يكشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۳۲ - Aug. 10, 2003
احمدي نژاد در مراسم معارفه مديرعامل جديد شركت واحد:
ساماندهي ناوگان حمل و نقل شهري اولويت شهرداري تهران است
گروه شهري: شهردار تهران  گفت : ساماندهي  و نوسازي  ناوگان  حمل  و نقل  شهري  وگسترش  اتوبوسهاي  شركت  واحد و مسائل  رفاهي  كاركنان  اين  شركت  ازاولويتهاي  شهرداري  تهران  است .
دكتر احمدي نژاد ديروز در مراسم  معارفه  مديرعامل  جديد شركت  واحداتوبوسراني در سخناني  با تقدير از مديرعامل  سابق  اين شركت  گفت : به  رغم  اينكه  كمترين  توجه  به  مسايل  رفاهي  و مسكن  كاركنان شركت  واحد مي شود اما اين  قشر زحمتكش  بيشترين  سهم  را در جابجايي مسافران  دارند.
وي  از دستگاه هاي  اجرايي  كشور بويژه  وزارت  كشور، شوراي  اسلامي شهرتهران  و ديگر نهادها و سازمانها خواست  بيشترين  توجه  را به  شركت  واحداتوبوسراني  داشته  باشند تا اين  شركت  بتواند به  بهترين  نحو خدمات  خودرا به  مردم  عرضه  كند.
احمدي  نژاد با اشاره  به  اينكه  قرار است  ۲۳۰۰ دستگاه  اتوبوس به  ناوگان  حمل  و نقل  شهري  بپيوندد از مديرعامل  جديد شركت  واحد خواست تا نسبت  به  تجهيز ناوگان  و مشاركت  كاركنان  در رفع  مسائل  خود وارتقاي  سطح  زندگي  كاركنان  تلاش  كند.
در ادامه  اين  مراسم  صرافين  مديرعامل  جديد شركت  واحد توبوسراني نيز در سخناني  به  برنامه هاي  آينده  شركت  واحد اشاره  كرد و افزود:براي  نوسازي  و توسعه  شبكه  حمل  و نقل  شهري  در تهران  سه  برنامه  كوتاه ،ميان  و بلندمدت  در نظر گرفته ايم .
وي افزود: در برنامه  كوتاه  مدت  و تا پايان امسال  خودروهاي  فرسوده  بازسازي  خواهند شد و در برنامه  ميان  مدت  وبلندمدت  هم  قرار است  با كمك  وزارت  كشور و شهرداري ، چهار هزار خودروبه  ناوگان  حمل  و نقل  اضافه  شود.
آقاي  ترفع  مديرعامل  سابق  شركت  واحد نيز در ابتداي  اين  مراسم  به عملكرد سالهاي  گذشته  اين  شركت  اشاره  كرد و گفت : در اين  سالها مناطق شركت  واحد اتوبوسراني  را در سطح  شهر تهران  از ۴ به  ۱۰ منطقه  توسعه داديم  و همچنين  سه  هزار و ۹۶۸ دستگاه  اتوبوس  به  ناوگان  حمل  و نقل شهري  اضافه  شد.
وي  آموزش  ضمن  خدمت  براي  كاركنان  و برنامه  زمانبندي  ۲۰۰ خط اتوبوس را از ديگر فعاليت هاي اين  شركت  در طول  سالهاي  گذشته  برشمرد.

انقراض سوسن چلچراغ
008250.jpg
گروه شهري: «سوسن چلچراغ» تنها گل ملي ثبت شده در فهرست آثار ملي كشور، در معرض خطر انقراض قرار دارد.
به گزارش «ميراث خبر»، گل ملي سوسن چلچراغ،  تنها گلي است كه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و بنابه گفته كارشناسان اين گونه گياهي در جهان منحصر به فرد بوده و تنها يك نقطه از ايران، در بخشي از شمال، مكان مناسب رويش آن است. گل سوسن چلچراغ از تيره «لي ليوم» بوده و فقط در منطقه رودبار در بخش عمارلو در دهكده داماش رشد مي كند. زمان رويش اين گل در ماه هاي خرداد و اوايل تير است كه به صورت گلي با قامت بلند به شكل واژگون شكفته مي شود.علت نامگذاري گل چلچراغ، باز شدن آن به شكل واژگون و چلچراغ است. اين گل با رنگي سفيد باز شده و انتهاي گلبرگ هاي آن پوشيده از دانه هاي برجسته و پرچم هاي بسيار بلند است.هر چند منطقه رويش اين گل منطقه اي حفاظت شده است و از سوي سازمان حفاظت از محيط زيست محصور شده، اما به دليل بي توجهي مسئولان اين گل در معرض انقراض كامل قرار گرفته است و گفته مي شود كه به دليل ناياب بودن گل چلچراغ در دنيا، مورد توجه بسياري از سودجويان بوده و گروه هايي در قالب پژوهشگر نسبت به جمع آوري و انتقال آن اقدام مي كنند. اين در حالي است كه تاكنون سازمان حفاظت محيط زيست نسبت به جلوگيري از اين امر، اقدام قابل توجهي به عمل نياورده است و روند نابودي گونه هاي گياهي ارزشمند در كشور هر روز ابعاد گسترده تري به خود مي گيرد. به گفته كارشناسان اين بي توجهي، تنوع اكوسيستمي را كه غالبا در كشور ايران منحصر به فرد است با خطر نابودي مواجه كرده است.

لكه گيري معابر فرعي تهران به زودي آغاز مي شود
۷۰ درصد خيابانهاي اصلي تهران لكه گيري شد
008255.jpg
گروه شهري:معاون فني، عمراني شهرداري تهران گفت: از زمان ابلاغ دستور شهردار تهران تاكنون بيش از ۷۰ درصد خيابانهاي اصلي اين شهر لكه گيري شده است. محمد علي آبادي با بيان اين كه برخي خيابانهاي اصلي مناطق شهرداري تهران در قالب اين طرح صددرصد لكه گيري شده است، افزود: پس از پايان مهلت ياد شده اين طرح در خيابانها و معابر فرعي شهر نيزا جرا خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه روزانه بين چهار هزار و پانصد تا پنج هزار تن آسفالت براي لكه گيري خيابانها استفاده مي شود، گفت: در روزهاي نخست طرح ۲۵ گروه خيابانها را لكه گيري مي كردند اما هم اكنون كه در روزهاي پاياني مهلت اجراي طرح هستيم بيش از ۷۰ گروه در خيابانهاي مختلف شهر فعال هستند.
معاون فني عمراني شهرداري تهران ابراز اميدواري كرد: تا پايان مهلت طرح، لكه گيري خيابانهاي اصلي شهر به اتمام برسد.

تجليل از پزشكان نمونه
گروه شهري: رئيس سازمان نظام پزشكي گفت: اول شهريورماه و همزمان با روز پزشك، مراسم بزرگداشتي در سراسر ايران براي تجليل از پزشكان و گسترش اخلاق در جامعه پزشكي، برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر «محمدرضا ظفرقندي» در تشريح برنامه هاي بزرگداشت روز پزشك گفت: در اين مراسم از پيشكسوتان جامعه پزشكي و پزشكان نمونه كشور تجليل خواهد شد و بازديد از خانواده هاي شهداي پزشك، تشكيل جلسات بحث و بررسي مشكلات جامعه پزشكي و بررسي راهكارهاي بهبود خدمات پزشكي به مردم از ديگر برنامه هاي اين روز است.
ظفرقندي بررسي مشكلات جامعه پزشكي و دستيابي به راه حلهاي علمي و عملي را از ديگر جنبه هاي مهم فعاليتهاي اين روز دانست.
به گفته وي مشكلات پزشكي از ضعف و نارسايي در سه عامل ساختار و نظام درمان، اقتصاد درمان و اشتغال دانش آموختگان پزشكي ناشي مي شوند.
دكتر ظفرقندي با اشاره به اصلاح قانون نظام پزشكي، اظهار اميدواري كرد با تصويب نهايي قانون جديد نظام پزشكي از سوي مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان، بخشي از معضلات پزشكان
حل و فصل شود.

بارش شهاب
008260.jpg
اوج بارش شهابي برساوشي از شامگاه ۲۱ مردادماه تا صبحدم ۲۲ مردادماه در سراسر كشور قابل رؤيت است
اين بارش يكي از زيباترين بارش هاي شهابي سال است كه در مردادماه هر سال اتفاق مي افتد. اوج بارش امسال در صبح روز ۲۲ مردادماه است. طبق محاسبات در اين بارش مي توان در هر ساعت حدود ۱۱۰ شهاب را رصد كرد. اين بارش در اثر عبور زمين از ميان غبارهاي به جا مانده از يك دنباله دار اتفاق مي افتد و نتيجه عبور زمين از بقاياي دنباله دار سويفت تاتل است. مركز علوم و ستاره شناسي تهران براي رصد اين پديده جذاب و ديدني گشت نجومي ترتيب داده است. اين مركز همچنين با هدف غني سازي اوقات فراغت شهروندان دوره نجوم مقدماتي و پيشرفته، عكاسي نجومي وكارگاه ساخت تلسكوپ برگزار مي كند. علاقمندان به دو برنامه فوق مي توانند با شماره تلفن ۲۲۹۲۲۴۶ تماس بگيرند.

تلاش براي كنترل منابع توليد آلودگي هوا
مهم ترين استراتژي كاهش آلودگي هواي تهران، كاهش آلودگي از محل توليد است.
مديركل دفتر آلودگي هواي سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اين مطلب به آسمان آبي ايران گفت: «بهترين راه آن است كه آلودگي توليد نشود، در آن صورت كنترل ميزان آلودگي موجود راحت تر است.»
دكتر متصدي افزود: «مهم ترين منبع آلودگي هوا در تهران، منابع متحرك است كه هر روز در حال افزايش هستند.»وي گفت: «تلاش ما آن است كه ابتدا آلودگي هواي تهران را تثبيت كنيم و سپس شيب منحني آلودگي هوا را كاهش دهيم.»
سال گذشته با تمهيدات انجام شده ميزان آلودگي هوا نسبت به سال ماقبل افزايش نيافت.

هفته آينده
دومين همايش بين المللي مخابرات برگزار مي شود
گروه شهري: دومين «همايش بين المللي مخابرات» از ۲۵ تا ۲۷ مردادماه جاري با حضور دهها كارشناس خارجي و داخلي در اصفهان برگزار مي شود.
معاون آموزش، تحقيقات و فناوري وزارت پست و تلگراف و تلفن ديروز در جمع خبرنگاران هدف از برگزاري اين همايش سه روزه را اطلاع رساني و آ شنايي با تجربيات روز دنيا و تكنولوژي هاي جديد در عرصه ارتباطات دانست. مسعود شفيعي گفت: تاكنون ۳۰۰ مقاله از متخصصان داخلي و خارجي از سوي دبيرخانه همايش دريافت شده كه از اين تعداد ۱۵۰ مقاله برگزيده شده است. وي افزود: از مجموع مقالات برگزيده شده، ۵۰ مقاله متخصصان ايراني خارج از كشور و تعدادي نيز مربوط به شركت كنندگاني از ۲۱ كشور خارجي در زمينه ماهواره، مخابرات، تلفن سيار و اينترنت مي باشد.
معاون آموزش وزارت پست همچنين گفت كه شركت كنندگان در اين همايش از كشورهاي كانادا، آمريكا، آلمان، ايتاليا، ژاپن، مالزي ،چين ،هند، پاكستان و سنگاپور هستند.
وي با اشاره به وضعيت فناوري در ايران گفت: وضعيت فناوري در ايران در مقايسه با دنيا چندان خوب نيست ولي نسبت به گذشته پيشرفت خوبي كرده است.
شفيعي در عين حال افزود: وزارت پست و تلگراف و تلفن در حال حاضر براي اختصاص بودجه به طرح هاي تحقيقات مخابراتي محدوديتي ندارد ضمن اينكه بودجه  هاي قبلي هم جذب نشده است.

اجراي طرح ناحيه ايده آل در شهرري
گروه شهري: ناحيه ۲ شهرداري منطقه ۲۰ در اجراي طرح ناحيه ايده آل و ارزشيابي خدمات شهري و فضاي سبز در بين ديگر نواحي شهرداري تهران موفق به كسب رتبه نخست شد. به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۰، اين ناحيه طي يكسال و نيم گذشته و براساس نظرسنجي از شهروندان، ارزشيابي عملكرد پيمانكاران سرانه فضاي سبز، نظافت محلات و ديگر مسائل شهري موفق به كسب رتبه نخست شده است.

گشايش دو بازار ميوه و تره بار
سازمان ميادين ميوه و تره بار شهر تهران از افتتاح دو بازار جديد ميوه و تره بار و يك مركز عمده فروشي ماهي خبر داد. با بهره برداري از بازارهاي روز «احمد آباد مستوفي» و «منيريه» و مركز عمده فروشي ماهي و آبزيان ميدان بعثت در اواخر ماه جاري، تعداد اين بازارها به ۵۷ بازار افزايش خواهد يافت.

همايش فناوري اطلاعات در توسعه همكاريهاي بين بخشي
گروه شهري: نخستين گردهمايي كارشناسان، متخصصان و صاحبنظران منطقه ۱۰ شهرداري تهران پيرامون نقش فناوري اطلاعات در توسعه همكاريهاي بين بخشي و مشاركت مردمي همراه با نمايشگاه جانبي برگزار مي شود. اين همايش با اهداف شناسايي انديشمندان و نخبگان فناوري اطلاعات، ارائه تجربيات اولين روستاي اينترنتي برگزار مي شود. در اين گردهمايي ميزگرد تخصصي محله اينترنتي و شبكه اطلاع رساني برگزار خواهد شد.

مهندس چمران :
فقط سيصد پرونده ساختماني بلاتكليف در شهرداري وجود دارد
گروه شهري: رئيس  شوراي  اسلامي  شهر تهران  گفت : فقط ۳۰۰ پرونده  ساختماني  بلاتكليف  درشهرداري  تهران  باقي  مانده  است .
مهدي  چمران در گفت وگو با ايرنا،  افزود: با تصويب  ماده  ۱۳۶ در شوراي  عالي  شهرسازي ، نزديك  به  هزار پرونده ساختماني  بلاتكليف  باقي  مانده  از سال  ۸۰، مورد بررسي  قرار گرفته  و اعلام نتيجه  شده  است  و از اين  تعداد وضعيت  ۲۰۰ تا ۳۰۰ پرونده  تا يك  ماه  آينده مشخص  خواهد شد.
وي  تصريح  كرد: اين  تعداد پرونده  به  دليل  تغيير شرايط ساخت  و ساز و فروش تراكم  و يا پايان  يافتن  مهلت  اعتبار آنها، فعاليتشان  متوقف  مانده  است .
وي  اظهار داشت : پرونده هاي  فوق  هيچ  گونه  مشكل  حقوقي  در شهرداري  تهران نداشته  و فقط بايد با شرايط و ضوابط ساخت  و ساز فعلي  تطبيق  داده  شوند.
رئيس  شوراي  شهر تهران ، به  اتمام  يافتن  تدوين  طرح  توسعه  شهرتهران  درمناطق  ۲۲ گانه  شهرداري  اشاره  كرد وگفت :اين  طرح ها از سوي  مشاوران  شهرداران تهيه  شده  است  كه  تا پايان  ماه  جاري  به  شهردار تهران  ارايه  خواهد شد.
چمران  افزود: شوراي  شهر و شهرداري  تهران  بر اساس  قوانين  و چهارچوب هاي شوراي  شهرسازي  و هيأت  دولت ، ادامه  روند ساخت  و ساز را بر مبناي  طرح  توسعه شهر تهران  پيش  خواهند گرفت .
به  گفته  وي ، پس  از ارايه  و تصويب  كامل  طرح هاي  توسعه  شهر تهران  از سوي مناطق ، ساماندهي  كلي  شهر تهران  از سوي  شهرداري  و شوراي  شهر آغاز مي شود.

تعداد جايگاه هاي توزيع سوخت در تهران به يكصد مي رسد
گروه شهري: شهردار تهران  از افزايش  جايگاه هاي  توزيع  سوخت  به  يكصد نقطه  تا پايان سال  جاري  در سطح  شهر تهران  خبر داد.
در حال  حاضر تعداد جايگاه هاي  توزيع  سوخت  در شهر تهران  حدود ۴۹ جايگاه است .
محمود احمدي  نژاد  ديروز در گفت وگو با ايرنا، گفت : برنامه  احداث  اين  جايگاه ها تهيه  شده  است  و با ارايه  آن به وزارت  نفت ، اين  تعداد جايگاه  در شش  ماهه  دوم  سال جاري  در شهر تهران  احداث مي شود.
وي  با اشاره  به  اينكه  احداث  اين  تعداد جايگاه  هيچ  گونه  سودي  براي شهرداري  تهران  ندارد، اظهار داشت : كاهش  آلودگي  هواي  تهران  يكي  از اولويت هاي  برنامه  شهرداري  تهران  در سال  جاري  است .
شهردار تهران  اضافه  كرد: در همين  راستا اين  دستگاه  دولتي  آمادگي همكاري  با تمام  ارگان هاي  مسئول  در جهت  كاهش  آلودگي  هواي  تهران  را دارد.
احمدي  نژاد به  قرار نداشتن  تمام  منابع  و عوامل  تأثير گذار برآلودگي هواي  پايتخت  در اختيار شهرداري  تهران  اشاره  و تصريح  كرد: اين  امر مانع اجراي  سياست گذاري  هاي  اصولي  از سوي  شهرداري  براي  كاهش  آلودگي  هوا شده است .
وي  همچنين  به  لكه گيري  معابر تهران  و تأثير آن بر كاهش  آلودگي  هوا اشاره  كرد و گفت : با لكه گيري  و اصلاح  معابر تهران ، مدت  زمان  سفرهاي  درون شهري  كاهش  پيدا كرده  و به  همين  ميزان  از آلودگي  هواي  تهران  كاسته  خواهدشد.
به  گفته  وي  هم  اكنون  روزانه  چهارهزار و ۵۰۰ تن  آسفالت  نرم  براي  لكه گيري معابر شهر تهران  از سوي  كارفرمايان  مصرف  مي شود.

شهري
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |