پنج شنبه ۹مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۲۳ - July . 31, 2003
بزرگداشت نهضت مشروطه در تبريز
گروه علمي فرهنگي: به مناسبت سالروز فرمان مشروطه (۱۴ مرداد) بزرگداشت نهضت مشروطه، در قالب برنامه هايي همچون همايش، سخنراني، نمايشگاه مطبوعات آذربايجان در دوره مشروطه، تمبر، تصاوير علماي مشروطه طي روزهاي ۱۴ و ۱۵ مرداد در تبريز برگزار مي شود.
همايش بزرگداشت نهضت مشروطه پنجمين همايش علمي، تخصصي انقلاب مشروطه است كه با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، ميراث فرهنگي، استانداري آذربايجان شرقي و مديريت اسناد ملي شمال غرب در مجتمع فرهنگي هنري تبريز برپا خواهد شد.

اساسنامه  صندوق  حمايت  از پژوهشگران  كشور تصويب  شد
گروه علمي فرهنگي: شوراي  عالي  انقلاب  فرهنگي ، به  منظور انطباق  پژوهشهاي  علمي  كشور بااولويتهاي  توسعه  علم  و فناوري ، اساسنامه  صندوق  حمايت  از پژوهشگران  را تصويب  كرد.
به  گزارش  روز چهارشنبه  روابط عمومي  شوراي  عالي  انقلاب  فرهنگي ،اساسنامه  اين  صندوق ، به  پيشنهاد شوراي  پژوهشهاي  علمي  كشور به  تصويب  رسيد. اين  اساسنامه ، در نشست  سه شنبه  شب  شوراي  عالي  انقلاب  فرهنگي  به  رياست  سيدمحمود هاشمي  شاهرودي  به  تصويب  رسيد.
ساماندهي  توليد علم  و فناوري  و آماده سازي  بستر اجرايي  آن  جهت  رسيدن به  توسعه  پايدار كشور و ارائه  كمك  و خدمات  حمايتي  مادي  و معنوي  به پژوهشگران  ايراني ، اعم  از حقيقي  و حقوقي  براي  شكوفايي  امور تحقيقاتي  در راستاي  توليد علم  و فناوري ، از ديگر اهداف  صندوق  حمايت  از پژوهشگران  عنوان  شد. براساس  اين  مصوبه  نوع  فعاليت  صندوق ، انجام  حمايتهاي  مالي  و معنوي همه جانبه  از پژوهشگران  ايراني  در داخل  و خارج  از كشور در راستاي  ارتقاي كمي  و كيفي  توليد علم  و توسعه  فناوري  است .
هيأت  امناي  صندوق ، اعضاي  شوراي  پژوهشهاي  علمي  هستند و رياست  آن  نيزبرعهده  معاون  اول  رئيس  جمهوري  است . براساس  اين  گزارش ، در سال  جاري ، هيئت  دولت  مبلغ 
۲۰ ميليارد ريال  اعتبار براي  شروع  فعاليت  اين  صندوق  تخصيص  داده  است .

مرور دو كتاب جديد خارجي
آخرين جنايت ديوهاي تزار سرخ
006825.jpg
گاه دشوار است به ياد آوريم افراد ديوآسا، خونخوار، متوحش، چاپلوس، فاسق، و متوهمي كه دور استالين را گرفته بودند، انسان بودند، همان گونه كه در مورد خود استالين صدق مي كند. كتاب «استالين: ديوان تزار سرخ» نوشته سميون سيبگ مونته فيوره كه بر اساس تجزيه وتحليل جامع آثار موجود، مطالب آرشيوي و مصاحبه هايش با بازماندگان و نسل هاي بعدي آنان است، يادآور مشروح اين موضوع است.
روايت وي نقطه آغاز هر خواننده در اين ارتباط است. خواندن داستانهاي مربوط به هرزگي «بريا» يا ترس افراطي «استالين» بسيار آسانتر از خواندن داستانهاي مربوط به جست وخيز شادمانه كودكان در دفتر كار والدين خود در كرملين يا عادات دقيق استالين در نامه نگاري، مهرباني هاي ناگهاني و نزاكت يا اشتهاي فوق العاده اش نسبت به كتاب است. اما كتاب سيبك مونته فيوره از جهت شگفتي هايي كه خلق مي كند، ارزشمند است. همانگونه كه نويسنده خاطرنشان مي كند، ديوشناسي جايگزين تاريخ نمي شود.
چيز ديگري كه تا حدي آزاردهنده است، نثر بي تكلف نويسنده است كه گاه شكلي سخت دارد و صورتي آسان به خود مي گيرد. يك ويراستار خوب مي توانست استفاده كمتر از لغاتي مانند (Pingnid) را توصيه كند، از كاربرد القاب اشخاص اصلي جلوگيري كند، از تكرار برخي جزئيات كسالت بار ممانعت كند و آوانگاريهاي روسي را منظم كند.
كارشناسان هنوز در اين باره اتفاق نظر ندارند كه آيا استالين بد به دنيا آمد يا اينكه قدرت او را فاسد كرد و بسياري هم مي پرسند او بعداً ممكن بود چه كار كند. كتاب آقاي سيبگ مونته فيوره، استدلالي قانع كننده به دست مي دهد كه نشان مي دهد رفتارهاي استالين و بسياري چيزهاي ديگر با بالا رفتن سن وي بدتر شد. به رغم وحشت اعمال شده عليه مردم روس، مراودات دروني نخبگان بلشويك در دهه ۱۹۲۰، مبتني بر برابري قدرت بود. استالين در آن زمان شماره يك «برابرها» بود و بر همكاران خود با نوعي جذبه و القا سيطره داشت.
در سالهاي دهه ۱۹۳۰ و با تمام شدن مجموعه دشمنان خارجي، رژيم شوروي وحشت را متوجه داخل كرد و آن را به محافل كوچك و كوچكتري كشاند. حتي در بالاترين رده ها، صميمت جاي خود را به بيم داد.
تا چند سال پس از آغاز فاجعه بار جنگ، استالين از اين رويه دست كشيد.
وي دريافت به رغم اعتمادي كه مي توان به رفقا داشت، آنان نمي توانند آنگونه در جنگها پيروز شوند كه ژنرالها مي شوند. سالهاي پس از جنگ، با وحشت افزونتري همراه شد و نيز چاپلوسي افزونتر. به علاوه زوال جسمي و فكري وجود او را فراگرفت كه زيردستانش را به فكر در مورد آينده انداخت.
اين بخش مانند ساير فصول روايت مونته فيوره ارزش آن را داشت كه كتابي مستقل باشد. جانتان برنت كارشناس برجسته آمريكايي در آرشيو روسيه و ولاديمير نوموف يكي از بهترين مورخان روسيه، روايتي بي مانند درباره چنين موضوعي دارند؛ يعني قضيه مشهور توطئه پزشكان در سال ۱۹۵۳ كه در جريان آن گروهي از پزشكان يهودي قصد كشتن رهبران كرملين را كردند.
با وجودي كه كليات اين بخش از تاريخ روشن است، تعيين جزئيات آن به طرز غريبي دشوار است.
اما بسياري از چيزها هم ساخته و پرداخته و بسياري هم مخدوش شد. استالين دوماه پس از آنكه انگشت اتهام را به سوي پزشكان نشانه گرفت، مرد. نويسندگان كتاب توانسته اند با مهارت در خور تحسين ريشه هاي توطئه را شناسايي كنند. اما آنان نمي توانند آنگونه كه بسياري از كارشناسان طرفدار نظريه توطئه معتقدند، ثابت كنند كه وي بر اثر عوامل غيرطبيعي مرد. با اين حال، در روسيه هنوز احساس هراسناكي نسبت به دوره زمامداري وي وجود دارد.
استالين: ديوهاي تزار سرخ
* نوشته سيمون سيبگ مونته فيوره
* ناشر: وايدنفلد وينكوسون، ۶۹۳ صفحه، ۲۵ پوند
آخرين جنايت استالين
۱۹۵۳ - ۱۹۴۸
* نوشته جانتان برنت و ولاديمير مونومف
* ناشر هارپر كالينز، ۴۱۶ صفحه، ۹۵/۲۶ پوند ، جان موري، ۲۰ پوند.

افتتاح موزه مردم شناسي بوشهر، حتماً  امسال!
در حالي كه بسياري از موزه هاي كشور در آستانه راه اندازي به دليل نبود امكانات حفاظتي متوقف مانده اند، اداره ميراث فرهنگي بوشهر اصرار دارد تا «عمارت طاهري» براي تبديل به دومين موزه استان، آماده شود.
مرمت عمارت طاهري رو به پايان است و تنها مرمت نماي بيروني آن باقي مانده است. روز سه شنبه گذشته نيز استاندار، معاون عمراني، مديركل امور اجتماعي و مدير ميراث فرهنگي بوشهر از عمارت طاهري ديدن كردند تا پيشرفت فيزيكي عمارت طاهري را بررسي كنند.
محمد عباسي، مدير ميراث فرهنگي بوشهر قول داده كه تا پايان سال جاري آماده سازي عمارت طاهري را براي تبديل شدن به موزه مردم شناسي بوشهر به پايان برساند.
وي گفت كه تلاش مي كنيم تا اين موزه در دهه فجر امسال افتتاح شود و تمام برنامه ريزي هاي ميراث فرهنگي بوشهر نيز بر اين مبنا انجام شده ا ست. ضمن اين كه خانواده ها مي توانند اشياء شخصي خود را با نام خود در موزه به معرض نمايش بگذارند.
شايد يكي از دلايلي كه مدير ميراث فرهنگي بوشهر را براي آماده كردن سريع موزه مردم شناسي بوشهر ترغيب مي كند، كمبود موزه در استان بوشهر است.
تا سال ۱۳۸۰ دو موزه مردم شناسي رئيسعلي دلواري و موزه مردم شناسي بوشهر وجود داشت كه بنا به دلايلي تعطيل شد.
اعتبار در نظر گرفته شده براي راه اندازي دومين موزه بوشهر يك ميليارد ريال است و در حال حاضر دو كارشناس جهت طراحي و سامان دهي موزه از تهران به بوشهر سفر كرده اند.
«رويات عتيان» كارشناس دفتر فني ميراث فرهنگ در اين باره مي گويد: «طرح اوليه و نقشه هاي عمارت طاهري تهيه شده و به زودي پس از عقد قراردادي با مشاور، طراحي كاربري هاي مختلف بنا و تغييرات جزيي آن نيز طراحي مي شود».
وي افتتاح موزه مردم شناسي را تا پايان  سال جاري محتمل دانست و افزود: «به  دليل آن كه مساحت عمارت طاهري خيلي وسيع نيست مي توان تا پايان سال جاري موزه را افتتاح كرد».
عمارت طاهري در مساحت ۷۰۰ متر و در دوطبقه بنا شده است.

يادداشت فرهنگي
نقش جهان را امروز خط بزنيد!
فرناز قاضي زاده
شمارش معكوس براي خروج نقش جهان از ميراث جهاني شروع شده است اما شما از امروز آن را خط بزنيد.
شش سال از شروع پروژه ساخت برج جهان نما در نزديكي ميدان نقش جهان مي گذرد و سال آينده بي ترديد يونسكو مسئله خروج نقش جهان را از فهرست جهاني در اجلاس عمومي خود بررسي خواهد كرد. اين ها را كنار خبر ايرنا بگذاريد كه به نقل از «سيف الله امينيان» مديركل ميراث اصفهان احتمال شكايت از سازندگان جهان نما را مطرح كرده است!
با توجه به اين سرعت عمل و البته ميزان خونسردي در رسيدگي به پرونده هاي اينچنيني، يازده ماه آينده تا اجلاس بعدي يونسكو به نامه نگاري، طرح شكايت و... خواهد گذشت. بنا بر اين خودكار را برداريد و اسم نقش جهان را خط بزنيد. جهان نما حداقل ظرف دو سال اخير محل مباحثه و مناقشه ميان شهرداري و سازندگان از يك سو و كارشناسان ميراث فرهنگي از سوي ديگر بوده است. در حالي كه كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي كشور و يونسكو معتقدند اين بنا خط آسمان نقش جهان را مخدوش مي كند سازندگان تأكيد دارند كه به حريم نقش جهان تعرضي صورت نگرفته است.
ظاهراً سازندگان جهان نما علاقه اي به دريافت نظر متخصصان فن شناخت حريم ابنيه ميراث فرهنگي ندارند و برحرف و نظر خود استوارند.
حرف هاي بي پايه زده مي شود ادعاهايي كه هيچ كس نمي تواند آن را اثبات كند. چون خود مدعي هم اعتقادي به درستي آن ندارد و تنها براي مظلوم نمايي و مسكوت گذاشتن مصوبه سازمان ميراث فرهنگي آن را مي گويد.
مصوبه اي كه بر لزوم تخريب طبقات بالايي برج تصريح دارد و در جلسه اي به تصويب رسيده كه نمايندگان شهرداري اصفهان هم در آن حضور داشتند، اما ظاهراً سازندگان جهان نما به مصوبه هيچ كس، حتي شهردار اصفهان هم وقعي نمي نهند. چرا كه احتمالاً قدرت اجرايي آنها از شهردار برتر است. هيچ از خود پرسيده ايد كه چرا هيچ كس هويت صاحبان اصلي جهان نما را مشخص نمي كند، چرا با اين افراد كه به خود اجازه مي دهند با اعتبار ايران در نزد جهانيان بازي كنند،  برخورد قانوني نمي شود.
مديران ميراث فرهنگي اساساً از هركاري كه بويي از سياست داشته باشد گريزانند، اما شايد در بعضي موارد اين رويه پاسخگو نباشد.
حرف آخر اينكه، سال هاي اخير به گفته و نظر اغلب صاحبنظران، اتفاقات مثبت بسياري در سازمان ميراث فرهنگي كشور افتاده است و ۲۰ سال وقفه و ركود در اين زمينه به نوعي جبران شده است.
مديران فعلي ميراث فرهنگي حتماً مي دانند خروج نقش جهان از فهرست جهاني، اين پرونده را چنان تيره مي كند كه همه نكات مثبت پرونده فعاليت در سال هاي اخير سياه مي شود.

تهيه لوح فشرده سيري در آثار و انديشه هاي شهيد دكتر بهشتي
براي نخستين بار در كشور لوح فشرده سيري در آثار، انديشه ها و زندگاني آيت الله دكتر بهشتي با نام «راز جاودانگي» تهيه و تدوين شد.
«راز جاودانگي» شامل امكاناتي است كه آشنايي با بقعه هفتم تير، زندگينامه شهيد دكتر بهشتي، گالري عكس شهيد دكتر بهشتي، سخنراني ها، اسناد شخصي، يادداشت هاي علمي و متن كامل ۱۰ كتاب شهيد دكتر بهشتي به صورت E-Bool2 از آن جمله است.
در اين نرم افزار كه توسط مؤسسه جهان رايانه كوثر با همكاري بنياد نشر آثار شهيد دكتر بهشتي تهيه شده همچنين مصاحبه دكتر بهشتي در رابطه با قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران درج شده است.
اعطاي مجوز قطعي
به گروه «اتوماسيون» جهاددانشگاهي صنعتي شريف
شوراي نظارت و گسترش تشكيلات پژوهشي جهاددانشگاهي، به گروه پژوهشي «اتوماسيون» جهاددانشگاهي اين دانشگاه مجوز قطعي اعطا كرد.
حسن كي ارسلان مدير گروه پژوهشي اتوماسيون جهاددانشگاهي صنعتي شريف با اعلام اين مطلب افزود: سيستم هاي آزمايش و اندازه گيري دقيق، انتقال اطلاعات در محيطهاي صنعتي و تدوين استاندارد و دانش فني از زمينه هاي فعاليتهاي اين اتوماسيون صنعتي است.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |