پنج شنبه ۹مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۲۳ - July . 31, 2003
نخستين كنگره سراسري سازمانهاي غيردولتي معلولان آغاز شد
گروه اجتماعي: نخستين  كنگره  سراسري  هم انديشي  سازمانهاي  غيردولتي  معلولان  و سازمان بهزيستي ، ديروز با حضور مسئولان  سازمان  بهزيستي  و مراكز غيردولتي  در تهران  آغاز به  كار كرد.
به  گزارش  خبرنگار ايرنا، معاون  توانبخشي  سازمان  بهزيستي  در سخناني  در نخستين  روز اين  كنگره  دو روزه ، توانمندسازي  سازمانهاي  غيردولتي  معلولان  رااز طريق  ارتباط قوي  با آنان ، از اهداف  مهم  برگزاري  اين  كنگره  عنوان  كرد.دكتر «اصغر مكارم» افزود: وجود ۲۴۰ تشكل  صنفي  غير دولتي  معلولان  دركشور نشان دهنده  رشد و بالندگي  گروه  معلولان  و توانخواهان  است  و دولت  نيزبا نگاه  تقويت  كردن ، به  اين  گروه ها مي نگرد.
مكارم  تشكلهاي  مردمي معلولان  را بازوي  مشاوره اي  قوي  براي  سيستم  اجرايي  توانبخشي  كشور عنوان  كرد و گفت : اين  گروه ها بايد مدافع  حقوق  معلولان  باشند و با تشكيل  شوراي  استاني  معلولان  در سراسر ايران ، مشكلات  آنان  را بررسي  و براي  مشكلات  چاره انديشي  كنند.دكتر مكارم  بر ارتباط تشكلهاي  غيردولتي  معلولان  با نمايندگان  خود درمجلس  شوراي  اسلامي براي  طرح  قوانين  مربوط به  آنان  تأكيد كرد.
دكتر «محمدرضا راه چمني »، رئيس  سازمان  بهزيستي  كشور نيز در سخناني گفت : با توسعه  فعاليت  مراكز غيردولتي  در بهزيستي ، مي توان  طي  دو برنامه توسعه  همه  تصديگريهاي  بهزيستي  را به  بخش  غيردولتي  واگذار كرد.محمدرضا راه چمني  افزود: در سال  ۱۳۸۱ فعاليت  سازمانهاي  غير دولتي  نسبت به  سال  ۱۳۷۹ چهار برابر شده  و براي  اين  سازمانها حدود هشت  هزار موافقت  اصولي  صادر شده  است .
كنگره  سراسري  هم انديشي  سازمانهاي  غيردولتي  معلولان  و سازمان  بهزيستي  امروز پنج شنبه  نيز در اردوگاه  شهيد باهنر تهران  به  بررسي  مشكلات  معلولان  مي پردازد.

رئيس سازمان ملي جوانان:
طرح آموزش تشكل هاي غيردولتي جوانان اجرا مي شود
007065.jpg
گروه اجتماعي: در سال جاري ۷۰ درصد برنامه هاي اوقات فراغت جوانان به وسيله تشكل هاي غيردولتي جوانان صورت مي گيرد و همچنين طرح آموزش تشكل هاي غيردولتي جوانان در زمينه اوقات فراغت و برنامه هاي آن بزودي اجرا خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي و امور رسانه اي سازمان ملي جوانان رحيم عبادي، مشاور رئيس جمهور و رئيس سازمان ملي جوانان در همايش نمايندگان تشكل هاي غيردولتي جوانان استان تهران با بيان اين مطلب افزود: يكي از اهداف سازمان ملي جوانان فراهم كردن زمينه مشاركت جوانان در عرصه هاي اجتماعي است كه در اين ميان، فعاليت تشكل هاي غيردولتي به عنوان نماد جامعه مدني و حمايت از اين تشكل ها مهمترين محورهاي برنامه ها در آينده نزديك است.
وي تصريح كرد: دولت بايد در زمينه فعاليت هاي اجتماعي با جوانان همكاري كند كه نهادهاي غيردولتي جوانان يكي از زمينه هاي فعاليت و مشاركت جوانان در عرصه هاي اجتماعي است كه جوانان از اين طريق مي توانند مطالبات و خواسته هاي خود را به مسئولان برسانند و نيازهاي خود را سريعتر و از راه قانوني آن پيگيري كنند.
عبادي در ادامه يادآور شد: نگاه بدبينانه و سياسي بعضي افراد و مسئولان به تشكل هاي غيردولتي جوانان كم لطفي به مطالبات و خواسته هاي جوانان و اجحاف در حق آنها است.
در اين مراسم معاون سازماندهي و ارتباطات سازمان ملي جوانان گفت: تاكنون مسئولان به دلايل متعددي در پذيرش تشكل هاي غيردولتي بويژه در حوزه جوانان دچار مشكل بوده اند ولي اگر اين تشكل ها مطالبات خود را در چارچوبهاي قانوني و تشكيلاتي پيگيري كنند به طور قطع مسئولان نيز همكاري خواهند كرد.
فريدون عموزاده خليلي خاطرنشان كرد: رفع موانع و مشكلات سازمان هاي غيردولتي جوانان در زمينه تاسيس تشكل جوانان تلاش در جهت پايداري تشكل ها و فراهم كردن تسهيلات لازم براي انجام فعاليت هاي اجتماعي از اهداف و برنامه هاي سازمان ملي جوانان است كه برگزاري نخستين كنگره تشكل هاي غيردولتي جوانان سراسر كشور زمينه ساز تعامل فكري تشكل ها با يكديگر و گفتگو با مسئولان براي رفع مشكلات و نيازهاي جوانان است.

شوراي عالي خانواده تشكيل مي شود
ايسنا: شوراي عالي خانواده در آينده نزديك تشكيل خواهد شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، اكرم مصوري منش نايب رئيس فراكسيون زنان در جمع خبرنگاران با بيان اين خبر افزود: طرح تشكيل شوراي عالي خانواده در مرحله تهيه و تنظيم است تا كليه مشكلات زنان و خانواده ها اعم از زنان سرپرست خانواده، پديده قاچاق دختران و آموزش هاي لازم قبل از ازدواج در آن بررسي و تصميم گيري شود.
وي اظهار داشت: اين شورا مركب از نمايندگان دولت و مجلس شوراي اسلامي خواهد بود و الان كار كارشناسي آن انجام شده است و آماده ارائه به هيات رئيسه مجلس است.
نماينده مردم اصفهان همچنين در مورد لايحه كنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان گفت : به تصويب لايحه كنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان در شوراي نگهبان خوشبين هستيم.
نايب رئيس فراكسيون زنان با بيان اين مطلب افزود: اگر شوراي نگهبان اين لايحه را رد كند با توجه به جايگاه مجمع تشخيص مصلحت نظام و شرايط عمومي كشور و نيز اعلاميه حقوق بشر اميدواريم در صورت رد لايحه توسط شوراي نگهبان، مجمع آن را تصويب كند.
مصوري منش در مورد اصلاح قانون تامين اجتماعي گفت: حذف ماده ۸۱ و اصلاح ماده ۸۲ قانون تامين اجتماعي در كميسيون اجتماعي تصويب شده است.
نايب رئيس فراكسيون زنان مجلس افزود: حذف ماده ۸۱ و اصلاح ماده ۸۲ قانون تامين اجتماعي در كميسيون اجتماعي مجلس شواري اسلامي به تصويب رسيده است و آماده طرح در صحن علني مجلس است.
وي در مورد هدف اين حذف و اصلاح گفت: با توجه به اين طرح سازمان تامين اجتماعي موظف خواهد شد بعد از فوت زن كارگر، مستمري آنها را مانند مردان به فرزندان آنها پرداخت نمايد.
وي ادامه داد: الان تمام بيمه ها اين كار را انجام مي دهند ولي بيمه تامين اجتماعي براي پرداخت مشكل قانوني دارد كه آن هم اصلاح خواهد شد.

امروز
انتقال خون؛ حيات يا ممات
خوني كه در رگ هاي آدمي جريان مي يابد و از طريق آن حيات دوباره به انسان ها مي بخشد ممكن استفاده نادرست آن در برخي موارد اثرات زيانبار و دهشتناكي به بار آورد.مبتلايان ايدز، هپاتيت و بيماران هموفيلي و تالاسمي پديده هاي ناخوشايندي هستند كه ارتباط مستقيم با خون و فرآورده هاي خوني دارند.
از سوي ديگر، به گفته مسئولان انتقال خون ۹۷ درصد خون مورد نياز كشور به صورت داوطلبانه تأمين مي شود. اين در حالي است كه ۳۰ درصد خون هاي اهدا شده به صورت نابجا و نامطلوب مورد استفاده قرار مي گيرد.
بر اساس آمار اعلام شده ۷۰ درصد مبتلايان به ايدز كه اغلب معتادان هستند از طريق سرنگ آلوده به خون و چندبار مصرف به اين بيماري خطرناك مبتلا شده اند، كه براي مبارزه با اين بيماري در برنامه سوم ۹۵ هزار ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده است.
فرآورده هاي خوني آلوده و ناسالم تاكنون شمار قابل توجهي از افراد را به عوارضي چون هپاتيت، تالاسمي و هموفيلي مبتلا كرده اند به طوري كه يك هزار و يكصد شاكي با پرونده اي سه هزار صفحه اي در صف انتظار دريافت غرامت خود از سازمان انتقال خون هستند. البته در اين ميان بسياري از شاكيان هموفيلي در خاك خسبيده و ادامه راه را به ديگر شاكيان سپرده اند.
اينكه خون موجب حيات يا ممات آدميان مي شود به شيوه رفتار متولياني بازمي گردد كه درصدد جذب خون شهروندان هستند، عواطفي كه در اين راه هزينه مي شود از ناحيه شهرونداني است كه براي كمك به همنوعان عصاره بدن را هديه مي دهند.
روز اهداي خون بهانه اي است براي يادآوري اينكه :
پرونده يك هزار و يكصد شاكي هموفيلي با سه هزار صفحه در محكمه قضايي مدتها است جريان دارد، آيا فرجام خوبي - كه خميرمايه آن اجراي عدالت و اعاده حق شاكيان باشد - در انتظار آن ها خواهد بود و متخلفان سر تعظيم در مقابل قانون فرود خواهند آورد؟
اگر براي جذب خون مورد نياز اهداي خون اهداي زندگي نام مي گيرد بايد اعتماد دوسويه ميان مردم و مسئولان جريان داشته باشد تا اين روند استمرار يابد در غير اين صورت بايد شاهد رواج دوباره مراكز حجامت و خون گيري به شكل سنتي باشيم - پديده اي كه متأسفانه ظرف چند سال اخير شمار آن رو به فزوني گذارده - و از ديگر سو شمار اهداكنندگان خون به نسبت جمعيت روند نزولي پيدا كرده است.
عباس اسدي

اظهارات تازه وزير بهداشت درباره پرونده مرگ زهرا كاظمي
ايرنا: وزير بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  اظهارات  مادر زهرا كاظمي را كه مدعي  شده  بود بر روي  جسد دخترش  آثار ضرب  و جراحت  ديده  مي شد را به شدت  تكذيب  كرد.
عزت  كاظمي مادر زهرا كاظمي ديروز در مصاحبه اي  با يكي از روزنامه  هاي صبح مدعي  شده  بود بر روي  «ران  پا، ساعد دست ، زير پلك  چشم  و سر» زهرا كاظمي خبرنگار ايراني  الاصل  تبعه  كانادا آثار جراحت  كاملا مشهود بوده  است .
مسعود پزشكيان  ديروز در پايان  جلسه  هفتگي  هيات  دولت  در همين رابطه  به  خبرنگار سياسي  ايرنا گفت : اصلا چنين  چيزي  نبود.
وي  افزود: در طول  حضور خانم  كاظمي در بيمارستان  تزريقاتي  به  ايشان انجام  شده  است . اگر همين  الان  هم  شما به  يك  بيمارستان  مراجعه  كنيد، شاهدخواهيد بود كه  محل  تزريقات  دچار خون  مردگي  و كبودي  مي شود.
خبرنگاري  از پزشكيان  سئوال  كرد كه  مادر كاظمي مدعي  شده  است  كه  حتي  زيرچشم  وي  هم  كبود بوده  است . آيا در اين  محل  هم  تزريقاتي  انجام  شده  است  كه وي  پاسخ  داد: به  هيچ  وجه  چنين  چيزي  نبوده  است .
وزير بهداشت  درادامه  با اشاره  به  وجود فيلم  جسد زهرا كاظمي ،گفت : كل اين  فيلم  آماده  است  و اگر كسي  ادعايي  دارد مي تواند اين  فيلم  را مشاهده  كند.
پزشكيان  گفت: از نظر تخصصي  اين  كبودي ها محل  تزريقات  بوده  است  ونه  محل  ضرب . وي  افزود: از نظر پزشكي  احتمال  بيشتر اين  است  كه  يك  چيزي  به  سر ايشان خورده  است ؛ چرا كه  سخت  است  كه  بگويم  سربه  يك  شي ء سخت  خورده  و اينگونه  شده باشد.
وزير كشور نيز در پايان جلسه هيأت دولت در پاسخ به سئوالات مكرر خبرنگاران درباره پرونده مرگ زهرا كاظمي عكاس ايراني گفت: گزارش سه تيم پزشكي كه قبل از دفن اظهار نظر كرده  اند همه حكايت از اين دارد كه به جز ضربه اي كه به سر وارد شده و يا سر به جاي سختي خورده است هيچ اثري از آثار ضرب و جرح ديده نشده است.
وي در پاسخ به سئوال ديگري درباره پنج نفر كه در ارتباط با پرونده مرگ زهرا كاظمي بازداشت شده اند، گفت:  بازپرس مدعي است كه براي ادامه تحقيقات خود نياز داشته است افرادي را كه در اين ماجرا حضور داشتند، موقتا در جايي نگهداري كند تا بتواند اطلاعات خود را تكميل كند.
خبرنگاري با طرح سئوالي گفت: گزارش هيأت تشكيل شده در اين خصوص داراي ابهام است كه وزير كشور در پاسخ اظهار داشت: بازپرس اين ابهام را برطرف خواهد كرد.
رئيس  كميسيون  اصل  نود مجلس  شوراي  اسلامي  نيز در اين زمينه به ايرنا گفت : رسيدگي  به  پرونده  خانم زهرا كاظمي خبرنگار ايراني  بايد به  طور دقيق  بررسي  و با عاملان  آن برخورد قضايي  و حقوقي  شود.
حسين  انصاري  راد به خبرنگار پارلماني اظهار داشت : هرگونه  بي توجهي  نسبت  به  اين  پرونده  (خانم  زهرا كاظمي )تاثيرات  منفي  در جامعه  خواهد داشت .
انصاري  راد تأكيد كرد: مقصران  پرونده  مذكور بايد توسط دادگاه  به  مردم معرفي  شوند تا جامعه  از نتيجه  آن قانع  شود.

انتخابات هيأت مديره انجمن صنفي روزنامه نگاران
گروه اجتماعي: دبيرخانه انجمن صنفي روزنامه نگاران اعلام كرد: نوبت سوم مجمع عمومي عادي و فوق العاده انجمن صنفي به منظور برگزاري انتخابات هيأت مديره و بازرسان و نيز اصلاح برخي از مواد اساسنامه ساعت ۱۳ روز دوشنبه ۱۳/۵/۱۳۸۲ در محل انجمن، بلوار كشاورز، خيابان شهيد كبكانيان، كوچه هفتم، پلاك ۸۷ برگزار مي شود.
در همين حال خبرگزاري فارس گزارش داد برخي از اعضاي انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران در هفته ها و روزهاي گذشته تقاضاي نامزدي خود را براي شركت در انتخابات هفته آينده، اعلام  كرده اند، اما از ثبت نام آنان بنا به تصميم هيات مديره فعلي ممانعت به عمل مي آيد. اين افراد افزوده اند: اين در حالي است كه اساسنامه انجمن صنفي روزنامه نگاران هيچگونه محدوديتي براي ثبت نام نامزدها قائل نشده است و داوطلبان مي توانند تا قبل از برگزاري مجمع عمومي براي عضويت در هيات مديره و بازرسي ثبت نام كنند.

كدام روش تربيتي سهل يا سخت؟
006830.jpg
شايد متداول ترين و غيرمؤثرترين نحوه تربيت، روش سختگيرانه باشد. پدر و مادر سختگير هيچ وقت براي تقاضايي كه از بچه خود مي كنند دليل نمي آورند و توضيحي نمي دهند، از بچه انتظار مي رود بدون گفت وگو و چون و چرا و بي آنكه بفهمد والدين به چه دليل اين محدوديت ها را وضع كرده اند، از آنها اطاعت كند. در چنين خانواده هايي جايي براي توافق و گفت وگوي دو جانبه بين والدين و فرزند در مورد خواسته هاي دو طرف وجود ندارد. برخي از بچه ها به علت ترس از والدين ترسو بار مي آيند، بعضي ديگر به تدريج كه بزرگ مي شوند پرخاشجو و جسور شده ،قويتر و خشن تر مي شوند. يكي ديگر از عوارض برخورد سختگيرانه اين است كه مانع رشد قواي ذهني كودك مي شود.
وقتي والدين دليلي براي محدوديت هاي خود به بچه ها ارائه نمي دهند و آنها را تشويق به دادن پيشنهاد و نظرات خود نمي كنند، بچه ها هم در زندگي آينده ياد نمي گيرند كه از راه منطق و دليل و ارايه طريق مسايل خود را حل كنند. (تمدن توراندخت ۱۳۶۹) بچه ها چون افكار و عقايد خاص را بدون چون و چرا پذيرفته اند افرادي متعصب بار مي آيند، از كنار آمدن با ديگران عاجز هستند. در زمينه عاطفي و اجتماعي رشد كافي ندارند در كار گروهي نمي توانند شركت كنند، اغلب متزلزل و ضعيف النفس هستند، از قبول مسئوليت خودداري مي كنند و نسبت به بزرگسالان به طور كلي بدبين مي باشند .در مراحل مختلف زندگي از ضعف و بي لياقتي خود رنج مي برند و غالباً در كار تحصيل نيز موفق نمي شوند. (فرجاد، محمدحسين. ۱۳۷۷، ص ۵۹)
والدين معتقدند براي انجام هركاري دو راه بيشتر وجود ندارند يا راه من يا راه اشتباه، بايد بچه ها را ديد اما به آنها گوش نداد اين باورها زمينه را براي رشد رفتارهاي ستمي پدر و مادر مهيا مي سازد.
اين روش تربيتي والدين با تنبيه بدني،  فرياد زدن، محروم كردن كودك از محبت و امتيازات صورت مي گيرد به طور كلي چنين روشي بر كنترل والدين بر چيزهايي كه كودك مي خواهد و بر قدرت بدني برتر والدين تأكيد دارد. اعتقاد والدين مبني بر بكارگيري روش هاي سختگيرانه و قهرآميز مبتني بر مقررات سخت و خشن، نظارت دايم و بيش از حد، انضباط سخت و بي رويه و انتظار پيروي بي چون و چرا از سوي كودك منجر به بروز تنش هاي شديد در خانواده مي گردد. تأثير رفتار والدين و چگونگي تفكر آنان در شكل گيري رفتار كودكان غيرقابل انكار است كودكاني كه درون خانواده با كمبود عاطفه و توجه مواجه هستند محبت را در خارج از خانه و از بيگانگان طلب خواهند نمود. (بيگلويي و همكاران. ۱۳۸۰، ص ۵۱)
والدين مستبد بر خلاف والدين روشن بين لزومي نمي بينند كه براي دستوراتي كه مي دهند دليلي ارائه دهند و به نظر آنان اطاعت بي چون و چرا يك فضيلت است. بعضي از والدين از سر خشم چنين روشي را در پيش مي گيرند و بعضي ديگر نمي خواهند دردسر توضيح دادن و بحث و گفت وگو را تقبل كنند. البته بعضي ديگر چنين مي كنند به اين دليل كه از اين راه مي خواهند به نوجوان ياد بدهند كه به مراجع قدرت احترام بگذارند. اشتباه اين عده در اين است كه ممكن است با اين كار اختلاف را سركوب كنند، ولي نمي توانند آن را از بين ببرند و در حقيقت بيشتر به خشم نوجوان دامن مي زنند. (بهرامي، هادي. ۱۳۵۸)
اثرات روش تربيتي سختگيرانه
از ديدگاه صاحبنظران
بكر (۱۹۶۴) معتقد است كه رفتار كودكان امكان دارد به سبك رفتار والدينشان بستگي داشته باشد و ساير پژوهشگران نشان داده اند كه محدوديت زياد، خصومت، تنبيه و عدم ثبات در رفتار والدين را مي توان با رفتارهاي ضداجتماعي در كودك مربوط دانست (ويكس ريتا و همكاران ۱۳۷۵).
آلستروم و هاويگ هرس (۱۹۷۱) معتقدند كه روابط خانوادگي در درون طبقات اجتماعي بهترين پيشگويي رفتار بزهكارانه است. روش هاي منضبط كردن كودكاني كه در آينده بزهكار شده اند، سست، غيرمعقول و يا بسيار سختگيرانه و معمولاً همراه با تنبيه بدني بوده است و كمتر در مورد رفتار نادرست كودك با او گفت وگويي است (بهرامي، هادي. ۱۳۵۸).
پارك و كولمر (۱۹۷۵): وقتي كه والدين فرزندان خود را تنبيه مي كنند در واقع به آنان مي آموزند كه در آينده چگونه والديني باشند، بعضي از محققان معتقدند كه به همين طريق بدرفتاري با كودك از نسلي به نسل ديگر منتقل مي شود. بسياري از والدين كه فرزندان خود را كتك مي زنند خودشان در كودكي اذيت و آزار ديده اند. (همان منابع)
آندرو (۱۹۸۸)، پايرني و ريشر (۱۹۸۹) معتقدند: خانواده هايي كه در آنها والدين از شيوه كنترلي قدرت طلبانه استفاده مي كنند در مقايسه با روش هاي آزادمنشانه تر، تعارضات بيشتري را تجربه مي كنند احتمال مي رود مهمترين عامل مؤثر در بزهكاري، روش تربيتي نارسا يا اختلال در شبكه ارتباطي خانواده باشد تقريباً تمام پژوهش ها نشان داده اند والديني كه با كودكان خود مهربان نيستند يا آنهايي كه در نظر رواني يا فيزيكي از فرزندان خود سوءاستفاده مي كنند بيشتر احتمال دارد كه فرزنداني بزهكار داشته باشند. (بيابانگرد، اسماعيل. ۱۳۷۷)
لوبروديشين (۱۹۹۸): افزايش احتمال بزهكاري در خانواده هايي وجود دارد كه:
۱- والدين از روش هاي انضباطي بسيار سخت گيرانه يا بسيار بي بند و بار و فريبنده استفاده مي كنند.
۲- شيوه انضباطي به جاي آنكه مبتني بر استدلال باشد مبتني بر تنبيه بدني است.
۳- والدين نسبت به فرزندان خود به جاي آنكه گرم و صميمي و عاطفي باشند، بي توجه، غافل و تمسخر كننده هستند. (همان منابع)
الدر (۱۹۸۰) و لوئيس (۱۹۸۲): نوجواناني كه والدين خودكامه دارند كمتر به خود هستند و نمي توانند به تنهايي كاري انجام دهند يا از خود عقيده اي داشته باشند شايد به اين دليل كه به قدر كافي فرصت نداشته اند كه عقايد خود را بيازمايند و يا مستقلانه مسئوليت قبول كنند و هيچكس هم آنقدر براي عقايد آنان ارزش قايل نبوده كه به آن توجه نشان دهد.
كانجرو و پيترسون (۱۹۸۴): اين نوجوانان اعتماد به نفس، استقلال و خلاقيت كمتري دارند، ذهن كنجكاوي ندارند، از لحاظ اخلاقي كمتر رشد يافته اند و در برخورد با مشكلات روزمره عملي، تحصيلي و ذهني انعطاف پذيري كمتري دارند و معمولاً والدين خود را نامهربان و سهل انگار مي دانند و معتقدند كه انتظارات و تقاضاهايشان غيرمنطقي و نادرست است.(بهرامي، هادي ۱۳۵۸)
روش مقتدرانه يا عقلاني
اين روش تربيتي عاقلانه ترين و انساني ترين راه زندگي است در خانواده اي كه روشن بيني حاكم بر روابط اعضاء آن باشد خصوصيات زير مشاهده مي شود:
۱- تمام افراد خانواده قابل احترام هستند.
۲- اعضاي خانواده صلاحيت اظهار نظر درباره مسايل و مشكلات مربوط به خود را دارند.
۳- همه افراد خانواده حق دارند در تصميماتي كه درباره آنها يا كار مربوط به آنها گرفته مي شود شركت كنند و در عين حال مسئوليت دارند كه در اخذ تصميم و انجام وظايف خود عاقلانه عمل مي كنند.
۴- روش عقلاني در كليه شئون زندگي اين خانواده نفوذ دارد.
۵- همكاري اساس زندگي وفعاليت افراد اين خانواده را تشكيل مي دهد. (فرجاد، محمدحسين. ۱۳۷۷، ص ۵۴)
والدين مقتدر فكر مي كنند كه فرزندانشان خصوصيات مثبت بسياري دارند و از بودن با آنان لذت مي برند. غالباً اظهار محبت مي كنند و اين اظهار محبت لزوماً با بغل كردن و بوسيدن همراه نيست و صرفاً مي تواند لبخند يا محبت آميز باشد.
مؤثرترين و موفق ترين والدين آنهايي هستند كه ضمن دوست داشتن فرزندانشان از آنها انتظار و توقع دارند، اين والدين پذيرنده هستند به فرزندان خود محبت و به مسايل و رفتارشان رسيدگي مي كنند، به قول كارل راجرز پدر و مادر خوب به فرزندان خود توجه مثبت بي قيد و شرط دارند، از صرف وقت كردن با فرزندانشان لذت مي برند و به پيشرفتها و موفقيتهاي آنها افتخار مي كنند، به اعتقاد آنها پدر و مادر وظيفه دارند كه نيازها و احساسات فرزندان خود را بفهمند و به علائق و خواسته ها و مسائل آنها توجه كنند و محدوديتها و حد و حدود آنها را به خوبي مشخص سازند. اين دسته از والدين فرزندان خود را در معيار سطح بالايي حفظ مي كنند، براي رفتار آنها مقررات واضح و روشن وضع نموده، آنها را پيگير و استوار دنبال مي كنند. آنها اشخاص روشن بين به اين مفهوم هستند كه از فرزندان خود درباره زمان خواب و برنامه هاي خانواده نظرخواهي مي كنند. از آنجايي كه خود را صددرصد عاري از خطا نمي دانند و معتقدند كه آنها هم ممكن است اشتباه كنند به فرزندان خود اجازه مي دهند كه نظر مخالف خود را در مواردي بيان كنند و آمادگي آن را دارند كه نظرات منطقي فرزندان خود را بپذيرند و در برنامه هاي خود تجديد نظر كنند، وقتي كودك رفتار نابخردانه اي مي  كند همه تلاش خود را مي كنند تا دليل درست نبودن رفتارش را به او توضيح دهند، اما وقتي استدلال به نتيجه نمي رسد بدون كمترين ترديد اعمال حق مي كنند و نظر خود را به مرحله اجرا مي گذارند. پدر و مادر هرگز از فرزندان خود تقاضاي اطاعت بي چون و چرا نمي كنند و در عين حال نظرات خود را به آنها تحميل نمي نمايند. قوانين آنها مبتني بر استدلال و محدوديتهاي آنها مبتني بر عشق و دوستي هستند.
اثرات ثمربخش روش مقتدرانه يا عقلاني از نظر صاحبنظران
باوم ويند(۱۹۷۵ م) معتقد است: والدين روشن بين و قاطع هم براي رفتار خودمختارانه و هم براي رفتار منضبط اعتبار قائلند، آنان روابط كلامي را تشويق مي كنند و وقتي كه از اقتدار خود به عنوان والدين استفاده مي كنند و كودك را ازچيزي منع مي كنند يا از او انتظاري دارند برايش دليل مي آورند.
كولمن (۱۹۸۰): اقتداري كه براساس يك نوع دل نگراني منطقي براي رفاه نوجوان باشد معمولاً از طرف نوجوان پذيرفته مي شود، حال آن كه سختگيري غيرمنطقي كه براساس ميل بزرگسال به تسلط بر نوجوان باشد احساس طردشدگي به نوجوان مي دهد و گاهي خشم او را برمي انگيزد و گاهي هم به افسردگي او مي انجامد.(بهرامي، هادي)
مارتين (۱۹۷۵): والدين گرم و پذيرا بيش از ديگران در انتقال ارزشها و هدفهاي خود به فرزندانشان تأثير مي گذارند. طرد بيش از حد كودك غالباً با رفتار مشكل برانگيز آنان ارتباط دارد.
باخمن(۱۹۷۰) - اومالي (۱۹۷۸): والدين با سبك روشن بيني و قاطع فرزنداني دارند به عنوان نوجوانان داراي اعتماد به نفس بالا و عزت نفس بالا و استقلال زياد.
والدين سهل گير
نقطه مقابل، روش سختگيرانه است اگر چه خانواده هاي آسان گير، در مقايسه با والدين مستبد،  محبت بيشتري ابراز مي دارند، ولي نمي توانند قاطعيت از خود نشان داده و كنترلي اصولي روي بچه اعمال نمايند.
وقتي شعار كسي را با كسي كاري نباشد، حاكم بر روابط اعضاي خانواده است و هر كس بتواند هر كاري را كه ميل دارد انجام دهد و ديگري حق دخالت در كار او را نداشته باشد،  در خانواده اي كه آزادي به اين معني حاكم بر روابط اعضا است و هيچ يك از اعضاي خانواده در كار ديگري دخالت نمي كند معمولاً هر فردي مي خواهد مطابق دلخواه خود عمل كند. تمايلات، حاكم بر اعمال افراد است، در نتيجه هرج و مرج و بي نظمي حاكم بر روابط اعضاي خانواده مي شود و زندگي براي آنها مشكل خواهد بود، خانواده متزلزل مي شود و آثار تزلزل در رفتار بچه ها مشاهده مي گردد. افراد اين خانواده بي بندوبار، لاابالي، سهل انگار، خودخواه و بي هدف هستند، احساس مسئوليت نمي كنند، قادر به زندگي اجتماعي نيستند، نمي توانند با ديگران بسر برند و اغلب در زندگي با شكست روبه رو مي شوند. (فرجاد، محمد حسين، ۱۳۷۷، ص ۵۹)
مقايسه دو روش تربيتي، سختگيرانه و عقلاني
والدين مقتدر قوياً معتقد به رعايت نظم و انضباط هستند، اما برخلاف پدر و مادر سخت گير، آن را با ابراز مهر و عطوفت و موافقت شفاهي توأم مي كنند. پدر و مادر مقتدر از بچه انتظار دارند از آنها اطاعت كند ليكن همزمان با وي دوست هستند. پدر و مادر مقتدر با فرزند خود به گفت وگو نشسته و براي او توضيح مي دهند كه چه رفتار مشخصي از نظر آنها شايسته يا ناشايست و غيراصولي است. پدر و مادر سختگير هم، هميشه محدوديتهاي مشخص و لازم الاجرايي را براي كودك وضع مي كنند، ولي هرگز راهي براي توافق و سازش، قبول توضيحات و پيشنهادهاي كودك، بازنمي گذارند.(سگالن، مارتين، ۱۳۷۰، ص ۲۰۳)
مقايسه دو روش تربيتي سختگيرانه و سهل گير
مارتين (۱۹۷۵): حد نهايي هر يك از دو روش اداره كودك، يعني قانع كردن و تهديد كردن مي تواند به پرخاشگري يا رفتار ضداجتماعي منجر شود و اين امر تا حدودي بستگي به درجه صميميت والدين دارد. براي مثال والديني كه با فرزندانشان صميمي نيستند و آنها را بسيار محدود مي كنند و نيز آنان كه با فرزندانشان صميمي هستند و آنها را كاملاً آزاد مي گذارند، هر دو گروه ممكن است فرزنداني پرخاشگر و نافرمان تربيت كنند كه اعتماد به نفس ضعيفي داشته باشند.(ويكس ريتا و همكاران، ص ۵۱۱)
والدين سهل  گير به روشهاي مختلف نوجوانهايشان را نازپرورده تربيت مي كنند. فرانسيس والتون به نمونه هاي زير اشاره كرده است:
- جواب دادن به جاي نوجوانها در شرايطي كه كسي از آنها سؤالي كرده است.
- انتخاب لباس، جمع و جور كردن و شستن لباسها، دنبال اشياء و لوازم نوجوان ها گشتن.
- خاطر نشان كردن ساعت و وقت روز به نوجوان تا به موقع به محل قرارش برسد.
والدين سختگير اغلب به طرق زير رفتارمي كنند:
- از عملكرد نوجوانها به شدت انتقاد مي كنند.
- متوقع وتهديدكننده هستند.
- به نوجوان ها اعتماد نمي كنند و به آنها احترام نمي گذارند.
- در تكاليف مدرسه نوجوانان شان دخالت بيش از اندازه مي كنند. (دنيك ميردون و مك كي گري ۱۳۷۹)
مقايسه روش تربيتي مقتدرانه سهل گير
در روش تربيتي مقتدرانه و مؤثر، والدين به طور روشن و صريح به بچه ها مي گويند مجاز به انجام چه كارهايي هستند و چه رفتارهايي از نظر آنها پذيرفتني نيست. بچه هاي والدين آسان گير مشكل مي فهمند آنها چه كارهايي را بايد و چه كارهايي را نبايد انجام دهند، چون والدين هيچ وقت مقررات و محدوديتهاي مشخص نداشته اند.
دومين مشخصه روش تربيتي مقتدرانه اين است كه به بچه ها آگاهي داده مي شود در صورت شكستن مقررات، چه عواقب و تنبيهي در انتظار آنهاست، بچه هاي خانواده آسان گير نمي دانند در صورت عدم رعايت قوانين چه تنبيهي پيش روي آنهاست.
سوم و مهمتر از همه، والدين روشن بين و مقتدر همواره قوانيني را كه وضع نموده اند دنبال مي نمايند و اجرا مي كنند و از موضع خود عدول نمي نمايند. فرزندان خانواده هاي آسان گير خيلي زود متوجه مي شوند لزومي ندارد به والدين گوش دهند چون آنها به هر حال واكنش نشان نمي دهند. پژوهشگران به اين نتيجه رسيده اند بچه هايي كه والدين آسان گير دارند، خيلي پرتوقع، متكي يا نابالغ و نامطمئن بار مي آيند. علت اين است كه والدين آسان گير از بچه هاي خود توقع رفتار مسئولانه و عاقلانه ندارند.(تايبر، ۱۳۶۹)
منصور فتحي
كارشناس ارشد مددكار اجتماعي

منابع و مآخذ:
۱- بيگلوئي عباس، رسول زاده طباطبايي كاظم و موسوي چلك كن، كودك آزاري، انتشارات آوند دانش ۱۳۸۰
۲- بهرامي هادي، روانشناسي نوجواني، انتشارات رشد۱۳۷۴
۳- بيابانگرد اسماعيل،روانشناسي نوجوانان، دفتر نشر فرهنگ اسلامي- چاپ دوم ۱۳۷۷
۴- تايبر، بچه هاي طلاق-ترجمه توراندخت تمدن- انتشارات روشنگران - چاپ اول ۱۳۶۹
۵- سگالن، مارتين، جامعه شناسي تاريخي خانواده، ترجمه حميد الياسي ۱۳۷۰
۶- فرجاد محمد حسين، بررسي مسائل اجتماعي ايران- انتشارات اساطير ۱۳۷۷
۷- ويكس ريتا نلسون، الن سي ليز رأس، اختلالهاي رفتاري كودكان ترجمه محمد تقي طوسي، انتشارات آستان قدس رضوي ۱۳۷۵
۸- دينك ميردون،مك كي گري، آموزش قدم به قدم براي تربيت مؤثر نوجوانها، ترجمه مهدي قراچه داغي- انتشارات پيك بهار، چاپ اول ۱۳۷۹

براي رابطه بهتر چه بايد كرد؟
006835.jpg
غيبت، ارتباطاتي است كه بر ديگران آسيب مي رساند و زندگي ها را خراب مي كند. آبروي افراد را مي برد، بين خانواده ها اختلاف و شكاف ايجاد مي كند و دوستي ها را به هم مي زند .
موهبت كلام بسيار با ارزش است ولي به نحوه استفاده آن بستگي دارد.
آيا دوست داريد با صحبت هايتان به جاي ناراحت كردن ديگران ، آنان را آرام كنيد؟
به جاي آسيب رساندن، درمان كننده باشيد؟ به جاي سوزاندن و خراب كردن سازنده باشيد؟ روش هاي زير به شما كمك مي كند:
۱) كلام تان مثبت باشد.
فقط جملات مثبت به كار ببريد. با محبت و مهرباني صحبت كنيد. قبل از صحبت كردن فكر كنيد و سنجيده سخن بگوييد.
۲) از شنيدن غيبت خودداري كنيد.
از شنيدن تهمت، غيبت و هر نوع سخن منفي خودداري كنيد.
۳) براي حرف هاي منفي خود دليل تراشي نكنيد.
هرگز حرفي نزنيد كه مجبور شويد آن را توجيه كنيد. براي مثال بگوييد، شوخي كردم منظوري نداشتم.
۴) از نكات منفي چشم پوشي كنيد.
با ديد مثبت در مورد ديگران قضاوت كنيد. همان طوري كه دوست داريد در مورد شما قضاوت شود، در مورد ديگران نظر دهيد. اگر شما را براي كاري كه تقصيري نداشته ايد متهم كرده اند، به خوبي مي توانيد احساس كنيد كه قضاوت نادرست چقدر سخت است.
۵) فروتن باشيد.
از خشونت، خودخواهي و غرور خودداري كنيد. از پيروزي هايتان لذت ببريد، ولي مغرور نشويد. انسان فروتن مي داند كه خداوند در كارها و موفقيت ها او را ياري داده است.
۶) سنجيده و به جا صحبت كنيد.
اگر دوست تان اخراج شده و بيكار است، موفقيت هاي كاري، اضافه حقوق و ترفيع دوست مشترك تان را مطرح نكنيد.
۷- صداقت بهترين سياست است.
همواره صادق باشيد جز در مواردي كه صداقت شما باعث مشكلات يا رنجش ديگران مي شود. در هر كاري صادق باشيد ولي هرگز با صداقت خود، دل ديگران را نشكنيد.
۸- معذرت خواهي كنيد.
هر كسي اشتباه مي كند. پس با شهامت معذرت خواهي كنيد.
۹- ببخشيد.
اگر كسي به شما بد كرده است، آن را فراموش كنيد. به خاطر خودتان او را ببخشيد. انسان هاي بخشنده سالم تر، شاد ترند و كمتر دچار فشار رواني مي شوند، برخي ظاهراً مي گويند كسي را مي بخشند ولي در عمل نه مي بخشند و نه فراموش مي كنند.
۱۰- به علائم غيركلامي خود توجه كنيد.
شايد گفتارتان در ظاهر مثبت باشد ولي علائم غيركلامي شما مانند حالت چهره، طرز نشستن، عكس آن را ثابت كند، پس علائم غيركلامي را با گفتارتان هماهنگ كنيد.
برگرفته از اينترنت مترجم: الهام مؤدب

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |