردار منطقه ۱۷ تهران از ساخت ۱۴ بوستان محلي و منطقه اي خبر داد.
مهندس اسد فاضل در جريان ديدار با شهروندان منطقه ۱۷ در مسجدجامع ابوذر، ضمن اعلام مطلب فوق گفت: به رغم تلاش هايي كه در گذشته در تهران و به ويژه مناطق جنوبي اتخاذ شده، سرانه فضاي سبز عمومي فاصله بسيار زيادي با استانداردهاي جهاني دارد و لذا ضرورت دارد با ساخت بوستان هاي جديد، سرانه فضاي سبز عمومي ارتقاء يافته و در نخستين گام مقرر شده است ۱۴ بوستان تا پايان سال جاري ساخته و مورد بهره برداري قرار گيرد.
وي همچنين وجود خطوط راه آهن را از معضلات مهم منطقه ۱۷ برشمرد و خاطرنشان كرد :در ارتباط با انتقال خطوط به خارج از بافت مسكوني و يا تغيير آن مذاكراتي بين مديريت شهر و وزارت راه و ترابري انجام شده است و از سوي شهرداري مبلغ ۵۰ ميليارد ريال براي تملك اراضي واقع در خطوط حريم راه آهن اختصاص يافته است. فاضل در ادامه اظهارات خود، بافت فرسوده منطقه را مورد توجه قرار داد و افزود: برخورداري مديريت شهري از طرح تفصيلي مي تواند به رفع اين معضل كمك كند و لذا ضروري است طرح تفصيلي منطقه ۱۷ با توجه به تمامي موارد، تهيه و در اختيار شهرداري قرار گيرد. شهردار منطقه ۱۷ تهران، اين منطقه را منطقه اي محروم و برخوردار از كمترين سرانه خدمات شهري خواند و تاكيد كرد :مشاركت شهروندان مي تواند موجب فقرزدايي اين مناطق شود، لذا شهرداري در صدد بسترسازي زمينه مشاركت بيشتر شهروندان است.

خوابگاه براي رانندگان پايانه هاي مسافربري
مدير عامل  سازمان  ترمينال هاي  شهرداري  تهران  گفت : رانندگان  پايانه هاي  مسافربري  تهران  از داشتن  خوابگاه  دايم  بهره مند مي شوند.
«جواد خيري » ديروز در گفت وگو با ايرنا به  آماده  شدن  اين  خوابگاه ها تا پايان  شش  ماهه  اول  سال  جاري  اشاره  و تصريح كرد: تمام  رانندگان  تهراني  و شهرستاني  شاغل  در پايانه هاي  تهران  مي توانند از اين  خوابگاه ها جهت  اسكان  خود استفاده  كنند.

دولت ۳۰ ميليارد تومان در حمل و نقل شهري هزينه مي كند
دولت از محل طرح هاي اشتغال زاي سال ۸۲ ، ۳۰ ميليارد تومان را به حمل و نقل شهري اختصاص مي دهد.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي، براساس پيش بيني هاي انجام شده ۲۶ ميليارد تومان از اين مبلغ بابت جايگزيني و امحاي تاكسي هاي فرسوده مورد استفاده قرار مي گيرد و ۴ ميليارد تومان آن براي خصوصي سازي شركت اتوبوسراني اين تصميم در قالب آيين نامه امحاي تاكسي هاي فرسوده اتخاذ شده است.روش تدوين آيين نامه امحاي تاكسي هاي فرسوده به اين صورت بوده كه به درخواست وزارتخانه   هاي كشور، نفت، صنايع ومعادن و حفاظت محيط زيست به دفتر عمران شهري و روستايي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ارائه شده و پس از بررسي به هيات وزيران تقديم و سپس تصويب شد.

سرخه حصار به تملك محيط زيست درمي آيد
گروه شهري:مديركل محيط زيست استان تهران گفت: ۲۴۰ هكتار از اراضي سرخه حصار براساس  ماده  ۹ قانون  تملك  اراضي  با توجه  به  گذشت  ۲۰ روز از انتشار آگهي  تملك  در نشريات  پس  از مراحل  قانوني  به  تملك  سازمان  حفاظت  محيط زيست  در خواهد آمد.
محمد حسن  پيراسته  با اشاره به  تصميم  هيات  دولت  و ابلاغ  آن به  وزارت  مسكن  و شهرسازي  وسازمان  حفاظت  محيط زيست  درباره  تملك  اراضي  شهرك  زيتون  به  دست  اين سازمان  افزود: پس  از برگزاري  جلسات  متعدد با وزارت  مسكن  و شهرسازي ، شهرداري، وزارت  جهاد كشاورزي، سازمان  حفاظت  محيط زيست  وسازمانهاي  ذيربط مقرر شد براساس  ماده  ۹ قانون  تملك  اراضي  و پس  ازانتشار آگهي  تملك  در نشريات  فرصتي  براي  اعضاي  تعاوني  وزارت  جهادكشاورزي  به  منظور ارائه  اسناد و مدارك  اراضي  سرخه  حصار در نظر گرفته شود.وي  گفت : با توجه  به  پايان  مهلت  مقرر تعداد قابل  توجهي  ازاعضاي  تعاوني  مسكن  جهاد كشاورزي  مدارك  و مستندات  مربوط را به  سازمان حفاظت  محيط زيست  ارسال  كرده اند.مديركل  محيط زيست  استان  تهران  همچنين  افزود: اسناد و مدارك  ارسالي در كميته اي  با حضور نمايندگان  وزارت  مسكن  و شهرسازي  و سازمان  حفاظت محيط زيست  ارزيابي  مي شود و براساس  تقدم  مدارك  و اسناد رسيده  به تحويل  زمين  جايگزين  و يا پرداخت  بهاي  آن طبق  نظر كارشناسان  دادگستري اقدام  مي شود.پيراسته  از همكاري  اعضاي  تعاوني  مسكن  وزارت  جهاد كشاورزي  تقدير كردو از ديگر اعضا خواست  در فرصت  باقي  مانده  به  ارائه  مدارك  و اسنادخود به  سازمان  حفاظت  محيط زيست  اقدام  كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |