تجربه دريافت وام هاي بلند مدت براي توسعه اقتصادي در ژاپن و كره مطلبي بود كه در شماره پيش به ترجمه اردشير نعمت پژوه از نظر خوانندگان گذشت.ادامه اين مطلب را با هم مي خوانيم.
درسهايي از ژاپن و كره
ده درس از تجربه ژاپن و كره مي توان به دست آورد كه شش تاي اولي مربوط به تصور خوب و چهار تاي ديگر مربوط به مديريت خوب مي شود.
اول، برنامه هاي اعتباري بايد در اندازه كوچك باشند و داراي تمركز دقيق و باريك و داراي دوره كوتاه و پيش بيني روشن باشند.
دوم، برنامه ها بايد گسترده باشند و به كليه متقاضيان وام پاسخگو باشند اما نياز به يارانه كمي داشته باشند تا انگيزه سودجويي حاصل از نوسانات قيمتها را به حداقل برسانند و همچنين برنامه ها بايد طوري باشند كه ماليات را روي واسطه گري مالي كاهش دهند.
سوم، برنامه ها بايد بوسيله وجوه بلند مدت تأمين مالي شوند تا از تورم اجتناب شود. بايد از منابع مالي بانك مركزي اجتناب نمود مگر در مرحله اوليه توسعه. وقتي برنامه هاي اعتباري انتخاب شده توسط بانك مركزي پشتيباني مي شود بايد به شروع پرسش به رشد و توسعه اقتصادي كمك كند. حتي در مرحله اوليه توسعه بايد مراقبت نمود كه نرخهاي تورم بالا پيش نيايد .
چهارم، برنامه ها بايد در به دست آوردن اثرات مثبت اقتصادي و اجتماعي كمك كنند و از ايجاد اثرات منفي اجتناب ورزند. اين برنامه ها بايد تمركز يابند به از ميان برداشتن محدوديتهاي خارجي مالي كه بنگاههاي كوچك و بنگاههاي در حال توسعه سريع با آنها مواجهند.
پنجم، برنامه ها بايد صنعتي شدن را ترفيع دهند و صادرات را محور قرار دهند و آنها بايد بر اساس رقابت بخش خصوصي و بر اساس عمليات رقابتي بين المللي تدوين شوند.
ششم، برنامه ها بايد رشد را با برابري بالا ببرند و شامل يك استراتژي بلند مدت باشند براي توسعه صحيح سيستم مالي، سيستمي كه در معيارهاي اقتصادي عمل مي كند.
هفتم، وامهاي متكي به سياست بايد به سرمايه هاي خوب با قابليت اداري مناسب از طريق مؤسسات مالي مستقل كاناليزه شوند. در اين ميان مديريت حرفه اي و مديريت مستقل ضروري مي باشند.
هشتم، وامها بايد متكي به هدفهاي روشن باشند. ارزيابي دقيق پروژه ها و نظارت بر خرجها و نظارت بر عملكرد وام گيرندگان و بازپرداخت وامها در موفقيت برنامه هاي اعتباري ضروري است.
نهم، برنامه هاي اعتباري بر اساس سياست بايد به بازپرداخت خوب و كاهش از بين رفتن وامها كمك كنند.
دهم، برنامه ها بايد توسط مكانيزمهاي مؤثر پشتيباني شوند تا زمينه را براي مشورت بين دولت و بخش خصوصي فراهم آ ورند و شامل جمع آوري و پخش اطلاعات اساسي بازار باشند.
گرچه تجربه ژاپن و كره مهم است اما تكرار آن در كشورهاي ديگر با شرايط مالي فعلي جهاني دشوار به نظر مي رسد. تكنولوژي بالا كه با جهاني شدن بازارهاي مالي ارتباط پيدا كرده به طور ذاتي اثر بخشي كنترلهاي ارزهاي خارجي را روي حركتهاي سرمايه اي كاهش داده است و توانايي و اتوريته دولت را در نگهداشتن نرخهاي بهره پايين از نرخهاي بهره بازار محدود كرده است.
توافق جديد سازمان تجارت جهاني به كارگيري سياستهاي اعتباري را بيشتر محدود مي كند.
علي رغم وجود موانع بالقوه مذكور اغلب كشورهاي در حال توسعه هم اكنون مواجه با چالش بزرگتري در بكارگيري روش تأمين مالي بر اساس سياست شده اند. چالشهاي موجود منجر به اين شده است كه ضرورت فاكتورهاي تصور خوب و مديريت خوب كه موفقيت سياستهاي اعتباري هدايت شده در ژاپن و كره را توضيح مي دهند به فراموشي سپرده شود.
نااميدي روس ها
نيمي از اتباع روسيه هيچ برنامه اي براي آينده خود ندارند.
بر اساس يك نظرسنجي از مردم اين كشور ۴۴ درصد از مردم روسيه براي آينده خود يا خانواده خويش هيچ برنامه مشخصي ندارند.
بر اساس اين نظرسنجي ۱۷ درصد برنامه هاي بلندمدت براي آينده خود دارند.
طبق گزارش خبرگزاري فرانسه حقوق كساني كه هيچ برنامه اي ندارند و يا برنامه هاي كوتاه مدت دارند بالاست و اين شرايط از اين حكايت دارد كه بسياري از روس ها از زندگي باثباتي برخوردار نيستند. اخيراً يك روزنامه روسي آماري از افزايش خودكشي در ميان روس ها منتشر كرده بود.
بر اساس اين گزارش ميزان خودكشي در ميان هر يكصدهزار ساكنان شهرها به ۴/۳۸ نفر در سال گذشته رسيده است.
در حالي كه اين ميزان در سال ۱۹۹۰ و در آستانه فروپاشي نظام كمونيستي ۴/۲۶ نفر در ميان هر يكصد هزار نفر ساكنان شهرها بوده است.
پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي سابق اوضاع اقتصادي در روسيه شرايط بي ثباتي يافته است و هنوز اكثريت جامعه از زندگي اقتصادي باثباتي برخوردار نيستند.