سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۲۷
گزارش تحقيق و تفحص از عملكرد مخابرات  به زودي آماده مي شود
000455.jpg
گزارش نهايي تحقيق و تفحص از عملكرد شركت مخابرات ايران به زودي آماده مي شود.
اين مطلب را محمدرضا علي حسيني رئيس كميته مخابرات كميسيون صنايع در گفت وگو با خبرنگار پارلماني ما عنوان كرد.
وي با اشاره به اين كه تهيه گزارش تحقيق يك سال و نيم است كه به طول انجاميد، علت طولاني شدن زمان بررسي را پيچيدگي موضوع و حجم مباحث مطروحه دانست.
علي حسيني عدم ارائه اطلاعات لازم به هيأت تحقيق و تفحص مجلس را از ديگر دلايل طولاني شدن مدت تهيه گزارش عنوان كرد و گفت: خوشبختانه در سه ماه اخير گزارش به مرحله جمع بندي رسيده و مراحل تدوين خود را مي گذراند.
رئيس كميته مخابرات كميسيون صنايع، محورهاي تحقيق از عملكرد شركت مخابرات را بحث هاي مالي، فني و قراردادها ذكر كرد و گفت: در مورد مباحث مالي و قراردادها هيأت تحقيق و تفحص مواردي را كشف كرد كه به قوه قضاييه ارجاع داده خواهد شد.
وي با اشاره به اين كه اسناد موارد كشف شده دراختيار هيأت قرار نگرفته است، گفت: برابر ماده ۲۰۱ آيين نامه داخلي مجلس گزارش نهايي با تصويب كميسيون به قوه قضاييه داده خواهد شد.
علي حسيني در مورد مسائل فني نيز ضمن اشاره به دو بحث سوئيچ و كنترل، به ويژه 
در خصوص خدمات موبايل گفت: در هيأت تحقيق پيشرفت برنامه پنج ساله در مورد سوئيچ و انتقال مورد بررسي قرار گرفت كه نتايج آن در مورد سوئيچ مثبت بود ولي در مورد انتقال مشكلاتي وجود داشت كه در گزارش آمده است.
علي حسيني همچنين به كشف چند مورد اختلاس در شركت مخابرات هم اشاره كرد و گفت: در گزارش تحقيق و تفحص به اين موارد نيز پرداخته شده است.

امسال تلفن همراه پيش فروش مي كنيم
تعداد كاربران اينترنت به ۲۰ ميليون نفر مي رسد
ضريب نفوذ پذيري شبكه تلفن همراه يك ماه ديگر بهبود مي يابد
000435.jpg
ثبت نام براي واگذاري تلفن همراه در سال جاري در دستور كار مقامات وزارت پست و تلگراف و تلفن قرار دارد.
وزير پست و تلگراف و تلفن ضمن اعلام مطلب فوق در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: هر چند امسال ثبت نام تلفن همراه در دستور كار قرار ندارد اما درصدد هستيم نسبت به پيش فروش تلفن همراه اقدام كنيم.
احمد معتمدي گفت: هنوز تصميمي درباره تعداد خطوط قابل واگذاري نگرفته ايم اما به هر حال احتمال دارد تا سقف يك ميليون تلفن همراه پيش فروش كنيم.
او پيش بيني كرد تلفن هاي پيش فروش شده در سال گذشته تا پايان مهر ماه به متقاضيان تحويل داده شود.
او گفت: هر چند فاصله اي بين زمان واگذاري افتاد اما برآورد ما اين است كه تعهداتمان در ابتداي پاييز ايفا شود.
وزير پست و تلگراف و تلفن ادامه داد: بر اين اساس ما سعي داريم، با نصب تجهيزات ضريب نفوذ تلفن همراه را بالا ببريم كمااين كه به نظر من امسال وضعيت از سال هاي قبل بهتر شده است.
او اضافه كرد: ما در سال جاري به اندازه تمام ۱۰ سال گذشته تجهيزات خريداري كرده ايم و بخش عمده اي از آنها در مرحله نصب قرار دارد.
او در توضيح اين مطلب اضافه كرد: شايد علت اين كه مردم به بهبود شبكه تلفن همراه
پي نمي برند تمام نشدن كار است چون ساخت تلفن همراه مانند احداث ساختمان نيست كه به سرعت بتوان آن را درك كرد.
او گفت: من قول مي دهم تا يك ماه ديگر وضعيت تلفن همراه به سرعت بهبود يابد. معتمدي در پاسخ به اين پرسش كه چرا سرعت خطوط اينترنتي در سال جاري كاهش يافته است گفت:
به نظر مي رسد مشكل به بخش خصوصي برگردد كه از ما پهناي باندي دريافت مي كند اما واگذاري بيش از ظرفيت انجام مي دهد.
او افزود: به عنوان مثال اگر يك ISP به جاي واگذاري ۵۰۰ كارت تلفن همراه ۲ هزار كارت تلفن همراه واگذار كند سرعت به شدت پايين خواهد آمد.
او در پاسخ اين پرسش كه آيا نظارتي بر اين مورد صورت نمي گيرد گفت: مبناي كار ما رقابت است و مردم بي شك ترجيح مي دهند از مراكزي كارت تهيه كنند كه سرعت و كيفيت بالاتري داشته باشد.
او ادامه داد: به اين ترتيب بخش خصوصي نيز مجبور مي شود خدمات بهتري را به مشتركين ارائه دهد تا بتواند باقي بماند.
وزير پست و تلگراف و تلفن رشد تعداد كاربران اينترنتي را در ايران بي سابقه خواند و گفت: ما تنها كشوري هستيم كه در سال گذشته شاهد افزايش ۹۰ درصدي كاربران اينترنتي بوديم.
او افزود: اين دومين سالي است كه ما شاهد رشد ۹۰ درصدي در تعداد كاربران اينترنتي هستيم.
او در خصوص فيلتركردن سايت هاي سياسي و فرهنگي گفت: كميته اي سه نفره با عضويت نماينده اي از صدا و سيما، وزارت اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي 
در خصوص فيلترشدن سايت ها تصميم مي گيرند به اين ترتيب ما تنها مجري چنين كاري هستيم و هيچ دخالتي در تعيين سايت هايي كه بايد فيلتر شوند نداريم.
او افزود: به همين دليل به عنوان يك فرد بي طرف كه نگاه مي كنم به اين نتيجه مي رسم كه هيچ سخت گيري و يك جانبه گرايي در فيلتر شدن سايت ها وجود ندارد و روند كار بسيار طبيعي است.
او ادامه داد: علي رغم سروصداي به پا شده تنها ۱۷۴ سايت در ايران فيلتر شده اند در حالي كه در همين كشورهاي حاشيه خليج فارس حداقل ده ها هزار سايت اينترنتي فيلتر مي شوند.
معتمدي گفت: سايت هاي فيلترشده عمدتاً مربوط به گروهك هاي محارب بوده يا مطالبي مبني بر توهين به اديان، اسلام و... داشته اند.
او افزود: هر چند شخصاً با توقيف سايت هاي سياسي و فرهنگي مخالفم اما معتقدم فيلتركردن سايت هاي موهن و مستهجن كاري كاملاً طبيعي است.
او گفت: انتقاد با توهين تفاوت دارد اگر كسي انتقاد كند ما پاسخ مي گوييم اما توهين را نمي توان ساده تلقي كرد.
وزير پست و تلگراف و تلفن گفت: تا پايان برنامه سوم با اتخاذ تدابيري تعداد كاربران را به ۲۰ ميليون نفر مي رسانيم و اين حكايت از رشد سريع اينترنت در ايران دارد.
او افزود: بهتر است اينترنت را سياسي نكنيد چون مجموعه نظام بر توسعه آن توافق دارد اما اگر اين مسأله سياسي شود مشكلاتي در روند توسعه آن به وجود خواهد آمد.

ارتباطات
اقتصاد
انرژي
بانك و بورس
بيمه
بين الملل
رويداد
صنعت
|  ارتباطات  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بانك و بورس  |  بيمه  |  بين الملل  |  رويداد  |  صنعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |