يكشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۳۲ - Aug. 10, 2003
چهار فلسطيني  به  اسارت  نظاميان رژيم  صهيونيستي  درآمدند
در ادامه  بازداشت  فعالان  انتفاضه ، چهار فلسطيني  ديگر به  اسارت  نظاميان  رژيم  صهيونيستي  درآمدند. به گزارش ايرنا از بيت المقدس راديو تل آويو ديروز گزارش  داد، اين  چهار فلسطيني  كه  از اعضاي  جنبش مقاومت  فلسطين  (حماس)  هستند ديروز در كرانه  باختري  رود اردن  بازداشت  شدند. اين  راديو در توجيه  بازداشت  اين  چهار تن  ادعا كرد كه  آنان  براي  اجراي  عملياتي  در اسرائيل  برنامه ريزي  كرده  بودند.

حكومت خود گردان فلسطين : اسرائيل تشنج آفريني مي كند
در صورت اجراي صحيح نقشه راه عقب نشيني اسراييل از مرزهاي سال ۱۹۶۷ انجام خواهد شد
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، محمود عباس در گفتگو با اين شبكه خبري گفت: معتقدم چنانچه بندهاي نقشه راه كه مراحل سه گانه اي دارد درست اجرا شود قطعاً منجر به ايجاد يك دولت فلسطيني مستقل خواهد شد.
ابومازن تصريح كرد: در صورت اجراي صحيح نقشه راه عقب نشيني اسراييل از مرزهاي سال ۱۹۶۷ انجام خواهد شد.
وي در پاسخ به اين سئوال كه از اين مسئله كه آيا جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا نقشه قديم فلسطين و بيت المقدس را به آريل شارون هديه كرده است اطلاع دارد و يا آن را ارزيابي كرده است؟ گفت: «خير، چيزي در اين مورد كه بوش به شارون نقشه هاي قديم را هديه داده باشد نشنيده ام.»
ابومازن افزود: «در واقع ما نقشه هايي در مورد شهرك نشينان، ديوار امنيتي و همه مناطق اشغال شده و همچنين طرح هايي كه اسراييل در دست اجرا دارد از جمله توسعه شهرك نشين ها و ادامه ساخت ديوار امنيتي به مقامات آمريكايي ارائه داديم.»
در همين حال حكومت  خودگردان  فلسطين ، رژيم  صهيونيستي  را به  دامن  زدن  به  تنش  درسرزمينهاي  اشغالي  متهم  كرد.
به گزارش ايرنا از بيت المقدس حكومت  خودگردان  در پايان  نشست  جمعه  شب  در شهر «رام الله» با انتشاربيانيه اي  تأكيد كرد: حمله  به  اردوگاه  «عسكر» نابلس  در كرانه  باختري  رود اردن  نشان  مي دهد كه  «اسراييل» عمدا در صدد دامن  زدن  به  تشنج  و ناآرامي است .
اين  بيانيه ، رژيم  صهيونيستي را مسئول  پيامدهاي  اين  گونه  اقدامات  دانسته  و از كميته  چهارجانبه  بين المللي  خواسته  است  كه  براي  اجراي  مراحل  بعدي  طرح نقشه  راه  اقدام  فوري  به  عمل  آورد.
كميته  چهار جانبه  مركب  از نمايندگان  آمريكا، روسيه ، سازمان  ملل  واتحاديه  اروپا براي  نظارت  بر اجراي  طرح  نقشه  راه  تشكيل  شده  است .
در حمله  روز جمعه نظاميان  رژيم  صهيونيستي  به  اردوگاه  عسكر چهار فلسطيني از جمله  دو تن  از فرماندهان  گردانهاي  عزالدين  قسام  شاخه  نظامي حماس شهيد و هشت  نفر زخمي شدند.
منابع  رژيم  صهيونيستي  نيز به  هلاكت  يك  نظامي اين  رژيم  در جريان  درگيري در اردوگاه  عسكر اعتراف  كردند.
با شهادت  چهار فلسطيني ، شمار فلسطيني هايي  كه  در يك  ماه  اخير يعني  پس از برقراري  آتش  بس  جان  باخته اند به  ۱۳ نفر و شمار زخمي ها به  بيش  از ۵۰نفر رسيد.
در اين  مدت  همچنين  بيش  از ۱۱۰ فلسطيني  در مناطق  كرانه  باختري  رود اردن  و نوار غزه  بازداشت  شده اند.

كاخ سفيد ادعا كرد:
اعتراف يك عضو القاعده به همكاري با عراق
008310.jpg
كاخ سفيد بدون اعلام نام و مشخصات اعلام كرد يكي از اعضاي سازمان القاعده كه در بازداشت به سر مي برد، اعتراف كرده است كه اين سازمان از رژيم سرنگون شده صدام حسين تجهيزاتي براي توليد سلاحهاي شيميايي و ميكروبي دريافت كرده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در گزارش كاخ سفيد كه روز جمعه منتشر شد آمده است: يك مقام ارشد تروريستي القاعده كه اينك در بازداشت است و مسئول آموزش اردوگاههاي اين سازمان در افغانستان بوده، گفته است القاعده درپي دستيابي به كمك عراق در خصوص سلاحهاي كشتار جمعي برآمده بود.
در گزارش كاخ سفيد به نقل از اين زنداني ناشناس آمده است كه اسامه بن لادن، رهبر القاعده هنگامي كه دريافت اين گروه نمي تواند به تنهايي موفق به توليد سلاحهاي شيميايي يا ميكروبي در افغانستان بشود، توجه خود را به عراق معطوف كرد.
در اين گزارش آمده است: عراق با آموزش نحوه توليد سلاحهاي شيميايي و ميكروبي به دو عضو القاعده از دسامبر ۲۰۰۰ موافقت كرد. ابوموسي الزرقاوي، عضو ارشد القاعده در ماه مه ۲۰۰۲ براي درمان به بغداد سفر كرد، بيش از ۱۰ نفر ديگر از اعضاي اين سازمان در اين سفر وي را همراهي كردند.
در اين گزارش آمده است: اين گروه در بغداد و ساير مناطق عراق باقي ماند و براي دست زدن به حملات تروريستي در سراسر جهان برنامه ريزي كرد.
از اول ماه مه كه بوش پايان عمليات نظامي اصلي را در عراق اعلام كرد تاكنون نيروهاي آمريكايي به رغم جستجوهاي فشرده، موفق به يافتن هيچ مدرك قاطعي درباره برنامه سلاحهاي ممنوعه عراق، نشده اند.
يك پاكستاني در آمريكا
متهم به همكاري با القاعده شد
يك پاكستاني كه ۴ ماه قبل در آ مريكا بازداشت شده بود، روز جمعه به كمك يك عضو سازمان القاعده براي ورود غيرقانوني به آمريكا متهم شد.
به گزارش آسوشيتدپرس از نيويورك، عوزاير پاراچا، ۲۳ ساله به يكي از اعضاي القاعده كمك كرده است تا اسنادي را كه به وي اجازه ورود به آمريكا را مي داد، بدست آورد.
براساس اين گزارش پاراچا همچنين به اين فرد كمك كرده بود تا مهاجرت قانوني آمريكا را كسب كند. دولت آمريكا هنوز نام اين فرد را منتشر نكرده است و فقط مي گويد وي در خارج از كشور بسر مي برد.
اين در حالي است كه وكيل پارچا اظهار داشته است موكلش به هنگام كمك به اين عضو القاعده، اطلاع نداشته است كه وي از عاملان اين سازمان است.
گفته مي شود پارچا پيش از ورود به آمريكا در شهر كراچي پاكستان با اين فرد آ شنا شده بود.
زكريا موسوي مي خواست با هواپيما به كاخ سفيد بكوبد
يك دادستان آمريكايي در كيفرخواستي كه روز جمعه منتشر شده ادعا كرده است كه زكريا موسوي جزو هواپيماربايان ۱۱ سپتامبر بوده و به اعتراف خود قصد كوباندن هواپيما به كاخ سفيد را داشته است.
آسوشيتدپرس ديروز با اعلام اين خبر نوشت: اين ادعا تحقيقات درباره ۱۱ سپتامبر را گسترش مي دهد و جستجويي جديد را براي يافتن افراد ديگر اين عمليات درپي خواهد داشت.
موسوي آمريكايي است و دادگاه محاكمه او به اتهام فعاليت تروريستي در آمريكا ادامه دارد.

روابط آمريكا و آلمان گرم مي شود
مجله اشپيگل طي گزارشي با عنوان «بوش از شرودر براي همكاري در افغانستان قدرداني كرد» نوشت: رئيس جمهوري آمريكا براي اولين بار از پائيز گذشته، كلمات گرمي براي دولت آلمان ابراز داشت.
به گزارش ايرنا از برلين اين مجله آلماني افزود، بوش روز جمعه به شكل صريحي از نقش آلمان براي بازسازي افغانستان تقدير كرد و براي اين امر از صدراعظم آلمان قدرداني به عمل آورد.
به نوشته اشپيگل، پس از تشنجات چندين ماهه در مناسبات آلمان و آمريكا به خاطر بحران عراق، هم اكنون چنين به نظر مي رسد كه روند اين مناسبات رو به عادي شدن و رفع تشنج پيش مي رود.
مناسبات آلمان و آمريكا از پائيز سال گذشته (۲۰۰۲) به خاطر بحران عراق متشنج است.

آمريكا باسايف را تروريست خواند
كالين پاول وزير امور خارجه آمريكا دستور مسدود كردن دارايي هاي «شاميل باسايف» رهبر جدايي طلبان چچن را در آمريكا صادر كرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر از واشنگتن، در بيانيه وزارت امور خارجه آمريكا با اشاره به مظنون بودن «باسايف» به شركت در گروگانگيري اكتبر سال ۲۰۰۲ در تئاتر مسكو، آمده است: ما معتقديم باسايف رهبر گروه شورشي چچن در طرح ريزي و اجراي اعمال تروريستي نقش داشته است. اين بيانيه مي افزايد، به اعتقاد ما باسايف با شبكه سازمان القاعده مسئول حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در آمريكا، ارتباط داشته و به همين دليل از سازمان ملل درخواست كرده ايم تا نام وي را در فهرستي قرار دهد تا اقدام هاي مشابهي عليه وي اتخاذ گردد.
بر اساس اين گزارش، در صورت تأييد سازمان ملل متحد، تمامي كشورهاي عضو اين سازمان ملزم به تحريم تسليحاتي باسايف، مسدود كردن دارايي هاي وي و عدم صدور مجوز سفر به وي خواهند بود.

اعتراض جمعيت اسلامي افغانستان به گزارش ديده بان حقوق بشر
حزب جمعيت اسلامي افغانستان اتهام هاي وارده از سوي سازمان ديده بان حقوق بشر عليه برخي از رهبران و شخصيت هاي اين كشور را بي اساس خواند.
اين حزب با صدور اطلاعيه اي كه نسخه اي از آن ديروز به ايرنا ارسال شد، اعلام كرد، مدتي است كه حلقه هاي مشخصي از بنيادگرايان چپ با استفاده از امكانات سازمان حقوق بشر به فعاليت هاي كينه توزانه عليه جهاد و مجاهدين در افغانستان پرداخته اند.
در اين اطلاعيه آمده است، اخيراً سازمان ديده بان حقوق بشر با انتشار گزارشي برخي از شخصيت هاي جهادي از جمله برهان الدين رباني رئيس جمهوري سابق و رهبر حزب جمعيت اسلامي افغانستان را به نقض حقوق بشر متهم كرده است كه با توجه به نزديك شدن زمان برگزاري نشست لويه جرگه قانون اساسي و انتخابات رياست جمهوري، اين اقدام يك حركت حساب شده به نظر مي آيد.
در اين اطلاعيه آمده است: به سازمان هاي حقوق بشر به ديده احترام مي نگريم، ولي اگر تمام گزارش هاي اين سازمان مانند گزارش اخير آنان باشد، خود فلسفه وجودي و بي طرفي نهادهاي حقوق بشر را زير سئوال مي برند.
برهان الدين رباني نيز در نامه سرگشاده اي به حامد كرزاي رئيس دولت انتقالي اين كشور خواستار تشكيل كميسيوني با صلاحيت جهت تحقيق درباره اتهام هاي اخير سازمان ديده بان حقوق بشر به وي و برخي ديگر از رهبران و شخصيت هاي جهادي افغانستان شد.
سازمان ديده بان حقوق بشر در گزارش ۱۰۴ صفحه اي خود كه حدود دو هفته قبل منتشر شد، برخي از رهبران جهادي و مقام هاي ارشد دولت افغانستان از جمله رباني، عبدالرسول سياف دو رهبر جهادي، محمدقاسم فهيم و محمديونس قانوني دو وزير عضو دولت و حضرتعالي از فرماندهان شرق افغانستان را به نقض گسترده حقوق بشر متهم كرد.
قبل از اين نيز قانوني و سياف در قبال گزارش سازمان ديده بان حقوق بشر واكنش نشان داده و اتهام هاي آن را بي اساس خوانده اند، اما فهيم و حضرتعالي تاكنون دراين باره عكس العملي نشان نداده و سكوت كرده اند.

شايعات مطبوعاتي درباره كناره گيري بلر از قدرت
توني بلر نخست وزير انگليس در توافقي پنهاني با همكاران خود در هسته مركزي حزب كارگر قصد دارد به طور مشروط از سمت خود كناره گيري كند.
به گزارش ايرنا از لندن به نقل از روزنامه راستگراي تايمز بلر، به «گوردن براون» وزير خزانه داري انگليس اطمينان داده به نفع وي از رهبري حزب كارگر كناره گيري خواهد كرد.
تايمز افزود: تحقق اين توافق منوط به پيروزي حزب كارگر در انتخابات سراسري آتي اين كشور است.
در آن صورت بلر كه از سال ۱۹۹۷ ميلادي طي دو دوره پي در پي پيروزي حزب كارگر بر حزب محافظه كار نخست وزير انگليس بوده است، هدايت سومين دور حكومت حزبش را به براون واگذار خواهد كرد.
گرچه بر اساس اين خبر به براون اطمينان داده شده كه وي تنها جانشين مناسب براي رهبري حزب كارگر و نخست وزيري انگليس است اما پيش از اين لرد «فالكونر» دوست قديمي بلر و وزير جديد وزارتخانه امور اصلاحات ساختاري گفته بود بلر مصمم به ورود به سومين دوره نخست وزيري بوده و اصلاً قصد كناره گيري ندارد.
فالكونر حدود يك ماه پيش گفت: شكي نيست كه بلر براي دور سوم نخست وزيري رهبري حزب كارگر باقي خواهند ماند.

وزير دفاع  سوريه ، آمريكا و اسرائيل را به  تحميل  خواسته هاي  خود بر اعراب  متهم  كرد
سپهبد مصطفي  طلاس  معاون  نخست وزير و وزير دفاع  سوريه ، آمريكا و رژيم  صهيونيستي  را به  تلاش  براي  تحميل  خواسته هاي  خود بر كشورهاي  عربي  متهم  كرد.
به گزارش ايرنا از دمشق جانشين  فرماندهي كل  نيروهاي  مسلح  و ارتش  سوريه  در مصاحبه  اختصاصي  با روزنامه  فرامنطقه اي  الشرق الاوسط افزود: واشنگتن  و تل آويو از اعراب  مي خواهند كه  بدون  هيچگونه  اعتراضي  در مقابل  هر راهكاري  كه  آنها براي  حل وفصل  منازعات  اعراب  و اسرائيل  پيشنهاد مي كنند، تسليم  شوند.
سپهبد طلاس  در عين  حال  از كساني  كه  خواهان  توقف  مقاومت  هستند، انتقاد كرد و گفت : وقتي  آمريكا، اسرائيل  و برخي  خودفروشان  عرب  از ما مي خواهند مقاومت  را متوقف  كنيم  يعني  اين كه بايد در برابر اشغالگران  تسليم  شويم .
اين  مقام  ارشد نظامي  سوريه ، تصريح  كرد: دمشق  از مقاومت  و رويارويي  با صهيونيست ها دست  نخواهد كشيد چون  مقاومت  را حق  مسلم  و طبيعي  ملتها در برابر اشغالگران  مي داند. وي  اظهار داشت : سوريه  به  حمايت از جنبش هاي  انقلابي  و مقاوم  مانند حزب الله  كه  يك  حزب  سياسي  و مقاوم  لبناني  است  و رزمندگان  انتفاضه  فلسطين  كه  در مقابل  اشغالگران  صهيونيست  مقاومت  مي كنند، ادامه  خواهد داد.
وزير دفاع  سوريه  همچنين  با انتقاد از موضع  ضعيف  اعراب  در قبال  اشغال  سرزمين هاي  عربي  توسط اسرائيل  و آمريكا، گفت : جولان  سوريه ، بخش هايي  از خاك  لبنان ، كرانه  باختري  و نوار غزه  توسط اسرائيل  و عراق  نيز توسط آمريكا اشغال  شده  است  اما كشورهاي  عربي  دست  روي  دست  گذاشته اند.
سپهبد طلاس  افزود: مشكل  اينجاست  كه  رهبران  سياسي  كشورهاي  عربي  نسبت  به  امنيت  ملي  جهان  عرب  بي تفاوت  شده  و به  پيمان  دفاع  مشترك  عربي  بي توجه  شده اند.
معاون  نخست وزير سوريه  درباره  تهديدهاي  فرهنگي ، سياسي  و نظامي  عليه  كشورهاي  منطقه  ناشي  از اشغال  عراق  توسط آمريكا گفت : اشغال  عراق  به  لحاظ نظامي  براي  همه  منطقه  يك  تهديد جدي  به شمار مي رود زيرا اين  اقدام  آمريكا در چارچوب  سياست  كلي  اين  كشور براي  تغيير اوضاع  منطقه  به منظور تأمين  منافعش  صورت  مي گيرد. وي  نسبت  به  توطئه ها براي  ضربه  زدن  به  پايبندي  اعراب  به  فرهنگ  مشتركشان  هشدار داد و تأكيد كرد: اين  بزرگترين  خطر فراروي  كشورهاي  عربي  است .
طلاس  سرقت  ميراث  فرهنگي  عراق  را بي دليل  ندانست  و آن را تعدي  به  ميراث  فرهنگي  اعراب  توصيف  كرد.وزير دفاع  سوريه  در پاسخ  به  پرسشي  در خصوص  نگراني  سوريه  از اينكه عراق  همانند لبنان  گرفتار اختلافات  طايفه اي  بشود، گفت : زماني  كه  پاي  غربي ها در نيمه  قرن  نوزدهم  به  منطقه  باز شد اختلافات  طايفه اي  نيز شروع  شد، چون  آنان  براي  تسلط بر اين  منطقه  سياست  «تفرقه  بينداز و حكومت  كن»  را در پيش  گرفتند.

خارجي
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |