پنج شنبه ۹مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۲۳ - July . 31, 2003
وزير اقتصاد اعلام كرد
دادن اطلاعات غيردقيق از تريبونهاي مقدس مردم را بي اعتماد مي كند
007025.jpg
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: نظام بانكي كشور برپايه بانكداري بدون ربا است و اساس تنظيم آن مباني فقهي و شرعي بوده و حدود ۱۶ سال قبل به تأييد و تصويب مجلس شوراي اسلامي، فقها و حقوقدانان شوراي نگهبان رسيده است.
«طهماسب مظاهري» افزود: با توجه به قطعيت حرمت ربا در اسلام، مسئولان اقتصادي كشور با حساسيت كامل نسبت به اين مسئله برخورد مي كنند.
وي با بيان اينكه در ۱۶ سال گذشته كسي مدعي ربوي بودن نظام بانكي و يا مغايرت آن با موازين فقهي و شرعي نبوده است، تأكيد كرد: اگر برخي از شعب و افراد برخلاف قانون جاري عمل كنند، چنانچه موارد تخلف مشخص شود، قابل پيگيري است.
وي معتقد است: عدم استفاده از اطلاعات دقيق، صحيح و ناديده گرفتن نقاط مثبت در ارائه نظرات كلي و عمومي از تريبون هاي رسمي و مقدس، به طور يقين سبب بي اعتمادي مردم و افكار عمومي خواهد شد.
وي تأكيد كرد، از آنجا كه اظهارنظر از طريق سخنگاه هاي رسمي كشور مبناي تصميم گيري مردم است، بايد دقيق باشد، ضمن آنكه مصلحت كشور اقتضا مي كند كه از ارائه مطالب فاقد مبناي اطلاعاتي و كارشناسي دقيق اجتناب شود.
وي از همه صاحب نظران و خطبا خواست در تعامل فني و اقتصادي با نهادهاي دولتي و تعامل شرعي و فقهي با مراجع صاحب نظر و فقها، به اين وزارتخانه كمك كنند تا به جواب روشن و مشخص درخصوص ماهيت ربا و نرخ بهره دست يابد.
به گفته وي، كاهش نرخ سود از برنامه هاي جدي دولت است كه در مسير آن حركت كرده و در سه سال گذشته دولت هر بار نرخ سود انواع تسهيلات را كاهش داده كه پيش بيني مي شود اين روند ادامه داشته باشد.
مظاهري گفت: از آنجا كه نظام پولي و بانكي ظريف و حساس است، انجام هر نوع تمشيت امور و اصلاحي بايد تدريجي، آرام و حساب شده باشد، تا بتوان در طول زمان به شرايط مناسب دست يافت. تجربيات ساير كشورها مؤيد اين نظر است كه روش مقطعي و شوك آور راه حل نيست و به نتيجه نمي رسد چرا كه وارد كردن شوك در اين امور تبعات و ناهنجاري هاي بزرگي را به دنبال خواهد داشت.
وي متذكر شد: هرچند تمركز صرف روي كاهش تورم سبب عدم حصول ساير اهداف از قبيل اشتغال مي شود و اين امر هم مشكلاتي بدنبال دارد، اما دولت براي يافتن راه حل هاي مناسب جهت تسريع در تحقق كاهش نرخ سود بانكي تلاش مي كند.
مظاهري، ارتباط مستقيم نرخ سود با تورم را از عوامل مؤثر در اتخاذ روند تدريجي كاهش نرخ سود در كشور دانست و گفت: تورم در ايران در سال ۸۰ حدود ۱۲ درصد و سال قبل حدود ۱۵ درصد بود، ضمن آنكه نرخ معقول و منطقي سود بانكي، همواره متناسب با نرخ تورم با يك حاشيه كم پايين تر يا بالاتر از آن معين مي شود.
وزير دارايي گفت: در يك نظام اقتصادي داراي تورم ۱۲ تا ۱۵ درصدي، نرخ سود بانكي حدود ۲ تا ۵ درصدي سبب كاهش تمايل پس انداز، افزايش تقاضاي خريد كالا و همچنين ايجاد تقاضاي كاذب براي تسهيلات در فعاليت هايي كه بازده مناسب ندارند و در نهايت گيرندگان تسهيلات از رانت برخوردار مي شوند.

دبيركل بورس تهران اعلام كرد
احتمال دخالت دولت در بورس براي جلوگيري از افزايش قيمت ها
عبده : احتمالا از سه شنبه آينده افزايش قيمت صفر درصد روي كليه سهام اعمال خواهد شد
007030.jpg
در پي افزايش بي رويه قيمت انواع سهام در بازار بورس تهران دبير كل بورس تاكيد كرد: در صورتي كه بازار در پايان روز دوشنبه به تعادل لازم نرسد، احتمالاً از روز سه شنبه افزايش قيمت صفر درصد روي كليه سهام اعمال خواهد شد.
با بازگشايي برخي نمادها، سير صعودي قيمت اين سهام بورس تهران را تحت الشعاع خود قرار داد. به گونه اي كه دبير كل با ارسال اطلاعيه اي به سهامداران اعلام كرد: با توجه به وجود صفهاي خريد روي پاره اي از سهام به رغم افزايشهاي عمده روزهاي اخير در روزهاي چهارشنبه، يكشنبه، دوشنبه كليه كنترلها بر سقف و كف قيمتهاي بازار حذف مي شود و معامله در مورد كليه سهام به هر قيمت و با هر دامنه تغيير ممكن خواهد بود در صورتي كه بازار در پايان روز دوشنبه به تعادل لازم نرسد، احتمالاً از روز سه شنبه ۱۴/۵/۸۲ افزايش قيمت صفر درصد روي كليه سهام اعمال خواهد شد.
در عين حال كاهش قيمتهاي سهام بدون محدوديت خواهد بود. حسين عبده تبريزي دلايل اتخاذ اين تصميم را به شرح زير اعلام كرده است:
۱-روشن شدن برنامه واگذاري سهام دولتي و اعلام دقيق ميزان واگذاري در ماههاي باقي مانده سال ۸۲
۲-اعلام اطلاعات گردآوري شده توسط سازمان به سرمايه گذاران در مورد بعضي از سهام افزايش قيمت يافته تركيب سرمايه گذاران حقيقي و حقوقي و معاملات دوطرفه.
۳-ارائه اطلاعات عمومي به بازار در مورد تحولات چهارماهه اول سال ۸۲ و ريسكهاي بازار.

دارندگان ژيان ،آرياشاهين و جيپ آهو مدل ۴۸ و پس از آن وام مي گيرند
به  صاحبان  خودروهاي  فرسوده  توليد گروه  خودروسازي  سايپا وام  خريدخودرو جديد اعطا مي شود.
مديرعامل  گروه  خودرو سازي  سايپا با اعلام  اين  مطلب  گفت : دارندگان  تمامي خودروهاي  گروه  خودروسازي  سايپا شامل  پارس  خودرو، زامياد و سايپا كه خودرو آنها توليد سال  ۱۳۴۸ و پس  از آن است  مي توانند با ابطال  سند خودرو و دريافت  وام  پنجاه  ميليون  ريالي، خودروي جديد از محصولات  گروه خودروسازي  سايپا خريداري  كنند.
احمد قلعه باني  ميزان  سود اين  وام  را ۱۵ درصد و مدت  بازپرداخت  آن را ۵سال  اعلام  كرد و يادآور شد مرحله  نخست  طرح  اعطاي  وام  به  صاحبان خودروهاي  فرسوده  از اول  شهريور امسال  اجرا مي شود كه  خودروهاي آرياشاهين، جيپ  استيشن  آهو، جيپ  كالسكه  و ژيان  را در بر مي گيرد.
مدير عامل  گروه  خودرو سازي  سايپا تصريح  كرد: صاحبان  خودروهاي  فرسوده ۴۵ روز پس  از ابطال  سند خودروي  خود و تكميل  مدارك، خودروي  جديد ازمحصولات  گروه  خودروسازي  سايپا دريافت  خواهند كرد.
  قلعه  باني  شمار خودروهاي  فرسوده  بالاي  ۲۵ سال  توليدي  گروه  خودروسازي  سايپا را ۲۴۰ هزار دستگاه  اعلام  كرد و يادآورشد همه  اين  خودروها در مدت  سه  سال  به  تدريج  از رده  خارج  خواهند شد.

دستگاه هاي دولتي موظف به پرداخت حقوق معوقه  كاركنان شدند
هيأت  وزيران  به  تمام  دستگاههاي  اجرايي  ملي  و محلي  در استان ها اجازه  داد پس  از تامين  كليه  تعهدات  جاري  امسال ، مطالبات  قانوني  و معوق  سال هاي  گذشته  كاركنان  خود را از محل  اعتبار مصوب  سال  جاري  و در چارچوب  مفاد موافقتنامه  مربوطه  پرداخت  كنند.
اين  مجوز را هيأت  وزيران  در جلسه  اول  مرداد ماه  امسال  بنا به  پيشنهاد مشترك  وزارتخانه هاي  آموزش  و پرورش ، بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي ، كشور، دفاع  و پشتيباني  نيروهاي  مسلح ، امور اقتصادي  و دارايي  و سازمان  مديريت  كشور و به  استناد بند «ر» تبصره  «۴» قانون  بودجه  سال  جاري  كل  كشور تصويب  كرد.
براساس  اين  مصوبه  دستگاه ها مي توانند مطالبات  قانوني  و معوق  سال هاي  گذشته  كاركنان  خود نظير افزايش  حقوق  و مزايا، عائله مندي ، فوق العاده  روزانه ، هزينه  سفر افراد يا واحدهاي  نظامي و انتظامي و هزينه هاي  پرسنلي كه  براثر تصويب  و اجراي  قوانين  و مقررات  قانوني  خارج  از اختيار دستگاه اجرايي  زايد بر اعتبارات  مصوب  مربوط ايجاد شده  و يا اعتباري  براي  آنها منظور نشده  است ، پرداخت  كنند.
همچنين  در صورت  كسري  اعتبار، دستگاه هاي  يادشده  بايد فهرست  و ميزان  كل  مطالبات  كاركنان  و ميزان  كسري  اعتبار مورد نظر را همراه  با تاييد ذيحساب مربوط به  منظور بررسي  توسط كار گروه  موضوع  بند «۱» تبصره  «۴» قانون  بودجه سال  ۸۲ كل  كشور و تامين  كسري  اعتبار احتمالي  هر يك  از دستگاههاي  اجرايي به  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  ارسال  كنند.

يادداشت
افشاي معاملات چرخشي
محمدصادق جنان صفت
مهدي كرباسيان، قائم مقام وزير اقتصاد چند روز پيش در گفت و گو با نگارنده گفت، معاملات چرخشي (كه براساس آن نوعي تباني براي تأثيرگذاري در قيمت سهم يك شركت انجام مي شود) در بازار سهام كشور تبديل به قاعده نشده، اما استثناهاي بزرگي ديده شده است كه گزارش آن تهيه و در اختيار نهادهاي مربوطه قرار خواهد گرفت.
دبير كل بورس تهران در روزهاي گذشته ـ  در مسير خواست شوراي بورس ـ به دادن دهها اخطار بسنده كرده است و از افشاگري درباره معاملات دوطرفه اجتناب مي ورزد. دبيركل بورس تهران هشدار داده است احتمال اينكه در آزادي داد و ستد و سازو كار قيمت ها دخالت كرده و محدوديت هاي جدي براي افزايش قيمت ها ايجاد كند افزايش يافته است. به نظر مي رسد اين اقدام كه خلاف عقيده دبير كل بورس و خلاف آزادي داد و ستد در بازار سهام است، مي تواند برخي مشكلات ناشناس ديگر را ايجاد كند.سازمان تأمين اجتماعي، صندوق بازنشستگي، شركتهاي سرمايه گذاري وابسته به بانك ها و سازمان خصوصي در شرايط فعلي بازار سهام نبايد دبير كل بورس را تحت فشار قرار داده و از عرضه سهام اجتناب كنند.افزايش عرضه سهام شركتهاي دولتي در تالار بورس اوراق بهادار تهران، تنها تصميم اقتصادي و منطقي براي ايجاد تعادل در قيمت ها است.علاوه بر اين، دبير كل بورس تهران بايد شجاعت افشاي معاملات دوطرفه (چرخشي) را داشته باشد و مطمئن باشد اين اقدام هرچه زودتر انجام شود مفيدتر است. وي نبايد منتظر گزارش نهايي باشد و هر اطلاعاتي كه تاكنون به دست آورده را بايد با سرعت و دقت دراختيار افكار عمومي قرار دهد. مخدوش شدن احتمالي بازار سهام مي تواند موجب بي اعتمادي، ركود و در نهايت سقوط داد و ستد در بورس را فراهم كند.

در مذاكره با مقامهاي آمريكايي:
مقامهاي ژاپن قرارداد نفتي آزادگان را براي اين كشور مهم توصيف كردند
در مذاكرات دو طرفه آمريكا و ژاپن حول مساله انرژي، آمريكا بار ديگر نگراني خود رااز برنامه هسته اي ايران و قرارداد نفتي ژاپن در اين كشور ابراز و بر عدم امضاي آن تصريح كرد.
به گزارش كيودونيوز، در حالي كه آمريكا نگران برنامه هسته اي ايران است، در مذاكرات اوليه دوطرفه ژاپن- آمريكا حول مساله انرژي، بحث ايران در راس دستور كار اين مذاكرات قرار گرفت.
مقامهاي آمريكايي در اين نشست بار ديگر بر ضرورت امضاي پروتكل الحاقي منع گسترش سلاحهاي هسته اي از سوي ايران تاكيد كردند.
آلن لارسن معاون اقتصادي و تجاري وزارت امور خارجه آمريكا از جمله نمايندگان آمريكايي حاضر در اين مذاكرات بوده است.
اين در حالي است كه آيواو اوگاموتو مدير كل آژانس انرژي و منابع طبيعي ژاپن و ديگر مقامهاي اين كشور بر اهميت پروژه نفتي ميدان آزادگان و مفيد بودن آن براي ژاپن تاكيد كردند.

وزير بازرگاني:
واردات مرغ براي افزايش عرضه و تعادل قيمت ها
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: اتحاديه  مشاوران املاك يكي از اتحاديه هاي رسمي كشور است كه مانند همه  اتحاديه ها تابع قانون نظام صنفي است، منتها نرخ مسكن هيچ گاه به صورت اداري از سوي دولت تعيين نشده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد شريعتمداري وزير بازرگاني پس از جلسه هيأت دولت در جمع خبرنگاران افزود: اين مسأله به بحث هاي ويژه اقتصادي كشور ارتباط دارد،با توجه به سهمي كه مسكن در سبد هزينه خانوار چه به صورت استيجاري يا ملكي دارد، وقتي رشد نقدينگي از حد معيني تجاوز كند، در نرخ كالاها و خدمات ظاهر مي شود كه در سبد هزينه خانوار نقش اساسي تري دارد و طبيعي است كه در اين بخش بايد كنترل بيشتري
به ويژه در عرضه به عمل آيد تا كنترل صورت گيرد.
وي ادامه داد:اين موضوع در دستور كار ستاد بررسي دولت قرار دارد و وزيرمسكن و شهرسازي هفته  آينده گزارشي در اين زمينه ارائه خواهد كرد، تا در صورت امكان از طريق بانك مركزي و به كارگيري برخي ابزارهاي اقتصادي كه منابع را به سمت عرضه  بيشتر اين موضوع اساسي هدايت مي كند، اتخاذ شود و قيمت مسكن به صورت استيجاري و ملكي تا حدودي تعديل شود.
وزير بازرگاني، درباره  تأثير تلفيق مركز توسعه و صادرات و مركز تهيه و توزيع كالا تحت عنوان سازمان تجارت و توسعه در نظام بازرگاني كشور گفت: از طريق ايجاد دفاتري كه اين سازمان در خارج از كشور خواهد داشت و از طريق خدماتي كه در داخل بر عهده اين سازمان است، شاهد توسعه  تجارت ايران در سطح بين المللي خواهيم بود.
وي در پاسخ به سؤالي در مورد كنترل قيمت ها و احتمال تخلف مديران دولتي در اين زمينه گفت: هر يك از مديران دولتي كه از ضوابط و مقررات مصوبه  دولت تخطي كنند، بر اساس قانون تعزيرات با آنها برخورد خواهد شد.
شريعتمداري درباره  قيمت مرغ گفت: بر اساس مصوبات موجود كميته  تنظيم بازار دولت بر عهده وزارت جهاد كشاورزي است و طبيعي است كه آن وزارتخانه از طريق خريد به موقع محصول اقدام به
ذخيره سازي مي كند تا زماني كه تقاضا بر عرضه پيشي گرفت، با عرضه محصول از طريق ورود محصولات به بازار داخلي اقدام كند. وي در پايان گفت: موضوع افزايش قيمت مرغ در تهران در دستور كار كميته و وزارت جهادكشاورزي قرار گرفته است و با عرضه  اين محصول، قيمت آن نيز كنترل خواهد شد.

پاسخ به يك خبر
در روزنامه همشهري مورخ ۲۱/۴/۱۳۸۲ مصاحبه اي با رئيس محترم كميسيون برنامه و بودجه مجلس با عنوان اقتصاد، دستوري نيست درج شده كه شركت قطارهاي مسافري رجاء در پاسخي ضمن تشكر از اظهارات متين و روشنگرانه حضرت حجت  الاسلام والمسلمين انصاري رئيس محترم كميسيون برنامه و بودجه مجلس در مورد سياستهاي اقتصادي كشور تاكيد شده، قبلا از طريق رسانه هاي كشور به اطلاع عموم رسيده است كه افزايش متوسط ۱۰درصد نرخ بليت ها براساس مصوبات صريح شوراي محترم اقتصاد در سالهاي گذشته و ستاد كنترل و نظارت بر قيمت ها در سال جاري بوده است و شركت رجاء صرفا مصوبات مراجع قانوني را براساس ابلاغ وزير راه و ترابري اجراء كرده است.
لذا افزايش قيمتها بر مبناي متوسط نه بر اساس برداشت مسئولان راه آهن و رجاء بلكه بر مبناي مصوبات صريح و قانوني مراجع ذيربط صورت گرفته است كه البته با ابلاغ مصوبه جديد ستاد نظارت بر قيمتها اين افزايش متوسط به افزايش ثابت ۱۰درصد در كليه قطارها تغيير يافته است.

قيمت نفت در حال كاهش است
خبرگزاري فارس: نگراني بازار نفت از تصميم اوپك در نشست فردا قيمت نفت را همچنان كاهش مي دهد.
قيمت نفت برنت درياي شمال در بازار بورس لندن نيز ۱۴سنت كاهش يافت و به ۸۹/۲۷ دلار در هر بشكه رسيد. افزايش توليد نفت عراق و افزايش عرضه نفت خام در آمريكا در هفته گذشته نيز در كاهش قيمت نفت بي تاثير نبوده اند.
به گزارش خبرگزاري فارس، سازمان كشورهاي صادركننده نفت اوپك فردا نشستي را در وين برگزار مي كند كه موضوع اصلي جلسه بحث ورود عراق به بازار نفت مي باشد. وزير نفت امارات نيز پيش از اين از عدم تغيير توليد اوپك خبر داده بود ولي با توجه به افزايش توليد نفت عراق احتمال هرگونه تصميمي در مورد تغيير توليد اوپك وجود دارد.

رئيس انجمن شركت هاي انفورماتيك:
خصوصي سازي معيار اندازه گيري مبارزه با فساد است
خصوصي سازي معيار شفاف سازي و روند اندازه گيري مبارزه با فساد است و اين نكته در حرفه انفورماتيك اهميت بيشتري يافته و مسئولان امور بايد به سمت خصوصي سازي و از بين بردن فساد قدم بردارند.
اميرحسن سعيدي نائيني- رئيس هيأت مديره انجمن شركت هاي انفورماتيك ايران- كه در مراسم افتتاحيه مجمع عمومي سالانه انجمن شركت هاي انفورماتيك، سخن مي گفت، با بيان اين مطلب، اظهار داشت: عافيت طلبي مسئولان معضلي است كه نمي گذارد تا مسئولان در راستاي خصوصي سازي و انتقال كار به مردم قدم بردارند، متأسفانه پس از تكفا شاهد عقد قراردادها و برگزاري مناقصاتي بوديم كه به شدت افسارگسيختگي و دهن كجي مسئولان را نسبت به خصوصي سازي نشان داد، چنانچه برنده شدن يك شركت صد درصد دولتي در مناقصات به وجه كل مسئولان در راستاي شعارها لطمه وارد كرد.
وي افزود: دليل عدم انعقاد قرارداد با شركت هاي خصوصي صراحتا فقر مالي در شركت عنوان شد، اما بايد گفت كه اين ادعا صحت نداشته و در صورت صحت آن نيز بايد پرسيد كه چه كسي باعث اين فقر شده است.
سعيدي خاطرنشان كرد: طرح تكفا در آغاز، صراحتا اجراي كارها را به بخش خصوصي سپرده بود و انجمن از اين مساله استقبال كرد و تلاش هايي را براي اجراي هر چه بهتر كار انجام داد كه از آن جمله مي توان به انتشار مجله تكفا اشاره كرد كه تمام هزينه هاي مربوط به آن با كمك و مساعدت خود اعضا پرداخت مي شود.
وي افزود: در همين راستا به زودي ۷۰۰ صفحه از قراردادهاي منعقد في مابين سازمانها و نهادهاي دولتي روي سايت انجمن قرار گرفت.
وي خطاب به شركت هاي انفورماتيكي، گفت: هنگامي كه بخش خصوصي داعيه شفاف سازي و دوري از فساد دارد لازم است حتما از اين خصيصه به دور باشد، چرا كه عدم ايجاد تعادل در شكل گرفتن بلوغ صنفي در اجراي قراردادها مشكل ساز خواهد شد، لذا انجمن از هر قرارداد سالم مابين شركت ها با بخش دولتي صددرصد حمايت مي كند و برعكس نسبت به قراردادهايي كه بر طبق روابط ناسالم شكل گرفته و به شدت حساس بوده پيگيري خواهد كرد.

با روشهاي قديمي نمي توان خدمات نوين ارائه كرد
گروه اقتصادي: مجيد مشهدي مديرعامل سايپا يدك گفت: روشهاي قديمي توانايي ارائه خدمات نوين را ندارند و اين مسئله در صنعت خودرو آشكار است. وي كه در يك همايش براي نمايندگان مجاز سايپا سخنراني مي كرد ادامه داد: افزايش توليد خودرو در كشور نيازمند طراحي ساز و كارهاي كارآمد براي خدمات پس از فروش است و ما تلاش داريم در كمترين زمان اين كار را انجام دهيم.
وي افزود: فرهنگ استقرار كارشناس فني با هدف ارائه خدمات شايسته تر به مشتريان در شبكه خدمات پس از فروش شركت سايپا نهادينه شده است.
به گزارش ستاد خبري گروه خودروسازي سايپا وي تصريح كرد: به منظور ارائه خدمات مطلوبتر، تعامل با مشتريان و عيب يابي سريع خودروهاي توليدي شركت سايپا خصوصاً خودروهايي كه با فناوري هاي پيشرفته توليد مي شود، كارشناس فني در نمايندگي هاي مجاز خدمات پس از فروش سايپا مستقر شده است.
به گفته مشهدي درگذشته بهاي كافي به توسعه خدمات نشده است ولي در حال حاضر تمامي دست اندركاران صنعت خودرو جبران عقب ماندگي هاي خدمات پس از فروش و توسعه اين بخش را جدي گرفته اند.
وي با اشاره به افزايش توليد خودرو در شركت سايپا گفت: افزايش توليد خودرو در شركت سايپا گسترش شبكه خدمات پس از فروش را اجتناب ناپذير كرده است و سايپا يدك با مشاركت بخش خصوصي تعداد نمايندگي ها و عامليتهاي مجاز تعميراتي را گسترش داده است.

رشد مصرف  بنزين  در كشور حدود دو برابر رشد توليد ناخالص  داخلي  است
رشد مصرف  بنزين  در كشور نزديك  به  دو برابر رشد توليد ناخالص  داخلي  است كه  عوامل  بسياري  در اين  افزايش  دخالت  دارد.
مشاورانرژي  مركز پژوهشهاي  مجلس  شوراي  اسلامي  گفت : افزايش  ميزان  مصرف  بنزين  در كشور، شامل  بنزين توليدي  در پالايشگاههاي  داخلي  و بنزين  وارداتي ، فقط به  دليل  زياد بودن تعداد خودروهاي  سواري  در گردش  نيست ، بلكه  عوامل  ديگري  نيز در آن  دخالت دارند.
ايرج  مهرآزما، نامناسب  و مكانيزه  نبودن  سيستم  عرضه بنزين  ازناحيه  (بعداز پالايشگاه ) تا جايگاه ، عدم  تنظيم  به موقع  موتور خودروها،فرسودگي  تعداد عمده اي  از خودروهاي  در گردش ، پايين  بودن  قيمت  و خارج  شدن بخشي  از بنزين  از چرخه  بخش  حمل  و نقل  را از عوامل  مهم  افزايش  رشد بنزين عنوان  كرد.
وي  افزود: ميانگين  مصرف  بنزين  هر خودرو در كشور ۱۱ ليتر در روز اعلام شده  در حاليكه  رقم  واقعي  كمتر از اين  مقدار است .
به  گفته  وي ، ميانگين  مصرف  بنزين  خودروهاي  سواري  در دنيا از ۹/ ۱ تاحداكثر ۸/ ۶ ليتر در روز مي باشد.
وي  اضافه  كرد: براساس  تحقيقات  صورت  گرفته  حدود ۹ تا ۱۵ درصد رقم  بنزين مصرفي  در كشور از چرخه  خارج  مي شود.
لذا انجام  مطالعاتي  در زمينه  تقاضاي واقعي  بنزين  در بخش  مصرف كننده  ، ضروري  به  نظر مي رسد.
مهرآزما نبود توازن  دربين  قيمت  حاملهاي  انرژي  در كشور را از ديگر مشكلات اين  بخش  عنوان  كرد و افزود: افزايش  مصرف  گازوئيل  نيز در آينده  نزديك  يكي از مشكلات  كشور خواهد بود و احتمال  واردات  اين  محصول  در سالهاي  آتي  وجوددارد.

ايران مركز توزيع برنج به آسياي ميانه مي شود
روزنامه بانكوك پست نوشت: ايران پيشنهاد دادكه به مركز لجستيك توزيع برنج تايلندي براي ۱۲ جمهوري اتحاد جماهير شوروي سابق تبديل شود.
به گزارش ايسنااين روزنامه با انتشار مطلب فوق اعلام كرد، مقامهاي وزارت اقتصادي تايلند از ايران خواسته اند خريد برنج را از تايلند افزايش دهد.
طبق اين گزارش ايران درحال حاضر سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن برنج از تايلند وارد مي كند.
پيشنهاد فوق طي ديدار وزير اقتصادي تايلند و سفير ايران در اين كشور و نمايندگان مجلس ايران مطرح شد.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعداد سهام معامله شده
نام شركت
۱۱۹
۵۰۰۰
۳۷۵۰۲
مارگارين
۴۰۰
۳۴۰۰
۳۹۹۴۷
صنعتي بهشهر
۱۰۰-
۲۰۵۰
۱۰۰۰۰
قند ثابت خراسان
۱۰-
۱۹۰۹
۲۷۰۰۰
كشت و صنعت چين چين
۹۳۰
۴۰۸۰
۲۷۲۰
بهنوش ايران
۵-
۸۷۸۵
۱۱۸۳
ساسان
۲۰
۴۵۶۲۰
۱۵۱۶۹
نفت بهران
۲۰۹۶
۸۶۰۰
۳۱۹۰۶۵
پتروشيمي خارك
۱۹۹۰
۲۰۰۰۰
۳۵۵۰
پتروشيمي اصفهان
۴۰۰
۴۶۰۰
۶۴۷۰۴۰
پتروشيمي اراك
۶۳۴
۷۷۰۳
۲۰۲۳۷۵۳
پتروشيمي آبادان
۱۷۰-
۹۵۰۰
۲۳۳۰
داروسازي جابربن حيان
۱۲۵-
۶۰۰۰
۲۴۶۰۰
كيميدارو
۲۲۰۰
۲۹۴۰۰
۱۰۱۷۳
داروسازي دكتر عبيدي
۴۱
۲۵۹۱
۱۰۰۰۰
پاكسان
۲۷۹-
۵۱۶۰
۴۲۲۹۰
گاز لوله
۴۰۰-
۹۱۰۰
۱۰۷۲۹۰
كاشي اصفهان
۱۰۵
۴۲۰۰
۸۱۳۱۶
چيني ايران
۲۷
۵۹۴۰
۴۳۰۴۰
كاشي سعدي
۱-
۳۴۹۹
۲۵۸۶۳
توليدي كاشي تكسرام
۲۲۵۸
۴۲۰۰۰
۱۷۳۲۰۶
سيمان تهران
۲۱-
۷۳۱۳۱
۱۵۰۸۴
سيمان شمال
۷-
۳۱۰۰۰
۵۲۸۲۱۰
سيمان فارس و خوزستان
۴۰۰
۵۳۴۰۰
۴۵۰۰
سيمان خزر
۵۴۰۶-
۷۱۶۰۳
۹۱۱۳۳
سيمان سپاهان
۱۵۰-
۳۸۵۰
۵۹۶۷۴
ايرانيت
۱۵۲
۴۸۵۱
۱۶۷۸۵۰۸
ماشين سازي اراك
۱۵۴
۳۶۲۴
۲۲۵۴۱۰۶
حق تقدم ماشين سازي اراك
۳-
۱۰۱۴۶
۴۲۳۲۴۲
صنايع آذرآب
۶-
۲۵۸۸
۴۵۸
سرماآفرين
۲۹۹۸-
۱۱۰۰۰
۱۴۰۸۶۶۶
تراكتورسازي ايران
۴۰
۱۳۹۰۰
۳۶۳۷۷
كابل البرز
۶-
۵۳۴۰
۱۰۹۲۳۴
صنايع مخابراتي راه دور ايران
۳۸۱-
۱۴۰۰۰
۵۹۱۹
كنتورسازي ايران
۵۱
۸۲۶۴
۸۱۷۴۳۰
ايران خودرو ديزل
۲۴۲۷
۹۳۵۲
۳۹۴۹۹۲۱
ايران خودرو
۶۹۷
۹۰۱۰
۱۲۷۲۵۰۷
گروه بهمن
۱۴۵۱-
۱۹۰۰۰
۱۳۶۳۴۲
سايپا ديزل
۱۹۰۳-
۲۵۰۰۰
۷۶۶۶۱۸
سايپا
۱۷۲
۳۷۰۰
۳۵۲۹۴۱
نيرومحركه
۱۸۵-
۴۳۰۰
۳۷۲۰۶۴
محورسازان ايران خودرو
۳۱۴۰
۴۲۰۰۰
۴۸۰۴۲۳
صنعتي دريايي ايران
۳۰
۱۶۰۰
۳۵۰۰۰
سامان گستر اصفهان
۶۱۶۱-
۹۰۰۰۰
۷۵۴۲۱
خدمات انفورماتيك
۳۰-
۶۱۷۰
۱۶۶۷۴۳
بانك كارآفرين
۱۹
۲۶۰۳
۱۶۶۲۰۱
توسعه صنايع بهشهر
۱۲۰-
۴۰۶۰
۳۹۹۱۷۸
سرمايه گذاري ملي ايران
۲۱-
۲۳۹۹
۲۹۸۴۱۷
سرمايه گذاري سپه
۲۹۹
۲۴۴۹
۱۱۷۱۸۶۸
سرمايه گذاري پتروشيمي
۴۱۰
۴۳۱۰
۲۱۷۳۹
سرمايه گذاري بانك ملي
۶۴۲
۷۵۶۷
۲۱۶۴۹۹
سرمايه گذاري رنا
۱۲۷
۴۳۷۹
۱۰۵۵۱۴۴
سرمايه گذاري غدير
۳-
۳۷۷۹
۸۹۷۳۸
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۱۹۹-
۴۰۰۰
۴۱۶۸۶۹
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۶۸
۱۹۶۸
۴۴۷۰۴
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۲۲۰
۵۶۷۰
۱۱۰۰۲
ايران گچ
۳۹۹
۳۸۴۰۰
۱۵۸۱۴۵
سيمان دورود
۶۳
۱۹۸۰۳
۶۱۴۰
سيمان هگمتان
۹-
۲۵۸۹۹
۵۰۷۲۵
سيمان خاش
۱۲۵
۱۴۰۰
۱۷۷۱
كمپرسورسازي تبريز
۴۲۵
۲۸۰۲
۲۷۲۹۳۲
ماشين سازي نيرومحركه
۱۶۳۱
۶۶۵۰
۸۷۱۵۷۰
كمباين سازي ايران

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۲۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۳۷۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۳۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۳۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۳۱۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۲۴۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۴۷۲

اقتصادي
اجتماعي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |